Nickerson#50
Jäsen
- Suosikkijoukkue
- Ässät
Hieno kuulla että olet oikea mallikansalainen. Ainoa asia joka minua "riepoo" on asenteesi. Totta helvetissä ihminen saa puolustaa oikeuksiaan jos kohtaa laittomuuksia. Olipa vastassa sitten vartija, kassatäti tai poliisi.Ensinkään en ole "lainoppinut" eikä minua ei ole koskaan tarkastettu edes rajalla eikä minulla ole edes rikesakkoa. Samoin olen hoitanut kaikki julkiset velvollisuudet viimeistä piirtoa myöten.
Valitettavasti perustuslakia ei käydä muuttamaan joidenkin vartijoiden työn helpottamiseksi. Sen sijaa vartijoiden pakollista koulutusta pitäisi lisätä paljon. Että edes pahimmat kusipäät seuloutuisivat pois.
Mikä sinua riepoo, että ihminen ei sinun mielestäsi saa noudattaa lakia kieltäytymällä laittomaan yksityishenkilön puuttumiseen koskemattomuuteen?
Mitä muutoksia haluaisit selkeämpään suuntaan?
Olen samaa mieltä kanssasi vartijoiden puutteellisesta koulutuksesta, mutta tärkeämpää olisi juurikin saada alalle tervepäisiä työntekijöitä ja yrittää karsia pois kaikki ns. "liian innokkaat" ja egonsa pönkittäjäkusipäät. Tämä on vain vaikeaa koska kysyntää vartiointipalveluille on niin paljon ettei hyviä työntekijöitä riitä ja firmaan otetaan lähes kaikki mahdollinen työvoima mitä on saatavilla. Nämä arjen sankarit sitten aiheuttavat kaikenlaisia konflikteja ja iltalehtijuttuja joista valtaosa väestöstä rakentaa kokonaismielipiteensä vartijoihin. Myös turvallisuusalan palkkaus on niin huono ettei se vedä oikeanlaista porukkaa puoleensa, josta seuraa se että suurin osa oikeista ammattimiehistä hakeutuu muihin hommiin ja töihin jää vain ne niinsanotut kesähessut. Vartijaksi pääsyyn ei vaadita oikeastaan mitään muuta kuin 18 vuoden ikä ja puhdas rikosrekisteri, se on aivan liian vähän.
Vartijaksi pääsemiseksi voitaisiin ottaa mallia poliisikoulusta. Hakijoilla olisi esimerkiksi pienimuotoinen kuntotesti ja psykologin haastattelu jossa voitaisiin todeta onko hakija sopiva kyseiseen hommaan. Sadan tunnin kurssi on ehkäpä hieman liian lyhyt, mutta toisaalta taas työ on sen sorttista että sen oppii tekemällä eikä kirjoista. Poliisikoulustakin jonka kesto on 2,5 vuotta on suuri osa työharjoittelua.
Haluaisin esimerkiksi alueelta poistamiseen selkeämmät säännöt. Sehän menee lain mukaan näin: "Vartijalla on oikeus poistaa henkilö vartioimisalueelta, jos poistettava ei noudata vartioimisalueen omistajan tai haltijan taikka tämän edustajan antamaa poistumiskehotusta taikka jos on ilmeistä, ettei poistettavalla ole oikeutta oleskella vartioimisalueella ja vartija on kehottanut häntä poistumaan."
Eli käytännössä kun vartija on isossa tavaratalossa tekemässä hommia ja näkee siellä henkilön joka häiriökäyttäytymisellä aiheuttaa haittaa kaupalle, hän ei voi itsenäisesti poistaa kyseistä henkilöä. Vaan ensin käsky täytyy tulla tavaratalonjohtajalta/kauppiaalta tai joltain muulta henkilökuntaan kuuluvalta. Mielestäni homma toimisi parhaiten niin että vartijalla olisi selkeästi oikeus poistaa henkilö itsenäisellä päätöksellä jos näkee poiston tarpeelliseksi.
Ja toinen kohta johon haluaisin muutoksen, liittyy kiinniotto-oikeuksiin. Esimerkkinä jos henkilö X olisi käynyt tänään kello 13 aikoihin varastamassa takin myymälästä Y. Vartija on huomannut tapauksen tallenteilta ja painanut asiakkaan naaman mieleensä. Samana päivänä kello 20 kyseinen näppäri palaa myymälään Y anastettu takki päällänsä ja vartija näkee hänen tulleen. Vartijalla ei ole kiinniotto-oikeutta kyseisessä tilanteessa. Ainoa asia jonka vartija voi myymälän hyväksi tehdä on rikosilmoitus kyseisestä tapahtumasta. Vartija ei voi edes mennä kysymään naiselta henkilöllisyystodistusta rikosilmoitusta varten, koska siihenkään ei ole oikeutta. Todella hölmöä mielestäni... Itselläni on elävä esimerkki tälläisesta tapauksesta parin vuoden takaa.