Vartija – jumalasta seuraava vai säälittävä pelle?

  • 328 279
  • 2 014

Olkku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen mestarit 20-21
Julkinen anteeksipyyntö.

kaikille palstan- ja muutenkin asiallisille vartijoille!

Minua on harmittanut pikaistuksissani kirjoitettu paska ja ennenkaikkea yleistäminen, tiedän että vartijoissa on hyviä- ja rentojajätkiä/naisia. Itsekkin tunnen heitä, enkä anna muutoman virkainto kusipään enää luoda itselleni yleiskuvaa alanihmisistä.

Anteeksi

Olkku
 

Ruutuässä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
repe_joke kirjoitti:
Palkkaus on kehittynyt parempaan suuntaan, mutta matalapalkka ala se silti on.
Tällä hetkellä tuntipalkka riippuu siitä minkä "tason" töitä tekee.
Iltalisä on sitten 0.71s/tunti ja yölisä 1.31e/tunti. Iltalisä tulee 17-21 väliltä ja yölisä 21-06 väliltä.
Itselläni on 2-tason palkka, joka meinaa 8.37e/tunti.
Peruspalkalla en tekisi kyllä hommia, mutta kun saa tehdä pyhiä, niin saa sen verran palkkaa, että kattaa kulut.
Kta minulla on 10.65e/tunti, joten siinä jotain palkkauksesta minun osalta.

Paremman puutteessa sitä elättää perheensä näinkin. Voi jopa olla, että jään alalle kokonaan, mutta sen näyttää vasta aika.

Eipä palkka ehkä päätä huimaa, mutta ei se nyt maailman huonoinkaan ole. Jos paperiliittolaisia ei oteta huomioon, niin loppuen lopuksi aika monella alalla tienaa kympin pintaan tai alle. Esimerkiksi rakennusalalla rakennusmiehen keskipalkka on isommissa firmoissa noin 10 euroa. Rakennusammattimies saattaa tienata 15 euroakin, mutta silloin koulutus, kokemus ja ammattitaito on oltava hyviä. Pienin mahdollinen palkka, mitä rakennusalan TESin mukaan voidaan maksaa, on 7,39 euroa/tunti, mikä kyllä on ihan liian vähän lähes kelle tahansa alalla työskentelevälle.

Eri asia tietysti on sitten se, että miten vartijan palkka kehittyy. Ei välttämättä nouse samalla tavalla työvuosien myötä kuin muilla aloilla. Tämä ihan vain näppituntumalla, sillä kokemusta/tietoa näistä asioista ei sen kummemmin ole. Olettaisin asian kuitenkin olevan näin, viisaammat voivat kertoa miten asia oikeasti on.
 

vellinaama

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues
TBK kirjoitti:
Oliko tulloin poliiseilla lakko-oikeus? Ilmeisesti.
Se onkin mielenkiintoinen homma, että jos poliisien määrää lisätään tai heidän työnsä muuten vaan tehostuu, niin tilastollisesti rikollisuus kasvaa. Jos taas poliisien määrää vähennetään, niin rikollisuus tilastollisesti vähenee.

Lyhyellä aikavälillä näillä lakoilla on omituinen vaikutus

Palomiestenlakosta 90-luvulla löytyi tilastoa netistä
http://www.pelastustoimi.net/arkisto/raportit/j_p_laaksonen/

Sieltä copypastea vähän:
-------------
(Helsingin pelastuslaitos 1998)

Helsinki koki muun maan tavoin kaksi palomiesten lakkoa 1990-luvulla. Ensimmäinen lakko kesti 10 viikkoa (27.2.-27.4.1995) ja toinen lakko liki kolme kuukautta (28.11.1997-23.2.1998).
Molempien lakkojen aikana havaittiin odottamaton ilmiö, jota ei täysin pystytty selittämään. Verrattaessa kutakin lakkoviikkoa vastaaviin viikkoihin vuosina 1994-1996 todettiin, että onnettomuuksien määrä väheni keskimäärin noin 20 % ensimmäisen lakon ja 25 % toisen lakon aikana. Onnettomuustyypistä ja ajankohdasta riippuen määrä väheni noin 10-50 %. Vertaaminen tehtiin siten, että vain vertailukelpoiset tehtävätyypit laskettiin mukaan. Esimerkiksi pelastusyksikköjen ensivastetehtäviä rajoitettiin molemmissa lakoissa, joten niitä ei otettu vertailussa huomioon.

Ensimmäisessä lakossa onnettomuusmäärät vähenivät eniten neljän ensimmäisen viikon aikana. Toisessa lakossa suurin vaikutus kesti viisi viikkoa. Toisen lakon kolmantena viikkona oli vain 51 % normaalista tehtävämäärästä ilman ensivastetehtäviä. Kuudes ja seitsemäs viikko olivat lähellä normaalitasoa, jolloin lisättiin panostusta tiedotukseen ja neuvontaan. Tämäkin vaikutus kesti noin neljä viikkoa. Molempien lakkojen loputtua tehtävämäärät palasivat nopeasti normaalitasolle.

----------------
 

Ruutuässä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Viikonlopulta taas hauska esimerkki vartioinnista. Vartijalle annetussa ohjeessa lukee sanatarkasti näin: "Tarkista, että vesimittarihuoneessa olevan mustan letkun hana on kytketty pois päältä, eli hana on käännetty putkea vastaan kohtisuoraan". Ajattelin, että tuosta pitäisi jokaisen tajuta milloin hana on suljettu, mutta olin väärässä. Raportissa luki, että "käänsin vesihanan". Ihan hyvin meni muuten, mutta hana oli jo suljettu ja vartija avasi sen.

Positiivisiakin puolia vartijoissa on työmaalla ollut. Vastaan ei vielä nimittäin ole tullut näitä joskus kauppakeskuksissa nähtyjä "kovia jätkiä", jotka luulevat olevansa maailman tärkeimpiä ihmisiä. Nykyisin sellaisia vartijoita tuntuu olevan harvassa, mutta ne muutamat jäävät mieleen paljon helpommin.
 

kasipallo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Olen ollut töissä vartiointiliikkeessä kohta neljän vuoden ajan. Olen ollut myymälöissä, paikallisvartijana, piirivartijana sekä henkilösuojauksessa. Neljän vuoden aikana olen kaksi kertaa joutunut käyttämään voimaa. Näissä tilanteissa välitön väkivallan uhka on kohdistunut ensimmäisessä tapauksessa työtoveriini ja toisessa kaupan henkilökuntaan. Kaasua tai pamppua tilanteissa ei tarvinut käyttää. Maahanvienti ja maassapitäminen riitti.
Järjestyksenvalvojan hommia olen tehnyt viitisen vuotta. Ovihommia tein jonkun aikaa, mutta koin sen tylsäksi ja keskityin festareihin ja konsertteihin. JV-hommissa voimankäyttöä on tarvinnut paljon. Varsinkin festareilla se on jokapäiväistä. Itse olen kerran joutunut käyttämään kaasua ja kerran työparini on joutunut samaan tilanteeseen.
Molemmissa ammateissa puhumalla ja ihmisen vartalonkieltä lukemalla selviää todella pitkälle. Vuorovaikutustilanteissa perinteinen `sitä saa mitä tilaa`pitää hyvinkin paikkansa.
Vartijan ammattiin sopimattomia vartijoita löytyy joka vartiointiliikkeestä useampikin. Näin se vaan on ja tulee olemaan. Omassa työpaikassani johtohenkilöstö katsoo ketä voi laittaa mihinkin vuoroon ja näin se pitää mielestäni mennäkin. Tietynlaiset tyypit heille sopivaan vuoroon ettei tarvi jälkeenpäin selitellä miksi hommat meni metsään.
Itse olen tällä hetkellä tyytyväinen molempiin työpaikkoihini enkä ole ajatellut ainakaan vielä vaihtaa alaa tai jatkaa opintoja. Ja hieno homma että tästäkin työstä saadaan keskustelua aikaseksi. Ehkä saadaan niitä ennakkoluuloja vähän murenemaan.
 

korkki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porilainen urheilu (ja yks raumalainenkin joukkue)
Satakunnan Kansan yleisönosastolla on keskusteltu mm. järjestyksenvalvonnasta Jazzeilla. Pakko myöntää että nuo lukeneena, juttuja kavereilta kuulleena ja aikaisempien vuosien iltoina paikalla olleena (samat kaverit siellä on vaikka firman nimi onkin nykyisin eri) että hommat kyllä kusee ja rankasti. Ensinnäkin järjen käyttö noilta pikkuhitlereiltä lienee kielletty. Toisekseen, päästäkseen Jazzien järjestystä valvomaan on varmaan pakko omata sadistisia piirteitä. En voi käsittää esimerkiksi sitä että äiti lapsineen laitettiin kiertämään 3km kotimatkalla leikkipuistosta, kun pojat oli laitettu valvomaan julkista kulkuväylää (tarkoituksena varmaankin estää liikenne vielä päinvastaiseen suuntaan). Jazzeilla on muutenkin liikaa valtaa nykyisellään, jos julkisia kulkuväyliä pitää sulkea ihan huvikseen. Muutenkin kyseisen mustapukujengin tyly käytös jo aikaisempien vuosien Jazzeilla on aika perseestä, mm. neuvoa kysyviä ihmisiä kohtaan. Pitäisi varmaankin noittenkin tajuta olevansa asiakaspalvelutehtävässä.
 

Olkku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen mestarit 20-21
korkki kirjoitti:
En voi käsittää esimerkiksi sitä että äiti lapsineen laitettiin kiertämään 3km kotimatkalla leikkipuistosta, kun pojat oli laitettu valvomaan julkista kulkuväylää (tarkoituksena varmaankin estää liikenne vielä päinvastaiseen suuntaan).

Luin tuon itsekkin ja olen odotellut vastinetta järjestyksenvalvonnan vastaavalta, ei ole näkynyt. Oli kyllä kusipäisyyden huippu. Kaikki eivät SK:aa lue, joten homma lyhyesti.

Äiti oli 3v ja 8kk lastensa kanssa kirjurinluodon leikkipuistossa. Lapsille tuli ruoka-aika ja väsy, joten kotiin vaan "porkkaan", tuosta sillan yli n.200m. Sillalla tulikin toppi, kun järkkärit eivät päästäneet vaunuja työntävää äitiä lapsineen kulkemaan, kun konserttialkaa ja silta on yleisöltä suljettu, ettei "pummilla" pääse sisään. Äiti siihen, että hehänmenevät poispäin kirjurista. Ei auttanut äidin selittelyt ja anelut, sekä lasten väsyyn vetoamiset, vaan kipin, kapin yli 3km lenkki keskustan kautta kotiin. Tähän täytyy todeta että mulkkua porukkaa.
 

TBK

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sydän on KIRVEEN muotoinen!
vellinaama kirjoitti:
Lyhyellä aikavälillä näillä lakoilla on omituinen vaikutus
Niin, mutta katson kun poliisien tapauksessa on päivän selvää, että rikokset tilastollisesti vähenee. Jos valvontaa vähennetään, niin paljon vähemmän jää rikoksia tulematta ilmi. Esimerkiksi nyt on puhuttu rattijuoppojen määrän kasvaneen, mutta todellisuudessa niiden varsinainen lukumäärä ei ole kasvanut, niitä on vain valvonnan parantuessa jäänyt enemmän kiinni.
 

Calder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, K-Vantaa, Buffalo, HämPy
Poliisi ampui murtovarasta Helsingissä
17.12.2005 09:56

- - - - -

Moderaattorit editoineet toisesta mediasta kopioidun tekstin pois - sääntöpykälä 13. Käytetään linkitystä, ei kopioida.

terv. Moderaattorit

- - - - -

(MTV3-STT)

Että tämmöstä tällä kertaa. Siinä on ollut jo keissin poikasta tolla vartijalla, mut krediitit tosta vartijalle. Ainakin ton jutun mukaan on ollut melko suuressa roolissa noiden ryöstäjien kiinniottamisessa.
 

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
Calder kirjoitti:
Että tämmöstä tällä kertaa. Siinä on ollut jo keissin poikasta tolla vartijalla, mut krediitit tosta vartijalle. Ainakin ton jutun mukaan on ollut melko suuressa roolissa noiden ryöstäjien kiinniottamisessa.

Oli miten oli, mutta ainakaan minä en käsitä miten vartijan palkkaa "nauttiva" henkilö rupeaa osoittamaan tuollaisia "sankarin" elkeitä? Vai onko tämäkin joillekin jonkinlainen adrenaliinintäytteinen "kutsumusammatti"? Noh, onneksi sentään Suomessa ei vartijoille luovuteta tuliaseita yhtä heppoisin perustein kuin esmes Maidon & Hunajan Ihmemaassa USA:ssa. Jos nyt joku "keikkaa" jonkun Alepan tai Valintatalon varaston, niin eikös sen keikan havainneen vartijan päätehtävä ole kutsua paikalle se varsinainen virkavalta, eikä lähteä itse kaahaamaan konnan perään Hollywood-tyylillä?
 

Calder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, K-Vantaa, Buffalo, HämPy
Paitselo kirjoitti:
Oli miten oli, mutta ainakaan minä en käsitä miten vartijan palkkaa "nauttiva" henkilö rupeaa osoittamaan tuollaisia "sankarin" elkeitä? Vai onko tämäkin joillekin jonkinlainen adrenaliinintäytteinen "kutsumusammatti"? Noh, onneksi sentään Suomessa ei vartijoille luovuteta tuliaseita yhtä heppoisin perustein kuin esmes Maidon & Hunajan Ihmemaassa USA:ssa. Jos nyt joku "keikkaa" jonkun Alepan tai Valintatalon varaston, niin eikös sen keikan havainneen vartijan päätehtävä ole kutsua paikalle se varsinainen virkavalta, eikä lähteä itse kaahaamaan konnan perään Hollywood-tyylillä?

Joo, sitä ihmettelin kyl itsekin. Että mikä on käytäntö, eikö vartijan homma oo vaan soittaa poliisit paikalle ja antaa niiden hoitaa loput?
 

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
Calder kirjoitti:
Joo, sitä ihmettelin kyl itsekin. Että mikä on käytäntö, eikö vartijan homma oo vaan soittaa poliisit paikalle ja antaa niiden hoitaa loput?

Suomen laki antaa toki mahdollisuuden Tavalliselle Pulliaiselle ottaa ihan itse kiinni rötöstelijän - mutta se erilaisten keinojen käyttö tähän tarkoitukseen on kyllä hyvin tarkkaan rajattu. Vartijaa ei ilmeisesti kuitenkaan luokitella enää ihan tavalliseksi "pulliaiseksi" mutta eiköhän tuollainen autolla kiilaaminen/kaahaaminen ole arvelluttavaa jonkun omaisuusrikoksesta epäillyn kiinnisaamiseksi? Käsittääkseni vartijalla ei ole oikeuksia esmes pistää konnaa käsiraudoilla lyhtypylvääseen kiinni poliisin saapumista odottamaan - se on laitonta vapaudenriistoa. Olenkin itsekseni ihmetellyt esim. metroasemilla patsastelevien vartijoiden vyöarsenaalissa killuvia käsirautoja. Mihin tarkoitukseen ne niitä käyttävät? Ei kai heillä ole lupaa käyttää niitä mihinkään, paitsi korkeintaan kotonaan neljän seinän sisällä seksileikkeihin? Laittaisivat sitten saman tien siihen virka-asunsa vyölle roikkumaan hieromasauvat ja nahkaruoskat - jos sitä "suuntautuneisuuttaan" pitää niin tuoda esille...
 
Viimeksi muokattu:

werther

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Paitselo kirjoitti:
Käsittääkseni vartijalla ei ole oikeuksia esmes pistää konnaa käsiraudoilla lyhtypylvääseen kiinni poliisin saapumista odottamaan - se on laitonta vapaudenriistoa. Olenkin itsekseni ihmetellyt esim. metroasemilla patsastelevien vartijoiden vyöarsenaalissa killuvia käsirautoja. Mihin tarkoitukseen ne niitä käyttävät? Ei kai heillä ole lupaa käyttää niitä mihinkään.
Käsirautojen käyttäminen voimankäyttövälineenä edellyttää aina vastarinnan kohtaamista ja sitä, että toimenpidettä voidaan pitää henkilön käyttäytyminen ja muut olosuhteet huomioiden puolusteltavana.
Vartijan perustietoa
2.korjattu painos 2002
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Calder kirjoitti:
Siinä on ollut jo keissin poikasta tolla vartijalla, mut krediitit tosta vartijalle. Ainakin ton jutun mukaan on ollut melko suuressa roolissa noiden ryöstäjien kiinniottamisessa.
lukuunottamatta sitä toista, joka pääsi karkuun.
 

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
werther kirjoitti:
Käsirautojen käyttäminen voimankäyttövälineenä edellyttää aina vastarinnan kohtaamista ja sitä, että toimenpidettä voidaan pitää henkilön käyttäytyminen ja muut olosuhteet huomioiden puolusteltavana.
Vartijan perustietoa
2.korjattu painos 2002

Johan on taas ovelasti sanottu. Miten ihmeessä voidaan määritellä "toimenpidettä voidaan pitää henkilön käyttäytyminen ja muut olosuhteet huomioonottaen puolusteltavana"? Tästä aivan varmasti ainakin se vartija ja kiinniotettu ovat aivan eri mieltä? Eikö tässä tarvita jo ULKOPUOLISIA TODISTAJIA? Todistajiahan tarvitaan jo tuohon mainittuun "vastarinnan kohtaamisen" varmaan näyttöön.

Käsittääkseni varsinkin eri teollisuuslaitosten vartijat ja ns. piirivartijat työskentelevät yksinään - ei heillä ole tukena työparia livenä tv:n amerikkalaisten poliisisarjojen antaman mielikuvan mukaisesti. Kuka siis todistaa tarpeelliseksi jonkin tietyn "voimankäytön" kun jonkun yksin yössä toimineen vartijan jäljiltä löytyy ilmastointikanavaan käsiraudoilla kytketty, naama turvoksiin hakattu "oletettu konna"?
 

Padis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
MetalMac kirjoitti:
Ja tämän yhden pojanklopin vuoksi kerrot että kaikki vartijat on pohjasakkaa joita halveksut? Herranjesta sentäs. Mietippäs nyt vähän, kyllä joka ammattikunnasta kusipäitä löytyy.Jopa rekkamiehistä. Itse olen kokenut vastaavaa rekkamiehen suusta ollessani erään tehtaa portilla vartijana. En silti halveksi heitä.

Olen itsekin törmännyt ammatissani vittumaisiin rekkakuskeihin/vartijoihin. Suurimmaksi osaksi ovat kuitenkin ihan asiallista porukkaa joiden työtä on pakko arvostaa.

Sama asia kun tarjoilija heittäytyi vittuileen minulle minun makuaisteista ja sen jälkeen avaisin tänne ketjun "tarjoilija... tuo nälkäistä karjaa alistava osasto". Jokaisessa ammatissa löytyy kaikenkarvaista porukkaa. Ugh
 

werther

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Paitselo kirjoitti:
Johan on taas ovelasti sanottu. Miten ihmeessä voidaan määritellä "toimenpidettä voidaan pitää henkilön käyttäytyminen ja muut olosuhteet huomioonottaen puolusteltavana"? Tästä aivan varmasti ainakin se vartija ja kiinniotettu ovat aivan eri mieltä? Eikö tässä tarvita jo ULKOPUOLISIA TODISTAJIA? Todistajiahan tarvitaan jo tuohon mainittuun "vastarinnan kohtaamisen" varmaan näyttöön.

Käsittääkseni varsinkin eri teollisuuslaitosten vartijat ja ns. piirivartijat työskentelevät yksinään - ei heillä ole tukena työparia livenä tv:n amerikkalaisten poliisisarjojen antaman mielikuvan mukaisesti. Kuka siis todistaa tarpeelliseksi jonkin tietyn "voimankäytön" kun jonkun yksin yössä toimineen vartijan jäljiltä löytyy ilmastointikanavaan käsiraudoilla kytketty, naama turvoksiin hakattu "oletettu konna"?
Hyviä kysymyksiä. Jos kiinniotettu on iso lihaksikas tatuoitu kaveri, jolla on laajentuneet pupillit ja taskussa stiletti ja ketjunpätkä, niin homma lienee selvä ilman ulkopuolisia todistajia. Samalla lailla jos vartija on itse iso lihaksikas kaveri ja kiiniotettu hento naisihminen, niin homma on siinäkin selvä, mutta toiseen suuntaan. Lopullisen päätöksen asiasta tekee kuitenkin aina tuomioistuin jos sinne asti mennään. Tuo kiinteään rakenteeseen kahlitseminen on muuten ehdottomasti kielletty ja siitä taitaa löytyä ihan ennakkotapauksin, joten siinä vartija on heikoilla. Olen kokeillut harjoitustilanteessa kiinniotetun raudoittamista ja voin kertoa, että aika tekijä saa olla jos siitä meinaa yksin suoriutua. Käsiraudat kannattaa kuitenkin olla vartijalla mukana -kohteesta riippuen- sillä voi tulla myös tilanne jossa saa raudoitukseen ulkopuolista apua. Käsiraudat luetaan voimankäyttövälineeksi ja sellaisten turha kantaminen on kielletty. Samoin ne tulee pitää piilossa tai vyöllä kotelossa. Pampun ohella ne ovat kuitenkin ne voimankäyttövälineet joihin ei tarvitse kantolupaa.
 

Txjokeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Men in Blue ja muut oikeudenjakajat
repe_joke kirjoitti:
Ja muutenkin raudat on turha kapistus, jos kiinniotto ei tapahdu kohteessa. Muualla kun toimitaan samoilla oikeuksilla, kun kuka tahansa muukin.

Eivät muuten ole mikään turha kapistus. Väliin joutuu poliisia odottamaan pitkäänkin, eikä ole helppoa pidellä sitä riehujaa paikoillaan puolta tuntia. Jatkuvasta painimisesta saattaa vielä tulla vammoja, parhaassa tapauksessa molemmille osapuolille.

Itse jouduin kantamaan käsirautoja lääkintävahtimestarin duunissa. Ei hauskaa, mutta enemmän kuin kerran tarpeen.

Käsiraudoilla ei todellakaan saa kiinnittää ketään kiinteään rakenteeseen, mutta tilanteen rauhoittamiseksi ja oman turvallisuuden takeeksi "asiakkaan raudoittaminen" on tarpeellista.
 

werther

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
repe_joke kirjoitti:
Ei se vartija metroasemalla niillä raudoilla mitään tee. Jokamiehen oikeuksin siellä kuitenkin toimii.
Järjestyksenvalvoja onkin sitten toinen juttu.

Ja muutenkin raudat on turha kapistus, jos kiinniotto ei tapahdu kohteessa. Muualla kun toimitaan samoilla oikeuksilla, kun kuka tahansa muukin.
Järjestysmiehillä ja vartijoilla on tosiaan hieman eri oikeudet, mutta toimialueensa ulkopuolellakin vartijalla on oikeus ottaa kiinni verekseltä tai pakenemasta tavattu henkilö jos tämä on tehnyt rikoksen josta VOI seurata vankeutta tai kyseessä on lievä pahoinpitely, näpistys, lievä kavallus, lievä luvaton käyttö, lievä petos tai lievä vahingonteko. Jos keskeytymätön takaa-ajo on aloitettu rikospaikalta tai sen välittömästä läheisyydestä, niin kiinniotto-oikeus säilyy.
 

werther

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
repe_joke kirjoitti:
Siis toki voi ottaa samalla tavalla kiinni kuin tavan pulliainenkin. Ei siihen vartijan asusteita tarvitse.
Käytännössä vartijoiden kiinniotto-oikeutta säätelevä laki (LYTP 28§ 2. mom.)on johdettu Pakkokeinolain 1§ 1. momentista. Voimankäyttöoikeutta säätelee LYTP 28§ 4. momentti, jossa sanotaan voimakeinojen käytöstä ja niitä saa käyttää poistettavaan, kiinniotettuun tai turvallisuustarkastuksen kohteeksi joutuneelle jos tämä tekee vastarintaa, eli käsirautojen käyttö on määritelty siinä.

LYTP = Laki yksityisistä turvallisuuspalveluista.
 
Calder kirjoitti:
Ampumistapaus sattui Haagassa, Isonevantie 3:n kohdalla hieman ennen aamukuutta.

Ei oikein liity otsikon asiaan, mutta näin tapauksen. Melkoinen ryske siellä kävi. Ajoin fillarilla Isonnevantietä, kun 50-100 metrin päässä auto alkoi revittämään ja yritti u-käännöstä kapealla tiellä. Teiniääliöitä esittelemässä taitojaan? Sitten se kovaa kiihdyttäen selvästikin ajoi tahallaan päin sen takana ajanutta autoa. Siinä vaiheessa ajattelin, että rattijuoppo, ja hyppäsin fillarin selästä sivuun tieltä, etten joutuisi kohteeksi. Se oli kuitenkin sulutettu toisilla autoilla, joita päin se ajoi, peruutti ja ajoi taas. Ryske jatkui ja sitten kuulin kolme laukausta, jonka jälkeen hässäkkä lakkasi. Siellä oli poliisien ja vartiointiliikkeiden autoja. Isoja lommoja, puskurin kappaleita tiellä ja jotain nesteitä valunut. Olin työasioissa, joten en kerennyt jäädä ihmettelemään.

Lievä tuuri kävi kun päätin liukkaan kelin vuoksi hetkeä aiemmin olla oikaisematta hieman tsygällä. Olisin luultavasti ollut tasan kohdalla silloin, kun ryske alkoi.

Edit: Mennään sen verran asiaan, että kiitän sitä vartijaa, joka alun perin sulutti hullun kuskin Isonnevantiellä. Muuten se olisi ilmeisesti kaahannut minua vastaan, koska lainkuuliaisesti pyöräilen ajoradalla.
 
Viimeksi muokattu:

Kerouac

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Ilves
Vartiointialalta löytyy toki monenlaista toimijaa, niin yksilötasolla kuin firmojenkin taholta. Uskon kyllä alalla tapahtuvan selvää profiilinkorotusta, muutamastakin syystä:

Eräs ystäväni, joka vartijana toimii, väitti että puolet porukasta on vallanhimon vallassa kieriviä, helppoa leipää hakevia viisto-otsia ja /tai poliisikoulun drop-outeja. Mutta se toinen puoli on oikeasti kiinnostunut ja motivoitunut toimimaan alalla. Ja kuten itsestään selvää tietysti on, tuo toinen puolisko alalta karsiutuu nopeammin kuin toinen.

Toinen seikka on tietysti se, että enää kun poliisin homma ei (varsinkaan rahallisesti) ole niin itsestään selvä turvallisuusalasta haaveilevalle nuorukaiselle. Joten, tämän olettaisi ajavan entistä enemmän "laadukasta ainesta" myös vartiointifirmoihin.

On suorastaan surettavaa, miten vähän poliisikoulu enää nykään nuoria kiinnostaa: Silloin kun isäni joskus 70-luvun alussa oli siellä, olivat kaikki kurssin läpäisseet RUK:in tai AUK:in läpikäyneitä hyvien papereiden ylioppilaita. Hakijoista jouduttiin karsimaan helposti se 90%. Viime vuonna poliisikoulu ei saanut kaikkia oppilaspaikkoja täyteen...

Itselläni on vartijoista sekä hyvää että huonoa kokemusta. Mutta, niin on tietysti vaikkapa taksikuskeista, lentoemännistä, kaupon kassoista tai puhelinmyyjistä. On sangen hedelmätöntä jotakin ammattiryhmää syyllistää muutaman huonon yksilön takia, jollei kokemus osoita koko ammatiryhmän valtaosan olevan mätä. Siinä tapauksessa on toki syytä herättää keskustelua siitä, että onko koko alalla kaikki ihan kunnossa.

Jessus sentään. Tulipa sekavaa tekstipuuroa. Kannataa kysyä, jollei jotain ymmärtänyt.
 

Sphinx

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS

Niin, tuossa jälkimmäisessä tapauksessahan olisi oikeudenmukaista tuomita vartiointifirma korvaamaan uhrin oikeudenkäyntikulut ja maksamaan asianmukaiset kärsimyskorvaukset, kun tekijää ei kerran voida yksilöidä, mutta eipä lainsäädäntö varmaan mahdollista tämmöistä. Aika huono puolustusasianajaja oli kyllä vartijoilla, kun vihjaili, että vartijat olisivat käyttäneet vielä potkua brutaalimpaa väkivaltaa väittäessään, ettei murtuma ollut voinut aiheutua potkusta.
 

tinkezione

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pens, Ipa, Rod Weery
Itselläni on vartijoista sekä hyvää että huonoa kokemusta. Mutta, niin on tietysti vaikkapa taksikuskeista, lentoemännistä, kaupon kassoista tai puhelinmyyjistä. On sangen hedelmätöntä jotakin ammattiryhmää syyllistää muutaman huonon yksilön takia, jollei kokemus osoita koko ammatiryhmän valtaosan olevan mätä. Siinä tapauksessa on toki syytä herättää keskustelua siitä, että onko koko alalla kaikki ihan kunnossa.

Vielä hedelmättömämpää on rinnastaa vartijan (tai "järjestyksenvalvojan", joita nämä myös usein ovat) epäammattimainen toiminta taksikuskin, lentoemännän, kaupan kassan tai puhelinmyyjän epäammattimaiseen toimintaan. Viimeksimainitut eivät epäammattimaisuudellaan useinkaan saa kovin suurta tuhoa aikaan ja jätänkin sinne studiojoukkueen arvioitavaksi, mitä kaikkea epäammattimainen vartija voi tahallaan/puolivahingossa/epähuomiossa saada aikaan "asiakkailleen". Mielipiteesi oli oikeasti kyllä taas hetkeen uskomattomin olkiukkoilu, mitä on vastaan tullut.

EDIT: Ja niin. Jos Suomessa järjestyksenvalvontaan pääsee 32 tunnin kurssilla ja vartijaksi vissiin 100 tunnin kurssilla - en nyt tähän hätään muista, onko se tuohon nostettu jo siitä hurjasta 40 tunnista mitä se olikin - ja hakijat eivät useimmiten ole niitä penaalin terävimpiä kyniä, niin ei kai tuossa aikamäärässä voimankäytöstä, lainsäädännöstä tai konfliktitilanteiden psykologiasta kummoisesti päähän jää. Jos em. asiat nyt sattuvat kyseistä poliisikouluun ja armeijaan kelpaamatonta hylkiötä lähtökohtaisesti edes kiinnostamaan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös