Mulla on vartijoista ja portsareista melko kakspiippuiset ajatukset. Vartija on kyllä todella tärkeä ammatti aina vain vähenevien poliisien yhteiskunnassa. Mutta, ainakin omassa tuttavapiirissä vartijoiksi ja pokeiksi on hakeutunut vain ne kaikista taulapäisimmät ääliö-kovikset. Yksi näistä on vartija, joka vielä 3-4 vuotta sitten kehuskeli tuomiolla törkeästä pahoinpitelystä, joka myöhemmin osoittaitui pelkäksi puheeksi. Jotkut valehtelevat omista urheilusuorituksistaa, toiset omasta varakkuudestaan, tämä valehteli omasta rikosrekisteristään. Ja vieläpä "nolompaan" suuntaan. Samainen ääliö joskus päissään on lyönyt minuakin, en viitsinyt silloin tehdä rikosilmoitusta kun selvisin pelkillä ilmojen lähtemisellä, mutta jos olisin tiennyt kaverin halun "turvallisuusalalle", niin olisin rikosilmoituksen tehnyt. Nykyään kaveri toimii vartijana, ja jaksaa hehkuttaa "turvallisuusalan" haastavuutta ja sitä että miten ihan kuka tahansa ei tälle rankalle ja raavaalle alalle pääse. Kaveri otti myös sukunimensä pois facebookista siksi että mikäli ilmestyy kostonhaluisia asiakkaita. Ja kaiken kruunaa että tämä vartija on niitä kuuluisia ABC-vartijoita jotka päivystävät lähinnä paikallisilla huoltoasemilla öisin ja heittävät mopojonneja ulos. Että se siitä kovuudesta.
Portsarimaailmassa taas kaikki ajattelevat olevansa niitä "keski-suomen paras poke"-ovimiehiä. Jaksavat aina vaahdota siitä miten joku äijä oli antanut heille tippiä joskus jossain. Samoin sitten saunailloissa jne kehuskellaan miten about tahallaan seisotetaan asiakkaita jonossa, koska poke on hei kingi ja se päättää. Vaikka sinne ravintolan ovelle ilmestyisi Nalle Wahlroos seurueineen niin jopa Nalle odottaa kiltisti jonossa jos vaan sen naama sattuu mua vähän vituttamaan sillon. Paras kehuskelu mitä portsari-kavereiltani olen kuullut oli jotkut festarit pari vuotta sitten, kun ensimmäistä kesää kyseistä työtä tekevä kaverini oli ollut jonkun festarin vip-alueen ovimies. Vip-alueelle oli sitten ilman lippua pyrkinyt sisään jyväskyläläinen mäkikotka, joka oli änkyttänyt että tiedät varmaan kuka mä oon. Portsari-kaverini oli sitten tokaissut siihen "mua ei vittuakaan kiinnosta kuka sä luulet oikeen olevas, mä oon (etunimi sukunimi) ja mä oon se jätkä joka ei päästä sua tänne sisään".
Ihmettelen etteivät ravintolat tunnu yhtään tarttuvan sen suuremmin noihin omien ovimiestensä uhoon. Ainakin itselle se portsarin käytös on yksi osa baariin viihtyvyttä siinä missä palvelu tiskillä, siistit tilat jne. Jyväskylän kokoisessa kaupungissa on onneksi varaa valita missä kuppilassa iltansa istuu. Minä ainakin katson usein jos iltaa menen istumaan että kuka siinä ovella mahdollisesti seisoo. Olen joskus jättänyt menemättä baariin ihan vain koska ovimiehenä toimii joku tuttu, jonka muistan negatiivisista asioista. Ja taas mm. Revolutionissa on yksi helvetin mukava poke, ja joskus on tullut ihan vain tämän äijän takia pistäydyttyä Revossa istuskelemassa.
Korostan etten ole mikään ongelmatapaus tai "All Cops Are Bad"-ajatusmallin oman elämäsä supersankari. Minulla ei ole ikinä ollut ongelmia poliisin, järkkärien, tai vartijoiden kanssa, eikä minua ole heitetty baarista tai mistää kauppakeskusksesta ulos. Olen silti vähän huolestunut siitä, miten moni nuori mies tuntuu hakevan alalle vain koska "saapahan lähtee käskyttämään muita".