Vartija – jumalasta seuraava vai säälittävä pelle?

  • 329 479
  • 2 014

Juteeni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Avalanche ja Tappara
Juu, hyvältä näyttää jos tuosta joutuu maksamaan moisia summia. Ei varmaankaan kohta tarvi kysellä noihin hommiin muita kuin jotain tosi kilipäitä. Jos tuo on OIKEASTI pahoinpitely, niin herramunjee sentään. Ottaa kädestä kiinni, toinen nykäisee ja osuu vartijaa kasvoihin, vartija kamppaa maahan ja raudoitetaan. Kuinhan tuosta on "uhri" saanut niin paljon saikkua kun oli polvikin mennyt ruvelle. Kela kuitenkin oli korvannut 3500e???

Olisiko pitänyt vielä vähän turvakenkää antaa maassa makaavaan, jotta pahoinpitely olisi siellä täyttynyt?

Tyhmästi kävi vartija yhtäkkiä toisen käteen kiinni. Kerran kesässä tulee järkkärin hommia tehtyä ja sen olen tuollakin kokemuksella huomannut, että tuollaiset yllättävät manööverit saavat yleensä asiakkaan eniten riemastumaan ja senpä takia en noin tekisi.
 

Isaa

Jäsen
Tyhmästi kävi vartija yhtäkkiä toisen käteen kiinni.
Enpä nyt sanoisi, että ihan "yhtäkkiä". Otti vielä kiinni asiakkaasta ihan asiallisen näköisesti ilman turhaa aggressiivisuutta. Asiakkaalta sen sijaan sitä aggressiivisuutta sitten löytyikin.

Vähän herkän näköisesti napsahti kyllä nyt tämä pahoinpitelytuomio.
 

Eikka86

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Ei tuossa tilanteessa ole mitään epäselvää, pahoinpitely on tapahtunut ja siitä saatu 40 päiväsakkoa on ihan linjassa.

Pahoinpitely tapahtuu tuossa lakiteknisesti sen takia että kiinnioton perusteet ei täyty. Laki järjestyksenvalvojista kertoo yksiselitteisesti, kiinnioton voi suorittaa jos paikalta poistaminen ei ole riittävä toimenpide mutta videolta en ainakaan löytänyt mitään syytä, miksi poistaminen ei olisi ollut riittävä toimenpide. Tämä on uskoakseni syy,miksi voimakeinot on olleet liiallisia ja ne on muuttuneet pahoinpitelyksi.

Vartijan kannalta videolla näkyneet asiat on ongelmallisia myös siksi että hän ei ole luultavasti saanut yhtään todistajaa, joka olisi todistanut voimakeinot hallinnon määrittämän linjan mukaiseksi. Tämä luonnollisesti johtuu siitä että ne eivät ole linjan mukaiset. Videolla näkynyt lievä poistamisen vastustaminen ei myöskään anna perusteita käytettyihin voimakeinoihin.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Vartijalla ei kai ole mitään oikeutta videolla näkyvillä syillä estää ihmistä menemästä junaan. Varsinkin, jos kyseessä on joku perheriita, niin ei pitäisi alkaa jakamaan oikeutta kun ei eväät, tiedot ja oikeudet riitä.
 

Eikka86

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Vartijalla ei kai ole mitään oikeutta videolla näkyvillä syillä estää ihmistä menemästä junaan. Varsinkin, jos kyseessä on joku perheriita, niin ei pitäisi alkaa jakamaan oikeutta kun ei eväät, tiedot ja oikeudet riitä.

Olet ihan oikeassa että pääsyä junaan ko. henkilö ei olisi voinut estää mutta uskoisin käräjäoikeudelle esitetyssä pätkässä olleen perusteet paikalta poistamiseen. Tässä tapauksessa kyseessä on liki sama asia koska junaan pääsee ainoastaan ko. paikasta.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
... yritän hoitaa asiat aina puhumalla, mutta joskus se vaan ei riitä.
....
Niin, sehän vähän niin, että jos pariskunta huutelee toisilleen, niin se on lähinnä sen pariskunnan asia. Se voi olla hyvä, että joku käy sanomassa, että voisi vähän rauhoittua. Tuosta videosta tulkitsin, että siinä ei pariskunnalla ollut mitään isompaa hässäkkää ja ainoa riita oli vartijan ja miehen välillä. Tässä tilanteessa vartijan olisi pitänyt poistua takavasemmalle, eikä esim. estää kaverin pääsyä junaan. Siihen ei ollut mitään syytä. Kuten ei ollut tuohon maahan taklaamiseenkaan, koska ohikulkijoita ei nyt vaan suomessa taklata, vaikka se sellaista pientä poikapainia onkin. Jos on vartija, tämä pitäisi tajuta. Sen sijaan tässä, myös oikeuden mukaan, vartija kävi aiheetta kiinni kun hänellä ei ollut siihen valtuuksia. Olisiko ego-ongelmia.
 

JYP#44

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyyni Kari & Klassikkopaidat
Mulla on vartijoista ja portsareista melko kakspiippuiset ajatukset. Vartija on kyllä todella tärkeä ammatti aina vain vähenevien poliisien yhteiskunnassa. Mutta, ainakin omassa tuttavapiirissä vartijoiksi ja pokeiksi on hakeutunut vain ne kaikista taulapäisimmät ääliö-kovikset. Yksi näistä on vartija, joka vielä 3-4 vuotta sitten kehuskeli tuomiolla törkeästä pahoinpitelystä, joka myöhemmin osoittaitui pelkäksi puheeksi. Jotkut valehtelevat omista urheilusuorituksistaa, toiset omasta varakkuudestaan, tämä valehteli omasta rikosrekisteristään. Ja vieläpä "nolompaan" suuntaan. Samainen ääliö joskus päissään on lyönyt minuakin, en viitsinyt silloin tehdä rikosilmoitusta kun selvisin pelkillä ilmojen lähtemisellä, mutta jos olisin tiennyt kaverin halun "turvallisuusalalle", niin olisin rikosilmoituksen tehnyt. Nykyään kaveri toimii vartijana, ja jaksaa hehkuttaa "turvallisuusalan" haastavuutta ja sitä että miten ihan kuka tahansa ei tälle rankalle ja raavaalle alalle pääse. Kaveri otti myös sukunimensä pois facebookista siksi että mikäli ilmestyy kostonhaluisia asiakkaita. Ja kaiken kruunaa että tämä vartija on niitä kuuluisia ABC-vartijoita jotka päivystävät lähinnä paikallisilla huoltoasemilla öisin ja heittävät mopojonneja ulos. Että se siitä kovuudesta.

Portsarimaailmassa taas kaikki ajattelevat olevansa niitä "keski-suomen paras poke"-ovimiehiä. Jaksavat aina vaahdota siitä miten joku äijä oli antanut heille tippiä joskus jossain. Samoin sitten saunailloissa jne kehuskellaan miten about tahallaan seisotetaan asiakkaita jonossa, koska poke on hei kingi ja se päättää. Vaikka sinne ravintolan ovelle ilmestyisi Nalle Wahlroos seurueineen niin jopa Nalle odottaa kiltisti jonossa jos vaan sen naama sattuu mua vähän vituttamaan sillon. Paras kehuskelu mitä portsari-kavereiltani olen kuullut oli jotkut festarit pari vuotta sitten, kun ensimmäistä kesää kyseistä työtä tekevä kaverini oli ollut jonkun festarin vip-alueen ovimies. Vip-alueelle oli sitten ilman lippua pyrkinyt sisään jyväskyläläinen mäkikotka, joka oli änkyttänyt että tiedät varmaan kuka mä oon. Portsari-kaverini oli sitten tokaissut siihen "mua ei vittuakaan kiinnosta kuka sä luulet oikeen olevas, mä oon (etunimi sukunimi) ja mä oon se jätkä joka ei päästä sua tänne sisään".

Ihmettelen etteivät ravintolat tunnu yhtään tarttuvan sen suuremmin noihin omien ovimiestensä uhoon. Ainakin itselle se portsarin käytös on yksi osa baariin viihtyvyttä siinä missä palvelu tiskillä, siistit tilat jne. Jyväskylän kokoisessa kaupungissa on onneksi varaa valita missä kuppilassa iltansa istuu. Minä ainakin katson usein jos iltaa menen istumaan että kuka siinä ovella mahdollisesti seisoo. Olen joskus jättänyt menemättä baariin ihan vain koska ovimiehenä toimii joku tuttu, jonka muistan negatiivisista asioista. Ja taas mm. Revolutionissa on yksi helvetin mukava poke, ja joskus on tullut ihan vain tämän äijän takia pistäydyttyä Revossa istuskelemassa.

Korostan etten ole mikään ongelmatapaus tai "All Cops Are Bad"-ajatusmallin oman elämäsä supersankari. Minulla ei ole ikinä ollut ongelmia poliisin, järkkärien, tai vartijoiden kanssa, eikä minua ole heitetty baarista tai mistää kauppakeskusksesta ulos. Olen silti vähän huolestunut siitä, miten moni nuori mies tuntuu hakevan alalle vain koska "saapahan lähtee käskyttämään muita".
 

cottonmouth

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo & Philadelphia Flyers
Vip-alueelle oli sitten ilman lippua pyrkinyt sisään jyväskyläläinen mäkikotka, joka oli änkyttänyt että tiedät varmaan kuka mä oon. Portsari-kaverini oli sitten tokaissut siihen "mua ei vittuakaan kiinnosta kuka sä luulet oikeen olevas, mä oon (etunimi sukunimi) ja mä oon se jätkä joka ei päästä sua tänne sisään".

Huvittavinta on, että tuo kaverisi kertoma urbaani legenda on vähintään 25-20 vuotta vanha.

Terveisin nimimerkki "Sovitaanko, että minä olen maailmanmestari ja sinä olet vahtimestari ja vice versa"
 

JYP#44

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyyni Kari & Klassikkopaidat
Huvittavinta on, että tuo kaverisi kertoma urbaani legenda on vähintään 25-20 vuotta vanha.
Niinhän se on, varmaan kuuluisin tapaus on Tony Halme vs Madonna. Sehän tuossa naurattaa että vitsi on yhtä puhkikulunut kuin kaupan kassalle tokaiseminen "en tartte kuittia, ei mee verotukseen". Kertoo jotain jo portsari-piireistä jos tuolla puhkikuluneella ja varastetulla lauseella pönkitetään omaa itsetuntoa.
 
Suosikkijoukkue
Suomen suurin ja kaunein
Mistähän johtuu, että tuo linkkaamaani uutisen video ei ole päässyt julkisuuteen. Ilmeisesti pelkkä ääniraitakin kertoisi jo tarpeeksi kavereiden ammattitaidosta. "Kirjekurssilla" voimankäyttäjäksi ei ole ihan ongelmaton yhtälö. Kaikkein naurettavimmaksi tilanne toki menee kun vartijat uhkailevat moottoripyöräjengeillä. Mitä vittua, oikeasti?
 

Naurava Sika

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
...Olen silti vähän huolestunut siitä, miten moni nuori mies tuntuu hakevan alalle vain koska "saapahan lähtee käskyttämään muita".
Hyvä kirjoitus! Tämä lainaamani kappale on nimenomaan se asia josta itsekin olen huolissani. Vartijan (ja portsarin) ammatti on kovin vaativa ja siihen nimenomaan ei höyrypäisimmät sovellu. Toisaalta en tiedä olisiko niihin hommiin sitten tarpeeksi menijöitäkään, jos seulaa tiukennettaisiin. Vaikea juttu. Koulutusta soisi lisättävän ainakin, jos ei muuta. Ja siihen koulutukseen pitäisi lisätä nimenomaan tätä asiakaspalvelua, jotta opiskelijat ymmärtäisivät mistä hommassa on lähtökohtaisesti kyse.

Vartijahan en ole ikinä ollut, mutta aikoinaan ovimiehen hommissa otin kyllä sen asenteen, että ne asiakkaat tulee sinne viettämään hauskaa iltaa ja minulla ei ole mitään syytä koittaa ottaa osaa heidän illanviettoonsa muuten kuin toivottamalla heidät tervetulleeksi, kenties auttamalla päällystakit heidän päältään, myöhemmin illalla soittamalla taksin ja kiittämällä heitä käynnistä ja toivottamalla hyvää yötä/hauskaa loppuiltaa. Ja tietty kun asiakkaina kävi paljon ulkopaikkakuntalaisia ja ulkomaalaisia, niin koitin parhaani mukaan vastailla heidän kysymyksiinsä Helsingistä ja sen käymisen arvoisista kohteista ja ravintoloista, vaikka pikkukaupungista olin juuri tullut isolle kylälle kouluja käymään :) Minä olin siellä huolehtimassa ihmisten turvallisuudesta, eli käytännössä katsomassa ettei hommat mene tappeluksi ja jos menivätkin, niin sitten hoidettiin riitapukari(t) mahdollisimman nopeasti ja huomaamattomasti pihalle. Itsetuntoni on kai aina ollut sen verran vahva, ettei sitä ole tarvinnut koittaa pönkittää kyykyttämällä heikompia kavereita tai olemalla muuten vaan vittumainen ja pöyhkeä kusipää. Vaikka toki täytyy myöntää että paikassa kävi välillä melko vaikeita asiakkaita, jotka todella koettelivat kärsivällisyyttäni :)

Pistää muuten miettimään, että mihinkähän hommaan ne höyrypäisimmät kaverit muuten soveltuu? Keksiikö kukaan yhtään ammattia, jossa on hyvä jos on fyysisesti vahva ja haluaa näyttää olevansa kovin jätkä kaikista? Ulkonäkö saa olla mitä tahansa mallipojasta linnakundiin ja reteä asenne täytyisi olla myös?
 

Noppa10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Niin, sehän vähän niin, että jos pariskunta huutelee toisilleen, niin se on lähinnä sen pariskunnan asia. Se voi olla hyvä, että joku käy sanomassa, että voisi vähän rauhoittua. Tuosta videosta tulkitsin, että siinä ei pariskunnalla ollut mitään isompaa hässäkkää ja ainoa riita oli vartijan ja miehen välillä. Tässä tilanteessa vartijan olisi pitänyt poistua takavasemmalle, eikä esim. estää kaverin pääsyä junaan. Siihen ei ollut mitään syytä. Kuten ei ollut tuohon maahan taklaamiseenkaan, koska ohikulkijoita ei nyt vaan suomessa taklata, vaikka se sellaista pientä poikapainia onkin. Jos on vartija, tämä pitäisi tajuta. Sen sijaan tässä, myös oikeuden mukaan, vartija kävi aiheetta kiinni kun hänellä ei ollut siihen valtuuksia. Olisiko ego-ongelmia.

No joo, ensinnäkin tuo henkilö on JÄRJESTYKSENVALVOJA eikä vartija. Niillä on juridisesti loppujen lopuksi aika iso ero. Toisekseen, tuosta videoltahan ei käy ilmi sen pariskunnan riidan laatu tai äänen voimakkuus. Jos siellä on oikeasti huudettu oikein huolella, niin periaatteessa sehän voi olla yleisen järjestyksen ylläpitämistä, kun JV siihen menee huomauttamaan tai tiedustelemaan. Yleensäkin näillä julkisuuteen vuotaneilla videoilla ei koskaan näy se alkutilanne, vaan monesti pelkkä lopetus. Seurausta on vähän hankala arvioida puolueettomasti, jos ei tiedä syytä.

Lakiteknisesti ottaen tuossa itseasiassa täyttyi kiinnioton perusteet. JV käytti poisto-oikeuttaan (ensin kehotti suusanallisesti, ja sen jälkeen oikeaoppisesti lähti taluttamaan) kohdehenkilöön, ja kun tämä ryhtyi vastustelemaan, täyttyi kiinnioton perusteet. Siitä olen toki samaa mieltä, että ehkä tuo tilanne nyt ei olisi ihan noin radikaalia voimankäyttöä kuitenkaan vaatinut. Toivon kuitenkin, että hovioikeus vähintäänkin lieventää kaverin tuomiota.

En tiedä oliko tuo "ohikulkija-osuus" jonkunlainen provo, mutta eihän tuo kaveri mikään ohikulkija ollut. Ego-ongelmia tuolla kaverilla saattaa hyvinkin olla, mutta sehän ei itsessään vielä ole rikos.

Edit. Tuo vessa-episodi nyt on ihan silkkaa typeryyttä Securitaksen janttereilta. Ketuttaa oikeasti, kun nämä tämänkaltaiset idiootit pilaavat muiden alalla työskentelevien maineen näillä tempauksillaan.
 

JYP#44

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyyni Kari & Klassikkopaidat
Pistää muuten miettimään, että mihinkähän hommaan ne höyrypäisimmät kaverit muuten soveltuu? Keksiikö kukaan yhtään ammattia, jossa on hyvä jos on fyysisesti vahva ja haluaa näyttää olevansa kovin jätkä kaikista? Ulkonäkö saa olla mitä tahansa mallipojasta linnakundiin ja reteä asenne täytyisi olla myös?
Kapiainen. Itseasiassa tuo yllämainitsemani Nykäselle huutelija toimii tällä hetkenä ns kesä-vänskänä eräässä varuskunnassa :D. Facebookissa kommentoi ja jakaa jatkuvasti kaikkia Putin-aiheisia uutisia ja kommentoi niihin että "tervetuloa vaan kokeilemaan ryssä, muistat varmaan miten kävi talvisodassa". Melkoinen Kummeli-hahmo koko äijä.

Tämä Vintiöt-sketsi sopii myös kyseiseen kaveriin: Vintiöt - Portsari - YouTube
 

Eikka86

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Korjataan muutama kohta niin pysytään oikealla linjalla. Muuten kirjoitus oli ihan hyvä.

No joo, ensinnäkin tuo henkilö on JÄRJESTYKSENVALVOJA eikä vartija. Niillä on juridisesti loppujen lopuksi aika iso ero.

Tarkalleen ottaen kyseessä on järjestyslain mukainen järjestyksenvalvoja, jonka oikeudet ovat hieman heikommat kuin JV:lla.

Toisekseen, tuosta videoltahan ei käy ilmi sen pariskunnan riidan laatu tai äänen voimakkuus. Jos siellä on oikeasti huudettu oikein huolella, niin periaatteessa sehän voi olla yleisen järjestyksen ylläpitämistä, kun JV siihen menee huomauttamaan tai tiedustelemaan. Yleensäkin näillä julkisuuteen vuotaneilla videoilla ei koskaan näy se alkutilanne, vaan monesti pelkkä lopetus. Seurausta on vähän hankala arvioida puolueettomasti, jos ei tiedä syytä.

JLJV tai kukaan muukaan yksityisen puolen toimija ei ylläpidä yleistä järjestystä (ja turvallisuutta), se on poliisin tehtävä.

Lakiteknisesti ottaen tuossa itseasiassa täyttyi kiinnioton perusteet. JV käytti poisto-oikeuttaan (ensin kehotti suusanallisesti, ja sen jälkeen oikeaoppisesti lähti taluttamaan) kohdehenkilöön, ja kun tämä ryhtyi vastustelemaan, täyttyi kiinnioton perusteet. .

Ei täyty. Julkiselta paikalta poistaminen jo itsessään vaatii kovemmat perusteet kuin esim. ravintolaympäristöstä ja poistamisen passiivinen vastustaminen ei tuo kiinni-otto oikeutta missään ympäristössä. Vastustamisessa ratkaisevaa on se, yrittääkö henkilö vastustaa toimenpidettä ottamalla esim. oman käden pois kuljetusotteesta vai yrittääkö henkilö ottaa omalla kädellään kuljettavan kättä irti. Tässä tapauksessa kyseessä oli ensimmäinen ja kiinni-otto oikeutta ei synny edes lavealla tulkinnalla.
 

Noppa10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Jatkan tarkentelua omalta osaltani. :)

Tarkalleen ottaen kyseessä on järjestyslain mukainen järjestyksenvalvoja, jonka oikeudet ovat hieman heikommat kuin JV:lla.

Tässä kohdassa olikin tarkoitus tuoda esille tuo lainaamani nimimerkin vartija-termin käyttö. Siis pääpointti oli, ettei kaveri ole vartija.

JLJV tai kukaan muukaan yksityisen puolen toimija ei ylläpidä yleistä järjestystä (ja turvallisuutta), se on poliisin tehtävä.

Tässä kohtaa myönnän ilmaisseeni itseäni päin persettä. Se mitä hain takaa, oli nimenomaan tuo omassa kohteessa tapahtuva järjestyksenvalvonta, ja siihen liittyvät poisto-oikeudet. Ei siis mikään julkisen paikan valvonta. Toki tuo tilanne taitaa tapahtua enemmänkin tuolla julkisella paikalla, eli siis kadulla.

Ei täyty. Julkiselta paikalta poistaminen jo itsessään vaatii kovemmat perusteet kuin esim. ravintolaympäristöstä ja poistamisen passiivinen vastustaminen ei tuo kiinni-otto oikeutta missään ympäristössä. Vastustamisessa ratkaisevaa on se, yrittääkö henkilö vastustaa toimenpidettä ottamalla esim. oman käden pois kuljetusotteesta vai yrittääkö henkilö ottaa omalla kädellään kuljettavan kättä irti. Tässä tapauksessa kyseessä oli ensimmäinen ja kiinni-otto oikeutta ei synny edes lavealla tulkinnalla.

Tässä tapauksessa taitaisi kuitenkin syntyä. Eikös sillä kaverilla ollut toinen käsi koko ajan taskussa? Johan se oikeuttaa ihan työturvallisuuteenkin nojaten sen kiinnioton, mikäli JLJV:llä on ollut pienikin epäilys/pelko, että sieltä taskusta saattaakin siinä rytäkässä jotain tulla esiin. (esim. putatiivihätävarjelua voisi tässä yhteydessä soveltaa jotenkin).
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
...
Tässä tapauksessa taitaisi kuitenkin syntyä. Eikös sillä kaverilla ollut toinen käsi koko ajan taskussa? Johan se oikeuttaa ihan työturvallisuuteenkin nojaten sen kiinnioton, mikäli JLJV:llä on ollut pienikin epäilys/pelko, että sieltä taskusta saattaakin siinä rytäkässä jotain tulla esiin. (esim. putatiivihätävarjelua voisi tässä yhteydessä soveltaa jotenkin).
Eikö tällä JLJV:llä, eli vartijalla näin puhekielessä, ollut mahdollisuus poistua paikalta. Eikö heitä koske samat lait kuin muita siviilejä? Jos siinä on jotain uhkaa päällä niin taka-askeleita ja poliisi paikalle.
 

attendo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hyvinkään Ahmat
Vartija, tuo haukankatseinen esivallan edustaja ansaitsee kaiken kunnioituksen siitä, että turvaa meidän muiden oikeuksia häiriöttämään kulkemiseen kadulla. Lisäksi vartija, tuo kobraakin nopeampi turvaa myös yrityksiä ja yhteisiä toimitiloja räkänokkien ilkivallalta. Kiitos teille kaikille Suomen Vartijoille attendon suunnalta. Teette loistavaa ja pyyteetöntä työtä rajulla ammattitaidolla, mutta pienellä palkalla ja yleisellä halvennuksella. Kiitos teille että silti jaksatte. Kiitos.
 

Noppa10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Edelleenkin, siihen työturvallisuuteen nojaten, tuossa jutussakin oikein tuodaan esille se, että kaverilla oli oma käsi taskussa koko episodin ajan. Sinä tunnut sivuuttavan tämän seikan kokonaan. Jos tuo kaveri olisi tuosta "poistunut paikalta" ja sen jälkeen adrenaliinin pintaan saanut kohdehenkilö olisikin kaivanut sieltä vaikkapa moran taskustaan, niin sitten sinä varmaan moittisit JLJV:tä pelkuriksi, joka ei hoitanut tilannetta oikein.

Siinä olet periaatteessa oikeassa, että JLJV/JV/vartija ei juurikaan omaa sen kummempia oikeuksia kun peruskansalainenkaan. Onhan tuo LYT (laki yksityisistä turvapalveluista) niin sekava viidakko, että siihen toivoisi kyllä jotain selvennystä ihan kaikkien oikeusturvan kannalta.

Tässä kyseisessä tilanteessa on oikeus katsonut, että se uhka ei ole ollut todellinen, tai ainakaan JLJV:llä ei ole ollut perusteltua syytä epäilä sitä todelliseksi. Tästä voidaankin taas ottaa se iän ikuinen kysymys siitä, että siellä tilanteessa ne päätökset joudutaan tekemään sekunnissa. Oikeussaleissa ja keskustelupalstoilla sitä samaa asiaa voidaan ruotia päiväkausia.
 

Eikka86

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Tässä tapauksessa taitaisi kuitenkin syntyä. Eikös sillä kaverilla ollut toinen käsi koko ajan taskussa? Johan se oikeuttaa ihan työturvallisuuteenkin nojaten sen kiinnioton, mikäli JLJV:llä on ollut pienikin epäilys/pelko, että sieltä taskusta saattaakin siinä rytäkässä jotain tulla esiin. (esim. putatiivihätävarjelua voisi tässä yhteydessä soveltaa jotenkin).

Työturvallisuuspykälät ei oikeuta kiinniottoon missään tapauksessa ja järkevin toimintakuvio olisi ollut pyytää paikalle muita vuorossa olevia.

Epäilen hyvin vahvasti että kukaan oikeusoppinut olisi perustellut videolla näkynyttä tilannetta hätävarjelupykälillä. Nyt käytetty toimintakuvio (poisto-->kiinniotto yhdellä henkilöllä) ei tue esittämääsi puukkopelkoteoriaa (syyttäjä narauttaa heti kysymällä, miksi et pyytänyt muita työvuossa olleita paikalle jos epäilit henkilöllä olevan puukko taskussa?)

Mielestäni mikään asia, mikä videolla näkyy (alussa on voinut tapahtua jotain mikä muuttaa kokonaisarviota suotuisammaksi JLJV kannalta), ei tue ko. henkilön syyttömyyttä liiallisen voimankäytön seurauksena tapahtuneeseen pahoinpitelyyn.
 

Eikka86

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Jatketaan vielä sen verran, että hätävarjelupykälien käyttö tilanteessa, jossa henkilö on ollut itse aloitteellinen ja vastarinta passiivista, on käytännössä täysin turhaa. Näiden juttujen menestyminen oikeusasteissa on siellä prosentin nurkilla ja jos kyseessä on turvallisuusalan toimija, luultavasti ei edes tuota prosenttia.
 

Noppa10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Mielestäni mikään asia, mikä videolla näkyy (alussa on voinut tapahtua jotain mikä muuttaa kokonaisarviota suotuisammaksi JLJV kannalta), ei tue ko. henkilön syyttömyyttä liiallisen voimankäytön seurauksena tapahtuneeseen pahoinpitelyyn.

Tämä. Tuokaan video ei ala tilanteen alusta, eli loppujen lopuksi mekään emme täällä oikeasti pysty arvioimaan tilanteessa tapahtuneen vääryyden suuruutta. Monestikin näkee julkisuudessa uutisia, joiden taustoista itse tietää enemmän kuin ko. uutinen kertoo. Silloin sen tajuaa, että näiden uutisten tarkoitus ei olekaan tuoda esille sitä olennaista. Taannoinen Itäkeskuksen järkkäreiden "pahoinpitelyvideo" oli tästä loistava esimerkki.

Siitä kuitenkin olen edelleen samaa mieltä, että kyllähän tuon tilanteen olisi voinut hoitaa paljon fiksumminkin, jos pelkästään tuo videomateriaali otetaan huomioon.

Edit. Siis toki järkkärit, ei vartijat
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Se, että jos jollain on käsi taskussa, ei oikeuta mihinkään. Johan se olisi aikamoista, jos vartijat alkaisivat noin säännömukaisesti kellauttamaan ohikulkijoita selälleen, koska niillä on kädet taskussa. Vartijahan oli mennyt itse paikalle ja jos kerran pelkäsi käsi taskussa ollutta kaveria, niin olisi soittanut poliisit: "näen tässä steissillä yhden epäilyttävän kaverin jolla on kädet taskussa", niin kai sieltä karhuryhmä olisi tullut.
 

Noppa10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Se, että jos jollain on käsi taskussa, ei oikeuta mihinkään. Johan se olisi aikamoista, jos vartijat alkaisivat noin säännömukaisesti kellauttamaan ohikulkijoita selälleen, koska niillä on kädet taskussa. Vartijahan oli mennyt itse paikalle ja jos kerran pelkäsi käsi taskussa ollutta kaveria, niin olisi soittanut poliisit: "näen tässä steissillä yhden epäilyttävän kaverin jolla on kädet taskussa", niin kai sieltä karhuryhmä olisi tullut.

Koettaisit sinäkin nähdä asian kokonaisuutena. Missä vaiheessa minä noin väitin, että vartijalla tai järkkärillä on oikeus niputtaa kuka tahansa kädet taskussa kävelevä henkilö? Se käsi taskussa muuttui "ongelmaksi" siinä vaiheessa, kun järkkäri ryhtyi poistoa suorittamaan. Se on toki eri asia, oliko se poisto oikeutettu vai ei.

Hyvä esimerkki tähänkin voisi olla se Itiksen video. Siinä nainen kuvasi kännykällään, joka itsessään ei ole rikos. Järkkäreiden työn häiritseminen sen sijaan antoi heille oikeuden poistaa nainen kauemmas tilanteesta. Ei se silti tee siitä kuvaamisesta rikosta. Jos sinä kävelet kännykkäkamerallasi kuvaten pitkin Tallinnanaukiota ja joudut vartijan tai JV:n niputtamaksi, silloin on tapahtunut heidän puoleltaan rikos.
 

Salama44

Jäsen
Tuskin kovin helposti. Valmistuneet työttömät poliisit saavat määräaikaisia virkoja työkkärin rahoin ja tämän takia he ovat mieluummin työttömiä työnhakijoita kuin tekevät esim. vartijan hommia.

Mistä lähtien poliisi on saanut tehdä vartijan töitä?

Eikö laki kiellä poliisia toimimasta vartijana?

Laki yksityisistä turvapalveluista 11 pykälä.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös