Kumpaan sinä luotat enemmän, rikolliseen vai poliisiin/vartijaan?
Melko mustavalkoinen/sarjakuvamainen/leffamainen vastakkainasettelu. Toki minulla on luottoa kyttiä ja vartijoita kohtaan, mutta luotto ei ole missään nimessä sataprosenttista, minä kun olen kertaalleen ollut tilanteessa jossa järjestyksenvalvojan maalaisjärki ei ole ollut samalla aaltopituudella omani kanssa, mutta ei siitä sen enempää. Vastaavasti todella asiallisia järkkäreitä on tullut kohdattua.
Mutta tuohon auktoriteettiuskoisuuteen: Minä olen nuorempana ollut erittäin auktoriteettiuskoinen, kaikki se mitä opettaja sanoo, on totta. Kaikki se mikä lukee lehdissä on totta. Poliisit yms. ovat aina oikeassa. Oikeastaan lukion viimeisellä luokalla tavallaan puhallettiin ulospäin tuosta auktoriteettiuskoisuudesta, sen sain muistettua mieleeni luettuani tämän 8 vuotta vanhan viestin:
Randin testistä tulee mieleen eräs filosofian tunti jolloin keskustelimme kannattaako horoskooppeihin uskoa. Jotkut ihmiset ovat vain niin hyväuskoisia että uskovat horoskooppeihin koska niitä on lehdissä ja niistä on kirjoitettu kirjaa, auktoriteettien uskominen.
Tuosta se lähti liikkeelle. Lukiossa muutenkin oppi, ettei ole välttämättä yhtä oikeaa totuutta vaan useita näkökulmia. Auktoriteettiuskoisuuteen on vaikuttanut moni yksittäinen asia, esim. "lääkärit eivät löytäneet potilaasta mitään vikaa. Oireet paljastuivat myöhemmin aivokasvaimeksi" tai välillä kuulee kuinka luutnantti on käyttänyt alaisiaan hyväkseen. Ja ovatko poliitikkojen päätökset aina oikeita? Ja milloin huomaa Pasi Viherahon videosta kuinka Viheraho tietää tavallisena kaduntallaajana vartijaa paremmin eduskunnan oikeusasiamiehen kertomista lakipykälistä. Ja milloin netissä pyörii video jossa poliisi uhkaa hakata tavallisen kansalaisen.
Eli, oli henkilöllä sitten minkälainen koulutus, työnkuva tai asema yhteiskunnassa niin se ei tarkoita sitä, että minun pitäisi kyseiseen henkilöön luottaa vain koska auktoriteetti. Ja tämä oli oma mielipiteeni asiasta.