Vartija – jumalasta seuraava vai säälittävä pelle?

  • 329 453
  • 2 014

Eikka86

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Vartijan perus kk-palkka ei häviä paljoa poliisille, mutta suurin tappio tulee vartiointialan haittakorvauksissa ilta- ja yötöistä sekä myös siitä, että työkokemusta ei käytännössä huomioida palkassa eikä henkilökohtaista työsuoritustakaan.

Tein nopean laskutoimituksen vartiointialan TES mukaisesta vartijan maksimipalkasta ja kyllähän tuohon aika iso ero jää. TES 5 tason palkka pk-seudulla, maksimi kokemus- ja koulutuslisillä, maksimi viikonlopputunneilla, muutamilla vuoron ylityksillä ja 60h koulutuslisillä niin voi juuri ja juuri päästä 3000€ / kk. Epäilen että edellämainittua tilannetta ei nykyään tuntipalkkalaisille tule eteen.

Kyllähän tuossa perkeleellinen ero on, vielä suuremmaksi se kasvaa alalle juuri tulleen kohdalla tai tekemällä työtehtäviä pienemmissä palkkaluokissa.
 
Turvallisuusala on nuorten parissa suosittu ja peruslinjalle hakee monesti koulun koviksia. Minusta turvallisuusala saisi olla pelkästään aikuiskoulutusta, harvassa on ne 18 vuotiaat, jotka pystyvät toimimaan aina järkevästi konfliktitilanteissa.
Olen samoilla linjoilla. Vaan toisaalta lienee niin, että tässäkin kohtaavat kysyntä ja tarjonta. Jos alalla on töitä tarjolla lyhyellä koulutuksella eikä henkilö ole opiskelijatyyppiä, niin miksipä ei alalle hakeutuisi? Enkä liioin pitäisi hyvänä ratkaisuna ikärajan nostamistakaan, jos vaihtoehtona olisi työttömyys.

Paljonko on tapauksia, joissa vartijoiden toiminta on aiheuttanut muita pysyviä vammoja kuin särkyneen egon?
 
Tässä pitäisi määritellä nuo pysyvät vammat, koska näen vartijan työn asiakaspalveluna, jossa yhtenä pienenä osana on kiinnipitotilanteet.
Yleensä vartija-keskustelu voimistuu näiden kiinnipitotilanteiden yhteydessä. Ja vaikuttaa useasti siltä, että siellä on ollut joku viaton poloinen - melkeinpä ohikulkija - jonka kanssa on toimittu väärin.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Yleensä vartija-keskustelu voimistuu näiden kiinnipitotilanteiden yhteydessä. Ja vaikuttaa useasti siltä, että siellä on ollut joku viaton poloinen - melkeinpä ohikulkija - jonka kanssa on toimittu väärin.

Mielestäni tärkein kysymys se, miksi kiinnipitoon on jouduttu ja olisiko se voitu välttää. Tässä ketjussa on puhuttu mm. amerikkalaisesta poliisisarjasta, jossa rosvot laitetaan pakettiin, mutta uskoakseni suurinosa suomalaisen vartijan kohtaamista konfliktitilanteista selviää puheella. Näissä tilanteissa tarvitaan sitä pelisilmää, mitä en usko löytyvän kovinkaan monilta peruskoulun päättäneiltä kovispojilta.
 
Näissä tilanteissa tarvitaan sitä pelisilmää, mitä en usko löytyvän kovinkaan monilta peruskoulun päättäneiltä kovispojilta.
En usko minäkään. Joskin tuossa vähän madalsit ikärajaa ottamalla peruskoulun päättäneet alaikäiset mukaan. Joskin ero pelisilmässä lienee marginaalinen noilla vuosilla.
Vartijakeskustelu nousi uudestaan esiin liputta matkustaneen rajaseudun elävöittäjän vuoksi. Pidän todennäköisenä, että lipuntarkastajat hälyttivät paikalle vartijat, koska kulttuurin rikastuttaja ei osoittanut yhteistyöhalua ajoissa.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
En usko minäkään. Joskin tuossa vähän madalsit ikärajaa ottamalla peruskoulun päättäneet alaikäiset mukaan. Joskin ero pelisilmässä lienee marginaalinen noilla vuosilla.
Vartijakeskustelu nousi uudestaan esiin liputta matkustaneen rajaseudun elävöittäjän vuoksi. Pidän todennäköisenä, että lipuntarkastajat hälyttivät paikalle vartijat, koska kulttuurin rikastuttaja ei osoittanut yhteistyöhalua ajoissa.

Minä kommentoin aihetta yleisellä tasolla peruskoulun opettajan näkökulmasta, joka on seurannut huolestuneena turvallisuusalan suosion nousua yhteisvalinnassa. En ottanut mitään kantaa mainitsemaasi tapaukseen.
 

Ahar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp, Pelicans, Suomi, Ruotsi, Columbus
Vartija keskusteluun sopii hyvin vanha suomalainen sananparsi, joss puhutaan hädästä merellä ja sen jälkeen erittäin viisaista ihmisistä mantereen puolen maankamaralta.
 

Eikka86

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Vartija keskusteluun sopii hyvin vanha suomalainen sananparsi, joss puhutaan hädästä merellä ja sen jälkeen erittäin viisaista ihmisistä mantereen puolen maankamaralta.

Eihän tämä ole vaan se sama tarina missä laivasta pelastui sika sekä kokki ja joista syntyi legendan mukaan Turku?
 

JYP#44

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyyni Kari & Klassikkopaidat
Okei, vaikka tuossa eilen tuli kritisoitua vartijoita, niin nyt on jo pakko tulla antamaan sympatioita. Vanhan liiton mies Antti "BB" Kurhinen on jakanut facebookissa videon miten vartija "painii" jonkun liputtoman kanssa. Ja taas ulistaan että miten Suomen vartijat turvautuvat aina heti väkivaltaan. Kumma että liputonta ja joka ei suostu antamaan henkkareitaan, ei saa laittaa rautoihin.

Lisäksi ihmettelen miksi Helsingissä kuljetaan julkisilla ilman lippua kun se on siellä kuitenkin niin pirun halpaa. Jyväskylässä jostain Tikkakoskelta keskustaan ja takaisin on yhteensä lähemmäs 11e kertalipuilla.
 

Ostoskassi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet, Boston Bruins, suomalaiset
Okei, vaikka tuossa eilen tuli kritisoitua vartijoita, niin nyt on jo pakko tulla antamaan sympatioita. Vanhan liiton mies Antti "BB" Kurhinen on jakanut facebookissa videon miten vartija "painii" jonkun liputtoman kanssa. Ja taas ulistaan että miten Suomen vartijat turvautuvat aina heti väkivaltaan. Kumma että liputonta ja joka ei suostu antamaan henkkareitaan, ei saa laittaa rautoihin.

Itselläni alkaa olemaan mitta täysi näiden videoiden kanssa. Aina, kun joku vartija/järjestyksenvalvoja koskee toiseen ihmiseen, niin kamerat laulavat ja tästä otteessa olevasta ihmisestä yritetään tehdä jotain uhria, ihan kuin hän ei olisi tehnyt mitään väärää, vaan steroidipelle vain kävi päälle.

Itselläni ei ole koskaan ollut mitään ongelmaa vartioiden sun muiden järjestystävalvovien henkilöiden kanssa. Jos lipuntarkastaja kysyy matkalippua, niin silloin näytetään sitä matkalippua, ja jos lippua ei ole niin otetaan sakkoa. Jos sanotaan, että "voitteko mennä muualle juomaan?", niin sitten mennään muualle juomaan, eikä lähdetä aukomaan päätä. En ole vielä yhtään videota nähnyt, jossa olisi alkanut säälittämään se kaveri, joka on siellä kasan alimmaisena. Kun ei sinne ihan oikeasti syyttä suotta jouduta. Toki on aina se yksi miljoonasta poikkeus, mutta ymmärtänette pointin.
 
Viimeksi muokattu:

Vinyl

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aravirran kovuus
Toki on aina se yksi miljoonasta poikkeus, mutta ymmärtänette pointin.

En itseasiassa oikeastaan ymmärrä ja muutenkin sokea usko kaikkiin auktoriteetteihin kuulostaa aika pelottavalta. En minäkään ihan kaiken videointia ymmärrä mutta jos näillä julkaistuilla tapauksilla on edes pieni vaikutus siihen että alasta tulee siistimpi niin liputan kyllä niiden puolesta. Jos oikein vielä haluaa saivarrella niin eikai työnsä moitteettomasti hoitavalla vartijalla ole mitään pelkoa päätyä näihin videoihin?
 

änähaim

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Jos oikein vielä haluaa saivarrella niin eikai työnsä moitteettomasti hoitavalla vartijalla ole mitään pelkoa päätyä näihin videoihin?

No todellakin on. Kuvitellaan tilanne, jossa pirimikko ja pirimaija ovat hakeneet kaupasta tavaraa taskualennuksella. Vartija on mennyt jututtamaan piriskuntaa ja pyytänyt heitä mukaansa. Mikko ei tietenkään tätä sulata ja käyttäytyy agressiivisesti ja väkivaltaisesti. Tilanteen huomannut toinen vartija tulee avuksi tilanteeseen. Tässä vaiheessa maija aloittaa kuvaamisen kun vartijat ottavat miehen hallintaansa.

Myöhemmin maijan toimesta facebookkiin ilmestyy video saatesanoilla ´´ei tehty mitään´´, ´´ilman syytä´´ yms. Sitten jeesustellaan porukalla miten sairaita paskoja vartijat olivat.

Minä uskon, että rauhallista ja yhteistyökykyistä miestä/naista harvemmin aletaan hapettamaan.
 

JJT

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
No todellakin on. Kuvitellaan tilanne, jossa pirimikko ja pirimaija ovat hakeneet kaupasta tavaraa taskualennuksella. Vartija on mennyt jututtamaan piriskuntaa ja pyytänyt heitä mukaansa. Mikko ei tietenkään tätä sulata ja käyttäytyy agressiivisesti ja väkivaltaisesti. Tilanteen huomannut toinen vartija tulee avuksi tilanteeseen. Tässä vaiheessa maija aloittaa kuvaamisen kun vartijat ottavat miehen hallintaansa.

Myöhemmin maijan toimesta facebookkiin ilmestyy video saatesanoilla ´´ei tehty mitään´´, ´´ilman syytä´´ yms. Sitten jeesustellaan porukalla miten sairaita paskoja vartijat olivat.

Näinhän se juuri menee. Eräs kaverini työskentelee vartijana ja on monesti sanonut, että voimankäyttötapauksissa suurin osa vartijoista toivoo, että tilanteet otettaisiin videolle, juuri siksi, ettei nistit voi tapauksen jälkeen mätkiä toisiaan ja pistää sitä vartijan syyksi. Joskin valitettavan usein kun videot laitetaan jakoon, ei kerrota ihan kaikkia tapauksen taistoja.

Paras esimerkki oli eräs video, jossa taltutetaan miestä joka hokee kavereidensa avustuksella, ettei ole tehnyt yhtään mitään. Vartijakaverini sai kolleegoiltaan tapauksesta sisäpiiritietoa ja ihan silminnäkijöiden todisteita, että kyseisellä videolla taltutettava kaveri oli hetkeä aiemmin kuitannut ravintolasta ulosheittämisensä palaamalla paikalle uhoten, että hänellä on taskussa ase ja että hän jätti ravintolan vessaan pommin. Ja nimenomaan siis ihan naama pokerilla, ei mitään kännimölinää. Kuitenkin videon lähtiessä käyntiin edelliset puheet kummasti unohtuivat ja videon tiedoissa korostettiin, että ravintolan poket olisivat ihan yhtäkkiä vain hyökänneet heidän kaverinsa kimppuun.

Itse asiassa juuri tänään Radio Rockin Korporaatiossa pohdittiin, että nämä somen kautta leviävät tarinat/videot alkavat pikkuhiljaa menettää kiinnostustaan, ja kohta pitää suurin piirtein hakata joku henkihieveriin, että tämä jaksaa kiinnostaa suurta yleisöä.
 

lihaani

Jäsen
Luulen, että vartijan ja järjestyksenvalvojan työt ovat sekaantuneet tässä ketjussa.

Vartijoiden kanssa en ole ollut koskaan missään tekemisissä. Olen nähnyt vain heitä työntelemässä ostoskärryjä ja nykimässä lukittuja ovia. Kai se on heidän työtään ja hyvä näin.

Mutta baarien ovimikkojen kohdalla olen nähnyt tosi törkeää toimintaa, vaikka minun kohdalleni ei semmoista ole koskaan sattunutkaan: Muun muassa vastaan sanoneen hapettamista, naureskelua naisen käsilaukusta löytyneelle kondomille, naureskelua tyyliin: "Luuletko, että tuommoinen hiiri pääsee koskaan tänne?" ja paljon muuta. Julkisuudessa oli tämä Tigerin tapaus: Naisten käsilaukkuja ratsattiin porukalla ja naureskeltiin niiden sisällölle sekä samaan aikaan ruutiasein varustautuneet jengikaverit olivat tervetulleita. Vaikka suurin osa järjestysmiehistä on asiallista porukkaa, niin entistä tarkemmin nämä mätämunat pitäisi karsia pois.
 

Ostoskassi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet, Boston Bruins, suomalaiset
En itseasiassa oikeastaan ymmärrä ja muutenkin sokea usko kaikkiin auktoriteetteihin kuulostaa aika pelottavalta. En minäkään ihan kaiken videointia ymmärrä mutta jos näillä julkaistuilla tapauksilla on edes pieni vaikutus siihen että alasta tulee siistimpi niin liputan kyllä niiden puolesta. Jos oikein vielä haluaa saivarrella niin eikai työnsä moitteettomasti hoitavalla vartijalla ole mitään pelkoa päätyä näihin videoihin?

Minulle jäi nyt vähän epäselväksi se, että oletko ihan oikeasti valmis keskustelemaan aiheesta vai halusitko vain tarttua lillukanvarteen?

Pointti nyt oli vain se, että ihmiset tekevät virheitä, oli se ammattinimike sitten mikä tahansa. Mutta jos saavun paikalle, jossa järjestyksenvalvoja sekä Esko-Mikko Epämallikas painivat, niin ei minulla nyt hirveästi aikaa mene, että pystyn päättämään kenen puolella olen.

En halunnut vain aikaisemmassa viestissä sanoa mitään ehdontonta, kuten että "vartijat eivät tee ikinä virheitä, vaan vika on aina muissa". Ihmiset tekevät virheitä ja vartijat, poliisit sekä järjestyksenvalvojat ovat ihmisiä siinä missä muutkin.
 

kake619

Jäsen
Suosikkijoukkue
Caps, scholl
Yksi miljoonasta. Ymmärtänette varmaan pointin.......

Tällä kertaa se kyllä taidat olla sinä keneltä se pointti on hukassa. Nykyään kun noista videolle päätyvistä vartioista todella iso-osa hoitaa tilanteen sen vaatimaa voimaa käyttäen, mutta siltä videolta on vaan niin helppo leikata/jättää kuvaamatta se mistä tilanne on lähtenyt käyntiin. Jälkikäteen sitten jeesustellaan juuri näillä "ei tehnyt mitään ja steroidipelle kävi vaan päälle" argumenteilla.
 

Vinyl

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aravirran kovuus
Minulle jäi nyt vähän epäselväksi se, että oletko ihan oikeasti valmis keskustelemaan aiheesta vai halusitko vain tarttua lillukanvarteen?

Pointti nyt oli vain se, että ihmiset tekevät virheitä, oli se ammattinimike sitten mikä tahansa. Mutta jos saavun paikalle, jossa järjestyksenvalvoja sekä Esko-Mikko Epämallikas painivat, niin ei minulla nyt hirveästi aikaa mene, että pystyn päättämään kenen puolella olen.

En halunnut vain aikaisemmassa viestissä sanoa mitään ehdontonta, kuten että "vartijat eivät tee ikinä virheitä, vaan vika on aina muissa". Ihmiset tekevät virheitä ja vartijat, poliisit sekä järjestyksenvalvojat ovat ihmisiä siinä missä muutkin.

No mitä keskusteltavaa tässä on jos lähtökohdat on jo se että yksi miljoonasta on syytön ja sä näät kolmessa sekunnissa painista kumpi siinä on syyllinen. En todellakaan itsekään usko että kaikissa tapauksissa nämä elämänkoululaiset ihan syyttömiä ovat mutta on se mun mielestä vähän huolestuttavaa että jengi vetelee suurempia analyysejä minuutin videosta ihan puoleen tai toiseen. Ja vaikka sinä tai minä ei ollakaan vartijoiden hampaisiin joutunut niin kyllä siihen porukkaan ihan helvetisti lihapäitä mahtuu.
 

Ostoskassi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet, Boston Bruins, suomalaiset
No mitä keskusteltavaa tässä on jos lähtökohdat on jo se että yksi miljoonasta on syytön ja sä näät kolmessa sekunnissa painista kumpi siinä on syyllinen.

Jos argumentoit mielipiteesi, saatan hyvinkin muuttaa omaa käsitystäni asiasta.

En todellakaan itsekään usko että kaikissa tapauksissa nämä elämänkoululaiset ihan syyttömiä ovat mutta on se mun mielestä vähän huolestuttavaa että jengi vetelee suurempia analyysejä minuutin videosta ihan puoleen tai toiseen. Ja vaikka sinä tai minä ei ollakaan vartijoiden hampaisiin joutunut niin kyllä siihen porukkaan ihan helvetisti lihapäitä mahtuu.

Jos käy selville, että lihapäät ovat käyttäneet turhaa voimaa, tai muuten menetelleet väärin tulee siitä sanktioita. Pohjaan tällä hetkellä näkemyksen siihen mitä olen itse nähnyt. Olen elänyt koko elämäni Itä-Helsingissä (tässä kohtaa syvä uuuh) ja aika harvoin on kuitenkin tullut juttua, tai edes huhua, että vartijat ja/tai järjestyksenvalvojat olisivat menetelleet tietyissä tilanteissa väärin. Elävästi muistan kuitenkin sen, kun Kontulassa joku pahoinpideltiin vartijoiden/järjestyksenvalvojien (kaksi pahoinpitelijää). Siitä oli ihan videokuvaakin netissä. En nyt tähän hätään muista sen tarkemmin tapahtuman taustoja, mutta pahoinpitelijäthän saivat kenkää tämän tapauksen jälkeen. Tämä on jäänyt mieleeni koska olin tuona kyseisenä iltana juurikin Kontulassa vain muutamia kymmeniä metrejä tapahtumapaikasta.

En ole päivääkään toki minkäänlaisia järjestyksenvalvojan hommia tehnyt, vaikka olenkin kaikki kurssit suorittanut ja siinä mielessä voisin työskennellä vartijana tai järjestyslain mukaisena järjesyksenvalvojana. Mutta itselläni on ainakin vielä sen verran luottoa poliisiin, järjestyksenvalvojiin ja vartijoihin että ei siellä suinpäin kenenkään kimppuun käydä.

Ja esimerkiksi se mihin alunperin otin kantaa oli nuo matkalippu ja vartija hömpötykset. Ei minulla ole hirveän kauaa mennyt päättää kumpi on oikeassa ja kumpi väärässä, vaikka nuo videot ovatkin olleet vain minuutin mittaisia.
 

Noppa10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
No todellakin on. Kuvitellaan tilanne, jossa pirimikko ja pirimaija ovat hakeneet kaupasta tavaraa taskualennuksella. Vartija on mennyt jututtamaan piriskuntaa ja pyytänyt heitä mukaansa. Mikko ei tietenkään tätä sulata ja käyttäytyy agressiivisesti ja väkivaltaisesti. Tilanteen huomannut toinen vartija tulee avuksi tilanteeseen. Tässä vaiheessa maija aloittaa kuvaamisen kun vartijat ottavat miehen hallintaansa.

Myöhemmin maijan toimesta facebookkiin ilmestyy video saatesanoilla ´´ei tehty mitään´´, ´´ilman syytä´´ yms. Sitten jeesustellaan porukalla miten sairaita paskoja vartijat olivat.

Minä uskon, että rauhallista ja yhteistyökykyistä miestä/naista harvemmin aletaan hapettamaan.

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2014092318689068_uu.shtml

Aika kohdilleen osunut kuvaus.

Ja sisäpiirin tietoa asiasta omaavana voin sanoa, että nuo lehtijutun (tai muijan oman facebook-profiilin) kertomukset eivät ihan täysin pidä paikkaansa. Esim. poliisin kirjoittama sakko ei suinkaan ollut näpistyksen yrityksestä, vaan huumausaineiden hallussapidosta, josta tämä viaton kaltoin kohdeltu kansalainen ei toki mainitse mitään.

Silti tämäkin on taas uutisoitu siihen tyyliin, että vartijat on kaiken pahan alku ja juuri. Tuolla videollahan ei tseasiassa näy mitään laitonta, vaan päinvastoin. Ko. videota voisi käyttää opetustarkoituksessa vartijoiden koulutuksessa, siksi hyvin vartijat hoitavat tilanteen.

edit. Enhän minä näköjään osa linkata oikein. No joka tapauksessa linkin takaa paljastuu pöyristyttävä kertomus yksityisen turvallisuusalan mätäpaiseista... eikun siis...
 

Noppa10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
En minäkään ihan kaiken videointia ymmärrä mutta jos näillä julkaistuilla tapauksilla on edes pieni vaikutus siihen että alasta tulee siistimpi niin liputan kyllä niiden puolesta.

Itse taas en pidä sitä kuvaamista minkäänlaisena ongelmana. Suurempi ongelma on ihmiset, jotka eivät ymmärrä, että esim. tämä Itiksen tapaus on esitetty vain toisen osapuolen näkökulmasta. Ja kuitenkin nämä ihmiset ovat valmiina lynkkaamaan vartijat väkivaltaiseksi pelleiksi, jotka eivät päässeet poliisikouluun.

Jos oikein vielä haluaa saivarrella niin eikai työnsä moitteettomasti hoitavalla vartijalla ole mitään pelkoa päätyä näihin videoihin?

Paitsi että, tuossa juuri linkkaamassani uutisessa on käynyt juuri näin. Asia ei oikeasti ole ollenkaan noin, miten tuo neiti väittää asian olevan. Tuo Iltalehden video on vielä kaiken lisäksi editoitu, se alkuperäinenhän löytyy facebookista tuon mimmin omasta profiilista. Jostain kumman syystä julkiseen mediaan ilmestyneestä videosta on kokonaan editoitu pois ulkopuolisen todistajan lausahdus "itsehän kävit vartijan kimppuun", miksiköhän?
 

godspeed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Heikki Silvennoinen, Ali Leiniö
Löytyisikö siihen alkuperäiseen linkkiä? Edellisellä sivulla ollut "tikkari lapselta" -video vaikutti jo jonkinlaiselta sketsiltä, mutta tässä on aineksia samanlaiseen reaktioon kuin humalaisella Obelixilla, kun hän on Asterixin kanssa roomalaispartion kuulustelussa rajalla, muttei pysty pidättelemään nauruaan vaan hallitsematon HUOHUOUHUOUHAHAHIHIHOH pääsee irti.
 

Noppa10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Löytyisikö siihen alkuperäiseen linkkiä? Edellisellä sivulla ollut "tikkari lapselta" -video vaikutti jo jonkinlaiselta sketsiltä, mutta tässä on aineksia samanlaiseen reaktioon kuin humalaisella Obelixilla, kun hän on Asterixin kanssa roomalaispartion kuulustelussa rajalla, muttei pysty pidättelemään nauruaan vaan hallitsematon HUOHUOUHUOUHAHAHIHIHOH pääsee irti.

https://www.facebook.com/video.php?v=10152722052310982&set=vb.616790981&type=2&theater

Toivottavasti tuo näkyy oikein. Mulla ei oikein tämä linkkaus pelitä... :)
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös