Jonkinlainen aallonpohja on saavutettu. Teothan olisi estetty, jos Breivik olisi näyttänyt henkilökorttiaan vähän kauemmin?
Ainakin wikin mukaan hänellä oli "asiallinen henkilökortti".
Jonkinlainen aallonpohja on saavutettu. Teothan olisi estetty, jos Breivik olisi näyttänyt henkilökorttiaan vähän kauemmin?
Karrikoitu esimerkki:
Minut pysäyttää Prisman parkkipaikalla mustissa vaatteissa oleva noin parikymppinen bodari ja ilmoittaa epäilevänsä minua näpistyksestä. Pyydän nähdä vartijakortin. Vartija vilauttaa korttia, mutta minä pyydän saada katsoa tarkemmin. Kortissa nimi on Suvi-Leena Virtanen ja syntymäaika 01.01.1960.
Minusta nimi ja syntymäaika toi aika paljon lisätietoa.
Vartijakorttia harvemmin ruvetaan esittämään kesken voimakeinojen käytön vaikka henkilö sitä pyytäisikin :)
Toki myös PKL 1 pykälästä (kiinniottopykälä liki identtinen LYP kanssa) löytyy voimankäyttöoikeus normikansalaiselle.
Kirjoitin ilmeisen epäselvästi. Jos henkilö A tulee vaatimaan henkilöä B mukaansa sillä verukkeella että hän on vartija ja haluaa poistaa sinut joltain tietyltä alueelta. Henkilö B vaatii A:ta esittämään vartija/järjestysmieskorttinsa. A näyttää korttia jollain tapaa epämääräisesti ja B:lle jää käsitys että nyt ei olla tekemisissä oikean järjestystä ylläpitävän henkilön kanssa.
Mitä itse tekisit henkilönä B tämän jälkeen jos A käy sinun raivelehin kiinni ja alkaa voimakeinoja käyttäen poistamaan sinua alueelta, kun et usko A:n puhetta ja luulet hänen olevan vaikka henkilö joka haluaa raiskata sinut?
Minä ainakin puolustaisin itseäni.
Jepjep..
Vartija voi toimia ilman vartijan tunnuksia olevissa työasuissa rikostenpaljastamistehtävissä (myymäläetsivä), henkilösuojaustehtävissä ja tietyin edellytyksin arvokuljetustehtävissä. Toki jos työnkuva on jokin näistä, vartijakortti esitetään ennen toimenpiteisiin ryhtymistä.
Keskustelussa on tainnut olla kyse tästä eräästä tapauksesta, ei raiskauksenpelosta :)
No kun sinun keskusteluhistoriaa tässä(kin) ketjussa katsoo, niin melkoinen mania on päällä. Oletko sinä semmoinen ihminen joka on aina oikeassa ja sinulla on OIKEUS? Siltä se ainakin vaikuttaa.
Kummallista että tällä oikeassa olevalla ihmistyypillä on useimmiten hankaluuksia kaikenlaisten auktoriteettien kanssa. Sitten kun vastaan astuu vielä se marginaalitapausvartija, niin sitten saa vouhkata internetissä loputtomiin "kuinka MINÄ olin ihan kunnolla, mutku se sika..."...
Esimerkkini oli ääripäästä, sen toki myönnän. Parempi, tai ainakin yleisemmin toteutuva esimerkki oli juurikin tuo valehuoltomies-case. Yhteistä näille on, että tekoja voidaan estää, jos virkamerkin tai henkilökortin katsominen on mahdollista.
Edelleen, täällä palstalla on kuultu vartijoiden (tai ainakin sellaisena esiintyvien) väitteitä siitä, että laki ei ota kantaa siihen, kuinka kauan merkkiä pitää pyydettäessä esittää. Minusta on jokseenkin huolestuttavaa, jos järjestystä valvovat ihmiset eivät oikeasti tiedosta sitä, minkä vuoksi tällainen laki on asetettu. Tähän asti olen pitänyt suurinta osaa vartijoista ihan järkevinä ja asiallisina henkilöinä ja ajatellut, että esimerkiksi väkivallalla kehuskelevat "vähän taas koulutin yhtä häirikköä" -tyypit, joista aina toisinaan kuulee juttua, olisivat ne mätämunat, jotka muodostaa hyvin minimalistinen vähemmistö. Uskon tähän edelleen, mutta vähän kyllä usko vartijoiden ammattikuntaan karisee kun miettii, kuinka tälläkin palstalla olevissa kommenteissa turvallisuusalalla toimivat henkilöt kertovat toimintatavoistaan...
Parahin TosiFani!Keskustelu vartijakortin näyttämisestä lähti liikkeelle muutaman nimimerkin väitteistä, ettei vartijan tarvitse kertoa nimeänsä tai näyttää vartijakorttia kunnolla.
Mainitsin jo aiemmin, että tuo vartijan nimi tulee takuuvarmasti esille aikoinaan - viimeistään (poliisi- ?) raportista. Toisin sanoen se oli aivan turhaa riehumista tältä naiselta mennä sinne info-tiskille huutelemaan: "Mitä tämä tarkoittaa? Saisinko vartijan nimen? Voitteko auttaa?"! Tämä käyttäytyminen vain toi minulle välittömästi sen kuvan, että kaikki asiat eivät siellä kaupassa menneetkään täysin kuten tuo nainen tuossa mielipidekirjoituksessaan kirjoitti.Ja mitä tulee vielä tuohon redbull keissiin, niin ne vartijan tiedothan ei sille äidelle kuulu mitenkään, sillä hän ei ollut toimenpiteen kohdehenkilö.
Laki todella ei ota kantaa aikaan/tapaan kortin esittämiseen. Olen edelleenkin sitä mieltä että vartijan nimi ei tuo mitään uutta tietoa kohdehenkilölle.
Wikistä linkki ja vartijakortin ulkoasu http://fi.wikipedia.org/wiki/Tiedosto:Vartijakortti_malli.JPG
....
Edelleenkään kukaan täällä ei ole pystynyt kunnolla perustelemaan miksi nimi ja syntymäaika kohdehenkilölle kuuluisivat?? ....
Olen varmaan kymmenisen kertaa korttini joutunut näyttämään ja jokaisella kerralla (sattumaako??) pyytäjä/käskijä on ollut painitilanteessa hopeaa saanut. Eli lähinnä kiusantekoa ja häirintätarkoituksessa on haluttu nähdä.
Cactus kirjoitti:Te jotka siitä nimestä ja syntymäajasta vouhkaatte niin kokeikaapa ensikerralla poliisin kanssa asioidessanne pyytää virkamerkkiä sillä tavalla luettavaksi että koko nimi ja syntymäaika selviävät, en usko että onnistutte.
Cactus kirjoitti:Annan toisen esimerkin nimen pyytämisestä. Poliisi soittaa kohteen vartioinnin numeroon tuntemattomasta ja kysyy onko vartija/jv Jaska Jokunen paikalla tai saanko hänen numeronsa?? Koskaan en minä eikä työkaverini tuon perusteella tietoja anneta. Tämmöisissä tapauksissa pyydetään soittaneen henkilön oma puhelinnnumero ja tehdään vastasoitto. Annetusta numerosta selviää onko kyseessä todella poliisi (numerot/niiden alut tiedetään). Miksi ihmeessä nimet tai numerot annettaisiin jonkun tuntemattoman pyynnöstä?? Minä en ymmärrä!
...
Itse toimin nelisen vuotta myyjänä Helsingin keskustassa....
Parahin TosiFani!
Ehkä tarkoitit tällä minua, ehkä et! Halusin vain herättää keskustelua siitä aiheesta, että ulkopuolinen henkilö alkoi kysellä näitä vartijan tietoja. Tässä Redbull-casessa kaupan henkilökunta toimi täysin oikein, kun ei alkanut paljastaa vartijansa nimeä kenellekään ulkopuoliselle. Tämän kai ovat jo useammatkin nimimerkit todenneet...
Myyjä on aivan eri asia. Myyjän kanssa ei ole pakko asioida, eikä myyjä käytä sellasta valtaa mitä vartijalle on myönnetty.
Jos siinä kortissa nuo tiedot on, niin jostain löytynee lain perustelut, missä saattaisi olla alkuperäinen syy. Sinänsähän vartijan ei tarvitse ymmärtää miksi se kortti pitää näyttää, vaan pistää kaikki nystyrät ymmärtääkseen lainkohdan missä lukee, että se on esitettävä pyydettäessä.
Sinäänsä syntymäaika ei minua ole ikinä kiinnostanut, mutta aina (noh sen kerran) kun olen kysynyt kenen kanssa asioin niin nimi on ihan lipetistä selvinnyt. Ja ei, en ole ollut rikosesta epäiltynä, lähinnä jututettu silminnäkijänä, mutta omasta mielestäni on puolin ja toisin reilua ja kohteliasta tietää kenen kanssa puhutaan, kun olen näissäkin tilanteissa oman henkilöllisyyteni todistanut. Ja ainakaan tällä kertaa poliisi ei ottanu mielestäni asiaa vittuiluna.
...Joitakin vuosia sitten itseltäni tiedusteltiin vartijakorttia eräässä asiakaskohteessa murtohälytyksellä. Periaatteessa tässäkin tapauksessa täyttyi tuo kiusanteko-pykälä (erittäin laveasti määritelty laissa), mutta päätin sitä tervettä järkeä käyttäen näyttää sen kortin, koska siitä ei itselleni minkäänäköistä haittaa ole. En luovuttanut korttia sitä pyytäneelle naishenkilölle, vaan pidin sen omassa kädessäni ja odotin, että nainen oli saanut sen luetuksi. Saatuani kortin takaisin lompakkoon, nainen pyysi sitä nähtäväksi uudestaan, jotta saisi nimeni ylös. Tällöin en enää siihen suostunut, koska katsoin n.10 sekunnin tarkastelun riittäneen ensimmäisellä kerralla...
Laki todella ei ota kantaa aikaan/tapaan kortin esittämiseen. Olen edelleenkin sitä mieltä että vartijan nimi ei tuo mitään uutta tietoa kohdehenkilölle.
Wikistä linkki ja vartijakortin ulkoasu http://fi.wikipedia.org/wiki/Tiedosto:Vartijakortti_malli.JPG
Tämä keskustelu versoi liikkeelle näpistyksen epäilystä. No, laki määrää vartijan suorittamaan tällöin kiinnioton. Tässä nimenomaisessa tapauksessa peräänkuulutettiin vartijalta terveen järjen käyttöä. Onko siis niin, että tässä tapauksessa joidenkin mielestä vartija voisikin hiukan joustaa laista ja asetuksista...?
Minä ymmärrän sen, että monet jostain kiinni jääneet henkilöt kysyvät vartijan henkilötietoa ihan vittuilumielessä. Ja minä ymmärrän sen, että se ottaa päähän. Mutta minusta se on vain vartijan hyväksyttävä, että tällaista tulee eteen. Se on vähän kuin ammatinvalintakysymys. Eikä se oikeuta tekemään omia tulkintoja laista.
Mikä laki näin määrää? Ainakin laissa yksityisistä turvallisuuspalveluista näpistys mainitaan vain 28 §:n 2 momentissa, ja siinä on kyse oikeudesta ottaa kiinni, ei velvollisuudesta.