En tiedä kun en tiedä taustojasi. Et tunnu tietävän vartijan työstä mitään joten ei kannata hirveästi alkaa mutuilemaan eikä pätemään.
Mitenhän taustani tähän vaikuttavat? Etkös sinä niin sanonut, että kassan ohi maksamatta menevä syyllistyy varkauteen? Minä menin kassan ohitse maksamatta toista uunipeltiä, koska myyjätär ei huomannut peltejä olevan tuplaten. Ja ehdin ottaa viisi askelta ovea kohden samalla kuittia lukien ennen kuin huomasin myyjättären virheen. Palasin itse oma-aloitteisesti kassalle, ja kerroin tästä. Tein sen kahdesta syystä: 1. minut on kasvatettu aikanaan hyvin, 2. jos saisin tahtomattani myymälävarkaan leiman, minulle tulisi siitä hyvinkin todennäköisesti ongelmia ihan jo työstäni johtuen.
Jos taustoillani on jotain väliä, niin ikää on 32v, avoliitossa, ei lapsia. Koulutus on DI, ja oman alan töitä tulee tehtyä. Tausta on nuhteeton, ja hyvä niin, sillä muuten työura olisi voinut hyvinkin tyssätä jo aikaa sitten.
Mainitaan nyt vielä, että olen tänäänkin puolustanut monia vartijoita tämän tapauksen tiimoilta käymissäni keskusteluissa. Aika yleinen mielipide on ollut, että alalle hakeutuvat vain lahjattomat lihaskimput, jotka "eivät ole päässeet poliiseiksi". Itse uskon, että hyvinkin iso osa ammattikunnan edustajista on päteviä duuniinsa, mutta ne muutamat paskiaiset, jotka oikein nauttivat päästessään käyttämään valtaansa ja syyllistyvät ylilyönteihin, ovat juurikin ne ongelmatapaukset, jotka pilaavat alalla työskentelevien maineen.
Jos minä muuten olisin vartija, niin olisin tässä tilanteessa tehnyt niin, että olisin pyytänyt kaupan vastaavan hetimiten paikalle, ja antanut hänelle päätäntävallan tässä asiassa. Jos hän olisi ollut sitä mieltä, että kyseessä on selvä myymälävarkaus, niin sitten olisi tehty niin kuin tilanne vaatii, eli soitettu ne poliisit paikalle. Jos taas kaupan vastaava olisi todennut tilanteen vahingoksi, joka se maalaisjärjellä ajatellen oli, homma olisi ollut selvä. Henkilö saa maksaa tuotteen.
Kannattaa miettiä tilanteita mihin vartija joutuu työssään. Miten monesti näpistelijän ensimmäinen kommentti, en ole ottanut mitään tai että unohdin maksaa. Aika monta vartijaa tarvittaisiin super markketteihin tai prismoihin väittelemään näiden ihmisten kanssa oliko vahinko vai ei. Sitä varten on poliisit olemassa ja siksi ne kutsutaan paikalle jotta tilanteeseen saadaan asianmukainen ja oikeudenmukainen ratkaisu. Mikäli poliisi päätyy antamaan sakon ei sen pitäisi olla enää vartijasta kiinni.
Kuten jo aiemmin sanoin, niin maalaisjärki on tässäkin melkoisen tarpeellinen. Jos sinä olet yhtään seurannut uutisia, niin poliisien resurssit ovat tällä hetkellä hyvinkin pienet, eikä heillä ole oikein aikaa edes käytettävissä tällaisiin tilanteisiin. Sakko todennäköisesti on annettu tässä sen vuoksi, ettei oikeasti ollut aikaa selvittää asiaa tarkemmin. Samalla on annettu ohjeet kiistauttaa sakko, jos pitää menettelytapaa vääränä. Ja ilmeisesti näin on tehty, jos kerran asian selvittely jatkuu.
Edelleen: näiden "super markkettien" ja "prismojen" (mikä ero noilla muuten on?) vartijat voivat hyvinkin käyttää sitä maalaisjärkeään. Minusta on aivan selvää, että jos hinnaltaan hyvin vähäarvoinen tuote löytyy sellaisesta paikasta, mihin se on hyvinkin voinut epähuomiossa joutua, kyse on selvästikin vahingosta. Ja tätä tukee edelleen se, että asiakkailla on suuret määrät muutakin ostosta. Kukaan ei ole niin helvetin hölmö, että ostaessaan useiden kymppien ostokset riskeeraa elämänsä parin euron tuotteen varastamisella.
Täysin eri asia ovat nämä kalliiden tuotteiden "unohtajat". Etenkin, jos muita ostoksia ei ole.