Ei sillä ole väliä, kuinka arvokas tuote on. Näpistys on näpistys ja vartija piti tapausta näpistyksenä jostain syystä ja toimi ohjeiden mukaan. Suurelle yleisölle rakastava perheenisä ja pieni tuotteen arvo tarkoittaa automaattisesti lainkuuliaista kansalaista, mutta ammattilaisille ja asioista tietäville se ei ole automaattisesti merkki siitä. Mitä vahinkoon tulee, niin taitaapi olla maailman vanhin selitys. Ei sillä, etteikö niitä oikeitakin vahinkoja sattuisi, mutta sana on varmasti kärsinyt lievää inflaatiota tuossa ammatissa.
Kannattaa kuitenkin nyt huomioida se, mikä on tässä tapauksessa ollut tuon kaupankin kanta. Se on, että jos maksaminen epähuomiossa unohtuu, se on mahdollista tehdä jälkikäteen. Vartijan logiikan (ja viesteistä päätellen myös sinun logiikkasi) mukaan vaikuttaa siltä, että vahinkoja ei voi missään tapauksessa tapahtua, vaan kyse on aina tahallisesta näpistyksestä. Ja tämä logiikka sotii selvästi kaupan kertomaa vastaan.
On todellakin pelottavaa, jos tuollaisesta vahingosta voi oikeasti seurata varkaaksi tuomitseminen, mikä voi sitten tuhota ihmisen työuran, tai ainakin vaikeuttaa sitä.
Jos vartija olisi halunnut varmistaa, onko perhe varkaissa vai ei, olisi kannattanut seurata heitä ja katsoa, jääkö tuote ostoskärryihin silloin kun perhe poistuu kaupparakennuksesta. Jos isä olisi kopeloinut tuon tölkin mukaansa lähtiessään, varkaus olisi ollut selvä. Jos tölkki olisi jäänyt kärryyn, vahinko olisi ollut selviö.
Minusta perheen syyttömyyden puolesta puhuu se, että olivat muutenkin ostoksilla, ja ostivat suuren määrän muutakin tavaraa. Yhden tölkin varastaminen tässä tilanteessa tuntuisi aika absurdilta. Paljon helpompi on tulkita näpistykseksi juuri tällaiset tapaukset, joissa repussa on jotain arvokasta.
Itsekin syyllistyin sitten ilmeisesti näpistykseen joku aika sitten, tai ainakin kävin harmaalla vyöhykkeellä. Ostin kaupasta kaksi uunipeltiä. Nämä vaan olivat sellaista mallia, että ne tarttuivat tiukasti kiinni toisiinsa. Minä huomasin kassalla, että minulla olikin peltejä korissa neljä - kaksi kappaletta kahden toisiinsa tarttuneen pellin muodostamia kokonaisuuksia. Annoin toisen näistä myyjälle ja sanoin, että vahingossa tuli kaksi ylimääräistä, kun ovat toisiinsa tarttuvaa sorttia. Otan vain nämä toiset kaksi. Noh, myyjä ei kuitenkaan tajunnut, että hihnalle laittamassani ostoskasassa peltejä olikin kaksi. Hän laskutti vain yhdestä.
Huomasin virheen kun aloin tutkia kuittia. Olin tässä vaiheessa ottanut noin viisi askelta kassalta kohti ulko-ovea. Palasin heti kassalle ja sanoin, että toinen pelti jäi laskuttamatta. Myyjä kiitti minua rehellisyydestä. Minä totesin tähän, että en mielelläni syyllistyisi myymälävarkauteen edes vahingossa. Monelta tuo olisi voinut jäädä huomaamattakin. Minäkin ehdin jo ohittaa kassat maksamatta tätä uunipeltiä, joten tuon tässä ketjussa kommentoidun vartijan tullessa kohdalle olisin ollut rikollinen.