Vartija – jumalasta seuraava vai säälittävä pelle?

  • 328 796
  • 2 014
Suosikkijoukkue
Hartford Whalers 92-93
Ihan oikein osasit. Yllätävän hyvin osasit ottaen huomioon koulutuksesi.

Kannattaako teikäläisen enää vetää itseään syvemmälle suohon? Yritä kirjoittaa yksi viesti ilman virheitä ja palaa asiaan. Mistä muuten teikäläisen viha kouluja käyneitä kohtaan kumpuaa? Tuli vaan mieleen viestejäsi lukeneena.

Terveisin,
- koulutusta vaille DI.
 
Pahoittelut kaikille vähäosaisille(DI:t) joiden mielen olen tällä puhelimella kirjoittelulla pahoittanut. Pitäisi tarkastaa oikeinkirjoitus, mutta helpommalla pääsin kun en sitä tehnyt. Ja minun puolestani anteeksi ot.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Pahoittelut kaikille vähäosaisille(DI:t) joiden mielen olen tällä puhelimella kirjoittelulla pahoittanut.

En minä koe olevani kovinkaan vähäosainen, enkä minä sinun kirjoitusvirheistäsi ole mieltäni pahoittanut. Sen sijaan en koe kovinkaan kohteliaaksi mainintoja älyn puutteesta.

Edelleen odottelen vastausta siihen kysymykseeni...
 

Kaivanto

Jäsen
Ajo-oikeudetta ajamisesta (myös ajoneuvon käynnistäminen ilman ajokorttia) tulee 20 päiväsakkoa. Aika iso summa verrattuna energiajuoman hintaan.

Raha on kärpästen surinaa lapsen edun rinnalla. Joskin näemmä korkeimman oikeuden mukaan repsikan paikalta saa käynnistää auton kännissä syyllistymättä rattijuopumukseen, joten kuvittelisi, että saman saa tehdä selvin päin syyllistymättä kortitta ajoon.
 

Naurava Sika

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Onpas tänne tullut kuumat keskustelut. Tietää että joku raja on ylitetty kun ruvetaan koulutuksista vääntämään :) Vaikea tilanne tuo on ja vaikea tuohon on mitään ratkaisevaa sanoa, kun joutuu olemaan yhden yleisönosastokirjoituksen varassa. Sen tämäkin ketju todistaa, että jostain syystä osalla ihmisistä on suuria antipatioita turvallisuusalalla työskenteleviä kohtaan. Omien kokemusteni mukaan niitä "aivottomia bodareita" on kuitenkin aika harvassa, vaikka usea henkilö onkin kertomansa mukaan moisien kanssa vääntämään joutunut joko näissä merkeissä tai (vielä useammin) ravintoloiden ovilla.

Voihan se tietysti olla niin, että jutussa on ollut osallisena Boris-bodari, joka on selittelyjä kuulematta napannut viettoman perheenisän poliisiotteella kaupan säilytystiloihin virkavaltaa odottamaan. Perheen lapset saavat traumoja kun tämä aivoton itseään maailman kovimpana jätkänä pitävä Tony Halme jr. haluaa paikata heikkoa itsetuntoaan vääntelemällä hormonien muokkamilla lihaksillaan itseään huomattavasti heikompaa kaveria, joka on luultavasti vielä vihreitä äänestävä homo.

Tai sitten voi olla niinkin, että rikkeen tehnyt osapuoli oli Iiro-insinööri (tai jopa dippa-insinööri), joka on pöyristynyt siitä, että moinen kouluja käymätön elämässään epäonnistunut alempiarvoinen tulee hänelle antamaan määräyksiä ja syyttämään varkaaksi ilman minkäänlaisia järjellisiä perusteita. Vartijan pitäisi tietää, ettei hänen kaltaisten menestyjien tarvitse varastaa, sillä hän tienaa kuukaudessa sen minkä vartija vuodessa. Sitäpaitsi vartijan tulisi luonnostaan herroitella häntä.

Ehkäpä totuus asiasta tulee jossain vaiheessa julki. Muistan itse vuosien takaa, kun olimme perheen kanssa parhaimpaan ruuhka-aikaan perjantain alkuillasta viikonlopun ostoksia tekemässä. Kärry oli täynnä ruokaa sun muuta ja laskukin oli kai pitkälle toistasataa euroa. Siinä taisi olla vittuuntumista vähän vaimolla ja minullakin ja esikoinen oli varmaan kanssa väsynyt ja itkuinen, ym. Niinpä siinä sitten kävi niin, että kiireessä ja epähuomiossa kärryjen "alatasanteella" ollut Karhu-keissi jäi maksamatta. Tajusinkin sen vasta himassa, jolloin fiilis kieltämättä parani huomattavasti :)

Tuosta olisi tuskin selittelemällä selvinnyt, vaikka muut ostokset olivatkin suht mittavat. Enkä minä siitä oikein suuttuakaan olisi voinut, oma vikahan se olisi ollut. Siis jos olisin jäänyt kiinni :) Mitenköhän tämäkin ketjun aiheeseen liittyy? Eipä kai mitenkään, mutta tulipa kerrottua.

Itse ketjun aiheeseen vastaten: minun mielestäni vartija ei ole Jumalasta seuraava ja aika harva niistä kai säälittäviä pellejäkään on. Mutta hemmetin hyvä että vartijoita on olemassa. Tärkeää työtä tekevät.
 

Jari66

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Ukraina
Hirveästi en ole kohdannut vartijoita siinä funktiossa että heillä olisi ollut tarvetta käyttää potentiaalista voimaansa minuun. Varmaan johtuen siitä, että keskimäärin maksan ihan rahalla ostokseni ja käyttäydyn muutenkin normisti.

Lievää närkästystä silti välillä aiheuttaa paikallisen K-Marketin tapa hyödyntää vartioinpalveluja siten, että liukuhihnan päässä jököttää voimankäyttöön koulutettu mies leveässä haara-asennossa tutkaillen ostoksiani ja mahdollisesti vaatteitteni alle kätkettyjä maksamattomia tuotteita.

Ymmärrän kyllä tarpeen saada rosmot satimeen, mutta kyllä ostokset tulee hankittua nykyisin ihan jostain muualta.
 

Naurava Sika

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Lievää närkästystä silti välillä aiheuttaa paikallisen K-Marketin tapa hyödyntää vartioinpalveluja siten, että liukuhihnan päässä jököttää voimankäyttöön koulutettu mies leveässä haara-asennossa tutkaillen ostoksiani ja mahdollisesti vaatteitteni alle kätkettyjä maksamattomia tuotteita.

No tuo on kyllä ärsyttävää :) Olen itse sen verran rikollisen näköinen, että joskus muinoin huomasin kun jotkut vartijat jäivät zoomailemaan tekosiani kaupassa ja juuri tuolla tavoin kassalla. Minäpä sitten zoomailin heitä takaisin pieni hymynkare suupielessä, pojat kun olivat melkolailla pienempiä kuin minä. Nykyäänhän me morjestellaan jo :)
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Lievää närkästystä silti välillä aiheuttaa paikallisen K-Marketin tapa hyödyntää vartioinpalveluja siten, että liukuhihnan päässä jököttää voimankäyttöön koulutettu mies leveässä haara-asennossa tutkaillen ostoksiani ja mahdollisesti vaatteitteni alle kätkettyjä maksamattomia tuotteita.

Tämä on varmaan aika hyvä tapa ennaltaehkäistä ns. pussikaljavarkaudet.

Olen kuullut, että isoissa marketeissa valvontakameroilla seurataan koko ajan kassahenkilöiden toimintaa. Ettei tuttujen ja kylänmiesten ostoksia siirtyisi kassan ohi ilman viivakoodin lukua.

Ahdistaakohan tämä kassahenkilökuntaa?
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Olen kuullut, että isoissa marketeissa valvontakameroilla seurataan koko ajan kassahenkilöiden toimintaa. Ettei tuttujen ja kylänmiesten ostoksia siirtyisi kassan ohi ilman viivakoodin lukua.

Emmätiedä onko järkevää koko ajan kaikkia kassoja seurata, mutta luulisi että joka kassaa kuvaa kamera, jolta voidaan jälkikäteen tallenteelta todistaa että kaljat meni maksamatta läpi.
 

Jari66

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Ukraina
Tämä on varmaan aika hyvä tapa ennaltaehkäistä ns. pussikaljavarkaudet.

Olen kuullut, että isoissa marketeissa valvontakameroilla seurataan koko ajan kassahenkilöiden toimintaa. Ettei tuttujen ja kylänmiesten ostoksia siirtyisi kassan ohi ilman viivakoodin lukua.

Ahdistaakohan tämä kassahenkilökuntaa?

Oikea termi on juoksukalja nimimerkillä vaimo kaupassa töissä.

Varmasti ehkäisee, mutta ehkäisee myös minun kulutustottumuksiani ko. kaupassa. Fiksusti työtään tekevä vartija hoitaa hommansa taustalla.
 

Olmi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues
Hassua kuinka nykyään iltalehdet kirjoittavat suoraan mitä ihminen sinne kertoo. Ja me loput sitten saamme itse lukea tekstin miten haluamme ja väittelemme sitten siellä sun täällä kuka oli oikeassa.

Minäpä olen sitä mieltä että tässä on käynyt näin:

Perhe paineli kauppaan, on ollut raskas päivä. Ostoksia kertyy kärryt täyteen ja mies joutuu yksin valitsemaan paljon tuotteita. On nuo lastenrattaatkin tuossa työnnettävänä. Noh, diplomi-inssi, joka tienaa varmasti paremmin kuin perusjargoni, ei voi elää pennyä venyttäen. Eihän? Kuitenkin akka huutaa, kattoo kuitit, ja tietty valittaa miks oltermannia eikä eurosopperia.

Tuli intohimo. Energiajuoma. Mitä v... Miten tästä selvitä ettei akka huuda, kun sehän maksaa toista euroa ja on turhake. Mitä jos.. entäpä.. ei kukaan näe kun survasen sen vaunuihin piiloon.

Noh, mitäpä tekee vartija, tuo kauppojen kyrpä, ihmisten kiusaaja, persaukinen isottelija. Sehän istuu valvomossa ja katsoo hd-kuvaa, kuinka sliipattu ukko pälyilee ympärilleen ja tunkee engergiajuoman kärryjen väliköihin. Ei edes kärryjen säilytystilaan, vaan selkeästi piiloon.

Vartija, joka on tyhmä kuin marsu, miettii että onkohan se rikos. Hyväpalkkainen sliipattu isä tahtoo engergiajuomaa, mutta samalla sijoittaa kauppaan toista sataa euroa. Vartija miettii että kyllä se nyt vaan taitaa olla ja nappaa miehen kassalinjan jälkeen kiinni ja alkaa julmetusti syyttäämään miestä näpsityksestä.

Sliipattu hyväpalkkainen rehellinen mies häkeltyy. Kiistää tietenkin, ja valmis on selityskin. Vahinkohan sen täytyy olla.... Vartija on kuullut noin 5000 kertaa samaa selitystä, vahinko. Kuka tunkee energiajuoman vahingossa vaunuihin, kun kaikki muut tuotteet on kärryissä.
Noh, vartijat soittanee hätäkeskukseen kun on tapahtunut rikos. Poliisilla on kiirettä ympäri maata, ja ne ajaa hiljaa, kun LP on vielä töissä. Aikaa menee ja ukko istuu kiinni otettuna. Tunnelma on rauhallinen, koska mies tietää olevansa syyllinen. Viimein hän saa sakkoa ja lähtee syyllinen olo päässä etenemään autolleen. Samalla hän pohtii omaa miehisyyttään ja kotonahan hänen on oltava härkä.

Selitys vaimolle on tietenkin sama, ehkäpä jopa lapsia vähän syyllistäen, koska itsehän hän ei edes juo energiajuomaa. Haukkuen noita aivan äärimmäisen tyhmiä vartijoita ja hieman syyllistäen poliisiakin avautuu mies vaimolleen.

Vaimon tulkinta: Heidän perhettään on riistetty! Kukaan ei kuuntele! Johonkin pitää vielä saada valittaa! Eli selitys iltalehdille, kun kauppaakaan ei kuunnellut! Jos vaikka joku nyt ymmärtäisi että heidän perheessään on lapsia, on vaikeaa, on rahaa, mutta ei energiajuomaa!

Niin, ei vissiin tullut vaan mieleen vastustaa sakkoa.

Minulla ei tulotaso taida riittää tulkita tätä asiaa oikein. Ei palkkaa tosiaan ole liikaa, mutta yleensä ostan tuottet mitä tarvitsen.
 

Ruutuässä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Hienosti on lähtenyt juttu lapasesta. Iltapulu linkittää jonkun täysin yksipuolisen kertomuksen yleisönosastolta ja sitten alkaa kiistely siitä, kenen vika tapaus on. Aika vähän mun mielestä on vielä tässä vaiheessa taustatietoa, vaikka sitä puolin ja toisin onkin kehitelty omissa mielissään lisää. Helppo kuitenkin ymmärtää, mistä tilanne on voinut lähteä, sillä joskus itselläkin on joku broilerinsuikalepaketti jäänyt ostoskärryihin maksamatta, kun lasten turvakaukalo on ollut kauppareissun ajan ostoskärryssä ja tuote on jäänyt sen taakse vahingossa piiloon.

Paljon mahdollista, että vartija on ollut mulkku, perheen isä on ollut agressiivinen tai mitä muuta tahansa, mutta sitä on aika mahdoton päätellä. Kauppa hoiti hyvin asian ja hienoa, että poliisi selvittää, niin ei tarvitse täällä tuomioita jakaa.
 

müller

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Aikoinani työskentelin eräässä suuressa kauppaketjussa, joka sijaitsi eräässä suuressa ostoskeskuksessa. Siellä tuli nähtyä jos jonkin näköistä vartijaa; osa rautaisia ammattilaisia, toiset taas oman elämänsä ramboja jotka luulivat olevansa lain yläpuolella, loput sieltä jostan välimaastosta. Huomasin myös, että nämä rambot taitavat olla hieman yleisempiä kuin nämä rautaiset ammattilaiset, tai ainakin niihin tulee kiinnitettyä enemmän huomiota. En siis yhtään ihmettele, jos vaimon kertoma tarina on menny suurinpiirtein kuten kirjoitti, jos vartija oli siis oman elämänsä rambo.

E: Aiheeseen liittyen kannattaa katsoa tämä hyvä Seth Rogen -komedia. Linkki vie imdb.comiin.
 
Viimeksi muokattu:

Eikka86

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Kaikki vartijan vikaa?

Olen työskennellyt käytännössä koko aikuisikäni turvallisuusalalla ja nykyisin esimiestehtävissä.

En ole hakenut poliisikouluun tai sadistinen kiduttaja natsi, joka saa suunnatonta nautintoa käyttäessäni oikeuksia tai velvollisuuksia tai suorittaessani toimeksiantosopimuksessa määrättyjä työtehtäviä. Teen ainoastaan työni niin hyvin kuin voin, samoin kuin 99% työssäkäyvistä suomalaisista. En ole töissä securitaksella enkä mene.

Koen jopa olevani keskivertoa älykkäämpi (vrt.ins) sosiaalisessa kanssakäymisessä sekä lainkäytössä (vrt.Di).

Näpistykset ovat ikävä kyllä arkipäivää markettien ja liikenneasemien paikallisvartioinnissa. Vartijan tehtävä näissä kohteissa on pääsääntöisesti hävikin pienentäminen sekä henkilökunnan ja asiakkaiden turvallisuuden takaaminen.

Näpistyksiä voidaan myös ennaltaestää asiakaspalvelulla, esim. Henkilö on punnituksen jälkeen laittanut 1 perunan lisää pussiin (ikävä kyllä tämäkin on näpistys, vaikka tuotteen arvo on joitain senttejä). Henkilöä voidaan käydä huomauttamassa asiasta tai kassalla pyytää myyjää punnitsemaan pussi uudestaan.

Näpistys pääsääntöisesti vaatii kassalinjan ylittämistä ja tilanteissa missä tuote on selkeästi kätketty, ei liene kenellekkään mitään epäselvää.

Tuotteen ollessa ainoastaan piilossa esim.kärryssä kauppakassin alla, hyvä tilannekohtainen kokonaisarvio vaatii hivenen enemmän kokemusta, varsinkin toimintaohjeiden mahdollistaessa jälkikäteen maksamisen.

Pääsääntöisesti kaupat haluaa vartijan suorittavan kiinnioton näpistystapauksissa.

Vartijan kertoessa asiakkaalle tämän olevan kiinniotettu, laki yksiselitteisesti vaatii luovuttamaan kiinniotetun poliisille. Tässä ei ole mahdollisuutta soveltaa.

Kyseessäolevassa tapauksessa uskoisin käyneen seuraavanlaisesti:
Vartija on seurannut kameroita ja havainnut omasta mielestään energiajuomatölkin piilottamisen kassin tms. taakse. Kohdetta on seurattu ja havaittu tavaran maksamatta jättäminen kassalla. Vartija on mennyt henkilön luokse ja kertonut olevansa vartija ja meidän pitäisi selvittää eräs asia. Kirjoituksessa ollut stressitaso tapahtumahetkellä on ollut mielestäni aika korkea, joten uskallan väittää henkilön suhtautumisen olleen haista v**tu-osastoa. Mikäli vartija on tehnyt kiinnioton välittömästi tämän jälkeen, ei vartijalle jää muuta mahdollisuutta kuin soittaa hätäkeskukseen ja jäädä kohteen kanssa odottamaan poliisejä.

Jos asiakas on suhtautunut tapahtuneeseen asiaan kuuluvalla vakavuudella ja ymmärryksellä, vartijan toimenpiteitä voidaan arvostella ainoastaan moraalitasolla mutta lain ja toimenpideohjeiden mukaisesti hänellä on ollut tähän oikeus sekä hän on suorittanut toimeksiantosopimuksessa hänelle määrättyjä tehtäviä. Toimeksiantajat jopa vaatii että suoritettua korvausta vastaan tehdään työtehtäviä.

Kiinniotetunkin kannalta on mukavampi odottaa poliiseja muussa kuin yleisessä tilassa. Vartija joutuu myös usein suorittamaan turvallisuustarkastuksen kiinnioton turvaamiseksi.

Asiakkaat kyselevät todella usein vartijan nimeä ja onneksi kaupan henkilökunta ei ole tätä kohteen vaimolle kertonut. En ole koskaan ymmärtänyt mitä muut henkilöt kuin toimenpiteiden, tai edes hän, kohde tällä tiedolla tekee. Ei ylinopeussakon saanut kaaharikaan kysele poliisin nimeä tai tekisi mitään tällä tiedolla. Reklamaatiot kyllä tavoittaa ko. vartijan muutenkin. Vartijan tulee kysyttäessä kertoa yrityksen vastaavan hoitajan nimi ja yhteytiedot. Tämä on se henkilö, jolle tulee vartijan toiminta tulee reklamoida ja tarkistaa toimien oikeellisuus.

Mielestäni vartijan toimia on aika huono tuomita yksipuolisen kirjoituksen vuoksi. Mielestäni poliisille tehty tutkintapyyntö/rikosilmoitus tullaan päättämään perusteella ei tapahtunutta rikosta tai viimeistään syyttäjä jättää syyttämättä.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Älkää nyt hyvät ihmiset takertuko tuohon DI-termiin. Missään ei ole kerrottu tuon perheenisän ammattia. Minä toin termin huvikseni keskusteluun kun velli-naama kyseli minun taustaani.

Eikalle tiedoksi: myös minä koen olevani keskivertoa älykkäämpi sosiaalisessa kanssakäymisessä sekä lainkäytössä, vaikka DI olenkin. Ehkä tähän sitten vaikuttaa se, että minulla on taustaa myös kulttuurielämässä ja järjestötoiminnoissa... voisin siis varmasti olla myös hyvä vartija - jos vaan tuota fyysistä kokoa ja lihasta olisi enemmän.

Minä edelleen uskon, että kyseessä on ollut vahinko. Minä uskon siihen siksi, että perhe teki isot ostokset, joissa tuo energiajuomatölkki olisi ollut vain pieni kuluerä lisää. Mitään motiivia tuohon varastamiseen ei ole ollut.

Ymmärrät varmaan, jos aiheetta varkaaksi syytetty ihminen suuttuu tilanteessa? Syytös on nimittäin aivan helvetin loukkaava. Tuntuu siltä, että joidenkin kirjoittajien (ja ilmeisesti joidenkin vartijoiden) asenne on se, että ihmisille ei voi sattua vahinkoja. Syyttömyyden puolesta puhuvat edelleen seuraavat seikat: 1. tuote oli paikassa, jonne se voi oikeasti joutua täpötäydessä ostoskärryssä, 2. tuotteen hinta on mitättömän pieni verrattuna ostettuihin tuotteisiin. Suuttumisesta huolimatta asiakkaan toki kannattaa tuossa tilanteessa olla mahdollisimman yhteistyökykyinen, sillä järjestyksestä vastaavalle henkilölle rähjääminen ei ikinä auta tilanteen selvittämisessä... tuo on kaikkien syytä muistaa.

Oletko Eikka86 oikeasti sitä mieltä, että asiakkaalle ei voi tapahtua ikinä vahinkoa? Äläkä sano nyt, että "vartija kuulee aina kaikenlaista selitystä". Varmasti kuulee, mutta siitä ei olekaan nyt kyse. Vaan siitä, voiko osa näistä olla huolimattomuudesta syntyviä vahinkoja?

Minä kerroin pari sivua takaperin tapauksesta, jossa ostin kaksi uunipeltiä. Laskin tuotteet hihnalle, ja uunipellit olivat päällekkäin. Ne olivat toisiinsa tarttuvaa sorttia, minkä vuoksi olin vahingossa ottanut niitä hyllystä neljä. Annoin niistä kaksi (päällekkäin) myyjälle, ja sanoin, että otin vahingossa näitä neljä kun piti ottaa vain kaksi. Maksoin laskun, ja lähdin kävelemään kohti ulko-ovea. Koska lasku tuntui yllättävän pieneltä, katsoin samalla kuittia, ja huomasin, että myyjä olikin laskuttanut minua vain yhdestä pellistä. Palasin heti takaisin kassalle, ja kerroin virheen. Sain kiitokset rehellisyydestä. Minulle jäi hyvä mieli.

Mutta miten uskoisit minulle käyneen, jos vartija olisikin tullut tekemään tarkastuksen ennen kuin ehdin kassalle? Näitä kirjoituksia täällä lukeneena olisin todennäköisesti saanut syytteen myymälävarkaudesta, koska eihän tuollainen tapaus voi tapahtua vahingossa. Kuljin tavallaan kassan ohitse maksamatta yhtä tuotetta. Lieventävänä asianhaarana ei kai voi olla se, että laitoin pellin hihnalle, mutta kassa ei sitä laskuttanut...
 

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
Siitä mielipidekirjoituksen dramaattisuudesta tulee elävästi mieleen talvisodan valokuva, jossa äiti suojaa lastaan pommitukselta mättäässä. Toinen miellejuohtuma on Albert Edelfeltin maalaus, jossa kylä palaa talvella ja pakenemaan joutunut nainen katsoo kallion reunan takaa. Maassa on lunta.
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Paljon mahdollista, että vartija on ollut mulkku, perheen isä on ollut agressiivinen tai mitä muuta tahansa, mutta sitä on aika mahdoton päätellä.

Tämä on Internet. Ei täällä tarvitse faktoja tietää voidakseen tietää kuka on väärässä ja klika oikeassa. Itse asiassa niistä on oikeastaan vain haittaa.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Näpistyksiä voidaan myös ennaltaestää asiakaspalvelulla, esim. Henkilö on punnituksen jälkeen laittanut 1 perunan lisää pussiin (ikävä kyllä tämäkin on näpistys, vaikka tuotteen arvo on joitain senttejä). Henkilöä voidaan käydä huomauttamassa asiasta tai kassalla pyytää myyjää punnitsemaan pussi uudestaan.
Eikö tätä soveltaen olisi voinut asiakkaan antaa maksaa tölkkinsä, ja sillä selvä?
 

Eikka86

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Oletko Eikka86 oikeasti sitä mieltä, että asiakkaalle ei voi tapahtua ikinä vahinkoa? Äläkä sano nyt, että "vartija kuulee aina kaikenlaista selitystä". Varmasti kuulee, mutta siitä ei olekaan nyt kyse. Vaan siitä, voiko osa näistä olla huolimattomuudesta syntyviä vahinkoja?

Tottakai voi käydä vahinkoja. Kirjoituksessahan kirjoitin asiaan liittyvästä asiakkaan stressitilasta ja todennäköisestä hermostumisesta ja yhteistyökyvyttömyydestä heti tilanteen jälkeen. En tiedä sen paremmin onko näin käynyt kuin kukaan muukaan.

Eikö tätä soveltaen olisi voinut asiakkaan antaa maksaa tölkkinsä, ja sillä selvä?

Mielestäni kyllä, jos tilanne ja toimintaohjeet näin sallivat. Pääsääntöisesti kaupat ei sovella tätä mahdollisuutta.

Tämä lause kertoo paljon, hieno pyrkimyksesi puolueettomaan tuomarin rooliin murentui tässä kohtaan.

Viittasin kirjoituksiin jossa kaikki vartijat ovat kehitykseltään apinan tasolla pelkästään siitä syystä että ovat vartijoita.Toki on parempia ja huonompia niinkuin joka ammatissa.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Mielestäni kyllä, jos tilanne ja toimintaohjeet näin sallivat. Pääsääntöisesti kaupat ei sovella tätä mahdollisuutta.
Tai ilmeisesti vartijat. Tuskin se kassaneiti olisi äläkkää nostanut, jos vartija olisi tähän mahdollisuuden antanut.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tottakai voi käydä vahinkoja. Kirjoituksessahan kirjoitin asiaan liittyvästä asiakkaan stressitilasta ja todennäköisestä hermostumisesta ja yhteistyökyvyttömyydestä heti tilanteen jälkeen. En tiedä sen paremmin onko näin käynyt kuin kukaan muukaan.

Kiitän asiallisesta vastauksesta. Onneksi vartijoiden esimiesportaalla ainakin näyttää olevan jokseenkin pätevää porukkaa. :)

Kaupan edustajahan on kertonut aiheeseen liittyvissä uutisissa, että heidän kaupassaan on asiakkaalla mahdollisuus maksaa ostos vahinkotilanteissa jälkikäteen. Vartija ei tätä mahdollisuutta antanut, ja vartiointiliikkeen edustajan mukaan vartija joutuu aina näissä tilantessa kutsumaan poliisin paikalle tekemään tilannearvion. Tässä on minusta edelleen ristiriita. Tai sitten vartija ei ole halunnut käyttää maalaisjärkeä ja antaa tätä jälkikäteen suoritettavan maksun mahdollisuutta asiakkaalle.

Toivottavasti sinä pidät esimiehenä huolta, että alaisesi antavat tällaisen mahdollisuuden, mikäli kauppa sellaisen sallii. Eikö sellainen olisi mahdollista, että vartija kutsuu kaupan edustajan arvioimaan tilanteen? Jos hän tulkitsee tilanteen vahingoksi, maksun suorittaminen jälkikäteen olkoon mahdollista.
 

Eikka86

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Tai ilmeisesti vartijat. Tuskin se kassaneiti olisi äläkkää nostanut, jos vartija olisi tähän mahdollisuuden antanut.

Toimeksiantosopimuksen yhteydessa sovitaan työtehtävät ja toimintalinjat kuinka toimitaan missäkin tilanteessa. Kassaneiti ei käsittääkseni ole ollut aloitteellinen näpistyksen suhteen ko. tapauksessa vaan vartija on itse tehnyt huomion maksamatta jättämisestä.

Kiitän asiallisesta vastauksesta. Onneksi vartijoiden esimiesportaalla ainakin näyttää olevan jokseenkin pätevää porukkaa. :)

Kaupan edustajahan on kertonut aiheeseen liittyvissä uutisissa, että heidän kaupassaan on asiakkaalla mahdollisuus maksaa ostos vahinkotilanteissa jälkikäteen. Vartija ei tätä mahdollisuutta antanut, ja vartiointiliikkeen edustajan mukaan vartija joutuu aina näissä tilantessa kutsumaan poliisin paikalle tekemään tilannearvion. Tässä on minusta edelleen ristiriita. Tai sitten vartija ei ole halunnut käyttää maalaisjärkeä ja antaa tätä jälkikäteen suoritettavan maksun mahdollisuutta asiakkaalle.

Eikö sellainen olisi mahdollista, että vartija kutsuu kaupan edustajan arvioimaan tilanteen? Jos hän tulkitsee tilanteen vahingoksi, maksun suorittaminen jälkikäteen olkoon mahdollista.

Kirjoitin kiinniotosta, jonka jälkeen henkilö täytyy luovuttaa poliisille. Tätä ennen on mahdollisuutta neuvotella. Se onko kaupan esimiestaso kovin innostunut tulemaan arvioimaan, onko näpistys tahallinen vai tahaton.. Ikävä kyllä tämmöisestä pyynnöstä tulee vähintään samanverran tavaraa niskaa kuin ko. tapauksesta.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
...

Koen jopa olevani keskivertoa älykkäämpi (vrt.ins) sosiaalisessa kanssakäymisessä sekä lainkäytössä (vrt.Di).

Morjens .... Olet jollain 2-3 tonnin liksalla vartijan esimies ja sanot olevasi fiksu. Niin, eihän se raha kaikkea merkitse. Suurin osa insinööreistä nyt tienaa tuplasti enemmän ja fiksut vielä lisää.

Se on totta, että yksipuolinen tarina on kerrottu, mutta onko joku kiistänyt sen?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös