Vancouver Canucks 2006-07

  • 196 614
  • 1 444

Chip Whitley

Jäsen
Suosikkijoukkue
Canucks & B.C. | Langly & Posehn
nuck kirjoitti:
Pelin ratkaisijaksi nousi lopulta Markus Näslund, joka ei ole ollut Steve Mooren taklauksen jälkeen jostain syystä yhtä hyvä laukomaan kuin ennen tätä. Sedinit pelasivat Näslundille ainakin viisi erinomaista paikkaa, mutta tolppaa lähemmäksi hän ei päässyt. Kuuden miljoonan dollarin pelaajalta pitää saada onnistumisia ja pelien kääntämisiä jatkossa.

Näslundin kohdalla työsulkukausi ei tosiaan vienyt ainoastaan yhtä mahdollisuutta voittaa Stanley Cup, vaan myös tämän napakan ja tarkan rannarin. Uskon että Näslund ei enää saavuta 40 maalin rajaa NHL'ssä, vaikka näillä uusilla säännöillä tuota rajapyykin saavuttamista onkin helpotettu. Ikä vaan alkaa jo painaa, ja vaikka mies tekeekin paljon töitä ja näyttää esimerkkiä nuoremmilleen, 6 miljoonaa kaudesta on liikaa.

Nyt Nonisilla onkin paha pala purtavana, mitä hän tekee Markuksen kanssa? Vaihtaakko nuorempaan ja enemmän tulevaisuutta omaavaan sniperiin kenestä on hyötyä vielä moneksi moneksi vuodeksi (esim. Gagne), vai kuluttaako Näslundin "loppuun" Canucksissa. Eli satsaako tulevaisuuteen, vai kunnioittaako menneisyyttä. Mitä itse tekisit?

nuck kirjoitti:
Salon paluu on joukkueelle tietysti huipputärkeä asia ja lisää taas uskoa omaan peliin ja tekemiseen.

Totta turiset, Salo on ollut tällä kaudella Canucksin ehdottomasti paras puolustaja. Mutta tämä ei ole ainoastaan hyvä asia. Ensi kesänä Salo on vapaa-agentti, ja saa valita seuransa vapaasti parhaan tarjouksen mukaan. Mikäli hän jatkaa pelaamista nykytasolla (miksi ei jatkaisi?), hänen osakkeensa nousevat todella paljon ensi kesäksi, ja olen melkein täysin varma ettei Canucksilla ole rahkeita hänen uudelleensainaamiseen. Kun Öhlund ja Mitchell saavat kaudesta 3.5mil, näin Canucks-mittapuulla Salo hakee uskoakseni ainakin 4 miljoonan vuosituloja.

Tähän käy oikeastaan samantapainen kysymys kuin case-Näslundiin, eli satsataanko tulevaisuuteen vai uskotaanko tämän joukkueen menestykseen tällä kaudella? Mikäli Nonisilla on tämän kauden menestys mielessä ja hän päättää menettää Salon ilman minkäänlaista korvausta, käy samanlailla kuin viime kaudella Jovanovskin kanssa. Mikäli Nonis kuitenkin päättää turvata tulevaisuutta, hän vaihtaa Salon viimeistään deadlinella korkeisiin varausvuoroihin ja lupaaviin prospecteihin. Mitä itse tekisit?
 

nuck

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vancouver Canucks, Abbotsford Canucks, Ilves
Chip Whitley kirjoitti:
Näslundin kohdalla työsulkukausi ei tosiaan vienyt ainoastaan yhtä mahdollisuutta voittaa Stanley Cup, vaan myös tämän napakan ja tarkan rannarin. Uskon että Näslund ei enää saavuta 40 maalin rajaa NHL'ssä, vaikka näillä uusilla säännöillä tuota rajapyykin saavuttamista onkin helpotettu. Ikä vaan alkaa jo painaa, ja vaikka mies tekeekin paljon töitä ja näyttää esimerkkiä nuoremmilleen, 6 miljoonaa kaudesta on liikaa.
Itse asiassa Näslund menetti laukauksestaan jostain syystä tehon jo kauden 2003-04 lopussa Steve Mooren taklauksesta selviydyttyään. Ennen tuota taklausta Näslund johti NHL:n pistepörssiä ja iski maaleja erittäin hyvää tahtia (oli menossa helposti lähelle 50 maalia), mutta kentille palattuaan hänen laukauksensa ei enää niittänyt samaa tehoa.

Mediassa puhuttiin tuolloin, että Näslundilla olisi mennyt kaatumisessa käsi ja selvästi hän säästelikin rannettaan. Kauden jälkeen Näslund myönsi asian Iain MacIntyren jutussa Vancouver Sunissa. En tosin tiedä, johtuuko Näslundin laukauksen tehottomuus tuosta taklauksesta, mutta tuon taklauksen jälkeen hänen laukauksestaan on selvästi puuttunut jotain. Tuskin ikäkään noin nopeasti alkaa vaivaamaan - mikäli alkaa, olen todella huolissani jo ihan omasta vanhentumisestani.

Työsulkukaudella Näslund ei pelannut MoDossa omalla tasollaan ja viime kaudellakin hän jäi omasta normaalitasostaan, tehden viimeisissä 21 ottelussa vain neljä maalia. Entinen Näslund olisi nostanut Vancouverin viime kaudella pudotuspeleihin, mutta valitettavasti kapteeni ei ole enää entisensä ja hän ei pystynyt tukemaan joukkuettaan riittävästi.

Tällä kaudella viime kauden käsijarru näyttäisi olevan päällä ainakin tällä hetkellä. Pitää tosin muistaa, että hän on edelleen Vancouverin paras maalintekijä (vaikka Pyattilla onkin tällä hetkellä eniten maaleja), on menossa tällä vauhdilla päälle 30 maalin kauteen (Canucksin tämän hetken koko joukkueen maalintekokipsissä tämä ei ole mikään onneton luku) ja lisäksi hänen ketjukaverinsa Morrison ja Bulis ovat olleet useissa peleissä yhtä vaarallisia kuin Marc Chouinard.

Se, mihin minä olen ollut Näslundin pelissä tällä kaudella tyytyväinen, on puolustuspään pelaaminen; Näslundia ei ole koskaan nähnyt vielä pelaavan omaa päätä yhtä hyvin kuin muutamassa alkukauden pelissä. Hän on jopa heittäytynyt laukausten eteen (eikä edes kaatunut vahingossa...) tavallisessa lokakuun pelissa, mikä tällaiselta kokeneelta maalintekijältä on tässä vaiheessa kautta hieno nähdä.

Tässä vaiheessa en lähtisi vielä kauppaamaan miestä mihinkään. Vaikka Canucksin keskustelupalstat ovatkin tällä hetkellä täynnä paniikkia parin tappion johdosta (jotka ovat tulleet vielä avainpakkien puuttumisten aikana koville joukkueille) ja kuuden miljoonan Näslundin pitäisi saada niitä maaleja, minä en ole yhtä huolissani kuin monet muut.

Jostain syystä minulla on edelleen uskoa Näslundinkin suhteen, vaikka teot kentällä puhuvatkin tällä hetkellä muuta. Ehkä olen liian positiivinen miehen suhteen ja ehkä hänen kauppaamisensa olisi järkevää, mutta toisaalta hänen kauppaamisensa olisi sama asia, kuin vetäisi narun kaulaan jo marraskuussa. Mikäli Näslund ei onnistu tämän kauden aikana, mahdollinen kauppa nähtäneen sitten ensi kesänä. Ja tuolloin Näslund, kuten kuka tahansa toinenkin pelaaja, on kaupan sopivan kauppakumppanin löytyessä.

Meinasi ihan unohtua tämä päiväunipainajainen; Toinen asia on sitten se, että mikäli maaliskuussa näyttää siltä, että Canucks ei olisi menossa pudotuspeleihin, Näslundista voisi saada jotain erittäin hyvääkin tilalle ja ehkä hänet voisi laittaa tuolloin myyntiin. Hänen palkallaan kun saataisiin kuitenkin järkevillä vedoilla kaksi hyvää hyökkääjää tilalle ja mahdollisesti Salokin pystyttäisiin pitämään. Kapteenin myynti olisi järkyttävä isku henkisesti, mutta NHL:n uudessa manageripelissä on tehtävä kipeitä ratkaisuja.

Mitä sinä tekisit?

Chip Whitley kirjoitti:
Totta turiset, Salo on ollut tällä kaudella Canucksin ehdottomasti paras puolustaja. Mutta tämä ei ole ainoastaan hyvä asia. Ensi kesänä Salo on vapaa-agentti, ja saa valita seuransa vapaasti parhaan tarjouksen mukaan.
Salo olisi pakko pitää seurassa, joten hänen kauppaamistaan en edes harkitse. Lisäksi olisin valmis tekemään isojakin muutoksia toisaalle, jotta Sami pysyisi meillä. Brendan Morrisonista joku manageri (toivottavasti Lombardi ei nyt lue tätä...) maksaa hölmöyttään pari ykköskierroksen varausta ja Kopitarin ja samalla Salolle saadaan vapautettua 3.2 miljoonaa.

Salon nykyinen palkka 1.5 miljoonaa+Morrisonin kaupasta vapautuvat 3.2 tekevät minun lukion lyhyellä matikalla 4.7 miljoonaa ja näin Salolle pystytään tarjoamaan 4.5 miljoonan pahvi. Kun Jan Bulis tuntuu olevan lisäksi tällä hetkellä hukkaan heitetty 1.3 miljoonan pelaaja ja 1.1 miljoonan Marc Chouinard myydään myös pois, Canucks saa Morrisonin tilalle hyvällä kaupalla noin 2.5 miljoonan dollarin kakkossentterin.

Toinen vaihtoehto (saattaa olla todennäköisempi, vaikka minä en tätä tuekaan) on se, että Salo menee vapaana agenttina esimerkiksi Anaheimiin tai Detroitiin ja Canucks satsaa nuoreen puolustukseen. Kirill Koltsov tulee ottamaan Salon paikan top 4 pakkien joukosta, Luc Bourdon ottaa vakipaikan ja Edler/Coulombe nousee myös vakituiseksi NHL-puolustajaksi.

Näin ollen Vancouverin puolustajat olisivat ensi kaudella;

Öhlund
Mitchell
Bieksa
Krajicek
Koltsov
Bourdon
Edler/Coulombe

Pirun nuori ja kokematon puolustus, mutta mikäli Bieksa ja Krajicek menevät jälleen eteenpäin, Bourdon onnistuu ja Koltsovista on ylivoimapakkina hyötyä, ei välttämättä ollenkaan heikko osasto. Tosin tässäkin pakistossa, kuten tämän kauden pakistossa, on omaan makuuni liikaa kysymysmerkkejä. Lisäksi minä en pidä ollenkaan Coulombesta ja Koltsovista samassa joukkueessa, elleivät muut pakit ole sitten Öhlundin ja Mitchellin kaltaisia isokokoisia ja fyysistä peliä pelaamaan pystyviä pakkeja.

Nonis kuitenkin näyttää pitävän näistä kysymysmerkeistä puolustuksessa, joten saattaa olla, että Salo ei ole ensi kaudella meidän miehiä. Tästäkään huolimatta niin kauan, kun Vancouverilla on mahdollisuuksia pudotuspeleihin, Saloa ei saa missään nimessä kaupata.

Mitä sinä tekisit Salon suhteen?
 

kausi

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Westendin työväenpalloilijat
Chip Whitley kirjoitti:
Näslundin kohdalla työsulkukausi ei tosiaan vienyt ainoastaan yhtä mahdollisuutta voittaa Stanley Cup, vaan myös tämän napakan ja tarkan rannarin. Uskon että Näslund ei enää saavuta 40 maalin rajaa NHL'ssä, vaikka näillä uusilla säännöillä tuota rajapyykin saavuttamista onkin helpotettu. Ikä vaan alkaa jo painaa, ja vaikka mies tekeekin paljon töitä ja näyttää esimerkkiä nuoremmilleen, 6 miljoonaa kaudesta on liikaa.

Joo kyllä Näslundin parhaat vuodet taitaa olla takana päin. Tai itseasiassa jos Näslund-Morrison-Bertuzzi olis vielä kasassa tai olisi edes Bertuzzin tyylinen ja tasonen kaveri remmissä niin Näslund varmaan vielä vetelis ihan kiitettävät pojot tältä kaudelta. Tosin Morrisonkin alkaa vetelee jo viimesiään että sinäänsä tuollainen tappavan tehokas ketju tuskin tulee lähivuosina canuckseissa uusiutumaan.
 

nuck

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vancouver Canucks, Abbotsford Canucks, Ilves
Free Willie

Aivotärähdyksestä kärsinyt puolustaja Willie Mitchell tekee luultavasti paluun seuraavaan Canucksin otteluun Detroitia vastaan;

http://www2.sportsnet.ca/blogs/hockeycentral_connected/2006/11/13/mitchell_symptom_free/

Ikävä miestä jo olikin ja toivottavasti Mitchell pääsee nyt aivotärähdyksen jälkeen samanlaiseen kuntoon, mitä oli ennen tätä episodia. Canucks ehti pelata ilman Mitchellia (ja osittain ilman Saloa) yhdeksän ottelua ja hävisi näistä kuusi. Mitchellin kanssa joukkue pelasi sitä ennen niin ikään yhdeksän peliä ja voitti näistä viisi.

Mielenkiintoista nähdä, että mikäli Mitchell kentällä Detroit-pelissä on, laitetaanko joku pakki farmiin, vai mennäänkö seitsemällä pakilla. Mikäli joukkue päätyy laittamaan puolustajan farmiin, kyseeseen tulevat joko Alexander Edler tai Patrick Coulombe.

Edler on pelannut NHL:ssä yllättävän hyvin ja vaikea häntä olisi laittaa alas. Toisaalta myös Coulombe tuntuu nauttivan valmennuksen luottamusta; edellisessä pelissä Calgarya vastaan Coulombe pelasi päälle 20 minuuttia ja sai vielä päälle viisi minuuttia ylivoima-aikaa.

Coulombesta olisi suurempi hyöty joukkueen ylivoimalle, joten tämän vuoksi veikkaan näistä kahdesta pakista farmiin lähteväksi (mikäli toinen nyt on sitten lähdössä) viimeisessä ottelussa noin puolet Coulombea vähemmän pelannutta Edleria.
 
Viimeksi muokattu:

Mr. Smith

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Canucks
Chip Whitley kirjoitti:
Nyt Nonisilla onkin paha pala purtavana, mitä hän tekee Markuksen kanssa? Vaihtaakko nuorempaan ja enemmän tulevaisuutta omaavaan sniperiin kenestä on hyötyä vielä moneksi moneksi vuodeksi (esim. Gagne), vai kuluttaako Näslundin "loppuun" Canucksissa. Eli satsaako tulevaisuuteen, vai kunnioittaako menneisyyttä. Mitä itse tekisit?

Tähän käy oikeastaan samantapainen kysymys kuin case-Näslundiin, eli satsataanko tulevaisuuteen vai uskotaanko tämän joukkueen menestykseen tällä kaudella? Mikäli Nonis kuitenkin päättää turvata tulevaisuutta, hän vaihtaa Salon viimeistään deadlinella korkeisiin varausvuoroihin ja lupaaviin prospecteihin. Mitä itse tekisit?

Pahat kysymykset heitti Chip ilmoille. Kyllähän Naslund tienaa aika pirusti ja tämän kauden näytöillä liikaakin. Mutta silti hän on joukkueen tärkeimpiä pelaajia. Ennen Naslundin kauppaa pitäisi Morrison kaupata hieman tehokkaampaan sentteriin. Tai vaikkapa ylivoimapakkiin. Samalla voisi Chouinardin heittää johonkin vaikka ilmaiseksi. Kesällä hankinta tuntui järjettömältä ja nyt vielä pahemmalta. Tehot 0+0 11:ssa ottelussa tuntuu viime kauden 14+16 tehojen jälkeen melkoiselta pettymykseltä. Siihen kun vielä yhdistää miinukset (-3) ja aloitusprosentin 50 niin eipä ole häävi alku ollut uudessa seurassa. Santala tekee kaikki samat asiat (tehottomuus, miinukset) paitsi että on voittanut aloituksia paremmalla prosentilla 64,7 ja palkka on huomattavasti pienempi.

Salo kannattaa ilman muuta pitää joukkueessa, jos halutaan yhtään menestystä havitella tällä kaudella. Jos huomataan ettei pleijareihin päästä ja lisäksi havaitaan, ettei rahat riitä VARMUUDELLA Saloon kesällä niin sitten tuo kauppaaminen voi tulla kysymykseen.

Oma myyntilista voisi näyttää seuraavalta:

1) Brendan Morrison (vaihdossa tehokkaampi sentteri tai pakki)
2) Marc Chouinard (vaihdossa mitä tahansa)
3) varausvuorot (tehoja joko hyökkäykseen tai pakistoon)
4) Jan Bulis (samat kuin edellä)

Lisäksi itse olisin jo valmis testaamaan kolmoseen/neloseen uusia kavereita varsinkin Josh Greenin tilalle. Myös Alex Burrows voisi huilata pari matsia. Kyseiset jampat ovat pelanneet kaikki ottelut ja tehot ovat olleet huikaisevat 0 maalia (+ yhteensä 7 syöttöä). Lisäksi Green on ollut joukkueen huonoin aloittaja alle 40 % teholla. Kun myöskään taklauksia (Green alle 1/ottelu, Burrows 1/ottelu) ei ole juuri kyseiseltä kaksikolta nähty niin voisikin epäillä, että vähintään samaan pystyisi aika moni muukin pelaaja.

Manitoban tehokkain pelaaja on ollut Jason Jaffrey (16 ottelua, 11 maalia), joten häneltä voisi tehojakin löytyä. Myös Moran, Goren, Schultz, Rypien, Hansen tai Reid toisivat varmasti lisää yritystä ja ehkäpä myös tehoja.
 

nuck

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vancouver Canucks, Abbotsford Canucks, Ilves
Mr. Smith kirjoitti:
Lisäksi itse olisin jo valmis testaamaan kolmoseen/neloseen uusia kavereita varsinkin Josh Greenin tilalle.
Omasta mielestäni Green on puolestaan ollut Taylor Pyattin jälkeen joukkueen hyökkäyksen suurin yllättäjä ja hän taitaa nauttia myös Vigneaultin suosiota. Tehot ovat toki olleet kateissa ja myöskään taklauksia ei ole älyttömästi näkynyt, mutta etenkin alivoimalla Green on ollut käyttökelpoinen pelaaja ja lisäksi hän on tehnyt töitä kiitettävästi. Mikäli kolmos- ja nelosketjujen pelaajia pitäisi raakata pois, niin ennemmin minä laittaisin Lindenin, Chouinardin ja Santalan pois kuin Greenin.
 
Viimeksi muokattu:

Mr. Smith

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Canucks
nuck kirjoitti:
Mikäli kolmos- ja nelosketjujen pelaajia pitäisi raakata pois, niin ennemmin minä laittaisin Lindenin, Chouinardin ja Santalan pois kuin Greenin.

Chouinard nyt on itsestään selvä tapaus eli pois vaan jos saadaan. Mutta noi kaks muuta ovatkin vaikeampia tapauksia. Linden on mielestäni aika korvaamaton johtajuutensa ansiosta. Tietysti kentällä Lindenillä alkaa olla varsin vähän annettavaa, mutta silti hänet on "pakko" pitää vielä kentällä. Santala on aloituksissa huomattavasti Greeniä parempi, joten se puoltaa Santalan peluutusta.

Itse hain noilla muutoksilla kolmoseen/neloseen vastaavaa vaikutusta mikä Burrowsilla oli viime kaudella. Hyvässä iskussa oleva AHL-pelaaja saa kutsun ylös ja pääsee toteuttamaan unelmaansa -> energiaa ja näytönhalua tulee valtavasti kentälle. Lisäksi tuolla pitäisi olla positiivinen vaikutus niihin, jotka joutuvat katsomoon parin pelin ajaksi. Muistutetaan ettei paikat ole varmoja ilman töitä. Ja ehkä pieni lepokin tuo lisää virtaa.
 

nuck

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vancouver Canucks, Abbotsford Canucks, Ilves
Mr. Smith kirjoitti:
Chouinard nyt on itsestään selvä tapaus eli pois vaan jos saadaan. Mutta noi kaks muuta ovatkin vaikeampia tapauksia. Linden on mielestäni aika korvaamaton johtajuutensa ansiosta. Tietysti kentällä Lindenillä alkaa olla varsin vähän annettavaa, mutta silti hänet on "pakko" pitää vielä kentällä. Santala on aloituksissa huomattavasti Greeniä parempi, joten se puoltaa Santalan peluutusta.
No joo, Lindenia on tietysti vaikea nähdä kokoonpanon ulkopuolella tämän johtajuutensa vuoksi. Santala on puolestaan sentteri ja Green laituri, joten aloitusten vuoksi Santala olisi parempi pitää ylhäällä. Kuitenkaan Greenin miinukseksi ei mielestäni voi laskea aloituksia, sillä tämä ei periaatteessa edes ole laidalla pelaavan Greenin tehtävä.

Se, että Green on aloittanut paljon (vaikka häviten näitä enemmän kuin voittaen) on mielestäni pelkästään positiivinen asia; esimerkiksi farmin hyökkääjät Rypien tai Jaffrey eivät ole edes Greenin tasoisia aloittajia. Minä näen kyllä Greenilla paikan joukkueen kolmosessa tai nelosessa. Sen sijaan vain toisen kaksikosta Santala/Chouinard pitäisi mielestäni olla pelaavassa kokoonpanossa (ja niinhän tämä on pitkälle ollutkin);

Mikäli minä saisin koota joukkueen, ketjut olisivat seuraavat;

D. Sedin - H. Sedin - Näslund
Pyatt - Morrison - Kesler
Burrows - Bulis - Cooke
Green - Chouinard/Santala - Linden/Rypien

Mr. Smith kirjoitti:
Itse hain noilla muutoksilla kolmoseen/neloseen vastaavaa vaikutusta mikä Burrowsilla oli viime kaudella. Hyvässä iskussa oleva AHL-pelaaja saa kutsun ylös ja pääsee toteuttamaan unelmaansa -> energiaa ja näytönhalua tulee valtavasti kentälle. Lisäksi tuolla pitäisi olla positiivinen vaikutus niihin, jotka joutuvat katsomoon parin pelin ajaksi. Muistutetaan ettei paikat ole varmoja ilman töitä. Ja ehkä pieni lepokin tuo lisää virtaa.
Ymmärrän tämän ajatuksen ja olen tästä ihan samaa mieltä. Mutta siitä en ole samaa mieltä, että yksi joukkueen ahkerimmista työntekijöistä (Green) laitetaan palkinnoksi työstä katsomoon. Vigneault teki edellisessä Calgary-pelissä ihan oikean vedon, kun laittoi Jan Bulisin hakemaan kadoksissa ollutta työntekoa katsomosta ja siirsi Morrisonin neloseen.

Green sen sijaan pelasi toisen peräkkäisen pelinsä, jossa hän sai noin 14 minuuttia peliaikaa ja hänen rooliaan vain nostettiin - tuloksena neljä laukausta ja hyvää puolustuspeliä. Tosin miehellä ei ole riittäviä käsiä pysyvään paikkaan kakkosessa, mutta Vigneault palkitsee erittäin näkyvästi kovasta työstä ja sitä hän on saanut Greenilta.
 

Mr. Smith

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Canucks
nuck kirjoitti:
Mikäli minä saisin koota joukkueen, ketjut olisivat seuraavat;

D. Sedin - H. Sedin - Näslund
Pyatt - Morrison - Kesler
Burrows - Bulis - Cooke
Green - Chouinard/Santala - Linden/Rypien

Ymmärrän tämän ajatuksen ja olen tästä ihan samaa mieltä. Mutta siitä en ole samaa mieltä, että yksi joukkueen ahkerimmista työntekijöistä (Green) laitetaan palkinnoksi työstä katsomoon. Vigneault teki edellisessä Calgary-pelissä ihan oikean vedon, kun laittoi Jan Bulisin hakemaan kadoksissa ollutta työntekoa katsomosta ja siirsi Morrisonin neloseen.

Tosin miehellä ei ole riittäviä käsiä pysyvään paikkaan kakkosessa, mutta Vigneault palkitsee erittäin näkyvästi kovasta työstä ja sitä hän on saanut Greenilta.

Ketjut näyttävät varsin kohtuullisilta, mutta edelleen tuosta mielestäni paistaa läpi maalinteko-ongelma. Ykköseltä voidaan odottaa maaleja ja niitä ollaankin saatu. Myös Pyatt on tehnyt maaleja, mutta niistä varsin paljon on syntynyt Sedinien tai Naslundin kanssa, ei niinkään noiden kavereiden kanssa.

Tehtyjä maaleja jos tarkastelee ketjuittain niin aika heikolta näyttäisi tilanne ykkösen jälkeen (ja Pyattin jälkeen):

D. Sedin - H. Sedin - Näslund (6-2-7) 15 maalia
Pyatt - Morrison - Kesler (8-3-1) 12 maalia
Burrows - Bulis - Cooke (0-3-1) 4 maalia
Green - Chouinard/Santala - Linden (0-0/0-1) 1 maali

Nyt siis ykkönen + Pyatt on tehnyt 70 % joukkueen hyökkääjien maaleista. Jos kolmonen ja nelonen tekevät kaudessa (tällä tahdilla) yhteensä 23 maalia niin se on omasta mielestäni pirun vähän. Tähän sitä piristystä tulisi mielestäni jollakin keinolla saada. Mutta on se toki myönnettävä, että vaikea pelaajaa, joka yrittää ja tsemppaa on "palkita" ja laittaa katsomoon.
 

Mr. Smith

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Canucks

Chip Whitley

Jäsen
Suosikkijoukkue
Canucks & B.C. | Langly & Posehn
nuck kirjoitti:
Tässä vaiheessa en lähtisi vielä kauppaamaan miestä mihinkään. Vaikka Canucksin keskustelupalstat ovatkin tällä hetkellä täynnä paniikkia parin tappion johdosta (jotka ovat tulleet vielä avainpakkien puuttumisten aikana koville joukkueille) ja kuuden miljoonan Näslundin pitäisi saada niitä maaleja, minä en ole yhtä huolissani kuin monet muut.

Ehkä olen liian positiivinen miehen suhteen ja ehkä hänen kauppaamisensa olisi järkevää, mutta toisaalta hänen kauppaamisensa olisi sama asia, kuin vetäisi narun kaulaan jo marraskuussa.

En niinkään näihin tappioihin viitannut, enkä tarkoittanut että olisi pakko tehdä muutoksia ihan vain muutosten tekemisen ilosta, vaan ihan puhtaasti Näslundista maksettavaan ylihintaan kun tehoja verrataan lompakon paksuuteen. Näslundillahan on ollut paikkoja paljonkin, ja näistä pitäisi tuolla "franchise"-palkalla maalit tehdä. Mikäli Näslundin palkka olisi 4mil/yr, en näkisi mitään ongelmaa hänen pitämisessään. Mutta nykyään kun katon kanssa painitaan vuosittain, on pakko saada rahoille vastinetta. Vanha Näslund olisi meille muutamat pelit tällä kaudella jo voittanut (esim. viime Flames-peli).

Enkä tuohon "vetäisi narun kaulaan jo marraskuussa" juuri yhdy, sillä uskon että Näslundista saisi sen verran hyvän sniperin vaihdossa takaisin, että tilanne pysyisi vähintään samana + pienemmät palkkakustannukset.

nuck kirjoitti:
Meinasi ihan unohtua tämä päiväunipainajainen; Toinen asia on sitten se, että mikäli maaliskuussa näyttää siltä, että Canucks ei olisi menossa pudotuspeleihin, Näslundista voisi saada jotain erittäin hyvääkin tilalle ja ehkä hänet voisi laittaa tuolloin myyntiin. Hänen palkallaan kun saataisiin kuitenkin järkevillä vedoilla kaksi hyvää hyökkääjää tilalle ja mahdollisesti Salokin pystyttäisiin pitämään. Kapteenin myynti olisi järkyttävä isku henkisesti, mutta NHL:n uudessa manageripelissä on tehtävä kipeitä ratkaisuja.

Mitä sinä tekisit?

Minun päätavoitteena on kuitenkin tehdä joukkueesta paras mahdollinen, ja väitän että Canucks olisi parempi joukkue jos Näslund vaihdettaisiin esimerkiksi esille ottamaani Gagneen (tai ehkä Heatleyyn). Kun katsotaan tilannetta myös toisten joukkueiden kannalta, Gagne tuntuisi järkevämmältä valinnalta, sillä Flyers kaipaa kipeästi muutoksia ja kukapa sopisikaan paremmin Flopan laitaan kuin Nazzy? Tässä siis minun mielestäni yksi trade-vaihtoehto, ja pidemmällä tähtäimellä (miksei myös lyhemmälläkin) me voittaisimme tässä kaupassa. Gagne on kuitenkin jo suht nuoresta iästään huolimatta yksi NHL'n johtavista hyökkäävistä pelaajista, kunhan vain keskelle löytyy sopiva pelaaja. Eri asia onkin suostuuko Flyers tähän. Heitetään vielä vaikka Chouinard mukaan, vähän hitaampi versio Kesleristä ;)

Ja tosiaan, kapteenin myynti kaikkineen asioineen (kaikki mitä Näslund on Vancouverin kaupungille ja yhteisölle tehnyt) olisi kova pala, mutta tässä juuri punnitaan GM'n taso ja luonne.

nuck kirjoitti:
Toinen vaihtoehto (saattaa olla todennäköisempi, vaikka minä en tätä tuekaan) on se, että Salo menee vapaana agenttina esimerkiksi Anaheimiin tai Detroitiin ja Canucks satsaa nuoreen puolustukseen. Kirill Koltsov tulee ottamaan Salon paikan top 4 pakkien joukosta, Luc Bourdon ottaa vakipaikan ja Edler/Coulombe nousee myös vakituiseksi NHL-puolustajaksi.

Nonis kuitenkin näyttää pitävän näistä kysymysmerkeistä puolustuksessa, joten saattaa olla, että Salo ei ole ensi kaudella meidän miehiä. Tästäkään huolimatta niin kauan, kun Vancouverilla on mahdollisuuksia pudotuspeleihin, Saloa ei saa missään nimessä kaupata.

Mitä sinä tekisit Salon suhteen?

Uskon Salon jäävän Vancouveriin 4 miljoonan vuosittaisella hintalapulla. Tämä siis tarkoittaisi Morrisonin ulostamista, asia ei kuitenkaan ole näin yksinkertainen. Vaikka Morrison on alisuorittanut ja pelaa tälläkin hetkellä ylipalkattuna, meillä on pakistossa huomattavasti parempi tilanne kuin hyökkäyksessä. Edler ja Coulombe ovat tällä pelillä oikeastaan jo valmiita NHL-liigaan (ei tosin tarkoita sitä etteikö heidän olisi parempi pelata farmissa, ainakin Edlerin), Bourdon ja Koltsov tuovat ensi kaudella (toivottavasti) paljon osaamista Canucks-pakistoon, kun taas hyökkäys, niin, mitäs siellä sitten onkaan?

Jos ajatellaan pakisto ilman Saloa ensi kaudella, siihen kuuluisi Öhlund, Mitchell, Bieksa, Krajicek, Koltsov, Bourdon, Coulombe, juuri nuo mitkä sinä sanoit. Mutta kun ajatellaan jo tälläkin hetkellä heikosti pelaava hyökkäys ilman Morrisonia, ei kovin hyvältä näytä.

Muistetaan vielä se, että tällä kaudella tilanne on toinen kuin viime kaudella. Viime kausi oli oikeastaan viimeinen kausi saavuttaa menestystä tuolla rungolla, siitä ei haluttu luopua ja uskottiin isolla U'lla että Stanley Cup on meidän. Tällä kaudella menestys ei ole niinkään "taattua", enkä yhtään ihmettele jos Salo vaikka deadlinella vaihdettaisiinkin lupaaviin pelaajiin ja varausvuoroihin. Salosta saattaisi saada enemmän takaisin mikäli hänet kaupattaisiin aikaisemminkin, sillä hänen palkkansa on niin pieni että toisilla joukkueilla ei olisi ongelmaa änkeä häntä katon alle, ja näin hänestä olisi hyötyä pidemmän aikaa.

Vielä kun huomioi Vigneaultin taktiikan ja sen, että puolustus toimii hyvin vaikka yksittäisosaaminen ei all-star tasoa olisikaan, en pitäisi ollenkaan huonona vaihtoehtona myydä Saloa pois vielä tämän kauden aikana.

Mutta näin tiivistettynä näihin asioihin on vielä todella vaikea ottaa sen enempää kantaa, kun jatkavista pelaajista ja heidän palkoista ei ole vielä tietoa. Laitan vielä kuitenkin realistisen(?) unelmakokoonpanoni ensi kaudeksi:

Sedin - Sedin - Heatley
Pyatt - Morrison - Cooke
J. Ruutu - Kesler - Tootoo
Burrows - Rypien - Brown/Linden (Brown jos Linden lopettaa uransa)

Öhlund - Koltsov
Mitchell - Krajicek
Coulombe/Bourdon - Bieksa

Luongo

Palkat yhteensä noin 41 miljoonaa ilman varakassaria. Krajicekille, Koltsoville ja Bourdonille laitoin miljoonan vuositulot, Pyattille 1.5mil ja Keslerille 1.8mil. On se helppoa =)
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Aika suoraan Näslundkin tuntui sanovan että eivät ole tarpeeksi fyysisiä, ei sinänsä varmaan tullut kenellekkään yllätyksenä koska rosteri oli ennen kauden alkua todella pehmeä (ja on siis vieläkin).

Brian Burke sanoi eilen suoraan että hän haluaa heavyweightin joukkueesensa koska silloin muut hyökkääjät pelaavat 'vapautuneemmin' eikä joukkueen tarvitse uhrata kovia mutta pelillisesti tärkeitä kavereita boksissa istumiseen.

Näin se vain menee, kaikki toitottavat että uudessa NHL:ssä tappelijoita ei tarvita ja tappelut ovat häviävä luonnonvara mutta todellisuus on siis aivan jotain muuta.
 

Parker27

Jäsen
Suosikkijoukkue
-
Daespoo kirjoitti:
Aika suoraan Näslundkin tuntui sanovan että eivät ole tarpeeksi fyysisiä, ei sinänsä varmaan tullut kenellekkään yllätyksenä koska rosteri oli ennen kauden alkua todella pehmeä (ja on siis vieläkin).

Brian Burke sanoi eilen suoraan että hän haluaa heavyweightin joukkueesensa koska silloin muut hyökkääjät pelaavat 'vapautuneemmin' eikä joukkueen tarvitse uhrata kovia mutta pelillisesti tärkeitä kavereita boksissa istumiseen.

Näin se vain menee, kaikki toitottavat että uudessa NHL:ssä tappelijoita ei tarvita ja tappelut ovat häviävä luonnonvara mutta todellisuus on siis aivan jotain muuta.
Täysin samaa mieltä herra Daespoon kanssa. Mutta kuka on se raskaansarjan kaveri joka Vancouveriin laskeutuu. Eric Godard? Andre Roy? Jesse Boulerice? Hyökkääjä se on saletisti joten elämmä mielenkiintoisia aikoja. Ehkä Gino Odjick tekee paluun :-)
 

Swift

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Philadelphia Eagles, Flyers
Parker27 kirjoitti:
Mutta kuka on se raskaansarjan kaveri joka Vancouveriin laskeutuu. Eric Godard? Andre Roy? Jesse Boulerice?

Andre Roy pelasi viime yön Philadelphia-matsissa todella hyvän ottelun - herätti joukkueen 0-1 tilanteessa hyvällä tappeluvoitolla Triston Grantista ja kolmannessa erässä taklauksillaan nosti voittomaalin arvoisen taisteluhengen Pens-leiriin. Ei pitäisi kaiken järjen mukaan olla lähtemässä Penguinsista mihinkään, ellei sitten joku viisas treidi sitten synny. Jesse Boulerice sen sijaan olisi todella kiva nähdä heiluttelemassa nyrkkejään, tai joku Stephen Peat -tason rouhija.
 

Parker27

Jäsen
Suosikkijoukkue
-
Swift kirjoitti:
Andre Roy pelasi viime yön Philadelphia-matsissa todella hyvän ottelun - herätti joukkueen 0-1 tilanteessa hyvällä tappeluvoitolla Triston Grantista ja kolmannessa erässä taklauksillaan nosti voittomaalin arvoisen taisteluhengen Pens-leiriin. Ei pitäisi kaiken järjen mukaan olla lähtemässä Penguinsista mihinkään, ellei sitten joku viisas treidi sitten synny. Jesse Boulerice sen sijaan olisi todella kiva nähdä heiluttelemassa nyrkkejään, tai joku Stephen Peat -tason rouhija.
Itseasiassa Andre Roy saattaa lähtä Pittsburghista. Miehen palkka on suht kova ja se onkin ongelma jos miestä esim Vancouveriin yritettäisiin kaupata. Itse tykkään Roysta ja hänen pelityylistä. Pittsburghissa vaan on liikaa miehiä ringissä kun esim Petrovicky palaa sairaslistalta. Jotain tulee tapahtumaan. Mutta nämä ei kuulu tähän ketjuun joten..sori :-)
 

Chip Whitley

Jäsen
Suosikkijoukkue
Canucks & B.C. | Langly & Posehn
Parker27 kirjoitti:
Itseasiassa Andre Roy saattaa lähtä Pittsburghista. Miehen palkka on suht kova ja se onkin ongelma jos miestä esim Vancouveriin yritettäisiin kaupata. Itse tykkään Roysta ja hänen pelityylistä. Pittsburghissa vaan on liikaa miehiä ringissä kun esim Petrovicky palaa sairaslistalta. Jotain tulee tapahtumaan. Mutta nämä ei kuulu tähän ketjuun joten..sori :-)

Olisiko mitenkään mahdollista saada Ruutu takaisin? =) Tullut ikävä nimittäin, en arvannut että häntä voisi näin paljon kaivata.

Ja jos "goonia" haetaan, Stephen Peat on suosikkini tähän rooliin. Nyt Nonis faksi huutamaan ja luo meille viihdyttävä ja menestyvä kokoonpano, kesällä sitten lisäät loput lahjalistastani (pari viestiä ylempänä).
 

Chip Whitley

Jäsen
Suosikkijoukkue
Canucks & B.C. | Langly & Posehn
Ja itse viime yön ottelusta lyhkäisesti; Detroit oli parempi joka osa-alueella, paitsi erikoistilanteissa. Canucks ei saanut mitään aikaan matsin ensimmäisellä puoliskolla, ja pelin taso olikin ehkä huonointa koko kaudella, ensimmäisten 30 minuutin aikana. Oikeastaan ensimmäiset 30 minuuttia oli sellaista keskialue-neppailua molemmilta joukkueilta, että olisi harmittanut jos ottelusta olisi jotain pitänyt maksaa. Viimeinen erä kuitenkin pelasti ottelun ainakin osittain, viihdyttävyys ja muut katsojille tärkeät ominaisuudet nousivat esille.

- Mitchell pelasi hyvin, eikä ruostetta juuri näkynyt.
- Luongo oli erinomainen, ennen helposti mennyttä voittomaalia.
- Hyökkäys ei vaan toimi. Ylivoimalla saatiin sentään jotain aikaiseksi ensimmäisen erän jälkeen.
- Puolustuksessa ei oikein mitään moitittavaa, puolustajia ei voinut Detroitin maaleista syyttää. Viimeinen Luongon piikkiin, toinen Vigneaultin mukaan Morrisonin vika ja ensimmäinen oli "perusmaali", eli kiekko pomppi ja pomppi omien kautta sisään.

Gallagher kertoo joukkueen ongelmista...

http://www.canada.com/topics/sports...=fc27f42c-b2a6-4d4f-a3ec-5ae244a2e79f&k=97234

...ja muuta enemmän ja vähemmän tärkeää...

http://www.canada.com/topics/sports...=815873fd-c8a7-4c34-a4e7-a8c226e25ae7&k=29983

http://www.canada.com/topics/sports...d=af6c6f59-3247-459e-b857-894e0d7165fb&k=8570
 

nuck

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vancouver Canucks, Abbotsford Canucks, Ilves
Vastataan nyt vielä näihin vanhoihin viesteihin, kun en ole ehtinyt viime päivinä muuten vastaamaan;

Mr. Smith kirjoitti:
Ketjut näyttävät varsin kohtuullisilta, mutta edelleen tuosta mielestäni paistaa läpi maalinteko-ongelma. Ykköseltä voidaan odottaa maaleja ja niitä ollaankin saatu. Myös Pyatt on tehnyt maaleja, mutta niistä varsin paljon on syntynyt Sedinien tai Naslundin kanssa, ei niinkään noiden kavereiden kanssa.
Niin paistaa, ja koska farmista ei ole saatavissa apuja, joukkueella on maalinteko-ongelma varmuudella niin kauan, kun kakkosen sentteri Morrison on yhtä yössä kuin tähän saakka. Canucks on laittanut päälle kolme miljoonaa kakkosen sentteriin, joten hänen pitäisi saada jossain vaiheessa palkkansa mukaisia tuloksia aikaan. Mikäli Morrison pelaisi palkkansa mukaisesti, Canucks saisi kasaan kaksi ratkaisuihin pystyvää ketjua tämän hetken yhden ketjun sijaan.

Chip Whitley kirjoitti:
En niinkään näihin tappioihin viitannut, enkä tarkoittanut että olisi pakko tehdä muutoksia ihan vain muutosten tekemisen ilosta, vaan ihan puhtaasti Näslundista maksettavaan ylihintaan kun tehoja verrataan lompakon paksuuteen. Näslundillahan on ollut paikkoja paljonkin, ja näistä pitäisi tuolla "franchise"-palkalla maalit tehdä. Mikäli Näslundin palkka olisi 4mil/yr, en näkisi mitään ongelmaa hänen pitämisessään.
Kyllä kyllä. Minäkin vaihtaisin Näslundin esimerkiksi Heatleyyn tai Gagneen, mutta miksi Ottawa tai Flyers kauppaisisivat tulevaisuutensa kannalta paljon merkittävämmät pelaajansa pois kuuden miljoonan dollarin hyökkääjään, jonka ura on ollut jyrkässä laskussa kauden 2003-04 helmikuun jälkeen? Mielestäni näissä kaupoissa ei vaan olisi mitään järkeä vastustajien kannalta, vaikka Canucksin kannalta näissä voisikin olla paljon järkeä.

Mikäli Näslund jonnekin tuolla palkalla kelpaa, vaihdossa tulisi mitä luultavimmin toinen palkkaansa nähden alisuorittava pelaaja. Ja mielummin minä pitäisin kuitenkin Vancouverissa pelaajan, joka on hyvä kapteeni ja pelaa varmasti joukkueelle, kuin ottaisin mitään riskiä tässä asiassa. Kuten sanottu, kesällä asia voi ehkä olla toisin, mutta nyt kauden aikana harva haluaa luopua (Näslundin saadakseen) suhteellisen nuoresta ykkösketjun hyökkääjästä tai vaihtoehtoisesti pelaajasta, joka on onnistunut alkukaudella hyvin ja josta voisi tätä kautta odottaa todellista vahvistusta Vancouverille.

Chip Whitley kirjoitti:
Ja tosiaan, kapteenin myynti kaikkineen asioineen (kaikki mitä Näslund on Vancouverin kaupungille ja yhteisölle tehnyt) olisi kova pala, mutta tässä juuri punnitaan GM'n taso ja luonne.
Eiköhän tässä punnita myös muiden managereiden tasoa ja luonnetta. Niin mukava kun onkin rakennella mitä erilaisempia mielikuvituskauppoja (ja minäkin teen tätä aika ajoin), harvoissa näistä todellisuudessa kahden joukkueen tarpeet kohtaavat.

Chip Whitley kirjoitti:
Uskon Salon jäävän Vancouveriin 4 miljoonan vuosittaisella hintalapulla. Tämä siis tarkoittaisi Morrisonin ulostamista, asia ei kuitenkaan ole näin yksinkertainen. Vaikka Morrison on alisuorittanut ja pelaa tälläkin hetkellä ylipalkattuna, meillä on pakistossa huomattavasti parempi tilanne kuin hyökkäyksessä.
Niin on ja tämä johtuu pitkälle siitä, että meidän 3.2 miljoonan kakkossentterimme on jossain ihan muualla kuin lunastamassa palkkaansa joukkueen eteen. Ensimmäinen asia, mitä joukkueen pitäisi tehdä, on saada kakkosen sentteri pelaamaan. Ellei Morrisonilta löydy virtaa tähän, edessä ei ole kuin kauppa ja Canucksin tilanne ei näytä tässä kaupassa ennakkoon hyvältä.

Joukkueen puolustus on hyvällä mallilla, eikä vähiten nuorten pakkien osalta, mutta Salolla on kuitenkin todella suuri merkitys paletissa. Edlerit ja Coulombet pystyvät pelaamaan ottelun, pari, ehkä parhaassa tapauksessa useitakin pelejä hyvin, mutta pitkässä juoksussa puolustajien kokemus ja taso tulee näkyviin virheiden ja tätä kautta maalien kautta enemmän kuin esimerkiksi hyökkääjillä. Tämän vuoksi minä en missään nimessä uskaltaisi lähteä ensi kauteen ilman Saloa tai jotakin toista kokenutta ja tasokasta puolustajaa.

Salokin voidaan laittaa toki myyntiin siirtotakarajalla, mikäli näyttää siltä, että Canucks ei ole menossa pudotuspeleihin. Salo on joka tapauksessa ensi kesänä vapaa agentti ja näin ollen hänen kauppansa olisi vain vuokra toiselle joukkueelle. Sami voi hyvin tehdä paluun Vancouveriin, kun kausi on ohi. Uskon tutun kaupungin ja joukkueen olevan Salolle ykköspaikka, mikäli palkka vain on kilpailukykyinen.

Daespoo kirjoitti:
Aika suoraan Näslundkin tuntui sanovan että eivät ole tarpeeksi fyysisiä, ei sinänsä varmaan tullut kenellekkään yllätyksenä koska rosteri oli ennen kauden alkua todella pehmeä (ja on siis vieläkin).
McCartyn lauseen tappelijoiden merkityksestä voin allekirjoittaa. Samoin näkisin Canucksin kolmosessa tai nelosessa (nyt, kun Chouinard on mikä on ja Linden pelaa vielä viime kautta heikommin) mielummin yhden pelaamaan pystyvän ja energiaa joukkueelle tuovan tappelijan, kuin jonkun nelikosta Chouinard, Linden, Santala tai Green.

Mutta tuohon muuhun artikkeliin sen verran, että Gallegher ei taaskaan näe metsää puilta. Canucks ei todellakaan hävinnyt Calgarylle siksi, että Flames olisi saanut jonkinlaisen fyysisen yliotteen pelissä yhden taklauksen ja tästä seuranneiden asioiden vuoksi, vaan siksi, että Kiprusoffin takana olleet tolpat torjuivat kolme vetoa ja Luongolle meni puolestaan yksi vähän helppo maali.

Peli oli melko tasainen ja omasta mielestäni Canucks vei peliä, mutta koska jossitella ei peliasioissa saa ja tolppia ei lasketa, jokin hyvä selitys tuollekin tappiolle pitää keksiä. Gallagher näkee tämän tappelijan puutteena. Mies ei vaan muista tai ymmärrä sitä, että tuon taklauksen jälkeen Canucks laukoi ja taklasi enemmän kuin Flames ja Flames oli joukkue, joka joutui jäähylle kolme kertaa Canucksin nollaa jäähyä vastaan. Mikäli Flames olisi saanut jonkinlaisen Gallagherin puhuman kontrollin peliin, eikö laukaukset, taklaukset ja jäähyt olisi pitänyt mennä toisinpäin?

Se, että Vancouver ei kuitenkaan tehnyt ylivoimillaan maalia vaan ampui pelkästään tolppiin, johtui tappelijan puutteesta. Eli kuten Tony sen taas suuressa viisaudessaan tuo esiin, pelillisesti toisessa ja kolmannessa erässä pienessä alakynnessä ollut Flames otti siis oikeasti kontrollin pelistä tuon taklauksen jälkeen ja Canucks hävisi tähän. Olkoon se sitten hänen mielipiteensä.

Jos Vancouverin alkukauden pelejä ruoditaan tarkemmin, niin Canucks ei ole ollut mielestäni vaikeuksissa fyysisessä pelissä Calgarya, Edmontonia, Coloradoa, Minnesotaa, Detroitia, Nashvillea, St. Louisia, Columbusta, Dallasia, Washingtonia tai Chicagoa vastaan. Anaheim ja San Jose ovat olleet toistaiseksi ainoat joukkueet, joiden kanssa Canucks selkeästi hävisi fyysisen pelin.

Näissäkin peleissä etenkin Anaheimia vastaan joukkue otti vielä pahemmin turpiinsa ihan toisaalla kuin fyysisyydessä ja San Jose -ottelu ratkesi puolestaan suurelta osin oman pään virheisiin, jotka eivät johtuneet fyysisestä pelistä. Kokonaisuutena joukkue on menettänyt pisteitä ihan muiden asioiden, kuin fyysisen pelin puutteellisuuden vuoksi. Lisäksi joukkue kaipaa hyökkäykseensä paljon enemmän yhtä tai kahta maalintekoon pystyvää hyökkääjää kuin tappelijaa.

Mutta kuitenkin; yhden tappelijan minä ottaisin erittäin mielelläni vastaan joukkueen nelosketjuun, mikäli hän vain osaisi jotenkin pelata ja jättäisi turhat jäähyt ottamatta. Wade Brookbankin kaltaisia kiinnipitämis-jäähyjä nappaavia pujottelukeppejä Vancouverissa ei tarvita ainuttakaan. Sen sijaan joku mainittu Andre Roy voisi olla erittäin tervetullut hyökkääjä.

Chip Whitley kirjoitti:
Ja itse viime yön ottelusta lyhkäisesti; Detroit oli parempi joka osa-alueella, paitsi erikoistilanteissa. Canucks ei saanut mitään aikaan matsin ensimmäisellä puoliskolla, ja pelin taso olikin ehkä huonointa koko kaudella, ensimmäisten 30 minuutin aikana. Oikeastaan ensimmäiset 30 minuuttia oli sellaista keskialue-neppailua molemmilta joukkueilta, että olisi harmittanut jos ottelusta olisi jotain pitänyt maksaa. Viimeinen erä kuitenkin pelasti ottelun ainakin osittain, viihdyttävyys ja muut katsojille tärkeät ominaisuudet nousivat esille.
Detroit osoitti pelissä vaarallisuutensa ja tämä sai Vigneaultinkin kehumaan hyvää vastustajaa;

”That’s the best team in the NHL I’ve seen this year. There’s a reason why they haven’t lost in eight games. Their execution and their team speed was by far the best I’ve seen since the beginning of the year and the best I’ve seen in a long time.”

”It was really tough to have any space or time to do anything on the ice. It was challenging to get the puck back when they had the puck. Their skill level and their speed made it very challenging for us.”

Sinällään erikoista joukkueelta, jonka kovuus on Vancouverin tasolla...

Patrick Coulombe oli pelin antisankari. Ensimmäinen maali kimposi maalin eteen menneestä Coulombesta ja pelin ratkaisumaalissa kokematon puolustaja pelasi aivan liian passiivisesti ja päästi Franzenin liian syvälle ja käyttämään nuorta Canucks-pakkia vielä hyvänä maskina. Voitto-osuma meni vähän helpon näköisesti hyvän pelin pelanneelle Luongolle, Coulombe teki tilanteessa kyllä hyvää maskia, eikä Luongo tainnut nähdä laukauksen lähtemistä.

Noista sinun laittamistasi "plussista ja miinuksista" olen samaa mieltä.
 

Mr. Smith

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Canucks
nuck kirjoitti:
Coulombesta olisi suurempi hyöty joukkueen ylivoimalle, joten tämän vuoksi veikkaan näistä kahdesta pakista farmiin lähteväksi (mikäli toinen nyt on sitten lähdössä) viimeisessä ottelussa noin puolet Coulombea vähemmän pelannutta Edleria.

Ja farmiin lähti sitten Edler. Hyvät näytöt tulivat kuitenkin Edleriltä ja hän saattaa hyvinkin saada vielä lisää peliaikaa ylhäällä jo tällä kaudella.
 

Chip Whitley

Jäsen
Suosikkijoukkue
Canucks & B.C. | Langly & Posehn
nuck kirjoitti:
Niin paistaa, ja koska farmista ei ole saatavissa apuja, joukkueella on maalinteko-ongelma varmuudella niin kauan, kun kakkosen sentteri Morrison on yhtä yössä kuin tähän saakka. Canucks on laittanut päälle kolme miljoonaa kakkosen sentteriin, joten hänen pitäisi saada jossain vaiheessa palkkansa mukaisia tuloksia aikaan. Mikäli Morrison pelaisi palkkansa mukaisesti, Canucks saisi kasaan kaksi ratkaisuihin pystyvää ketjua tämän hetken yhden ketjun sijaan.

Verrataan Näslundin ja Morrisonin tehoja:

Näslund: 19 ottelua, 7 maalia, 6 syöttöä, 13 pistettä. Tehotilastossa -1, 14 minuuttia jäähyjä, 61 laukausta ja 18:48 ottelukohtaista peliaikaa.

Morrison: 19 ottelua, 3 maalia, 5 syöttöä, 8 pistettä. Tehotilastossa -6, 16 minuuttia jäähyjä, 34 laukausta ja 17:24 ottelukohtaista peliaikaa.

Yksinkertainen päätelmä olisi tällainen: Näslund (6mil/yr) 13 pojoa, ja Morrison (3.2mil/yr) 8 pojoa. Morrisonilla siis parempi pistemäärä palkkaan verrattuna. Onko Morrison pelannut Sedinien ketjussa? Ei ole. Morrison on pelannut suurimman osan kautta Jan "turnover-machine" Bulisin kanssa, ja vielä nivuset hellänä. Myös minuutti vähemmän peliaikaa per ottelu, Näslundin ollessa kentällä kaikissa ratkaisutilanteissa, joskus myös koko ylivoiman.

Enkä edelleenkään tarkoita että olisin tyytyväinen Morrisonin peliin, kehotan vain että katsotaan tilannetta näin kokonaisuutena. Sedinit ovat ainoat hyökkääjät jotka ovat onnistuneet palkkaansa nähden kahdesta ensimmäisestä ketjusta, muut ovat epäonnistuneet (Pyatt ei alunperin ollut kahdessa ensimmäisessä ketjussa).

Kun otetaan käsittelyyn puolustajat, Jovanovskin lähdön jälkeen meillä ei ole läheskään yhtä hyvää tasoa hyökkäyksiin lähdöissä tai avauksissa. Kuka siis edes pelaa nämä kiekot hyökkäykselle niin, että mahdollisia maalipaikkoja syntyy?

nuck kirjoitti:
Kyllä kyllä. Minäkin vaihtaisin Näslundin esimerkiksi Heatleyyn tai Gagneen, mutta miksi Ottawa tai Flyers kauppaisisivat tulevaisuutensa kannalta paljon merkittävämmät pelaajansa pois kuuden miljoonan dollarin hyökkääjään, jonka ura on ollut jyrkässä laskussa kauden 2003-04 helmikuun jälkeen? Mielestäni näissä kaupoissa ei vaan olisi mitään järkeä vastustajien kannalta, vaikka Canucksin kannalta näissä voisikin olla paljon järkeä.

Philadelphiassa taitaa kohta puolin olla jo tilanne, missä muutoksia tehdään ihan vain muutosten tekemisen ilosta. Näin siis ajattelin että Flyers voisi tähän suostua, vielä kun Gagnekaan ei mikään kovin hyvä tällä kaudella tietääkseni ole ollut. Eikä Ottawankaan tilanne kovin kaukana Phillysta ole, vaikka tosin parempi ja parempaan suuntaan menossa. Heatley on vain toiveunta, Gagne saattaisi olla mahdollisuus. Ja tietenkin Canucksinkin pitäisi luovuttaa tulevaisuuttaan mukana, onko se sitten varausvuoro vai prospect.

---

Nonisin mietteitä:

http://www.canada.com/topics/sports...=19fd5423-3446-4047-b7fd-23d45e5a18a8&k=48923

http://www.canada.com/topics/sports...=e5fad9ee-2132-4068-8b67-80a6b22be761&k=64025
 

nuck

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vancouver Canucks, Abbotsford Canucks, Ilves
Chip Whitley kirjoitti:
Verrataan Näslundin ja Morrisonin tehoja:

Näslund: 19 ottelua, 7 maalia, 6 syöttöä, 13 pistettä. Tehotilastossa -1, 14 minuuttia jäähyjä, 61 laukausta ja 18:48 ottelukohtaista peliaikaa.

Morrison: 19 ottelua, 3 maalia, 5 syöttöä, 8 pistettä. Tehotilastossa -6, 16 minuuttia jäähyjä, 34 laukausta ja 17:24 ottelukohtaista peliaikaa.
Ja lasketaan tästä koko kauden saldot näistä pelaajista;

Näslund: 30+26=56, -4, 60PIM, 263 laukausta. (yksi piste - 107.142USD)
Morrison: 13+19=34, -26, 69PIM, 147 laukausta. (yksi piste - 94.117USD)

Näslundin kuuden miljoonan palkalla 30 maalia ei ole mitenkään hyvä saldo, mutta hän saa sentään jonkinlaisia tehoja aikaan ja totuuden nimissä on sanottava myös se, että Näslundilla on käynyt vähän huono tuuri monessa pelissä. Hinta/laatusuhteeltaan nämä kaksi pelaajaa ovat kuitenkin molemmat tällä hetkellä huonoja, mutta Näslund tekee sentään jotain hyökkäyspäässä.

Harva on varmasti tyytyväinen Näslundin tehoihin, mutta vielä harvempi on tyytyväinen Morrisonin tehoihin. Vaikka NHL:n uudessa manageripelissä pelaajia pitääkin arvioida pitkälle hinta/laatusuhteiden kautta ja tässä Näslund ei ole ainakaan parempi, hän saa siis kuitenkin jotain aikaan - tämäkin tyydyttää Morrisoniin nähden.

Chip Whitley kirjoitti:
Onko Morrison pelannut Sedinien ketjussa? Ei ole. Morrison on pelannut suurimman osan kautta Jan "turnover-machine" Bulisin kanssa, ja vielä nivuset hellänä. Myös minuutti vähemmän peliaikaa per ottelu, Näslundin ollessa kentällä kaikissa ratkaisutilanteissa, joskus myös koko ylivoiman.
Totta, Näslund on saanut paremman paikan pelata (Sedineiden kanssa). Toisaalta hän on myös ansainnut kentällä tapahtuvien näyttöjensä kautta tämän paikan. Morrison ei ole kunnostautunut alkukaudella kentällä muuten kuin jotenkin ylivoimalla ja tasakentin hän on ollut mielestäni monessa pelissä täysin näkymätön.

Hänen ketjukaverinsa ovat vaihtuneet, mutta onko kukaan lopulta kiinnittänyt sen suurempaa huomiota ketjun sentterin peliin? Morrisonin ketjukavereista (etenkin Bulisista - ja kyllä, myös Bulis on myös pelannut heikosti) on haettu koko alkukausi syitä kakkosen pelin toimimattomuuteen fanien taholta ja monet unohtavat näissä keskusteluissa Morrisonin pelin.

Ehkä Morrisonilla on nivusissaan vielä kipuja, mutta kuitenkin; Canucks ei tule saamaan tehoja niin kauan, kun joukkue on yhden ketjun joukkue. Siksi kakkosessa Morrisonilla olisi nyt selkeä tason nostamisen paikka. Jokainen, joka on seurannut aikaisemmilla kausilla miehen peliä, tietää hänen pystyvän selvästi parempaan - nyt olisi tuloksia tultava tai muuten joukkue ei tule saamaan maalimääriinsä lisäystä.

Chip Whitley kirjoitti:
Enkä edelleenkään tarkoita että olisin tyytyväinen Morrisonin peliin, kehotan vain että katsotaan tilannetta näin kokonaisuutena. Sedinit ovat ainoat hyökkääjät jotka ovat onnistuneet palkkaansa nähden kahdesta ensimmäisestä ketjusta, muut ovat epäonnistuneet (Pyatt ei alunperin ollut kahdessa ensimmäisessä ketjussa).
Tilannetta on hyvä katsoa kokonaisuutena.

Sedinit ovat ainoita selkeitä onnistujia kahdessa ensimmäisessä ketjussa. Näslund voidaan liittää myös onnistujien joukkoon, vaikkakaan ei missään nimessä miehen hinta/laatusuhteen vuoksi, vaan pelillisesten asioiden johdosta; Näslund on menossa kuitenkin päälle 30 maalin kauteen, mikä on kahden ensimmäisen ketjun hyökkääjältä normaalisti hyvä raja.

Sedinit, Näslund ja Taylor Pyatt...tässä on neljä hyökkääjää, jotka ovat toistaiseksi onnistuneet. Tämä neljän hyökkääjän ryhmä on ollut ilta illan jälkeen vaarallinen ja paikkoja tällä ryhmällä on ollut huomattavasti enempäänkin. Tämän nelikon jälkeen tulee pudotus Morrisoniin ja Bulisiin, jotka eivät ole päässeet useimmissa peleissä edes paikkoihin ja joiden on pakko saada tehoja jatkossa irti.

Chip Whitley kirjoitti:
Kun otetaan käsittelyyn puolustajat, Jovanovskin lähdön jälkeen meillä ei ole läheskään yhtä hyvää tasoa hyökkäyksiin lähdöissä tai avauksissa. Kuka siis edes pelaa nämä kiekot hyökkäykselle niin, että mahdollisia maalipaikkoja syntyy?
Vancouverilla on ollut aivan varmasti riittävästi paikkoja vaikka tuplata maalimääränsä. Kauden otteluissa ainoastaan Anaheim- ja Detroit-pelit olivat otteluja, joissa joukkue ei saanut edes kunnolla paikkoja. Muissa peleissä Canucksilla on paikkoja riittänyt enemmän kuin viime kaudella keskimäärin (ja viime kaudella Canucks oli NHL:n 10. eniten maaleja tehnyt joukkue).

Ei tässä ole mielestäni kyse ollenkaan puolustajien käsistä. Salolla, Krajicekilla, Öhlundilla ja Bieksalla on ihan riittävästi käsiä hyviin avauksiin ja myös Mitchell antaa riittävän hyviä avauksia. Jovanovskin kaltainen hyökkäävä tähtipakki puuttuu, mutta Krajicek paikkaa osin häntä ja Bieksa on parempi avaamaan peliä nousuilla kuin Allen. Mitchell on avauksissaan Baumerin tasolla, vaikka ei olekaan muuten yhtä hyvä hyökkäävänä pakkina.

Joukkueella on uusi pelitapa, mikä ei ole enää run&gun -tyylistä peliä. Nyt joukkue on pyrkinyt pelaamaan keskialueen tiiviimmin ja enemmän puolustuksen kautta. Hyökkääjät ovat tukeneet puolustusta aikaisempaa selvästi enemmän ja pakeilla on tottakai ollut hankalampi antaa illan maalikoosteisiin pääseviä show-avauksia, kun hyökkääjät ovat olleet useissa tilanteissa pakkien tasolla.

Chip Whitley kirjoitti:
Philadelphiassa taitaa kohta puolin olla jo tilanne, missä muutoksia tehdään ihan vain muutosten tekemisen ilosta. Näin siis ajattelin että Flyers voisi tähän suostua, vielä kun Gagnekaan ei mikään kovin hyvä tällä kaudella tietääkseni ole ollut. Eikä Ottawankaan tilanne kovin kaukana Phillysta ole, vaikka tosin parempi ja parempaan suuntaan menossa.
Uskoakseni niin Gagne kuin Heatleykin kuuluvat joukkueissaan niihin pelaajiin, joiden varaan Philadelphia ja Ottawa haluavat runkonsa tulevaisuudessa rakentaa. Tälläisiä pelaajia ei kaupata vain muutosten tekemisen ilosta pelaajaan, jonka ura on ollut selvässä laskussa - ei, vaikka kaupassa tulisikin joku varausvuoro kaupan päälle.
 
Viimeksi muokattu:

Henkka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liiga, NHL, CHL, SHL
Itse olen jo kesästä lähtien ihmetellyt tuota Vancouverin pelaajabudjettia. Joukkueessa ei oikesti ole minkäänlaista taitoa, mutta budjetti silti hipoo maksimia. Miten ihmeessä tällaiseen absurdiin tilanteeseen on oikein päädytty?

Omaan suosikkiini Red Wingsiin verrattuna tilanne lähinnä alkaa naurattaa. Red Wings ei ole lähelläkään capia ja silti kaikki näyttää niin paljon paremmin rakennetulta. Meiltä löytyy esim kolme sentteriä, Datsyuk 3,9, Lang 3,8 ja Zetterberg 2,65 miljoonan palkoilla, jotka jokainen joukkue ottaisi joukkueeseensa ennemmin, kuin jonkin säälittävän Brendan Morrisonin 3,2 millin palkalla.

Joukkueenrakentamisessa on tehty kyllä kamalia virheitä, että tälle turhakeelle maksetaan tällä hetkellä tälläista palkkaa. Sanokaa Morrisonin puolustajat mitä sanotte, niin kaveri ei ole koskaan ollut mikään impact player, joka tekisi ketjukavereistaan parempia. Asia on lähinnä päinvastoin. Morrison nimenomaan ratsasti Bertuzzin ja Näslundin erinomaisuuden rinnalla ja hankki sieltä omat kannuksensa. Entiset ketjukaverit saivat hänet näyttämään hyvältä, vaikka oikeasti oli "ihan paska".

Lisäksi Sedinien 3,5 miljoonaa per naama on mielestäni liikaa maksettu. Tehopisteisiin nähden se voi näyttää tällä hetkellä sopuhinnalta, mutta voiko joku oikesti pitää näitä kaksosia NHL:n ykkösketjun tasoisina kavereina? -Ei voi, se on fakta. Sedinit ovat edelleen vain voittavan joukkueen kakkosketjun tasoisia pelimiehiä. Häviävästä joukkueesta en halua puhua mitään, ellei Canucks sellaiseksi halua profiloitua. Ykkösketjun peliajalla he ovat toki tehneet nyt piste per peli, kun muu joukkue ei pysty tekemään senkään vertaa, mutta siihen pystyy oikeastaan kuka tahansa puolitaitava NHL-tunari, kunhan vaan saa sen ykköskentän peliajan. Sednineistä ei ole vielä lähellekään johtaviksi franchise playereiksi NHL:ssä ja saa nähdä tulevatko koskaan olemaan.

Kaksosten optimaalinen ikä alkaa olla kahden vuoden päässä ja mitään ihmeellistä ei sieltä tunnu esille tulevan, vaikka siitä on kuinka ajan saatossa hehkutettu. Hyvää kakkosketjutason suorittamista, mutta siihen se vain jää. Stanley Cupia on turha unelmoida näiden kavereidein avulla, ellei tueksi saada jotain oikeita ykkösketjun miehiä.

Canucksin tulevaisuus sen sijaan lepää puolustuksessa. Toivottavasti lupaavat kaverit Bourdon ja etenkin edellisessä pelissä näkemäni Bieksa tulevat kantamaan joukkuetta nopeasti ja pitkään. Muuten Roberto Luongosta voi kohta alkaa tuntua, että vittuako tulin tänne joutuakseni vain ojasta allikkoon.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Aika rankkaa kamaa Henkka, olen osittain samaa mieltä mutta ehkä en noin voimakkaasti.

Nuck, sanoit että Näslund on ansainnut paikkansa Sedinien kanssa. Sinänsä huono vertaus että Morrison ei voi pelata Sedinien ketjussa ilman että vaihtaa laituriksi. Minulle ainakin ykkösfloppi Nuckseissa on nimenomaan Näslund jolta odotin paljon enemmän.
 

nuck

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vancouver Canucks, Abbotsford Canucks, Ilves
Daespoo kirjoitti:
Nuck, sanoit että Näslund on ansainnut paikkansa Sedinien kanssa. Sinänsä huono vertaus että Morrison ei voi pelata Sedinien ketjussa ilman että vaihtaa laituriksi. Minulle ainakin ykkösfloppi Nuckseissa on nimenomaan Näslund jolta odotin paljon enemmän.
No joo, huono vertaus kieltämättä. Mutta kuitenkin; Näslund on saanut kentällä aikaan henkilökohtaisella osaamisella jotain aikaan (vaikkakaan ei aina paikoistaan maaleja), kun taas Morrison on pyörinyt useissa peleissä vähän sen näköisenä, että ei tiedä, missä mies edes menee. Näslundin peli on ollut Morrisoniin nähden mielestäni paljon parempaa, mitä kaksikon tämän hetken piste-ero antaisi ymmärtää.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös