Osaatko sanoa, mitkä ammattiliitot, vaiko peräti keskusjärjestöt, ovat näitä taustalla olevia toimijoita, ja miten tuo käytännössä ilmenee? Rahoittavatko Rasmus ry:n toimintaa (onko sitä tosin juurikaan pl. Facebook-ryhmä)? Olisi kiinnostava tietää paitsi yleisesti myös siksi, että olen itse liiton jäsen.
Totesin, että samat voimat kuin aiemmin:
1. Neuvostoliiton aikana Helsingin rauhanmarssi veti parhaimmillaan 30 000 - 50 000 marssijaa. Sen organisoinnista vuosittain vastasi järjestelytoimikunta, jossa olivat mukana isot ammattiliitot, SAK, osa kirkkoa ja useita "demokraattisia" solidaarisuus- ja nuorisojärjestöjä. Pienempi ryhmä oli muistaakseni työvaliokunta tms, jossa esitykset päätöksistä tehtiin.
Molemmissa oli Erkki Vuorenmaa pomona (Metalliliitto, puheenjohtaja). Itse olin myös molemmissa vuosia jäsenenä tai sihteerinä. Vasemmistopuolueet/ay-liike antoivat työvoimaa suunnitteluun, tilat kaikkeen tarvittavaan, raha toteuttamiseen ja auttoivat tiedotuksessa. Puheista ja esiintyjistä sovittiin ja jostain aina löydettiin sopivat esiintyjät ja puhujat. Esiintyjät ja usein juontajat hommasi taistolaisten ohjelmatoimisto eli entinen S-Tuotanto, josta tuli Welldone omistajanvaihdoksen myötä. Tapahtuma oli Neuvostoliittoon kallellaan toki jo järjestäjistä johtuen, mutta kyllä me pyrittiin pitämään piilossa USA-vastaisuus tiettyyn rajaan saakka. Pidettiin kyllä huoli siitä, että puhujina oli myös muita kuin vasemmistolaisia ja kirkon edustajat sopivat hyvin.
2. Peli poikki -tapahtuma oli takavuosien suurtapahtumiin verrattuna pohjaltaan laajempi, mutta mukana olivat aivan samat ay- ja vasemmistotahot kuin aiemminkin. Ay-liike ja vassarit värväsivät väkeä tapahtumaan. Puhujista sen verran, että takavuosina emme olisi päästäneet tällaista kommaripuhetta läpi koskaan:
Puhe Peli poikki -mielenosoituksessa 24.9.2016 – Mikael Brunila
Poliisi on rasistinen
Miltä näyttäisi antirasistinen yhteisymmärrys, jonka turvin uskaltaisimme yhdessä sanoa siirtolaisia etsivälle rasistiselle poliisille ja viranomaisille, että “ei, tästä te ette kulje”?
Persut on rasisteja
Miltä näyttäisi sellainen rasismin ja fasismin vastainen yhteisymmärrys, joka ei hyväksyisi nykyhallituksen yhteistyötä perussuomalaisten kanssa?
Jimi Karttunen oli kansanvallan sankari ja marttyyri
28-vuotias Jimi Karttunen menehtyi 16. syyskuuta 2016, viikko sen jälkeen kuin Suomen vastarintaliikkeen aktivisti oli pahoinpidellyt hänet Helsingin Elielinaukiolla. Kesäkuussa 1936, kun kenraali Francon johtaman vallankaappauksen armeijat olivat Madridin porteilla, fasistien vastaiset joukot omaksuivat iskulauseen “No pasarán – Tästä ette kulje”. Iskulausetta toistettiin kaikilla sisällissodan barrikadeilla.