Kauheaa leväperäisyyttä, minulta oli näemmä jäänyt yksi Vain elämää -jakso rästiin. Sain onneksi tämän viikonlopun aikana katseltua niin sen kuin ihan uusimmankin jakson, joten seuraavaksi kommentit molemmista samassa syssyssä.
Ellinooran päivä:
Ellinoorakaan ei ole minulle läheinen artisti, mutta hänen edellisestä Vain elämää -visiitistään on kyllä jäänyt jonkinlaiset hämärät muistijäljet (lähinnä tosin vain mielikuva hänen pärstästään Satulinnan pöydän ääressä) ja hänen ”Elefantin painon alle jäää” -biisinsä on itse asiassa ihan hyvä. Tällä kaudella hän ei toistaiseksi ole erityisemmin loistanut muiden kappaleiden versioimisessa, mutta persoonana hän on tuntunut varsin sympaattiselta ja lämminhenkiseltä.
Vibat hyvästä tyypistä vahvistuivat myös Ellinooran omana päivänä ja hänen tuotantonsakin tuli nyt edes hiukan tutummaksi. Suurimman vaikutuksen tekivät tällä kertaa Janna ja Hätä-Miikka, jonka nimen olen näemmä oppinut viimein muistamaan, sillä he pääsivät yllättämään positiivisesti ennakko-odotuksiini nähden. Janna kieltämättä runoili turhan paljon omiaan sinne orkkislyriikan sekaan – alkuperäistä tematiikkaa noudattaen sentään –, mutta toisaalta sanoituksen omakohtaisuus tehosti selvästikin biisiin eläytymistä, eikä tässä vedossa näkynyt jälkeäkään hänen aikaisempia esityksiään vaivanneesta hengettömyydestä. Hätä-Miikka puolestaan perusti poikkeuksellisesti koko versionsa oikealle laulamiselle räpin papattamisen sijaan ja osoitti olevansa jopa ihan purkkiinmenevä vokalisti, kun oikein asian päälle ryhtyy. Sanoitukset hänkin oli valitettavasti tyylilleen uskollisena muuttanut tyystin erilaisiksi ja musiikillinen lähestymistapakin oli originaaliin verrattuna sen verran toisenlainen, että Ellinooran Gröna Lund oli tunnistettavissa sieltä alta ainoastaan erittäin hyvällä mielikuvituksella. Kuten olen aikaisemminkin sanonut, mielestäni formaatin idea jää toteutumatta, mikäli alkuperäisteos rukataan aivan tunnistamattomaan muotoon. En tarkoita, että kuvittelisin olevani jokin ylin auktoriteetti, joka sanelee mikä tämän formaatin perusidea on, mutta ainakin henkilökohtaisesti olen kiinnostunut kuulemaan artistien versioita toistensa kappaleista tuollaisten kokonaan uusien tekeleiden sijaan.
Hynyseltä ja Yrjänältä koettiin niin ikään vahvat esitykset. Hynynen turvautui hivenen tavallista ulosantiaan puhtaampaan lauluun, eikä täten kuulostanut Muumien möröltä aivan niin paljon kuin yleensä. Yrjänä taas eläytyi biisiinsä suorastaan pelottavan hyvin ja muljautteli silmiään siihen malliin, että pelkäsin hänen saavan slaagin hetkenä minä hyvänsä. Viha, kipu ja rakkaus -lyriikan soveltaminen oli ihan hyvällä maulla tehty ja alkuperäistekstin henki oli vaivatta tunnistettavissa. Vicky ja Robin jatkoivat samalla linjalla kuin aiemmissakin jaksoissa, eli Vicky veti hienosti ja Robin vänisi järkyttävästi. Anna Puukin kulki edellisen jakson jalanjäljissä jättäen siis jälleen yhtä kylmäksi kuin Yrjänän päivänä.
Hätä-Miikka:
Johtuu varmasti osittain omasta musamaustanikin, mutta olen aina ollut sitä mieltä, ettei räppäreitä tarvitsisi olla tässä ohjelmassa ollenkaan. He eivät yleensä osaa laulaa, eivätkä muut artistit yleensä osaa räpätä, joten versioinnit ovat tyypillisesti aivan hirvittävää kuraa puolin ja toisin. Hätä-Miikka kylläkin tosiaan osaa laulaa ja muut kauden artistitkin osaavat hänen jaksonsa perusteella räpätä ihan auttavasti. Ei sillä, että minä asiasta mitään ymmärtäisin, mutta ainakin useimmat heistä uskaltautuivat sentään kokeilemaan tai edes tapailemaan räppäämistä esityksissään. Nämä uudelleenversioinnit myös kuulostivat omaan korvaani paremmalta kuin Gasellit-yhtye jakson orkkisbiisikatkelmien perusteella. Robinin veto oli nyt erityisen kova! Mahtavan letkeää mutta silti sopivan särmikästä menoa häneltä. Eniten pidin kuitenkin Vickyn esityksestä siitä huolimatta, että hän ei edes yrittänyt räpätä – tai siis todennäköisesti juuri sen takia. Hän tai ehkä ennemminkin bändi oli kyhännyt tuohon biisiin niin tarttuvan melodian, että se alkoi muistuttaa jo musiikkia. Hynysen rääkymisissä puolestaan oli ytyä ja tuo hänen aggressiivinen lähestymistapansa sopi kyllä Se ei kuulu sulle -kappaleeseen kuin nyrkki silmään.
Kokonaisuudessaan jakso edusti silti itselleni kauden heikointa antia tähän mennessä; lähinnä tosiaan varmaan siksi kun minuun ei kolahda sen paremmin Hätis, Gasellit kuin räpmusiikki ylipäätään.
Ensi viikolla olisi sitten Vicky Rostin päivä. Odotukset eivät ole järin suuret, sillä hän on ollut kauden parhaita suoriutujia ja nyt hän ei siis itse pääse estradille. Mutta onhan toki ihan kiintoisaa kuulla, mihin muotoon hänen kipaleensa muiden suussa taittuvat.