Yrjänän päivä. En oikein ymmärrä miten tämä on mahdollista, mutta Virve Rosti oli yksi päivän parhaista, sai hienoa meininkiä Linnunrata-biisiin. Jostain samasta vanhan naisen kaivosta se silloin ekalla visiitillään kävi hakemassa samaistumispintaa Sannin Jos mä oon oikee -biisiin, kuin nyt tähän CMX-lauluunkin, ja se oli oikein hyvä.
Robin teki patrikstefanit ja otti CMX:n parhaan ja menevimmän biisin itselleen, siinä oli tyhjä maali ja glooriaa ja kunniaa tiedossa kun sen olisi kauniilla ja taitavalla äänellään laulanut vain, mutta sitten piti mennä sorkkimaan sanoja koska nahkapeitot ja kaksiselkäiset pedot ei soitelleet Robinin tuulikelloajokuupassa mitään kelloja. Ihan nokkeliahan ne Robinin taustahenkilöiden keksimät yksinkertaistuksekin oli, mutta kun ei se nyt vittu sovi että mennään keksimään uusia sanoja vaan koska ei ymmärretä alkuperäisiä hienouksia. En minäkään ihan ymmärrä mikä vaikkapa Mona Lisassa nyt on niin käsittämätöntä ja mahtavaa, mutta en mä silti mene sen päälle väriliiduilla töhertämään viiksiä ja silmälappuja ja SaiPa-logoa otsaan.
Anna Puu tosin meni ja veti vielä pahemmin arvosteluasteikon alle autotune-paskallaan. Voi vittu, Anna osaa laulaa helvetin hienosti ilman mitään tommosta paskaa robottioksennusta, miksi menit ja pilasit oman esityksesi tuommosella ja vieläpä kuulemma suuresti fanittamasi legendan päivänä. Sen jonkun hätä-Mikon päivänä tommoset kikkailut voisi vielä mennäkin, mutta nyt oli kyllä mielenhäiriöistä typeryyttä. Jos Robin meni ja piirsi Mona Lisalle merirosvolapun silmään, niin Anna otti oman taulunsa mukaan vessaan, repi sen suikaleiksi ja pyyhki niillä perseensä, ja sen jälkeen meni vetämään Leonardo da Vinciä turpaan ja samalla kirkkain silmin selitti kuinka minä sinua fanitan ja ihailen, tässä, katso näitä sinun taulusi ripulisia riekaleita, ihan tahallaan pilasin tämän näin pahasti, olen fanisi.
Hynynen kantria laulamassa oli melko kainalopierumeininkiä, mutta sillä on kyllä jännä se sen matala soundi, ja siis oliko se lavalle ilmestynyt rouvashenkilö Akin vaimo? Sehän oli kiva temppu se. Hauskasti se oli lähdössä esityksen jälkeen Hynysen kanssa hotellihuoneeseen, eikä aviomiehensä Akin. Höhö. Hassua huumoria. Höhöhö!
Ellinooran laulussa oli taas tunnetta, vaikken minä oikein mitään siitä tajunnut. Mutta Aki näytti tajuavan ja vaipui alkuitkun jälkeen ilmeisesti jonkinlaiseen psykoosiin ja harhojen riepoteltavaksi ilmeilynsä ja eläytymisensä perusteella.
Janna oli taas toisen kerran peräkkäin ihan helvetin hyvä, siinä on tämän kauden peteparkkonen, ja tällä kertaa tuo älyttömän taitavan laulamisensa ohella silmäkarkkimeininkiä miekkosille siinä missä Pete toi sitä naikkosille. No okei, eihän Janna oo samalla planeetallakaan Peten kanssa eläytymisestä ja heittäytymisestä puhuttaessa, mutta on kyllä päässyt yllättämään minut helvetin taitavalla laulullaan. Olin myös huomaavinani pienen piikin Robinin ja myös Ellinooran ja tulevaisuuteen näkevänä myös Hätä-Mikan suuntaan, kun Janna sanoi että hän on tätä Ruoste-biisiä kunnioittaakseen pitänyt sanat alkuperäisinä. Kuten pitääkin, perkele. Ois nyt vielä sanonut että en myöskään käyttänyt robotti-autotunea koska ei ole pönttö eikä urpo. Akilla meni tämäkin tunteisiin koska onhan se nyt perseestä että joku 25 vuotta sitten balkanin sotahommista kipinän saanut biisi on taas Euroopassa valitettavan ajankohtainen. Minullakin meni tunteisiin. Hynynen näytti myös asian ymmärtävän, ja kai kaikki muutkin, paitsi Robin joka haluaisi varmasti että joku kertoisi mikä se balkan-makkara juttu oli ja mitä siellä Unkarissa nyt sitten tapahtuu mitä häh mulla on eriparikengät ja siis mikä tää CMX on ku en oo ikinä tämmösestä kuullutkaan. Olitko sä Aki siinä samassa ikivanhassa bändissä ku se yks vanha porilainen ukko joka viimeksi tässä ohjelmassa lauloi mun Frontside Ollien, en mä muista enää kuka se oli, ja se on jo kuollutkin kuulemma niin mitäpä väliä. Täytyy soittaa Samu Haberille ja kysyä josko se vois selittää mulle tän CMX-asian sillee että mäkin tajuaisin kun te muut käytätte ihan liian vaikeita sanoja.
Niin ja lopuksi se hätä-Petterikin jotain siellä teki, ja hämmästeli itse varmaan eniten että miksi Aki valitsi sen sinne loppulaulua laulelemaan kanssaan. On kyllä hyvin mitäänsanomaton hahmo tämä. Hän varmaan kattelisi Mona Lisaa suu auki, ja menisi sitten piirtämään paperille tikkuakan ja pari joulukuusta ja kyselisi muilta että eiks se jotenkin tämmönen ollu se alkuperäinenkin?
Aki oli sympaattisen outo runovaari, mukavia tommoset hahmot jotka jotenkin ei yhtään tunnu häpeilevän tai piilottavan sitä mitä ovat. Ovat vain semmosia kuin nyt sattuvat olemaan.
Laulujen lisäksi mieleen jäi Virve Rostin arvaus väliaktiviteetista. Hyvä esitys, ja hyvä vitsi. Virve on nyt osansa tässä ohjelmassa täyttänyt, ja ylittänytkin odotukset. Nyt sinä voit lähteä sieltä sitten jo. Vie se hätä-miikkulainen samalla mukanasi, ja varoita Anna Puuta että nyt jos ei toi saatanan pelleily lopu niin haen sinutkin.