Vain elämää – viihdeohjelma

  • 573 699
  • 3 127

tyoton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lightning, Rangers, Vegas
Hynysen kohdalla miettii vaan, että mitenhän karmealta tuo laulu kuulostaa siinä pöydän ympärillä livetilanteessa.

Ei varmaan miltään, koska kaikki tulee nauhalta.

Tämä on varmaan käyty täällä moneen kertaan läpi, mutta onhan tuo aivan hirveän näköistä ja teennäistä menoa, kun vedetään playbackina biisit. Eikö tämän luokan artistit uskalla esiintyä livenä? Onko se kielletty tuotannon toimesta ja miksi helvetissä? Pelätäänkö siellä virheitä vai mistä kiikastaa, ettei hommaa voi tehdä aidosti? Ihan luokatonta meininkiä. Tyypit jammailaa välillä pöydän ympärillä ja välillä "esiintyjä" liikuttaa suuta kameran edessä. Ihan kuin Nykäs Matti keikoillaan.

Muistelenko ihan väärin, mutta eikö esim Pauli Hanhiniemen Minä ole, sinä olet- biisi tullut livenä? En ole katsonut ohjelmaa vuosiin, mutta muistelisin, että aikoinaan tuolla esiinnyttiin ihan oikeasti.

Aivan järkyttävää kuraa ollut tähän asti. Toisin kuin ilmeisesti monet muut, niin minä arvostan kyllä sitä, että tehdään omanlainen versio sanojakin muuttamalla. Toki yhtään hyvää muunneltua biisiä ei ole näkynyt eikä kuulunut. Janna on hyvä laulaja, mutta olihan tuo Ruostekin todella mitäänsanomaton. Ihan kuin olisi soitettu nauhalta valmiiksi laulettu karaokeveto.

Akin päivänä oli leppoisa tunnelma. CMX on hieno bändi ja Yrjänä suuri taiteilija.

Hynynen, Robin ja Hätis ovat olleet ihan niin surkeita kuin osasi odottaakin. Hynysen Rujo Runo- karjunta oli jotain todella koomista. En olisi uskonut, että Jounia nähdään tällaisessa ohjelmassa. Korostaa vain sitä, ettei kaveri osaa laulaa ollenkaan. Olin joskus teinivuosina Kotiteollisuus- fani, mutta kauas on tultu niistä hyvistä ajoista.
 

Pitakissa

Jäsen
Suosikkijoukkue
S-Kiekko, HIFK, PiTa
Yrjänä laulamassa Ellinooran biisiä oli komediallista. Varsinkin, kun heti alussa lauletaan oksentamisesta ja myöhemmin vihanhallintakurssin vetäjän heittämisestä tuolilla. Tulkinta ilmeiden ja eleiden suhteen oli kyllä hyvä, mutta ihan vaan musiikkina kuunneltuna hämmentävää.
 

tyoton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lightning, Rangers, Vegas
Minä olen käsittänyt niin, että paikan päällä kuuluu kyllä ihan liveääni, mutta TV-lähetykseen miksataan studioversio.

Ihan järjetöntä jos se noin menee. Siellä olisi siis aitoa materiaalia tarjolla, mutta katsojille näytetään jotain nauhotettuja paskoja. Tuossa pitäisi olla selvät sävelet, että nauhalta ei tule yhtään mitään. Tehkööt nauhotukset sitten joskus jälkikäteen niitä haluaville.
 

FASlapsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Se on jotenkin aina hienoa kun joku tulee kertomaan miten asiat on, asiasta josta ei tiedä juurikaan mitään, ja sattumoisin on tietojensa kanssa aivan metsässä.

Jotkut biisit tai artistin laulu/soitto osuudet on tosiaan toisinaan telkkariversiossa korvattu studiossa esityksien jälkeen uudestaan äänitetyillä versioilla, en ole ihan varma toimittiinko näin jo ihan ekalla tuotantokaudellakin, mutta aika nopeasti tämmönen kikkailu alkoi. Tiedä sitten miksi näin aina välillä käy, vituttaako se mökissä laulettu/soitettu versio sitten jotenkin artistia itseään ja haluaa siksi telkkariin tuutata ennemmin paremmin menneen studioversiom, vai Leri Leskinen tai Nelonenko siellä nyt päättää koska tämmöstä halutaan tehdä. Mutta aina näin ei kuitenkaan käy. Joskus telkkariversioiden ja sitten näiden ohjelman jälkeen Spotifyssä sun muualla julkaistujen stilisoitujen studioversioiden välillä on isojakin eroja, joskus taas ei mitään.

Vaan jopa oli naurettava ajatus tuo että ne biisit ensin nauhoitettaisiin, ja sitten esitettäisiin muille siellä mökissä playbackina. Voi ristus.
 

Fiftie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku
Vaan jopa oli naurettava ajatus tuo että ne biisit ensin nauhoitettaisiin, ja sitten esitettäisiin muille siellä mökissä playbackina. Voi ristus.
Minä ymmärsin et meinattiin niin, että muille artisteille tulee livenä, mutta yleisölle sitten playbackina.

Ehkä meni ohi, jos joku väitti niiden tulevan playbackina artisteille myös siellä paikan päällä.

Edit. No joo kyllä yksi nimimerkki tuohon suuntaan viittasi.
 

Harzan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joe DeLoach
Niin. Ihmisillä kun on tapana oppia historiasta populaarimusiikin sanoituksien kautta ja kaikki mitä lauluissa on vuosien ja vuosikymmenien saatossa sanottu, on täyttä totta, joten ymmärrän närkästyksesi.

Tästä tuli mieleen se Vintiöiden sketsi missä Juha Veijosen esittämä hahmo kuuntelee biisejä ja bongaa niistä virheitä. Tämän jälkeen soittaa biisien tekijöille ja esittää jotain vaatimuksia.
Niin. En tarkoittanut, että laulutekstin tulisi olla vertaisarvioitu tiedejulkaisu. Ei minua häiritse, jos vaikkapa Kalle Ahola laulaa olevansa höyhen. Ymmärrän kyllä, että kyseessä on vertauskuva.

Mutta jos vertauskuvana käytetään jotakin muutaman sekunnin googletuksella tarkistettavissa olevaa tosiasiaa/tositapahtumaa yms., niin antaa kirjoittajasta aika laiskan kuvan, jos sen onnistuu laittamaan tekstiin väärin. Tulee vaikutelma, että kirjoittaja on kompastunut omaan nokkeluuteensa.

Jos jatketaan samaisen Kallen tekstien ruotimista, niin kyllä minä olisin mieleni pahoittanut, jos hän eräässä toisessa kappaleessaan olisi laulanut vaikkapa että:
"Kellon viisarit kuin Picasson taulussa
sulaen mutkalle taipuvat".
 

tyoton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lightning, Rangers, Vegas
Se on jotenkin aina hienoa kun joku tulee kertomaan miten asiat on, asiasta josta ei tiedä juurikaan mitään, ja sattumoisin on tietojensa kanssa aivan metsässä.

No ei siinä aivan metsässä olla. Biisit (lähes kaikki?) tulevat playbackina katsojille ja eiköhän tämänkin ketjun lukijoista suurin osa ole katsojia, joten siinäpä se kritiikin tärkein pointti. Millä tavalla tuossa ollaan aivan metsässä?

Olen sitä mieltä, että live-esitykset pitäisi näyttää katsojille aitoina. Sekö on aivan liikaa vaadittu ja naurettavaa? Eikö tuollaiseen uran ponnahduslautana toimivaan ohjelmaan saa tosiaan esittää live-esiintymisvaatimusta suoritukselle?

Vaan jopa oli naurettava ajatus tuo että ne biisit ensin nauhoitettaisiin, ja sitten esitettäisiin muille siellä mökissä playbackina. Voi ristus.

Siinäpähän naureskelet ajatukselle. Vaikea tuollaisista feikkiesiintymisistä on tehdä satavarmoja väittämiä. Mistäpä me voitaisiin varmuudella tietää juuri mitään? Aika virheetön ja kiillotettu kuva noista kaikista esiintymisistä halutaan antaa. Sehän olisikin kauheaa jos aidossa esiintymisessä sattuisi joitain kömmähdyksiä.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
No ei siinä aivan metsässä olla. Biisit (lähes kaikki?) tulevat playbackina katsojille ja eiköhän tämänkin ketjun lukijoista suurin osa ole katsojia, joten siinäpä se kritiikin tärkein pointti. Millä tavalla tuossa ollaan aivan metsässä?
Ei ne käsittääkseni varsinaisesti playbackina tule, mutta kyllä siellä tietysti jonkinlaista masterointia ja editointia ja vastaavaa tehdään. Näin siis laulun osalta, muista soittimista en tiedä.

Olen sitä mieltä, että live-esitykset pitäisi näyttää katsojille aitoina. Sekö on aivan liikaa vaadittu ja naurettavaa? Eikö tuollaiseen uran ponnahduslautana toimivaan ohjelmaan saa tosiaan esittää live-esiintymisvaatimusta suoritukselle?
Niin varmaan pitäisi, mutta aika harvoin esim. bändien livelevyt tai muut tallenteet julkaistaan "aitoina", vaan kyllä niihinkin aika isoa jälkituotantoa tehdään. Ainahan näin on tehty, parhaana esimerkkinä KISS jonka Alive! livelevyjä on selvästi paranneltu studiossa ja Alive II:ssa on jopa pari biisiä jotka on äänitetty studiossa, sen jälkeen päälle on lisätty yleisön ääniraita.
 

FASlapsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
No ei siinä aivan metsässä olla. Biisit (lähes kaikki?) tulevat playbackina katsojille ja eiköhän tämänkin ketjun lukijoista suurin osa ole katsojia, joten siinäpä se kritiikin tärkein pointti. Millä tavalla tuossa ollaan aivan metsässä?

Olen sitä mieltä, että live-esitykset pitäisi näyttää katsojille aitoina. Sekö on aivan liikaa vaadittu ja naurettavaa? Eikö tuollaiseen uran ponnahduslautana toimivaan ohjelmaan saa tosiaan esittää live-esiintymisvaatimusta suoritukselle?



Siinäpähän naureskelet ajatukselle. Vaikea tuollaisista feikkiesiintymisistä on tehdä satavarmoja väittämiä. Mistäpä me voitaisiin varmuudella tietää juuri mitään? Aika virheetön ja kiillotettu kuva noista kaikista esiintymisistä halutaan antaa. Sehän olisikin kauheaa jos aidossa esiintymisessä sattuisi joitain kömmähdyksiä.
No sinä et nyt selkeästi tosiaan tiedäkään varmuudella mistään juuri mitään, mutta silti meuhaat arvailuistasi sillä meiningillä että ne olisivat faktoja. Eivät ne ole.

Minä olen tätä ohjelmaformaattia seurannut pitkään ja hartaasti, olkoon se miten noloa ja sairaalloista tahansa. Anssi Kela aikoinaan avasi aika yksityiskohtaisesti kaikenlaisia pikku knoppeja ohjelman teosta, ja kertoi mm. että hänen esiintymiskaudella hän itse soitti Maija Vilkkumaan päivän Anthrax-pastississa välillä innoistuksissaan aivan päin vittua kitaraansa. Esityksessä oli kuitenkin niin hyvä meininki, ja siitä ei varmaan olisi uudelleenesitettynä välittynyt enää sama yllätyksellisyys kun housebändi ja Kela alkoivat ekalla kerralla kunnon mättöä paiskomaan, että silloin päädyttiin pistämään telkkariversioon Kelan soittama kitara uusiksi. Sannilla puolestaan tuli useammankin kerran stipluja Anssin omana päivänä esittämäänsä kitaralooppi-kikkailu-versioon Levoton Tyttö -biisistä, ja se otettiin kuulemma montakin kertaa alusta uusiksi kunnes se meni nappiin. Toni Wirtasen muistan kertoneen sekoilleensa sanojen kanssa ekalla esiintymiskaudellaan, ja olikohan se Paula Vesalan päivän esitys, jonka Tontsa puolestaan joutui ottamaan muutaman kerran alusta ja se häntä kovasti oli kuumottanut että on tää nyt vittu noloa täällä vetää tätä yhtä ja samaa esitystä uudestaan ja uudestaan, että keskity nyt saatanan kaljupää. Ekalla kaudella Cheekillä meni Kaija Koon Tinakenkätyttö hiukkasen käteen noin niinku tekniseltä puolelta, mutta silti siinä esityksessä oli taas sen verran kova vimma että se päätettiin pistää telkkariin sellaisenaan. Spotify-versio tästä oli taas sitten aivan toinen biisi, teknisesti joo virheetön, mutta minusta paljon halvaantuneempi kuin adrenaliinin vimmassa vähän nuotin vierestä tykitetty raivopäisempi versio. Anna Puu ja Suvi Teräsniska aikoinaan lauloivat helvetin paljon rajummalla fiiliksellä Mikael Gabrielin päivän esityksensä, Anna Puulla homma meni ihan vain raivopäiseksi karjumiseksi siinä missä Suvi lauloi minusta helvetin hyvin oman huutokohtansa, mutta Spotifyhyn pistettiin siloitellummat ja minusta tylsemmät versiot.

Mitä tässä nyt koitan sanoa on se, että ei ole mitään yhtä ja tiettyä tapaa millä nuo biisit aina menisivät, välillä selkeästi huomaa että live-esityksen päälle on laitettu soimaan studiossa nauhoitettu versio ties mistä syystä, useimmiten taas ainakin laulu tulee sellaisena kuin se on live-tilanteessakin tullut. Mutta se että siellä mökissä esittäisivät playbackina toisilleen on kyllä aika hassu ajatus.
 

Potku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet, Kivikova
Ainakin omaan korvaan aikanaan Herra Ylpön ja Yeboyahin veto Minä liityin sinuun kuulosti tv-versiossa olevan kertosäkeessä enemmän naislaulajan ääntä, kun taas levyversioon Ylpön ääni oli noussut kertosäkeessä paljon paremmin esiin.
 

tyoton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lightning, Rangers, Vegas
No sinä et nyt selkeästi tosiaan tiedäkään varmuudella mistään juuri mitään

Kuten et sinäkään. Silti täällä on ihan normaalia esittää asioista omia mielipiteitään.

Pitkän tauon jälkeen ensimmäisen jakson playbackien katsominen oli minulle puistattava yllätys ja sen myötä lähdin kommentoimaan asiaa. Monia tuo ei varmasti haittaa, mutta minä en tykkää, että nykypäivän viihteessä kaikki on niin teennäistä.
 

Ruutuässä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Tällä viikolla sitten oman mielenkiinnon kannalta kauden kohokohta, kun on Hätiksen päivä. Suurelle yleisölle voi kuitenkin olla se kaikkein vähiten kiinnostava. Hätikseltä ei ole nähty kovinkaan rap-henkisiä vetoja tähän mennessä vaan biisit ovat olleet paljon lähempänä oman soololevynsä tyyliä kuin Gaselleja. Saa nähdä, miten Gasellien biisit taittuu muiden artistien tulkinnoiksi vai poimiiko joku kappaleen Hätiksen omalta albumilta.

Biisiveikkaukset puolivitsillä:
- Jäniksen vuosi - A.W. Yrjänä
- Katto auki - Robin
- Imus - Virve Rosti
- Muistanks mä väärin? - Anna Puu
- Se ei kuulu sulle - Jouni Hynynen (paljastui viime jakson insertissä, muuten olisin veikannut Ime huiluu)
- Älä pety muhun - Ellinoora
- Riks, Raks, Poks - Janna
 

NakkiFakiiri

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers, Charlestown Chiefs
Pitkän tauon jälkeen ensimmäisen jakson playbackien katsominen oli minulle puistattava yllätys ja sen myötä lähdin kommentoimaan asiaa. Monia tuo ei varmasti haittaa, mutta minä en tykkää, että nykypäivän viihteessä kaikki on niin teennäistä.
Playbackiahan nämä eivät varsinaisesti ole, sillä se termi tarkoittaisi sitä että suoritukset olisi nauhoitettu jo etukäteen ennen kuvauksia, ja artistit esittäisivät niiden päälle kuvaustilanteessa. Tämä menisi jo Vain elämää-asteikollakin niin korniksi touhuksi että moni tämänkään kauden artisteista olisi varmasti siihen suostunut. Raitoja on toki korjailtu rankalla kädellä studiossa jälkeenpäin kuten moni on täällä jo todennut, eli siinä mielessä tv:ssä kuultavat esitykset eivät mitään luomua ole. Playback on kuitenkin eri asia, ja ihan livenä nuo on kameroiden edessä ja paikan päällä kyllä vedetty alunperin.
 

Rocco

Jäsen
Biiseistä on tehty studioversio aiemmin, ja se on usein myös se mikä kuullaan televisiossa. Kuvauksissa vedetään livenä, ja osa tästä äänestä voidaan laittaa myös tv-kuvan sekaan, että tulee tietty "live-version tuntu" kun telkkarista katsoo. Kuva on leikattu siten, että jos ääninauha eroaa kuvanauhasta, siirtyy kuva päivän hahmoon, bändin jäseniin tai johonkin vieraaseen. Vain kun studioääni ja livekuva on kohdillaan, näytetään tätä televisiossa. Samana päivänä kun biisit esitetään, ne on myös Spotifyssa kuunneltavissa, ja niitä on voitu vielä muokata siitä alkuperäisestä televisiossa kuullusta jonkin verran. Mutta livenä vetävät paikan päällä, televisiossa kuuluu ennaltanauhoitettu versio + hallittua mökää.
 

-DD-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Carolina Hurricanes
Jos joku on kuunnellut Hynysen studioversiot ja katsonut ohjelman, niin ei jää kyllä epäselväksi että livenä siellä pöydän edessä vedetään vähän persiilleen ja studioversiot on hiottu tylsiksi. Ehkä se on artistista itsestään kiinni onko haluttu että tv-esityksen ääntä parannellaan. Viime kaudellahan esim. Gotta Rock tuli kokonaan nauhalta musavideotyyliin.
 

ZayWest

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Käännettävät rotsit, Ensisijainen kontakti
Tällä viikolla sitten oman mielenkiinnon kannalta kauden kohokohta, kun on Hätiksen päivä. Suurelle yleisölle voi kuitenkin olla se kaikkein vähiten kiinnostava. Hätikseltä ei ole nähty kovinkaan rap-henkisiä vetoja tähän mennessä vaan biisit ovat olleet paljon lähempänä oman soololevynsä tyyliä kuin Gaselleja. Saa nähdä, miten Gasellien biisit taittuu muiden artistien tulkinnoiksi vai poimiiko joku kappaleen Hätiksen omalta albumilta.

Biisiveikkaukset puolivitsillä:
- Jäniksen vuosi - A.W. Yrjänä
- Katto auki - Robin
- Imus - Virve Rosti
- Muistanks mä väärin? - Anna Puu
- Se ei kuulu sulle - Jouni Hynynen (paljastui viime jakson insertissä, muuten olisin veikannut Ime huiluu)
- Älä pety muhun - Ellinoora
- Riks, Raks, Poks - Janna

En tiedä miten paljon ennakkoon on jo vuotanut biisejä, mutta kyllähän Heimon sekä erityisesti Zenin pitäisi löytyä listoilta. Korona-ahdistusta vinguttiin siinä määrin että vain dorka jättäisi Zenin pois listalta. Biisissä muutenkin syvyyttä.

Yrjänä mumisemassa Heimoa voisi olla oikeasti perille löytävä kokemus.

Teinijäte sekä Mitä mä Malagas voisivat olla tuotannon vihjeitä että pienellä räätälöinnillä radiot tykkäävät.
 
Viimeksi muokattu:

Ruutuässä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
En tiedä miten paljon ennakkoon on jo vuotanut biisejä, mutta kyllähän Heimon sekä erityisesti Zenin pitäisi löytyä listoilta. Korona-ahdistusta vinguttiin siinä määrin että vain dorka jättäisi Zenin pois listalta. Biisissä muutenkin syvyyttä.

Yrjänä mumisemassa Heimoa voisi olla oikeasti perille löytävä kokemus.

Teinijäte sekä Mitä mä Malagas voisivat olla tuotannon vihjeitä että pienellä räätälöinnillä radiot tykkäävät.
Zen toki kuuluisi listalle ja on varmaan Gasellien suurin biisi kaikessa syvällisyydessään. Sinänsä korona-ahdistusta ei biisissä mielestäni ole vaan kertoo enemmän nykyajan vaatimustasosta ja siitä, kuinka vaikea on pysähtyä ja rauhoittua, kun on vilkas mieli. Mutta kaiken kaikkiaan todella hieno kappale ja muutaman kerran sitä on tullut soitettua aika kovaa autossa viimeisenä kappaleena matkalla töihin, kun on ollut haastavampi jakso elämässä. Voin vain kuvitella, miltä kertsi kuulostaisi Virve Rostin äänellä, eikä se välttämättä tekisi biisille oikeutta.

Mielenkiinnolla odotetaan perjantaita. Mitä mä Malagas?, Heimo ja Teinijäte on ihan mahdollisia biisejä myös. Ei ehkä kuitenkaan niin itsestään selviä valintoja mielestäni. Ekassa jaksossa Hätiksen esittelyssä pyöri myös Betoni-intiaani, mutta sillä ei välttämättä ole mitään merkitystä sen osalta, mitä artistit ovat valinneet.
 

ZayWest

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Käännettävät rotsit, Ensisijainen kontakti
Zen toki kuuluisi listalle ja on varmaan Gasellien suurin biisi kaikessa syvällisyydessään. Sinänsä korona-ahdistusta ei biisissä mielestäni ole vaan kertoo enemmän nykyajan vaatimustasosta ja siitä, kuinka vaikea on pysähtyä ja rauhoittua, kun on vilkas mieli.

No joo koronan ehkä yhdistin itse tuohon ajankohtaan ja monitasoinen biisi toki.

Ja olisihan tuossa Zenissä klassikon ainekset kun seuraavassakin äänenä esiintyvä Tommi Korpela saapuisi ihan livenä heittämään alkuspiikit ja siihen perään vaikkapa Yrjänän paatoksellista lausuntaa.



 

Fiftie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku
Joku vois vetää Gaselleilta "Kiittämätön nilkki" kappaleen. Ei toki oo tulossa. Samaten "2006" pitäis ehdottomasti tulla.
 

ZayWest

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Käännettävät rotsit, Ensisijainen kontakti
Joku vois vetää Gaselleilta "Kiittämätön nilkki" kappaleen. Ei toki oo tulossa. Samaten "2006" pitäis ehdottomasti tulla.

Olkoon räpistä mitä mieltä tahansa, mutta Heimo taittuisi liki jokaisen versioksi. Upea teema ja vielä helposti sovellettava.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös