Vaatteet on mun aatteet...

  • 99 166
  • 536

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Tadu kirjoitti:
Vanhemmalla miehellä myös legginseiltä vaikuttavat täysin ihonmyötäiset farkut ovat huvittava näky. Muutenkin ehkä keski-ikäisen miehen ei kannattaisi yrittää pukeutua kuin teinin. Toki kyllähän siitäkin jotkut tykkää.
Slim- ja skinny fiteissä on hienoinen ero. Omaan makuuni slimmit farkut sopii hyvin kaikenikäisille, jos tyyli vain muuten natsaa, mutta skinnyt menee nuorisokategoriaan vahvasti. Ellei sitten ole kyse old skool -skinnyistä ja rokkikukoista.

Nuorisomuoti on oma juttunsa, mutta nuorekkaasti voi keski-ikäinenkin pukeutua. Tässäkin on se pointti tyylitajussa - Guccin tai Supremen huppari ja lippis ei tee nuorekasta, jos habitus muutoin vie enemmän ysärille ja Esson baariin.
---

3/4-shortsit on termi, johon itse olen tottunut. Caprit viittaavat mielestäni enemmän naistenvaatteisiin, mutta voi olla, että ongelma on vain omien korvieni välissä. Joka tapauksessa ihan hirveitä ne on.

@Leon +50 tulee kirjoitettua usein, koska puhekielessä tapaan ilmaista asian plusviiskymppinen. Tässä kun mietin, niin viiskytplus lienee parempi ja 50+, koska +50 viittaa 50 ikävuoden lisäämiseen varsinaisen iän päälle. Kaikenlaista ja oppia ikä kaikki näin +40-ikäisenäkin.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Yleisimmin näitä näkee +50 -vuotiailla nykyään, eli tuolloin muodin aikaan kolmekymppisenä on tyylisuunta vakiintunut ja sillä painetaan sitten tappiin saakka.
Itsekin semipapparaisena sanoisin, että siinä vaiheessa, kun muiden mielipiteillä omasta pukeutumisesta ei enää ole mitään väliä, niin vatekaapissa olevat ehjät - ja mukavilta tuntuvat - vaatteet käytetään loppuun.
On minullakin niitä 3/4 -shortseja kaapissa, mutta en käytä niitä, koska eivät tunnu mukavilta. Tiukkoja farkkuja minulla ei ikinä ole ollutkaan. Kun viimeksi ostin uudet farkut, niin todella vaikea oli löytää yhtään väljempiä malleja. Lee Cooper vielä oli sellainen.
 

Sonny Burnett

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Tässä seurailin sivusta kun nuoremman polven edustajat analysoivat vuodenvaihteessa ajasta ikuisuuteen poistuneen A.Laihon skeittari/hevarityylin yhdistelmää. Ääniä tuli puolesta ja vastaan argumenteilla "junttia" "cool" "vanhanaikainen"

Perstuntuma näin vanhemmalla setämiehellä on että tuon tyylin edustajia käveli vastaan katukuvassa ja koulun pulpeteissa istui joskus vuosituhannen vaihteen tienoilla. Olihan toi Alexi soittotaitojensa lisäksi myös tarkka tyylistään ja kyllä nuo rytkyt mun mielestä hänelle sopi.

Onko näkemyksiä mitä kuvan lookista ajatella? Usein noissa on huppari.
 

Liitteet

  • Screenshot_20210719-170557_WhatsApp.jpg
    Screenshot_20210719-170557_WhatsApp.jpg
    186,4 KB · kertaa luettu: 247

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Itsekin semipapparaisena sanoisin, että siinä vaiheessa, kun muiden mielipiteillä omasta pukeutumisesta ei enää ole mitään väliä, niin vatekaapissa olevat ehjät - ja mukavilta tuntuvat - vaatteet käytetään loppuun.
Joo, tämä on varsin totta. En minkään näitä 3/4-shortseja tai muitakaan sen kummemmin maalita kylillä pyöriessäni, lähinnä tuossa eo. tilanteessa huvitti se muiden pukeutumisen arvostelu ja sitten itsellä on jalassa puoleen sääreen yltävät reisarit. Varsinkin kun ne vatsan alle kivasti laskeutuvat, laahaa lahje liki nilkkaa jo. No, tosiaan samapa tuo lopulta. Ymmärrän toisaalta senkin, että ovat leppeämmät helteellä kuin pitkät housut ja sitten ehkä shortseissa oloa ei tunneta oikein omakseen eli tämä kuuluisa homohousuefekti iskee.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Nyt Jatkoajan elämäntaparäätälien vinkit.
Helteellä käyttänyt shortseja ja vittu kun puin pitkät niin mulla kaapissa vain farkkuja, joilla kävelen pakkasessakin.

Mitä on, onko mitä järkevää tuossa välissä saatavilla rentoa casual arkiduunihousua. Jotain ohuempaa matskua joka ei heti rypyssä.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Nyt Jatkoajan elämäntaparäätälien vinkit.
Helteellä käyttänyt shortseja ja vittu kun puin pitkät niin mulla kaapissa vain farkkuja, joilla kävelen pakkasessakin.

Mitä on, onko mitä järkevää tuossa välissä saatavilla rentoa casual arkiduunihousua. Jotain ohuempaa matskua joka ei heti rypyssä.
Chinot. Väreinä vaikka tumman sininen, khaki, vihreä tai ruskea oman mun mukaan.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Itse tykkään joggereista, enkä puhu siis collegetyylisistä, vaan siistimmistä. Olen pitänyt myös asiakaskäynneillä, toki harvemmin missään johtoryhmien ja hallitusten edessä esiinnyn, vaan asiantuntijoita sekä kunta- että yrityspuolella koulutan ja konsultoin. Farkut sitten talvella, joskus chinot. Chinokset. Miten se nyt taipuukaan.

Tossa esimerkki: Men's Twill Joggers

Ihan kelvollisia löytyi ainakin viime vuoden puolella mm. Carlingsilta.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Jupe

Schwein

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
@Jupe chinoja suosittelen minäkin. Olen viime vuodesta lähtien ostanut kaikki farkut ja housut Jack & jonesilta. En olisi takavuosina voinut kuvitellakaan sieltä ostavani, mutta tuntuu nykyään olevan ainoa miesten vaatekauppa, josta vielä saa housut matalavyötäröisinä. En ymmärrä kuka haluaa sellaisia kainaloon ulottuvia (juu, liioittelen vähän).
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Jupe

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Nyt Jatkoajan elämäntaparäätälien vinkit.
Helteellä käyttänyt shortseja ja vittu kun puin pitkät niin mulla kaapissa vain farkkuja, joilla kävelen pakkasessakin.

Mitä on, onko mitä järkevää tuossa välissä saatavilla rentoa casual arkiduunihousua. Jotain ohuempaa matskua joka ei heti rypyssä.
Chinoja on ehdotettu, mutta usein ovat valitettavan paksua kangasta = Kuumat. Kannattaa testailla ja kokeilla.
Itsehän vetelen helteet töissä pellavahousuilla, siis ns puvun housut malliin leikatuilla. Rypistyy mutta niin kuuluukin.
Talvet menee sitten farkkujen lisäksi mittojen mukaan tehdyillä tumman harmailla flanellihousuilla. Ihan loistavat. Lämpimät ja miellyttävät.

Jos rypyttömyyttä kaipaa ja keveyttä niin pitänee valita sekoitekangas puuvilla/Villa/polyester.
Minulla on parit eriväriset näitä Matiniquen MAvicent housuja. Aika kevyttä kangasta, ei rypisty helposti ja stretch!
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Chinoja on ehdotettu, mutta usein ovat valitettavan paksua kangasta = Kuumat. Kannattaa testailla ja kokeilla.
Itsehän vetelen helteet töissä pellavahousuilla, siis ns puvun housut malliin leikatuilla. Rypistyy mutta niin kuuluukin.
Talvet menee sitten farkkujen lisäksi mittojen mukaan tehdyillä tumman harmailla flanellihousuilla. Ihan loistavat. Lämpimät ja miellyttävät.

Jos rypyttömyyttä kaipaa ja keveyttä niin pitänee valita sekoitekangas puuvilla/Villa/polyester.
Minulla on parit eriväriset näitä Matiniquen MAvicent housuja. Aika kevyttä kangasta, ei rypisty helposti ja stretch!
Hyvää settiä. Pellava on kyllä kesän materiaaliksi ihan ykkönen, kuten villa talvella. Molemmat hengittävät mukavasti ja villa sitten lämmittää. Pellavapaita/-housut voi kulkea vaikka kuinka lämpimässä ja hengittää ihan eri tavalla kuin vaikkapa puuvillainen t-paita. Toki ryppyyntyy helposti, mutta se kuuluu vaan asiaan!
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Chinoja on ehdotettu, mutta usein ovat valitettavan paksua kangasta = Kuumat. Kannattaa testailla ja kokeilla.
Itsehän vetelen helteet töissä pellavahousuilla, siis ns puvun housut malliin leikatuilla. Rypistyy mutta niin kuuluukin.
Talvet menee sitten farkkujen lisäksi mittojen mukaan tehdyillä tumman harmailla flanellihousuilla. Ihan loistavat. Lämpimät ja miellyttävät.

Jos rypyttömyyttä kaipaa ja keveyttä niin pitänee valita sekoitekangas puuvilla/Villa/polyester.
Minulla on parit eriväriset näitä Matiniquen MAvicent housuja. Aika kevyttä kangasta, ei rypisty helposti ja stretch!

Itse asiassa, onhan mulla chinoja. Ovat kieltämättä vähän liian paksuja ja laiskana silittäjänä menee ryppyyn sekä epäsiistiksi useampien käyttöjen/pesujen jälkeen. Tiedän että asioita tämän suhteen voisi tehdä paremmin, vertaus tehdään kuitenkin siisteihin farkkuihin jotka aina tuolin karmilla valmiina eikä tarvitse silitystä ikinä. Kuluukin maltillisesti ja sanoisinko tyylikkäästi. En yhtään ihmettele että farkut on edelleen ne suosituimmat arkihousut todella monissa piireissä.

Täytyy käydä testaa Matiniqueta, joku tuollainen strecth voisi toimia muttei saa olla liian slim. Ihan sellaiseen ruotsalaisen trendimiehen slimmiin ja vieläpä snadisti lyhyeen lahkeeseen en ole lähtemässä. Hakusessa jotain ajattomampaa.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
@Jupe chinoja suosittelen minäkin. Olen viime vuodesta lähtien ostanut kaikki farkut ja housut Jack & jonesilta. En olisi takavuosina voinut kuvitellakaan sieltä ostavani, mutta tuntuu nykyään olevan ainoa miesten vaatekauppa, josta vielä saa housut matalavyötäröisinä. En ymmärrä kuka haluaa sellaisia kainaloon ulottuvia (juu, liioittelen vähän).
Mä ostin ysärillä ihan liikaa Jack & Jonesia että meni maku, ja jotenkin olen skipannut ne siitä lähtien, en osaa sanoa järkisyytä miksi. Ehkä ne oli ne oranssit farkut mitkä jossain mielenhäiriössä ostin. Täytyykin palata tutustumaan mallistoon ennakkoluulottomasti.

Mä olen aika vanhaa koulukuntaa shoppailussakin, raahaan itseni joskus tuohon lähi Stockalle ja siellä sovittelen, sieltä löytyy nuo merkit ja kymmeniä muitakin.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Itse asiassa, onhan mulla chinoja. Ovat kieltämättä vähän liian paksuja ja laiskana silittäjänä menee ryppyyn sekä epäsiistiksi useampien käyttöjen/pesujen jälkeen. Tiedän että asioita tämän suhteen voisi tehdä paremmin, vertaus tehdään kuitenkin siisteihin farkkuihin jotka aina tuolin karmilla valmiina eikä tarvitse silitystä ikinä. Kuluukin maltillisesti ja sanoisinko tyylikkäästi. En yhtään ihmettele että farkut on edelleen ne suosituimmat arkihousut todella monissa piireissä.
Oon itse aika tarkka tyylistäni enkä muista kertaakaan, että olisin kiinnittänyt huomiota, että omat (tai kenenkään muun) housut olisivat rypyssä. Ikinä en housuja silitä muutenkaan. Eli vähän epäilen, että on turha huoli. Sanoisin, että ryppyiset chinot ovat kuitenkin enemmän ”business” kuin farkut. Eli siis pointtina, että jos farkut kelpaavat työssäsi/elämässäsi, niin ei pitäisi kyllä olla mahdollista, että noin nopeasti chinot ovat käyttökelvottomat. Farkut eivät rypisty, mutta oman järjen mukaan niiden pitäisi haalistua pesussa chinoja nopeammin. Tämä toki oma hyvin subjektiivinen mielipiteeni, ja voi olla, että olemassa olevat chinosi ovat jotain huonoa kangasta.

Chinoja tosin löytyy kankaalla kuin kankaalla ja termin alle menee ihan erilaisia puuvillahousuja. Oikeastaan kaikki puuvillahousut, jotka eivät ole farkkua tai kollaria tuntuvat olevan chinoja. Nyt tosin eri kaupoissa on syys- ja talvimallistot,, joten tarjolla varmaankin enemmän paksuja malleja. Kannattanee joskus lopputalvesta tai keväästä tsekata mitä kaupoista löytyy jos ohuita housuja vielä tarvitsee.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Jupe

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Oikeastaan kaikki puuvillahousut, jotka eivät ole farkkua tai kollaria tuntuvat olevan chinoja.
Paitsi jos niissä on resorit tai vahva kavennus lahkeissa, ne ovat joggereita. Ja ne taas voivat olla reisitaskuhousujen, suorien, chinojen, farkkujen tai collareiden näköisiä. Kaikenlaista sitä on. Resorit ehkä se vahvin merkki.

Mä niin tykkään joggereista! Vihaatteko te muut niitä?
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Jupe

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Oon itse aika tarkka tyylistäni enkä muista kertaakaan, että olisin kiinnittänyt huomiota, että omat (tai kenenkään muun) housut olisivat rypyssä. Ikinä en housuja silitä muutenkaan. Eli vähän epäilen, että on turha huoli. Sanoisin, että ryppyiset chinot ovat kuitenkin enemmän ”business” kuin farkut. Eli siis pointtina, että jos farkut kelpaavat työssäsi/elämässäsi, niin ei pitäisi kyllä olla mahdollista, että noin nopeasti chinot ovat käyttökelvottomat. Farkut eivät rypisty, mutta oman järjen mukaan niiden pitäisi haalistua pesussa chinoja nopeammin. Tämä toki oma hyvin subjektiivinen mielipiteeni, ja voi olla, että olemassa olevat chinosi ovat jotain huonoa kangasta.

Chinoja tosin löytyy kankaalla kuin kankaalla ja termin alle menee ihan erilaisia puuvillahousuja. Oikeastaan kaikki puuvillahousut, jotka eivät ole farkkua tai kollaria tuntuvat olevan chinoja. Nyt tosin eri kaupoissa on syys- ja talvimallistot,, joten tarjolla varmaankin enemmän paksuja malleja. Kannattanee joskus lopputalvesta tai keväästä tsekata mitä kaupoista löytyy jos ohuita housuja vielä tarvitsee.

Näitä mulla on kahdet

En ymmärrä miten saan nuo huonoon kuntoon.
Aluksi ennen ekaa pesua ovat siistit, istuvat ja tyylikkäät. Pesussa jos on ahdasta niin menevät varmaan herkemmin huonoksi kuin farkut ja ei tokene ilman silitystä kuten 99% farkuista. Farkkuja en itse asiassa edes pese usein, muutaman kerran vuodessa jos ei mitään hikijumppaa erehdy niillä tekemään. Näissä vaaleissa chinoissa näkyy heti ensimmäiset kahvitahratkin kilometrin päähän.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Paitsi jos niissä on resorit tai vahva kavennus lahkeissa, ne ovat joggereita. Ja ne taas voivat olla reisitaskuhousujen, suorien, chinojen, farkkujen tai collareiden näköisiä. Kaikenlaista sitä on. Resorit ehkä se vahvin merkki.

Mä niin tykkään joggereista! Vihaatteko te muut niitä?
Kyllähän toimistossa näkee siistejä verkkareitakin, vai onko joggeri oikea sana, just tsiigasin kun yks vähän mua nuorempi kundi oli jossain ralph lauren collareissa ja hupparissa, kun ovat siistit ja muutenkin huoliteltu tyyli niin hyvin sopeutuu toimistoon kaikenlaisten jakkupukujen ja tyylitietoisten johtajien sekaan.

Ja edelleen toimistokulttuureissa Suomessa on paljon eroja. Eri meininki IT-talossa missä siemaillaan tauko-espressot pingis-pöytien ja säkkituolien välimaastossa, sitten on tehdasmiljööt Ruuhka-Suomen ulkopuolella missä vanhat patruunat vielä maarittää mikä on sopivaa toimistolle.
 
Viimeksi muokattu:

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
No niin, kuitataan tännekin että ensimmäinen setti ostettu testiin ohuempia housuja. Sain erinomaista palvelua Tapiolan Stockalta ja mukava daami siellä sovitteli mun kanssa housuja, toi uusia kokoja sekä mittaili lahkeita/vyötäröä.

Päädyin aika klassisiin merkkeihin mutta nyt on ohuempaa. Parit Bossit ja yhden Sandit. Sen verran ikää että ehkä ajaudun näissä valinnoissa ehkäpä eri suuntaan kuin nuoremmat, makuasioita mutta pääasia että on tyytyväinen ja kiitos hyvän palvelun varmasti oikeaa kokoa ja tietää miten housut käyttäytyy pesussa.

Katsotaan jos löydän jostain linkkejä niin voin laittaa tarkempia speksejä tännekin.

Nyt kun näitä käyttänyt muutaman päivän niin ei voi kun ihmetellä miksi olen ollut niin koukussa aina turhan paksuihin farkkuihin tai sitten shortseihin millä tietty hiukan rajoittunut tuo käyttöaika Suomessa.
 
Viimeksi muokattu:

Schwein

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Olen ostanut esikoiseni lakkiaisiin uuden puvun (paljon aikaa käyttämällä löytyi hyvä). Solmiot ja taskuliinat jne on myös.

Tänään kävin vielä ostamassa uuden paidan. Tajusin vasta kotona, että tuossa on tasku. Voi olla pieni asia, mutta ei mulla yhdessäkään kauluspaidassa ennen ole ollut taskua. Onko tuo ihan vain makuasia vai miten? Minusta näyttää oudolta. Vielä ehtii mainiosti käydä vaihtamassa.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Olen ostanut esikoiseni lakkiaisiin uuden puvun (paljon aikaa käyttämällä löytyi hyvä). Solmiot ja taskuliinat jne on myös.

Tänään kävin vielä ostamassa uuden paidan. Tajusin vasta kotona, että tuossa on tasku. Voi olla pieni asia, mutta ei mulla yhdessäkään kauluspaidassa ennen ole ollut taskua. Onko tuo ihan vain makuasia vai miten? Minusta näyttää oudolta. Vielä ehtii mainiosti käydä vaihtamassa.
Taskullinen paita on rennompi, mutta eipä sen nyt niin väliä. Paitakin ilmeisesti on rennompi, eikä valkoinen popliinipaita? Eihän se paidan tasku pikkutakin alta varmaan näy muutenkaan.

Lakkiaisissa nyt tuskinpa mitään virallista pukukoodia olisi mitä rikkoisit. Eiköhän niissä käy paljon huonommin pukeutuneitakin. En miettisi yhtään.
 

ipaz

Jäsen
Näin kohtuullisen tyylitaidottomana ihmisenä havahduin, kun kävin ostamassa kahdeksannet samanlaiset mustat farkut putkeen että eikö sitä nyt voisi jotain muutakin kokeilla. Noin 3 sek ajatusharhailun jälkeen sain pääni kääntymään että ei, koska miksi.

Aikaisemmin vaatekaappini oli täynnä erilaisia rentoja kauluspaitoja, mutta heitin ne menemään liian pieninä tai muuten vaan epäsopivina. Nyt mulla on yksi valkoinen kauluspaita, jolla pärjännee häät ja hautajaiset. Merkillisesti sitä näin vanhetessa ei enää kauhean paljoa jaksa tuhlata aikaa aiemmin niin tärkeään ulkoiseen habitukseen. Kunhan vaatteet ovat ehjät ja puhtaat, käy suihkussa ja pesee hampaat.
 

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Veli @Krepo sanoi muuten tänään, että sinulla on aina kalastajanlakki päässä, kun nähdään. Juuri kun aloin miettiä vastausta, hän sanoi, että useinhan hänelläkin on. No niinhän se on.

Veli @Krepo'n syyt lienevät käytännöllisempiä, vaikken toki väheksy ukkomiehen pyrkimystä näyttää hyvältä. Kalastajanlakkihan on ihan hemmetin mukava lätsä ja aika hyvännäköinenkin. Lippiksen kanssa junttimittari värähtää paljon useammin. Mutta minulle se on nimenomaan brittipop-lätsä.

Kalastajanlakki on sama juttu kuin Fred Perryn pikee. Ikoninen vaatekappale. Tänään minulla oli tosin Lyle & Scottin pikee, aika lähellä sekin on. Periaatteessa en tykkää siitä, että pukeutumisella pitäisi näyttää jotain aatetta, koska kaikki eivät siihen pysty, mutta brittipoppailua on kyllä melko helppo näyttää tällaisen keski-ikää lähestyvänkin. Brittipop-tyyliin pukeutuvat näyttävät minusta helvetin hyviltä nykyisessä mauttoman pukeutumisen sekamelskassa, mutta ehkä olen vain boomeri.

Silti meille brittipop-buumereille on omia vaatekauppojakin. Itse ostan vaatteeni yleensä Atom Retrosta. Sieltä löydän mieleiseni vaatteet. Kertoo siitä, että nykyinen kuramuoti ei uppoa kaikille.
 

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Yksinpuhelua.

Haagan Imelda Marcos laski kenkänsä. Näyttää olevan tällä hetkellä noin 30 paria kenkiä. Plus muutamat korkkaamattomat paketissa. Tänä vuonna olen ostanut vissiin viidet parit kenkiä.

Puolustan tätä kuitenkin sillä, että aktiivisesta yksityisautoilusta huolimatta vedän päivässä yleensä sen 10k askelta, mikä tarkoittaa 7-8 kilometriä. Ja suurin osa noista on tennareita ja lenkkareita.

Kenkiin panostaminen ei mene koskaan hukkaan. Ilman kenkiä ei voi kukaan lähteä minnekään, paitsi Jortikka.
 

Glove

Jäsen
Yksinpuhelua.

Haagan Imelda Marcos laski kenkänsä. Näyttää olevan tällä hetkellä noin 30 paria kenkiä. Plus muutamat korkkaamattomat paketissa. Tänä vuonna olen ostanut vissiin viidet parit kenkiä.

Puolustan tätä kuitenkin sillä, että aktiivisesta yksityisautoilusta huolimatta vedän päivässä yleensä sen 10k askelta, mikä tarkoittaa 7-8 kilometriä. Ja suurin osa noista on tennareita ja lenkkareita.

Kenkiin panostaminen ei mene koskaan hukkaan. Ilman kenkiä ei voi kukaan lähteä minnekään, paitsi Jortikka.
Maailmassa lienee miljoonia ihmisiä, jotka ei ole edes nähnyt kenkiä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös