Vaatteet on mun aatteet...

  • 98 669
  • 536

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Aika näppärä olkiukko. Missäköhän kohtaa minä puhuin homoista yhtään mitään? Minusta istuvat farkut ja paidat ovat erittäin hieno asia mutta ei niihin mitään puolen vuoden projekteja tarvita.
Jos tarkasti luet viestini, niin en mä ole väittänyt sinun puhuneen yhtään mitään. Hieno asia kuitenkin, että olemma asiasta samaa mieltä. Ylä-5?
 
Suosikkijoukkue
Suomen suurin ja kaunein
@Tadu
Hyvää tekstiä alusta loppuun. Eli peukalo ylös!

Eikä istuva farkkupari tietenkään ole välttämätöntä hoitaa edellä kuvatuilla tyyleillä. Se on kuitenkin yksi tyyli. Sopiva valinta myös sellaiselle ihmiselle joka ei jaksa käydä sovittamassa kymmeniä eri farkkuja vain löytääkseen jotain miellyttävää ja sopivaa.
 
Jos tarkasti luet viestini, niin en mä ole väittänyt sinun puhuneen yhtään mitään.

Joskus löytyy oikeassa elämässäkin näitä taduja, jotka ovat sitä mieltä, että kaikki huonosti istuviin halpahallivaatteisiin pukeutuvat ihmiset pitäisi joukkotuhota kiduttamalla, koska he ovat epämiellyttäviä ihmisiä.
 

stiflat

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers, HIFK
Pesemättömät raakadenim-farkut...

Eikös noissa raakafarkuissa toi taite ole vielä pahempi, kun lopulta kuluu kiva skraidu lahkeeseen siihen kohtaan..?
Mutta nyt asiaan päästyämme, onkin kytenyt jo kauan pieni halu ostaa yhdet raakafarkut ja kokeilla moisien muotoutumista, itse kun pesen farkkujani muutenkin suht harvakseltaan (en toki käytäkään samoja päivittäin) (raakafarkuista muuten tulee mieleen jostain syystä lähinnä Ruotsin pojat, jotka tykkäävät näyttää nuuskapurkin kulumaa etutaskussaan kilometrin päähän...). No mutta siis, ainoa este on ollut, että nämä ovat olleet yleensä tuhottoman kalliita, mitä on vastaan sattunut osumaan. Eikä "epämiellyttävistä projektifarkuista" viitsisi hirveästi maksaa heti alkuun, kun kynnys maksaa farkuista on muutenkin kasvanut. Joten tästä päästäänkin sujuvasti siihen, että mistähän saisi edulliset jotkut slim-fit raakafarkut jalkaan? Olisi kiva testata jossain kyllä oikeasti ensin jalkaan, että mitä peltihousuja sitä on ostamassa (ja että koko on oikea), ennemmin kuin tilaisi netistä.

Jos raakadenim kiinnostelee, niin Uniqlolla pääsee hyvin sisään ja halvalla. Löytyy kolmea eri fittiä ja myös eri väreissä, ei pelkästään raakana.
MEN Stretch Selvedge Slim Fit Jeans | UNIQLO.
Tässä olisi ihan jees viidenkympin farkut (slim- tai skinnyfit), mutta onko noita kivijalassa jossain? Onko jossain perusfarkkuliikeosastossa: J&J, Carlings, JC, jne. jotain muuta kuin ökyhintaista vaihtoehtoa kenties tarjolla?

Kengissä itse olen kyllä sneakermiehiä, mutta teki mieli ostaa chelsea bootsit kesällä. Kengissä noin yleisesti ihmisissä ihmetyttää, että ostetaan jotain, mutta sitten niistä ei pidetä yhtään huolta (esim. pestä).
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tässä olisi ihan jees viidenkympin farkut (slim- tai skinnyfit), mutta onko noita kivijalassa jossain? Onko jossain perusfarkkuliikeosastossa: J&J, Carlings, JC, jne. jotain muuta kuin ökyhintaista vaihtoehtoa kenties tarjolla?

Kengissä itse olen kyllä sneakermiehiä, mutta teki mieli ostaa chelsea bootsit kesällä. Kengissä noin yleisesti ihmisissä ihmetyttää, että ostetaan jotain, mutta sitten niistä ei pidetä yhtään huolta (esim. pestä).
Uniqlon farkkuja saa vain Uniqlolta, joko netistä tai sitten matkustamalla jonnekin metropoliin, josta Uniqlo löytyy. Henkkamaukassakin oli jossain vaiheessa slimmejä raakafarkkuja, mutta ei taida olla enää. J&C:stä varmasti löytyy jotkut dieselit tai levikset, jotka ovat raakafarkkua, mutta rehellisesti sanottuna en usko heidän henkilökuntansa tietävän mitä raakafarkku tarkoittaa. Sama pätee Carlingsiin. Jack&Jonesilla en usko raakafarkkua olevan. Voin toki olla väärässäkin. Helsingissä Pinkomolla taitaa noita aikaisemmin mainittuja Edwinejä olla ja hintaluokka tässä 100-150 euron välillä. Toki farkuiksi kalliit, mutta raakafarkuiksi edullisemmasta päästä. Beamhill-myymälässä Kaisaniemessä on varmasti jotain raakadenimiä myös, mutta tuskinpa tuota halvemmalla. Hmm... Nyt ei kyllä tule muuta mieleen.

Chelsea-bootit ovat loistava vaihtoehto kengiksi. Himottaa itseänikin.
 

stiflat

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers, HIFK
Henkkamaukassakin oli jossain vaiheessa slimmejä raakafarkkuja, mutta ei taida olla enää.
Ok, thanks. Vilkaisin H&M:n nettisivut ja selvedge-farkkuja löytyi, mutta ne olikin jo pestyjä. Eli siis toi selvedge-denim tarkoittaa ilmeisesti sitä paksumpaa kangasta (reunan kera), mutta raw sitä että ovat lisäksi pesemättömät (ei-esipestyt)? Pitää ehkä hiukan kierrellä ja harkita vaikka noita Uniqloja tilauksena joulun jälkeen.
 

Fat Cat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Carlingsista löytyi ainakin vuosi pari takaperin lafkan omaa merkkiä (Emmett?) raw deniminä ja nykyään saattaa olla ainakin Leen vintagemallistoa. Pk-seudulla mielestäni on Carlingseista löytynyt ihan asiantuntevaa henkilökuntaa ja joitain denim-tietäjiäkin. Käsittääkseni ainakin yhtä selvedge-mallia pidetään aina myynnissä.

Ne H&M:n farkut itseasiassa tuntuivat ihan päteviltä kun kokeilin, jos on tulossa takaisin jossain vaiheessa niin saattaa tulla ostettua.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Loaken kengät ovat kyllä hyviä. Mulla kävi Loaken chukkat kääntymässä vuoden ajan, mutta ne eivät jotenkin mun jalkaan toimineet. Aina oli päivän päätteeksi jalat jotenkin kipeät tai väsyneet. Täytyi hyväksyä, että kaikki lestit eivät vaan sovi. Kenkähyllyni suosikit ovat ilman muuta Red Wingin raffit bootsit, jotka ovat talvikäytössä. Aivan mahtavat kengät ja istuvat jalkaan täydellisesti paksujen villasukkien kanssa. Oletan, että näillä mennään seuraavat parikymmentä talvea. Kuukausi sitten hankin kenkähyllyyn espanjalaisen valmistajan Meerminin tuplamunkit, eli solkikengät kahdella soljella. Oli kyllä järkyttävä sisäänajo sillä toinen jalkani on hieman toista suurempi ja se juuri ja juuri mahtui kenkään, mutta compeedin ja noin kymmenen käyttökerran jälkeen ovat nyt muotoutuneet jalkoihin erinomaisesti. Omasta mielestäni ja mitä olen netistä lukenut, niin vertautuvat hyvin Loaken 1880 -sarjaan vaikka hinnat lähtevät 160 eurosta ylöspäin. Huonona puolena toki on se, että näitä pääsee sovittamaan vain Madridissa. Kun jalassa käy laadukkaat nahkakengät niin sen jälkeen ei ole paluuta eccoihin ja muihin vastaaviin.

Kai tämäkin on tyhmä ja kallis harrastus, mutta näin on valtaosa muistakin harrastuksista.
Minullakin on vasen jalka aavistuksen isompi ja jalat ovat suht leveät korkea kaari, joten sovittelin lähes kaikki Loaken lestit ja kaksi on löytynyt jotka sopivat, tuo saappaiden 024 on vähän tiukka sivuilta mutta muotoutuu kun pari viikkoa käyttää, en ainakaan saanut mitään rakkoja aikasemmasta.
Toinen lestimalli on sitten ns kuin hanska, hivenen tiukka kun uudet on käsitellyt kenkävoiteilla ym ja sisäpuolen neutraalilla, mutta jo iltapäivälla istuvat kuin ei olisi kenkiä ollenkaan jalassa. Tämä on yksi syy myöskin miksi Loake, ns market merkeistä en ikinä löytänyt istuvia, ehkä satunnaiset Clarksin mallit joskus.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ok, thanks. Vilkaisin H&M:n nettisivut ja selvedge-farkkuja löytyi, mutta ne olikin jo pestyjä. Eli siis toi selvedge-denim tarkoittaa ilmeisesti sitä paksumpaa kangasta (reunan kera), mutta raw sitä että ovat lisäksi pesemättömät (ei-esipestyt)? Pitää ehkä hiukan kierrellä ja harkita vaikka noita Uniqloja tilauksena joulun jälkeen.
Raw tarkoittaa tosiaan tuota, että farkut eivät ole esipestyt. Näitäkin löytyy kahdenlaisia. On sellaisia, joissa kangas on kuitenkin hieman liotettu, jotta se ei kutistuisi enää pesussa paljoa. 95 % raakafarkuista kuuluu tähän ryhmään (sanforized). Sitten löytyy vielä raakafarkkuja, jotka ostetaan kaupasta kokoa tai kahta suurempana, liotetaan kotona altaassa ennen käyttöönottoa jolloin ne kutistuvat sen 1 - 2 koon verran ja ovat tämän jälkeen oikean kokoiset (un-saforized). Käsittääkseni tällaisia farkkuja oli paljon vielä joskus viime vuosisadan alussa, jolloin ihmiset oikeasti menivät tällaiset farkut päällä kylpyyn ja hengailivat farkut päällä kunnes ne kuivuivat täydellisen mallisiksi. En ole koskaan tähän itse ryhtynyt, mutta jotkut noinkin jaksavat edelleen tehdä.

Selvedge/selvage tarkoittaa taasen tuota farkkujen sisäreunaa, joka on valmistettu jollain antiikkisella menetelmällä käyttäen antiikkisia laitteita. Käytän tällaisia epäeksakteja termejä, koska en itse tekniikasta ymmärrä mitään. Historia tässä on sellainen, että kaikki farkut olivat ennen selvedgeä. Sitten joku (Levis?) keksi jenkeissä, että farkkuja voi valmistaa huomattavasti halvemmalla ja nopeammin nykyaikaisimmilla laitteilla. Amerikkalaiset sitten myivät kaikki(?) nämä laitteet, joilla selvedge-farkkuja voi tehdä Japaniin ja Kiinaan. Mitä hyötyä tuosta selvedgestä sitten on? No se ommel ei ole yhtä altis purkautumiselle kuin tavallinen ommel. Ovatko jollain muka joskus purkautuneet tavalliset farkun ompeleet? Ei ainakaan minulla. Selvedge-reunasta ei ole mitään oikeaa käytännön hyötyä. Siitä on vain tullut denim-puristien "juttu" ja tämän takia farkkujen lahkeita on alettu kääntämään. Farkkuharrastajat huomaavat, että perkele, tolla on selvedge-farkut katsovat toisiaan silmiin, ja nyökkäävät hyväksyvästi toisilleen.

Koska selvedge-farkkujen valmistus on hitaampaa ja kalliimpaa, valmistetaan ne yleensä parempilaatuisesta kankaasta, koska niillä ei silloin voi kuitenkaan kilpailla hinnalla. Sitä voi silti ostaa hyvät farkut, jotka eivät ole selvedgeä. Eli raakafarkut voivat olla raakafarkut, vaikka eivät selvedgeä olekaan. Kaikki selvedge-farkut eivät taasen ole raakafarkkuja. Toivottavasti hieman selvensi. Paremman selvityksen saa googlaamalla.

Edit: Raw and Selvedge Denim - Don't Be Misinformed | Dyer and Jenkins Tässä hyvä artikkeli jos jotakuta kiinnostaa.
 
Viimeksi muokattu:

julle-jr

Jäsen
Farmarihousuthan on tarkoitettu raskaisiin ja likaisiin töihin, esim. lehmipaimenille. Itse asun nykyään pikkukaupungissa, siis landella, joten farkut sopivat kuvaan hyvin. En kuitenkaan ymmärrä, miksi joku käyttää farmarivaatteita esimerkiksi tyylikkäiden ja siistien nahkakenkien kanssa. Kai te sitten farkkutakkejakin käytätte?
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Siistit ja hyvin istuvat farkut ovat paljon fiksumpi valinta vapaa-aikaan tai duunista hiukan riippuen töihinkin kuin keskivertosuomalaisen miehen pukuvalinnat. Mulla on peräti farkkutakkikin, tyköistuva ja elastaanin vuoksi todella mukava pitää yllä. Ihan vitun hyvännäköinen se on, kyllä. Jalkaan Converset ja hiukan takista poikkeavan sävyiset farkut, yläosaan slimmi t-paita ja farkkutakki. Oi, tulisipa jo kevät!
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Farmarihousuthan on tarkoitettu raskaisiin ja likaisiin töihin, esim. lehmipaimenille. Itse asun nykyään pikkukaupungissa, siis landella, joten farkut sopivat kuvaan hyvin. En kuitenkaan ymmärrä, miksi joku käyttää farmarivaatteita esimerkiksi tyylikkäiden ja siistien nahkakenkien kanssa. Kai te sitten farkkutakkejakin käytätte?
Tää on mun mielestä ihan validi pointti. Farkkuhousujen historia on toki tuollainen, mutta 1900-luvun loppupuolella farkkuhousut ovat siirtyneet (ehkä valitettavastikin) maanviljelijöiltä ensin kapinallishenkisille nuorille ja heidän vanhetessaan jopa toimistovaatteeksi. Se ei tietenkään poista sitä tosiasiaa, että farkut ovat aina rennot housut. Niitä ei pidä yhdistää formaalien vaatteiden kanssa.

Tyylikkäillä ja siisteillä nahkakengillä ainakin itse tarkoitan kenkiä laajalta skaalalta. Meidän toimistossa näkyy paljon yhdistelmää Leviksen 501:t ja mustat oxford-tyyppiset jalkineet. Tämä on hyvin tyylitöntä pukeutumista. Nuo kengät ovat formaalit ja tarkoitettu käytettäväksi puvun tai ainakin formaaliudeltaan vastaavien vaatekokonaisuuksien kanssa. Leviksissä itsessään ei ole mitään vikaa eikä noissa kengissäkään, niiden yhdistelmä vaan on mauton. Farkkujen kanssa voi kuitenkin mielestäni laittaa esimerkiksi tällaiset rennommat derby-tyyppiset jalkineet. Muitakin vaihtoehtoja on, esimerkiksi mokkanahkaiset jalkineet ovat aina rennommat kuin pintanahkaiset sekä näyttävät mielestäni erityisen hyviltä farkkujen kanssa. Tietenkin farkuillakin on myös eroa kuten esimerkiksi tässä ja tässä. Aika ääripäät sain kyllä tuohon haettua. Toki kauluspaidankin olisi farkkujen ja rennomman puoleisten nahkakenkien kanssa hyvä olla vähän rennompi esimerkiksi kuvioinnin tai kankaan tyypin puolesta. Valkoinen kiiltävä kauluspaita kalvosinnapeilla ei näytä hyvältä farkkujen kanssa.

Korostan vielä sitä, että nämä olivat vain minun mielipiteitäni. Kukin pukeutukoot miten haluaa. Tärkeintä on aina se, että tuntee itsensä hyväksi niissä vaatteissa jotka päällä on. Jos ei tunne itseään kotoisaksi niin se näkyy ulospäin.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Suomen suurin ja kaunein
Farmarihousuthan on tarkoitettu raskaisiin ja likaisiin töihin, esim. lehmipaimenille. Itse asun nykyään pikkukaupungissa, siis landella, joten farkut sopivat kuvaan hyvin. En kuitenkaan ymmärrä, miksi joku käyttää farmarivaatteita esimerkiksi tyylikkäiden ja siistien nahkakenkien kanssa. Kai te sitten farkkutakkejakin käytätte?
Niin ja toisaalta vaatteiden funktio on peittää strategiset paikat sekä pitää vaatteisiin verhoutunut henkilö lämpimänä. Minkä takia vaatteiden sitten pitäisi näyttää hyvältä taikka tuntua mukavilta?
 

Prof. Puck

Jäsen
Suosikkijoukkue
***HIFK*** & Norristolainen
En muista olenko tästä jo jonkin aikaa kestäneestä "harrastuksesta" tänne jotain jo kirjoittanut, mutta olen karsinut ns. isolla kädellä vaatekaapin sisältöä. Tämä on itse asiassa monessa suhteessa antoisaa puuhaa. Ensinnäkin kun pitää määrän kurissa, voi keskittyä ostamaan laatua. Toiseksi varsin rajallinen määrä vaatekappaleita pakottaa miettimään ostoksia hiukan laajemmalta pohjalta... kuten kuinka yhdistellä erilaisia asukokonaisuuksia siten, että vaatekaapin sisältö näyttää ulkopuolisen silmiin laajemmalta mitä se oikeasti onkaan. Ja onhan tässä myös ns. eettinen ja ympäristöarvoihin liittyvä puoli, joka sekin on minulle ainakin jossain määrin tärkeää. Jos nyt "unohdetaan" ulkovaatteet ja tietysti erilaiset harrastevaatteet, niin olen tullut siihen johtopäätökseen, että näinkin vähällä voi tulla ihan mukavasti toimeen:

1. Kolme pukua... hiukan erilaisia erilaisiin tilaisuuksiin ja käyttötarkoituksiin (käytän pukua useimpina arkipäivinä viikossa töissä, joten kolme pukua on aika lailla minimi. Laadukkaan puvun elinikä ns. aktiivikäytössä on noin kolme vuotta (kaksilla housuilla), joten noin kerta vuoteen joudun tällä määrällä ja kierrolla hankkimaan uuden puvun.
2. Kahdeksan kauluspaitaa (viikon tarve plus yksi pesuvara). Aiemmin vaatekaapista löytyi lähinnä mittatilauspaitoja, mutta löysin pari vuotta sitten Etonin mallistosta paidan, joka sopii minulle kuin mittatilaustyönä tehty.
3. Kahdeksan t-paitaa tai pikee-paitaa (viikon tarve plus yksi pesuvara)
4. Kahdet farkut (olen kokeillut yksilläkin selviämistä, mutta tarvitsen yhdet "rock-henkisemmät" ja yhdet normaalimmat).
5. Yhdet chinot
6. Kahdet shortsit
7. Kolme kappaletta erilaisia pitkähihaisia neuleita/paitoja (olen miettinyt määrän tiputtamista kahteen, mutta kolmas antaa todella paljon liikkumavaraa erilaisten asuyhdistelmien kokoamiseen..)
8. Sukkia ja alusasuja reilun viikon tarpeeseen (itse olen pitänyt rajana kymmentä kappaletta molempia pyykkihuollon ja matkustamisen vuoksi.
9. Viisi paria erilaisia kenkiä eri tyylitarpeisiin ja tilanteisiin (talvikenkiä en tarvitse joten se vähentää omalla kohdallani kenkätarvetta). Kengät ovat itsellelleni tärkein pukeutumisen yksittäinen osa-alue... se josta tyyliä lähdetään rakentamaan tilanteen ja fiiliksen mukaan.

Määrä voi tuntua ainakin pukeutumiseen kiinnittävän korviin hurjan vähäiseltä, mutta tällä olen nyt tullut (mielestäni jopa hyvin) toimeen. Kunhan perussetti on olemassa, niin rahaa kuluu yllättävän vähän vaateostoksiin vuodessa, vaikka keskittyy ostamaan laatua. Sanomattakin selvää, että näin vähäisellä vaatekaapin sisällöllä pukeutumiseni noudattaa klassista tyyliä, ei muotia. Kimmokkeen vaatekaapin sisällön rajulle vähentämiselle tuli siitä, kun tajusin, että minulla oli kaapissa kymmeniä t-paitoja, joista useimpia en ollut käyttänyt vuosiin, joitakin en koskaan.
 
Viimeksi muokattu:

Prof. Puck

Jäsen
Suosikkijoukkue
***HIFK*** & Norristolainen
Hakusessa:

1. Mitä merkkiä palstaveljet suosittelevat chino-housujen hankintaan? Haussa mielummin puoliformaalit kuin liian rento malli. Materiaalin hyvä laatu ehdoton plussa, oikeastaan jopa ehto. kankaan ei tarvitse olla liian paksua... olen valmis tinkimään käyttöiässä, kunhan materiaali säilyttää kuitenkin ns. ryhtinsä.

2. Miltä merkiltä löytyy hyvälaatuisia pikee-paitoja, jotka eivät ole materiaaliltaan liian paksua tai karheaa kangasta? Olen käyttänyt nyt viimeksi Camel Activen pikee-paitoja, mutta laatu ei vakuuta ollenkaan, laatua voisi kuvailla jopa sanalla heikko. Lacoste on ollut harkinnassa, mutta en oikein tykkää senkään materiaalista ns. näppituntumalla testattuna. Tällaisesta vaatekappaleesta en mielelläni myöskään päälle satasta maksa, ellei siihen ole jotain erityisen painavaa perustelua.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
2. Miltä merkiltä löytyy hyvälaatuisia pikee-paitoja, jotka eivät ole materiaaliltaan liian paksua tai karheaa kangasta? Olen käyttänyt nyt viimeksi Camel Activen pikee-paitoja, mutta laatu ei vakuuta ollenkaan, laatua voisi kuvailla jopa sanalla heikko. Lacoste on ollut harkinnassa, mutta en oikein tykkää senkään materiaalista ns. näppituntumalla testattuna. Tällaisesta vaatekappaleesta en mielelläni myöskään päälle satasta maksa, ellei siihen ole jotain erityisen painavaa perustelua.
Hmm. En tiedä vastaavatko sitä materiaalia mitä haet, mutta itsellä on ollut käytössä 2 - 3 kesää Uniqlon DRY pikee-paidat. Materiaali muistuttaa tuota Lacosten materiaalia ja paidat ovat melko paksuja, mutta materiaali hengittää ja tuntuu kuin päällä olisi jokin urheilupaita. Erinomaisia esimerkiksi matkaillessa kun haluaa käyttää asiallista paitaa mikä ei rypisty laukussa eikä hiosta kovallakaan helteellä. Näyttävät kuitenkin tosi asiallisilta ja näitä saa ennen kesää kaikissa mahdollisissa väreissä sekä nappikauluksella tai tavallisella kauluksella. Maksavat muistaakseni pari kymppiä kipale ja tuntuvat paljon arvokkaammilta.

Ei ole itsellä kokemusta, mutta olen kuullut hyvää Asketin tuotteista. Kyseinen ruotsalainen firma teettää "parhailla" eurooppalaisilla vaatetehtailla vaatteensa sekä myyvät ne ilman välikäsiä, jolloin he saavat hinnat kohtuullisiksi. Tässäpä heidän pikee-paita. Heillä on myös S,M,L -kokojen lisäksi jokaisesta koosta short sekä long -versiot.
 

avs

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Avalanche
...näinkin vähällä voi tulla ihan mukavasti toimeen:

...
2. Kahdeksan kauluspaitaa (viikon tarve plus yksi pesuvara). Aiemmin vaatekaapista löytyi lähinnä mittatilauspaitoja, mutta löysin pari vuotta sitten Etonin mallistosta paidan, joka sopii minulle kuin mittatilaustyönä tehty.
3. Kahdeksan t-paitaa tai pikee-paitaa (viikon tarve plus yksi pesuvara)
Ompas ihailtavan matemaattinen tapa ajatella pukeutumista. Onko nyt siis niin, että käytät yhtä kauluspaita+t-paita -yhdistelmää vain kerran ja pesuun? Vai ymmärsinkö väärin. Pitäisi varmaan remontoida omakin vaatehuone sisällön osalta. Luin vauva.fi-palstalta, että yli 30-vuotiaan ei tulisi enää pukeutua huppariin ja tunsin pienen piston sisälläni :)
 

Prof. Puck

Jäsen
Suosikkijoukkue
***HIFK*** & Norristolainen
Ompas ihailtavan matemaattinen tapa ajatella pukeutumista. Onko nyt siis niin, että käytät yhtä kauluspaita+t-paita -yhdistelmää vain kerran ja pesuun? Vai ymmärsinkö väärin...

Heh, no jos ei matemaattinen niin ainakin pragmaattinen! Ei minulla välttämättä päivän päätteeksi paita suoraan pyykkikoriin päädy ja en myöskään joka päivä pidä kauluspaitaa joten jokainen paita ei ole yllä viikottain, mutta kylläkin kahden viikon sisällä. Mutta sillä tavalla olen varautunut viikon pyykkihuoltoon että matkustan työkseni paljon joten toisinaan voi tuo viikko vierähtää ennenkuin vaatteet saa pyykättyä ja silitettyä.

Olen ottanut työpaikalla casual friday säännön käyttöön, jolloin perjantaisin voi pukeutua esimerkiksi pikee-paita/Chino yhdistelmään. Joskus harvakseltaan muutenkin jos varmuudella tiedän että mitään tärkeämpää tapaamista ei ole tiedossa.

Vielä yksi painava syy vaatemäärän vähentämiseen oli puhtaasti psykologinen! En yksinkertaisesti käyttänyt kuin tiettyjä määrää (lempi)vaatteita, vaikka valinnanvaraa olisi löytynyt enemmänkin. Voi olla että tämä on puhtaasti allekirjoittaneen pään sisäinen ongelma, mutta omalla kohdallani se toimi juuri näin! Siten nuo mainitut määrät ovat jonkinlainen kombinaatio järkiperäistä tarvetta ja psykologista 'saturaatiopistettä'.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Kertokaapa, miten saan osin tekokuituisesta villakangastakistani hajun pois viemättä sitä kuivapesuun? Kävi niin, että kaupan maitohyllylle oli jäänyt happanemaan vanhan tölkin sisälmykset ja sain sieltä näytteen takilleni maitoa kärryyn noukkiessani. Aika hillitön tuoksu, vaikka kyseessä oli vain pari pientä länttiä. Olen pitänyt sitä nyt yön verran ulkona, mutta tuleeko mitään isoäidin konstia mieleen kellekään tuohon? Google osasi sanoa, että ei missään tapauksessa kannata leikkiä vesipesun kanssa ja samalla myös, ettei vesipesu mitään haittaa. Toki tuon kuivapesun saa n. 30 euroon, mutta jos nyt jokin kotikonsti tulee mieleen, niin mielelläni tuonkin rahan käytän johonkin muuhun.
 
Välillä vaatteet vituttaa. Siis ei omat, niissä viihdyn 110%, mutta ihmisten pakkomielteet niihin liittyen. Olin siis duunissa tuossa yksi päivä ja normaalisti pukeutuneena, eli tyyliin matalat converset, mustat farkut ja joku Joy Division t-paita, niin uusi pomo tulee mussuttamaan jotain, että enkö mä välitä siitä miltä näytän? Olin vähän, että täh, käynhän mä aina suihkussa ja siistin partani yms, mutta kuulemma ihmeellistä ettei halua pukeutumisella viestittää olevansa "menestyvä" ja "nuorekas" ym mitä lie paskaa. Tää kundi on siis mua jonkun verran nuorempi kellokas ja näyttää joltain H&M mannekiinilta, mitä nyt on jokseenkin ylipainoinen. Totesin vaan jotain, että rumat pätee kledjuilla ja menin takasin tekee hommiani. Toivottavasti en sohaissut nynnyä johonkin arkaan paikkaan, pitää ehkä kehaista maanantaina sen burberryhuivia tai jotain. Mutta hohhoijaa, vaatteet.. eiks se vaan riitä, että on päällä jotai kivaa?
 

Falling Star

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Välillä vaatteet vituttaa. Siis ei omat, niissä viihdyn 110%, mutta ihmisten pakkomielteet niihin liittyen. Olin siis duunissa tuossa yksi päivä ja normaalisti pukeutuneena, eli tyyliin matalat converset, mustat farkut ja joku Joy Division t-paita, niin uusi pomo tulee mussuttamaan jotain, että enkö mä välitä siitä miltä näytän? Olin vähän, että täh, käynhän mä aina suihkussa ja siistin partani yms, mutta kuulemma ihmeellistä ettei halua pukeutumisella viestittää olevansa "menestyvä" ja "nuorekas" ym mitä lie paskaa. Tää kundi on siis mua jonkun verran nuorempi kellokas ja näyttää joltain H&M mannekiinilta, mitä nyt on jokseenkin ylipainoinen. Totesin vaan jotain, että rumat pätee kledjuilla ja menin takasin tekee hommiani. Toivottavasti en sohaissut nynnyä johonkin arkaan paikkaan, pitää ehkä kehaista maanantaina sen burberryhuivia tai jotain. Mutta hohhoijaa, vaatteet.. eiks se vaan riitä, että on päällä jotai kivaa?

Pidä kiinni tyylistäsi, kuulostaa erittäin asialliselle. Hyvin, hyvin harvalla työpaikalla tai missään muussakaan elämäntilanteessa on tarve pukeutua tuon kummemmin. Esimerkki konttorilla. Avo- sellainen ja ala ei ole mitään snobeileva. Firmaan palkattiin uusi pomo. Entiset pikkupomot olivat siihen asti kulkeneet töissä puvut päällä. Puolet näistä sai ensitöikseen potkut ja toinen puolikas ukaasin, että tässä konttorissa ei kuljeta puku päällä töissä. Että mua nauratti. Joku roti toki pitää työvaatteissa olla, ettei sinne tulla missään verkkareissa tai kollareissa.
 

Runtulin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Monipuolinen työpaikkapukeutuminen on hienoa. Olen itse istunut toimistossa, jossa oli samaan aikaa jengiä pukeutunut t-paitaan ja huppariin, kun jollain oli puku päällä. Homma toimi ja peitto heilui.

Arvostan sitä, että työpaikalla voi pukeutua rennosti - arvostan myös sitä, että ne jotka haluavat, voivat olla vaikka sitten puku päällä. Ei ole mitään pukeutumisen vapautta, mikäli vapaus ei toimi molempiin suuntiin. Jos saa pitää hupparia, saa pitää pukuakin. piste. (tähän sitten ne vitsit siitä, että pitäisikö poliisin muka saada pukeutua pukuun tai pitäisikö palomiehen työskennellä hupparissa)

Loppuun kiitokset ketjun raakafarkkuvinkeistä (@Action Bronson , @Fat Cat , @Tadu ), oli uutta mulle ja varsin mielenkiintoista luettavaa.
 

obi-wan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hammarby IF, HC Andersen, HC Jatkoaika
Välillä vaatteet vituttaa. Siis ei omat, niissä viihdyn 110%, mutta ihmisten pakkomielteet niihin liittyen. Olin siis duunissa tuossa yksi päivä ja normaalisti pukeutuneena, eli tyyliin matalat converset, mustat farkut ja joku Joy Division t-paita, niin uusi pomo tulee mussuttamaan jotain, että enkö mä välitä siitä miltä näytän? Olin vähän, että täh, käynhän mä aina suihkussa ja siistin partani yms, mutta kuulemma ihmeellistä ettei halua pukeutumisella viestittää olevansa "menestyvä" ja "nuorekas" ym mitä lie paskaa. Tää kundi on siis mua jonkun verran nuorempi kellokas ja näyttää joltain H&M mannekiinilta, mitä nyt on jokseenkin ylipainoinen. Totesin vaan jotain, että rumat pätee kledjuilla ja menin takasin tekee hommiani. Toivottavasti en sohaissut nynnyä johonkin arkaan paikkaan, pitää ehkä kehaista maanantaina sen burberryhuivia tai jotain. Mutta hohhoijaa, vaatteet.. eiks se vaan riitä, että on päällä jotai kivaa?

Kun aloitin nykyisen työnantajan palveluksessa myynnissä 2004 oli henkilöstöpäällikön ohjeistus, tai oikeastaan käsky, että aina puku päällä. Toimistollakin. Pikkuhiljaa se jäi, aloin saapua sisäisiin kokouksiin farkuissa ja hupparissa ja tämähän tarttui koko porukkaan. Miksi pitää keskenään, ei asiakkaita lähelläkään, istua puvut päällä kokoustilassa? Kun jokainen voi olla siinä missä tuntee olonsa mukavaksi. Jollekin se on puku.

Nyt on vuosien saatossa siirrytty myynnistä kehitykseen. Peruskuteet toimistolle ovat farkut ja t-paita, viileämmällä huppari. Sitten kun tilanne vaatii niin puku niskaan. Firman tarjoama on niin surullisen tylsä, että sitä en päälleni ellei aseella uhata.

Mutta tosiaan, meillä toimii tuo hyvin. Jokainen on toimistolla siinä mikä tuntuu mukavalle. Naapuritoimistossa rouva jakkupuvussaan, meikäläinen vieressä farkuissa ja Converseissa, Twin Peaks-huppari päällä. Ja henkilöstöpäällikköä vituttaa.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kertokaapa, miten saan osin tekokuituisesta villakangastakistani hajun pois viemättä sitä kuivapesuun? Kävi niin, että kaupan maitohyllylle oli jäänyt happanemaan vanhan tölkin sisälmykset ja sain sieltä näytteen takilleni maitoa kärryyn noukkiessani. Aika hillitön tuoksu, vaikka kyseessä oli vain pari pientä länttiä. Olen pitänyt sitä nyt yön verran ulkona, mutta tuleeko mitään isoäidin konstia mieleen kellekään tuohon? Google osasi sanoa, että ei missään tapauksessa kannata leikkiä vesipesun kanssa ja samalla myös, ettei vesipesu mitään haittaa. Toki tuon kuivapesun saa n. 30 euroon, mutta jos nyt jokin kotikonsti tulee mieleen, niin mielelläni tuonkin rahan käytän johonkin muuhun.
Alkoholi tappaa bakteerit. Halpaa vodkaa suihkepulloon ja suihkuttelet sitä hieman kohtaan, jolla haju on. Sitten takki tuulettumaan ja kuivumaan. Jos ei auta niin uudestaan. Ei tartte paljoa suihkutella eikä pidä kastella läpimäräksi. Tein tämän yhdelle bleiserille, jonka ostin käytettynä ja vähän röökinhajuisena.
 

Fordél

Jäsen
Pidä kiinni tyylistäsi, kuulostaa erittäin asialliselle. Hyvin, hyvin harvalla työpaikalla tai missään muussakaan elämäntilanteessa on tarve pukeutua tuon kummemmin.

Olen eri mieltä.

Siitä toki samaa mieltä, että kannattaa pitää kiinni omasta tyylistä ja pukeutua niin, että pukeutuminen on sopusuhdassa oman persoonan kanssa. Silti kun tässä kohdin pukeutuminen koostui matalista converseista, mustista farkuista ja bändipaidasta, ei voida mielestäni sanoa, että hyvin harvassa tilanteessa tai työpaikalla tarvitsisi pukeutua tämän kummemmin.

Pelkästään hyvin monessa palveluammatissa, jossa ollaan tekemissä asiakkaiden kanssa, kannattaa olla paremmin pukeutunut. Kyse on omasta uskottavuudesta ja kunnioituksesta asiakasta kohtaan. Tällaisia töitä ovat vaikka myyntityötä tekevät, pankin kassat, virastojen asiakaspalvelijat jne. Sen sijaan joidenkin vaatekauppojen myyjänä, joissain baareissa työskennellessä jne. tällainen asuste menee loistavasti.

Kun katsotaan palveluammattien ulkopuolelle, löytyy monia ammatteja, joissa en myöskään tällaisella vaatetuksella työskentelisi (ministeriöt, virastot jne.). Toki löytyy myös poikkeuksia, etenkin jos ei olla asiakkaiden kanssa tekemisissä. Eipä vaikka jossain koodaajan hommassa tarvitse välttämättä olla sen ihmeellisemmin pukeutunut kuin vapaa-ajalla.

Vapaa-ajalla tällainen pukeutuminen menee toki valta-osan ajasta, mutta heti jos on pikkasenkin jotain juhlallisempaa kylässä käyntiä niin ehdottomasti mielestäni kannattaisi laittaa jotain fiinimpää päälle. Taas kerran kunnioituksesta muita kohtaan. Osoitan arvostavani tilannetta niin, että käytän siistimpiä vaatteita.

Toki kaikki saavat vetää ihan niissa kledjuissa kuin haluavat tilanteissa kuin tilanteissa. Silti on olemassa tällainen edellä kuvamaani kaltainen vähintääkin kirjoittamaton sääntö, joka ohjaa jengin pukeutumista niin, että läheskään aina converset, mustat farkut ja bändipaita ei ole paras asusesta. Useat meistä kohtaa erilaisia tilanteita ja toimii erilaisissa ympäristöissä, joissa pukeudutaan eri tavalla. Ja näin myös valtaosa jengistä todellisuudessa toimii.

Esimerkiksi jos tiedän työskenteleväni vain toimistolla oman porukan kesken, olen mieluusti tennareissa, farkuissa ja hupparissa. Heti kun lähden toimiston ulkopuolelle ja samalla edustan organisaatiotani vaikka jossain julkisessa tilaisuudessa, laitan parempaa vaatetusta päälle. Kauluspaita, siistit housut ja nahkakengät niin pääsee jo hyvin pitkälle. Vielä en ole sillä asteella, että pukua käyttäisin kovinkaan helpolla, mutta niitäkin tilanteita on silloin tällöin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös