Vaatteet on mun aatteet...

  • 98 691
  • 536

#_6

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK '83, '98, '11 - Red Wings '97, '98, '02, '08
Tuli kutsu paikalliseen Suomen lähetystöön Puolustusvoimien lippujuhlien vastaanotolle. Tilaisuus kyllä kiinnostaa, tai ainakin ilmaiset tarjoilut. Kutsussa mainitaan dresscodeksi Daily Uniform. Mitäköhän tämä oikein tarkoittaa? Googlesta ei tule vastaan muita ehdotuksia kuin erilaisia koulu univormuja.

Ettet vaan asuisi maassa, jossa ei puhuta englantia äidinkielenä? Kuulostaa joko kouluasulta tai käännöskukkaselta. Jaa, asut Irlannissa, no ne on varmaan kännissä kirjoittaneet kutsun.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Tuli kutsu paikalliseen Suomen lähetystöön Puolustusvoimien lippujuhlien vastaanotolle. Tilaisuus kyllä kiinnostaa, tai ainakin ilmaiset tarjoilut. Kutsussa mainitaan dresscodeksi Daily Uniform. Mitäköhän tämä oikein tarkoittaa? Googlesta ei tule vastaan muita ehdotuksia kuin erilaisia koulu univormuja.
Soitto kyseiseen lähetystöön ja pyydät tarkennusta?
Lippupäivän juhla+suurlähetystö kuvahakuun googleen:
Perinteinen lippujuhla muutosten tunnelmissa - Suomen suurlähetystö, Berliini : Ajankohtaista

Esim tässä kuvassa uniformuja ja yhdellä harmaa puku.
Onko tilaisuus ennen vai jälkeen 18?
Lähtisin varmoin ottein tummalla puvulla, navy blue, tumman harmaa, musta. Valkoinen paita mielellään mustan puvun kanssa, ei mustaa kravattia, vaan värillinen kuvioitu sekä taskuliina, joka on eri värinen kuin solmio.
 

The Walrus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Original Six, altavastaajat
Villi veikkaus, että ko. pukukoodi koskee armeijassa olevia - päivittäinen univormu. Taviksilla riittänee cocktailasu.
Hyvin veikattu.
Kyselin tarkemmin tapahtumasta ja daily uniform tarkoitti puolustusvoimissa palvelevia. Muille coktailasu/puku oli suotavaa. Tilaisuus alkaa viideltä joten eiköhän tummassa puvussa tule edustettua.
 

M@rko77

Jäsen
Suosikkijoukkue
LFC, FC Lahti ja Pelicans
Hyvin veikattu.
Kyselin tarkemmin tapahtumasta ja daily uniform tarkoitti puolustusvoimissa palvelevia. Muille coktailasu/puku oli suotavaa. Tilaisuus alkaa viideltä joten eiköhän tummassa puvussa tule edustettua.
Joo hyvä valinta. Eikä se puku ole tärkeässä osassa kuin voisi olettaa. Harva kuitenkin erottaa tummaa pukua cocktail-asusteesta. Kivoja pippaloita! :)
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Ei nyt ihan edellisen kaltaista tilannetta, mutta kysytään nyt kuitenkin. Publiikki on edessä ja kutsussa luki jotain tyyliin siistit arkivaatteet. Viileämmällä heittäisit farkut ja paitapuseron, mutta nyt on luvattu koko arkiviikolle helteitä ja kroppani tuntien en viitsi siellä kyllä yhtään ylimääräistä hikoilla. Ilkeäisikö sinne mennä siistihköillä shortseilla ja esim. pikeepaidalla? Farkut on nounou. Chinoksetkin ehkä liian kuumat, kun tulee jäätyä siihen kaupungille kuitenkin ja kotiin on matkaa siis kymmeniä kilsoja.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
@sampio Mun mielestä miehillä sallitaan koko ajan enemmän ja enemmän lyhyempi lahkeisia housuja jolloin muotikin ja vaatimukset siisteistä arkivaatteista muuttuu. En ehkä itse lähtisi ihan siihen uusimpaan trendiin missä miehillä on siistejä ja lyhyitä kangasshortseja(jopa shortsipukuja) missä polvet näkyy. Mutta tähän kategoriaan itse kelpuuttaisin polven yli menevät siistit "puolikkaat" housut missä ei ole mitään löysiä reisitaskuja.
Ongelmaksi tulee kengät, en laittaisi sellaisia nahkakenkiä mitä farkkujen kanssa pitäisi vaan kesäisempää. Ehkä ajatuksen tasolla sinne golf-vaatetuksen suuntaan ja kyseeseen voisi tulla yksiväriset siistit nahkatennaritkin, lyhyillä sukilla mitä ei juurikaan näy.

Yksi hyvä ohjenuora voisi olla että osta kyseiset vaatteet sellaiselta merklltä joka valmistaa vain siistejä arkivaatteita niin yleensä siellä mallistossa on sitten juuri kyseiset lyhyemmät housut. Tulee mieleen naapurimaan J Lindeberg, mutta niin kuin kuvista näät muoti on nykyään todella lyhyttä siisteissä shortseissa. j lindeberg shorts - Google Search

_
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
@sampio Mun mielestä miehillä sallitaan koko ajan enemmän ja enemmän lyhyempi lahkeisia housuja jolloin muotikin ja vaatimukset siisteistä arkivaatteista muuttuu. En ehkä itse lähtisi ihan siihen uusimpaan trendiin missä miehillä on siistejä ja lyhyitä kangasshortseja(jopa shortsipukuja) missä polvet näkyy. Mutta tähän kategoriaan itse kelpuuttaisin polven yli menevät siistit "puolikkaat" housut missä ei ole mitään löysiä reisitaskuja.
Ongelmaksi tulee kengät, en laittaisi sellaisia nahkakenkiä mitä farkkujen kanssa pitäisi vaan kesäisempää. Ehkä ajatuksen tasolla sinne golf-vaatetuksen suuntaan ja kyseeseen voisi tulla yksiväriset siistit nahkatennaritkin, lyhyillä sukilla mitä ei juurikaan näy.

Yksi hyvä ohjenuora voisi olla että osta kyseiset vaatteet sellaiselta merklltä joka valmistaa vain siistejä arkivaatteita niin yleensä siellä mallistossa on sitten juuri kyseiset lyhyemmät housut. Tulee mieleen naapurimaan J Lindeberg, mutta niin kuin kuvista näät muoti on nykyään todella lyhyttä siisteissä shortseissa. j lindeberg shorts - Google Search

_
Itse pidän tuosta lyhyemmästä shortsityylistä, vaikka toki kai se on mullakin muodin muokkaama mielipide. Puolipitkiä en ole pitänyt jalassani varmaan kymmeneen vuoteen, mutta eiköhän ne jossain muodossaan taas takaisin tule, ja sitten näyttää taas hyvältä. Jännästi sitä mieli muuttuu.

No, en sitten päässyt sisäiseen rauhaan keskenäni ja laitan chinokset. Kävin katselemassa paitapuseroita ja sattui löytymään puoleen hintaan kepeä puuvillainen paitapusero Ventiltä. Ehkä tulee kuuma, ehkä ei.
 

Hiker

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jalkapallo, jääkiekko, yleisurheilu
Jos miehen on tarkoitus välittää lainkaan pukeutumisestaan ja siihen asetetuista ulkoisista odotuksista, kuten @sampio lla on asianlaita, silloin EI pueta mitään puolipitkiä shortseja. Mieluummin vaikka aivan oikeat shortsit joissa lahkeensuu jää polvien yläpuolelle, mutta - tilaisuuden ja pukeutujan luonteesta toki hieman riippuen - ei ehkä niitäkään.

Siistit pellavahousut ovat hyvä valinta kuumaan kesäpäivään, jos haluaa pukeutua suht siististi. Sopivan kokoisten, näköisten ja hintaisten esiin loihtiminen pääkaupunkiseudun ulkopuolelta lyhyellä aikataululla tosin voi olla vaikeaa.
 
Suosikkijoukkue
Suomen suurin ja kaunein
Olisi taas aika päivitellä vaatekaappia etenkin kun juuri kirpputorilla myin vähemmän käyttämiäni kuteita. Laittakaapas veljet kuvia viimeaikaisiin ostoksiinne jos niistä saisi vaikka jotain ideoita. Ainakin uuden denimit on listalla. Farkkujen valinnassa rajoittavana tekijänä on se että en enää suostu ostamaan muita kuin napillisia housupareja. Uusia sandaaleitakin pitäisi katsella.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Kumisaappaat on jännä keksintö. Periaatteessa niitä on aina ollut mitä itse muistan mutta ei niitä juurikaan kuin mökillä ole tullut käytettyä. Mutta viitaten yllä olevaan kun ostin extemporee -70% alennuksesta tretornin siistit, mukavat, lyhyt vartiset, jopa snadisti karvaa sisältävätä kumpparit niin avot. Näistä tuli ihan ykkösvaruste kaikille lyhyille syys/talvisiirtymille milloin ei tarvitse ajaa autoa eikä kävellä rivakasti. Luonnollisesti myös talkoisiin, roskien vientiin, eli talvinen korvike suihkusandaaleille millä läpsyttelee kesällä siinä taloyhtiöalueella, yhteistähän on että saa seisovilteen jalkaan. 15€ oli enemmän kuin hyvä hinta näistä.

Tästä aasinsilta, käyttääkö kalosseja kukaan?

Oli liipasimella että olisin -80% loppualesta stoccalta ostanut stylet oranssit, oli vain mun koko jäljelläkin, mutta hyllyyn jäi ja nyt vähän harmittaa etten sitä noin kymppiä raaskinut maksaa. Taisi olla nämä Pukumiehen kalossit | Sunnuntai | HS

_
 
Tästä aasinsilta, käyttääkö kalosseja kukaan?
Mä käytän joskus pahalla loskakelillä, jos on tiedossa että joutuu kävelemään paljon ulkona eivätkä sukat saa kastua. Noiden käyttö lyhentää kenkien elinikää, kun jaloista irtoava kosteus ei pääse haihtumaan vaan imeytyy kenkään. Kenkiä eivät siis suojaa, mutta estävät veden pääsyn kenkään ja sukan kastumisen. Ja mahdollisimman huomaamattomanakin ovat rumat kuin mitkä. Pukeminen ja riisuminenkin aiheuttaa ylimääräistä vaivaa. Ostin nuo alunperin Venäjälle jossa lumityöt on vähän vieraampi käsite, ja siellä olivatkin erittäin kätevät. Muuten en suosittele, ellei aio kävellä erityisen paljon loskassa tai rankkasateella. Mieluummin huoltaa kenkiä niin, etteivät herkästi läpäise vettä. Toreilta ja kenties jostain nettikaupastakin saa kotimaista Nahkis -merkkistä mehiläisvahaa joka kyllästää saumat ja tikkaukset ja pitää kengät muutenkin hyvässä kuosissa. Lätkähanskatkin pysyy hyvinä kun välillä käyttää kevyesti vahattuja käsiä sisällä.
 

JJT

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
ircgalleria.tumblr.com

Monille on varmasti viime aikoina tullut tutuksi tuo sivusto, johon kerätään vanhoja kuvia iki-ihanasta IRC-galleriasta. Kyseinen sivusto tarjoaa varsin paljon tahatonta huumoria, mutta yksi neutraali asia on ainakin itselläni pistänyt kovasti silmään, nimittäin naisten/tyttöjen pukeutumismuoti. Viime vuosikymmenellä se oli varsin simppeli: jalkaan kiskaistiin farkut, ja ylävartaloa somisti kesäisin perus t-paita tai hihaton toppi. Viileimillä vuodenajoilla yllä oli perusvärinen villa- tai college-paita, eikä hupparikaan ollut mikään ns. poikatyttöjen yksinoikeus.

Nykyään taas farkkuja näkee lähinnä miehillä, naisilla on jalassaan mitä kummallisimpia, lähinnä hikipukun alaosaa muistuttavia pöksyjä. Kesäkuumallakin näitä näkee yhdistettynä hameen tai jopa kesämekon kanssa. Varsinaisia pitkähihaisia paitoja näkee harvoin, kummalliset vaaleankeltaiset tai harmaat löysät villatakit tuntuvat olevan kuuminta hottia. Kaiken lisäksi näitä pidetään lähes poikkeuksetta auki, vaikka vaatekappaleesta monesti löytyy lähes epäinhimillisen isot napit.

En missään nimessä sano, että nämä asiat haittaisivat, mutta ihmetyttää silti. Eikö tuollaiset vermeet ole varsinkin pitkässä juoksussa aika epäkäytännöllisiä?
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Nykyään taas farkkuja näkee lähinnä miehillä, naisilla on jalassaan mitä kummallisimpia, lähinnä hikipukun alaosaa muistuttavia pöksyjä. Kesäkuumallakin näitä näkee yhdistettynä hameen tai jopa kesämekon kanssa.
Kirjoitat ilmeisesti legginseistä? Legginsit näyttänevät hyvältä kun naisen runko on 10/10. Tällaiset nyt vain eivät koskaan legginseihin pukeudu. Ylipainoinen nainen legginseissä on irvokas näky kun taas oikeat farkut yleensä saavat melkein perseen kuin perseen näyttämään hyvältä.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Hyvin istuvat farkut ovat yleensä sellaisten jalassa, jotka osaavat rakentaa kokonaisuuden hyvin myös leggingsien tms. ihonmyötäisten housujen ympärille. Osaajat osaa. Omaan makuuni farkut, leggingsit tai farkkuleggingsit ovat se ja sama, kunhan kokonaisuus on kohdillaan.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Ei ollut pukeutumisesta edes puhetta, mutta uuden työnantajani seinällä on joku firman oma mainos missä kerrotaan kuinka hieno firma on kyseessä.

Muun lisäksi siinä ihan lukee, että täällä ei tarvitse jännittää pukeutumisesta, koska sehän helpottaa oloa, kun voi olla rennosti. Kyllä se helpottaa, kun saa olla sortsit jalassa töissä. Sitten joku teepaita ja jotkut lenkkarit. Kaikissa puljuissa se ei jostain syystä käy.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Opettakaa tyhmää pesemään t-paitoja. Vituttaa kun joka toinen t-paita venyy helmasta pesukoneessa ja joka toinen ei. Mistä johtuu?
En kuivaa rummussa t-paitoja, en kuivaa telineellä läpimärkänä että venyisi. Venyykö ne liian täydessä koneessa? Venyykö ne liian kovalla lingolla? Käytän kaiketi 900 asetusta. Ei jaksaisi käsinkään pestä jokaista.

_
 

Vinyl

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aravirran kovuus
Opettakaa tyhmää pesemään t-paitoja. Vituttaa kun joka toinen t-paita venyy helmasta pesukoneessa ja joka toinen ei. Mistä johtuu?
En kuivaa rummussa t-paitoja, en kuivaa telineellä läpimärkänä että venyisi. Venyykö ne liian täydessä koneessa? Venyykö ne liian kovalla lingolla? Käytän kaiketi 900 asetusta. Ei jaksaisi käsinkään pestä jokaista.

Kokeile pestä kuumemmassa lämpötilassa. Kuuskymppiä mittariin niin ei tarvi käyttää pesuainettakaan niin paljoa. Kaveri suositteli tota joskus vuosia sitten ja tasan yksi t-paita on kutistunut pesussa. Muuten ei mitään ongelmia.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Kokeile pestä kuumemmassa lämpötilassa. Kuuskymppiä mittariin niin ei tarvi käyttää pesuainettakaan niin paljoa. Kaveri suositteli tota joskus vuosia sitten ja tasan yksi t-paita on kutistunut pesussa. Muuten ei mitään ongelmia.
Okei, tuota en ole ajatellutkaan, mun sekapyykki on 30 tai 40 asteista riippuen onko mukana joku 30 astetta vaativa paita. Mun ajatus on ollut että yli 40 astetta niin sitten värit jo irtoaa, varsinkin tuoreimmat punaiset t-paidat. :)

_
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Mä olen t-paitojen kohdalla tullut siihen tulokseen, että kangas itsessään on se juttu. Pelkästä puuvillasta tehdyt ovat se ongelmallisin, ne pitää hypistellä ja kokeilla yllään, jotta tiedän, miten se tulee käyttäytymään pesukertojen karttuessa. Vaikea selittää tarkemmin, mutta useiden muotonsa menettäneiden paitojen jälkeen on kehittynyt sellainen tatsi, että harvoin enää tarvitsee jättää paitaa pitämättä muodon menemisen vuoksi. Nettiostelua tämä rajoittaa, mutta se on vain hyvä. Toki joitain tarjouspaitoja tulee edelleen ostettua, jos ovat mieleeni noin muutoin, vaikka on aavistus siitä, että jäävät yhden kerran jutuksi ainakin julkisessa käytössä. Tykkään aika slimmeistä paidoista, joten se ehkä helpottaa rajaamaan ostoksia. Esim. monet bändipaidat ovat niitä perus fruitoftheloomeja, jotka jo lähtökohtaisesti vituttavat malliltaan - ahdas kaula-aukko, lyhyt selkäosa ja leveä helma. Ei voi siis ostaa edes kokoa pienempää, kuten esim. lätkäpaidoissa usein toimii.
 

Vinyl

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aravirran kovuus
Okei, tuota en ole ajatellutkaan, mun sekapyykki on 30 tai 40 asteista riippuen onko mukana joku 30 astetta vaativa paita. Mun ajatus on ollut että yli 40 astetta niin sitten värit jo irtoaa, varsinkin tuoreimmat punaiset t-paidat. :)

_

Mun käsittääkseni korkeampi pesulämpötila nimenomaan pitää ne paidat kauemmin oikean värisenä. En nyt kännykällä ja töissä viitsi googlailla enempiä mutta tsekkaa itse. Siitä pitäisi olla ihan tutkimuksiakin.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kuumemmalla pesu taas kutistaa vaatteita enemmän, joten ei ainakaan pienehköjä vaatteita ei kannata kuumalla pestä. Toki tämä kutistuminen tapahtuu vain sen ekan kerran kun kuumalla pesee.

Mutuilen, että 90 prosentissa tapauksessa venymisen syynä on huonolaatuinen kangas.
 

Sako

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Marttaliiton kertomaa: Alle 60 astetta ja vaatteet ei ole puhtaat.

30 ja 40 on valmistajien kikkailua, jottasaisivat alhaisen ja likaiseksi jättävän pesun takia useammin pesetettyä->vaate kuluu nopeammin ja lisää myyntiä... Nykyään pesen alle 60 vain poikkeustapauksissa kuten villa.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
^ Hyvää sanailua, väännän hönkää lisää pesukoneeseen, kaikkea sitä oppii täältäkin.
Tosin tuohon kangasjuttuun en ihan suoralta kädeltä usko, että huonolaatuista olisivat mun paidat jotka venyy, mutta nyt kun mietin kyseisten paitojen yhtäläisyyksiä niin ovat lienee 100% puuvillaa ja todella pehmeää, liki silkin pehmeää materiaalia, ei mitään hinttarivaatteita kuitenkaan vaan Vansia ja joitain NHL-logopaitojakin ja kaikkien ovh:t +50€, alesta tosin noita bongailin 15-20€.

_
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Mä olen huomannut suurimmat ongelmat juuri 100% puuvillapaidoissa. Riippuu hiukan paidan mallista noissa NH-tuotteissa, onko sekoitusta vai pelkkää puuvillaa. Mulla on neljä logopaitaa, joista kaksi on painavaa ja paksua puuvillaa ja molemmat melko hyvin pitäneet kuosinsa. Kaksi muuta taas sekoitteita, ja ovat todella fit vieläkin. Pahimpia ovat ohuet täyspuuvillaiset paidat, joiden malli on jo alunperin hiukan leveä.

Ja vielä, eihän noi brändipaidat ole välttämättä kankaan laadultaan kovinkaan kummoisia, ei edes 50+ euron paidat. Sitten taas olen bongannut usein alle 20 euron paitoja, joista ajaa aika muutoin ohitse ennemmin kuin muodot menevät. Esim. viime kesänä ostin Saksasta alle kympillä omaan makuni natsanneen paidan, jota pidin kesällä aika ahkerasti, ja pesukertoja on puolenkymmentä takana. Vieläkin on kuin hyllystä vedetty. Mulla on katsokaas näppituntumaa, hei! Haluutteko, että lähden kanssanne shop traineriksi?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös