Pitkään olen ollut jääkiekossa mukana. Nyt tulee vastaan ensimmäistä kertaa seuran kannattajia, jotka vastustavat varainhankintaa seuran toiminnan eteenpäin viemiseksi. Kuten olen täällä usean kerran jo kirjoittanut, niin jääkiekko vaatii sponsoreita ja yhteistyökumppaneita. Ilman sponsoreita ei ole mahdollista pelata jääkiekkoa Mestiksessä. Mikäli seura, niinkuin Vaasan Sport, pyrkii SM-liigaan, niin se tarvitsee kaikki mahdolliset sponsorit Vaasan, Pohjanmaan ja Etelä-Pohjanmaan alueilta. Kaikki toimenpiteet, millä varainhankintaa suoritetaan, ovat toivottavia. Seuran kannattajien tulisi olla 100%:sti tyytyväisiä aina silloin, kun jotkut tekevät työtä rahan saamiseksi seuran toiminnan pyörittämiseksi.
Eilinen yhteistyökumppanitilaisuus näyttää olleen menestys. Rahaa on saatu kerättyä lisää jo illan aikana mukavasti ja toivottavasti tämän tyyliset tilaisuudet jatkuvat yritysten ja yksityishenkilöiden suuntaan jatkossakin.
Täällä vedotaan rakkaan seuran, Vaasan Sportin, historiaan ja seuran perinteiden vaalimiseen. Miltä näyttää Sportin historia viimeisen 15 vuoden ajalta? Käytän I-disioona/Fazer/Mestis tasosta nimitystä Mestistaso. Vuosina 1993-1997 Vaasan Sport ei pelannut Mestistasolla vaan alemmalla sarjatasolla. Keväällä 1997 Sport nousi Mestis-tasolle, jossa sijoitukset olivat vuoteen 2004 asti 8., 3., 2., 5., 4., 4., ja 5.
Sitten tuli kausi 2004-2005 ja Juhani Tamminen Vaasaan. Tämän kauden on todettu jo täälläkin olleen menestys, vaikka SM-liiga jäikin haaveeksi Kalpan saatua kovat NHL-vahvistukset takaamaan nousun SM-liigaan. Sen jälkeen seurasi kaksi mitalikautta, jotka takasivat Vaasan Sportin historiallisesti parhaan pelillisen 3 vuoden ajanjakson. Ei Vaasassa ole näin hyvin koskaan mennyt jääkiekossa sitten vuoden 1975 I-disioonavoiton ja 1976 SM-sarjassa käynnin jälkeen. Viime kautena Sport jäi mitaleiden ulkopuolelle, mikä oli tottakai paha pettymys.
Katsoin Sportin sivuilta kuvagalleriaa eilisestä yhteistyökumppanitilaisuudesta. Tunnistin sieltä Antero Mertarannan lisäksi Veijo Karppisen Sportin pelipaita päällä. Jonkun verran jääkiekkoseurojen talouksista ja mahdollisuuksista pelata yleensäkään Mestis-tason jääkiekkoilua tuntevana, tuli minulle varmuus siitä, että tämä SM-liiga-projekti on hyvissä käsissä. Olkaa hyvät Sportin kannattajat tyytyväisiä, että seuraanne pyritään viemään eteenpäin. Euroja ei ole koskaan liikaa ja kun ne toivottavasti sijoitetaan vielä tämän kauden aikana koviin pelaajahankintoihin, niin silloin ollaan oikealla tiellä. Kuten olen kirjoittanut, SM-liigasta tulee näillä näkymin yli 1,5 milj. euron pelaajabudjetilla operoiva joukkue Mestis-voittajaa vastaan keväällä. Siihen on Sportin varauduttava vastaamaan jo nyt, koska se on pistänyt tavoitteeksi SM-liigaan nousun.