Jos pysytään ihan asiallisena (tämä siis lähinnä itselleni). Miten uskot, että Tamminen on pahin ilmapiirin savustaja?
Perustan väitteeni/uskomukseni kuulemiini viesteihin. Tammisen edellisen visiitin jälkeen asiasta avautui ihan julkisesti Kristian Hjerpe. Oulussa sukset meni pelaajien kanssa ristiin ja ei tuo Porin keikkakaan ihmissuhteiden valoissa ihan menestys ollut. Mielestäni Tammisen persoonan ärsyttävyyden kieltäminen - "todisteiden" valossa - on typerää. Ovatko kaikki nämä viestit valhetta ja katkeroituneiden ihmisten puhetta?
Kuitenkin valta-osa tästä porukasta on ns. uusia sporttilaisia, eivätkä ole pelanneet kovinkaan pitkään Tammisen alaisuudessa. Ainakaan yhtä mittaa. Voiko viime kauden taakka painaa jo tässä vaiheessa?
Vaikea sanoa, mutta onhan se mahdollista. Ihminen on myös laumaeläin. Jos valtaosa pelaajista on valmentajaa vastaan, on vaikea pysytellä tuon vastarinnan ulkopuolella. Pelaajat ovat normaalisti lojaaleja toisilleen joukkueissa.
Tammisen oman käsityksen mukaan parhaiten joukkuetta hitsaa voittaminen. Ehkä asia on niin, että Tami yrittää pakottaa joukkueen voittamaan.
Minä uskon, että tilanne on juuri tuollainen. Itse vain näen, että ilmipiiri ei ole otollinen pakottamiselle. Joukkueen itseluottamus on maissa ja jos vain vaaditaan ja vaaditaan, menee ihminen lukkoon. Tilanne pitäisi pystyä rauhoittamaan ja pelaajat rentoutumaan. Kriiseistä tullaan usein ulos sillä, että palataan perusasioihin. Kun maailman yksinkertaisin asia A onnistuu, yritetään myös B:tä ja kun se menee oikein niin C ja D voikin jo johtaa ottelun voittamiseen. Nyt Tamminen varmasti vaatimalla vaatii pelisysteeminsä orjallista toteuttamista ja se yksinkertaisesti vain onnistu, koska päät on niin jumissa.
Muulla ei voi väliä kuin voittamisella, näin periaatteessa. Mulle on ihan sama, vaikka Tamminen olisi maailman pahin ihminen, jos viiri nousee kattoon kauden päätyttyä. Se vain vain - ikävä kyllä(?) - tuppaa olemaan niin, että nykyaikana mukavat ja "pelaajien valmentajat" menestyvät koviksia paremmin. Ainakin täällä koto-Suomessa. Hannu Jortikka oli koutsi, joka valmensi pelolla ja menestys. Pelaajat varmasti halusivat kuristaa hänet useampaan otteeseen ja - mikä on todistettu - eivät halunneet erään mestaruuden jälkeen kantaa häntä "kultatuolissa". Missä Jortsu on nyt valmentamisen primetime-iässä? Työtön.
Blues-koutsi Matikainen sai joukkueensa pelaamaan itselleen viime kaudella. Tulos oli liki täysosuma.
Olen satavarma, että yskikään Sport-pelaaja ei halua pelata Tammiselle.
Ainoa asia mikä minua häiritsee, on nuo aikalisät.
Mielestäni tarpeeseen otettu aikalisä on aina parempi kuin ottamatta jätetty. Mutta tottahan se on - valtaosa Tammisen aikalisistä on ns. show-aikalisiä, millä Tamminen näyttää yleisölle meuhkaamisellaan, että "still going strong". Pelaajia tuo varmasti enemmän oksettaa kuin saa pelaamaan paremmin. Pidän mielenkiintoisena ilmiönä esim. Mikkelissä nähtyä pelaajien kasetin hajoamista Tammisen aikalisän jälkeen. Voisin jopa pitää sitä jonkinlaisena vastareaktiona typerälle aikalisälle.
Hirveä raivoaminen joka toisessa ottelussa, lieneekö teho enää kovinkaan hyvä.
Pertti/Hannu/mikä lie Sihvonen kirjoitti Tammisen Vaasaan paluun aikoihin hyvin siitä, mikä Tammisen valmentajauran jatkumisen kannalta on oleellista. Sihvonen kirjoitti, että Tammisen pitää muuttaa käyttäytymistään joukkuetta kohtaan. Otsikko oli "Paskooko lintu Tammisen käteen" tjsp. Pointti oli se, että Tamminen puristaa joukkuettaan liikaa ja se paskoo hänen käteensä. Toinen puoli on se, että joukkuetta pitelee liian hentoisesti ja se pääsee karkuun.
Tamminen on persoona sellainen, että jos joukkue voittaa, se on hänen ansiotaan ja jos häviää on syy pelaajissa, jäässä, vastustajassa jne jne.
Tuollaisella käytöksellä menettää kasvonsa joukkueen edessä ihan varmasti. Tuohon kun lisää sitoutumattomuuden (on paljon poissa) ja samaan aikaan vaatii pelaajilta sitoutumista, ei yhtälö voi toimia.
Olen aivan varma, että Tamminen on "menettänyt kopin" jo aikoja sitten. Nyt eletään sellaista vaihetta, että joukkue kapinoi ja Tamminen yrittää pitää epätoivoisesti otettaan.