Väittelyä pikaruokaravintoloista

  • 362 408
  • 1 766

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Et nyt tainnut ihan ymmärtää. Sinusta on siis ihan se ja sama että vaikka pasta bolognese olisi vain pasta, koska muuten siinä maistuu se bolognese, tai joku bernaisekastike, niin ikinä ei saisi sotkea siihen ruokaan, kun se maistuu, saati että joku pekonikermakastike pastalle, niin hyi helvetti, kun pastaa syödään pastana, nih.

Kerros vielä meille kaikille sellasia ruokia missä se maku ei tule siitä kastikkeesta, koska minä olen aika tavalla elämässäni kokkaillut ja aika helskutin monessa ruoassa se kastike tekee sen maun. Olkoon se vaikka perus Pizza niin jo on pohjana se tomaattikastike, tai vaikka se lasagne, niin siihen tehdään se valkokastike. Sen ei tarvitse olla kuin uudet potut, niin niiiden kastike on se suussa sulava voi. Se jos et tykkää ketsupista on ihan jepa, mutta jos et ymmärrä että ketsuppi on kastike ja sen ruoan PITÄÄ maistua kastikkeelta, niin en voi auttaa.

Jatkossa vain arvostaisin että tyytyisit vain haukkumaan sitä ketsuppia pahan makuiseksi, et väittäisi että kastikkeen ei pidä maistua.
Loukkasinko tunteitasi kun en arvostanut Lidlin lasipulloketsuppiasi vai mistä tämä purkaus. Ei ketsuppi varsinaisesti pahaa ole, vaan aika tympeän makuista, eikä paranna minkään (ei-tympeänmakuisen) ruoan makua, siksi en sitä käytä. Sinä saat toki käyttää. Ketsupin rinnastaminen ns oikeisiin kastikkeisiin antaa minulle tietyn kuvan ruokailutottumuksistasi.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Sen verta mielenkiintoinen vääntö, että pakko puuttua. Ketsuppi on maustekastike siinä missä tabasco tai sriracha - ja näiden funktio on tuoda pieni lisämauste ateriaan, ketsupin tapauksessa umamisuus/sokerisuus, tabascossa tulisuus/happo ja srirachassa tulisuus/suolaisuus. Nämä ruokailija lisää usein itse. Bearnaise tai bechamel taas ovat "mother sauceja" eli lisukekastikkeita, joilla on merkityksellisempi ja määrällisesti suurempi funktio aterian osana. Nämä ovat usein valmiina ruuassa tahi annoksessa. Toki olen nähnyt pieniä lapsia, joiden lautanen koostuu lähinnä siitä ketsupista, mutta ei se tee ketsupista kastiketta sanan varsinaisessa merkityksessä. Minkään ruuan ei pidä maistua ketsupilta.
Loukkasinko tunteitasi kun en arvostanut Lidlin lasipulloketsuppiasi vai mistä tämä purkaus. Ei ketsuppi varsinaisesti pahaa ole, vaan aika tympeän makuista, eikä paranna minkään (ei-tympeänmakuisen) ruoan makua, siksi en sitä käytä. Sinä saat toki käyttää. Ketsupin rinnastaminen ns oikeisiin kastikkeisiin antaa minulle tietyn kuvan ruokailutottumuksistasi.
Ensinnäkin mother sauces on ranskalaista keittiötä, muualla ei moisia tunneta. Toisekseen on hyvin amerikkalaista koko ketsupin käsite nykyään, kauas on se omena pudonnut puusta siitä mitä se aiemmin oli ja ennemminkin tulisi, edelleenkin, käyttää käsitettä tomaatti ketsuppi.

Ja ei minä en loukkaannu ruokaketjuissa mistään, "se on makuasia sano Musti, kun muniaan nuoli". Yksi typerimmistä asioista tapella on makuaisti, koska meillä jokaisella on omamme. Minä vain halusin tuoda ilmi, että siinä missä jossain muussa ruoassa on se kastike se makua tuova elementti, niin tässä nyt väitettiin että jos ketsuppi tuo makua, niin se on pahasta. Näinhän ei toki ole, koska ketsuppi on (edelleenkin) vain kastike muiden joukossa, kaikkien kastikkeiden idea on nimen omaan tuoda sitä makua ja maistua. Se jos ei sitä makua arvosta on täysin jokaisen oma asia, mutta se että sanoo ettei kastike saisi maistua, ei ole. Se maistuminen kun on sen kastikeen idea.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Se jos ei sitä makua arvosta on täysin jokaisen oma asia, mutta se että sanoo ettei kastike saisi maistua, ei ole. se maistuminen kun on sen kastikeen idea.
Minä sanoin että ketsuppi on tympeän makuista eikä paranna minkään ruoan makua, enkä sitä käytä koska en halua että ruokani maistuvat ketsupilta, koska ne maistuvat paremmalta ilman ketsuppia koska ketsuppi on minusta tympeän makuista eikä oikeastaan paranna minkään ruoan makua joten en sitä käytä. Voin toistaa pyydettäessä.
 

Valapatto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Hese on kyllä paska ja minä idiootti kun aina välillä siihen jossain reissussa ollessa lankean.

Ranskalaiset maisuvat jollekin liimatun sahanpurun ja jauhon yhdistelmälle. Hampurilainen lilluu valkoisessa mällissä ja viimeiset pari kertaa kun olen burgeria tuolla napostanut majoneesin lisäksi siinä on maistunut järjetön suolamäärä.

Kunnon ranskalaiset, mahdollisuus hampurilaiseen jossa noin kymmenen kertaa vähemmän majoneesia ja hintoja pari euroa alaspäin niin voitaisiin päästä jo keskinkertaiseen mäkkäri-luokkaan.
 

cottonmouth

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo & Philadelphia Flyers

Ihan huomiona; kohtuullisen kova fight-card on purilaisella. Kyllä tuolla Nielikäisen nukuttaisi.

Lisäaineet:
E202 x 3
E303
E331
E339
E450
E451
E509
E621 x 3

allergeenit:

soija
maitoproteiini
gluteeni
laktoosi
kananmuna

juustosiivu:

cheddarjuusto (53 %)

Tuohon päälle vielä ranut, niin ai-ai.

Toki samaa sontaahan se on pitkälti muuallakin ja kukaan nyt ei suoranaisesti palvo sielunsa temppeliä pikaruoalla, mutta onhan tuo Hesen esimerkki oikeasti melkoista epäruokaa. Ja eikä siinä, kerran eletään, turha syyllistää ja näillä mennään.

Sitä aina Helsingissä jotenkin kuplautuu, kun pystyy vetämään rasvaa, suolaa ja hiilareita verisuoniin paremmallakin tavalla. Anteeksi.
 

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Minä sanoin että ketsuppi on tympeän makuista eikä paranna minkään ruoan makua, enkä sitä käytä koska en halua että ruokani maistuvat ketsupilta, koska ne maistuvat paremmalta ilman ketsuppia koska ketsuppi on minusta tympeän makuista eikä oikeastaan paranna minkään ruoan makua joten en sitä käytä. Voin toistaa pyydettäessä.
Älä toista. Hyvä ketsuppi parantaa makuelämystä, kun dippaa niitä ranskalaisia siihen. Kiitos kiinalaisille tästäkin kulinaristisesta keksinnöstä. Siis hapanimelästä tomaattikastikkeesta. Sulla on vain asennevamma. Poistuisit joskus tuosta ahdistavasta ja elämää rajoittavasta vankilasta. Kokeile ja nauti. Mutta anna itsellesi ensin lupa siihen.
 
Toki samaa sontaahan se on pitkälti muuallakin ja kukaan nyt ei suoranaisesti palvo sielunsa temppeliä pikaruoalla, mutta onhan tuo Hesen esimerkki oikeasti melkoista epäruokaa. Ja eikä siinä, kerran eletään, turha syyllistää ja näillä mennään.

Miten e-koodiruoka on epäruokaa? Sinunkin elimistössä on em. listassa mainittuja erittäin tärkeitä kivennäisaineita.

Huvittaa, että se mikä on elintarviketeollisuudessa sokerikulööri E150 (E=suoraan saatanasta), muuttuu lähiluomuvegaanileipomon kuppikakussa ihanaksi, aidoksi craft-leivonnaiseksi, josta maksaa mielellään 7 euroa. Näin esimerkkinä.
 

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
Hyvä ketsuppi parantaa makuelämystä

No ei paranna. Jos haluat tomaatin maistuvan, siihen on ihan tomaatti, murskattuna. Ja mausteet sitten siihen mukaan.

Ketsuppia käytän hätätapauksessa, pätee myös ransksalaisiin. Tosin ne ovat tarkkaan ottaen belgialaisia.
 

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
No ei paranna. Jos haluat tomaatin maistuvan, siihen on ihan tomaatti, murskattuna. Ja mausteet sitten siihen mukaan.
Kuule, jos (=kun) mä haluan pizzan päälle tabascoa, laitan valmista soosia enkä tabasco-chilejä, etikkaa ja suolaa. Miten maustekastikkeen konsepti on muuten fiksun tuntuisille ihmisille noin vaikeaa?
 

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Tässä vielä jonkun random-tyypin kommentti Tiede-lehden keskustelusta:

"Huvittavinta on, että tehdessäni kerran kantonilaista hapanimeläkastiketta alkuperäisellä kiinalaisella ohjeella tomaattipyreestä, riisietikasta, sokerista ja mausteista, havaitsin että lopputulos maistui TÄSMÄLLEEN Felixin ketsupilta! Ei Heinzilta vaan Felixiltä."

Haha, ottaako koville ketsuppi-vammaiset? Kiinalainen resepti = kulinarismin huippu. Ja vielä Tiede-lehdessä kerrottu fakta!
 

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
Kuule, jos (=kun) mä haluan pizzan päälle tabascoa, laitan valmista soosia enkä tabasco-chilejä, etikkaa ja suolaa. Miten maustekastikkeen konsepti on muuten fiksun tuntuisille ihmisille noin vaikeaa?
Kuule, jos haluan lisäaineita tomaatista etäisesti maistuvan aineen mukana, laitan ketsuppia. Jos haluan tomaattia ranskalaisten kanssa, laitan sitä, murskattuna, pippureilla lisättynä. Ja en todellakaan käytä kaupasta saatavaa tabascoa tai texaspeteä mihinkään. Noi soosit teen itse, aina. Sinapin kohdalla joustan.

Tiedän tietenkin olevani hankala. Olen sitten fiksu tai vain sen oloinen.
 

Prof. Puck

Jäsen
Suosikkijoukkue
***HIFK*** & Norristolainen
Ketsupin ja ranskalaisten liitto on pyhä. Ja onhan ketsupille pari muutakin käyttötarkoitusta. Ihan turha sitä on dissata, mutta toki aika ja paikka pitää valita, milloin sitä kehtaa käyttää. Mäkkärissä otan äärimmäisen harvoin ranskalaiset, mutta aina ketsuppia kylkeen, jos otan.

@Leon innoittamana - ja lievästi ilkikurisella luonteella varustettuna - oli pakko pilailla eilen vähän paremmassa italialaisessa ravintolassa päivällisellä käydessäni pyytämällä seafood-pasta-annoksen pöytään saapuessa ketsuppia kyytipojaksi. Omistajan ilme oli hieno kun hän yritti peitellä vitutustaan, mutta valitettavasti omakaan pokka ei pitänyt ja oli pakko tunnustaa etten minä nyt tosissaan kuitenkaan.

Ranskalaisten kanssa ketsuppi kuuluu yhteen. Tosin mieluiten chilillä ja pippurilla höystetty sellainen. Joku sanoikin tuossa ylempänä oivasti, että ketsupeilla on eroa kuin yöllä ja päivällä. Vähän sama kuin sanoisi, että kaikki tee on paskaa maistettuaan pelkästään Liptonin keltaista.

Se on tietenkin sitten kokonaan toinen asia, jos ketsupista ei ylipäätään pidä. Minä käytän ketsuppia kotona kokkaillessa pinessä määrin myös tomaattikastikkeen valmistamiseen, vaikka muuten pääasiassa tuoretavaraa käytänkin rakka-aineina. Tuo kivan pienen vivahteen kastikkeeseen.

Mitä ketjun aiheeseen eli pikaruokaketjuravintoloihin tulee, niin hampurilaismestoista parhaiten toimii BK ja Carl's Junior. Tosin aika vähän varsinaista pikaruokaa tulee syötyä. Olen enemmän muikku/mustamakkara/kalakukko-miehiä... (silloin kun sellaista herkkua on saatavilla..).
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Jos haluaa oikeesti hyvää hampurilaista niin kannattaa mennä käymään Mikes Dinnersissä. Siellä käydessä huomaa kuinka kaukana Burger Kingin purilaiset on oikeesti hyvästä hampurilaisesta. Ei oikee toimi tommonen "parempi pikaruoka" itelle.
Tarkoittanet Myyrmäen juna-asemalla sijaitsevaa Mike's Diner -nimistä ravintolaa. Eksyin tuonne puolivahingossa kerran ja tykkäsin sen verran, että on nyt pari kertaa ihan hyvän matkan päästä ajeltu varta vasten burgerille tuonne. Ei mikään pikaruokapaikka toki, mutta ihan ripeästi sieltä sen mainion hampurilaisen saa. Taisin tätä ravintolaketjussakkkn joskus kehaista ja nyt kehun uudelleen. Junalla pääsee ihan viereen, jos auton haluaa jättää kotiin.
 

Kiuru

Jäsen
Jos haluaa Suomesta parasta mahdollista burgeria ketjuravintoloista ei ole muuta mahdollisuutta kuin friends & brgrs

Itselle kuitenkin maistuu myös BKn, Hesen kuin MCn safkat, tosin näissä olen aika valikoiva mitä tilaan. Yleisesti tämän kolmikon parhaat burgerit on Hesessä, BKssa on sitten tämän kolmikon paras yksittäinen burgeri ja mäkissä yleisesti heikoimmat. BKssa on parhaat ranut, hesessä heikoimmat. Mäkissä sitten parhaat jälkiruoat tästä kolmikosta. Summasummarum sanoisin, että omat mieltymykset ratkaisee ja se mitä painottaa

Jos kuitenkin otetaan vertailuun tämän kolmikon ulkopuolisia, niin edellä sanottu Friends & Brgrs | Fresh Casual -hampurilaisravintola on parasta mitä Suomesta saa ketjutason pikaruokaloissa.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Jos haluaa Suomesta parasta mahdollista burgeria ketjuravintoloista ei ole muuta mahdollisuutta kuin friends & brgrs
Kova väite, kerrotko miten eroaa NGHTY Burgerista mistä eilen mainitsin ja miksi on esim heidän nimikkopurilaistaan parempi?

_
 

Kiuru

Jäsen
Kova väite, kerrotko miten eroaa NGHTY Burgerista mistä eilen mainitsin ja miksi on esim heidän nimikkopurilaistaan parempi?

_
En löydä mitään yksittäistä syytä, tuollainen hyvät burgerit jotka päihittää 100-0 perus MC't, Heset ja BK't. Itse kuitenkin syystä tai toisesta pidän enemmän friends & brgrs. Voi olla, että käytin liian kärjistettyä sanavalintaa.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Kyllä mulle BK:n ateriat maistuu näistä massaketjuista parhaiten. Ennen kuin tuli Suomeen, niin johtui tietysti ihan siitä erilaisuudesta, mutta kyllä mä nykyään Suomessakin meneen Kingiin, jos mahdollisuus valita. Hese on vihoviimeistä paskaa, majoneesilla kostutetut hampparit ja aivan uskomattoman surkeat ranskalaiset. Mutta näiden ketjujen tarjonnan vertailu on vähän sama kuin vertailisi koulujen ruokaloita. Mättöä tulee, mutta oikeat ravintolat on sitten erikseen. Noita voi käyttää, kun on nälkä, eikä aikaa tai intoa kunnolliseen ruokailuun.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
En löydä mitään yksittäistä syytä, tuollainen hyvät burgerit jotka päihittää 100-0 perus MC't, Heset ja BK't. Itse kuitenkin syystä tai toisesta pidän enemmän friends & brgrs. Voi olla, että käytin liian kärjistettyä sanavalintaa.
Mulla on itse asiassa tuo friends testaamatta joten otan tämän vinkkinä ja voin vastata potentiaaliseksi syyksi vaikkapa hinnan, friends näyttää olevan halvempi ja jotain sekin vaikuttaa, minullekin burgeria valittaessa.

_
 

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Kova väite, kerrotko miten eroaa NGHTY Burgerista mistä eilen mainitsin ja miksi on esim heidän nimikkopurilaistaan parempi?
En ole testannut kumpaakaan, mutta muistaakseni F&B voitti Hesarin testissä NB:n tässä alkuvuodesta. Voittikohan kaikki muutkin, en enää muista.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Voittikohan kaikki muutkin, en enää muista.
Hans vilivili Välimäki oli sitä mieltä että paras suomessa syöty burgeri löytyy NB:stä, mutta makuasioitahan nämä michelin-kokeillakin.
Ravintolaburgerit jotka lautasella on hiukan jo historiaa, alle kympillä pitäisi saada handuun hyvä burgeri mitä mässytellä naama soossissa, se on pitkälti original burgerin idea, ainakin mulle.

_
 

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
Tämäkin kannattaa testata: The Lucky Bastard | Burgers & Brews jos sattuu kulmille. Sinänsä ot, kun ei ole ihan pikaruokaa (tekevät tilauksesta) ja hinnoiltaankin pikasafkan yläpuolella. Viinaakin saa jos siltä tuntuu. Suomessa toistaiseksi käymistäni parhaat burgerit. Mutta esim nuo @Jupe ja @HOOLIGAN_ mainitsemat mestat on käymättä, burgereita kun en syö kuin harvoin.

Ja @MacRef tuo Mike's Diner on kieltämättä hyvä. Espoon perukoilta en tosin viitsi burgerin takia ajaa, mutta jos asiaa tuohon suuntaan ja sattuu nälkä yllättämään, niin sinne. Seudun paras uusi ravintola löytyi Myyrmäestä | Helsingin Uutiset
 
Viimeksi muokattu:

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Hans vilivili Välimäki oli sitä mieltä että paras suomessa syöty burgeri löytyy NB:stä, mutta makuasioitahan nämä michelin-kokeillakin.
Ravintolaburgerit jotka lautasella on hiukan jo historiaa, alle kympillä pitäisi saada handuun hyvä burgeri mitä mässytellä naama soossissa, se on pitkälti original burgerin idea, ainakin mulle.

_

Minusta molempia tarvitaan, koska sellaisesta hyvästä lautasburgerista ei oikein saa tuota soosiversiota, tai ainakin sen syöminen olisi ihan mahdotonta. Mutta tuo kaipaa vielä Suomessa kehitystä, että nuo soosiburgeritkin tehtäisiin kuitenkin samalla laadulla kuin lautasversiot muuten. Nykyään vain harvoista paikoista saa noita, vaikka asiallisen lautasburgerin alkaa saada jo paikasta kuin paikasta.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Kiitti vinkistä, idässä en paljoa asioi mutta Omenassa joskus tulee piipahdettua joten testataan.

Näyttäisi hinnat monilla olevan nyt tuo aika jämpti 10€ laatuburgerista. Toivottavasti sen saa myös nopeasti handuun, välillä sitä maksaa mielellään fast foodista jos on tarkoituskin syödä nopeasti.

10€ hintaluokassahan on nämä fafa'sit, chalupat ja muut trendi fast fooditkin.

_
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Minusta molempia tarvitaan, koska sellaisesta hyvästä lautasburgerista ei oikein saa tuota soosiversiota, tai ainakin sen syöminen olisi ihan mahdotonta. Mutta tuo kaipaa vielä Suomessa kehitystä, että nuo soosiburgeritkin tehtäisiin kuitenkin samalla laadulla kuin lautasversiot muuten. Nykyään vain harvoista paikoista saa noita, vaikka asiallisen lautasburgerin alkaa saada jo paikasta kuin paikasta.
Lautasburgerin ongelma on mulle juuri tuo burgerin olennaisen tarkoitus, vaikea saada kerralla kaikkia makuja suuhunsa kun leikkelee haarukalla ja veitsellä. Ja käsin niitä megapullia on vaikea syödä, muutenkin leipää on liikaa, viimeisen viiden vuoden aika niistä muutamasta lautasburgerista olen aina jättänyt kannen syömättä.

_
 

Anssi #5

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mistä tää kotimaa vs ulkomaat -hassuttelu nyt kumpuaa? Kenelle tässä on tarkoitus vittuilla?
Onhan se jonkun näköinen ilmiö, että joku ketju joka ei vielä ole Suomessa saa kehuja, mutta sitten kun tulee Suomeen onkin ihan paska. Tietysti tuo näyttää pahemmalta kuin oikeasti on, sillä hyvin harvoin sama ihminen ensin kehuu ja sitten haukkuu myöhemmin. Eri arvostelijoista siinä siis yleensä on kyse.

Onhan sille tietysti jotain perustelujakin, että tuollainen "ulkomailla parempaa" ilmiö on jossain määrin tottakin. Eli kun joku käy lomalla ollessaan paikassa, jota ei Suomessa ole ja on ehkä sitä käyntiä pitkään odottanutkin, niin kyllähän sitä on kaikesta tuosta siinä määrin paremmissa fiiliksissä, että maistuu se ruokakin paremmalta. Ja sitten kun se sama pulju tulee Suomeen, niin se muuttuukin ihan arkiseksi, kun kokemuksesta puuttuu odotus, lomafiilikset yms.

Ihan puhdas vaihtelukin saa ruuan helposti maistumaan paremmalta. Varmasti moni tunnistaa tilanteen, jossa syö jotain perusruokaa useamman kuukauden tauon jälkeen, niin sepäs maistuikin tosi hyvälle. Uuden hampurilaisketjun burgerikin saataa maistua paremmalta ensimmäisellä kerralla, mutta sitten muutaman käynnin jälkeen se ei enää olekaan sen kummempaa kuin muutkaan. Jos se eka kerta on ollut ulkomailla, niin saattaa syntyä harha, että siellä se oli parempaa ja täällä ei vaan osata.

Omalta kohdalta voisi sanoa, että syön itsekin reissussa mielellään jotain paikallista herkkua. Ei siksi, että se välttämättä osataan tehdä siellä paremmin, mutta esim Fish and chips Lontoossa sellaisesta omiin ennakkoluuloihin sopivasta pikkuisesta kulmapuodista nyt vaan pitää ostaa ja se maistuu kummasti paremmalta, kuin sama tavara tavallisessa ravintolassa Suomessa. Fiilistely on tärkeä osa herkkuruokailua.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös