Väittelyä pikaruokaravintoloista

  • 362 408
  • 1 766

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Onhan sille tietysti jotain perustelujakin, että tuollainen "ulkomailla parempaa" ilmiö on jossain määrin tottakin. Eli kun joku käy lomalla ollessaan paikassa, jota ei Suomessa ole ja on ehkä sitä käyntiä pitkään odottanutkin, niin kyllähän sitä on kaikesta tuosta siinä määrin paremmissa fiiliksissä, että maistuu se ruokakin paremmalta. Ja sitten kun se sama pulju tulee Suomeen, niin se muuttuukin ihan arkiseksi, kun kokemuksesta puuttuu odotus, lomafiilikset yms.

Niin, ja ehkä enemmän kuin paremmasta, on kyse kuitenkin erilaisesta. Vaikka ymmärrän pointin, kun puhutaan, että kaikissa noissa on samaa kamaa, niin kyllähän ne kuitenkin tunnistettavasti toisistaan poikkeaa eri ketjujen annokset. Maistuu siis paremmalta, koska on vähän erilainen kuin normisti Suomessa syötävät mätöt. Jos/kun ketju tulee Suomeen, pujahtaa sitten sinne rutiinimättöjen lokeroon.
 
Suosikkijoukkue
Winnipeg Jets
Onhan se jonkun näköinen ilmiö, että joku ketju joka ei vielä ole Suomessa saa kehuja, mutta sitten kun tulee Suomeen onkin ihan paska. Tietysti tuo näyttää pahemmalta kuin oikeasti on, sillä hyvin harvoin sama ihminen ensin kehuu ja sitten haukkuu myöhemmin. Eri arvostelijoista siinä siis yleensä on kyse.

Onhan sille tietysti jotain perustelujakin, että tuollainen "ulkomailla parempaa" ilmiö on jossain määrin tottakin. Eli kun joku käy lomalla ollessaan paikassa, jota ei Suomessa ole ja on ehkä sitä käyntiä pitkään odottanutkin, niin kyllähän sitä on kaikesta tuosta siinä määrin paremmissa fiiliksissä, että maistuu se ruokakin paremmalta. Ja sitten kun se sama pulju tulee Suomeen, niin se muuttuukin ihan arkiseksi, kun kokemuksesta puuttuu odotus, lomafiilikset yms.

Ihan puhdas vaihtelukin saa ruuan helposti maistumaan paremmalta. Varmasti moni tunnistaa tilanteen, jossa syö jotain perusruokaa useamman kuukauden tauon jälkeen, niin sepäs maistuikin tosi hyvälle. Uuden hampurilaisketjun burgerikin saataa maistua paremmalta ensimmäisellä kerralla, mutta sitten muutaman käynnin jälkeen se ei enää olekaan sen kummempaa kuin muutkaan. Jos se eka kerta on ollut ulkomailla, niin saattaa syntyä harha, että siellä se oli parempaa ja täällä ei vaan osata.

Rohkenen väittää että ainakin Burger Kingin ruuan laadussa on todella iso ero suomen ja ulkomaiden välillä.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
BK on ok eväspaikka esim. lapsia junalle saattaessani tms. helppoa, halpaa ja nopeaa kaivatessani. Mäkistä voisin joitain euron juustoja hakea välipalaksi hädän tullen, Subway taas toimii ihan hyvin pari-kolme kertaa kuukaudessa, varsinkin perjantaisin. Hesburger ei ole boikotissa, mutta todella harvoin tulee käytyä. Ei vain toimi mulle.

Ulkomailla tulee näissä Suomessa olevissa ketjuissa harvoin asioitua, tai iso kissa kansainvälisissä muutenkaan, koska mieluummin haen jotain paikallista. No, jenkeissä toki kokeilisin nuo kehutut ketjut. Luganossa kylläkin otin välipalaksi tarjous kanaburgerin, koska oli ainoa järkevän hintainen ruoka siinä lähistöllä ja nälkä painoi päälle.
 

Captain Slow

Jäsen
Suosikkijoukkue
KR69, K11ng Perrin, Bratislavan mm-miehistö 2019
Hesburger ei ole boikotissa, mutta todella harvoin tulee käytyä. Ei vain toimi mulle.
Itse taas pyrin väittämään vähän niinkuin periaatteen takia. Syynä tähän on sellainen pikkuseikka et mitä on omatoimisilla ja isoimmilla fanireissuilla tullut oltua, niin vaikka kuinka monella kerralla on ryhmänjohtaja kysynyt 30-45min ennen saapumista et mitä kukin tilaa, niin aina se samanpituinen lakisääteinen tauko palaa syömisen sijaan jonossa seisomiseen kun ateriat ei ole valmiina. Vanha sananlaskuhan menee niin et Hesessä on ranskalaiset sitä varten et ne saa syödä burgeria ootellessa.

Isoimmista ketjuista muuten aika paha mennä sanomaan, aikalailla 50-50 Mäkkäri ja BK. Menettelee tuo huoltoasemien Scanburgerikin. Enemmän tulee kyllä pienemmiltä grillikojuilta haettua muonaa.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Rohkenen väittää että ainakin Burger Kingin ruuan laadussa on todella iso ero suomen ja ulkomaiden välillä.
minä taas rohkenen olla eri mieltä joskin ihan ehdoton väite ei ole. Olen joskus pikaruokaketjujen tukkupuolelle töitä tehnyt ja tiedän että miten tiukasti konsepteihin kuuluu se, että sisällössä on mahdollisimman vähän eroa eri puolella. Tietyt tuotteet tulee jopa keskitetysti jäädytettyinä kaikkialle maailmaan. Toki esim lihat ja salaatit eivät tule St Louisista tai Chicagosta ja tiedossa on ettei jostain Aasiasta ihan samanlaista lihaa saa kuin vaikka Suomesta ja tämä hieman näkyy lopputuotteessa.

Huvittaa hieman ajatus että New Jerseyn takamailla kahta työtä viiden taalan tuntipalkalla burgeria paistavat elämäänsä kyllästyneet 150 kiloiset afroamerikkalaiset olisivat jotenkin niin ylivertaisia työhenkilöitä ja asiakaspalvelijoita verrattuna suomi-kollegoihinsa. EU:ssa toki on tiukempi säätely eikä esim KFC:n kanateurasjätettä saa Euroopassa tarjota ihmisille enkä ihan varma ole glys...glyt... siis maissisiirapistakaan.

Mutta Losissa on vitun siistiä ja puuro maistuu puurolle.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Ja niinkuin ketjussa on todettukin niin eikö se totuus miksi eksoottiset ulkomaanherkut maistuu niin hyvälle löydä oheisesta kaaviosta: http://i0.kym-cdn.com/photos/images/original/000/953/012/29a.jpg


Oma kakkossuosikkiketjuhampurilaiseni eli Wendysin quadriple-cheeseburger lakkautettiin pari vuotta sitten terveellisyysintoilijoiden toimesta. Siinä jäi parhaillaan foliopaperin pohjalle varmaan puoli desilitraa juoksevaa rasvaa, jonka kova jätkä olisi voinut pirtelöpillillä juoda alas. Jos niitä olisi Suomessa myyty niin eiköhän se kerran vuodessa olisi riittänyt.
 

kyykäärme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Espanjassa mäkkärillä käytetään enemmän suolaa kuin Suomessa. Ranskalaiset ovat saakelin suolaisia. Bigmacin salaatinlehdetkin oli jotenkin saatu suolattua. Pari kertaa käyty viikon sisällä, kun perheen 5-vuotias ei ulkomailla paljoa muuta lämmintä syö kuin ranskalaisia.
 

heavylutaa18

Jäsen
Suosikkijoukkue
Saimaan Pallo, Seattle Kraken
Välillä tulee otettua kulttuuriristeily Tallinnaan että pääsee sinne mäkkäriin. Parempia raneja ei tältä planeetalta löydy, ja reilulla ketsupilla.
 

cottonmouth

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo & Philadelphia Flyers
Miten e-koodiruoka on epäruokaa? Sinunkin elimistössä on em. listassa mainittuja erittäin tärkeitä kivennäisaineita.

Heh, ei kai... Koostuuhan minun elimistöni suurelta osin hapesta ja hiilestäkin, mutta en niitä lähtisi vaikkapa hiilimonoksidimuodossa itseeni hankkimaan. Saahan e-ruokaa puolestani vetää, koska eihän esim. tuon hampurilaisen aineilla läheskään kaikilla ole tunnettuja haittavaikutuksia ja lähinnä nekin ovat mahdollisia yliherkkyysoireita. Lähinnä noilla pyritään muokkaamaan elintarvikkeen koostumusta ja ulkonäköä, jotka eivät muutoin välttämättä kuluttajan silmää miellyttäisi. Eli karkeasti sanoen halvasta ja heikompilaatuisesta materiasta saadaan päällisin puolin paremman näköistä tai pidempään säilyvää. Jos tuota hakee syömältään safkalta, niin ei se minulta ole pois.
 
Jos haluaa simppeliä, halpaa ja nopeaa jenkkipurilaista niin paras on Mäkin eurolista, tuplajuustoa, juustoa, el macoa, pekonia mitä saa 1-3 eurolla. Ei mitään aterioita vaan pelkät burgerit taskuun ja menoksi.

Osin sama ja osin täysin eri. El Maco on melkeinpä parasta mitä näistä pikaruokamestoista saa ja sen voisi tilata joka kerta tuolla käydessään. Sitten taas esim. nuo euron juustot ovat vähän sama kuin pahvia söisi. Jos Heselle vedetään majoneesin kanssa överiksi, niin Mäkkärin euron juustoon soisi edes jotain sinne väliin. No, siksipä se onkin euron juusto eikä viiden euron juusto.
 

BigRedBob

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Florida Panthers, Miami Heat, Trevor Gillies
Välillä tulee otettua kulttuuriristeily Tallinnaan että pääsee sinne mäkkäriin. Parempia raneja ei tältä planeetalta löydy, ja reilulla ketsupilla.
Tallinnassa kannattaa kokeilla ehdottomasti Dereku Burger!
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | isn't
Hesburgerin majoneesit ovat kyllä taatusti ikuinen väännön aihe. Joidenkin mielestä hyviä, toisten mielestä hirveitä, ja osa sitten menee siihen puoleen väliin niin kuin minä. Mielestäni ranskalaisten kanssa hessun kurkkumajo on parasta ikinä ja paprikamajo toiseksi parasta. Toisinaan toisinpäin. Mutta hamppareissa alkavat kyllä molemmat kyllästyttää. Kerran vuodessa voi Hesessä käydä, kaikki muu on liioittelua.

Tokikin nuorena miehenä ketjussa työskennelleenä tuo ruokalista tuli seilattua niin monta kertaa edes takaisin ettei ole ihme että kyllästyin. Pienenä sisäpiiritietona voin kertoa että yksi majopumpun painallus tuottaa keskimäärin 16,5 gramman pökäleen majoneesia hampurilaiseen. Megahampurilaisessa on neljä painallusta majoneesia. Nopealla laskutoimituksella tämä tekee 66g majoneesia hampurilaisessa, jonka sisältämän lihan raakapaino on 150g. Nappisuoritus.
 

Moto

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Onkohan muuten Lidlin Grillimaisteri-majoneesit, paprika ja kurkku ainakin, samaa tavaraa kuin nuo Hesburgerin? Ainakin vaikutti kovin samankaltaisilta. Kyllä ne pienissä määrin ovat ihan jees, mutta ei niitä nyt tarvitse kahvikupillista laittaa joka purilaiseen, kuten Hese tuntuu tekevän.

Aika vähän tulee enää hampurilaisia syötyä, mutta se Friends & Brgs on ollut pitkään testauslistalla. Ehkä urbaanijuhannuksena voisi sitä koittaa jonain päivänä, ellei ole kiinni.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | isn't
Onkohan muuten Lidlin Grillimaisteri-majoneesit, paprika ja kurkku ainakin, samaa tavaraa kuin nuo Hesburgerin?
Eivät. Hesburger varjelee hyvin tarkasti majojensa reseptejä eikä taatusti tule antamaan niitä kenenkään käyttöön. Se ei myöskään myy majoneesejaan isoissa pakkauksia kuten salaatikkastikkeitaan, vaan vain 40g pusseissa ravintoloissa.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | isn't
No, okei. Otetaan sen verran takaisin, että muuten oli ihan jees, mutta minulle tärkeä hampurilaisen pihvi oli kuin heikomman katugrillin perusburgerista.
Minkä burgerin söit?

Mulla on sellanen kutina että sulla on huono makuaisti ja väärät mielipiteet. MAX on Wendy'sin jälkeen maailman paras hampurilaisketju ei vastaväitteitä!
 

Tuamas

Jäsen
Minkä burgerin söit?

Mulla on sellanen kutina että sulla on huono makuaisti ja väärät mielipiteet. MAX on Wendy'sin jälkeen maailman paras hampurilaisketju ei vastaväitteitä!

Kolme eri perusburgeria (oma ja kahden lapsen) olisko ollu max ja cheese, ei siis näitä niiden premium-mallistoon kuuluvia.

Ranut oli hyviä, ranuboksi erinomainen, mutta noi pihvit oli niin kuraa että ketutti.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | isn't
Ranut oli hyviä, ranuboksi erinomainen, mutta noi pihvit oli niin kuraa että ketutti.
Joko sulla on käynyt huono tuuri tai sitten ne on muuttanut reseptiä. Koskaanhan se pihvi ei ole ollut ns. perinteisen kokolihapihvin kaltainen vaan ikäänkuin tasaisempi ja (anteeksi paska sana) smoothimpi. Max burger samoin kuin original ovat hyviä mutta ensi kerralla suosittelen vielä kokeilemaan friscoa ja GI-burgeria.
 
Suosikkijoukkue
Winnipeg Jets
Onko Burger Kingin kanahampurilaisista mihinkään? Oon kokeillu Double Steakhousea & Double Whopperia eikä ne vakuuttanu. Aattelin antaa kanalle viellä mahdollisuuden.
 

lake79

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Suomi, Pahalampi.
Onko Burger Kingin kanahampurilaisista mihinkään? Oon kokeillu Double Steakhousea & Double Whopperia eikä ne vakuuttanu. Aattelin antaa kanalle viellä mahdollisuuden.
Itse en kovin erikoisena pitänyt, mutta onhan tuo saattanut vähän parantua kun tuli syötyä kiireaikaan tuo kun Tampereen BK oli vielä nuori. Double Steakhouse vielä testaamatta, mutta muistaakseni steakhouse ei ollut kovinkaan erikoinen.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
No, okei. Otetaan sen verran takaisin, että muuten oli ihan jees, mutta minulle tärkeä hampurilaisen pihvi oli kuin heikomman katugrillin perusburgerista.
Jännää, kun minä olin viimeksi Ruotsissa, niin sieltä ryntäsi erittäin huolestunut kokki tiskin takaa kertomaan minulle, että hän tuo minulle ihan kohta purilaisen, mutta ei saanut pihviä tehtyä ajoissa muiden kanssa samaan satsiin ja hän on todella pahoillaan tästä. Eipä ole muissa rafloissa tullut kokki tiskin takaa selittämään asiakkaalle, että kun ei grilliin mahtunut enempää, niin että olisi voinut taata laadun, täten valitettavasti sinun hampparissa kestää muutaman minuutin pidempään. Hyvä hamppari se oli, asiakaspalvelu yllätti positiivisesti js varsinkin sen kyseisen kaverin ote siihen hommaansa, eli oikeasti välitti (tai ainakin esitti välittävänsä) siitä mitä muiden lautaselle tuottaa.
 

Sisäliitin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Ketsuppi on muuten lasten ja ämmien ruokaa ja kummallekaan se ei silti ole hyväksi. Pilaa makuhermot moinen paska.

Syökää sinappia.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Ketsuppi on muuten lasten ja ämmien ruokaa ja kummallekaan se ei silti ole hyväksi. Pilaa makuhermot moinen paska.

Syökää sinappia.
Joo, suosittelen vielä etsimään sellaisen sinapin missä sitä sokeria ei ole suurimpana ainesosana, tai liki. Se vain taitaa olla aika mahdoton tehtävä. Se sokerihan se on äijien ruokaa, eiks niin? Ja tekee oikein hyvää makuaistillekkin.

Turun Sinappi väkevä ja ainesosalista menee näin: Ainesosat: Vesi, glukoosi-fruktoosisiirappi, SINAPINSIEMEN, väkiviinaetikka, rypsiöljy, suola, värit (E 150c, E 160a), aromi (chili).

Koska laki määrää että noiden pitää olla siinä järjestyksessä missä määrin niitä on siinä tuotteessa niin kyseessä on siis sokeroitu vesi, mihin on laitettu vähän sinapinsiemeniä peittämään sitä tosiasiaa, että kyseessä on sokeroitua ja kokoon keiteltyä vettä.

Ja minä kulutan sinappia kuitenkin vuodessa huomattavia määriä enemmän kuin ketsuppia, vituttaa silti kun kaupassa käy sinappi hyllyllä, oikeaa sinappia kun ei saa mistään, vaan näitä sokerilitkuja pelkästään.
 
Viimeksi muokattu:

Sisäliitin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Sokeri on hyvää etenkin sinapin muodossa. Tomaatti paskaa.
Ranskalaisetkin on muuten ihan hirveää skeidaa,jos on pakko joskus syödä niin runsaalla majolla huuhtoo alas.

Sinappia tulee tehtyä aika paljon itse ja eihän siihen oikeasti ole pakko sitä yhyykamalaasokeria mielinmäärin ruiskia.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Sokeri on hyvää etenkin sinapin muodossa. Tomaatti paskaa.
Ranskalaisetkin on muuten ihan hirveää skeidaa,jos on pakko joskus syödä niin runsaalla majolla huuhtoo alas.

Sinappia tulee tehtyä aika paljon itse ja eihän siihen oikeasti ole pakko sitä yhyykamalaasokeria mielinmäärin ruiskia.
Sanoinko minä jossain että sinappi on paskaa? Minulla on kaappi täynnä itsetehtyä sinappia, tai ei itse, koska sisko tekee niin hyvää sinappia ettei minun onneksi tarvitse. Se ei ollut minun pointtini, vaan tuo että on jotenkin muka machoa syödä sokerivettä, ei ole. Toki ymmärrän että osaltasi tuo oli sarkasmia, mutta silti. Aika harvoin kukaan puhuu siitä mitä sinappi oikeasti sisältää.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös