Paljon Suomesta ja vähän Slovakiastakin
Sopiiko kysyä, kuinka tällainen tunneside juuri Slovakian maajoukkueisiin on muodostunut?
Sopii kysyä. Kannattaminen kun on mielestäni täysin vapaavalintaista, eikä kenenkään tule salata kannattamistaan. Eikä sitä tarvitse oikeastaan selitelläkään, mutta minä avaan asian mielelläni siitä kiinnostuneille. Avataan samalla hieman patoumia.
Minä pidän Slovakiasta maana. Tunnesidettä ei ole pelkästään siis urheilun kautta. En voi silti väittää, etteikö Pavol Demitralla olisi ollut asiassa osuutta. Pienempänä tykästyin Slovakian maajoukkueeseen nimenomaan jääkiekon MM-kisoissa. Sittemmin se on tullut suosikiksi niin jalkapallossa, salibandyssä kuin säkkihyppelyssäkin. Syitä on monia.
Slovakia on kiehtova maana. Kukaan ei muista, kaikki unohtavat. Se on vain se toinen osa Tshekkoslovakiaa, jossakin päin Eurooppaa, ehkä. Empiiristen kokemusteni perusteella suuri osa ihmisistä kuvittelee Slovakian olleen osa Neuvostoliittoa. Tykästyttyäni maahan pienenä olen ottanut asioista paljon selvää ja alkanut "pitää puolia" tälle maalle - urheilun ulkopuolellakin. Sitten se on myös siirtynyt itse urheiluun. Spontaanisti. Urheilu on parasta mitä tiedän, ja siirtymä on ollut luonnollinen.
Osan "kunniasta" saa myös Suomi ja suomalaiset. Älkää käsittäkö väärin, vaikka annan nyt tulla melko suoralta kädeltä. Minulla ei ole mitään Suomea eikä suomalaisia vastaan. Suomi tulee hyvänä kakkosena. Mutta Suomi itsessään - urheilukulttuurissaan, ihmisissään ja ideologioissaan - on vienyt minua ajatuksissani pois sen maajoukkueiden kannattamisesta. Tämä kaikki siis urheiluun liittyen. Ei pidä sotkea tähän politiikkaa tai mitään urheilun ulkopuolista asiaa. Suomi on hieno maa, mutta sisältää myös paljon negatiivista.
Miksi? Koska minua pännii suomalaisessa urheilukulttuurissa niin moni asia. Käsitykseni suomalaisesta urheiluskenestä nojautuu pitkälti siihen, miten näen Suomen urheilun laajemmassa kuvassa. Urheilijoita vastaan ei ole mitään negatiivista. Minulle on kannattamisessa se ja sama, menestyykö joukkueeni tai kannattamani maa hyvin vai huonosti. En silti jaksa yltiönegatiivisuutta ja asiantuntemattomuutta, asenteesta puhumattakaan. Hiukan stereotyyppistä, mutta silti totuuspohjaista. Suomalainen urheilukuluttaja pitää Suomea urheilu- tai menestyshulluna kansana. Vain jälkimmäinen pitää jokseenkin paikkansa. Minusta tämä on vastenmielistä. Yltiönegatiivisuus samoin. Kaikki on aina päin persettä. Ja kaikki nähdään niin pienessä mittakaavassa.
Suomalainen ei perehdy muihin urheilukulttuureihin tai ota opikseen. Samalla laukoo mielipiteitään, kuin olisi jotenkin kaikkitietävä. Ärsyttävää pöyhkeyttä. Suomalainen usein myös hylkää heikolla hetkellä. Ja edelleen puhun urheilusta. Lisäksi valitetaan, kun menestystä ei tule tai mitään ei tapahdu. Kuitenkaan itse ei olla tekemässä asialle yhtään mitään. Silkkaa typeryyttä.
Suomessa myös nöyristellään ihan liikaa. Pientä ylpeyttä soisi välillä löytyvän. Sanottaisiin kerrankin vaikka olympiafinaalissa, että vittu tuolla Kanadalla mitään mahdollisuuksia ole. Edes huumorilla! Kamoon. Irti kahleista. Pois synkkyydestä. Eikä paruta sitä, että "ei Suomi kumminkaan sinne potkupallon MM-kisoihin tule elinikänämme pääsemään". Mihin tällä asenteella päästään?
Liikaa apatiaa, sitä on joka paikassa! Välinpitämättömyyttä ja masentuneisuutta. Miksi iloita, kun huomenna kaikki on kuitenkin taas päin persettä? Ja futisfinaalissa pelaa silti joku Espanja, jonka tähtien palkat joku suomalainen veronmaksaja taas kustantaa. Tämä on inhottava ajattelumalli. Kerrankin kun olen repäissyt vähän liveseurannassa normaalia innokkaammin, niin porukka on suu mutrussa vaahtoamassa fanipojista ynnä muista. Enkä tällä koko kirjoituksellani viittaa tähän palstaan, en missään nimessä. Vain yksittäinen esimerkki. Mutta ei täälläkään saa olla innokas, ei ylimielinen, ei mitään. Mennään kaikki saman kaavan mukaan, ollaan siinä samassa muotissa. Eri tavoilla ajattelemista ei sallita. Siksi pitää kannattaa paikallisseuraa ja Suomen maajoukkuetta. Kanavapaketin omistaminen on perisynti, saatika yhdenkin ulkomaalaisjoukkueen kannattaminen sitten! Sehän on täyttä mieshuorausta, ei sitä täällä sallita.
En sano, että Slovakiassa tai missään muuallakaan olisi toisin. Ei varmasti ole. Mutta Suomesta on helpompi kirjoittaa, kun tätä kokee ja elää läheltä joka päivä. Minulla meni kuppi nurin aikoja sitten suomalaisuuteen - nimenomaan siihen, mitä olen täällä lievästi kärjistänyt ja stereotypisoinut. Silti Suomi on tärkeä osa maajoukkuekannatuksessa. Mutta ei tärkein.
En jaksa melankoliaa, en sitä ilmapiiriä. Mentäisiin edes joskus positiivisen kautta. Valittajia on joka paikassa. Niitä, jotka tekevät asioille jotain, niitä jotka eivät keskity parkumiseen ja näkevät asioiden valoisat puolet - he ovat todella vähissä. Uskallettaisiin tehdä jotain toisin. Asiat voisivat muuttua haluamaamme suuntaan.
Tuossa aimo liuta syitä, miksi Suomen maajoukkueiden kannattamiseni on vähentynyt. Slovakian osalta kannattaminen on ollut jatkuvassa kasvussa. Toisen jatkaessa tasaista laskuaan toinen tulee välttämättä jossain vaiheessa ohi.
Minä elän urheilua tunteella, siksi se on isoin asia arjessani. Ei urheilu olisi mitään ilman tunnetta, spontaania sellaista. Rakastan urheilua, sen kaikissa muodoissa, kaikissa ominaisuuksissa. Joitakin puolia vähemmän, mutta rakastan kuitenkin. Ei urheilu saati kannattaminen olisi mitään ilman tunnetta. Menen kannattamisessa pitkälti samoilla ehdoilla. Kaikki on tapahtunut spontaanisti. Se vain on näin, miksikä sitä tästä muuttamaan. Näin minun kohdallani. Ja edelleen; kannattamista ei tarvitse kenenkään itse perustella, mutta minä teen sen mielelläni.
Miten muilla? Herättävätkö urheilu ja urheilukannattaminen tunteita ja etenkin vahvoja sellaisia? Kertokaa tarinanne.