Väärin kannatettu

  • 26 485
  • 166

#76

Jäsen
Kannatus on jännä juttu, että katson suht paljon urheilua ja olen erilaisia kisoja tai tapahtumia jännittänyt. Lopputuloksella itsellään ei juurikaan ole minulle merkitystä, vaan kisan aikaisilla tapahtumilla. Monessa kisassa on vielä selkeä ennakkosuosikki ja on kiva olla altavastaajan puolella, koska yleensä altavastaajan hyvä suoritus tarkoittaa myös viihdyttävämpää kisaa kaikenkaikkiaan. Toisaalta välillä voi olla täysin ennakkosuosikin puolella, jos tämä on hakemassa jotain erikoista saavutusta, jolloin se kilpakumppani on enempi jokin ennätys tsjp.

Maajoukkueiden osalta on aika sama juttu. En koe mitään pakottavaa tarvetta olla automaattisesti Suomen puolella, vain sen takia, että kannan samanlaista passia kuin joukkueen pelajat tai puhun samaa kieltä.

Ehkä kannattaminen on kohdallani väärä termi, koska en koe myöskään tarvetta leuhkia tai kuittailla pelien tuloksella. Torinon kiekkofinaalin jälkeisenä päivänä löi hetken tyhjää, kun työkaveri aamulla kommentoi miten häntä vituttaa. Hetken tuumattuani hiffasin, että jaa kaveri puhuu kiekkofinaalista.
 

LaTe_Show

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Rockies: 1980-1981.
Väärin kannattamista tai ei, mutta olisi mukavaa jos samanlaista intohimoa löytyisi myös kansalliselle tasolle, sillä suomalainen futiskulttuuri todellakin tarvitsisi sitä.

Minun puolesta voi kannattaa Madrid:ja, Liverpool:ja jne muita ulkomaanseuroja, mutta se mikä minua henkilökohtaisesti rassaa on ne kannattajat jotka tippalinssissä laulavat You'll Never Walk Alonea, ja samaan aikaan haukkuvat Suomi-futista potkupallona jne.

Support your local club (too). Ja futis on aina parasta paikanpäällä.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
NY Jets, Knicks, Yankees, Islanders, Chelsea & TPS
Jännä sinänsä, miten niin moni on kommentoinut, ettei ulkomaiseen joukkueeseen voi syntyä samantyylistä sidettä, kuin kotimaiseen. Meikäläinen esimerkiksi on opetettu kannattamaan omia siitä asti, kun isäpappa osti tyyliin 5-vuotiaalle joululahjaksi Tepsin lipun.

Nyt kuitenkin SM-Liigan siirtojen, European Trophyn yms. kikkakutosten seuraaminen on jäänyt täysin NFL:n off-seasonin seuraamisen jalkoihin. Kausi potkaistaan käyntiin keskiviikon ja torstain välisenä yönä (katson varmasti livenä, kiitos Viasatin) ja vaikka oma suosikkini, New York Jets, onkin povattu sarjan häntäpäähän tällä kaudella, vaikka joukkue jäi viime kaudellakin ulos pudotuspeleistä ja vaikka koko harjoituskauden neljän ottelun ajanjaksolla joukkue teki vain yhden vaivaisen touchdownin (häviten kaikki pelinsä), ei meikäläiselle tulisi mieleenkään siirtyä esimerkiksi hallitsevan Super Bowl-mestarin (ja vihatun naapurin) New York Giantsin riveihin. Ei sitten ikinä!

NHL:ssä sitten taas tilanne on ollut uusi edelliskauden päätöksestä lähtien, nimittäin siitä saakka kun Atlanta -> Winnipeg-siirto varmistui. Olin henkeen ja vereen Atlantan miehiä siitä asti kun Dany Heatley oli NHL 2004:n kansikuvassa ja viime kausi oli kyllä eriskummallinen kun suosikkia ei vain ollut. Toki samat naamat pelasivat 'Pegissä, mutta ei se sama asia ollut. Yllätyin itsekin siitä miten kaukana samasta asiasta se oli. Playoffien ulkopuolelle jääminen ei aiheuttanut masennusta ja jaksoin jopa jännätä Flyersin puolesta playoffeissa, vaikka Thrashersin ollessa Jetsin paikalla, olisin luultavasti vain vetänyt piuhat irti ja alkanut odotella MM-kisoja.

Nyt meni enemmän tarinoinniksi kuin kannanotoksi, mutta long story short, hyvä fani kannattaa huonoina aikoina parempaan uskoen ja hyvinä aikoina paremmasta nauttien.
 

Beukeboom

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät / Mamba!
En voi muiden puolesta puhua, enkä haluakkaan. Siksi vuodatan omasta näkökulmastani.

Kannattaminen ja fanittaminen ei ole lainkaan sama asia.

Minulle kannattamisessa oleellisinta on se, että koen olevani osa seuraa. Ostan pääsylippuja, kausikortteja, olen pelannut seuran junioreissa, voin lähettää sähköpostia seuraan ja odottaa saavani vastauksen. Kun olen Oulussa, soitan kaverit läpi ja vien matsiin. Olen tärkeä seuralle. Seura elää kaltaisistani henkilöistä. Olen kannattaja. Yhteisöllisyyden muodostama side on yksi vahvimmista kannatamisen ilmentymisistä. Saan seuralta, mutta seura saa myös minulta.


Fani hyvin useasti aloittaa seuraamalla tiettya sarjaa ja "valitsee" sieltä joukkueensa. Valinta ei ole välttämättä tietoinen, mutta se muodostuu sarjan luoman hypen kautta. Pelejä seurataan striimeiltä ja televisiosta, keskustelupalstan suosikkijoukkue-kohtaan kirjoitetaan ManU tai Barca. Suhde on erilainen. Seuralle olet asiakas.

Korostan, että en halua tehdä linjanvetoja oikeaan ja väärään. Lähinnä ihmettelen.
 
Viimeksi muokattu:

LOFIN

Jäsen
Suosikkijoukkue
1922
En voi muiden puolesta puhua, enkä haluakkaan. Siksi vuodatan omasta näkökulmastani.

Kannattaminen ja fanittaminen ei ole lainkaan sama asia.

Minulle kannattamisessa oleellisinta on se, että koen olevani osa seuraa. Ostan pääsylippuja, kausikortteja, olen pelannut seuran junioreissa, voin lähettää sähköpostia seuraan ja odottaa saavani vastauksen. Kun olen Oulussa, soitan kaverit läpi ja vien matsiin. Olen tärkeä seuralle. Seura elää kaltaisistani henkilöistä. Olen kannattaja. Yhteisöllisyyden muodostama side on yksi vahvimmista kannatamisen ilmentymisistä. Saan seuralta, mutta seuraa myös minulta.


Fani hyvin useasti aloittaa seuraamalla tiettya sarjaa ja "valitsee" sieltä joukkueensa. Valinta ei ole välttämättä tietoinen, mutta se muodostuu sarjan luoman hypen kautta. Pelejä seurataan striimeiltä ja televisiosta, keskustelupalstan suosikkijoukkue-kohtaan kirjoitetaan ManU tai Barca. Suhde on erilainen. Seuralle olet asiakas.

Korostan, että en halua tehdä linjanvetoja oikeaan ja väärään. Lähinnä ihmettelen.

Tässähän tämä on parhaiten tähänmennessä kiteytetty.

"Älä kysy mitä seura voi tehdä sinun hyväksesi, kysy mitä sinä voit tehdä seurasi hyväksi."
 

Zous

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ryan Reaves
Laitetaan vielä vähän omaa käsitystä, kun tästä nyt kerran tämä oma ketju on. En itse rupea syyttelemään ketään väärin kannattamisesta. Luulen, että niillä ketkä rupeaa huutelemaan kuinka väärin on kannattaa ulkomaalaista jengiä, niin on vain tarve korostaa sitä omaa kannatusta.

Koen itse asian, niin että kannattaminen on sitä, että se herättää tunteita ja joukkueen mukana pysyy menee sitten kuinka huonosti tahansa ja sitä ei koskaan hylätä. Jotkut määrittää sen, niin että kannatus mitataan sillä, että käydään peleissä ja niin pois päin, mutta en itse näe sitä millään muotoa niin. Jos se on oman joukkueen kohdalla mahdollista, niin se on hieno asia, mutta jos ei, niin ei se sitä kannattamista vähennä tai vie seurasta pois päin. Tottakai se on sitten hienoa jos joskus itse sinne Emiratesille pääsee, mutta en näe sitä pakollisena asiana, että voin jengiä kannattaa. Kyllä sen kannattamisen huomaa parhaiten, kun on hävityn pelin jälkeen sellainen fiilis, että huvita oikein mikään vaan vituttaa se tappio. Siinä ei tarvitse olla paikanpäällä. Sen korostan, että pidän typeränä joidenkin tapaa korostaa sitä omaa kannatus tyyliään ainoaksi oikeaksi, koska kannattaminen on henkilökohtaista myös niin kuin kaikki muukin.
 

Beukeboom

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät / Mamba!
Sen korostan, että pidän typeränä joidenkin tapaa korostaa sitä omaa kannatus tyyliään ainoaksi oikeaksi, koska kannattaminen on henkilökohtaista myös niin kuin kaikki muukin.

Kuka korostaa omaa tyyliään ainoaksi oikeaksi? Ainakin tässä keskustelussa jokainen on puhunut omasta vinkkelistään, ja omaankin viestiini nimenomaan kirjoitin, ettei ole oikeaa tai väärää, jotta ylläolevan kaltaisia kommentteja ei tarvitsisi lukea.

Itsekin sympatiseeraan Arsenalia, pidän seurasta enemmän kuin muista Valjujoukkueista. Kun Arsenal voittaa, on se hieno juttu. Kun Arsenal häviää, on se huono juttu. Olen Emiratesilla Arsenalin takia vieraillut, lukenut kirjoja seuran historiasta, ostanut kaulahuiveja ja niinpäinpois.

Ystäväni jonotti Gunnersin kausikorttia 15 vuotta ja sai sen vihdoin ja viimein Emiratesille muuton yhteydessä - kasvaneen katsomotilan vuoksi. Kun kyseinen henkilö sai tiedon kortista, joutui hän peruuttamaan nelihenkisen perheensä kesälomamatkan, koska muuten kortti olisi jäänyt lunastamatta rahapulan vuoksi, ja jonotusvuoro olisi palautunut hännille.

Minun silmissä hän on kannattaja. Minä en. Muihin en ota kantaa.
 

Setit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Washington Capitals
Kuka korostaa omaa tyyliään ainoaksi oikeaksi? Ainakin tässä keskustelussa jokainen on puhunut omasta vinkkelistään, ja omaankin viestiini nimenomaan kirjoitin, ettei ole oikeaa tai väärää, jotta ylläolevan kaltaisia kommentteja ei tarvitsisi lukea.
Näitä esimerkkejä voi käydä kärjistetysti lukemassa NHL-osion Sympatiat ja antipatiat-ketjusta.

Itse kannatan tietysti henkeen ja vereen oman paikkakuntani seuraa, jossa olen pelannut, jonka otteluja olen ollut katsomassa lukemattoman määrä ja jonka pelaajia tunnen. Mutta siltikään seuran menestyminen/menestyksen puute ei tuo samanlaisia tuntemuksia kuin Capitalsin vastaavat. En tiedä muuttuisiko tilanne, jos seura nousisi Mestikseen tai vaikka SM-Liigaan. Paljon on näkynyt kritiikkiä Liigaseurojen kannattajilta siitä, että tunneside ei voi olla vahvempi muuhun kuin oman kaupungin seuraan, mutta osaavatko he ajatella asiaa siltä kannalta että jossain kiekkoa on mahdollista nähdä vain viikonloppuisin? Ei koskaan edes televisiosta. Oma tuntemukseni on, että mutasarjan seuraaminen on siihen nähden täysin erilaista. Jälleen vain omia mietteitä, ei absoluuttisia totuuksia.
 

Beukeboom

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät / Mamba!
Oma tuntemukseni on, että mutasarjan seuraaminen on siihen nähden täysin erilaista. Jälleen vain omia mietteitä, ei absoluuttisia totuuksia.

Hyvä kirjoitus.

Kaiken takana on selvästi kaava:

Voiton/häviön aiheuttava tunne = Tunneside seuraan x yhteisöllisyys x pelattavan voiton suuruus.

On ymmärrettävää, että jos "oman" (tunnet pelaajia, käyt peleissä, mässytät makkaraa, whatever) seuran suurin target on voittaa kakkosdivisioonassa lohkonsa, ei liikutus välttämättä yllä yhtä suureksi kuin sympatiseeramansa joukkueen CL- tai SC-voitto.

Sen verran pidän henk.koht näkemyksestäni kiinni, että kannattamisen ja fanittamisen välillä on ero.
 
Viimeksi muokattu:

KiVi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nanna Karalahti
Metro-lehden pääkirjoituksessa muutama päivä sitten kirjoittaja piikitteli Arhinmäen Chelsea-kannatusta. Ainoa oikea seura löytyy kuulemma Paavon sukunimen kahdesta ensimmäisestä kirjaimesta. Ihmettelin.
 
Suosikkijoukkue
Hiroshima Toyo Carp
Metro-lehden pääkirjoituksessa muutama päivä sitten kirjoittaja piikitteli Arhinmäen Chelsea-kannatusta. Ainoa oikea seura löytyy kuulemma Paavon sukunimen kahdesta ensimmäisestä kirjaimesta. Ihmettelin.

Asikkalan Raikas?

Arhiksella on Chelsean tunnusten lisäksi kai nähty ainakin Barcelonan paita CL-finaalin aattona. Ihan hauska pikkuvittuilu Suomen tunnetusti lukuisille ManU-miehille.
 

Zous

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ryan Reaves
Kuka korostaa omaa tyyliään ainoaksi oikeaksi? Ainakin tässä keskustelussa jokainen on puhunut omasta vinkkelistään, ja omaankin viestiini nimenomaan kirjoitin, ettei ole oikeaa tai väärää, jotta ylläolevan kaltaisia kommentteja ei tarvitsisi lukea.

Ei tässä ketjussa välttämättä kukaan, mutta olen tästä keskustellut useamminkin jo toisaalla ja siellä kovasti puheltiin kuinka pitäisi kannattaa oman paikkakunnan jengejä jne. En yleistä ketään, enkä tähän ketjuun kirjoittelijoille vaan lähinnä yleisesti sellaisille jotka sitä omaa tyyliä pitää ainoana oiekana. Niitä kyllä löytyy ja jos joku tekee eri tavalla, niin niistä on saatu jyrkkiä vastalauseita.
 

#76

Jäsen
Tiukasti oman kylän jengin kannattaminen yleensä tarkoittaa ettei ole tullut muualla asuttua. Ihminen tuntuu kaikista eniten olevan uskossa kotikaupungin tai kotimaan erinomaisuudesta ja ainutlaatuisuudesta, kun ei ole mihin verrata. Itselle kun kaupunki, missä kulloinkin on asuinkaupunki, mitä voidaan tarvittaessa vaihtaa. Maankaan suhteen ei tarvitse olla ronkeli.

Koska mikään laji tai joukkue ei ole ikinä herättänyt liian suuria tunteita on todellä vieras ajatus, että olisin jollain areenalla tai telkkarin ääressä itkemässä. Ehkä jos omat lapset joskus saavuttaa jotain poikkeuksellista, mutta todennäköisyydet siihen lienee aika olemattomat. Kuitenkin useimmille kovillekin faneille se joukkue on nippu tuntemattomia ihmisia, eikä mitään kavereita.
 

Andi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, Tappara
Itse en kykene ymmärtämään ulkomaalaisten seurojen vuoksi "valutettuja kyyneleitä" mutta en myöskään tätä edellä esitettyä väittämää. Mulle on aivan se ja sama kuka kannattaa ja mitä kannattaa, mutta tekeekö se minusta automaattisesti gloryhunterin, jos kannatan pikkupoikana seuraa joka menestyy? Olenko minä gloryhunter kun aloitin kannattamaan Jokereita pikkupoikana,silloin kun seura menestyi hyvin? Kannatin oman kotikaupunkini seuraa, mutta se vain sattui menestymään, joten se on väärin?
Sori että vastaaminen kesti hetken, mutta huomasin vasta nyt tuon aiemman kommenttisi. En tiedä huomasitko sinä mitään sarkastista tuossa lainaamassasi pätkässä. Sellaista siihen oli tarkoitettu. Minä en ainakaan lähde sen kummemmin huutelemaan kuka kannattaa oikein ja kuka väärin. Kai pääasia on se että kannattaja on itse tyytyväinen. Samoin ei oikeastaan voisi vähempää kiinnostaa, että mitä muut ajattelevat omasta kannatuksestani, joten hyvin samoilla linjoilla tässä oltiin.
 

#76

Jäsen
Oikeastaan hassuinta koko jutussa on, miten joitakuita hetkauttaa mitä muut tekevät. Entä sitten jos joku vaihtaa suosikkiaan vuosittain sen mukaan mikä joukkue tuntuu pontetiaalisimmalta menestyjältä tai joku toinen on 50 vuotta elänyt odottaen jonkin tiimin menestystä?

Esimerkiksi ensi vuonna taitaa Espanjan jalkapallojoukkue tulla lähistölle pelaamaan ja kavereiden kanssa ajateltiin lähteä katsomaan tämän hetken parasta fudismaajoukkuetta. Kolmen katsotun turnauksen jälkeen ainekin Espanjan pelaajat ovat tuttuja monelta osin. Suomen maajoukueesta en osaa montaakaan pelaajaa nimetä.
 
Suosikkijoukkue
Pelicans
Minullehan on aivan yksi lysti miksi joku jotain kannattaa ja jos kiksejä saa niin antaa mennä vaan. Ei tartte perustella.

Mutta yksi on mielestäni väärin kannattamista ja sen jopa kirjoittaja itsekin myöntää:

Heipä hei, väärän kannattamisen oppikirjaesimerkki esittäytyy täällä.

Valioliigassa sen sijaan Arsenalista olen pitänyt ja Spurs on sellainen uusi kakkossuosikki sieltä.

Siis EI JUMALAUTA voi kannattaa sekä Arsenalia että Tottenhamia, ei vaan voi! Tämä jos mikä on väärin kannattamista ja selitykseksi ei käy mikään. Varmaan seuraavat fanitettavat joukkueet on Celtic ja Rangers?


Sekava viesti, pistetään kaljan ja väsymyksen piikkiin.

Toivottavasti oli liikaa kaljaa ja väsymystä tuon tunnustuksen jälkeen.

PS. Arsenalia yli kolmekymmentä vuotta kannattaneena ja Highburyltä asti Lontoossa rampanneena voin sanoa etten ole ikinä, en kuuna päivänä, kuullut että joku kannattaisi sekä Arsua että Spursia.
 
Viimeksi muokattu:

Lert

Jäsen
Suosikkijoukkue
Manchester United, TPS
Siis EI JUMALAUTA voi kannattaa sekä Arsenalia että Tottenhamia, ei vaan voi! Tämä jos mikä on väärin kannattamista ja selitykseksi ei käy mikään. Varmaan seuraavat fanitettavat joukkueet on Celtic ja Rangers?

Itse kannustan Man Unitedia ja rakastan tätä seuraa ja Arsenal ja Spurs tulevat hyvänä kakkosena. Näiden joukkueiden matseja tai oikeastaan lähes kaikki matsit olen katsonut viimeisen 5 vuoden ajalta. Tiedän Spursin ja Arsun vihanpidon mutten itse tunne sisälläni sellaista. Olenko siis väärä kannattaja?

Esim, jos joku intohimoinen City-fani tunnustaa seuraavansa myös Unitedin otteluja suurella mielenkiinnolla niin onko hän tosiaan väärä futis-kannattaja? Ihmisiä on monenlaisia eikä kaikkiin vain saa istutettua mitään viha-rakkaus suhdetta.
 

LOFIN

Jäsen
Suosikkijoukkue
1922
Sinänsä ei ole mitään ihmeellistä että voi katsoa hyvin mielin sekä Spurssia että Arsua. Eikai sellaista vihaa vastustajaa kohtaan voi kokea mitä ei ole koskaan tuntenut, kun sitä ei ole oppinut kokemaan luonnollisesti ympäristössä ja tullut koettua kunnolla.
 
Suosikkijoukkue
Pelicans
Olenko siis väärä kannattaja?

Olet.

Esim, jos joku intohimoinen City-fani tunnustaa seuraavansa myös Unitedin otteluja suurella mielenkiinnolla niin onko hän tosiaan väärä futis-kannattaja? Ihmisiä on monenlaisia eikä kaikkiin vain saa istutettua mitään viha-rakkaus suhdetta.

Eiköhän jokainen City-fani seuraa mielenkiinnolla Unitedin pelejä. Seuraaminen ja kannattaminen ovat kaksi eri asiaa.
 

Zous

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ryan Reaves
Sanoin tuossa itse, että en ota kantaa muiden kannattamisiin, enkä myöskään ota, mutta täytyy sanoa omasta puolesta sanoa, että en kannattaisi Valjusta mitään toista jengiä, eikä edes paljon kiinnosta. Toki toivoo pikku jengejä voittamaan isompia, mutta se nyt osa sitä oman jengin asemien parantamista varten. Muista maista on toki joitain ns. sympaattisia jengejä, mutta ei ne fani asteella ole. On vain yksi ja ainoa.
 

Apmp-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, TPS
Siis EI JUMALAUTA voi kannattaa sekä Arsenalia että Tottenhamia, ei vaan voi! Tämä jos mikä on väärin kannattamista ja selitykseksi ei käy mikään. Varmaan seuraavat fanitettavat joukkueet on Celtic ja Rangers?

Sanoinko jossain kohtaa kannattavani näitä joukkueita? Sanoin pitäväni molemmista joukkueista. Lädiliigaa seuraan hyvinkin neutraalein lasein. Tarkoitin tuolla sitä, että näistä "suurista" toivon tällä kaudella Arsenalin ja Tottenhamin pärjäävän paremmin kuin vaikkapa ManU ja Chelsea. Mikäli näin ei tapahdu, en sitä jää sen suuremmin surkuttelemaan. En kuitenkaan omaa minkäänlaista kannatussuhdetta Arsenaliin sen enempää kuin Spursiinkaan. Jos vaan täytyy valita esim. Tottenham - Norwich ja ManU - Reading -ottelun väliltä, katson ennemmin Spursin ottelun, koska jostain syystä tykkään joukkueesta enemmän. Mikäli Spurs ja Arsenal pelaavat samaan aikaan, valitsen todennäköisesti Gunnersin ottelun ellei Spurs pelaa jotain huomattavasti kiinnostavampaa joukkuetta vastaan kuin mitä Arsu pelaa. Olisit varmasti tuon itsekkin ymmärtänyt mikäli et olisi noin kauheasti suuttunut heti kun huomasit Tottenhamin ja Arsenalin samassa lauseessa.

Ei niin sekava viesti, kirjoitettu maitolasi kädessä ja pirteänä.

edit:

Sinänsä ei ole mitään ihmeellistä että voi katsoa hyvin mielin sekä Spurssia että Arsua. Eikai sellaista vihaa vastustajaa kohtaan voi kokea mitä ei ole koskaan tuntenut, kun sitä ei ole oppinut kokemaan luonnollisesti ympäristössä ja tullut koettua kunnolla.

No tämäpä yllätti.
 

SGD

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ei raha kiekkoa
Siis EI JUMALAUTA voi kannattaa sekä Arsenalia että Tottenhamia, ei vaan voi!

Miksei voisi? Jos sillä suosikkijoukkueen paikkakunnalla ei muutenkaan ole mitään merkitystä, miksi pitäisi vihollisiaankaan valita sen mukaan? Hauskaa, että jotain joukkuetta pitää inhota vain siksi, että niin nyt vain on, vaikka asia ei itseään kosketa mitenkään.

Celtic ja Rangers, no, en ole protestantti enkä katolinen, en lojalisti tai IRA-symppaaja, en irkku enkä britti, joten miksei? Tapelkoot keskenään, mä diggaan hyvästä futiksesta.
 

Beukeboom

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät / Mamba!
Tiukasti oman kylän jengin kannattaminen yleensä tarkoittaa ettei ole tullut muualla asuttua. Ihminen tuntuu kaikista eniten olevan uskossa kotikaupungin tai kotimaan erinomaisuudesta ja ainutlaatuisuudesta, kun ei ole mihin verrata. Itselle kun kaupunki, missä kulloinkin on asuinkaupunki, mitä voidaan tarvittaessa vaihtaa. Maankaan suhteen ei tarvitse olla

Jos minuun viittaat, niin pieleen meni, Eskoseni. Kotikaupungissani Oulussa en ole asunut kuuteen vuoteen, ja tällä hetkellä asun noin 7000 km Suomesta.

Päinvastoin, se oma side kannattamaani seuraan on kenties jopa vahvistunut muualla ollessa. Liittyy niin vahvasti omiin juuriin ja lähtökohtiin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös