En viitannut kehenkään yksittäiseen kirjoittajaan ja kyllä päinvastaisiakin esimerkkejä löytyy. Tosin silloinkin ihminen on jossain vaiheessa muodostanut jonkin kaupungin tai maan osaksi identiteettiään. Silloin ihmisen voi viedä pois alueelta, muttei aluetta ihmisestä :)
Kannattaminen on minusta eri asia kuin jonkin alueen ylistäminen pelkän olemassaolon vuoksi. Kyllä jalkapallon MM-kisoissa voi silti olla tunnelmaa ja voittamisenhalua ilman, että luodaan turhaa lisäjännitettä ajatuksellä, että jokin maa olisi ylivertaisempi kuin muut tai vaikkapa Saksaa kannatettaessa pitäisi vihata jotain tiettyä maata. Muutenkaan en ymmärrä urheilussa, että vihataan jotain pelaajaa tai joukkuetta.Jos näin ei olisi, eikö esimerkiksi jalkapallon MM-kisat olisi sinänsä hiukan tylsä tapahtuma? Kansallis- tai aluetunne on tunne siinä missä muutkin, itse asiassa yksi vahvimmista, ja ilman tunnetta ei ole urheilua, ei kilpailuasetelmaa.
Kannattaminen on minusta eri asia kuin jonkin alueen ylistäminen pelkän olemassaolon vuoksi. Kyllä jalkapallon MM-kisoissa voi silti olla tunnelmaa ja voittamisenhalua ilman, että luodaan turhaa lisäjännitettä ajatuksellä, että jokin maa olisi ylivertaisempi kuin muut tai vaikkapa Saksaa kannatettaessa pitäisi vihata jotain tiettyä maata. Muutenkaan en ymmärrä urheilussa, että vihataan jotain pelaajaa tai joukkuetta.
Mitä lisäjännitettä? Mitä vihaa? Mielestäni vihalle ei ole sijaa urheilussa - viha on liian vahva käsite.
Vahva eri. Viha on aivan huikea tunne urheilussa. Se syventää otteluelämystä valtavasti. Mitä enemmän vihaat vastustajaa ja mitä enemmän rakastat omaa joukkuetta sen paremmalta voitto tuntuu ja sitä enemmän tappio vituttaa.
Urheilussa myydään katsojille elämyksiä. Jostain syystä, ottelut joissa on eniten vastakkainasettelua ja vihaa ilmassa kiinnostaa ihmisiä eniten. Väliinpitämättömyys on huomattavasti huolestuttavampi tunne.
Tottakai extralatausta on paikallisotteluissa tai lätkässä Suomi-Ruotsi -matsissa jne. Ja on joukkueita joille en koskaan toivo menestystä mutta en kyllä millään ymmärrä miksi minun pitäisi niiden kannattajia tai pelaajia vihata? Vihaan muutamaa ihmistä jotka ovat joskus tehneet pahaa joillekin minun läheisilleni, mutta se että joku pelaa tai kannattaa "väärää" joukkuetta ei riitä minulle syyksi vihata ketään.
Tottakai extralatausta on paikallisotteluissa tai lätkässä Suomi-Ruotsi -matsissa jne. Ja on joukkueita joille en koskaan toivo menestystä mutta en kyllä millään ymmärrä miksi minun pitäisi niiden kannattajia tai pelaajia vihata? Vihaan muutamaa ihmistä jotka ovat joskus tehneet pahaa joillekin minun läheisilleni, mutta se että joku pelaa tai kannattaa "väärää" joukkuetta ei riitä minulle syyksi vihata ketään.
ööö. Tarkoitin sellaista seuraamista missä ei suinkaan toivota tappiota Unitedille vaan voittoa.
Jos jollakin oikeasti tuo mieshuoraus-termi aiheuttaa tyydytystä ja eturauhasen kasvua, niin ainakin allekirjoittanutta saa käyttää tuohon tarkoitukseen. Ei se loppupelissä muuta mun elämääni millään lailla. Veikkaisin myös että sama suhtautuminen on aika monella muullakin asiaan.Itsekin saa usein törmätä tuollaisiin mieshuora yms. kommentteihin, JYP kun on suosikki, AINA. Hyvin he tuntuvat hiljenevän, kun kertoo että kannattanut tuolta viime vuosikymmenen puolivälistä, missä joukkue oli silloin? Sääliplayoff-paikka oli jo hieno asia..
Todella hieno kirjoitus, rispekt!
Itsekin saa usein törmätä tuollaisiin mieshuora yms. kommentteihin, JYP kun on suosikki, AINA. Hyvin he tuntuvat hiljenevän, kun kertoo että kannattanut tuolta viime vuosikymmenen puolivälistä, missä joukkue oli silloin? Sääliplayoff-paikka oli jo hieno asia.
Carolina Hurricanes on puolestaan jäänyt mieleen vuosituhannen alun NHL-peleistä, jossa oma suosikkini oli Brind'Amour. Siitä se sitten on lähtöisin - ei voi varmaankaan siis pitää salaisuutena, että Brandon Sutterin siirto pois 'Canesista kirpaisi, häntäkin kaavailtiin Robin roolin nappaajaksi. Viime vuosina ei menestystä ole tullut, mutta kannatukselle ei tapahdu mitään! Voi kun joku päivä pääsisi paikan päälle..
Siellä on futisforumilla kova vääntö tästä ketjusta. On kovasti hymiöitä, sekä kapoisen ajattelutavan omaavia henkilöitä, toki lisättynä muutamalla ihan asiaakin puhuvalla taholla. Varsinkin Jawsin Espanja-innokkuus tuntuu puheenaiheena olevan kuuminta hottia. :D :ylos: :tuoppi:
En voi muiden puolesta puhua, enkä haluakkaan. Siksi vuodatan omasta näkökulmastani.
Kannattaminen ja fanittaminen ei ole lainkaan sama asia.
Minulle kannattamisessa oleellisinta on se, että koen olevani osa seuraa. Ostan pääsylippuja, kausikortteja, olen pelannut seuran junioreissa, voin lähettää sähköpostia seuraan ja odottaa saavani vastauksen. Kun olen Oulussa, soitan kaverit läpi ja vien matsiin. Olen tärkeä seuralle. Seura elää kaltaisistani henkilöistä. Olen kannattaja. Yhteisöllisyyden muodostama side on yksi vahvimmista kannatamisen ilmentymisistä. Saan seuralta, mutta seura saa myös minulta.
Fani hyvin useasti aloittaa seuraamalla tiettya sarjaa ja "valitsee" sieltä joukkueensa. Valinta ei ole välttämättä tietoinen, mutta se muodostuu sarjan luoman hypen kautta. Pelejä seurataan striimeiltä ja televisiosta, keskustelupalstan suosikkijoukkue-kohtaan kirjoitetaan ManU tai Barca. Suhde on erilainen. Seuralle olet asiakas.
Korostan, että en halua tehdä linjanvetoja oikeaan ja väärään. Lähinnä ihmettelen.
Sanoisinkin, että jos joku ikänsä Suomessa asunut suomalainen sanoo olevansa yhtä paljon sekä Real Madridin, että TPS:n fani, ei tämä henkilö todennäköisesti ole kummankaan fani. Kannattaja voi olla, eikä siinä todellakaan ole mitään pahaa.
Toisaalta kaikki tämä tuntuu vain paikallisten fanien/kannattajien jopa hieman tarpeettomalta jalustalle nostamiselta. En kiistä etteikö paikallisilla olisi stadionin tunnelman ja kaiken sen johon joku ulkomailta seuraava seurassa rakastuu - kannalta ylivoimaisen suuri merkitys. Paljon suurempi, kuin minulla voi täältä Suomesta käsin ikinä olla vastaavassa mielessä olla. Myöskin taloudellisesti minun vuosittaiset ostoni ovat osastoa peanuts verrattuna kausikorttilaiseen..
Minusta tämä on vain loogista, Athletic kun ei todellakaan ole mikään koko Espanjan yhteinen seura.Näemmä. Haluan kuitenkin huomauttaa mahdollisille Futisforum-lukijoille: en ole missään vaiheessa sanonut, että kannattaisin Espanjaa Suomen sijasta. En edes pidä Espanjasta, toivoin nytkin voittoa mieluummin Italialle kesän EM-finaalissa.
Minusta tämä on vain loogista, Athletic kun ei todellakaan ole mikään koko Espanjan yhteinen seura.
No loogista ja loogista, kaiketi riippuu täysin siitä mitkä lähtökohdat kannattamiselle on.
Itse olen ymmärtänyt että Jaws lähinnä on tykästynyt itse pelaamiseen ja kaiketi lähinnä Bielsan pelikirjaan (joka ei sinällään mielestäni ole mikään perinteinen athleticlainen pelikirja) eikä niinkään ole kyse baskilaisesta nationalismista tai muista poliittisista syistä.
Jos ja kun pelilliset syyt ratkaisevat kannatuksen niin silloin mitään ikään kuin esteitä ei olisi Espanjan maajoukkueenkin kannatukselle, toki aivan yhtä hyvin voi olla kannattamattakin.
BitterX:lle ja Beukeboomille vielä, tottakai saatte olla tuota mieltä, oli vain pakko kirjoittaa jokin vastaus, kun tuntui, että otsasuoni alkaa pullistella. Kenties tarkoititte jopa samoja asioita ja tulkitsin väärin. Tuo Beukeboomin käyttämä termi asiakas särähti korvaan. Minä EN ole mikään muovinen asiakas, olen osa perhettä omalla tavallani, olen varpaassa. ;)
E: ja lisätäänpä vielä tuo KP:n pointti monilla seuroilla on suomalaisia kannattaja/faniryhmiä, joiden jäsenistä monet käyvät säännöllisesti peleissä saaden lippuja hankittua jäsenyyksillään (gold membershipit hankittu ja näin). Lisäksi toiminta Suomessa on yhteisöllistä. Wannabe yhteisö mielestänne?
E2 pari edittiä
Siis EI JUMALAUTA voi kannattaa sekä Arsenalia että Tottenhamia, ei vaan voi! Tämä jos mikä on väärin kannattamista ja selitykseksi ei käy mikään. Varmaan seuraavat fanitettavat joukkueet on Celtic ja Rangers?
Tosiaan, tämä ketju on ollut jo jonkin aikaa hautautuneena harmaaseen massaan, joten ajattelin elävöittää keskustelua yhdellä kysymyksellä joka juolahti mieleeni.
Mitä arvon palstatoverit ovat mieltä siitä, että kannattaa samasta sarjasta kahta eri joukkuetta? Onko oikein vai väärin olla enemmän tai vähemmän intohimoisesti esimerkiksi Liverpoolin ja Swansean kannattaja (tai minkä tahansa muiden)? Vai pitäisikö vannoutua vain toiselle, jos pelaavat samassa sarjassa? Tarvitseeko kannatuksen olla kuin parisuhde, jossa naapuriin ei mennä vaikka sekin kiinnostaisi?
Mielipiteitä kehiin, kiitos.