Uusi valmentaja - Paul Baxter

• 356 457
  • 1 259

Johannes

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, jääkiekko.
Eilen jouduttiin pelissä tappioasemaan ensimmäisen kerran Baxterin aikana ja piti alkaa enemmän miettimään hyökkäämistä kuin johtoaseman puolustamista, ehkä siitä ongelmat, kun on uusi valmentaja ja tuli uusi tilanne pelissä eteen.

King Jeremy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool, Bayern München ja Boston Celtics
Kyynikko kirjoitti:
Sanoin eilen pelissä samaa. Puolustus toimii, hyökkäys ei. Hifk;n hyökkäyksiin lähteminen on työn ja tuskan takana. Kiekko ylös ja äijää perään. Joskus kiekkoon ehtii ensin vastustaja, joskus joku omista. Pitkätoikkoista katseltavaa, mielikuvitus puuttuu ja se johtuu KÄSIEN puutteesta tuossa joukkueessa. Muutamalla on, mutta se ei tunnu riittävän.

Meillä on liian kapea materiaali. Eilen tuli hyvin esille. Törmättiin Jypin keskikenttään ja siihen useimmiten jäätiin.

Eikö ole hyvä, että toimii edes se puolustus?! Sehän on jo puolet pelistä. Tai mun mielestä yli, koska sitä kautta voi hyökkäyskin lähteä paremmin sujumaan, kun ei ole niin helvetillistä onnistumisen painetta.

Se, että eilen ei mennyt ihan nappiin ei kerro vielä mistään muusta kuin eilisestä vireestä. Ei edes materiaalin kapeudesta, joka sekin on suhteellinen käsite. Vai onko Jokereilla mielestäsi kapea materiaali, kun eilen voittivat nihkeästi jatkoajalla KalPan?

Isaksson

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
tant gredulin kirjoitti:
Jos Baxter ei vielä tunne meidän rankkuveikkoja, niin luulisi Saken osanneen auttaa. Karalahti loukkaantumisen jälkeen vetämään? Hmpf. Vai oliko siinäkin jokin elämää suurempi message: kaikki joutuvat ottamaan vastuuta.

Tai jos Baxterilla on kaiken muun lisäksi hyvää draaman tajua ja halusi vaan räjäyttää hallin. Se oli nimittäin ainoa rankkari, mitä yleisö seurasi seisaallaan.

Kyynikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK / HJK + Porin Ässien sympatiakannattaja
King Jeremy kirjoitti:
Eikö ole hyvä, että toimii edes se puolustus?! Sehän on jo puolet pelistä. Tai mun mielestä yli, koska sitä kautta voi hyökkäyskin lähteä paremmin sujumaan, kun ei ole niin helvetillistä onnistumisen painetta.

Se, että eilen ei mennyt ihan nappiin ei kerro vielä mistään muusta kuin eilisestä vireestä. Ei edes materiaalin kapeudesta, joka sekin on suhteellinen käsite. Vai onko Jokereilla mielestäsi kapea materiaali, kun eilen voittivat nihkeästi jatkoajalla KalPan?

Miksi vedät Jokereita tähän? Mikset kysy Kärpistä, Hpk;sta tai jopa Tepsistä? Heillä riittää miehiä 1-4 kenttään ratkomaan pelejä! Meillä on kaksi kentällistä ns. "pelimiehiä", loput kaksi kenttää enimmäkseen rikkoo sillä pienellä peliajalla minkä nyt sitten saavatkaan. Siksi toivoisin tuohon kolmoseen monipuolista sentteriä jolloin meillä olisi teoriassa kolme hyvää kentällistä ja yksi jarrukenttä!

Mutta tämähän on vaan minun mieliipide mikä tietenkin on väärä sillä olen kloorihuntteri, valittaja, kitisijä jne! Anteeksi arvon Kuningas että kerroin mielipiteeni!

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Kyynikko kirjoitti:
Meillä on liian kapea materiaali. Eilen tuli hyvin esille. Törmättiin Jypin keskikenttään ja siihen useimmiten jäätiin.

Kun esimerkiksi NHL-pelejä on seurannut, niin siellä peluutetaan avainmiehiä todella paljon myös runkosarjassa... mutta vastaavasti lähes jokaisesta joukkueesta löytyy kuitenkin stoppariketju, jonka voi laittaa "jäädyttämään" pelin tarpeen tullen.

IFK:n ongelma ehkä on se, että kahden ansimmäisen ketjun jälkeen taso putoaa liikaa. Meillä olisi hyvä olla tälläkin hetkellä esimerkiksi sellainen kolmosketju, jonka voisi heittää kentälle koska tahansa, ja voidaan olla varmoja, ettei se ole mikään "peluutusriski". Nyt meidän kolmos- ja nelosketju koostuvat lähinnä täytemiehistä, joilla ei selkeää roolia ole. Peliaikaa tulee vähän, mutta aiheestakin.

King Jeremy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kyynikko kirjoitti:
Miksi vedät Jokereita tähän? Mikset kysy Kärpistä, Hpk;sta tai jopa Tepsistä? Heillä riittää miehiä 1-4 kenttään ratkomaan pelejä! Meillä on kaksi kentällistä ns. "pelimiehiä", loput kaksi kenttää enimmäkseen rikkoo sillä pienellä peliajalla minkä nyt sitten saavatkaan. Siksi toivoisin tuohon kolmoseen monipuolista sentteriä jolloin meillä olisi teoriassa kolme hyvää kentällistä ja yksi jarrukenttä!

Mutta tämähän on vaan minun mieliipide mikä tietenkin on väärä sillä olen kloorihuntteri, valittaja, kitisijä jne! Anteeksi arvon Kuningas että kerroin mielipiteeni!

No kysytään sitten Kärpistä, HPK:sta ja Tepsistä... Mun mielestä vain Kärpillä on vahvat 4 ketjua. Ei HPK:n kolmonen ja nelonen ole mitenkään erikoisia. Samat sanat Tepsin kolmosesta ja nelosesta. Ovat juuri sen yhden sentterin vahvempia, mitä meidän jengi. Tämä siis vain hyökkäyspäässä.

Unohdat täysin joukkueiden pelityylin ja -taktiikan täysin, kun vertaat näitä kolmea jengiä HIFKiin. Millään näistä em. jengeistä ei ole yhtä fyysistä nelosketjua kuin meillä. Eikä ole vastaavaa pelityyliäkään. Se on totta, että me tarvitsisimme paremman kolmossentterin, mutta ei sen tarvitse mikään Markku Tähtinen olla, vaan hyvä puolustava sena, joka pystyy jonkinlaiseen peliin myös ylhäällä.

Kuten sanoin, emme tiedä, mitä Baxter haluaa joukkueeltaan, emmekä faktana tiedä, millaista roolia hän kaavailee kolmos- ja nelosketjuille. Jos sinä pidät Jalosen tyylisestä jääkiekosta, ala kannustamaan Kärppiä. Tai kerro edes, mistä lähtien olet HIFKistä pitänyt? Itse olen 80-luvun alkupuolesta lähtien seurannut pelejä, eikä HIFK ole milloinkaan pelannut Kari Jalosmaista jääkiekkoa.

Eikä tarvitse heittäytyä marttyyriksi! Sinun mielipiteesi on aivan yhtä arvokas kuin minunkin. Silti saan kyseenalaistaa sinun mielipiteesi, kuten myös sinä minun mielipiteeni.

Kyynikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK / HJK + Porin Ässien sympatiakannattaja
King Jeremy hyvä. Otin ensimmäiset askeleeni Nordenskiöldinkadun jäähallissa vuonna 1973. Muistaakseni vastassa oli Ilves ja Hifk hävisi! Olin silloin ekaluokkalainen.

Kirjoitinko Hifk;n pelityylistä? Kirjoitinko että haluan nähdä Kärppä-kiekkoa?? Miksi minun pitäisi alkaa kannustamaan Kärppiä jos haluan kolme toimivaa kenttää jossa jokaisessa käsiä niin paljon että pystyvät ratkomaan pelejä!? Hifkille riittää yksi ns. jarrukenttä. Nyt meillä on niitä kaksi!
Mikä vittu siinä on niin vaikea ymmärtää?? Enkä saa esittää toivomuksiani?

Minua suorastaan vituttaa sinuntapaiset kirjoittajat. Millä oikeudella toivotat sinun kanssa eri mieltä olevat lopettamaan Hifk;n kannustamisen?? Mikä helvetin totuus luulet olevasi? Sinä tai muut palstapoliisit täällä!? Minulla on täysi oikeus kirjoittaa tänne mielipiteeni siitä mikä minun mielestäni jengistä puuttuu, siitä huolimatta mitä mieltä sinä olet asiasta!

DDR

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
douppi kirjoitti:
IFK:n ongelma ehkä on se, että kahden ansimmäisen ketjun jälkeen taso putoaa liikaa. Meillä olisi hyvä olla tälläkin hetkellä esimerkiksi sellainen kolmosketju, jonka voisi heittää kentälle koska tahansa, ja voidaan olla varmoja, ettei se ole mikään "peluutusriski". Nyt meidän kolmos- ja nelosketju koostuvat lähinnä täytemiehistä, joilla ei selkeää roolia ole. Peliaikaa tulee vähän, mutta aiheestakin.

En nyt lähtisi meidän kolmosketjua noin vahvasti tuomitsemaan. Kyllä sieltä löytyy tasoa ihan riittävästi verrattuna useimpiin muihin liigan joukkueisiin laitahyökkääjien osalta. Kolmossentterin puuttuminen on tietysti kaikkien tiedossa, Porthenilla eivät vain kädet näköjään tahdo riittää nelosketjua ylemmäs.

ultrar

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Arsenal
King Jeremy kirjoitti:
.

Unohdat täysin joukkueiden pelityylin ja -taktiikan täysin, kun vertaat näitä kolmea jengiä HIFKiin. Millään näistä em. jengeistä ei ole yhtä fyysistä nelosketjua kuin meillä.

Itse edelleen sitä mieltä, kuten King, että meiltä puuttuu kolmosen sentteri. Mutta tämä fyysisyys on sitten hiukan kyseenalainen, ei tuo HIFK:n nelosen fyysisyys ole mitenkään ylivertainen, vaikka Pasi pystyykin tappelelmaan ja ajaa ottelussa sen pari taklausta. Muutenhan meidän neloskentän kavereiden fyysinen pelote on aika tasan nolla. Lähtemättä analysoimaan vastustajan pelaajia pelaaja pelaajalta, niin hyvin jäi mieleen esimerkiksi TPS:n edellinen peli Kärppiä vastaan, jossa TPS:n nelonen oli ainakin yhtä fyysinen kuin meidän nelonen kertaakaan tämän kauden aikana. En halua aliarvioida meidän nelosen pelaajia, mutta pitäisi meidänkin unohtaa värilasit ja olla korostamatta tätä mielestäni myyttiä, jolta puuttuu totuuspohja aika lailla täysin.

sixtus

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Barcelona
King Jeremy kirjoitti:
No kysytään sitten Kärpistä, HPK:sta ja Tepsistä... Mun mielestä vain Kärpillä on vahvat 4 ketjua. Ei HPK:n kolmonen ja nelonen ole mitenkään erikoisia. Samat sanat Tepsin kolmosesta ja nelosesta. Ovat juuri sen yhden sentterin vahvempia, mitä meidän jengi. Tämä siis vain hyökkäyspäässä.

Kannattaa perehtyä asiaan hiukan paremmin, ennen kuin näppikseltään tällaista päästää.

Kerhon kolmosketju: Lahti 9+8=17; Keinänen 8+9 =17; Mäkiaho 9+23=32 on esimerkiksi kerännyt yhteispisteet 26+40=66

Ja nelosketju: Vihko 9+8=17; Loikas 4+6=10; Lappalainen 4+5=9, yhteensä 17+19=36.

Pistä huvikses rinnalle IFK:n vastaavat ja katso onko eroa ja kuinka paljon?

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
DDR kirjoitti:
En nyt lähtisi meidän kolmosketjua noin vahvasti tuomitsemaan. Kyllä sieltä löytyy tasoa ihan riittävästi verrattuna useimpiin muihin liigan joukkueisiin laitahyökkääjien osalta. Kolmossentterin puuttuminen on tietysti kaikkien tiedossa, Porthenilla eivät vain kädet näköjään tahdo riittää nelosketjua ylemmäs.

Meillä on hyvä ykkönen ja kakkonen. Meillä on näiden huippumiesten myötä hyvä yv. Meillä on hyvä puolustus, kunhan Pasi saadaan taas takas, Jere alkaa näyttää parastaan ja super-Murphy pysyy terveenä ja jaksaa pelata kovia minuutteja. Meillä näyttäisi olevan veskaosasto kunnossa, kun Lundell on alkanut päästä rytmiin (+AA jonka uskaltaa hyvin laittaa tolppien väliin). Lisäksi uuden valmennuksen myötä meillä on pelikuria ja asennetta.

Olen erittäin iloinen, että meillä lopulta on nämä kaikki, mutta meillä ei ole riittävän laajaa materiaalia kakkosketjun jälkeen. Huippumiehiä ei tarvitse riittää neljään ketjuun, koska useimmiten homma on kiinni roolituksesta, jossa juuri näillä ketjuilla on joukkueen tasapainon vuoksi suuri tehtävä. Tämä tehtävä on pelata 0-0:aa niin hyvin kuin mahdollista, eli jäädyttää peliä ja antaa "pistemiehille" lepoa.

Esimerkiksi Porthen ei taida olla riittävän hyvä suurempiin saappaisiin, mikä on sääli... koska toivoisin ja haluaisin ehdottomasti (kukapa ei) myös omaa juniorisatoa joukkueeseen erilaisten hankintojen lisäksi. Pasi Salosesta en ole päässyt puusta pitkälle. Käsiä on, mutta jotain puuttuu. Rohkeutta? Kovuutta? Tilannetajua? Vai onko kaikki kiinni vain liian pienestä peliajasta. Järviseen olen aika tyytyväinen, mutta hänenkin otteet heittelehtivät maan ja taivaan välillä. Nielikäinen pelasi hyvän viimekauden kerhossa, ja oli tärkeä osa joukkuetta. Nytkin hän taistelee pienestä peliajasta huolimatta, mutta en tiedä onko hänestä hyötyä joukkueelle tällä hetkellä.

Toivoisin enemmän tasapainoa joukkueeseen. Nyt tasoerot ovat valtavat.

Johannes

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, jääkiekko.
sixtus kirjoitti:
Kannattaa perehtyä asiaan hiukan paremmin, ennen kuin näppikseltään tällaista päästää.

Kerhon kolmosketju: Lahti 9+8=17; Keinänen 8+9 =17; Mäkiaho 9+23=32 on esimerkiksi kerännyt yhteispisteet 26+40=66

Ja nelosketju: Vihko 9+8=17; Loikas 4+6=10; Lappalainen 4+5=9, yhteensä 17+19=36.

Kateeksi käy millaisia pelaajia teillä on varaa hankkia 3. ja 4. ketjuihin. Onnitteluni pelaajiin käytettävissä olevasta rahamäärästänne.

King Jeremy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kyynikko kirjoitti:
King Jeremy hyvä. Otin ensimmäiset askeleeni Nordenskiöldinkadun jäähallissa vuonna 1973. Muistaakseni vastassa oli Ilves ja Hifk hävisi! Olin silloin ekaluokkalainen.

Kirjoitinko Hifk;n pelityylistä? Kirjoitinko että haluan nähdä Kärppä-kiekkoa?? Miksi minun pitäisi alkaa kannustamaan Kärppiä jos haluan kolme toimivaa kenttää jossa jokaisessa käsiä niin paljon että pystyvät ratkomaan pelejä!? Hifkille riittää yksi ns. jarrukenttä. Nyt meillä on niitä kaksi!
Mikä vittu siinä on niin vaikea ymmärtää?? Enkä saa esittää toivomuksiani?

Minua suorastaan vituttaa sinuntapaiset kirjoittajat. Millä oikeudella toivotat sinun kanssa eri mieltä olevat lopettamaan Hifk;n kannustamisen?? Mikä helvetin totuus luulet olevasi? Sinä tai muut palstapoliisit täällä!? Minulla on täysi oikeus kirjoittaa tänne mielipiteeni siitä mikä minun mielestäni jengistä puuttuu, siitä huolimatta mitä mieltä sinä olet asiasta!

Otit itse Kärppä-kiekon esiin, kun halusit, että suoritan ketjuvertailuja mm. Kärppien kanssa. Et nyt malttanut lukea minun kirjoitustani, kun et ota huomioon tuota pelitapa-asiaa ollenkaan. Siinä olemme yhtä mieltä, että kolmosen on saatava enemmän tehoja, mutta kuten olen toisessakin ketjussa todennut, en halua, että se vastaavasti heikentää kolmosen tehoja omassa päässä.

Siksi olisi paras ratkaisu, että Porthen saisi itsestään enemmän tehoja irti. Ylipäätään Porthen on kulkemassa Hirschovitsin tietä HIFK-fanien joukossa. Hirsoakin moni piti vuosikaudet puukätenä ja puupäänä, kunnes viime kaudella löi itsensä läpi. En tiedä, olitko sinä, Kyynikko, tätä mieltä, mutta moni oli. Itse antaisin Porthenille vielä aikaa, kun kerran Tähtistä parempia senttereitä ei nyt ole tarjolla. Jos siis ei ole...

Ihmettelen sinun toivomuksiasi, koska olen saanut sen kuvan, että toivot enemmän käsiä tyyliin Kärpät, TPS ja HPK. Jos käsiä tulee kovasti lisää, muuttuu myös pelitapa. Kärppien/Tepsin/Kerhon pelitapa kun ei muistuta HIFKin pelitapaa.

On ihan ok, että minä vitutan sinua. Sinulla on siihen oikeus, kuten kerroin jo viime viestissäni. En ole palstapoliisi, enkä varsinkaan ole mikään totuus. Minulle on aivan sama, mitä joukkuetta kannustat, mutta halusin vain kuulla vähän perusteluja tuohon, koska aloin epäilemään, että minkälaista peliä haluat nähdä. HIFK, kun ei ole pelitapaa hetkeen aikaan muuttanut.

Ja jos raivoamiseltasi ehdit, niin lue uudelleen minun edellinen viestini tai ainakin sen loppuosa. Sieltä ilmenee, että minä en todellakaan kyseenalaista oikeuttasi kertoa mielipiteitäsi täällä tai millään muullakaan foorumilla.

King Jeremy

Jäsen
Suosikkijoukkue
sixtus kirjoitti:

Pyydän anteeksi, jos viestistäni ei käynyt ilmi, että painotin tuota puolustuspäätä kolmos- ja nelosketjujen osalta. Hienot tehot ovat teidän kolmonen ja nelonen iskeneet, ei siinä mitään. Joka tapauksessa nuo tehot siellä hyökkäyspäässä ei ollut minun pääpointtini asiassa, vaan kentällisten tasapaino ja joukkueen pelityyli yleensäkin. Mutta kiitos, että asialliseen tyyliisi huomautit tuosta virheestäni.

King Jeremy

Jäsen
Suosikkijoukkue
ultrar kirjoitti:
Itse edelleen sitä mieltä, kuten King, että meiltä puuttuu kolmosen sentteri. Mutta tämä fyysisyys on sitten hiukan kyseenalainen, ei tuo HIFK:n nelosen fyysisyys ole mitenkään ylivertainen, vaikka Pasi pystyykin tappelelmaan ja ajaa ottelussa sen pari taklausta. Muutenhan meidän neloskentän kavereiden fyysinen pelote on aika tasan nolla. Lähtemättä analysoimaan vastustajan pelaajia pelaaja pelaajalta, niin hyvin jäi mieleen esimerkiksi TPS:n edellinen peli Kärppiä vastaan, jossa TPS:n nelonen oli ainakin yhtä fyysinen kuin meidän nelonen kertaakaan tämän kauden aikana. En halua aliarvioida meidän nelosen pelaajia, mutta pitäisi meidänkin unohtaa värilasit ja olla korostamatta tätä mielestäni myyttiä, jolta puuttuu totuuspohja aika lailla täysin.

Ehkä kirjoitin hieman epäselvästi tuosta fyysisyydestä. Sieltä löytyy fyysinen pelote (Nielikäinen) ja lisäksi sieltä löytyy paljon energiaa, taklauksia ja jopa jalkoja (Fagerstedt, Jouhkimainen ja Laine). En usko, että nykylätkässä taklaamalla voi paljonkaan pelotella, mutta mehuja voi ottaa pois ajamalla kiinni ja tulemalla koko ajan herkeämättä päälle. Siihen rooliin meidän nelosen jätkät kyllä riittävät ihan kivasti, vai mitä? Tuo fyysinen pelote (Nielikäinen) on juuri se kaveri, joka takaa sitten pelirauhan mm. Smurffille.

sixtus

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Barcelona
King Jeremy kirjoitti:
Pyydän anteeksi, jos viestistäni ei käynyt ilmi, että painotin tuota puolustuspäätä kolmos- ja nelosketjujen osalta. Hienot tehot ovat teidän kolmonen ja nelonen iskeneet, ei siinä mitään. Joka tapauksessa nuo tehot siellä hyökkäyspäässä ei ollut minun pääpointtini asiassa, vaan kentällisten tasapaino ja joukkueen pelityyli yleensäkin. Mutta kiitos, että asialliseen tyyliisi huomautit tuosta virheestäni.

Aijaa, itse kun luulin että kyse oli nimenomaan hyökkäyspään pelistä, tuon kun olit vielä oikein alleviivannut lainaamassani viestissä.

Johannes kirjoitti:
Kateeksi käy millaisia pelaajia teillä on varaa hankkia 3. ja 4. ketjuihin. Onnitteluni pelaajiin käytettävissä olevasta rahamäärästänne.

Mitä yritit tällä viestittää? Kovin kalliita ei noista miehistä ole varmasti kukaan. Kyse on vaan King Jeremyn mainitsemasta roolittamisesta ja kentällisten tasapainosta.

King Jeremy

Jäsen
Suosikkijoukkue
sixtus kirjoitti:
Aijaa, itse kun luulin että kyse oli nimenomaan hyökkäyspään pelistä, tuon kun olit vielä oikein alleviivannut lainaamassani viestissä...

Niin, yritin siis todellakin painottaa puolustusta. Tarkoitin tuolla alleviivauksella sitä, että HPK (ja miksei myös TPS) ovat kolmos- ja nelosketjujen osalta sentterin parempia kuin HIFK. Varsinkin hyökkäyspäässä. Ja kuten kävi ilmi, taitavat Kerhon kolmosen ja nelosen laituritkin olla HIFKin vastaavia tehokkaampia. Tai siis selkeästi ovat...

Johannes

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, jääkiekko.
sixtus kirjoitti:
Mitä yritit tällä viestittää? Kovin kalliita ei noista miehistä ole varmasti kukaan. Kyse on vaan King Jeremyn mainitsemasta roolittamisesta ja kentällisten tasapainosta.

Ei kai jotkut Joonas Vihkot ja Toni Mäkiahot ym. ole mitään halpoja pelaajia. Teillä on rahaa pelaajapalkkioihin, onnitteluni. Ei siinä mitään pahaa ole. Joku HIFK joutuu kasaamaan 3. ja 4. ketjut halvoista pelaajista, te näköjään ette joudu, onnitteluni, ihan vilpittömästi.

ultrar

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Arsenal
sixtus kirjoitti:

Minä voin heittää:
kolmonen: Järvinen 5+6=11; Porthen 2+5=7; Salonen 4+4=8, yhteispisteet siis
26, joten eroa HPK:n eduksi 40 pistettä

nelonen: Jouhkimainen 4+0, Fagerstedt 0+1=1, Nielikäinen 1+0=1 ja otetaan vielä maalivahti pois ja kentälle Lostedt 1+0=1 ja menköön vielä Lainekin 0+0=0, tekee yhteensä Elon laskuopin mukaan siis 7 (ei tarvinnut varpaita ottaa laskennassa avuksi) pistettä, eroa Kerhon hyväksi siis 29 pistettä.

Kolmosen ja nelosen yhteinen pistemäärä eroaa siis vaatimattomat 69 tehopistettä Kerhoon nähden. Ei kannata myöskään alkaa etsiä +- tilastoja, sillä niissäkin hävitään, meidän nelosessa kaikki ovat enemmän tai vähemmän miinuksella.

Korostan edelleen siis, etten halua väittää kaikkia meidän kolmosen ja nelosen pelaajia huonoiksi, vaan sitä, että sieltä puuttuu taitoa, jota olisi oltava jokaisessa pelaavassa kentällisessä. Omat kentälliseni olisivat Järvinen-sentteri X- Salonen/ Jouhkimainen, Fagerstedt- Porthen - Nielikäinen. Jos saataisiin joku vahvistus vielä lisäksi, niin hyvä, mutta tyytyisin aika vähään, kunhan se sentteri X ei ole Hurtaj/Parsons tasoa. Täällä se korostuu Pentin sanotaan sitten vaikka ammattitaidottumuus kasata tasapainoinen joukkue.

filmirulla

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Olen itse hiukan ihmetellyt sitä, että yleinen mielipide on, että IFK:ssa ei ole leveyttä joukkueessa. Fransisin aikaanhan pelifilosofia oli sellaista, että kaikki pelaa! Tosin se tarkoitti sitä, että kaksi kenttää hoitaa ylivoimien ja tasakentällisten lisäksi suurimman osan alivoimasta. No näille jäljille jäänellä kahdella kentällä ei sit oikeen muuta tekemistä ollut kuin läiskiä korttia vaihtopenkillä mutta kuten sanoin niin kaikki pelaa.

No nyt, kun uudet tuulet puhaltaa niin olisi varmaan jo aika hiukan katsella noita pelaajia sillä silmällä, että vastuu jakaatuisi hiukan tasaisimmin. Nyt jos rohkeesti laitettais ketjuja uuteen uskoon niin ettei kaikki munat ole samassa korissa. Voihan se olla, että sekin menisi vituiks jos rikotaan valmis hyvä ketju mutta olishan siinä toisena puolena se, että vois tulla kaksi hyvää ketjua.
Ainoa asia mikä tässä on vaikeeta niin se ettei noita senttereitä löydy kuin kaksi. Toisaalta Tähtisen jos ottais pois kuljeksimasta niin noita vaihtoehtoja olisi helpompi kokeilla.

Oletetaan, että Tähtinen olisi IFK:n uusi pelaaja niin mikä estäisi kokeilemaan hyökkääjiä hiukan uudessa roolissa.

Esim:

Laakkonen - Tähtinen - Kuhta
Järvinen - Murray - Pikkarainen
Petrell - Guolla - Nielikäinen

Voihan tuo olla, että vituiks tosiaan menisi mutta ainakin olis kokeiltu.

WPK

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK , Chicago Blackhawks, Leeds United
HIFK:lla on 10 tehopisteeseen päässyt kuluvan kauden aikana vain 8 pelaajaa ja jakaa sillä jumbosijan liigassa yhdessä Ilveksen, Saipan ja Ässien kanssa. Kun katsoo em. joukkueiden sarjasijoituksia, niin pakkohan se on tunnustaa, että menestyvä joukkue tarvitsee leveyttä hyökkäyspään tehoihin.

Onneksi sentään HIFK:n terävin kärki on ollut niin kovassa vireessä, että paikka kuuden joukossa on täysin realistinen. Tässä kohdassa törmätään siihen isoon MUTTAan eli loukkaantumiset ovat kohtalokkaampia kapean kärjen omaaville joukkueille. Jos aiotaan ylläpitää fyysistä pelityyliä, niin olisi entistäkin tärkeämpää huolehtia siitä, että joukkueessa riittää leveyttä kaikilla rintamilla. Eli Pentti, hopi hopi sinne sentteriostoksille.

PS. 4 ottelua - 4 päästettyä maalia vars. peliajalla. Puolustus ainakin on tilkitty Baxterin aikana vähintäänkin hyvin.

Isaksson

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
ultrar kirjoitti:
Minä voin heittää:

nelonen: Jouhkimainen 4+0, Fagerstedt 0+1=1, Nielikäinen 1+0=1 ja otetaan vielä maalivahti pois ja kentälle Lostedt 1+0=1 ja menköön vielä Lainekin 0+0=0, tekee yhteensä Elon laskuopin mukaan siis 7 (ei tarvinnut varpaita ottaa laskennassa avuksi) pistettä, eroa Kerhon hyväksi siis 29 pistettä.

Tää on tietysti kiva tapa laskea näitä yhteen, mutta ovatko HPK:n kolmosen ja nelosen jätkät pelanneet siis koko kauden noilla paikoilla vaan ainoastaan eilen. Mäkkäri on muuten HPK:n pisteykkönen Otetaan vertailun vuoksi sitten tehot ykköseltä ja kakkoselta. Ykköset HPK 51p. IFK 83p. Kakkoset HPK 50p. IFK 82p. eroa IFK:lle yhteensä 64 pistettä. Jokainen pelaa tyylillään ja kerää pelaajien pisteet sitten siihen laariin mihin pelaajarakenne ja pelityyli parhaiten sopii.

Sitäpaitsi tässä näkyy myös syy siihen, miksi IFK on liigan kiinnostavin joukkue ja miksi HPK ei sitä ole. Yleisö haluaa nähdä huippuja ja kiinnostavia pelaajia ja se maksaa ja niitä ei voi hankkia jokaiseen ketjuun.

Fakta kai kuitenkin on se, että HPK on tehnyt 116 maalia ja IFK 106. HPK:lla kaksi matsia enemmän pelattuna. Kun noita tehoja halutaan yhteen laskea niin eipä siinä paljoa eroa ole. Tyhmempikin tajuaa, että jos noista maalimääristä pinnat jaetaan tasan neljälle kentälle tai vaihtoehtoisesti IFK:n tapaan kahdelle kentälle näyttää tasaisen peluutuksen jengillä olevan reippaasti paremmat kolmoset ja neloset ja toisella sitten reippaasti paremmat ykköset ja kakkoset. Järjetön kinaamisen aihe. Vaikka kuinka noita jaettaisiin niin aika tasan menee.

Järkevämpi keskustelun aihe olisi se, miksi HPK:lla on 15 pinnaa enemmän vaikka maaliero on vain 16 maalia parempi.

Viimeksi muokattu:

Isaksson

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
WPK kirjoitti:
HIFK:lla on 10 tehopisteeseen päässyt kuluvan kauden aikana vain 8 pelaajaa ja jakaa sillä jumbosijan liigassa yhdessä Ilveksen, Saipan ja Ässien kanssa.

IFK:lla on 30 tehopisteeseen päässyt kuluvan kauden aikana neljä pelaajaa ja on tuolla lukemalla ykkönen. Jokereilla, Tapparalla ja Lukolla 3, Kärpillä 2, HPK:lla, Bluesilla, TPS:llä 1.

Sama tähän kuin edelliseenkin. Tähtiä, kiinnostavuutta, yleisöä jne. Joukkue, jolla on riveissään 20 20 pisteen miestä, mutta ei yhtään 30 pisteen, on toki kova, mutta ei kiinnosta ketään. Se ei vain nyt kuulu meidän systeemiin, enkä henkilökohtaisesti haluakaan sen kuuluvan.

Käsi sydämelle nyt ja myöntäkää totuus. Jos IFK sainais ton koko HPK:n ryhmän pelityylineen kaikkineen niin kuinka moni olisi innolla hallissa? Sijoitus olisi tällä hetkellä pari pykälää parempi, mutta yleisöä olisi hallissa pari tuhatta vähemmän. Onhan siellä nyt Moravec ja Tibbetts, mutta ketä vittua kiinnostaa joku valkokenkäinen Leino ei ainakaan ketään helsinkiläistä.

Se nyt vaan on niin, että joukkueen kokoamisessa pitää ottaa huomioon myös muita seikkoja kuin maksimaalinen menestys ihan kuten Moberg on sanonutkin. Se ei kuitenkaan tarkoita, että menestys ei olisi tavoite sitä haetaan vaan eri keinoilla. Sellaisilla keinoilla, jotka kullekin seuralle parhaiten sopivat.

Viimeksi muokattu:

Buccaneer

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Tuomo Ruutu, Sean Bergenheim
ultrar kirjoitti:
Minä voin heittää:

Kolmosen ja nelosen yhteinen pistemäärä eroaa siis vaatimattomat 69 tehopistettä Kerhoon nähden. Ei kannata myöskään alkaa etsiä +- tilastoja, sillä niissäkin hävitään, meidän nelosessa kaikki ovat enemmän tai vähemmän miinuksella.

Korostan edelleen siis, etten halua väittää kaikkia meidän kolmosen ja nelosen pelaajia huonoiksi, vaan sitä, että sieltä puuttuu taitoa, jota olisi oltava jokaisessa pelaavassa kentällisessä. Omat kentälliseni olisivat Järvinen-sentteri X- Salonen/ Jouhkimainen, Fagerstedt- Porthen - Nielikäinen. Jos saataisiin joku vahvistus vielä lisäksi, niin hyvä, mutta tyytyisin aika vähään, kunhan se sentteri X ei ole Hurtaj/Parsons tasoa. Täällä se korostuu Pentin sanotaan sitten vaikka ammattitaidottumuus kasata tasapainoinen joukkue.
Mitkähän ne on ne HPK:n ykkönen ja kakkonen? Taitaa meinaan "pikkuisen" tasoittua nämä hatusta vedetyt tilastot, kun verrataan HIFK:n ykköseen ja kakkoseen. Tuollahan oli nyt esim. kultakypärä Mäkiaho merkitty höpönassukerhon "kolmosketjuun". Pelaavatko Uusikartano ja Pihlström ykköseessä vai?? Entäs "Jammu"Tibbetts? Krhm.... Ei kannata uskoa ihan kaikkea mitä lehdissä lukee.

Edelleen myös minä olen silti sitä mieltä, että HIFK:n joukkueeseen mahtuisi yksi asiallinen liigasentteri lisää. Aivan kuten nimimerkki ultrarinkin kaavailuissa.

P.S. Isaksson toikin jo esiin nuo tilastot, joita pohdin tässä kirjoittaessani.

joey77

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, HIFK
ultrar kirjoitti:
Minä voin heittää:

.

No jos nyt tilastoja halutaan katsella niin otetaan nyt joku realismi mukaan, HPK ykkösessä ja kakkosessa pelaa 2 uutta pelaajaa joiden tieltä kolmoseen ja neloseen on tippunut miehiä kovilla pisteillä.

Vertaillaan siis sitten näitä ykkösiä ja kakkosiakin:

HPK 1: Tibbets 0+1=1 , Uusikartano 7+21=28, Pihlström 9+13=22
HIFK1: Lennu 11+8=19, Guolla 6+26=32, Kibe 14+18=32

Eli ykkösessä 32 pistettä Ifkille hyvää

HPK 2: Moravec 1+1=2, Leino 5+12=17,Hassinen 11+15=26
HIFK 2: Pikkarainen 12+12=24, Murray 13+19=32, 10+16=26

Eli kakkosketjuissa 37 pistettä ifkille hyvää, kylläpä meillä on Ylivoimaisen hyvät ykkös ja kakkosketjut vaikka edellä onkin huomattu, että kolmosessa ja nelosessa silti hävitään.

Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy