finnishninja
Jäsen
- Suosikkijoukkue
- Gunnilse IF
Re: Jotain rotia
Minusta myös projektori käy tähän ketjuun, sillä se saattaa olla hieman nihkeä omaksi ketjuksi, eikä ehkä houkuttele niin laajaa joukkoa "asiantuntijoita" mukaan. Siksi kirjoitin siitä tänne.
Itse aion tutustua uutuuteen, sitten katsotaan minkalaiseen päädytään. Projektoreitahan on monenlaisia, mutta suurin osa niistä on jäänyt hyllylle suhinan - ei kuvan takia.
Kiitti infosta. Kysymyksessä saattaa olla tosiaankin ihan lelu, mutta toin sen esiin vaihtoehtona - esitetäänhän täällä muitakin leluja! Miksei siis myös halvempia projektoreita jotka varmasti kelpaavat jollekin.Viestin lähetti pantteri
Älkää nyt sentään alkako puhua tällaisista (lelu)projareista samassa topikissa, missä puhutaan televisiokuvasta. Tollaisella kikkaralla ja hyvälaatuisella TV-kuvalla ei ole mitään tekemistä keskenään.
PAL-standardin mukaisen TV-kuvan (jollainen meillä ja pääosin muuallakin Euroopassa on käytössä) juovaluku on 576, eli kuvan pystyresoluution on tuo mainittu määrä pikseleitä. VGA resoluution 640x480 pikseliä ei siis riitä lähellekkään näyttämään PAL kuvaa edes 4:3 kuvasuhteella, vaan se pitää kompressoida. Ottaen huomioon projektorin hinnan, sen videosignaalin prosessointipiirit (jos sellaisia tuossa edes on) eivät voi olla kovin kummoiset. Lopputuloksena tuosta ulos saatava kuva ei taatusti vedä vertoja kuvaputkelle. Lisäksi tulee vielä LCD-tekniikan muut ongelmat, kuten harmaa musta jne., mutta ei niistä sen enempää.
Tuolla resolla toteutettu projari on tod.näk. tarkoitettu toistamaan NTSC värijärjestelmän kuvaa (jenkki ja jaappanin markkinoille), ja sielläkin se riittää vaan 4:3 kuvalle. 16:9 kuvassa pikseleitä on rankasti liian vähän.
Sori ninja, jos tämä tuntui henkilökohtaiselta hyökkäykseltä. Se ei todellakaan ole tarkoitus. Halusinpa vaan tuoda muutamia asioita ilmi.
Nykyään on jo ihan kelvollisia projektoreitakin saatavilla alkaen noin 2000 € hintaan, joten ei sellainen toki mikään huono vaihtoehto ole. Ja nyt tunnutaan markkinoilla olevan murrosvaiheessa, jolloin hinnat tulevat rytinällä alas ja toinen toistaan parempia projektoreja julkaistaan tuhkatiheään. Mun neuvo on tarkkailla tilannetta vielä hetki, ja sitten iskeä kiinni. Näin ainakin itse aijon tehdä.
PS. Itse ketjun aiheeseen sanoisin, että Panan PL10 on hinta/laatu suhteeltaan aika kova. Gigantista 999 €.
Minusta myös projektori käy tähän ketjuun, sillä se saattaa olla hieman nihkeä omaksi ketjuksi, eikä ehkä houkuttele niin laajaa joukkoa "asiantuntijoita" mukaan. Siksi kirjoitin siitä tänne.
Itse aion tutustua uutuuteen, sitten katsotaan minkalaiseen päädytään. Projektoreitahan on monenlaisia, mutta suurin osa niistä on jäänyt hyllylle suhinan - ei kuvan takia.