Pitää uusia OP 8t, kun tuki loppuu lokakuussa ja akku alkaa olla finaalissa. Muuten toimii, mutta on kiinalainen.
Seuraavaksi on valikoitumassa Galaxy s23 tai IPhone 15, nämä pitkälti pitkän tuen vuoksi. Toki pixel 8 olisi luultavasti oiva hankinta siitäkin syystä. Kiinalaisille no-go.
Mitä suosittelette? Puhelin hoitaa arjessa pitkälti kaiken oleellisimman laskujen maksusta kauppalistojen käyttöön. Kuvia otan verrattain paljon, mutta tekninen osaaminen niiden ottamiseen on tasan 0. Hyvä kamera ei tee huonosta kuvaajasta hyvää. Harvoin nuo printiksi edes päätyvät. Suoratoistoa tms harvemmin, ääntä sitten enemmän kirjojen ja musiikin muodossa.
Tuon perusteella, mihin kerroit puhelinta arjessa käyttäväsi, sanoisin, että mikään noista kolmesta mainitsemastasi puhelimesta tuskin tulee olemaan varsinainen hutihankinta. Jokainen noista malleista suoriutuu mainitsemistasi tehtävistä kunnialla ja tullee nauttimaan, valmistajan lupausten mukaisesti, pitkän aikaa erilaisista järjestelmä- ja tietoturvapäivityksistä.
Tuossa softatukiajan pituudessa ja uusien järjestelmäpäivitysten saatavuudessa on kuitenkin jonkin verran eroavaisuuksia.
Samsung on verkkosivuillaan kertonut, että S23-sarjan laitteet saavat julkaisunsa jälkeen neljän vuoden ajan suurempia järjestelmäpäivityksiä ja viiden vuoden ajan tietoturvapäivityksiä. Tuon perusteella suuremmat käyttöjärjestelmäpäivitykset päättyisivät alkuvuodesta 2027 ja tietoturvapäivitysten osalta sama olisi edessä alkuvuodesta 2028.
Pixel 8 puolestaan nauttisi
Googlen tukisivujen mukaan varmuudella softapäivityksistä sekä käyttöjärjestelmäpäivitysten että tietoturvapäivitysten osalta lokakuuhun 2030 asti. Apple ei ole tainnut vastaavaa lupausta antaa iPhone 15:n osalta, mutta
RefurbMe-blogin laskelmien perusteella, tukea olisi luultavasti odotettavissa tuonne samoille nurkille asti kuin Pixel 8:n tapauksessakin.
Lisäksi on hyvä huomioida, että Samsungin laitteille uudet Android-versiot löytävät tiensä tyypillisesti ainakin 2–3 kuukautta myöhemmin kuin tuetuille Pixel-laitteille ja uudemmat tuetut Samsungin laitteet saavat päivitykset tyypillisesti hieman aiemmin kuin vanhemmat laitteet, Pixeleistä ja iPhoneista poiketen.
Ominaisuuksien suhteen itselläni huomio kiinnittyy siihen, että iPhone 15 ei tästä kolmikosta tue ns. Always On Display -toimintoa eli sitä, että puhelimen ruudulla näkyy, mikäli käyttäjä näin haluaa, silloin kun se lepää vaikka pöydällä tai muulla tasolla, esimerkiksi kellonaika, päivämäärä, sen hetkinen säätila, sääennuste loppupäivälle, mahdollisia ruuhka- tai säävaroituksia, muutaman tuoreimman ilmoituksen lähettäneen sovelluksen kuvake jne. Pro-mallista tuo tuki löytyy myös iPhonessa, eli mikäli on valmis maksamaan hieman enemmän, se on saatavilla.
Itse olen tuota AOD-toimintoa käyttänyt siitä asti kun se tuli Pixel-sarjan puhelimiin, eli 2017 lähtien ja olen siitä kyllä kovasti pitänyt. On kätevää kun heti puhelimeen vilkaistessa näkee esim., että paljonko akussa on varausta jäljellä ja pitäisikö luuria latailla, ilman että puhelimeen tarvitsee koskeakaan. Tai että onko joku laittanut vaikka WhatsAppiin viestiä.
Sitten mikäli takaraivossa kutkuttelee ajatus hankkia tulevaisuudessa mahdollisesti älykello puhelimelle kumppaniksi (tai ehkä saatat sellaisen tai perinteisemmän urheilukellon jo omistaakin), niin puhelinta hankkiessa kannattaa myös miettiä, että haluaako Apple Watchin, Galaxy Watchin vai Pixel Watchin. Apple Watch ei toimi kuin Applen laitteiden kanssa yhteen, samoin Galaxy Watch ja Pixel Watch Wear OS -kelloina ovat yhteensopivia vain Android-laitteiden kanssa ja osa niiden ominaisuuksista vaatii saman valmistajan puhelimen.
Noiden älykellojen terveysdatan (askelmäärät, syke, GPS, unenseuranta jne.) mittaustarkkuuksissa on myös eroavaisuuksia. Perusteellisista mittauksista tunnetun
The Quantified Scientist -YouTube-kanavan mittausten perusteella, Apple Watch -mallit ovat perinteisesti olleet mittaustulosten kärjessä, Pixel Watchit hyvinä haastajina ja Galaxy Watchit jo hieman kauempana.
Yhtenä kriteerinä tulevalle puhelimelle mainitsit, että kyseessä tulisi olla ei-kiinalainen valmistaja. Tuon kriteerin täyttäisi myös Sony, mutta Sonyn puhelimissa on vielä nykyäänkin nuo automaattiset tilat valokuvauksen suhteen sen verran kilpailijoita jäljessä (manuaaliasetusten osalta tilanne aivan toinen), että en niitä lähtisi tässä tapauksessa suosittelemaan. Myös softatuen pituudessa Sony taitaa edelleen laahata tuota muuta viestissä käsiteltyä kolmikkoa perässä.
Loppukaneettina mainittakoon vielä, että itse olen noita Googlen Pixel-sarjan puhelimia käyttänyt jo pidemmän aikaa ja sitäkin ennen olin jo Nexus-käyttäjä. Myös moni tuttavapiirissä on Pixel-laitteista innostunut ja ollut vakuuttunut. Itse olen ollut myös erittäin tyytyväinen siinä mielessä, että suurempia teknisiä ongelmia ei ole kohdalle osunut softan tai raudankaan puolesta, vaan nämä ovat kyllä kestäneet pitkään ja aktiivistakin käyttöä kunnialla. Mutta, kuten jo aiemminkin totesin, en usko, että mikään noista kolmesta mietiskelemästäsi puhelimesta olisi sellainen, että sen hankintaa tarvisi pahemmin katua.