Mainos

Uusi kännykkä

• 1 272 428
  • 5 856

Schwein

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Olisi kännykän vaihto edessä kun vihdoin kahden vuoden käytön jälkeen pääsee iPhonesta eroon. Voi tätä onnen päivää. Olisi käytännössä kaksi vaihtoehtoa: Google Pixel 9 tai Samsung Galaxy S24. Onko jollain käytännön kokemusta näistä mikä on hyvää/huonoa?
Luulen, että tuossa on vain hyviä vaihtoehtoja. Huippuluokan kamerat molemmissa. Googlessa kaiketi puhtaampi Android, Samsungissa hieman modatumpi - mikä ei välttämättä ole huono asia.

Itselläni on nyt ollut S24 käytössä muutaman kuukauden. Aivan loistava puhelin, jota voin suositella. Ulkoasu on täysi kopio iPhonesta, mikä on sitten tietysti makuasia. Tyylikäs kieltämättä, mutta periaatteessa vähän ärsyttää.

Jyyd

Jäsen
Suosikkijoukkue
♠️, Flyers
Alkaa olla puhelimen päivitys lähellä. Samsung S24 FE kiinnostelee tällä hetkellä. S24 muutoin, mutta hinta taitaa karata monta sataa ylöspäin. Kokemuksia FE-mallista tai lisätietoa otetaan vastaan.

Ja aihetta sivuten, olisin mahdollisesta vaihdossa antamassa vanhaa luuriani toiseen suuntaan. DNA:n vaihtohyvityslaskuri antaa Honor 70 256gb mallille "priima"kunnossa 10 euroa. Eihän tuo voi pitää paikkaansa, vai onko tämä kiinanpuhelin liki arvoton? Samsungin puhelimet ym muut ehkä uudemmat ja paremmat mallit ovat hyvässäkin arvossa, mutta esim. oma puhelimeni ei näytä kuin tuon 10e..

Elisalla vastaava laskuri heitti luvuksi 129e.

Flinck

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chicago Blackhawks
Onkos täällä porukalla tietoa peruspuhelimista ilman älyä? Vähän pieni downshiftaus kinostelis ja joku ihan perusvehje kiinnostaisi seuraavaksi. Vaatimuksena siis sen verran että Whatsapp ja edes jonkinlainen kamera saisi löytyä. Android-vehkeinä noita ei juuri taida ollakaan? Kai OS ei enää näytä tukevan Whatsappia ja voinee olla vaihtoehdot vähissä.

Viimeksi muokattu:

Jyyd

Jäsen
Suosikkijoukkue
♠️, Flyers
Milläs laturilla Samsungin S24 FE:tä pitää/kannattaa ladata..? Vaihtoehtoja on useampi, mutta haluaisin olla tarkka koska kyse on niinkin oleellisesta asiasta kuin akku. Oletan, että käy sama laturi kuin S24 tai vastaaviin, joten jos joku haluaa valaista. Jos oikein ymmärsin, paketin mukana tuleva kaapeli ei käy 45W ylöspäin.

Tällaisia ovat vaihtoehdot:

Mulla on Honorissa ollut 66W laturi, joten pudotus wateissa tuntuu ainakin olevan melkoinen.

Viimeksi muokattu:

tyoton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lightning, Rangers, Vegas
Menee jo huumorin puolelle, kun Samsung mainostaa latausnopeuksillaan ihan pokkana jotain "Super fast chargingia", kun todellisuudessa fastin tilalle pitäisi vaihtaa slow.

Tämä 15W:n superhyper-virrantuuttaaja pokkaa ykköspalkinnon mainospuheissa:

"Samsung Super Fast Charging -laturi 15 W:n pikalatauksella

Huipputehokas Samsung Super Fast Charging -laturi tuuttaa virtaa uskomattomalla teholla. Seinälaturi lataa PowerDelivery 3.0 -standardia tukevat laitteet peräti 15 W:n pikalatauksella, huippunopeasti ja tietenkin turvallisesti. "

laalki

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Philadelphia Flyers
Menee jo huumorin puolelle, kun Samsung mainostaa latausnopeuksillaan ihan pokkana jotain "Super fast chargingia", kun todellisuudessa fastin tilalle pitäisi vaihtaa slow.

Tämä 15W:n superhyper-virrantuuttaaja pokkaa ykköspalkinnon mainospuheissa:

"Samsung Super Fast Charging -laturi 15 W:n pikalatauksella

Huipputehokas Samsung Super Fast Charging -laturi tuuttaa virtaa uskomattomalla teholla. Seinälaturi lataa PowerDelivery 3.0 -standardia tukevat laitteet peräti 15 W:n pikalatauksella, huippunopeasti ja tietenkin turvallisesti. "

Plus tietysti, ettei laturia edes tule boksissa mukana, vaan se pitää erikseen shoppailla. Nimim. Galaxy S24+ ja 45W super fast charger 50 eurolla, joka todellisuudessa lataa 27W teholla. Olisi vähän OnePlussalta opittavaa.

Suosikkijoukkue
Lahen Pelsu, Dallas Stars, Leksand, Orlando Magic
Plus tietysti, ettei laturia edes tule boksissa mukana, vaan se pitää erikseen shoppailla. Nimim. Galaxy S24+ ja 45W super fast charger 50 eurolla, joka todellisuudessa lataa 27W teholla. Olisi vähän OnePlussalta opittavaa.
Tää 100W laturi mikä OP 12:n kanssa tuli pyyhkii tosiaan Samsungin vastaavilla lattiaa. Ja korostan; tuli puhelimen mukana.

Mun mielestä tämä nykytrendi on muutenkin aika hanurista, että iso osa puhelinvalmistajista ei enää sisällytä laturia pakettiin, kun ostat puhelimen. Onneksi on OnePlus.

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaikki Penan ja Tamin joukkueet, KuPS
Mun mielestä tämä nykytrendi on muutenkin aika hanurista, että iso osa puhelinvalmistajista ei enää sisällytä laturia pakettiin, kun ostat puhelimen. Onneksi on OnePlus.
No joo ja ei. Itselläkin pyörii tällä hetkellä varmaan neljä laturia täällä nurkissa, eikä näitä ladattavia laitteita ole kuitenkaan kuin kaksi. Eli tavallaan ymmärrän sen, että laitevalmistajat eivät turhaan enää sitä uutta laturia pistä sinne mukaan. Toki puhun vaan omasta puolestani, mutta onhan tuo nyt ihan ekologista kuitenkin.

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
EU on määrännyt, että tämän vuoden alusta lähtien puhelimen pitää pystyä ostamaan ilman laturia. Aika moni valmistaja on nähnyt parhaaksi sen, ettei varastossa pidetä erikseen laturillista ja laturitonta mallia vaan laturi ostetaan aina erikseen.

Jyyd

Jäsen
Suosikkijoukkue
♠️, Flyers
Mulla ei oo kokemusta Samsungista viimeiseen n.10-15 vuoteen, paitsi työpuhelimena A55.

Mutta oletin, että nuo 15-25W laturit ovat jotain mullistavaa tekniikkaa, jolla lataa nopeasti. Honorin ja Xiaomin 66-120W pikalaturit olleet viimeksi kyseisten puhelimien kohdalla käytössä.

Kysymys kuuluu, miksi Samsungilla on tuollaisia leluja jos ne on oikeasti surkeita? 25W laturin tilasin puhelimen kanssa, pärjääkö sillä mihkään.. Ei tuntikaan lopulta nollista sataan olisi paha aika. Nykyisessä Honorissa taitaa olla joku 30min ja 75% tai vastaavaa.

tyoton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lightning, Rangers, Vegas
EU on määrännyt, että tämän vuoden alusta lähtien puhelimen pitää pystyä ostamaan ilman laturia. Aika moni valmistaja on nähnyt parhaaksi sen, ettei varastossa pidetä erikseen laturillista ja laturitonta mallia vaan laturi ostetaan aina erikseen.

Joko tuo määräys ei pidä paikkaansa tai sitten sitä ei tarvitse noudattaa. Kuten lainaamassasi viestissäkin vihjaillaan niin esim OnePlussan mukana tulee laturi. Ei siellä tilaussivulla näy erikseen mitään älä toimita laturia- vaihtoehtoa.

Pelkkää rahastustahan se on jättää laturi pois paketista ja pyytää 50€ jostain tehottomasta super fast chargerista.

Homma saattaisi mennä ihan kivuttomasti ilman uutta laturia jos muut asiat toimisivat. USB-C auttoi huomattavasti, kun se tuli esim Applelle ja muutenkin joka paikkaan. Nyt ongelma on se, että pelkkä liitäntä ei auta. Saattaa käydä niin, ettei mikä tahansa laturi+johto lataa kunnolla sitä Samsungia tai Pixeliä. Vaikka taloudesta löytyy jo yli sadan watin laturi niin saatat tarvita sen 50€:n ja 15 watin super fast chargerin, jotta juuri oma uusi kännykkä latautuu, kuten pitää.

Seuraavaksi pitäisi pakottaa valmistajat käyttämään samaa lataustekniikkaa. Sitten ymmärtäisin jollain tapaa, että uuden puhelimen mukana ei toimiteta laturia.

Schwein

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Minä lataan Samsung S24:ää Oneplussan adapterilla (vuodelta 2021). Vaihdoin kyllä siihen Samsungin mukana tulleen kaapelin.

Eihän tämä yhtä nopeasti lataa kuin Oneplus, mutta on minulla päivässä useita kertoja sellaisia hetkiä, että voin antaa puhelimen puoli tuntia latautua. Oneplussalle riitti noin vartti yleensä.

Edellinen puhelin, Oneplus Nord, ei muuten lataa tällä Samsungin kaapelilla, mitä pidän erikoisena.

(1)
  • Tykkää
Reactions: Jyyd

Jyyd

Jäsen
Suosikkijoukkue
♠️, Flyers
Minä lataan Samsung S24:ää Oneplussan adapterilla (vuodelta 2021). Vaihdoin kyllä siihen Samsungin mukana tulleen kaapelin.

Eihän tämä yhtä nopeasti lataa kuin Oneplus, mutta on minulla päivässä useita kertoja sellaisia hetkiä, että voin antaa puhelimen puoli tuntia latautua. Oneplussalle riitti noin vartti yleensä.

Edellinen puhelin, Oneplus Nord, ei muuten lataa tällä Samsungin kaapelilla, mitä pidän erikoisena.
Mä pyrin siihen nyt kun uusi luuri (S24 FE) kätösissä, etten lataisi kun akun täyteen enkä useasti ees taas. Toki vanhassa puhelimessa oli hiukan ehkä laturinkin kanssa latausprobleemaa, jonka vuoksi saattoi olla muutamankin kerran laturissa päivän/illan aikana. Jostain kun joskus kuulin, että tuollainen hissiliike heikentää akkua.

Ensifibat S24 FE:stä ovat hyvät. Kamera parannus Honor 70:een ja tekoälykin tuntuu tuovan oman mausteensa kuvienottoon, muita tekoälyn ominaisuuksia en ole vielä kokeillut.

Jotain arvosteluja tutkein ennen puhelimen ostoa ja moni on nähnyt vaivaa näiden "bezel"ien (eli näytön reunaan jäävän mustan tilan) vuoksi, mutta ei ole juuri haitannut.

Niin ja sai tämän tarjouksen mukana (599e, ovh olevinansa 799) Samsungin Watch FEn, jonka lahjoitan kihlatulle.

Schwein

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
@Jyyd sitä olen itsekin yrittänyt, että lataan suunnilleen kerran päivässä ja noin 80 prosenttiin.

(1)
  • Tykkää
Reactions: Jyyd

kharon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tps
Näin olen käsittänyt, että akun varausta ei kannata usein päästää alle 20 prosentin, eikä myöskään usein ladata yli 80 prosentin.
Akkua ei kannata ainakaan seisottaa 100 prosentissa ja päivittäisessä käytössä hyvä käyttää 80 % rajaa. Myös supernopea lataus on huonoksi akulle, siksi luulen, että samsung ei ole tuonut sitä lippulaivoihin

Jyyd

Jäsen
Suosikkijoukkue
♠️, Flyers
Akkua ei kannata ainakaan seisottaa 100 prosentissa ja päivittäisessä käytössä hyvä käyttää 80 % rajaa. Myös supernopea lataus on huonoksi akulle, siksi luulen, että samsung ei ole tuonut sitä lippulaivoihin
Tuosta olen itsekin aina ollut skeptinen jossain määrin. Tuntuuhan se nyt vähän luonnottomalta, että 30min ja huippuluuri on täys ja kestääkin pitkään.

Seppis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Äsät
Mikäs tässä puhelinten akkujen hienovaraisessa kohtelussa on taustalla kunnei ne kuitenkaan kestä kuin sen 2-3 vuotta ja vaikka kestäisivätkin pidempään, vaihdatte kuitenkin puhelinta kahden vuoden välein?

kharon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tps
Mikäs tässä puhelinten akkujen hienovaraisessa kohtelussa on taustalla kunnei ne kuitenkaan kestä kuin sen 2-3 vuotta ja vaikka kestäisivätkin pidempään, vaihdatte kuitenkin puhelinta kahden vuoden välein?
Edellinen puhelin kesti sen 3,5 vuotta, joka aikalailla ennätys. Akku oli lopulta niin huono, että kesti vain puoli päivää, eikä siihen voinut luottaa. Nykyisen kanssa lataan 80 prosenttiin arkisin, koska siitä ei ole mitään haittaa, kun akkua voi käyttää aina silloin tällöin laturissa hrtken kesken päivää. Lataa. Täyteen toki, jos tulossa pitkä päivä tms arjesta poiketen.

Suosikkijoukkue
Lahen Pelsu, Dallas Stars, Leksand, Orlando Magic
Edellinen puhelin kesti sen 3,5 vuotta, joka aikalailla ennätys. Akku oli lopulta niin huono, että kesti vain puoli päivää, eikä siihen voinut luottaa.
Mulla oli edellinen puhelin (Samsung Galaxy S20 FE) sen paria kuukautta vajaa kolme vuotta käytössä, mikä taitaa Androidien osalta olla niin ikään oma ennätykseni. Akku alkoi mullakin olla loppuvaiheessa niin huono että hyvä jos täyteen ladattu akku kesti muutaman tunnin ruutuaikaa jos katseli striimejä. Sitten kun olin kuluttanut tuolla loppuun jo kaksi laturijohtoakin ja näytölle oli palanut mm. Jatkoajan logo, yläpalkki ym. paskaa niin olin kyl kesän kynnyksellä pahemman kerran uuden luurin tarpeessa.

Ja OnePlus 12 on kyllä ylittänyt puhelimena kaikki odotukseni. Pitkäkestoinen akku, salamannopea pikalataus, kaunis ulkomuoto, erinomainen käyttis, loistava kamera, etenkin hintaan nähden hyvät speksit ja vaikka puhelin on kooltaan suht iso, ei tämä paina taskussa kuin synti kuten vaikka toisiksi edellinen puhelimeni Huawei P30 Pro.

Kyllä tällä ihanuudella kelpaa kirjotella jatkikseen.

Schwein

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Kyllä mulla on akku kestänyt pidempään. Oneplus Nordin sain vuoden verran käytettynä, ja pidin sitä lähes kolme vuotta. Akku on edelleen ihan jees ja puhelin toimiva. Pyysin töissä uuden siksi, koska tuo oli päivitysten suhteen end-of-life.

Samsung lupaa nykyään näihin S-sarjalaisiin peräti 7 vuoden tietoturvapäivitykset, eikä minua kiinnostaa koko ajan olla puhelinta vaihtamassa. Vaikka työnantaja maksaakin. Siksi yritän pitää akusta huolta.

Puhelimen vaihtamisesta vielä: ei siitä enää juuri vau-efektejä saa. Android-maailmassakin käyttis ja puhelimien ominaisuudet ovat jo vuosia olleet sen verran hyviä, ettei uusi puhelin elämää onnellisemmaksi tee.

Kai tässä S24:ssä on Nordia paremmat kamerat jne, mutta loppujen lopuksi aika harvoin tulee esimerkiksi otettua kuvia tilanteissa, joissa ominaisuuksilla oikeasti on merkitystä.

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Kolmen, sanoo firman politiikka. Viimeksi törmännyt akkuongelmiin iPhone 6 kanssa. Sitä pidinkin sen kompaktin koon takia pitempään. Jäi siis 9 ja X välistä, menin suoraan 11:een (this goes to eleven). En tiedä, onko akkuteknologia kehittynyt noista ajoista, mutta ilman mitään keskittymistä latauksiin ei ehtinyt kolmessa vuodessa tuon edellisen luurin akku osoittaa mitään hyytymisen oireita. Tällä 14:llä pitäisi pari vuotta vielä jaksaa.

Se on kyllä totta, että vaihtamisen wau-efekti on aika laimea nykyään tuolla kolmen vuoden syklillä.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy