Tuli hypättyä Huawein kelkkaan kun eilen oli posti toimittanut uuden P10-puhelimen. Ei tässä nyt hirveästi ole vielä ehtinyt laitteen kaikkiin syvimpiin juttuihin perehtymään, mutta näin nopealla kokeilulla tuntuu kyllä erittäin hyvältä puhelimelta. Kyllähän se uuden puhelimen tuntu on aina hieno kun ekoja kertoja käyttää, ja onhan tässä nyt monin verroin parannuksia tuohonn edelliseen Sonyn Xperia Z3+:aan, vaikka toki huono kapula sekään ei ollut. Sormenjälkitunnistin, parempi kamera, akkukin tuntuu kestävän paremmin vaikka paljon käyttää jne. Tuossa Sonyssa itse asiassa akkukesto huononi merkittävästi päivitysten jälkeen, ja tokihan ajan kanssa se huononee muutenkin.
Laite tuntuu kädessä sopivan kokoiselta, vaikka on ulkoisilta mitoiltaan lähes samankokoinen kuin tuo Z3+ ja näyttö on 5,1 tuumainen vs. Sonyn 5,2 tuumaiseen, mutta jotenkin muotoilu on tässä onnistuneempi siinä mielessä että käytännössä lähes samankokoinen laite tuntuu paljon sirommalta käpälässä, mikä on ainakin etu itselleni.
Äkkiseltään Huawein Android-versio tuntuu vähän paremmalta kuin Sonyssa tai Samsungissa, selkeämpi kun ei ole erillisiä alavalikoita vaan kaikki on tavallaan "yhden" pyyhkäisyn takana. Tietysti Sonya ja Samsungiakin saa muokattua mieleisekseen, mutta tämä on jo lähtökohtaisesti vähän miellyttävämmän tuntuinen. Tai sitten tämä on alitajuista kun uuden puhelimen viehätys on päällä...
Ainoana miinuksena heitän sen että tämäkään Huawei ei ole vesitiivis, olkoonkin että eipä sitä ole tarkoituksena uimaan puhelimen kanssa mennäkään, mutta olisihan se silti ollut Suomen olosuhteissa ihan mukava juttu. Noh, täytyy käydä pikapikaa hakemassa jonkinlainen hyvä suoja tähän, osaisiko tyypit muuten antaa vinkkejä millainen suoja kannattaa tällaiseen hankkia jossa ei vesitiiveyttä itsessään ole? Vai suositteletteko ihan perinteisiä esim. lompakkomallin suojia, sellainen oli vanhassa puhelimessa ja oli hyvä ratkaisu.
Noin muuten en valittamista keksi ja kyllähän tällä taas kelpaa jonkin aikaa porskuttaa menemään, nyt onkin ensimmäinen kerta itselläni kun on tullut se ihan viimeisin puhelinmalli hankittua, yleensä olen tullut tavallaan yhden mallin "jäljessä", eli on ilmestynyt jotain uutta esim. Sonylta tai Samsungilta kun olen itse heiltä puhelimen hankkinut. Tokihan sekään nyt ei varsinaisesti tarkoita mitään, mutta ihan jännä fiilis kuitenkin.
Yhden kysymyksen heitän vielä, eli tässä puhelimessa kun on tämä "pikalataus" eli mukana tulleella laturilla tuon puhelimen lataa täyteen tyyliin tunnissa. Tapana kun on se että puhelimen laittaa yöksi laturiin nukkumaan mennessä, niin sehän on käytännössä täynnä jo hyvinkin pian ja on sitten monta tuntia laturissa kiinni ns. "turhaan". Onko tuollaisella mitään vaikutusta puhelimeen tai sen akkuun itsessään, vai löytyisikö tähän jotain kikkaa millä tuota akkua voisi yrittää säästää, jos tällä siis on vaikutusta.