Olen pitkään miettinyt tätä asiaa, milläs tavalla homma hoituu? Puhelin Samsung Note5 hommattu Dubaista ja käyttis Androidin 7.0. Pitääkö puhelimesta kopioida kaikki vähänkään tarpeellinen tieto muualle, eli mitään ei jää mihinkään muistiin? Normi roottauksia olen tehnyt, mutta ne nyt opettaa apinallekin eli onko homma kuin monimutkainen ja virhealtis?
En tiedä miksi noin uuteen puhelimeen haluat Lineagen laittaa, kun on kai vielä takuutakin voimassa, mutta tässä yksinkertaisuudessaan.
[LINEAGE OS] Galaxy NOTE 5 Lineage OS 14.1, Nougat 7.1 ROM (linkki epäviralliseen lineage os buildiin note 5lle) Tämä sitten vienee takuun puhelimesta, että omalla vastuulla. Virallista versiota lineage os:stä ei ole tuolle luurille tullut, lähinnä kai koska on vielä tuen piirissä ja saanut android 7.0:n muutoinkin ja ei ole ollut kovin suosittu puhelinmalli harrastajien keskuudessa.
Ja kyllä tarvitsee kopioida kaikki tieto talteen, helpoiten tämä tapahtuu googlen synkronoinnin kautta. Siitä en ole ihan varma, että säästyykö esim. kuvat ja muut "muistikortin" tiedostot. Oletuksena pitäisi säilyä.
Yksinkertaisimmillaan asia menee näin:
1. lataa TWRP, gappsit (google apps, kauppa yms.), käyttöjärjestelmän image
2. asenna TWRP
3. mene TWRP:hen
4. tee täysi varmuuskopio, siis oikeasti kaikki, täppä joka kohtaan ja siirrä se talteen esim. tietokoneelle.
5. siirrä käyttöjärjestelmän .img tai .zip puhelimeen "muistikortille"
6. Mene wipe ja advancedin alta pyyhi dalvic, system ja cache
7. asenna uusi käyttöjärjestelmä ja gappsit
Kaikki kohdat 4-7 tehdään TWRP:ssä.
8. käynnistä puhelin uudestaan ja käyttöjärjestelmä on vaihtunut.
Sitten jos ja kun jotain menee vikaan, niin TWRP:llä voi aina palauttaa sen varmuuskopion. TWRP on custom recovery mikä periaatteessa toimii käyttöjärjestelmän ulkopuolella ja sitä ei saa rikottua vaikka asentelisi mitä, joten varmuuskopioita ottamalla pystyy aina palaamaan siihen tilanteeseen missä oli ennen kuin alkoi edes leikkiä. Valitettavasti näin ei aina ole ja tällöin on sitten monilla sormi suussa. Eli tästä syystä nämä kaikki omalla riskillä. En toki halua pelotella, itse olen näitä puljannut sen sataan puhelimeen ja tablettiin ja vain kerran on käynyt niin etten olisi pälkähästä selvinnyt ja sekin oli oma vika, kun en varmuuskopioinut väsyneenä EFS:ää. No onneksi se oli oma tabletti ja paskana oleva sellainen, mikä käynnisteli itseään muutenkin uudelleen miten mieli, ei ei isoa menetystä vaikka sim kortti ei enää saanutkaan verkkoon yhteyttä kun IMEI sekosi.