Mainos

Uusi jäähalli!

  • 787 417
  • 4 432

Mälkiä

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, juridiset esteet
Eli Helsingissä voi saapua keskustaan hallille kävelemällä, mutta Lappeenrannassa ei, koska syyt? Ja kuka kävelee 600 m puoli tuntia tai etsii noin kauan parkkipaikkaa edes ruuhkassa saapumatta riittävän ajoissa paikalle? Melkoista argumentaatioakrobatiaa.
Helsingissä voi tehdä noin, koska siellä on julkiset ja kulttuuria tuollaiseen. Raitsikka ja bussit tuovat melkein hallin ovelle. Lappeenrannassa keskustan asukkaat voivat kävellä helposti, mutta kymmenettuhannet asuvat lännen ja idän keskusten ympärillä. Sieltä tullaan autolla. Lappeenrannassa on se kulttuuri, että autolla pitää päästä sinne tuulikaapin eteen pysäköimään, tai se koetaan hankalaksi. Minä en esimerkiksi kannata tätä kulttuuria tai ole tuosta samaa mieltä, mutta näin se vaan on.

Kaikille ei vain mene läpi se, että "kyllä siellä halleissa on tilaa kun kävin tuossa katsomassa" ja "ei se nyt niin pitkä matka ole kävellä senkin läskiperse" -tason selitykset. On riski, että maksukykyinen, hieman kauempana asuva autolla kulkeva iäkkäämpi yleisö kokee tuon kuvion hankalaksi, eikä hanke näin ollen vakuuta ja sitä ei kannateta. Tämä on havaintojeni mukaan ihan todellinen ja yleinen kokemus, vaikka olenkin asioiden tilasta eri mieltä.
 

Spitfire

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, SJS
Ihmisellä, joka pyörii auton kanssa puoli tuntia Ison-Kristiinan parkkihallissa, eikä osaa Lappeenrannan kokoisessa kaupungissa lähteä matsiin niin ajoissa, että ehtii paikalle vasta toiseen erään, on jo sen verran isompia ongelmia, että Lappeenrannan pysäköintiratkaisut on niistä pienimpiä.
Pisti kyllä naurattamaan ajatus puolen tunnin pillurallista parkkihallissa, jossa jokaisessa kerroksessa kerrotaan selkeästi vapaiden paikkojen lukumäärä ja jokaisen vapaan paikan yläpuolella on merkkivalo. Kuinkahan aikaisin tällaisen henkilön tarvitsee lähteä Kisapuistoon, kun siellä ei ole kuin lasermiekkamiehet opastamassa ja kauimmilta paikoiltakin on ~450 metriä pääoville ja lähemmäs tuo 600 metriä seisomakatsomopäädyn sisäänkäynnille.
 

ForNever

Jäsen
Helsingissä voi tehdä noin, koska siellä on julkiset ja kulttuuria tuollaiseen. Raitsikka ja bussit tuovat melkein hallin ovelle. Lappeenrannassa keskustan asukkaat voivat kävellä helposti, mutta kymmenettuhannet asuvat lännen ja idän keskusten ympärillä. Sieltä tullaan autolla. Lappeenrannassa on se kulttuuri, että autolla pitää päästä sinne tuulikaapin eteen pysäköimään, tai se koetaan hankalaksi. Minä en esimerkiksi kannata tätä kulttuuria tai ole tuosta samaa mieltä, mutta näin se vaan on.

Kaikille ei vain mene läpi se, että "kyllä siellä halleissa on tilaa kun kävin tuossa katsomassa" ja "ei se nyt niin pitkä matka ole kävellä senkin läskiperse" -tason selitykset. On riski, että maksukykyinen, hieman kauempana asuva autolla kulkeva iäkkäämpi yleisö kokee tuon kuvion hankalaksi, eikä hanke näin ollen vakuuta ja sitä ei kannateta. Tämä on havaintojeni mukaan ihan todellinen ja yleinen kokemus, vaikka olenkin asioiden tilasta eri mieltä.
Kulkeehan Lappeenrannassakin jo nyt linja-autoja peleihin, ja en jaksa millään uskoa, että niitä kulkisi keskustahalliin ainakaan vähemmän. Siihenkin pääsisi varmasti lähes ovelle. Ei tuo @Mustakulkkula :n vertailu ole toimiva, vaikka Helsingissä on tietenkin kattavampi julkinen liikenne, kun siellä on ihmisiä vielä laajemmalla alueella.

Kokemus asioista voi toki olla eri, mutta siitä tässä ei varsinaisesti keskusteltu.
 

Spitfire

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, SJS
Kulkeehan Lappeenrannassakin jo nyt linja-autoja peleihin, ja en jaksa millään uskoa, että niitä kulkisi keskustahalliin ainakaan vähemmän. Siihenkin pääsisi varmasti lähes ovelle. Ei tuo @Mustakulkkula :n vertailu ole toimiva, vaikka Helsingissä on tietenkin kattavampi julkinen liikenne, kun siellä on ihmisiä vielä laajemmalla alueella.

Kokemus asioista voi toki olla eri, mutta siitä tässä ei varsinaisesti keskusteltu.
Varsinkin yliopiston suunnasta kulkee todella hyvin busseja keskustaan jo nykyisellään. Ennen arkipelien alkamisaikaa 18:30 kulkee vartin välein ja päättymisaikaan hieman harvemmin noin 20-30min välein. Jo nykyisellään julkinen liikenne pystyisi korvaamaan aika ison määrän hallille tulevia autoja, mikäli halli olisi keskustassa.

Tässä pitäisi muutenkin miettiä sitä miten ihmiset liikkuvat 10-30 vuoden päästä, eikä sitä miten bensalenkkarit köröttelevät tänään.
 

Spitfire

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, SJS

Spitfire

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, SJS
Ei näy listassa keskustahallia. 80 miljoonaa olis jo muutenkin menossa liikuntapaikkoihin neljässä vuodessa.

Kovin kummallista se olisikin jos näkyisi, kun voimassaoleva päätös on Kisapuistoon halli ja se listassa onkin 36 M€ budjetilla. Tämä ei kuitenkaan tarkoita että halli varmasti tulisi Kisapuistoon Keskustan sijasta.
 

Reinhart

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Montreal Canadiens

Trimmer

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Just tässä tajusin, että tää keskusteluhan velloo edelleen paikoillaan. Joku varmaan ehdottaa jos vanhan hallin saisi vielä jotenkin korjattua.
Eihän tähän tarvitse kuin joku tekee ehdotuksen ja taas äänestetään. Veikkaan jotain persuhörhöä.
 

Derrick

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Eihän tähän tarvitse kuin joku tekee ehdotuksen ja taas äänestetään. Veikkaan jotain persuhörhöä.
Vihreä hevonen voisi olla Kimmo Klemola:

 

Machulda

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Vihreä hevonen voisi olla Kimmo Klemola:

En näe tuon kohdalla vihreää vaan punaista. Todella sekopäinen ukko.
 

mirasane

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Penguins, sympatiat Ässille ja IFK:lle
En näe tuon kohdalla vihreää vaan punaista. Todella sekopäinen ukko.
Kyllä. Joka kerta, kun hän avaa suunsa jäähalliasioissa, tulee ymmärryksen tasosta vahvat Ano Turtiainen -fiilikset
 

Kivisalmi

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Edelleen ihmettelen, mitä Kivenkadun tontille tapahtui?

Ymmärsin aikaisemmin, ettei Laptuote säätiö halua myydä aivan teknisen käyttöiän lopussa olevan rakennuksen tonttia, vaikka saisi tästä useita satojatuhansia. Mieluummin ajaa rakennukset homekuntoon ja x vuoden päästä purkaa rakennukset.

Kivenkatu olisi se paras vaihtoehto ottaen huomioon kaikki mahdolliset seikat.
 

Krepo

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Málaga CF
Edelleen ihmettelen, mitä Kivenkadun tontille tapahtui?

Ymmärsin aikaisemmin, ettei Laptuote säätiö halua myydä aivan teknisen käyttöiän lopussa olevan rakennuksen tonttia, vaikka saisi tästä useita satojatuhansia. Mieluummin ajaa rakennukset homekuntoon ja x vuoden päästä purkaa rakennukset.

Kivenkatu olisi se paras vaihtoehto ottaen huomioon kaikki mahdolliset seikat.
Mikäli muita vaihtoehtoja vielä kartoitettaisiin, niin edelleen olisin kimpisen ala kentän kannalla. Tuohon saisi uskomattoman kompleksin, ilman, että olisi edes lentoaseman tiellä. Hotelli Saimaa näkymin. Miettikää, kun Mikkelistä, taikka kanavan kautta tulisi mereltä vieraskannattajat laivalla laituriin. Valonheittäjät piirtäisivät sputniklogoja pimeän saimaan ylle. Kotiteollisuus soisi niin että rantojen lehmukset vapisevat.
 

Jakenos

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Edelleen ihmettelen, mitä Kivenkadun tontille tapahtui?

Ymmärsin aikaisemmin, ettei Laptuote säätiö halua myydä aivan teknisen käyttöiän lopussa olevan rakennuksen tonttia, vaikka saisi tästä useita satojatuhansia. Mieluummin ajaa rakennukset homekuntoon ja x vuoden päästä purkaa rakennukset.

Kivenkatu olisi se paras vaihtoehto ottaen huomioon kaikki mahdolliset seikat.
En muista tarkkalleen mutta pyysivät tontista aivan posketonta hintaa. Olisiko ollut peräti 8-9 miljoonaa.
 
Suosikkijoukkue
SaiPa, Ketterä, Bunch of Jerks
Jyväskylässä ihmetellään Hippos-projektin jatkoa, kun Lehto Group ilmoitti luopuvansa hankkeesta ja myyvänsä (tai ainakin yrittää myydä) osuutensa. Ei tämä suoraan Lappeenrannan tilanteeseen vaikuta, mutta kertoo kuitenkin siitä, että nollakorkojen aikaan tehdyt suunnitelmat täytyy nykykorokojen vallitessa excelöidä uudestaan.

 

anthax

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Ketterä
Jyväskylässä ihmetellään Hippos-projektin jatkoa, kun Lehto Group ilmoitti luopuvansa hankkeesta ja myyvänsä (tai ainakin yrittää myydä) osuutensa. Ei tämä suoraan Lappeenrannan tilanteeseen vaikuta, mutta kertoo kuitenkin siitä, että nollakorkojen aikaan tehdyt suunnitelmat täytyy nykykorokojen vallitessa excelöidä uudestaan.

Lehto on sakannut jo pidemmän aikaa, joten ei ole pelkästään kustannustason muutoksesta kiinni. Se on kyllä totta, että vanhat investointipäätökset on pohdittava uudelleen, mutta pikkuhiljaa rakennusala (maksajat) näyttävät sopeutuvan uuteen kustannustasoon.

Yksi juttu mikä tässä tulee eteen tämän meidän areenahankkeen kohdala on vihreän siirtymän kierroksien merkuttävä kerääminen. Organisaatiot miettivät ihan eri tavalla tarpeitaan uusiin rakennuksiin. Tämä ajatusmalli on muuttunut esim vuoden takaisesta käsittämättömällä tavalla. Tietty jäähallin tapauksessa tarve tiloille on ilmeinen ja vanhan ollessa niin onneton esim energiatehokkuuden osalta, että uuden rakentaminen voi olla edullisempaa päästöjen osalta, kuin vanhan korjaaminen.

Näkyvissä kuitenkin on, että vanhan korjaamiseen suhtaudutaan täysin eri asenteella, kuin ennen. Siinä missä aiemmin laskettiin vertailuksi kustannuksia ainoastaan vanhan korjaaminen vs uusi rakennus, niin nyt lasketaan hiilijalanjälkeä kustannuksien lisäksi.
 
Jyväskylässä ihmetellään Hippos-projektin jatkoa, kun Lehto Group ilmoitti luopuvansa hankkeesta ja myyvänsä (tai ainakin yrittää myydä) osuutensa. Ei tämä suoraan Lappeenrannan tilanteeseen vaikuta, mutta kertoo kuitenkin siitä, että nollakorkojen aikaan tehdyt suunnitelmat täytyy nykykorokojen vallitessa excelöidä uudestaan.

Niin no... Lappeenrannassa on perustettu yritys jonka ajatuksena on kerätä investointia varten rahaa yksityisiltä sijoittajilta että saadaan aikaan "toriareena". Saman suuntaista on tavoitteena ainakin Jyväskylässä ja Turussa. Lappenrannassa tämä on ihan kannatettava yritys. Voi kuvitella että ko. tavoitteessa haasteet on merkittäviä mm. venäläisten ostovoiman ja paikallisen pääoman puuttuessa ja mietin että olisiko realiteettien tunnustaminen tässä 'viisauden alku' niinkuin monessa muussakin asiassa, jotta liiga joukkueen ylläpito paremmin mahdollistuisi kaakonkulmalla. Aika moni jatkoajan palstalla on kuitenkin todennut että juurisyy joukkueen menestykseen tai menestymättömyyteen on kuitenkin jossain muualla kuin keskinkertaisessa budjetissa mikä todennäköisesti jokatapauksessa on tilanne. Jos resurssit on rajalliset on tärkeää miten niitä käyttää.Minun 'point' on että eikö uusi halli mahdollista liiketoiminnan kehittämisen jokatapauksessa, vaikka se olisi kisapuistossa, suhteessa siihen että sitä ei tule ollenkaan?
 
Viimeksi muokattu:

ForNever

Jäsen
Niin no... Lappeenrannassa on perustettu yritys jonka ajatuksena on kerätä investointia varten rahaa yksityisiltä sijoittajilta että saadaan aikaan "toriareena". Saman suuntaista on tavoitteena ainakin Jyväskylässä ja Turussa. Lappenrannassa tämä on ihan kannatettava yritys. Voi kuvitella että ko. tavoitteessa haasteet on merkittäviä mm. venäläisten ostovoiman ja paikallisen pääoman puuttuessa ja mietin että olisiko realiteettien tunnustaminen tässä 'viisauden alku' niinkuin monessa muussakin asiassa, jotta liiga joukkueen ylläpito paremmin mahdollistuisi kaakonkulmalla. Aika moni jatkoajan palstalla on kuitenkin todennut että juurisyy joukkueen menestykseen tai menestymättömyyteen on kuitenkin jossain muualla kuin keskinkertaisessa budjetissa mikä todennäköisesti jokatapauksessa on tilanne. Jos resurssit on rajalliset on tärkeää miten niitä käyttää.Minun 'point' on että eikö uusi halli mahdollista liiketoiminnan kehittämisen jokatapauksessa, vaikka se olisi kisapuistossa, suhteessa siihen että sitä ei tule ollenkaan?
Lappeenrantaan on pakko rakentaa uusi jääkiekkoareena tai -halli seuraavan ~10 vuoden aikana, koska nykyinen on niin huonokuntoinen, ettei sitä ole kannattavaa korjata. Siis ainakin mikäli korkeimpien sarjojen kiekkoa mielitään jatkossakin pelata. Näin ollen rakentamattomuus ei ole edes vaihtoehto, johon voisi verrata.

Toisekseen nykyiset laskelmat taitavat piirtää sellaisen kuvan, että keskusta-areena tulisi esim. myyntivoittojen ansiosta kaupungille halvemmaksi. Kolmanneksi kyllä se pieni budjetti sen verran isosti vaikuttaa, että niitä välieräpaikkoja tulee kerran, eikä useita kertoja 15 vuoteen, kuten esimerkiksi Helsingissä ja Turussa tapahtuu toimiston sekoiluista huolimatta.
 

Spitfire

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, SJS
Minun 'point' on että eikö uusi halli mahdollista liiketoiminnan kehittämisen jokatapauksessa, vaikka se olisi kisapuistossa, suhteessa siihen että sitä ei tule ollenkaan?
Lähinnä uusi halli Kisapuistossa mahdollistaisi Liiga-SaiPan toiminnan jatkamisen. Hallin sijoittuminen väärään paikkaan, omakotitaloalueiden keskelle, rajaa kehittymismahdollisuudet aika minimiin. Jatkossakin peleihin on hankala houkutella satunnaiskatsojia mikäli hallille joutuu erikseen lähtemään.
 
Lähinnä uusi halli Kisapuistossa mahdollistaisi Liiga-SaiPan toiminnan jatkamisen. Hallin sijoittuminen väärään paikkaan, omakotitaloalueiden keskelle, rajaa kehittymismahdollisuudet aika minimiin. Jatkossakin peleihin on hankala houkutella satunnaiskatsojia mikäli hallille joutuu erikseen lähtemään.
Jos tuote on kunnossa niin katsojia tulee peleihin jokatapauksessa. Ja jos on yrittäjähenkeä niin mikä estää laajentamista SaiPa brändin liiketoimintaa muutenkin kuten Kärpät ilmeisesti on tehnyt. Haastan sen verran että montako sataa satunnaista kävijää peleissä mahtaa käydä enemmän jos SaiPa pelaa " toriareenalla" suhteessa siihen että se pelaa kisapuistossa. Jos se olisi 200 henkilöä se voisi merkitä n. 300 keur per kausi, ja voisiko se olla enemmän.
 

Spitfire

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, SJS
Haastan sen verran että montako sataa satunnaista kävijää peleissä mahtaa käydä enemmän jos SaiPa pelaa " toriareenalla" suhteessa siihen että se pelaa kisapuistossa. Jos se olisi 200 henkilöä se voisi merkitä n. 300 keur per kausi, ja voisiko se olla enemmän.
Hankala tuohon on toki mitään tarkkaa arviota tehdä, mutta esimerkiksi Tampereen joukkueilla katsojakeskiarvot ovat nousseet keskusta-areenan myötä 4500-5000 tasolta 7500-8000 tasolle, eli nousua on tullut ~60%. Väitän ettei luvut olisi ollenkaan tuollaisia jos halli olisi rakennettu johonkin "poissa silmistä" -paikkaan. Se on vaan aika karu fakta että viihdebisneksen pitää nykypäivänä tulla sinne missä ihmiset ovat eikä odottaa ihmisten liikkuvan viihdebisneksen luo.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös