Uusi jäähalli!

  • 774 727
  • 4 421

Theofilus

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Tuossa on kysymys toki vasta alustavasta kiinnostuksesta. Mielenkiintoista nähdä, että näkeekö ko. yhtiöt tuon kannattavana sijoituksena tarkempien laskelmien ja neuvottelujen jälkeen. Ja tietysti mikä se lopullinen malli on.

SaiPahan on ollut halukas sijoittamaan areenaan myös, mutta kun mietitään, että miten persaukinen seura tällä hetkellä on, niin näinköhän siellä on mahdollisuuksia laittaa mitään. Toki pankista saa aina lainaa.

En siis hattuja heittelisi vielä ilmaan, mutta kaksi on parempi kuin nolla!
 

Kurra

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Jos olisit pankinjohtaja, lainaisitko sinä näille firmoille 150 miljoonaa euroa? Tuolla liikevaihtotasolla oleville firmoille minä en lainaisi.
150 miljoonaa? Eikö nyt haeta vaan areenan rahoittajia n.40 miljoonaa, luulisi että Efika järjestelee itse rahoituksen kerrostaloille ja mahdolliselle hotellille.
 

Derrick

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
150 miljoonaa? Eikö nyt haeta vaan areenan rahoittajia n.40 miljoonaa, luulisi että Efika järjestelee itse rahoituksen kerrostaloille ja mahdolliselle hotellille.
Simpan mukaan 150 kymppiä, mutta jos saadaan Sulo Vilen tyylisesti neljällä kympillä niin aina parempi:

Toriareena-hanke maksaisi 150 miljoonaa euroa​

Kisakentän toimitusjohtajan Simo Tahvanaisen mukaan toriareena-hanke maksaisi kaikkineen 150 miljoonaa euroa.

 

starcat

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Jos olisit pankinjohtaja, lainaisitko sinä näille firmoille 150 miljoonaa euroa? Tuolla liikevaihtotasolla oleville firmoille minä en lainaisi.
Yleensä rahoittajat hoitavat rahoitukset omasta pussistaan. Jos alkavat hakea pankkilainoja homma on menossa puihin. Toki rahoitusyhtiön omistajina voi olla pankkejakin.
 

Kurra

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Simpan mukaan 150 kymppiä, mutta jos saadaan Sulo Vilen tyylisesti neljällä kympillä niin aina parempi:

Toriareena-hanke maksaisi 150 miljoonaa euroa​

Kisakentän toimitusjohtajan Simo Tahvanaisen mukaan toriareena-hanke maksaisi kaikkineen 150 miljoonaa euroa.

Eteläsaimaassa 23.11.2022
Monitoimiareena maksaa noin 35 miljoonaa. Käytännössä areenayhtiö ottaa 20 miljoonan lainan. Laina-aika on laskettu 20 vuoden kantamalle, mutta 30 vuoden laina-aika antaisi areenayhtiölle pelivaraa. Tärkeä osa hallioperaattorin tulovirtaa on kaupungin kanssa solmittava noin 3,2 miljoonan euron vuotuinen ostosopimus.

Loput 15 miljoonaa tulee kotimaisilta kiinteistösijoittajilta. Kisakentän Simo Tahvanaisen mukaan kiinteistösijoittajien kanssa on jo keskusteltu.


Eikö nyt olla nimenomaan etsitty tuota 15 miljoonaa sijoittavia? Efika hoitaa itse asuntorakentamisen mutta he eivät ole mukana areena osuudessa. Se 150 miljoonaa on kokonaisuus josta suurin osa on kasassa Efikan kautta. 35 miljoonaa oli kaavailtu alunperin kaupungin rooliksi pysäköintihallista ja torin kunnostamisesta. Efika tekisi kauppahallin, sen rahoituksen osuudesta en tiedä, voi olla että menee kaupungin maksettavaksi.
 

atsku

Jäsen
FinCapin portfoliosta löytyy esim. Seinäjoen jalkapallostadion.
Eli toisinsanoen FinCap on suurelta osin Raimo Sarajärven yritys. Sama Raimo Sarajärvi omistaa entisen, nyt jo puretun Cumuluksen korttelin pääosin. Luultavasti suunnittelevat yhtä, isoa kokonaisuutta sille alueelle. Rahaa on varmasti, jos vaan pääsevät yhteisymmärrykseen.
 

Derrick

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Eteläsaimaassa 23.11.2022
Monitoimiareena maksaa noin 35 miljoonaa. Käytännössä areenayhtiö ottaa 20 miljoonan lainan. Laina-aika on laskettu 20 vuoden kantamalle, mutta 30 vuoden laina-aika antaisi areenayhtiölle pelivaraa. Tärkeä osa hallioperaattorin tulovirtaa on kaupungin kanssa solmittava noin 3,2 miljoonan euron vuotuinen ostosopimus.

Loput 15 miljoonaa tulee kotimaisilta kiinteistösijoittajilta. Kisakentän Simo Tahvanaisen mukaan kiinteistösijoittajien kanssa on jo keskusteltu.


Eikö nyt olla nimenomaan etsitty tuota 15 miljoonaa sijoittavia? Efika hoitaa itse asuntorakentamisen mutta he eivät ole mukana areena osuudessa. Se 150 miljoonaa on kokonaisuus josta suurin osa on kasassa Efikan kautta. 35 miljoonaa oli kaavailtu alunperin kaupungin rooliksi pysäköintihallista ja torin kunnostamisesta. Efika tekisi kauppahallin, sen rahoituksen osuudesta en tiedä, voi olla että menee kaupungin maksettavaksi.
No, jotta jäähalli tulisi torille, kummakin hankkeen pitää toteutua, niin se ei ymmärtääkseni voi mennä että hankkeesta voidaan toteuttaa joko jäähalli tai muut rakennukset.

Se että joku lähtisi sijoittamaan vain jäähalliosuuteen, niin siihen en jaksa uskoa, esimerkiksi jos kaupunki ei syystä tai toisesta osta jääaikaa niin halliyhtiö menee nurin ja sijoittajat menettävät rahat. Siksi tuollaisen vaikea tuottoisen kohteen omistaja pitäisi olla kaupunki jolla on maksajat valmiina (veronmaksajat).

Sen sijaan jos koko hankkeeseen pystyisi sijoittamaan ja sijoitukselle maksettaisiin vaikkapa 5% vuosituotto niin yksityistä rahaa saattaisi löytyä tileilta jonkin verran.
 

Derrick

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Eli toisinsanoen FinCap on suurelta osin Raimo Sarajärven yritys. Sama Raimo Sarajärvi omistaa entisen, nyt jo puretun Cumuluksen korttelin pääosin. Luultavasti suunnittelevat yhtä, isoa kokonaisuutta sille alueelle. Rahaa on varmasti, jos vaan pääsevät yhteisymmärrykseen.
Siihen tulee sellainen ''luonnon'' kylpylä, letkutellaan vaan kuoppa täyteen vettä ja ei muuta kun luksuskylpylälomaa viettämään. Välillä voi käydä entisen irkkupubin kohdalla ottamassa maakuopasta hieman Guinnessia.

Opriin tulee sitten junttidisco missä Frederik ja Danny pistävät jalalla koreaksi ja Erika ''laulaa''
 

atsku

Jäsen
Siihen tulee sellainen ''luonnon'' kylpylä, letkutellaan vaan kuoppa täyteen vettä ja ei muuta kun luksuskylpylälomaa viettämään. Välillä voi käydä entisen irkkupubin kohdalla ottamassa maakuopasta hieman Guinnessia.

Opriin tulee sitten junttidisco missä Frederik ja Danny pistävät jalalla koreaksi ja Erika ''laulaa''
Tarkoitin lähinnä, että eiköhän tuon herran mielessä ole kaavoittaa samalla molemmat korttelit kokonaisuudessaan, jos mukaan lähtee tuohon.

Sinänsä kurakylpylä olisi hyvin lappeenrantalainen ratkaisu. En yllättyisi.
 

Kurra

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
No, jotta jäähalli tulisi torille, kummakin hankkeen pitää toteutua, niin se ei ymmärtääkseni voi mennä että hankkeesta voidaan toteuttaa joko jäähalli tai muut rakennukset.
Efikalta (toimitusjohtaja Long) tätä kysyttiin siinä kisakentän esittelytilaisuudessa. Vastasi jotain että heitä kiinnostaa torikortteli joka tapauksessa mutta nyt selvitetään tämä areenakuvio ensin. Eli kai osa ainakin niistä vanhoista taloista häviää tuli sitä areenaa tai ei.
 

Derrick

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Efikalta (toimitusjohtaja Long) tätä kysyttiin siinä kisakentän esittelytilaisuudessa. Vastasi jotain että heitä kiinnostaa torikortteli joka tapauksessa mutta nyt selvitetään tämä areenakuvio ensin. Eli kai osa ainakin niistä vanhoista taloista häviää tuli sitä areenaa tai ei.
Ne talot ostaa Kisakenttä Oy ja myy edelleen aseveli hintaan kaupungille. Vaikea uskoa että he tekisivät persnettoa ja hallia ei rakennettaisi. Mutta ei kai tämäkään mitään uutta olisi.

Toisaalta jos kaupungilta vapautuisi tontteja torin alueelta, kai ne pitäisi kilpailuttaa rakennuttajien kesken eikä vaan suoraan lykätä Efikan syliin ja todeta ''tehkääpä näillä itsellenne runsaasti hilloa mutta elkää kertoko valtuuston vasemmistosiivelle mitään !''

Mutta jos pitäisi arvata jotakin, valtuusto toteaa että ihan hyvä juttu mutta hankala toteuttaa joten laitetaan halli Kisapuistoon ja tehdään siitä samalla sellainen 2000 hengen halli että saadaan se täyteen.
 

Kurra

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Simpan mukaan 150 kymppiä, mutta jos saadaan Sulo Vilen tyylisesti neljällä kympillä niin aina parempi:

Toriareena-hanke maksaisi 150 miljoonaa euroa​

Kisakentän toimitusjohtajan Simo Tahvanaisen mukaan toriareena-hanke maksaisi kaikkineen 150 miljoonaa euroa.

Tämänpäiväinen Etelä Saimaan juttu on ainakin kirjoitettu juuri niin että rahoittajat ovat rahoittamassa vaan areenaa, ei koko hanketta.
 

Reinhart

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Montreal Canadiens
Tämänpäiväinen Etelä Saimaan juttu on ainakin kirjoitettu juuri niin että rahoittajat ovat rahoittamassa vaan areenaa, ei koko hanketta.
Nyt haetaan rahoittajia monitoimiareenalle. Niille muille rakennuksille löytyy kyllä rahoitusmalli, jolla ne pystytytään rakentamaan toki siinä rakennuttajalla on sitten omat riskinsä, jotka lienevät kuitenkin hallittavissa.

Mielestäni jokin tälläinen rahoitusmalli voisi toimia jossa monitoimiareena ottaa noin 15-20m lainaa pankista (20-30v.) ja loput rahoittavat noin 20m eli kiinteistösijoittaja(t), piensijoittajat kuten SaiPa/kaupunki tai jotkut kisakentän sijoittajista. Tällöin kaupungin velvoitteeksi jää tehdä pitkäajan ostosopimus jääajasta vaikka 20v. noin 2,6-3,0m + indeksit/vuosi jolla sitten tuo halliyhtiö voisi hyvinkin toimia jokseenkin kannattavasti, jos siis SaiPa+muut tekevät noin 750k/vuosi sopimuksen vielä hallivuokrista ja tuolla tulisi about 5% tuottoa (tämä on kyllä liian vähän näillä nykykoroilla mutta jos ajatellaan 20-30v. jaksoa niin on kohtuullinen tuotto pienehköllä? riskillä). Tuollaisella mallilla tuo voisikin toteutua mutta en usko, että kaupunki on valmis laittamaan paljoakaan enempi rahaa kuin kisapuistoon, johon ovat laittamassa noin 2,6-2,7m/vuosi muistaakseni (20v)
 

fakiiri

Jäsen
Raimo Sarajärven kiinteistöbisnekset ovat useissa eri yhtiöissä, siksi yhden yksittäisen yhtiön liikevaihto ei kerro oikeastaan mitään. Sarajärvellä on kiistatonta kiisteistöalan osaamista, ja tosiaan Seinäjoen jalkapallostadion on hänen aikaansaannos.
Se, että Sarajärvi on toinen kiinnostunut, on hankkeen toteutumisen kannalta hyvä asia. Sarajärvi ei lähde mukaan mihinkään "mustaan aukkoon".
 

Reinhart

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Montreal Canadiens
Raimo Sarajärven kiinteistöbisnekset ovat useissa eri yhtiöissä, siksi yhden yksittäisen yhtiön liikevaihto ei kerro oikeastaan mitään. Sarajärvellä on kiistatonta kiisteistöalan osaamista, ja tosiaan Seinäjoen jalkapallostadion on hänen aikaansaannos.
Se, että Sarajärvi on toinen kiinnostunut, on hankkeen toteutumisen kannalta hyvä asia. Sarajärvi ei lähde mukaan mihinkään "mustaan aukkoon".
Luulisin että Sarajärvi haluaa olla tuossa alueen kehittämisessä ja kaavoituksessa mukana eli haluaa varmistaa että sinne saa rakentaa tarvittavat talot ja neliöt esim. sote-keskusta tai jotain muuta vähäriskistä hyvää businesta varten. Mikäli rahoittaa tuon monitoimiareenan niin siihen voi sitten liittää omia vaatimuksia esim. kaavoituksen tai alueen muiden ratkaisujen ja kehityksen suhteen. On varmasti Sarajärvenkin etu jos sinne noita kiinteistöjä varten tulee kaupungin rahoittama parkki-halli valmiiksi.

Sinällään tosi hyvä, että ovat mukana mutta nyt ollaan vielä alkuvaiheessa katsotaan mitä tuosta saadaan sitten lopulta aikaan ja onko asiat jotenkin yhteensovitettavissa kaupungin kanssa. Se on selvää, että tuo on kaupungin keskeisintä aluetta ja jokin iso veturi siihen tarvitaan toteutukseen, kehitykseen, rahoitukseen ja sitten sellainen järkevä kokonaisuus koko kaupungin kehityksen kannalta, jossa olisi se monitoimiareena mukana, sotekeskus, hotelli, asumista, palveluja, liiketiloja ja parkkihalli jos siis sellaisille on tarvetta ja toki johonkin se kauppatori ja kauppahallikin pitää järkevästi sovitella.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
SaiPa, Ketterä, Bunch of Jerks
Iltalehdessä on Timo Kunnarin kirjoittama juttu areenahankkeiden etenemisestä. Turku, Helsinki ja Jyväskylä ovat varsinaiset aiheet, ja myös Oulun tilanteesta on pari kommenttia. "Onnettoman kauden pelanneen SaiPan" horisonttiin positiivisia väreitä aiheuttava Lappeenrannan monitoimiareenahanke mainitaan kirjoituksen viimeisessä kappaleessa.

 

ForNever

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Anaheim Ducks, Linköping HC
Lappeenrantaan suunnitellaan toriareenaa, josta tulisi muun muassa jääkiekkoliiga SaiPan koti.
No jopas ne nyt Ylellä innostuivat, kun lipsauttivat SaiPan kaavailevan myös omaa sarjaansa.

On muuten oikein vetovoimaisen näköinen tuo tori näin talvimaisemassa. Tuon tuoreen uutiskuvan perusteella bongasin viisi (5) ihmistä aurinkoisena päivänä paikalla. Mutta onhan se nyt tärkeä talvinähtävyys, vai miten se meni.
 

Derrick

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa

Mustakulkkula

Jäsen
Suosikkijoukkue
Saipa, Jokerit, Suomen maajoukkue
Ihan tässä lyhyehkösti perehdyin kaikkeen, mitä julkisuudessa on viime aikoina uudesta Lappeenrannan jäähallin rakentamisesta, tai pitäisikö sanoa maratoonisuunnittelusta, kerrottu.

Jäähallin suunnittelu Kisapuistoon painoarvolla (1 %), Lappeenkadulle (9 %) ja Kauppatorille (90 %), siten Kauppatori on selkeästi paras vaihtoehto! Nykyinen Kauppatori on kokonaiskäyttöasteeltaan suhteessa sen erinomaiseen sijaintiin nähden Lappeenrannassa vajavainen. Keväällä ja kesällä sillä on enemmän merkitystä, mutta toiminnot voidaan siirtää ihan hyvin Marianaukiolle, osin Keskuspuiston laidalle (kioskit), ja rakennettavan hallin lähelle voidaan tarvittaessa jättää toritoimintoja. Ja onhan meillä Satamatori, jonne ei mitään hallia rakenneta eli torittomaksi Lappeenranta ei jää tämänkään jälkeen!

Vanha Kisapuiston jäähalli puretaan, rakennetaanko sen tilalle monitoimihalli? Ei ole täyttä käsitystä. Hallin purkukustannuksiin uppoaa pari milliä, mutta onneksi nykyaikana kaikkea ei viedä "kaatopaikalle", vaan materiaali pyritään kierrättämään.

Kauppatorille rakennettava jäähalli toimisi samalla tapahtumahallina konserteille ja muille suurille tapahtumille. Se olisi Itä-Suomessa ensimmäinen suuri tapahtumahalli, jolla olisi mahdollisuus vastata kapasiteetiltaan nykyiseen kysyntään isojen tilaisuuksien järjestämisestä. Hotellien ja ravintoloiden, mahdollisesti muidenkin rajoitettujen palveluiden, sekä lisäasuntojen rakentaminen Keskustan torivaihtoehdossa on suurta plussaa, jota ei Kisapuistovaihtoehdossa voida tehdä.

Sijaiti Keskustassa on paljon paremmin julkisin kulkuvälinein saavutettavissa. Maan alle tarvitaan todella suuri parkkihalli, sillä Keskustan muista paikoista ei ole tukea. Isossa Kristiinassakin yleensä joutuu auton ajamaan alimpaan 3 - 4 kerrokseen, että saa väljyyttä parkkitiloihin. Eli aivan turha luulla, että nykyinen maanalainen parkkikapasiteetti Lappeenrannassa yhtään tukee tai paljoakaan turvaa niitä autovirtoja, joita suuret tapahtumat Uudessa hallissa vaatisivat. Sähköautoilu yleistyy, joten nämäkin paikat tulisi huomioida.
 

mirasane

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Penguins, sympatiat Ässille ja IFK:lle
Maan alle tarvitaan todella suuri parkkihalli, sillä Keskustan muista paikoista ei ole tukea. Isossa Kristiinassakin yleensä joutuu auton ajamaan alimpaan 3 - 4 kerrokseen, että saa väljyyttä parkkitiloihin. Eli aivan turha luulla, että nykyinen maanalainen parkkikapasiteetti Lappeenrannassa yhtään tukee tai paljoakaan turvaa niitä autovirtoja, joita suuret tapahtumat Uudessa hallissa vaatisivat. Sähköautoilu yleistyy, joten nämäkin paikat tulisi huomioida.
Täytyy muistaa, että jääkiekkopelit ja konsertit ovat yleensä iltatapahtumia, jolloin parkkihallien muu käyttö on jo vähäistä. Kyllä ne muutkin hallit noina aikoina tukee toriareenan käyttäjiä.
 

Mustakulkkula

Jäsen
Suosikkijoukkue
Saipa, Jokerit, Suomen maajoukkue
Täytyy muistaa, että jääkiekkopelit ja konsertit ovat yleensä iltatapahtumia, jolloin parkkihallien muu käyttö on jo vähäistä. Kyllä ne muutkin hallit noina aikoina tukee toriareenan käyttäjiä.
Ok. Mitä olen viime aikoina Iso-Kristiinan parkkihallia seurannut, niin siellä lienee yhä enemmän yritysten ja yhteisöjen ja mahdollisesti yksityistenkin ihmisten varaamia paikkoja, joten parkkihallit eivät tyhjene yöksi. Muuten ei ole mahdollista, että ylimmät kerrokset ovat melko täynnä jo aamulla kauppakeskukseen mentäessä. Parkkeeraus Lappeenrannassakin näyttää menevän maan alle. Tosin ymmärtää, kun paikat maan tasolla koko ajan vähenevät rakennussuunnittelun takia. Jos Kauppatorin yhteyteen rakennetaan hotelleja ja asuintaloja, ja hallilla käyvät yrityksetkin, mm. jääkiekkojoukkue, ravintoloiden henkilöstä, jne. tarvitaan jo parisataa vakipaikkaa vähintäin tämä täyttämään ja sen lisäksi tapahtumien vaatima parkkeeraus. Jos siihen toria esim. halutaan säilyttää, niin maanpinnalle ei riitä parkkipaikkoja.
 
Suosikkijoukkue
Liigan Häpeäpilkku
Ja varmaankin julkinen liikenne suurempien tapahtumien iltoina sovitettavissa esim. nonstoppina ajelevilla busseilla. Ainakin henk.koht. käyttäisin bussia matsiin tai tapahtumaan menoon enemmän kuin mielelläni. Mahdollistaisi paremmin virvokkeiden nauttimisenkin tapahtuman aikana. (versus nykyään kun lähes pakko mennä Kisapuistoon aina omalla autolla)
 

mirasane

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Penguins, sympatiat Ässille ja IFK:lle
Täytyy muistaa, että Ison Kristiinan (550 autopaikkaa) lisäksi Marianaukion alla on P-City (noin 150 autopaikkaa), Vapaudenaukion alla P-Pormestari (yli 400 autopaikkaa) ja siinä ihan kauppatorin vieressä P-Tori (lähes 400 autopaikkaa). Lappeenrannan keskustan parkkihallikapasiteetti on jo kaupungin kokoon nähden aika hyvä.
 

Mustakulkkula

Jäsen
Suosikkijoukkue
Saipa, Jokerit, Suomen maajoukkue
Täytyy muistaa, että Ison Kristiinan (550 autopaikkaa) lisäksi Marianaukion alla on P-City (noin 150 autopaikkaa), Vapaudenaukion alla P-Pormestari (yli 400 autopaikkaa) ja siinä ihan kauppatorin vieressä P-Tori (lähes 400 autopaikkaa). Lappeenrannan keskustan parkkihallikapasiteetti on jo kaupungin kokoon nähden aika hyvä.
Ei riitä. Näiltä on Kauppatorillekin pitkä matka ja siihen mennessä, kun halli nousee, varausaste voi olla korkea. Joudut etsimään parkkihallista paikkaa jostain 4. kerroksesta eli sieltä on hankalaa ja hidasta peliin saapua.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös