Minä en ole yleistänyt itseäni tai kädestä suuhun eläimstä, saati väittänyt sellaista. Te sen sijaan sen minun puolestani minun sanomakseni päätitte. Ilmeisesti kaikki ne tutkimukset missä tutkitaan ihmisten rahankäyttöä on siis turhia, koska ihmisten rahankäyttö ei olekkaan samansuuruista samoihin asioihin jatkuvasti, vaan siis nehän taikoo lisää rahaa itselleen jostain seinästä, tai kasvattaa sitä puissa. Jostain syystä vain massojen kanssa kuitenkin löytyy tilastotietoa siitä montako euroa ne keskimäärin käyttää esim. viihteeseen kuukaudessa. Sitten näiden pohjalta voidaan laskea hyvinkin luotettavia laskelmia esim. kauppakeskuksien, kauppojen, viihdekeskusten yms. sijainneista ja kannattavuudesta. Ei voi olla, koska täällä on nyt kerrottu, että fine dining rafloja ei ollut Helsingissä 20v sitten ja jotain.
Esim. tilastokeskus tekee tälläistä aivan täysin turhaa tilastoa.
Muutosten samankaltaisuus hämmästyttää, kirjoittaa Kulutustutkimuksen vetäjä Juha Nurmela. Kolmen vuosikymmenen trendit kulutuksessa ovat samanlaisia tulojen suuruudesta riippumatta.
www.tilastokeskus.fi