Uusi jäähalli!

  • 668 300
  • 3 916

Kämmenrumpu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Boston
Uskomatonta juttua täällä. Kyllähän hallin ollessa keskustassa tulisi varmasti useasti ennen peliä käytyä siinä lähellä jossain ravintelissa syömässä tai juomassa ja käveltyä siitä hallille. Tai vaihtoehtoisesti käveltyä pelin jälkeen johonkin syömään/juomaan.

Kisapuiston syrjämetsästä sen sijaan ajaa mielellään pelin jälkeen vaan suoraan kotiin.

Se kisapuisto on siis kansanterveydellisestä näkökulmastakin parempi, vältetään alkoholismia ja liikalihavuutta.
 

Spitfire

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, SJS
Se kisapuisto on siis kansanterveydellisestä näkökulmastakin parempi, vältetään alkoholismia ja liikalihavuutta.
Ei rakenneta ollenkaan, mitään enää koskaan Lappeenrantaan. Säästyy rahat, terveys, ihmiset riippuvuudelta, turhalta autoilulta, roskaamiselta, ei tarvita turhia poliitikkojakaan nysväämään jatkokauden toivossa.
 

Läts

Jäsen
Suosikkijoukkue
Saimaan Pallo
Jaahas, Blackwolf puhuu keskusta-areenan hyödyistä niihin aikaan kun siellä ei ole mitään tapahtumia ja muut perustelee keskusta-areenan hyödyllisyydestä tapahtumien kautta lisääntyvinä asiakasvirtoina.

ehkä se halli ei juuri elävöitä keskustaa lounasaikaan, vaikka siellä olisi parikymmentä asiakasta enemmän päivittäin. Kisapuistossa halli ei lisää tuloja kellekkään edes tapahtumien aikaan, toisin kuin keskusta-areena.

muoks. Kyllä tällaisella keskustelulla saadaan nopeasti muutama sivu spämmättyä turhaa vänkäämistä.
 

Herra Jaakko

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Markkinoiden kyllästymisestä et ilmeisesti koskaan ole kuullut. Ehkä kannattaa käydä se peruskurssi taloustieteestä uudestaan. Kun lounasravintola-ala on aika perhanan kilpailtu ja katteet pieniä. Sama koskee muuten niitä ravintoloita.
Paljon hyviä pointteja suuntaan ja toiseen. Markkinatalouden olemus on kuitenkin terve kilpailu, vähän samaan tapaan kuin itse urheilussa. Joten jos SaiPa perustaa LPR keskustaan niin hyvän lounasravintolan, että se nousee keskimääräistä lounaspaikkaa suositummaksi niin olkoon sitten niin. Emme mekään kyräilleet HPK:n urheilullista menestystä, pikemminkin päinvastoin. Suurin osa pienen kaupungin porukasta (LPR) oli vain tyytyväisiä kun pieni Hämeenlinna näytti isommille närhen munat.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Paljon hyviä pointteja suuntaan ja toiseen. Markkinatalouden olemus on kuitenkin terve kilpailu, vähän samaan tapaan kuin itse urheilussa. Joten jos SaiPa perustaa LPR keskustaan niin hyvän lounasravintolan, että se nousee keskimääräistä lounaspaikkaa suositummaksi niin olkoon sitten niin. Emme mekään kyräilleet HPK:n urheilullista menestystä, pikemminkin päinvastoin. Suurin osa pienen kaupungin porukasta (LPR) oli vain tyytyväisiä kun pieni Hämeenlinna näytti isommille närhen munat.
En minä ole ollut koskaan SaiPaa vastaan, päin vastoin. Minua ei sieppaa muu kuin se, että ei puhuta asioista niiden oikeilla nimillä. Siinä ei ole mitään väärää, että haluaa SaiPalle lisää rahaa, mutta voi sen myös sanoa suoraan ääneen eikä keksiä jotain ihme mystisiä uusia asiakkaita kun lounasravintoloita ja baareja jo keskusta täynnä.
 

Kämmenrumpu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Boston
Paljon hyviä pointteja suuntaan ja toiseen. Markkinatalouden olemus on kuitenkin terve kilpailu, vähän samaan tapaan kuin itse urheilussa. Joten jos SaiPa perustaa LPR keskustaan niin hyvän lounasravintolan, että se nousee keskimääräistä lounaspaikkaa suositummaksi niin olkoon sitten niin.


Onko se tervettä kilpailua, jos yhdelle toimijalle tehdään verovaroin hulppea jääpalatsi parhaille paikoille? Ja olisko siinä samaa tasoa vuokrat kuin muissa vastaavissa tiloissa keskustassa?
 

53300

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Ei mene kaikki, mutta ne menee ihan samaan tapaan sinne keskustaan baariin, jotka haluaa, muutenkin. Mutta kun teidän mukaan yhtäkkiä ilmesty jostain satoja janoisia sankareita jotka aivan yllättäen ei muuten keskustaan niihin baareihin menisi, mutta koska SaiPa niin sitten ne kaikki sinne juokee juomaan ilolientä.
Ai siis lounastajien määrät nousee sadoilla kun halli tulee keskustaan? Missäs nämä uudet työpaikat sijaitsee? SaiPan lounasrafla pärjää koska juurikin sen sijainti sattuu sen alueen työntekijöille. Siinä alkaa vitsit olemaan vähissä kun pitää miettiä, että maksatko 10€ possunposkista vai makaronilaatikosta. Mutta ei, kun sinne tulee kyllä ihan uusia ihmisiä ja se ei ole pois mistään.

Missä maailmankaikkeudessa te oikein elätte? Perustelisitte nyt edes sillä, että SaiPa voi lounsarfalalla ja baarilla lisätä niitä tulojaan, vaikka ne nyt muilta onkin pois ja siten saada pelaajabudjettia ylös, mutta ei. Jostain taikapaikasta ilmestyy ihan uudet ihmiset, taas uuteen ravintolaan ja lounasmestaan. Siellä on keskustassa ollut koko ajan paikkoja vapaana lähteä kilpailemaan, ei ole SaiPaa kiinnostanut.


Aika kauan olen täällä seurannut tätä keskustelua ja en ole vain jaksanut ruveta vääntämään asioista. Itse olen keskustan kannalla ja siihen ei liity mitenkään SaiPa vaan täysin itsekkäät syyt: pitäisin enemmän Lappeenrannasta missä olisi keskustassa monitoimiareenan/hallin (ok sinulle jäähalli) tapainen paikka mahdollisille tapahtumille. Olen kyllä käynyt SaiPan peleissä n. 25 vuotta omatoimisesti, eli heti kun vanhemmat on yksin peleihin päästänyt ja siihen asti isäni kanssa. Kausikortti on ollut nyt olisiko 5-6 vuotta seisomakatsomoon. Mutta SaiPa itsessään ei ole se syy miksi haluaisin keskustaan areenan, vaan oma elämäni ja viihtyvyys on se syy enkä varmaankaan ole ainoa.

Kysyisinkin sinulta, että mistä sinun varmat tietosi ovat peräisin? Itselle on jäänyt mielikuva, että vaadit muilta faktaa mutta omat perustelusi ovat "eihän näin vain ole/näin se vain menee/ymmärtäähän sen jokainen/minua tukevat kartoitukset ovat totta mutta muut ovat manipuloituja ja tekaistuja/minä nyt vain tiedän ja te ette". Tälläinen mielikuva on täysin rehellisesti jäänyt kirjoituksistasi. Joten kysyn: mihin perustat mielipiteesi ja mikä niistä tekee faktat?

Tiedät esimerkiksi minua paremmin miten minä (kyllä, yksittäinen lappeenrantalainen mutta tuskin ainoa samoin toimiva) käyttäydyn elämässäni. Väität ettei mistään ilmesty uusia asiakkaita ja "mutta ne menee ihan samaan tapaan sinne keskustaan baariin, jotka haluaa, muutenkin". Itse tulen peleihin Lauritsalasta eli lähempänä olisi Kisapuisto kuin keskusta. Mutta en kyllä koe, että ainakaan tällä hetkellä mielekkäästi pääsen peleihin bussilla verrattuna autoiluun, varsinkin kun ei ole niin minuutin varmaa milloin lapsiperheestä pääsee liikenteeseen. Käsitykseni mukaan pääsen täältä keskustaan useammalla bussilla kuin Kisapuistoon ja tiheämmällä tahdilla. Enkä kyllä koe mielekkääksi (huom. mielekkääksi, mahdollistahan kaikki on mutta ei mielekästä) mennä autolla ennen peliä keskustaan kaupoille/kahville ja sieltä taas autolla Kisapuistoon ja sieltä kotiin. Taikka autolla Kisapuistoon ja sieltä keskustaan syömään taikka yhdelle oluelle ja siltä autolla (jos vielä ajokunnossa) kotiin. Monta jonottelua autolla ei ole mielekäs vaihtoehto. Ja varsinkaan en koe mielekkääksi bussi/kävellen Kisapuisto -> kävellen/taksi keskusta -> muutama olut (en aja autolla jos on mitään riskiä että alkometrin viisari värähtää) keskustassa -> taksi/bussi kotiin.

Yllä olevista poiketen voin sanoa omalta kohdaltani (tuskin ainoa olen) täysin varmaksi seuraavat skenaariot.
A) menisin arki/viikonloppupeliin omalla autolla ja jättäisin sen keskustassa sijaitsevan työpaikkani parkkipaikalle parkkiin, kävelisin Iso-Kristiinan ja Gallerian läpi areenalle peliä katsomaan. Kävisin (en joka kerta mutta monia kertoja kaudessa) jossain liikkeessä matkalla asioimassa esimerkiksi kahvilla ja muutoinkin liikkuisin siis keskustassa. Kelpaako tämä toiminta keskustan elävöittymiseksi koska muutoin en kyllä niin usein keskustassa iltaisin liikkuisi Lauritsalasta käsin.
B) viikonloppupeliin yhdistäisin elokuvakäynnin ennen tai jälkeen pelin kun kerta olisin jo saanut lapsiperhearjesta lähdettyä keskustaan (kyllä, SaiPan peli on itselle se syy liikahtaa työpäivän/-viikon jälkeen kotoa pois). Tai kävisin kavereiden kanssa pidemmän kaavan mukaan ennen tai jälkeen peliä syömässä taikka kahvilla. Ei kaikki kaverini käy peleissä, heitä olisi kätevä moikata keskustassa ennen peliä. Todennäköisesti silloin tällöin menisin bussilla keskustaan hyvissä ajoin pyörimään ja/tai jäisin pelin jälkeen kuppilaan istumaan muutaman pienpanimotuopposen ääreen ja bussilla kotiin hyvissä ajoin. Lupaan satavarmaksi, että tälläistä ei tule Kisapuiston kohdalla omalta osaltani tapahtumaan. Tuskin taaskaan olen ainoa kenellä menisi näin. Myös on mahdollista viikonloppuisin ottaa perhe mukaan ja yhdistää tähän pelitapahtumaan ruokailu keskustan ravintolassa. Jälleen: ei tapahdu minun kohdalla kisapuistossa.

Olen nyt perustellut tässä miksi en käsitä/hyväksy tuota ajatusmalliasi ettei ihmisiä ilmesty keskustaan lisää. Minä ilmestyisin. En voi olla niin uniikki yksilö että olisin ainut lappeenrantalainen kuka näin ajattelee. Perusteluni ei ole seuraava: Kisapuistoon ei pysty kävelemään mistään milloinkaan tai se on mahdottoman matkan päässä. Ei sitä se ei ole. Mutta se on sellaisen ruljanssin takana, ettei se ole mielekäs vaihtoehto minulle enkä näin ollen sitä toteuttaisi enkä ole kertaakaan toteuttanut tässä vuosien saatossa.

Sitten taas siihen ettei voida varmaksi luvata mitä tapahtumia tulisi keskustan areenaan, niin mielestäni ei voidakaan. Tämä yleisemmin tänne keskusteluun liittyen eikä suoraan sinulle @BlackWolf Eihän sellaista kukaan voi luvata ikinä. Tässä on mielestäni hallitun riskin paikka. Ei niitä voi tullakaan jos ei ole paikkaa. Ei tarvitse olla Elton John vaan esimerkiksi taannoin Joensuussa järjestetyn Lehtiä Ilosaaressa tapahtuman tyylisiä opiskelijafestareita. Tai voisin kuvitella vaikka Kotiteollisuus/Mokoma/Apulanta/Juha Tapio -kokoluokan artistien vetävän hyvin porukkaa verrattuna Lappeenrannan muihin paikkoihin mitä ei oikein ole. Kahvifestarit/messut, tatuointimessut ym. vastaavia voisi mahdollisesti joku innostua järkkäämään. Ja kyllä tuollaisissa yleensä se keskusta on houkuttelevampi vaihtoehto sekä järjestäjille että osallistujille. Näihin ei ole tietenkään faktaa heittää mutta on heittää se 30-40 vuotiaan mielellään konserteissa käyvän perheenisän mielipide. On kokemusta muissa kaupungeissa asumisesta ja missään ei ole mielestäni ollut näin kuollutta itselle sopivien (isompien) tapahtumien kohdalla. Hienoa työtä tekee Nuijamies/Apina/Lehmus/Makea/jne. mutta isompi paikka pelipaikoilta puuttuu. <- tuo taitaa olla fakta.

Ei miulla muuta. Hieman nämä asiat kirrannut mieltä ja sainpas purettua.
 

Herra Jaakko

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Onko se tervettä kilpailua, jos yhdelle toimijalle tehdään verovaroin hulppea jääpalatsi parhaille paikoille? Ja olisko siinä samaa tasoa vuokrat kuin muissa vastaavissa tiloissa keskustassa?
Eikö nimenomaan Keskusta-vaihtoehtoon tulisi myös yksityistä rahaa? Ja mitä kaupungin vuokrapyynteihin tulee, niin uskon että he kyllä ottavat omansa pois. Eivät vaikuta mitenkään erityisen SaiPa-myönteiseltä porukalta. Eikä tietenkään tarvitse ollakaan, mutta se heidän täytyy ymmärtää että SaiPa on näkyvä osa lappeenrantalaisuutta ja sillä on paljon kannatusta. SaiPa nostaa myös todella monen ihmisen elämänlaatua korkeammaksi. Näitä asioita olisi hyvä pohtia syvällisesti.
 

Huppu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ei mene kaikki, mutta ne menee ihan samaan tapaan sinne keskustaan baariin, jotka haluaa, muutenkin. Mutta kun teidän mukaan yhtäkkiä ilmesty jostain satoja janoisia sankareita jotka aivan yllättäen ei muuten keskustaan niihin baareihin menisi, mutta koska SaiPa niin sitten ne kaikki sinne juokee juomaan ilolientä.
En toki siis lappeenrannassa asu mutta käydessäni, kotona Helsingissä tai reissulla jossain kaupungissa, matsissa, keikalla tai jossain muualla niin aika usein jos ollaan jossain kuusessa niin matka jatkuu kämpille ja keskustassa tai muuten paikoilla joissa on elämää baariin. Ja jotenkin kaveriporukkani myös on kovin samanlaista. Eli kyllä, väitän että jos halli on keskustassa niin baariin suuntaavien määrä on suurempi. SaiPan kotiottelusta en ole tainnut koskaan jatkaa baariin mutta monilla muilla paikkakunnilla matsista on kyllä tullut lähdettyä baariin kun läheltä on sellainen löytynyt.
 

Herra Jaakko

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
En toki siis lappeenrannassa asu mutta käydessäni, kotona Helsingissä tai reissulla jossain kaupungissa, matsissa, keikalla tai jossain muualla niin aika usein jos ollaan jossain kuusessa niin matka jatkuu kämpille ja keskustassa tai muuten paikoilla joissa on elämää baariin. Ja jotenkin kaveriporukkani myös on kovin samanlaista. Eli kyllä, väitän että jos halli on keskustassa niin baariin suuntaavien määrä on suurempi. SaiPan kotiottelusta en ole tainnut koskaan jatkaa baariin mutta monilla muilla paikkakunnilla matsista on kyllä tullut lähdettyä baariin kun läheltä on sellainen löytynyt.
Tottakai ja vielä se, että kun on arkipeli (ma, ti, ke tai to) niin jos on mahdollisuus mennä parin kaverin kanssa ottamaan keskustan kuppilaan bisse tai pari, niin hitto miksei. Mutta jos olet Kisapuistossa vaikka tiistaina niin tuleeko mentyä jne. tms.
 
Viimeksi muokattu:

Huppu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tottakai ja vielä se, että kun on arkipeli (ma, ti, ke tai to) niin jos on mahdollisuus mennä parin kaverin kanssa ottamaan keskustan kuppilaan bisse tai pari niin, hitto miksei. Mutta jos olet Kisapuistossa vaikka tiistaina niin tuleeko mentyä jne. tms.
Jep, en mä varmaan koskaan oo Nordikselta himaan mennyt suoraan vaan baarin kautta aina. Baronalta (vai mikä Espoon Metro Areena onkaan nykyään) kyllä useasti taas mennyt suoraan himaan, siinä ei vieressä baareja pahemmin ole (ainakaan ollut bluesin aikoina).
 
Onko se tervettä kilpailua, jos yhdelle toimijalle tehdään verovaroin hulppea jääpalatsi parhaille paikoille? Ja olisko siinä samaa tasoa vuokrat kuin muissa vastaavissa tiloissa keskustassa?
Onko muita toimijoita kielletty investoimasta uuteen jäähalliin? Luulen, että vaikka investoimalla miljoona euroa paikallinen grillikioski saisi oman hodareiden myntiluukun uuteen halliin? Ilmeisesti sinulla on parempaa tietoa ettei muu paikallinen liike-elämä saisi investoida uuteen halliin vai mihin väitteesi perustat?
 

Barney

Jäsen
Ei mene kaikki, mutta ne menee ihan samaan tapaan sinne keskustaan baariin, jotka haluaa, muutenkin.
No ei mene. Kannattaa tutustua esimerkiksi siihen kuinka paljon suklaapatukoiden myynti nousee sen ansiosta, että niitä on tarjolla karkkihyllyn lisäksi myös kaupan kassalla. Ne jotka ovat päättäneet jo ennen peliä lähtevänsä pelin jälkeen baariin varmasti menevät sinne baariin myös Kisapuistosta. Hallilla on myös todennäköisesti aika monta sellaista henkilöä, jotka eivät ole suunnitelleet menevänsä ottelun jälkeen baariin, mutta haluavat käydä joko nauttimassa hyvän ottelun jälkeen pari olutta tai SaiPan tapauksessa nollaamassa vitutusta. Noiden henkilöiden kohdalla sillä onkin sitten jo merkitystä, että pitääkö sinne baariin lähteä suunnistamaan Kisapuistossa vai onko se baari siinä ihan vieressä. Jos olisi pakko veikata, niin Kisapuistoon kuljetaan myös aika paljon enemmän autolla kuin keskustaan, mikä vaikuttaa myös melko merkittävästi siihen juoko henkilö olutta vai ei.

Aika pihalla saa myös olla, jos luulee, että kaikki alkoholia nauttivat jäävät ottelun jälkeen hallille johonkin SaiPan baariin. Itse olen aika paljon käynyt muun muassa baarikeikoilla ja niidenkin jälkeen ihmiset jakautuvat eri baareihin, vaikka sitä alkoholia ollaan nauttimassa jäähallin sijasta baarissa. Onhan se nyt ihan päivänselvä asia, että keskustassa oleva jäähalli lisäisi myös muiden keskustan palveluiden käyttöä. Se onkin sitten toinen kysymys, että kuinka paljon se lisää muiden palveluiden käyttöä ja riittääkö se lisäkulutus kattamaan vaihtoehtojen välisen kustannuseron.
 

hege

Jäsen
Oikeastaa koska kaikki jotka haluaa mennä Saipan peliin menee sinne kuitenkin (kuten ne jotka menevät baariin tai ravintolaan) niin itse suosittelisin NHL tyylistä re-lokaatiota koko joukkueelle. Helpointa olisi siirtää joukkue vaikka Suomenniemelle, niin voisi kotipelit pelata vuorotellen Mikkelissä ja Kouvolassa ja näin kaikki voittaisivat koska kaikki jotka oikeasti haluavat Saipan nähdä tulisivat kuitenkin peliin. Toinen vaihtoehto olisi minusta relokaatio Kotkaan, kun sinne kai jonkinlaista tapahtuma keskusta tehdään.
Lappeenrannasta voisi sitten tehdä elävän pysähtyneisyyden museon, missä vastustettaisiin kaikkea ja myös vastustamista.
 

Marked

Jäsen
Suosikkijoukkue
Saipa
Mie en nyt tajua tätä verovaroilla hommaa. Siis se ravintola tai liike joka sinne halliin tulee maksaa tietenkin sen käytöstä vuokraa. Miten helevetis se vois olla ilmaista? Lisäksi se että sinne tai minnekkää muuallekkaa saa minkään tason liikettä aikaiseksi vaatii investointeja itse yritykseltä. Se että lähteekö joku investoimaan/pyörittään mitään kisapuistoon vs keskustaan voi jokainen miettiä ite.

toinen juttu. Yrittämisestä, markkinoista ja kuluttajien käyttäytymisestä. Kyllä se vaan fakta on että kun ihmiset lisääntyy alueella se palvelee ihan jokaista yrittäjää kunhan on jotain mitä tarjota. Tästä voidaan lyyä faktoja ja tutkimustuloksia pöytään ihan niin paljon kun halutaan.
Oon ollut yrittäjä jo viime vuosituhannelta asti. Tehnyt markkinointia, myyntiä, tapahtumia etc. Ja kuluttaja markkinoille tärkein on saada massat liikkeelle. Olipa se fyysinen sijainti tai verkossa.
 

juice71

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Markkinoiden kyllästymisestä et ilmeisesti koskaan ole kuullut. Ehkä kannattaa käydä se peruskurssi taloustieteestä uudestaan. Kun lounasravintola-ala on aika perhanan kilpailtu ja katteet pieniä. Sama koskee muuten niitä ravintoloita.
Eli pointtisi on, että markkinat ovat kyllästyneet. Siihen todisteesi on oma mielipiteesi (ainakaan muuta et ole esittänyt). Alla 53300 ja Barney kertovat omalta osaltaan miksi markkinat eivät ole kyllästyneet. Jos otetaan toinen esimerkki niin 20 vuotta sitten Helsingissä oli vain muutama fine dining -ravintola. Ne eivät olleet silti täynnä. Olisi voinut ajatella, että markkina on kyllästynyt. Nyt näitä ravintoloita on kymmeniä. Hyvä tarjonta luo myös uutta kysyntää, ja kuluttajia on moneksi. "Hyvä" määrittyy kuluttajan kokonaistuntemuksen kautta. Joku nauttii vetynsä torilla vähän ankein maisemin, mutta ilman jonoa Toinen on valmis jonottamaan 15 min että saa syödä vetynsä satamassa. Eri konseptit, jotka yhdessä laajentavat markkinaa, eivätkä kilpaile vain samoista euroista. Sinulla on moneen muuhun asiaan ollut ihan hyviä pointteja, mutta tässä asiassa vaikuttaa että vimma on sumentanut ajattelusi. Jääköön tämä keskustelu osaltani tähän.
 
Eli pointtisi on, että markkinat ovat kyllästyneet. Siihen todisteesi on oma mielipiteesi (ainakaan muuta et ole esittänyt). Alla 53300 ja Barney kertovat omalta osaltaan miksi markkinat eivät ole kyllästyneet. Jos otetaan toinen esimerkki niin 20 vuotta sitten Helsingissä oli vain muutama fine dining -ravintola. Ne eivät olleet silti täynnä. Olisi voinut ajatella, että markkina on kyllästynyt. Nyt näitä ravintoloita on kymmeniä. Hyvä tarjonta luo myös uutta kysyntää, ja kuluttajia on moneksi. "Hyvä" määrittyy kuluttajan kokonaistuntemuksen kautta. Joku nauttii vetynsä torilla vähän ankein maisemin, mutta ilman jonoa Toinen on valmis jonottamaan 15 min että saa syödä vetynsä satamassa. Eri konseptit, jotka yhdessä laajentavat markkinaa, eivätkä kilpaile vain samoista euroista. Sinulla on moneen muuhun asiaan ollut ihan hyviä pointteja, mutta tässä asiassa vaikuttaa että vimma on sumentanut ajattelusi. Jääköön tämä keskustelu osaltani tähän.
Ajattele, jos keskustaan kuitenkin tulisi uusi ravintola seuraavan kolmen vuoden aikana ilman uuden jäähallin vetovoimatekijöitä... Se vasta olisikin taloudellinen katastrofi alueen yrittäjille? Blackwolfilla on vahva mielipide siitä, että keskustan yrittäjät vastustavat hallin tuloa keskustaan. Mitä itse olen asiasta keskustellut niin jäänyt semmoinen kuva, että kaikki yrittäjät haluavat hallin nimenomaan keskustaan... varsinkin ravintolat. Totuus lienee jossain tuolla välissä?
 

Spitfire

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, SJS
Ajattele, jos keskustaan kuitenkin tulisi uusi ravintola seuraavan kolmen vuoden aikana ilman uuden jäähallin vetovoimatekijöitä... Se vasta olisikin taloudellinen katastrofi alueen yrittäjille? Blackwolfilla on vahva mielipide siitä, että keskustan yrittäjät vastustavat hallin tuloa keskustaan. Mitä itse olen asiasta keskustellut niin jäänyt semmoinen kuva, että kaikki yrittäjät haluavat hallin nimenomaan keskustaan... varsinkin ravintolat. Totuus lienee jossain tuolla välissä?
Varmaan puhtaalle lounasravintolalle tuo keskustahalli ja sen myötä SaiPan ravintola voivat olla uhka/haitallisia. Iltamyynnin kannalta sitten tuollainen 3000-4000 potentiaalisen asiakkaan saapuminen katukuvaan onkin todella positiivinen mahdollisuus vaikka sinne ravintolakenttään uusi toimija samalla tulisi. Hyvät katteet ravintoloilla kuitenkin taitaa olla enimmäkseen siellä lista-annoksissa ja samalla ostettavissa juomissa ennemmin kuin siinä 10€ lounasasiakkaassa?
 

Kämmenrumpu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Boston
Onko muita toimijoita kielletty investoimasta uuteen jäähalliin? Luulen, että vaikka investoimalla miljoona euroa paikallinen grillikioski saisi oman hodareiden myntiluukun uuteen halliin? Ilmeisesti sinulla on parempaa tietoa ettei muu paikallinen liike-elämä saisi investoida uuteen halliin vai mihin väitteesi perustat?

En varmuudella pysty sanomaan, mutta uskoisin että Liiga-Saipa ei halua mitään hodarin tai muitakaan virvokkeiden myyjiä sinne..
Tähänkin asti on Liiga-Saipa junioreiden vanhemmat valjastanut sinne peleihin talkoisiin myymään, pakko osallistua sakon uhalla. Eli kaiken halunneet itselle, tuskin sitä haluavat muuttaa.
 

anthax

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Ketterä
En varmuudella pysty sanomaan, mutta uskoisin että Liiga-Saipa ei halua mitään hodarin tai muitakaan virvokkeiden myyjiä sinne..
Tähänkin asti on Liiga-Saipa junioreiden vanhemmat valjastanut sinne peleihin talkoisiin myymään, pakko osallistua sakon uhalla. Eli kaiken halunneet itselle, tuskin sitä haluavat muuttaa.

Eikö kuvioon kuulunut, että toimintaa ylläpitää RY, eikä Liiga-SaiPa Oy ainakin noiden ruokakojujen osalta?
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Aika kauan olen täällä seurannut tätä keskustelua ja en ole vain jaksanut ruveta vääntämään asioista. Itse olen keskustan kannalla ja siihen ei liity mitenkään SaiPa vaan täysin itsekkäät syyt: pitäisin enemmän Lappeenrannasta missä olisi keskustassa monitoimiareenan/hallin (ok sinulle jäähalli) tapainen paikka mahdollisille tapahtumille. Olen kyllä käynyt SaiPan peleissä n. 25 vuotta omatoimisesti, eli heti kun vanhemmat on yksin peleihin päästänyt ja siihen asti isäni kanssa. Kausikortti on ollut nyt olisiko 5-6 vuotta seisomakatsomoon. Mutta SaiPa itsessään ei ole se syy miksi haluaisin keskustaan areenan, vaan oma elämäni ja viihtyvyys on se syy enkä varmaankaan ole ainoa.

Kysyisinkin sinulta, että mistä sinun varmat tietosi ovat peräisin? Itselle on jäänyt mielikuva, että vaadit muilta faktaa mutta omat perustelusi ovat "eihän näin vain ole/näin se vain menee/ymmärtäähän sen jokainen/minua tukevat kartoitukset ovat totta mutta muut ovat manipuloituja ja tekaistuja/minä nyt vain tiedän ja te ette". Tälläinen mielikuva on täysin rehellisesti jäänyt kirjoituksistasi. Joten kysyn: mihin perustat mielipiteesi ja mikä niistä tekee faktat?

Tiedät esimerkiksi minua paremmin miten minä (kyllä, yksittäinen lappeenrantalainen mutta tuskin ainoa samoin toimiva) käyttäydyn elämässäni. Väität ettei mistään ilmesty uusia asiakkaita ja "mutta ne menee ihan samaan tapaan sinne keskustaan baariin, jotka haluaa, muutenkin". Itse tulen peleihin Lauritsalasta eli lähempänä olisi Kisapuisto kuin keskusta. Mutta en kyllä koe, että ainakaan tällä hetkellä mielekkäästi pääsen peleihin bussilla verrattuna autoiluun, varsinkin kun ei ole niin minuutin varmaa milloin lapsiperheestä pääsee liikenteeseen. Käsitykseni mukaan pääsen täältä keskustaan useammalla bussilla kuin Kisapuistoon ja tiheämmällä tahdilla. Enkä kyllä koe mielekkääksi (huom. mielekkääksi, mahdollistahan kaikki on mutta ei mielekästä) mennä autolla ennen peliä keskustaan kaupoille/kahville ja sieltä taas autolla Kisapuistoon ja sieltä kotiin. Taikka autolla Kisapuistoon ja sieltä keskustaan syömään taikka yhdelle oluelle ja siltä autolla (jos vielä ajokunnossa) kotiin. Monta jonottelua autolla ei ole mielekäs vaihtoehto. Ja varsinkaan en koe mielekkääksi bussi/kävellen Kisapuisto -> kävellen/taksi keskusta -> muutama olut (en aja autolla jos on mitään riskiä että alkometrin viisari värähtää) keskustassa -> taksi/bussi kotiin.

Yllä olevista poiketen voin sanoa omalta kohdaltani (tuskin ainoa olen) täysin varmaksi seuraavat skenaariot.
A) menisin arki/viikonloppupeliin omalla autolla ja jättäisin sen keskustassa sijaitsevan työpaikkani parkkipaikalle parkkiin, kävelisin Iso-Kristiinan ja Gallerian läpi areenalle peliä katsomaan. Kävisin (en joka kerta mutta monia kertoja kaudessa) jossain liikkeessä matkalla asioimassa esimerkiksi kahvilla ja muutoinkin liikkuisin siis keskustassa. Kelpaako tämä toiminta keskustan elävöittymiseksi koska muutoin en kyllä niin usein keskustassa iltaisin liikkuisi Lauritsalasta käsin.
B) viikonloppupeliin yhdistäisin elokuvakäynnin ennen tai jälkeen pelin kun kerta olisin jo saanut lapsiperhearjesta lähdettyä keskustaan (kyllä, SaiPan peli on itselle se syy liikahtaa työpäivän/-viikon jälkeen kotoa pois). Tai kävisin kavereiden kanssa pidemmän kaavan mukaan ennen tai jälkeen peliä syömässä taikka kahvilla. Ei kaikki kaverini käy peleissä, heitä olisi kätevä moikata keskustassa ennen peliä. Todennäköisesti silloin tällöin menisin bussilla keskustaan hyvissä ajoin pyörimään ja/tai jäisin pelin jälkeen kuppilaan istumaan muutaman pienpanimotuopposen ääreen ja bussilla kotiin hyvissä ajoin. Lupaan satavarmaksi, että tälläistä ei tule Kisapuiston kohdalla omalta osaltani tapahtumaan. Tuskin taaskaan olen ainoa kenellä menisi näin. Myös on mahdollista viikonloppuisin ottaa perhe mukaan ja yhdistää tähän pelitapahtumaan ruokailu keskustan ravintolassa. Jälleen: ei tapahdu minun kohdalla kisapuistossa.

Olen nyt perustellut tässä miksi en käsitä/hyväksy tuota ajatusmalliasi ettei ihmisiä ilmesty keskustaan lisää. Minä ilmestyisin. En voi olla niin uniikki yksilö että olisin ainut lappeenrantalainen kuka näin ajattelee. Perusteluni ei ole seuraava: Kisapuistoon ei pysty kävelemään mistään milloinkaan tai se on mahdottoman matkan päässä. Ei sitä se ei ole. Mutta se on sellaisen ruljanssin takana, ettei se ole mielekäs vaihtoehto minulle enkä näin ollen sitä toteuttaisi enkä ole kertaakaan toteuttanut tässä vuosien saatossa.

Sitten taas siihen ettei voida varmaksi luvata mitä tapahtumia tulisi keskustan areenaan, niin mielestäni ei voidakaan. Tämä yleisemmin tänne keskusteluun liittyen eikä suoraan sinulle @BlackWolf Eihän sellaista kukaan voi luvata ikinä. Tässä on mielestäni hallitun riskin paikka. Ei niitä voi tullakaan jos ei ole paikkaa. Ei tarvitse olla Elton John vaan esimerkiksi taannoin Joensuussa järjestetyn Lehtiä Ilosaaressa tapahtuman tyylisiä opiskelijafestareita. Tai voisin kuvitella vaikka Kotiteollisuus/Mokoma/Apulanta/Juha Tapio -kokoluokan artistien vetävän hyvin porukkaa verrattuna Lappeenrannan muihin paikkoihin mitä ei oikein ole. Kahvifestarit/messut, tatuointimessut ym. vastaavia voisi mahdollisesti joku innostua järkkäämään. Ja kyllä tuollaisissa yleensä se keskusta on houkuttelevampi vaihtoehto sekä järjestäjille että osallistujille. Näihin ei ole tietenkään faktaa heittää mutta on heittää se 30-40 vuotiaan mielellään konserteissa käyvän perheenisän mielipide. On kokemusta muissa kaupungeissa asumisesta ja missään ei ole mielestäni ollut näin kuollutta itselle sopivien (isompien) tapahtumien kohdalla. Hienoa työtä tekee Nuijamies/Apina/Lehmus/Makea/jne. mutta isompi paikka pelipaikoilta puuttuu. <- tuo taitaa olla fakta.

Ei miulla muuta. Hieman nämä asiat kirrannut mieltä ja sainpas purettua.
Huomaatko miten itse sorrut kuitenkin täysin tuohon subjektiiviseen ajatteluun? Koska juuri sinä nyt et käy elokuvissa, mutta kyllä sitten kävisit, koska et käy baareissa, mutta kyllä sitten kävisit, et käy shoppailemassa, mutta kyllä sitten kävisit. Juuri tätä argumentointia olen koko ajan vastustanut. Jos kerran sinne tulee niin ja näin paljon asiakkaita lisää keskustaan jotka yhtäkkiä alkaa käymään elokuvissa yms. niin miksi ne ei siellä näy laskelmissa? Yksinkertaisesti siitä syystä, että jos tällä hetkellä jo Iso-Kristiinassa on se 12 000 kävijää/päivä, niin muutama pelissä kävijä 30 kertaa kauteen ei asiaa muuta, oletettavasti noistakin osa on jo tuossa 12 000 mukana.

Sillä ihmisellä on X määrä rahaa ja se sitten jaottelee sitä haluamiinsa kohteisiin. Se käytettävissä oleva rahamäärä ei mystisesti vain lisäänny. Se ihminen käy elokuvissa jos siellä on jotain mikä sitä kiinnostaa, ei sen takia, että SaiPalla on peli. Se ihminen shoppailee jos se tuntee tarvetta saada tuotteita, ei koska SaiPalla on peli jne. Jos voitaisiin osoittaa, että ihmisten kulutuskäyttäytyminen muuttuisi merkittävästi sen takia, että johonkin rakennetaan jäähalli, niin niitähän olisi joka helskutin kauppakeskusten vierustat pullollaan. Jostain syystä ei vain ole.

Minä en myöskään ole täällä esittänyt mitään "varmaa tietoa" ilman lähteitä, minä nimen omaan penään sitä "varmaa" tietoa näiltä henkilöiltä joiden mielestä keskustaan ilmestyy ihmisiä tyhjästä kunhan siellä on halli. Enkä ole edes alkanut puhumaan siitä, että onko kaljan myyminen tässä yhteiskunnassa oletusarvoisesti hyvä asia, että kyllä sitten kun SaiPa pelaa niin saadaan maksakirroosien määrä kasvuun kun porukka juoksee baareihin pelien jälkeen. Se kun tuntuu olevan täällä hyvinkin validi argumentti keskustahallin puolesta. Minä nimen omaan olen yritytänyt pyytää tähän keskusteluun niitä faktoja, sen sijaan jatkuvasti täällä käydään keskustelua tägäämättä, koska halutaan lähinnä vittuilla, samaten mennään henkilöön kohdistuviin argumentteihin asian sijasta ja jankataan samaa mantraa mystisistä ihmisistä jotka vain ilmestyy vaikka kuinka kysyy, että mistä ne tulee.

Nykyisessä hallissa ei ole Kotiteollisuuksia näkynyt. Urheilutalolle mahtuu parisen tuhatta, ei ole kelvannut sekään, eikä tyhjillään oleva konsertteja varten tehty kaupunginsali. Teatterissakin taisi olla aika hyvin asiakaspaikkoja. Missä ne bändit? Ne menee jumankekka Rauhaan! Siis 30km Lappeenrannan keskustasta. Ei tunnu matka haittaavan. Minäkin olin menossa, autolla, tuli vaan sellanen Korona.

Ja sellainen pikku anekdootti loppuun, niin en muista viestiä missä olisin sanonut vastustavani keskustahallia. Tässä lopussa esimerkki asiasta. Minä vastustan paskaa argumentointia ja sitä miten halliasiaa on ajettu eteenpäin valheilla. On luotu mielikuvia jostain monitoimiareenoista keskustaan ja jäähalleista Kisapuistoon, jostain ilmestyvistä konserteista mitä tulisi vain keskustaan, puoluekokouksista, yhtäkkiä ilmestyvistä ihmisistä, niiden yhtäkkiä muuttuvista kulutuskäyttäytymissitä, parkkipaikoista jne.

Se toki palevelee täällä keskustahallin ihailijoita kun mustamaalaa minua, ja vetää kaikki Hämeenlinna ja HPK kortit kehiin mitä keksii, ei tarvi vastata niihin ikäviin kysymyksiin ja oikeasti pysähtyä miettimään asioita. Voi tehdä päätöksiä tunteella ja se on aina helpompaa kuin itsellensä asioita argumentoiden.
Mitä kovempaa jotain asiaa kannattaa, sitä kovempaa sitä pitää vastustaa, että voi olla varma kannattavansa sitä oikeista syistä.

Minä en tosin ole päättänyt, että kannatanko nykyisenmallista hallia keskustaan kun ei ole kantta tulossa ja hallikin on minimilleen revitty pelkkä jäähalli. Sitä suuremmalla syyllä pitäisi jokaisen pystyä muodostamaan pääkopassaan se realistinen kuva niiden sijoituspaikkojen järkevyydestä niillä annetuilla tiedoilla. Onko keskustahalli tuollaisessa mittakaavassa rakennettuna muuta kuin typerään paikkaan pykätty lato, kyllä. Kisapuistossa olisi synergiaetuja ja se palvelisi huomattavasti paremmin tavan käyttäjää varsinkin kun se maksatetaan veronmaksajilla.

Ei en silti ole päättänyt kumpi on parempi paikka ja kumpaan itse hallin haluaisin, mutta en myöskään halua katsella valheellisilla argumenteilla käytävää keskustahallin lobbaamista.
 
Viimeksi muokattu:

Reinhart

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Montreal Canadiens
Eikö kuvioon kuulunut, että toimintaa ylläpitää RY, eikä Liiga-SaiPa Oy ainakin noiden ruokakojujen osalta?
Toiminnasta vastaa tietysti Liiga-SaiPa. On sovittu että RY:n resursoi myynnin lähinnä RY:n vanhemmat ja heidän läheiset ja SaiPan naiset hoitavat myynnin noissa hallin kioskeissa käytännössä. Kuviossa liikkuu tietysti jonkin verran rahaa myös RY:n suuntaan. Tämä on kuitenkin aika merkittävä tulonlähde liiga-SaiPalla, oheismyynti lienee yli puolet tuosta liiga-SaiPan ravintolamyynnistä. Sen lisäksi on tietysti tuo lounas-ravintola-Sputnik ja aitioiden ravintolamyyntiä. Tämä SaiPan ravintolamyynti ja oheismyynti koneisto on melko tehokas ja muilla paikkakunnilla tätä on yritetty ulkoistaa esim. vuokratyövoima yhtiöihin mutta melko huonoin tuloksin. Ravintola- ja oheismyynnissähän on se ongelma, että se ei ole 100% katteista vaan jopa hieman huonokatteista myyntiä, jolloin kukaan ei varmaan haluaisi maksaa myyjille mitään isoa korvausta.
 
Onhan tämä huikea keskustelu. Mielenkiintoista nähdä, että löytyy erilaista näkemystä ihmisten ostokäyttäytymisen suhteen. Täälläkin löytyy vahvoja näkemyksiä sen suhteen, että ihmisten ostokäyttäytimiseen ei vaikuttaisi palvelujen saavutettavuus/saatavuus ja palveluiden laatu/taso. Minä olen aina luullut, että ihmiset ovat jopa valmiiita käyttämään enemmän rahaa, jos palvelut ovat helposti saatavilla ja laadukkaampia.

Maailmalla ja kotimaassakin usein matsiin/konserttiin mennessä on ollut kiva lähteä jo pari tuntia aikaisemmin vaikka pubiin oluelle. Nimenomaan lähellä "Areenaa" olevaan pubiin eikä Areenaan ja sieltä sitten kävellen matsiin. Ja olen huomannut, että näin tekee moni muukin. Kisapuistoon mennessä ei ole tullut käytyä ennen matsia missään, kun se on aika hankalaa.

Täällä pyydetään jatkuvasti faktoja siitä, miten keskustaan sijoitettava halli lisäisi keskustan palveluiden kysyntää. Suosittelen vaikka googlettamaan hakusanoilla "ihmisten ostokäyttäytyminen". Aiheesta löytyy aika paljon tutkimuksia. Lisäksi jo sekin kertoo jotain, että liike-elämä on valmis investoimaan keskustavaihtoehtoon mutta ei Kisapuistoon.
 

anthax

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Ketterä
Onhan tämä huikea keskustelu. Mielenkiintoista nähdä, että löytyy erilaista näkemystä ihmisten ostokäyttäytymisen suhteen. Täälläkin löytyy vahvoja näkemyksiä sen suhteen, että ihmisten ostokäyttäytimiseen ei vaikuttaisi palvelujen saavutettavuus/saatavuus ja palveluiden laatu/taso. Minä olen aina luullut, että ihmiset ovat jopa valmiiita käyttämään enemmän rahaa, jos palvelut ovat helposti saatavilla ja laadukkaampia.

Maailmalla ja kotimaassakin usein matsiin/konserttiin mennessä on ollut kiva lähteä jo pari tuntia aikaisemmin vaikka pubiin oluelle. Nimenomaan lähellä "Areenaa" olevaan pubiin eikä Areenaan ja sieltä sitten kävellen matsiin. Ja olen huomannut, että näin tekee moni muukin. Kisapuistoon mennessä ei ole tullut käytyä ennen matsia missään, kun se on aika hankalaa.

Täällä pyydetään jatkuvasti faktoja siitä, miten keskustaan sijoitettava halli lisäisi keskustan palveluiden kysyntää. Suosittelen vaikka googlettamaan hakusanoilla "ihmisten ostokäyttäytyminen". Aiheesta löytyy aika paljon tutkimuksia. Lisäksi jo sekin kertoo jotain, että liike-elämä on valmis investoimaan keskustavaihtoehtoon mutta ei Kisapuistoon.

Onhan tämä absurdi (ja täysin normaali E-Kurjalainen) keskustelu. Keskustan sijainnissa on tasan kolme ongelmaa oikeasti (tässä ne tulevat täysin satunaisessa järjestyksessä): Synergiaetu Kisapuiston fasiliteettien kanssa häviää, Investointi ja käyttökulut ovat kalliimmat, autolla peliin hankaloituu tai rupeaa maksamaan. Miksi täällä keskustellaan jostain lounasravintoloiden halukkuudesta tai palveleeko halli muita, kuin Pikku-Peteä bisnesmielessä tai mietitään mitä palvelua kukakin käyttää nyt sitten jos edes käyttää.

Eiköhän noista kolmesta saa ihan riittävän vahvat argumentit keskustahallin vastustajana, ei tarvitsisi enää vetää mitään lounasravintolan tai SaiPanhalvemmatvuokratverorahoillaperseestäteatterikinonperseestäjne mukaan tähän.
 

Spitfire

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, SJS
Sillä ihmisellä on X määrä rahaa ja se sitten jaottelee sitä haluamiinsa kohteisiin. Se käytettävissä oleva rahamäärä ei mystisesti vain lisäänny. Se ihminen käy elokuvissa jos siellä on jotain mikä sitä kiinnostaa, ei sen takia, että SaiPalla on peli. Se ihminen shoppailee jos se tuntee tarvetta saada tuotteita, ei koska SaiPalla on peli jne. Jos voitaisiin osoittaa, että ihmisten kulutuskäyttäytyminen muuttuisi merkittävästi sen takia, että johonkin rakennetaan jäähalli, niin niitähän olisi joka helskutin kauppakeskusten vierustat pullollaan. Jostain syystä ei vain ole.
Etkö oikeasti itse ymmärrä miten typeriltä nämä väitteesi näyttävät? Ei, kaikki ihmiset eivät elä kädestä suuhun, edes Lappeenrannassa, vaan rahaa olisi kyllä käytettäväksi jos palveluja olisi sopivasti tarjolla siellä missä ihmiset liikkuvat. Jokainen ei mene elokuviin vain koska haluaa nähdä juuri tietyn elokuvan, vaan sinne voisi mennä kaveriporukalla/perheellä viettämään aikaa koska on jo SaiPan pelin vuoksi elokuvateatterin lähellä. Hyvin monet ihmiset tekevät ostoksia sillä perusteella että näkevät kiinnostavan tuotteen, ei siksi että lähtevät hakemaan tuotetta X kaupasta, koska tarvitsevat juuri sen tuotteen. Täällä on jo useampi todennut että keskustahallista kävisi käyttämässä keskustan palveluita muttei muuten niitä käytä. Ei se raha, joka jää käyttämättä keskustan palveluihin, päädy joka tapauksessa paikalliseen kulutukseen. Jos halli olisi keskustassa, kävisin noin kuukausittain pelien yhteydessä käyttämässä muutaman kympin oluisiin/ruokaan keskustan ravintoloissa, Kisapuiston vaihtoehdossa ne jäävät käyttämättä, menevät säästöön, sijoituksiin, matkoihin tms.

Miksi muualla ne hallit rakennetaan keskustaan ostoskeskuksien/palveluiden viereen, esimerkiksi Tampereella junaradan päälle aivan ydinkeskustaan ja Helsingissä Töölönlahden perälle? Ei tietenkään jokaiseen rakennettuun jäähalliin ilmesty jostain useaa tuhatta ihmistä jotka käyttäisivät lähialueen palveluja, Lappeenrannassa pelaa Liiga-joukkue jonka peleissä käy jo valmiiksi ne tuhannet ihmiset. Sama ei siksi toimisi Imatralla (jos sieltä jonkin voi edes kauppakeskukseksi laskea).
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös