Aika kauan olen täällä seurannut tätä keskustelua ja en ole vain jaksanut ruveta vääntämään asioista. Itse olen keskustan kannalla ja siihen ei liity mitenkään SaiPa vaan täysin itsekkäät syyt: pitäisin enemmän Lappeenrannasta missä olisi keskustassa monitoimiareenan/hallin (ok sinulle jäähalli) tapainen paikka mahdollisille tapahtumille. Olen kyllä käynyt SaiPan peleissä n. 25 vuotta omatoimisesti, eli heti kun vanhemmat on yksin peleihin päästänyt ja siihen asti isäni kanssa. Kausikortti on ollut nyt olisiko 5-6 vuotta seisomakatsomoon. Mutta SaiPa itsessään ei ole se syy miksi haluaisin keskustaan areenan, vaan oma elämäni ja viihtyvyys on se syy enkä varmaankaan ole ainoa.
Kysyisinkin sinulta, että mistä sinun varmat tietosi ovat peräisin? Itselle on jäänyt mielikuva, että vaadit muilta faktaa mutta omat perustelusi ovat "eihän näin vain ole/näin se vain menee/ymmärtäähän sen jokainen/minua tukevat kartoitukset ovat totta mutta muut ovat manipuloituja ja tekaistuja/minä nyt vain tiedän ja te ette". Tälläinen mielikuva on täysin rehellisesti jäänyt kirjoituksistasi. Joten kysyn: mihin perustat mielipiteesi ja mikä niistä tekee faktat?
Tiedät esimerkiksi minua paremmin miten minä (kyllä, yksittäinen lappeenrantalainen mutta tuskin ainoa samoin toimiva) käyttäydyn elämässäni. Väität ettei mistään ilmesty uusia asiakkaita ja "mutta ne menee ihan samaan tapaan sinne keskustaan baariin, jotka haluaa, muutenkin". Itse tulen peleihin Lauritsalasta eli lähempänä olisi Kisapuisto kuin keskusta. Mutta en kyllä koe, että ainakaan tällä hetkellä mielekkäästi pääsen peleihin bussilla verrattuna autoiluun, varsinkin kun ei ole niin minuutin varmaa milloin lapsiperheestä pääsee liikenteeseen. Käsitykseni mukaan pääsen täältä keskustaan useammalla bussilla kuin Kisapuistoon ja tiheämmällä tahdilla. Enkä kyllä koe mielekkääksi (huom. mielekkääksi, mahdollistahan kaikki on mutta ei mielekästä) mennä autolla ennen peliä keskustaan kaupoille/kahville ja sieltä taas autolla Kisapuistoon ja sieltä kotiin. Taikka autolla Kisapuistoon ja sieltä keskustaan syömään taikka yhdelle oluelle ja siltä autolla (jos vielä ajokunnossa) kotiin. Monta jonottelua autolla ei ole mielekäs vaihtoehto. Ja varsinkaan en koe mielekkääksi bussi/kävellen Kisapuisto -> kävellen/taksi keskusta -> muutama olut (en aja autolla jos on mitään riskiä että alkometrin viisari värähtää) keskustassa -> taksi/bussi kotiin.
Yllä olevista poiketen voin sanoa omalta kohdaltani (tuskin ainoa olen) täysin varmaksi seuraavat skenaariot.
A) menisin arki/viikonloppupeliin omalla autolla ja jättäisin sen keskustassa sijaitsevan työpaikkani parkkipaikalle parkkiin, kävelisin Iso-Kristiinan ja Gallerian läpi areenalle peliä katsomaan. Kävisin (en joka kerta mutta monia kertoja kaudessa) jossain liikkeessä matkalla asioimassa esimerkiksi kahvilla ja muutoinkin liikkuisin siis keskustassa. Kelpaako tämä toiminta keskustan elävöittymiseksi koska muutoin en kyllä niin usein keskustassa iltaisin liikkuisi Lauritsalasta käsin.
B) viikonloppupeliin yhdistäisin elokuvakäynnin ennen tai jälkeen pelin kun kerta olisin jo saanut lapsiperhearjesta lähdettyä keskustaan (kyllä, SaiPan peli on itselle se syy liikahtaa työpäivän/-viikon jälkeen kotoa pois). Tai kävisin kavereiden kanssa pidemmän kaavan mukaan ennen tai jälkeen peliä syömässä taikka kahvilla. Ei kaikki kaverini käy peleissä, heitä olisi kätevä moikata keskustassa ennen peliä. Todennäköisesti silloin tällöin menisin bussilla keskustaan hyvissä ajoin pyörimään ja/tai jäisin pelin jälkeen kuppilaan istumaan muutaman pienpanimotuopposen ääreen ja bussilla kotiin hyvissä ajoin. Lupaan satavarmaksi, että tälläistä ei tule Kisapuiston kohdalla omalta osaltani tapahtumaan. Tuskin taaskaan olen ainoa kenellä menisi näin. Myös on mahdollista viikonloppuisin ottaa perhe mukaan ja yhdistää tähän pelitapahtumaan ruokailu keskustan ravintolassa. Jälleen: ei tapahdu minun kohdalla kisapuistossa.
Olen nyt perustellut tässä miksi en käsitä/hyväksy tuota ajatusmalliasi ettei ihmisiä ilmesty keskustaan lisää. Minä ilmestyisin. En voi olla niin uniikki yksilö että olisin ainut lappeenrantalainen kuka näin ajattelee. Perusteluni ei ole seuraava: Kisapuistoon ei pysty kävelemään mistään milloinkaan tai se on mahdottoman matkan päässä. Ei sitä se ei ole. Mutta se on sellaisen ruljanssin takana, ettei se ole mielekäs vaihtoehto minulle enkä näin ollen sitä toteuttaisi enkä ole kertaakaan toteuttanut tässä vuosien saatossa.
Sitten taas siihen ettei voida varmaksi luvata mitä tapahtumia tulisi keskustan areenaan, niin mielestäni ei voidakaan. Tämä yleisemmin tänne keskusteluun liittyen eikä suoraan sinulle
@BlackWolf Eihän sellaista kukaan voi luvata ikinä. Tässä on mielestäni hallitun riskin paikka. Ei niitä voi tullakaan jos ei ole paikkaa. Ei tarvitse olla Elton John vaan esimerkiksi taannoin Joensuussa järjestetyn Lehtiä Ilosaaressa tapahtuman tyylisiä opiskelijafestareita. Tai voisin kuvitella vaikka Kotiteollisuus/Mokoma/Apulanta/Juha Tapio -kokoluokan artistien vetävän hyvin porukkaa verrattuna Lappeenrannan muihin paikkoihin mitä ei oikein ole. Kahvifestarit/messut, tatuointimessut ym. vastaavia voisi mahdollisesti joku innostua järkkäämään. Ja kyllä tuollaisissa yleensä se keskusta on houkuttelevampi vaihtoehto sekä järjestäjille että osallistujille. Näihin ei ole tietenkään faktaa heittää mutta on heittää se 30-40 vuotiaan mielellään konserteissa käyvän perheenisän mielipide. On kokemusta muissa kaupungeissa asumisesta ja missään ei ole mielestäni ollut näin kuollutta itselle sopivien (isompien) tapahtumien kohdalla. Hienoa työtä tekee Nuijamies/Apina/Lehmus/Makea/jne. mutta isompi paikka pelipaikoilta puuttuu. <- tuo taitaa olla fakta.
Ei miulla muuta. Hieman nämä asiat kirrannut mieltä ja sainpas purettua.