Etsi lauantain painettu Etelä-Saimaa, siellä oli tuosta tutkimuksesta isompi juttu!!!Sääli, että näistä nykyään jää ne tehdyt tutkimukset linkittämättä.
Etsi lauantain painettu Etelä-Saimaa, siellä oli tuosta tutkimuksesta isompi juttu!!!Sääli, että näistä nykyään jää ne tehdyt tutkimukset linkittämättä.
Missä minä sanoin, että tuo ei voisi olla faktaa? Saati käytin termiä "muka faktoja?" Minä vain haluaisin lukea tämän julkisilla varoilla tuotetun tutkimuksen ilman, että joudun toisen käden tietoina joko A. etsimään sitä kaupungin verkkosivujen syövereistä itse tai B. totean, että edes YLE ei enää nykyään toimi kuten minkä tahansa tidotusvälineen kuvittelisi toimivan ja laittavan lähteitä juttuihinsa. Tokin kohdan B olen todennut jo nykyisessä mediassa paljon aiemmin, voidaan lainailla ja tehdä juttuja sun mistä tutkimuksista jopa niin, että tutkimuksissa ei ole edes tutkittu sitä asiaa mistä juttu tehdään ja mitään linkkejä ei ko. tutkimukseen siihen omaan juttuun laiteta.Miksi kaikki tarkastelut missä tulos ei tue omaa agendaasi ovat "muka faktoja"?
Kuten palstaveli yllä totesi, voisihan olla, että julkisen liikenteen käyttö vaikka yleistyisi, kaupunkiin tultaisiin reilusti ennen peliä, käytäisiin syömässä keskustan ravintoloissa jne.
Ja Hämeen Sanomat sitten antaa lukea ilmaiseksi kaiken?E-Saimaa on kaikki halli juttunsa lyönyt jo pitkään maksumuurin taakse. Toki viikonloppuna ehkä ehtisi kirjastoon lukemaan ilmaiseksi tai jos hakee Pikkupuistosta pitsan niin jos olisi vielä vanha lehti saatavilla. Kohtuu karua kuitenkin, että kymmenien miljoonien veronmaksajien rahat on E-Saimaalle sen tason juttu, että pitää yrittää rahastaa. Tai no jos rehellisiä ollaan, niin otsikot ja jutut olleet sellaisia että taitaa olla oma lehmä joillain ojassa.
Minua mietityttää tässä keskustelussa ja siitä keskustelemisessa, että mitä tarkoittaa monitoimiareena.
Enemmän ja enemmän voisi käyttää myös taksia. Suhteellisen lyhyet matkat eivät romuta taloutta. Keskustaan ja monitoimihalli.Edelleen minua ihmetyttää tämä keskustelu. Ollaanko nyt suunnittelemassa jäähallin vai monitoimihallin paikkaa? Tänäänkin Vetelä-Saimaassa yleisönosastossa tuohduttiin kun meinataan jäähalli rakentaa keskustaan. Minun mielestäni ihan syystä. Ei jäähalli kuulu keskustaan.
Ymmärtääkseni kuitenkin ainakin alunperin oltiin funtsimassa monitoimiareenan rakentamista. Siis sellaista paikkaa ,jossa voidaan järjestää vaikka sitten se Keekin paluukonsertti.
Jääkiekko-otteluiden järjestäminen tulee toki vetämään isoimman vuotuisen yleisömäärän, olipa halli keskustassa tai Kisapuistossa. Mutta jos halliin halutaan oikeasti houkutella muutakin toimintaa kuin jääkiekko, en ymmärrä kuinka Kisapuisto voisi olla parempi vaihtoehto.
Kuten palstaveli yllä totesi, voisihan olla, että julkisen liikenteen käyttö vaikka yleistyisi, kaupunkiin tultaisiin reilusti ennen peliä, käytäisiin syömässä keskustan ravintoloissa jne.
Kolme syytä: yksi on lajikateus. Toinen on se, että SaiPa ei ole tarpeeksi hyvä kuten esimerkiksi Kärpät tms. Se on epämukavuusalueella joillekin koska SaiPa ei menesty. Kolmas on se, että jääkiekko ei vain yksinkertaisesti kiinnosta, silloin ei halua kuulla sanaa jäähalli. Neljäs voi tietysti olla raha, mutta silloin ei halua minkäänlaista hallia.Minua mietityttää tässä keskustelussa ja siitä keskustelemisessa, että mitä tarkoittaa monitoimiareena. Mikä sen erottaa jäähallista? Jään päälle voidaan jäähallissakin asettaa eristys, jolloin siinä voidaan pitää erilaisia tapahtumia. Käsittääkseni myös samojen lattioiden päällä voidaan pelata esimerkiksi koripalloa tai salibandya. Varmaankin nämä eri lajien asiat vaatii jonkunlaisia lisäyksiä tekniikkaan ja esimerkiksi lajin vaatimille rakenteille kiinnityspisteitä. Mutta mikä tässä nyt erottaa monitoimiareenan jäähallista? Mitä tässä maagisessa monitoimiareenassa tällä kylällä tehtäisiin, jota ei voi tehdä jäähalliksi kutsuttavassa rakennuksessa?
En tiedä miten Hämeen Sanomat liittyy nyt yhtään millään tavalla asiaan. Voinet minulle asiaa hieman valaista? Minä olen ollut 10 vuotta lappeenrantalainen joten on hieman outoa miten tätä samaa ad hominemia jaksetaan heitellä, vaikka se ei asiaan liity millään tapaa.Ja Hämeen Sanomat sitten antaa lukea ilmaiseksi kaiken?
Jokos tää oli täällä?
Lappeenranta selvitti, minne 1200 autoa mahtuu parkkiin SaiPan pelin ajaksi — toimialajohtaja kaupunkilaisten huolista: “Mitään kaaosta ei ole tulossa"
Lappeenrannan kaupunki on selvittänyt uuden monitoimiareenan liikenne- ja pysäköintivaikutuksia.yle.fi
500 metriä on kaukana hallilta.
Julkisilla tai apostolin kyydillä on tullut käytyä. Vähän eri juttu. Helsingissä julkinen liikenne Töölössä on huippuluokkaa. Etelä-Karjala on hajanainen, julkinen liikenne ei kata Saipan peleissä kävijöitä. Mutta peleissä kävijöiden haitari on suurta, toiset ovat nuoria, toiset 80-vuotiaita. Tottakai nuoriso voi kävellä tai ajaa fillarilla pitkiäkin matkoja peleihin.Et ole koskaan tainnut käydä omalla autolla HIFKin kotipeleissä?
Olen samaa mieltä, että keskustavaihtoehdossa kannattaisi rakentaa hallin alle pysäköintihalli. Ei sen tarvitse olla niin iso, että sinne mahtuu sama määrä autoja, kuin kisapuistoon. Pari kerrosta ja sisään(tai vähintään ulosmeno) pariin eri suuntaan hallista. Tuohon mahtuisi se 400 autoa varmaan. Tuolla saisi vähän lisää jaettua sitä automäärää eri parkkihalleihin, jolloin pelin tai minkä tahansa tapahtuman jälkeen purkautuminen olisi vähän jouhevampaa. Joka tapauksessa opasteet eri parkkihalleihin ja niiden vapaa tila-tieto tulisi tuoda selkeästi näkyville hallia lähestyessä eri suunnista.
Tosiaan en tunne kustannuksia tai rakennusvaatimuksia yhtään, vaan ihan maallikkona ajattelin (eli sen puoleen ihan mutuilua kaikki), että halli joka tapauksessa tulisi sinne kauppakadun tasolle, jolloin sen alle jäisi tilaa. Lappeenkadun taso mahdollistaisi "helposti" yhden kerroksen paikoitustilaa jo. Lisäksi voisi olla kävelytunneli galleriasta/gallerien parkkihallista jäähallin.Pysäköintihallien tekeminen on äärimmäisen kallista touhua. Paikkojen kustannuksissa puhutaan maan alle tehtäessä pahimmillaan kymmenistä tuhansista per paikka. Vaikka ne saisi edullisesti 10 per paikka, niin hintalappu kohoaa useisiin miljooniin. Vieressä on P-tori joka on todella tyhjä yleensä sinne ajaessa. Tämä johtunee siitä, että siinä ei ole torin ja Intersportin lisäksi kovin paljon muuta vetovoimaista lähellä. Mikäli hallin alle tehtäisiin 400 paikkaa lisää, olisi siinä tarjolla aika monta tyhjää ruutua muulloin kuin tapahtuman aikaan. Ei kuulosta älyttömän hyvälle bisnekselle.
Pysäköintihallien tekeminen on äärimmäisen kallista touhua. Paikkojen kustannuksissa puhutaan maan alle tehtäessä pahimmillaan kymmenistä tuhansista per paikka. Vaikka ne saisi edullisesti 10 per paikka, niin hintalappu kohoaa useisiin miljooniin. Vieressä on P-tori joka on todella tyhjä yleensä sinne ajaessa. Tämä johtunee siitä, että siinä ei ole torin ja Intersportin lisäksi kovin paljon muuta vetovoimaista lähellä. Mikäli hallin alle tehtäisiin 400 paikkaa lisää, olisi siinä tarjolla aika monta tyhjää ruutua muulloin kuin tapahtuman aikaan. Ei kuulosta älyttömän hyvälle bisnekselle.
Tuossa jotain referenssiä muutaman vuoden takaa, miten halpaa se maanalaisen parkkihallin rakentaminen onkaan. Yhdelle ruudulle tuli Seinäjoella hintaa vaivaiset 53k€. Jalkapallostadionin kokoinen parkkiluolasto valmistuu Seinäjoen keskustaan vuoden lopullaMiten se voi olla niin kallista, kunhan monttua räjäyttelet syvemmälle, muutenhan se on vain perusteista huolehtimista ja tietenkin paljon betonia menee.
Miten se voi olla niin kallista, kunhan monttua räjäyttelet syvemmälle, muutenhan se on vain perusteista huolehtimista ja tietenkin paljon betonia menee. Nimenomaan rakentaminen sitten on kallista, jos se tehdään jälkikäteen. Edellisissä viesteissä olin tehnyt laskelmia, joiden perusteella se maksaa kymmenissä vuosissa takaisin itsensä, ei ole siis ylimääräinen kustannus.
En jaksa uskoa, että riittää päättäjillä rohkeutta tehdä päätöstä hallin rakentamisesta. Sen kyllä uskaltaa myöntää, että vanha on aikansa päässä. Ajatus on, että pärjäiskö vanhalla vaaleihin asti ja päätetään ehkä sitten?
Tämän päivän lehdestä saatiin lukea, että Sammonlahteen ei nyt ihan koko koulusysteemiä uusiksi rakennetakkaan ainakaan yhdellä kertaa. Että jos osissa sittenkin, vai päätettäisiinkö vasta vaalien jälkeen.
Tässähän viitataan siihen, että kun sitä luolaa ei tarvitsisi rakentaa, vaan se voitaisiin kaivaa ensin auki ja rakentaa kuten pinnalle kun se tehtäisiin ennen jäähallia. Se on aivan tuhottoman kallista jos aletaan tekemään vasta hallin tekemisen jälkeen jos se kakkendaaleri osuukin siihen tuulettimeen ja niitä pysäköintipaikkoja ei muualta löydykkään.Kannattaa katsella joku artikkeli vaikka, jossa kustannuksia on selvitetty. Tässä esim on yksi Rakennuslehden läpyskä tiivistelmänä. Eli halvimmillaan tuohon aikaan on kustannukset olleet 15 per paikka, siksi tarjosin niinkin edullista kuin 10 per paikka, jolla saadaan neljä miljoonaa 400 paikalle. Voidaan ottaa arvaukseksi joku paljon isompikin lukema kyllä jos tarvitsee.
Tässähän viitataan siihen, että kun sitä luolaa ei tarvitsisi rakentaa, vaan se voitaisiin kaivaa ensin auki ja rakentaa kuten pinnalle kun se tehtäisiin ennen jäähallia. Se on aivan tuhottoman kallista jos aletaan tekemään vasta hallin tekemisen jälkeen jos se kakkendaaleri osuukin siihen tuulettimeen ja niitä pysäköintipaikkoja ei muualta löydykkään.