Luin eileniltaisen viestiketjun hallikeskustelusta. Tulin seuraaviin johtopäätöksiin. Toiset vastustavat Areenan (=jääkiekkohallin) alle rakennettavaa pysäköintihallia. Toiset puoltavat sitä. Vastustajien mukaan Areenan oma parkkihalli veisi potentiaalisia asiakkaita ostoskeskuksista, koska he käyttäisivät Areenan omaa pysäköintihallia. Lisänä mielenkiintoinen kapasiteettikeskustelu.
Omana mielipiteenäni näen, että kauppakeskusten (IsoKristiina, Armada, Galleria..) parkkipaikat ovat mitoitettu kapasiteetiltaan niiden omaan käyttöön. Tässä käytössä on huomioitu mahdollisesti lisääntyvät turistivirrat Venäjältä. Talouspakotteiden takia venäläisten virta kauppakeskuksiin on Lappeenrannassa vähentynyt, mutta investoinnit onkin tehty vuosikymmenten perspektiivillä, ei tämän päivän venäläisten taloustilanteen perusteella. Valitettavasti Lappeenranta ei voi sulkea venäläisten vierailuja kaupunkiin, eikä sitä kauppiaat ja päättäjät haluakaan.
Siksipä Areenaan tarvitaan maanalainen pysäköintihalli, joka tulee Areenan perustamisvaiheessa edullisimmaksi ja helpoiten rakennettavaksi. Rakennusvaiheessa voidaan varautua mm. sähköautojen suhteelliseen lisääntymiseen, ym. Kapasiteetiltaan se voisi olla esim. 1000 autopaikkaa.
Vaikka oma pysäköintihalli rakennettaisiinkiin Lappeenkadulle, niin Suomi on vapaa maa. Kukaan ei peli-iltoinakaan edellytä, että tuot autosi Areenan halliin, vaan voit halutessasi turvautua myös kaupungin muihin pysäköintihalleihin, ihan vapaasti. Tai turvaudut kadunvarsipysäköintiin. Eihän nykyisen Kisapuiston parkkialuetta kaikki autot käytä, vaan osa parkkeeraa Parkkarilassa autonsa katujen varsille peli-iltoina.
Kaiken lisäksi, jos Saipa saisi yleisön ajamaan parkkihalliin Lappeenkadulle, käyttäisivät asiakkaat parhaiten juuri Areenan palveluita. Ja sitähän Saipa haluaa, mikäli se säilyttää Areenan palveluiden myynnin ainakin suurimmaksi osaksi omissa hyppysissään. Areenan ympärille voitaisiin myös kehittää omia palveluita, mikäli venäläisten turistivirrat kasvavat kaupunkiin. Nykyinen Lappeenrannan palvelutarjonta makaa pitkälti tämän turistivirran lainehilla.
Enkä usko, että keskiverto Saipan peleissä kävijä on kiinnostunut mahdollisia ruokaostoksia lukuunottamatta käyttämään kauppakeskusten liikkeiden tarjontaa. Niihinhän pääsee parempinakin aikoina. Pelitkin päättyvät niin myöhään usein, että liikkeet ovat siihen mennessä jo pääsääntöisesti suljettuja. Ravintolat ovat sitten asia eriksensä, mutta näidenkin palvelujen käyttäjien määrä on pelin jälkeen rajallinen.