Olin hieman harmistunut, kun päätöstä uuden hallin rakentamisesta taas lykättiin, onko se nyt niin, että huhtikuussa asia päätetään. Toisaalta asiaa voi ajatella positiivisesti, vihdoinkin ratkaisun kynnyksellä ymmärretään, että selvitystyö on tehtävä siten, että se vaan on mahdollisimman hyvä ja onnistunut. Tietysti nämä konsulttiyritykset aina näistä lykkäyksistä ovat mielissänsä, mutta vastuu painaa heilläkin, että osaavat ohjata päättäjiä oikeaan ratkaisuun lopulta. Erittäin mielenkiintoista sitten on, kuten näissäkin keskusteluissa on ilmennyt, mitä ratkaisua siellä esitetään, siis millaisesta ratkaisusta tehdään lopulta päätös.
Onneksi Suomi on demokraattinen maa, jossa päätöksiä lopulta saadaan läpi. Eli ikuisuuskysymys tämä ei voi olla. Se perustuu enemmistöpäätöksiin. Ajatellaan vaikka hallin sijoittamista keskustaan. Vasemmistoliitto ja mahdollisesti vihreät, ilman että heidän sekavassa linjassaan on useinkaan mitään järkeä, saattavat vastustaa tälläistä, mutta heidän äänensä murskataan enemmistöpäätöksillä! Anteeksi, etten tiedä Lappeenrannan kaupunkivaltuuston puolueiden paikkajakaumaa, enkä oikein hallitustakaan, mutta eikös siellä joku Kakkola ole hallituksen pj.
Kyllä täällä selkeästi pari sellaista mielipidettä oli, että vanha halli vielä kannattaisi korjata. Joskus on vaikea ymmärtää, onko näissä kysymys hieman "huumorista" tai keskustelun ns. vedätyksestä! Mielestäni siinä ei olisi mitään järkeä. Eihän koko hallissa ole yhtään ehjää paikkaa eli käytännössä kaikki pitäisi uusia, ihan kaikki. Se taas aiheuttaisi sen, että en edes usko, että tulisi oleellisesti halvemmaksi kuin uuden rakentaminen. Sen joku konsulttifirma oli laskenut, että vanhan hallin purkaminen maksaisi vähintäin 0,7 milj. euroa eli ihan kiva kasa rahaa vanhan ladon purkamisesta.
On muistettava, että hallin rakentaminen ei pelkästään maksa, vaan tuo mahdollisuuksia monille paikallisille rakennusyrityksille, tavarantoimittajille, alihankkijoille jne. Toivottavasti tässä ei möhlitä, että Virosta ja ulkomailta tuodaan lähes kaikki työntekijät. Jos rahaa jää mahdollisimman paljon maakunnan yrityksiin, kiertää se paikallistaloudessa ja sillä on älyttömän hyvät piristysruiskeet talouteen.
Keskustan sijaintia puoltaa julkisten kulkuvälineiden yhteydet, keskustaan ne on helpointa aina muodostaa. Tosin, kuten monet tiedätte, Lappeenrannassa mahdollisuudet ovat niin rajalliset väestömäärän ja asuimiston hajannaisuuden takia kehittää julkisia kulkuvälineitä. Ei ympäröivältä maaseudulta esim. kulje peli-iltoina yhtään bussia kaupunkiin, harvassa ovat linjataksitkin. Yhteyksiä on vain enemmän viime vuosikymmeninä lakkautettu kuin lisätty. Eli omalla autolla joudutaan kulkemaan ja sama on monasti lähempänä kaupunkiakin. Moni kokee julkiset yhteydet liian hitaiksi ja vaivalloisiksi käyttää vs. oman auton käyttö. Vaikkapa Helsingissä on päinvastoin, että mieluusti auton jättää kotiin ja käyttää julkisia.