Uusi jäähalli!

  • 669 265
  • 3 917

PePo_17

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, KooKoo
Milläs ne joukkueet tulee jäähallille? Niiden huolto tulee jäähallille? Millä ne toimitsijat tulee jäähallille? Millä ne työntekijät tulee jäähallille? Tuomarit? Jne. Täällä kuvitellaan, että sinne vaan parkkeerataan bussit ja kaikki johonkin parkkihalleihin ja sieltä Liigapelaajat kantaa kamansa sitten hallille, heh heh. Missäs on Lappeenrannassa bussin vetäviä parkkihalleja?

Se, että mihin yleisö pysäköi autonsa on todella todella pieni ongelma siihen nähden mihin kaikki ne pelaajat yms. ne autonsa saa kun pitäisi lähteä vierasmatkalle tai joku joukkue tulee paikanpäälle. Sitten pari junnujengiä lähtee lauantaina/tulee jostain vierasreissusta ja Liigapelin jälkeen alkaa Pepon peli ja sinnekkin tulee vieraat bussilla/autoilla. Kannattaa joskus vähän vilkaista sinne jäähallin pihalle, että paljonko siellä busseja pyörii ja on parkkeerattuna vikonloppuisin käytännössä jatkuvasti.

Sitten varmaan paikallisliikenteen busseillekkin pitäisi olla jotkut paikat kun pelin jälkeen purkautuu 4000 ihmistä ulos ja ei ne kaikki voi mennä bussipysäkille istumaan vaan pitäisi olla jossain tilat istuttaa ne bussit jo valmiiksi että pääsevät lähtemään joustavasti liikkeelle ja ovat paikalla kun peli päättyy. Niin ja vierasjoukkueen kannattajien bussi(t) kanssa.

Minua ei toki yllätä, että tätä asiaa lähinnä tarkastellaan täysin puusilmäisesti vain yhdestä suunnasta ja se on mitä SaiPan pelin katsoja eli minä (lue sinä) teet ja millä menet. Minä taas katson sitä siltä kannalta kun tuolla olen pyörinyt halleilla autojen keskellä silloinkin kun Liigapeliä ei ole.

Nojoo.
Minusta tuossa hahmotelmassa on piirretty parkkialue hallin viereen. Kyllä nuo bussit varmasti mahtuvat sinne ja erotuomarikerhon toimitsijoiden Corollat myös.

Ja kyllä, Kisapuistoon olisi saatava uusi tieyhteys mikäli jäähalli sinne rakennetaan. Siinäkin tapauksessa epäilen liikennejärjestelyn toimivuutta. Reunakatu ja sitä edeltävien katujen kapasiteetti on lujilla mikäli liikenne keskittyy ainostaan tuohon yhteen radan ali puhkottuun reikään. Ja jos sitten taas ei, on sama rumba läpi omakotialueen käynnissä.
Kummassakin vaihtoehdossa on hyvät ja huonot puolensa.
 

Bnde

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Viimeisimpien laskelmien mukaan mitkä kaupunginhallitus on eilen saanut, tuon keskustan hallin kustannukset olisivat n. 20milj. kalliimmat. Pelkästä infrasta tulisi 10-12milj. lisää.

Eiköhän esaimaa informoi meitä tästä tarkemmin kohta/lähiaikoina.
 

Mustakulkkula

Jäsen
Suosikkijoukkue
Saipa, Jokerit, Suomen maajoukkue
Koska parkkihallien rakentaminen on samalla bisnestä, löytyy sille tarvittaessa jopa yksityinen sijoittaja, varmaan jonkin verran kapasiteettia tullaan tarvitsemaan lisää. Siksi en oikein nyt parkkipaikoilla lähtisi ratkaisua tekemään.

Saa sellaisen kuvan keskustelusta, ettei hallia kannata rakentaa keskustaan, kun ei ole parkkipaikkoja. Ihmetyttää, että Helsinkiin ja Tampereelle voidaan rakentaa halli kaupungin keskustaan 12 000-17 000 katsojalle, eivätkä parkkipaikat edes nouse kovin suuresti framille? Kun Lappeenrannassa pitäisi löytää parkkipaikka viidelletuhannelle katsojalle, ollaan polvillaan ((:
 

Läts

Jäsen
Suosikkijoukkue
Saimaan Pallo
Täytyy muistaa, että Lappeenrannan ja Helsingin joukkoliikennekulttuurista ei voi oikein puhua edes samassa lauseessa. Lisäksi tuo Iso-Kristiinan ali kulkevat tiet on todella helposti täysin jumissa jos on vähänkin enemmän liikennettä.
 

Mustakulkkula

Jäsen
Suosikkijoukkue
Saipa, Jokerit, Suomen maajoukkue
Se ihmetyttää, miten Helsingissä ja Tampereella liikennesolmut ratkaistaan paremmin. Nyt tiedän: Siellä on lahjakkaammat insinöörit ((:
 

aintg

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, sympatiat: Jukurit & KalPa
Oma isäni jaksaa jatkuvasti nostaa esille täällä hieman vähemmälle huomiolle jääneen seikan. Tulevaisuudessa ihmiset ovat entistä mukavuudenhaluisempia ja jääkiekkoa katsotaan vielä nykyistä enemmän etänä tietokoneelta, televisiosta jne. Vaikka tunnelma jäähallissa on aivan eri asia kuin pelin katsominen kotona, on kynnys Kisapuistoon kävelemisessä marraskuisessa räntäsateessa tiistai illan Jukurit -otteluun melko korkea. Kyllä jäähallin/monitoimiareenan on oltava sellainen, että siellä voidaan järjestää muitakin tapahtumia. Käyttöastetta on lisättävä muilla tapahtumilla, jotta Lappeenranta hyötyisi areenasta.

Tällaisen areenan rakentaminen Kisapuistoon olisi sulaa hulluutta ja romuttaisi oikeastaan koko uuden monitoimihallin idean, sillä kaupunkihan siitä joutuu maksamaan suuren osan. Ainoa vaihtoehto on rakentaa halli keskustaan, jotta siellä voidaan järjestää muitakin tapahtumia ja samalla voidaan varmistaa riittävä käyttöaste tulevaisuudessakin. Sopisi tähän kaupungin ”vihreään linjaan”, että hallille pääsisi helposti muullakin kuin autolla.

Toinen asia on taas se, tarvitseeko Lappeenrannan menestymätön jääkiekkojoukkueemme jäähallia? Kyllä jääkiekko Suomessa on niin iso juttu, että tilausta ko. toiminnalle on jatkossakin, mutta hallin tulee olla:
A) helposti saavutettava
B) monikäyttöinen
C) ja jostainhan ne rahat on saatava

Pelottaa itseäni, että tässä puuhastellaan joku Lato 2.0 johonkin Ikean vanhalle tontille hirmuisella kiireellä ja lopputulemana kukaan ei hyödy ratkaisusta. Ja sitten vielä nämä vanhan Kisapuiston korjaamisen kannattajat. Ei luoja.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Pelottaa itseäni, että tässä puuhastellaan joku Lato 2.0 johonkin Ikean vanhalle tontille hirmuisella kiireellä ja lopputulemana kukaan ei hyödy ratkaisusta. Ja sitten vielä nämä vanhan Kisapuiston korjaamisen kannattajat. Ei luoja.
Jaa. Minua taas pelottaa, että puuhataan paska keskustahalli sillä hirveellä kiireellä ja hädällä ja siitä saadaan lähinnä juostenkustu ja toimimaton jo heti alkuunsa kun on ensin säästetty kaikessa mahdollisessa, kuten että ei tullutkaan sitä kantta = tila pieneni hallille olemattomiin, kustaan keskustan liikennejärjestelyt samalla syyllä kuin edellisessä ja vielä on säätetty siinäkin että ei rakenneta sitä parkkihallia että ihmiset pääsee edes fiksusti paikalle. Sitten sen paskan kanssa ollaan jumissa ja helvetin kauan kun on nyt kuitenkin jo rakennettu. Tässä on paljon suuremmat uhat kuin vanhan hallin peruskorjaamisessa tai uuden rakentamisessa kisapuistoon. Noissa kun on molemmissa sentään se mahdollisuus, että sille voi jälkikäteen vielä tehdä jotain. Keskustahallin muokkaaminen onkin ihan toinen tarina.

Värkkäilin tuossa aamulla nykyhallin tuohon keskustapaikalle, en muista oliko jokku muu tehnyt jo saman paremmin. Mutta tässä 5 minsan rävellys mikä osoittaa hyvin miten pieni se keskustahallin nykyinen suunnitelma on ilman sitä kantta.

 
Viimeksi muokattu:

Mustakulkkula

Jäsen
Suosikkijoukkue
Saipa, Jokerit, Suomen maajoukkue
Kyllähän se juuri on etu, jos auton saa parkkihalliin vs. nykyinen systeemi Kisapuiston parkkipaikalla. Pelin aikana saattaa olla lumipyry ja sitten auto pitää tuolta lumesta huuhdella, että pääsee edes eteenpäin. Tosin tänä talvena ei lunta paljoa ole näkynyt.

Ja se olisi myös nastaa, jos parkkihalli olisi yhteydessä halliin, että sinne ei pitkää matkaa ole, jokin hissi / rappunen vain. On selvää, ettei kyseistä palvelua voida ilmaiseksi järjestää, mutta eiköhän hinnat kohtuullisiksi voisi asettua. Jokaisella voisi luulla olevan varaa pelin ajalta maksaa 3-4 egeä tällaisesta palvelusta. Jos haluaisi tuon summan välttää, niin sitten voisi yrittää etsiä jostain kaupungin alueelta edullisempaa vaihtoehtoa - silloin joutuisi kävelemään hallille, koska alkaa Lappeenrannassa ilmaiset parkkipaikat olla jo aika vähissä.

En ole nyt asiaan perehtynyt. Onhan siitä huolehdittu, että jos ja kun halli rakennetaan Keskustaan, onhan tämä parkkihallijuttu järjestetty asiallisesti? Eli rakennetaanko hallin yhteyteen parkkihalli ja kuinka suuri? Tietääkö kukaan.
 

Herra Jaakko

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Onko paikalla talousneroja? Mikä voisi olla tuollaisen keskustaan sijoittuvan monitoimihallin liikevaihto vuodessa? Aitiot, ravintolat, konsertteja, lätkäpelit, koiranäyttelyt, messut jne. Kaikki. Tietysti hiton vaikeaa tietää mutta onhan siinä mahdollisuuksia. Toki kulutkin ovat kovat mutta ei kai se mahdotonta ole, että summan saisi pikkuhiljaa takaisin vuosien saatossa.
 
Viimeksi muokattu:

Läts

Jäsen
Suosikkijoukkue
Saimaan Pallo
Eli uusi halli olisi pienempi, kuin nykyinen. Ei se tuohon keskustaan nyt vaan näytä mahtuvan. Ei mitenkään ilman kantta.

Alkaa oma usko loppumaan keskustavaihtoehdon suhteen ellei jotain uutta keksitä.
 

Mustakulkkula

Jäsen
Suosikkijoukkue
Saipa, Jokerit, Suomen maajoukkue
Värkkäilin tuossa aamulla nykyhallin tuohon keskustapaikalle, en muista oliko jokku muu tehnyt jo saman paremmin. Mutta tässä 5 minsan rävellys mikä osoittaa hyvin miten pieni se keskustahallin nykyinen suunnitelma on ilman sitä kantta.
Ok. Kiitos havainnekuvista! Osoittaa selvästi, että tuohon hallin viereiselle kentälle peräti linja-autot suurinpiirtein mahtuvat. Kyllä hallin alle kunnon parkkihalli henkilöautoille on saatava, että jumalattoman montun kaivamisella kaikki järkevä alkaa. Eivät lähistön parkkihallit pysty mitenkään kapasiteetiltaan riittämään peli-iltoina, kun oletusarvo, että ovat jo valmiiksi lähes täynnä autoja. Samalla parkkihalli tukisi koko keskustan pysäköintiä. Käsittääkseni parkkihallia ei voi rakentaa muualle kuin kokonaan tai ainakin osittain areenan alle.
 

Tupaukko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Saipa ja Saimaan Kurra.
Tuon uuden hallin suhteen, niin esim nykyinen Kouvolan halli sopii tuolle alueelle. Katsomoiden alle tulee "ns oleskelutilaa, mitä ei nykyisessä hallissa ole. Juuri tämän takia uuden hallin ei välttämättä tarvitse olla yhtä laaja, kun nykyinen jossa ainoastaan oleskelu / erätaukojen ajaksi tarvitseva tila tulee pelkästään ulkomittoja kasvattamalla. Tilaongelma tulee uuteen suunniteltuun halliin taasen aitioiden suhteen, jotka jollakin tapaa koskettaa myös äärimittoja ja niihin kulkemista. Näin luulisin asian olevan.
 

Theofilus

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Eli uusi halli olisi pienempi, kuin nykyinen. Ei se tuohon keskustaan nyt vaan näytä mahtuvan. Ei mitenkään ilman kantta.

Alkaa oma usko loppumaan keskustavaihtoehdon suhteen ellei jotain uutta keksitä.

Lappeenkatua siirretään pohjoiseen ja Mutkakatu muutetaan kaksikaistaiseksi niin hyvin mahtuu ilman kantta.

Tiivistä on, mutta mahtuu!
 

anthax

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Ketterä
Edelleen kiinnostaa kuulla mistä rahat tähän. Tuo keskusta olis kiva, mutta oikeasti kuvetta pitää kaivaa aika paljon enemmän.
 

Herra Jaakko

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
5000 katsojaa kun mahtuisi niin se olisi riittävä. 1000 seisomaan ja 4000 istumapaikkaa. Sen lisäksi ravintolatoimintaa, aitioita, pikkuputiikkeja tms. jne. Hyvä siitä tulee.
 

lautamies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Itäsuomalainen jääkiekko.
Edelleen kiinnostaa kuulla mistä rahat tähän. Tuo keskusta olis kiva, mutta oikeasti kuvetta pitää kaivaa aika paljon enemmän.
Etelä-Karjalan Osuuspankki (EKOP) sijoittaa ja lainaa?
Juuri tänään aamun lehdessä johtaja Petri Krohns sanoi, että toivoo hallia keskustaan, toisi elämää keskustaan!
"Lappeenrantaan tuleva monitoimiareena on myös merkittävä maakunnallinen hanke. Jos voimme sen syntymistä edistää, olemme kiinnostuneita erilaisista yhteistyömahdollisuuksista".Krohnsin mukaan vireillä olevasta jäähallista ei ole tulossa Ekop areenaa, mutta hän toivoo sen sijoittuvan keskustaan. "Pankille oman alueen elinvoimaisuus ja menestys on tärkeää. Keskustaan sijoittuva monitoimiareena on elinvoimaa lisäävä tekijä".

Eli, eiköhän pankki jollakin tavalla ole mukana?
 

anthax

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Ketterä
Etelä-Karjalan Osuuspankki (EKOP) sijoittaa ja lainaa?
Juuri tänään aamun lehdessä johtaja Petri Krohns sanoi, että toivoo hallia keskustaan, toisi elämää keskustaan!
"Lappeenrantaan tuleva monitoimiareena on myös merkittävä maakunnallinen hanke. Jos voimme sen syntymistä edistää, olemme kiinnostuneita erilaisista yhteistyömahdollisuuksista".Krohnsin mukaan vireillä olevasta jäähallista ei ole tulossa Ekop areenaa, mutta hän toivoo sen sijoittuvan keskustaan. "Pankille oman alueen elinvoimaisuus ja menestys on tärkeää. Keskustaan sijoittuva monitoimiareena on elinvoimaa lisäävä tekijä".

Eli, eiköhän pankki jollakin tavalla ole mukana?

Mikä se summa on, on eri juttu taas. Kiva on sanoa, että ollaan tietenkin mukana ja hei upeeta, mutta kun joku kysyy sitten 20 miljoonaa rahaa, niin saattaa mieli muuttua. Tottahan toki maalaisin vaikka oranssiksi koko hallin sen rahan takia ja tapetoisin joka pinnan sisältä logoilla, mutta se ei taida riittää. Jos oikeasti olisi kiinnostusta isommin, olisi varmaan Sulin tullut pankin kanssa julkisuuteen, eikä lykännyt useaan kertaan selvityksen tuloksia.
 

Läts

Jäsen
Suosikkijoukkue
Saimaan Pallo
Ei mitään Lappeenrannan osuuspankkiareenaa. Jos se keskustaan tehää, niin siitä pitää tulla Hito hyvä areena.
 

Herra Jaakko

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Mikä se summa on, on eri juttu taas. Kiva on sanoa, että ollaan tietenkin mukana ja hei upeeta, mutta kun joku kysyy sitten 20 miljoonaa rahaa, niin saattaa mieli muuttua. Tottahan toki maalaisin vaikka oranssiksi koko hallin sen rahan takia ja tapetoisin joka pinnan sisältä logoilla, mutta se ei taida riittää. Jos oikeasti olisi kiinnostusta isommin, olisi varmaan Sulin tullut pankin kanssa julkisuuteen, eikä lykännyt useaan kertaan selvityksen tuloksia.
Miten olisi Eekoo-Areena? Eikö osuuskunnassa ole niin, että ei juuri saisi tuottaa voittoa. Voivat laittaa ison summan tuotostaan tuohon halliin ja vahvistaa jo ennestään hyvää asemaansa Etelä-Karjalan alueella.
 

anthax

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Ketterä
Miten olisi Eekoo-Areena? Eikö osuuskunnassa ole niin, että ei juuri saisi tuottaa voittoa. Voivat laittaa ison summan tuotostaan tuohon halliin ja vahvistaa jo ennestään hyvää asemaansa Etelä-Karjalan alueella.

Eekoo olis kyllä hyvä myös. Melkein kuka vaan (laillisia bisneksiä tekevä) kelpaa itselle. Taitaa olla Eekoollekkin vähän turhan iso raha varsinkin, kun idänkauppa sakkaa.
 

mirasane

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Penguins, sympatiat Ässille
Täytyy muistaa, että Lappeenrannan ja Helsingin joukkoliikennekulttuurista ei voi oikein puhua edes samassa lauseessa. Lisäksi tuo Iso-Kristiinan ali kulkevat tiet on todella helposti täysin jumissa jos on vähänkin enemmän liikennettä.

Helsingissä on myös ihan hyväksyttävää, jos joudut jättämään auton 800m päähän parkkiin ja kävelemään sieltä tapahtumapaikalle (konsertti/ravintola/urheilutapahtuma). Monille lappeenrantalaisille faneille tuollainen ajatus tuntuu katastrofaaliselta.

Lappeenrannan keskustassahan on jo nyt vaikka miten paljon parkkipaikkoja. Williparkin parkkihalleissa on yli 800 parkkipaikkaa, Isossa Kristiinassa 550. Parkkipaikkoja löytyy myös Galleriasta, Veerasta, Oprista ja Armadasta, ja Prismankin parkkipaikat ovat kävelymatkan päässä.
 

Mustakulkkula

Jäsen
Suosikkijoukkue
Saipa, Jokerit, Suomen maajoukkue
Tuon uuden hallin suhteen, niin esim nykyinen Kouvolan halli sopii tuolle alueelle. Katsomoiden alle tulee "ns oleskelutilaa, mitä ei nykyisessä hallissa ole. Juuri tämän takia uuden hallin ei välttämättä tarvitse olla yhtä laaja, kun nykyinen jossa ainoastaan oleskelu / erätaukojen ajaksi tarvitseva tila tulee pelkästään ulkomittoja kasvattamalla. Tilaongelma tulee uuteen suunniteltuun halliin taasen aitioiden suhteen, jotka jollakin tapaa koskettaa myös äärimittoja ja niihin kulkemista. Näin luulisin asian olevan.
En osaa sanoa, mihin ravintolatilat tulevat. Ainakin Helsinki Gardenissa enemmän hiukan rakennetaan maan alle kuin päälle. Eli voihan sieltä maan alta löytyä tilaa parkkihallille myös. Keskustasta tila löytyy myyräntyöllä!
 

PePo_17

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, KooKoo
Helsingissä on myös ihan hyväksyttävää, jos joudut jättämään auton 800m päähän parkkiin ja kävelemään sieltä tapahtumapaikalle (konsertti/ravintola/urheilutapahtuma). Monille lappeenrantalaisille faneille tuollainen ajatus tuntuu katastrofaaliselta.

Lappeenrannan keskustassahan on jo nyt vaikka miten paljon parkkipaikkoja. Williparkin parkkihalleissa on yli 800 parkkipaikkaa, Isossa Kristiinassa 550. Parkkipaikkoja löytyy myös Galleriasta, Veerasta, Oprista ja Armadasta, ja Prismankin parkkipaikat ovat kävelymatkan päässä.

Tämä just. Kun seuraa tiedotusvälineistä paikallista keskustelua, tuntuu joskus siltä että keskustan kaupat ovat saavuttamattomissa, mikäli autolla ei pääse ajamaan tuulikaappiin.

Tulin itse Lappeenrantaan 80-luvun lopussa. Kaiholla muistelen sitä aikaa. Silloin kaupungilla tapahtui aina. No maanantaina ei ehkä niin. Toivoisin, että keskustaan saataisiin takaisin edes osa siitä tytinästä. Tämä taantumuksellinen tendenssi on kyllä ilmeisesti kohdannut muitakin saman kokoisia kaupunkeja. Oi niitä aikoja.
 

Mustakulkkula

Jäsen
Suosikkijoukkue
Saipa, Jokerit, Suomen maajoukkue
Yritysten sijoittaminen halliin. Eiköhän niillä ole aina oma lehmä ojassa! Esim. S-ryhmä sijoittaisi halliin. Ei sijoita,jos ei saa hallista myyntioikeuksia. Se taas merkitsee Saipan oman myynnin heikkenemistä, tulonvähennystä ja vuokranmaksukyvyn vähenemistä. En tiedä sitten,voisiko joku taho katsoa halli-investoinnin itsessään olevan niin kannattava, että siihen kannattaa sijoittaa - ja miten sitten saisi sijoitetulle rahalleen tuottoa. Nykyisessä hallissa oluen ja kahvin tarjontaa lukuunottamatta palvelutaso on varsin vaatimaton. Lappeenrannan ylpeyskin vedyt ja atomit ovat varsin surkeita laadultansa Kisapuistossa. Nakkejahan siellä työnnetään lihisten väliin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös