Mainos

Uusi jäähalli!

  • 787 361
  • 4 432

FinnPete

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Pittsburgh Penguins
Hmm.. Eikös viimeisimmästä keskustaviritelmästä jätetty kansi ja parkkihalli pois? Vaati sen parin kerrostalon purkamista, Oon varmaan missannut jonkin piirrustuksen jos "Isku-talo" liittyi siihen jotenkin. Jotenkin jäi kuva että se olisi ollut toisella puolella Helsingintietä. Onkohan tästä edes kunnon 3D piirroksia? Itse katsoin vain noita kaupungin piirrustuksia.
 

anthax

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Ketterä
Hmm.. Eikös viimeisimmästä keskustaviritelmästä jätetty kansi ja parkkihalli pois? Vaati sen parin kerrostalon purkamista, Oon varmaan missannut jonkin piirrustuksen jos "Isku-talo" liittyi siihen jotenkin. Jotenkin jäi kuva että se olisi ollut toisella puolella Helsingintietä. Onkohan tästä edes kunnon 3D piirroksia? Itse katsoin vain noita kaupungin piirrustuksia.

Siitä pitää purkaa se ostari, jossa on tällä hetkellä esim Kontti (Isku?). Samoin Mutkakadun kylmäasema ja tosiaan kerrostalomassaa tien toiselta puolelta. Mutkakadun tielinjaa on ainakin muutettava. Kaikki tämä maksaa rahaa.

Ei ole tainnut kuulua parkkihallia missään vaiheessa hintalappuihin.
 

PePo_17

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, KooKoo
On se saman hintainen jos jättää tarkoituksella laskuista parkkitalot yms. pakolliset mitä keskusta-areena vaatisi. Sitähän tässä on toitotettu jo pitkään, että Kisapuistoon rakennettuun on ympärtty väkisin mukaan kaikki uudet ajoradat ja kekustahallista tarkoituksella jätetty laskematta kymmenien miljoonien parkkitaloprojektit. Saahan sitä 2x hintalapulla varustetun kikkailemalla näyttämään saman hintaiselle tuolla tavalla. Tosiasiat vaan on sitten ihan muuta.

Kaikella rakkaudella kysyn tämän:

Mitä ihmeen parkkitaloja keskustaan vielä tarvitaan? Nykyisiäkin on joka korttelissa ja ne kumisevat tyhjyyttään. Tämä kummallinen vimma kaivaa turuja ja toreja auki ja rakentaa parkkihalli, on vallalla monessa suomalaisessa kaupungissa. En kyllä tajua miksi.

En itsekään pidä nykyistä keskustaan suunniteltua rakennuspaikkaa parhaana mahdollisena. Alkumetreillä oli parempiakin suunnitelmissa. Mutta ilmeisesti ne suunnitelmat sitten kaatuivat mihin kaatuivat.
 

Spitfire

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, SJS
Kaikella rakkaudella kysyn tämän:

Mitä ihmeen parkkitaloja keskustaan vielä tarvitaan? Nykyisiäkin on joka korttelissa ja ne kumisevat tyhjyyttään. Tämä kummallinen vimma kaivaa turuja ja toreja auki ja rakentaa parkkihalli, on vallalla monessa suomalaisessa kaupungissa. En kyllä tajua miksi.

En itsekään pidä nykyistä keskustaan suunniteltua rakennuspaikkaa parhaana mahdollisena. Alkumetreillä oli parempiakin suunnitelmissa. Mutta ilmeisesti ne suunnitelmat sitten kaatuivat mihin kaatuivat.
Jokainen tarvitsee ehdottomasti paikan missä ei ole vieressä toista autoa, eikä saa maksaakaan mitään, kun Kisapuistossakaan ei ole autosta laskutettu.
 

anthax

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Ketterä
Kaikella rakkaudella kysyn tämän:

Mitä ihmeen parkkitaloja keskustaan vielä tarvitaan? Nykyisiäkin on joka korttelissa ja ne kumisevat tyhjyyttään. Tämä kummallinen vimma kaivaa turuja ja toreja auki ja rakentaa parkkihalli, on vallalla monessa suomalaisessa kaupungissa. En kyllä tajua miksi.

En itsekään pidä nykyistä keskustaan suunniteltua rakennuspaikkaa parhaana mahdollisena. Alkumetreillä oli parempiakin suunnitelmissa. Mutta ilmeisesti ne suunnitelmat sitten kaatuivat mihin kaatuivat.

Mikä on parempi tapa pysäköidä keskustassa, kuin maan alla (tai maanpäällisessä hallissa)? On totta, että keskustan alueella on luultavasti riittävästi kapasiteettia kaikille vieraille. Kysymys kuuluu, mihin muut keskustassa asioivat menevät silloin parkkiin? Lisäksi kapasiteettia on laskennallisesti aika laajalla alueella. Tyhjyyttään kumisevia kolosseja ei kovin montaa tunnu olevan. Kisapuiston järjestely on tähän verrattuna ylivertainen vaihtoehto sille, joka tulee autolla joka tapauksessa.

Mitä oli nämä paremmat rakennuspaikat keskustassa?
 

PePo_17

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, KooKoo
@anthax , Opintie ja vanha Robari nyt ainakin. Kyllä näistä aikoinaan lehdessä kerrottiin. Taisi olla se kenttäkin urheilutalon vieressä, mikä se nyt on, kaavailuissa. Eivät nuo kaikki tietysti ole ydinkeskustaa, mutta lähellä.
Oletko käynyt noissa keskustan parkkihalleissa? Minusta niissä on tilaa vaikka kuinka ja paljon. Tori on tyhjä iltaisin.

Yhtäältä tapahtumat järjestetään yleisesti aikana, jolloin keskustan liikkeet ovat sulki.

Tietysti jos halutaan, että autosta pääsee hissillä suoraan Sputnik-pubiin ja pelin jälkeen autolla pääsee hallin kulmalta suoraan nelikaistaiselle moottoritielle, niin sitten toki täytyy infraa ja parkkihallia rakentaa.

Minulle on sinänsä ihan fine jos halli rakennetaan Kisapuistoon ja sinne matkataan Reunakadulta radan ali. Mutta mielestäni on täyttä haihattelua kuvitella, että se palvelisi monitoimihallina yhtä hyvin kuin vastaava keskeisemmällä paikalla. Sitten se on jäähalli se.
 

Herra Jaakko

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Tottakai keskusta on hyvä vaihtoehto jos tilaa ja autopaikkoja on tarpeeksi. Se on kuitenkin aika kriittistä jos sen takia tulee hintalappuun muutama miljoona lisää.
 

anthax

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Ketterä
@anthax , Opintie ja vanha Robari nyt ainakin. Kyllä näistä aikoinaan lehdessä kerrottiin. Taisi olla se kenttäkin urheilutalon vieressä, mikä se nyt on, kaavailuissa. Eivät nuo kaikki tietysti ole ydinkeskustaa, mutta lähellä.
Oletko käynyt noissa keskustan parkkihalleissa? Minusta niissä on tilaa vaikka kuinka ja paljon. Tori on tyhjä iltaisin.

Yhtäältä tapahtumat järjestetään yleisesti aikana, jolloin keskustan liikkeet ovat sulki.

Tietysti jos halutaan, että autosta pääsee hissillä suoraan Sputnik-pubiin ja pelin jälkeen autolla pääsee hallin kulmalta suoraan nelikaistaiselle moottoritielle, niin sitten toki täytyy infraa ja parkkihallia rakentaa.

Minulle on sinänsä ihan fine jos halli rakennetaan Kisapuistoon ja sinne matkataan Reunakadulta radan ali. Mutta mielestäni on täyttä haihattelua kuvitella, että se palvelisi monitoimihallina yhtä hyvin kuin vastaava keskeisemmällä paikalla. Sitten se on jäähalli se.

Joo melko lähellä keskustaa sentäs nuo paikat, mutta ei keskustassa. Lisäksi esim Opintie vaatii samalla tavalla muutostöitä rakennuspaikalla. Ei siis mitään aivan halpoja nuokaan.

Käytän jatkuvasti parkkihalleja. Eniten IsoKristiinan hallia, jossa kapasiteettia on lähellä aika paljon. Se lienee myös kovimmalla käyttöasteella tuohon aikaan. Osassa halleja on kyllä tyhjää varsinkin illansuussa, mutta onko riittävän tyhjää? Peliin tullaan kuitenkin vielä palveluiden ollessa auki usein, ei siis riitä, että kahdeksalta illalla ei ole ketään. Tästä varmaan on jollain tarkat laskelmat, pitäisi ainakin olla, koska yhtiöt saa Käyttöasteet aika tarkasti tietoonsa. Siihen saakka tämä on arvailua. Oma arvaukseni on, että ärräpäitä lentää tällä kapasiteetilla.
 

FinnPete

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Pittsburgh Penguins
Siitä pitää purkaa se ostari, jossa on tällä hetkellä esim Kontti (Isku?). Samoin Mutkakadun kylmäasema ja tosiaan kerrostalomassaa tien toiselta puolelta. Mutkakadun tielinjaa on ainakin muutettava. Kaikki tämä maksaa rahaa.
No nyt kun tarkemmin katsoin tuota Isku-taloa kuvista niin hahmottui paremmin. Kiitos! Ei ole näköjään liikaa tullut tallailtua niillä nurkilla ajatuksen kanssa kun mielikuva oli edelleen että "Isku-talo" olisi Helsingintien toisella puolella.
 

Spitfire

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, SJS
Pitääkin käydä katsomassa ensi viikon pelejä (HIFK & Kärpät) ennen esim. 18:00-18:15 Iso-Kristiinan hallista minkälaisia vapaiden paikkojen lukemia näytöt näyttävät. Lauantaipelit varmaan olisivat niitä hankalimpia aikaisemman aloitusajan ja viikonlopun vuoksi ostareiden halleissa.

Autojen tarve keskustavaihtoehdossa olisi ylipäätään vähäisempi kun saavutettavuus, kävellen + joukkoliikenteellä, olisi ihan eri luokkaa.
 

anthax

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Ketterä
Pitääkin käydä katsomassa ensi viikon pelejä (HIFK & Kärpät) ennen esim. 18:00-18:15 Iso-Kristiinan hallista minkälaisia vapaiden paikkojen lukemia näytöt näyttävät. Lauantaipelit varmaan olisivat niitä hankalimpia aikaisemman aloitusajan ja viikonlopun vuoksi ostareiden halleissa.

Autojen tarve keskustavaihtoehdossa olisi ylipäätään vähäisempi kun saavutettavuus, kävellen + joukkoliikenteellä, olisi ihan eri luokkaa.

Tottahan toki joukkoliikenteen osuus kasvaa aika paljon keskustassa. Sitä ei voi väheksyä missää tapauksessa. Jotain ihan 1:1 laskelmia olisi kuitenkin mielenkiintoista nähdä nykytilanteella. Kisapuiston automäärät luulisi jollain olevan suunnilleen kuitenkin tiedossa.
 

FinnPete

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Pittsburgh Penguins
Nyt tulee ajatus "Jos olisi ollut rahaa" -ajatus mieleen nuoruudestani. Kun vanha linja-autoasema purettiin niin ajatuksissani oli että monttuun olisi pitänyt rakentaa 7000-paikkainen monitoimiareena jääkiekolle ja kulttuurille ja muuta päälle. En tiedä olisiko kannattanut. Olisihan senkin päälle saanut samat kämpät kuin Galleriassa nyt on. Tiedä sitten olisinko nyt velkavankeudessa.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Kaikella rakkaudella kysyn tämän:

Mitä ihmeen parkkitaloja keskustaan vielä tarvitaan? Nykyisiäkin on joka korttelissa ja ne kumisevat tyhjyyttään. Tämä kummallinen vimma kaivaa turuja ja toreja auki ja rakentaa parkkihalli, on vallalla monessa suomalaisessa kaupungissa. En kyllä tajua miksi.

En itsekään pidä nykyistä keskustaan suunniteltua rakennuspaikkaa parhaana mahdollisena. Alkumetreillä oli parempiakin suunnitelmissa. Mutta ilmeisesti ne suunnitelmat sitten kaatuivat mihin kaatuivat.
Milläs ne joukkueet tulee jäähallille? Niiden huolto tulee jäähallille? Millä ne toimitsijat tulee jäähallille? Millä ne työntekijät tulee jäähallille? Tuomarit? Jne. Täällä kuvitellaan, että sinne vaan parkkeerataan bussit ja kaikki johonkin parkkihalleihin ja sieltä Liigapelaajat kantaa kamansa sitten hallille, heh heh. Missäs on Lappeenrannassa bussin vetäviä parkkihalleja?

Se, että mihin yleisö pysäköi autonsa on todella todella pieni ongelma siihen nähden mihin kaikki ne pelaajat yms. ne autonsa saa kun pitäisi lähteä vierasmatkalle tai joku joukkue tulee paikanpäälle. Sitten pari junnujengiä lähtee lauantaina/tulee jostain vierasreissusta ja Liigapelin jälkeen alkaa Pepon peli ja sinnekkin tulee vieraat bussilla/autoilla. Kannattaa joskus vähän vilkaista sinne jäähallin pihalle, että paljonko siellä busseja pyörii ja on parkkeerattuna vikonloppuisin käytännössä jatkuvasti.

Sitten varmaan paikallisliikenteen busseillekkin pitäisi olla jotkut paikat kun pelin jälkeen purkautuu 4000 ihmistä ulos ja ei ne kaikki voi mennä bussipysäkille istumaan vaan pitäisi olla jossain tilat istuttaa ne bussit jo valmiiksi että pääsevät lähtemään joustavasti liikkeelle ja ovat paikalla kun peli päättyy. Niin ja vierasjoukkueen kannattajien bussi(t) kanssa.

Minua ei toki yllätä, että tätä asiaa lähinnä tarkastellaan täysin puusilmäisesti vain yhdestä suunnasta ja se on mitä SaiPan pelin katsoja eli minä (lue sinä) teet ja millä menet. Minä taas katson sitä siltä kannalta kun tuolla olen pyörinyt halleilla autojen keskellä silloinkin kun Liigapeliä ei ole.
 
Viimeksi muokattu:

dingus

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Chicago Blackhawks
Jollain tapaa se keskustelu aina vääristyy, kun hallin rakentamiskustannusten lisäksi täytyy huomioida tarvittava infrastruktuuri. En ota kantaa siihen, kuka on oikeassa ja kuka väärässä, mutta seuraavat kustannukset joka tapauksessa jollekin lankeavat maksettavaksi:

Kisapuisto: tarvittavat liikennejärjestelyt Parkkarilan puolella, sekä radan ali kulkuyhteys Harapaisiin. Koko hommassa ei ole mitään järkeä, jos ainoa kulkusuunta on omakotitaloalueen läpi. Radan ali tarvitaan ehdottomasti luonnoksissa esitetty yhteys. Väylävirasto tuskin tarjoaa SaiPalle tällaista kädenojennusta, joten maksajaksi joutuu kaupunki. Parkkipaikoista ei toisaalta periä maksua, joten ne eivät ole bisnes.

Keskusta: tarvittavia liikennejärjestelyjä uuden hallin ympärille, maksajana kaupunki. Osa voitaneen jyvittää väärän koivun kautta muutenkin vajavaiseen kadunpitobudjettiin. Silti ratkaistavaksi jää mahdolliset uudet pysäköintitilat, jotka keskustassa ovat liiketoimintaa toisin kuin Kisapuistossa. En tiedä millä periaatteella nämä p-hallitoimijat toimivat, rakennuttavatko itse vai ovatko vain vuokralaisia.
 

dingus

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Chicago Blackhawks
Milläs ne joukkueet tulee jäähallille? Niiden huolto tulee jäähallille? Millä ne toimitsijat tulee jäähallille? Millä ne työntekijät tulee jäähallille? Tuomarit? Jne. Täällä kuvitellaan, että sinne vaan parkkeerataan bussit ja kaikki johonkin parkkihalleihin ja sieltä Liigapelaajat kantaa kamansa sitten hallille, heh heh. Missäs on Lappeenrannassa bussin vetäviä parkkihalleja?

Eikös ne tule Helsingintietä, josta kurvaavat jäähallin alla olevaan pysäköintitilaan. Halli itsessään on Kauppakadun tasolla sisäänkäynnin osalta. Vähän vaikea on kyllä korkeuksia hahmottaa muistin varaisesti, voi olla huonokin ajatus.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Eikös ne tule Helsingintietä, josta kurvaavat jäähallin alla olevaan pysäköintitilaan. Halli itsessään on Kauppakadun tasolla sisäänkäynnin osalta. Vähän vaikea on kyllä korkeuksia hahmottaa muistin varaisesti, voi olla huonokin ajatus.
Vaan kun sitä pysäköintitilaa ei ole budjetoitu, se nimen omaan on jätetty budjetoimatta, että hinta on saatu alas ja on ilmoitettu, että sellaista ei tule. Jos luet sen alkuperäisen lainauksen mistä tässä puhutaan, niin ehkä ymmärrät.
 

Spitfire

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, SJS
Milläs ne joukkueet tulee jäähallille? Niiden huolto tulee jäähallille? Millä ne toimitsijat tulee jäähallille? Millä ne työntekijät tulee jäähallille? Tuomarit? Jne. Täällä kuvitellaan, että sinne vaan parkkeerataan bussit ja kaikki johonkin parkkihalleihin ja sieltä Liigapelaajat kantaa kamansa sitten hallille, heh heh. Missäs on Lappeenrannassa bussin vetäviä parkkihalleja?

Kerrohan minulle miksi sen bussikuskin pitäisi odottaa bussin kanssa jäähallille pysäköitynä? Bussin ei ole kenties mahdollista pysähtyä hallilla, vaan pelaajien on aivan pakko mennä bussin kyydissä kamoineen sinne mihin bussi pysäköidään? Heh heh.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Kerrohan minulle miksi sen bussikuskin pitäisi odottaa bussin kanssa jäähallille pysäköitynä? Bussin ei ole kenties mahdollista pysähtyä hallilla, vaan pelaajien on aivan pakko mennä bussin kyydissä kamoineen sinne mihin bussi pysäköidään? Heh heh.
No kyllä se nyt on ihan normaalia ja loogista, että se bussi on siellä missä pelaajatkin on. Usein heillä voi olla kamojakin bussissa ja samalla kun yksi bussi odottaa voi toinen tulla paikalle jne. Edelleen se ei ole ihan niin yksinkertaista kuin sinä luulet. Olisikin ensimmäinen jäähalli ikinä kun bussit pysäköitäisiin johonkin studeliin ja siellä sitten kuskit istuskelisi Prisman pihassa ja odottelisi soittoa tulla paikanpäälle.
 

Theofilus

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Kunhan hassuttelin. Vakavasti ottaen, muutama bussi ja 30 henkilöautoa näkyis mahtuvan. Riittäneekö?

Jospa joukkue tulisi pelipäivinä Kisapuiston harjoituskeskuksesta Vennon bussilla mestoilla ja Markkanen sekä kumppanit kaupunkipyörillä tai kävellen. :D

Ei vaan, eihän siinä Kisapuiston pelaaja/toimitsija parkkiksella ole kuin joku maksimissaan 20-30 autoa pelipäivisin? Jos olen oikein katsonut.
 

PePo_17

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, KooKoo
Milläs ne joukkueet tulee jäähallille? Niiden huolto tulee jäähallille? Millä ne toimitsijat tulee jäähallille? Millä ne työntekijät tulee jäähallille? Tuomarit? Jne. Täällä kuvitellaan, että sinne vaan parkkeerataan bussit ja kaikki johonkin parkkihalleihin ja sieltä Liigapelaajat kantaa kamansa sitten hallille, heh heh. Missäs on Lappeenrannassa bussin vetäviä parkkihalleja?

Se, että mihin yleisö pysäköi autonsa on todella todella pieni ongelma siihen nähden mihin kaikki ne pelaajat yms. ne autonsa saa kun pitäisi lähteä vierasmatkalle tai joku joukkue tulee paikanpäälle. Sitten pari junnujengiä lähtee lauantaina/tulee jostain vierasreissusta ja Liigapelin jälkeen alkaa Pepon peli ja sinnekkin tulee vieraat bussilla/autoilla. Kannattaa joskus vähän vilkaista sinne jäähallin pihalle, että paljonko siellä busseja pyörii ja on parkkeerattuna vikonloppuisin käytännössä jatkuvasti.

Sitten varmaan paikallisliikenteen busseillekkin pitäisi olla jotkut paikat kun pelin jälkeen purkautuu 4000 ihmistä ulos ja ei ne kaikki voi mennä bussipysäkille istumaan vaan pitäisi olla jossain tilat istuttaa ne bussit jo valmiiksi että pääsevät lähtemään joustavasti liikkeelle ja ovat paikalla kun peli päättyy. Niin ja vierasjoukkueen kannattajien bussi(t) kanssa.

Minua ei toki yllätä, että tätä asiaa lähinnä tarkastellaan täysin puusilmäisesti vain yhdestä suunnasta ja se on mitä SaiPan pelin katsoja eli minä (lue sinä) teet ja millä menet. Minä taas katson sitä siltä kannalta kun tuolla olen pyörinyt halleilla autojen keskellä silloinkin kun Liigapeliä ei ole.

Nojoo.
Minusta tuossa hahmotelmassa on piirretty parkkialue hallin viereen. Kyllä nuo bussit varmasti mahtuvat sinne ja erotuomarikerhon toimitsijoiden Corollat myös.

Ja kyllä, Kisapuistoon olisi saatava uusi tieyhteys mikäli jäähalli sinne rakennetaan. Siinäkin tapauksessa epäilen liikennejärjestelyn toimivuutta. Reunakatu ja sitä edeltävien katujen kapasiteetti on lujilla mikäli liikenne keskittyy ainostaan tuohon yhteen radan ali puhkottuun reikään. Ja jos sitten taas ei, on sama rumba läpi omakotialueen käynnissä.
Kummassakin vaihtoehdossa on hyvät ja huonot puolensa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös