SaiPan, jonka tarpeisiin hallia ensisijaisesti rakennetaan, näen kuitenkin enemmän liiketaloudellisena toimijana kuin julkisena palveluna tai harrasteyhdistyksenä. Kun tällaiseen käyttöön rakennetaan tiloja, niin toivoisin, että kyseinen toimija investoi hankkeeseen myös itse. Jäähalli kun ei ole mitään perusinfrastruktuuria. Kyllä julkisin varoin yritystoimintaakin voidaan tukea silloin kun se yleishyödylliseksi nähdään, mutta edes jonkin osuuden näkisin tässä SaiPan maksettavaksi kuuluvan.
Itse näkisin asian niin että mikäli SaiPa katsoo tarvitsevansa hallista joitakin tiloja kokonaan omakseen (toimisto, ravintola, pukuhuone, jokunen kappale aitioita, jne), niin sehän on neuvottelukysymys rahoittaako SaiPa ne vai haluaako maksaa niistä käypäsen vuokran. Silloin SaiPa varmaan myös päättää vuokraako he niitä tiloja eteenpäin vaikka muissa tapahtumissa tai pitääkö ravintolaa auki muissa tapahtumissa... Ne tilat jotka ovat sitten julkisessa käytössä, kaukalo (jääaika), katsomot, vc,t, oleskeluaulat, jne ovat hinnoiteltu tapahtumakohtaisesti(maaottelu, liigapeli, mestis, jne, konsertti, messu, koiranäyttely, kokous, jne) ja niissä on sama hinta käytti sitä SaiPa tai kuka hyvänsä.... Ei voida hinnoitella niin että hinta on eri Saipalle tai vaikkapa kuvioluistelijoille tai jollekkin muulle ryhmälle... tietääkseni suomessa on sama hintalappu kaupassa tuotteilla, oli se sitten minkä maalainen tai minkä näköinen asiakas hyvänvä... Toki jonkinlaista tinkimistä tai pientä viilaamista voi olla..... Sitte siihen seuraavaan aiheeseen, eli kaupungin näkyvyyteen tai vetovoimaan, SaiPa on valtakunnallisesti ehkä näkyvin tuote Lappeenrannasta, sitä ei ole lentoasema, eikä teatteri eikä monikaan tässä maassa tiedä että täällä jalostetaan dieseliä auton tankkiin. Sille on kyllä annettava jokin arvo, mietittäessä kaupunkimme näkyvyyttä. En millään jaksa uskoa että jostakin länsi suomesta tullaan vartavasten katsomaan hiekkalinnaa. Uskon kuitenkin että mikäli täällä on liigaottelu, niin mikäli meillä on tarjota siihen hyvät ja näyttävät puitteen, se toisi kiekkofaneja enemmän paikalle, samoin jos vaikka Antti Tuisku pitäisi konsertin uudessa hallissa, niin jokunen kahjo tulisi kauempaakin paikalle, Jari Sillanpäästä puhumattakaan (minua ei kyllä näkyisi näiden kahden herran konsertissa, vaikka saisi ilmaisen aition :) :) )