Nimenomaan Liiga-SaiPaa ei subventoida. Jos Liiga-SaiPa käyttäisi 100 % jääajoista noilla hinnoilla, tekisi Kisapuisto voittoa ja sillä maksaisi melkein tekojään jäädytyksenkin. Subventio koskee niitä, jotka käyttävät 80 % jääajasta, eli juniorit (heillä 10 € /tunti) ja muut harrastajat. Pitäisikö siis SaiPan yrityksenä maksaa reilua ylihintaa, jotta halli tuottaisi voittoa ja samalla kustantaisi niin junioreiden kuin taitoluostelijoiden jättämän tuottovajeen? Silloinko oltaisiin linjassa?
Teatteri maksoi 20 miljoonaa, siellä on huippuluokan esitystekniikka ja äänentoisto. Kisapuisto maksoi 1,2 milj. markkaa vuonna 1972. Siellä on 2800 jakkaraa, ja säriseävä äänentoisto. Kapasiteetti ei yksin määrää hintaa.
Edit: Uskoisin myös Cheekin saavan paljousalennusta, mikäli vetäisi 30 keikkaa Kisapuistossa.
Tälläisille väitteille olisi kiva saada jotain faktoja tueksi. Lappeenranta omistaa kaksi jäähallia. Kisapuiston ja harjoitushallin, UK areenan takuuvuokrat eivät tappioissa jäähallien osalta näy.
Kyllä sananvapauteen kuuluu myös poikittaiset mielipiteet, ei siinä mitään. Kysyn kuitenkin veli BlackWolf, että millä keinoin sinä toteuttaisit tämän jäähallikeissin jos saisit päättää? Mikä olisi mielestäsi viisain ratkaisu?
Kiitos, että vaivauduit kysymään asiallisen kysymyksen ad hominemin sijaan.
Minä haluaisin keskustahallin, olisin halunut sen esim. Evälahden rakennuttamana, hotelleineen, isoine urheiluopistomaisine ja liikuntälääketieteelllisine tiloineen ja Saimaa näkymineen Alakimpiseen nykyisen kakkoskentän tilalle ja parkkihallin rakennettuna sinne kallioon ja uloskulkutiet sitten vähän joka suuntaan, varsinkin alhaalta Ainonkadulle ja muutamasta liittymästä Valtakadulle. Sen olen sanonut jo vuosia sitten tässä ketjussa, se olisi optimaalinen paikka yhdessä Kimpisen kehityksen kanssa (jalkapallohalli/yleisurheiluhalli kattamaan Kimpisen stadionin). Mutta se mitä minä haluaisin ei liity asiaan. Erittäin hyvä vaihtoehto olisi mielestäni keskustan kansirakennelma, optimaalista se ei ole nähnytkään ja tilakin on aivan liian pieni, esim. Prisman vieressä (mikäli korkeus sallii) olisi Ratsumestarin kenttän kohdalla huomattavasti enemmän tilaa, mutta mutta.
Mutta kun minä en tutkaile asiaa vain sen mukaan mitä minä haluaisin. Olen kyllä kertonut käyttäneeni viimeiset 10v varmasti enemmän alueen jäähallien palveluita joka vuosi kuin paikallinen perus kannattaja, joten minä jos kuka voisin haluta, vaan minä joudun miettimään kokonaisuuksia. Johtukoot se sitten veronmaksajan asemasta, tai siitä, että ehkä pystyn katsomaan asioita vähemmän höyrypäisesti ulkoa.
Ensinnäkin Kisapuisto on yksi parhaista halleista missä olen käynyt. Se on erittäin tunnelmainen ja kaikista "katettu tekojää" huudoista huolimattaan todella järkevästi suunniteltu. Sen pukukopit sijaitsee päähallin ulkopuolella ja olisi helposti ajanmukaistettavissa. Sen ympäri kiertävä kulkutie on heti Kouvolan jälkeen parasta mitä tiedän. Täällä vain tuntuu vallitsevan sellainen ajatusmalli, että ruoho olisi vihreämpää muualla. Paitsi jos on oikeasti käynyt jossain Hartwallilla ja tajunnut miten kolkko paikka se on. Vain Kouvolassa olen törmännyt parempaan jäähalliin (rakenteellisesti) ja tämä sisältää Hämeenlinnat, Porit, Raumat, Jyväskylät kaikki Helsingin hallit (no okei Nordis on aika hyvä, mutta sielläkin tolppia ihmisten edessä) jne. Tässä maassa on enää aika vähän halleja joissa pelataan ylempien sarjojen (alempiakin nähnyt aika monta) jääkiekkoa ja joissa en ole käynyt. Lappeenrannassa on oikeasti aivan loistava halli tälläkin hetkellä!
Tuossa hallissa on toki monia vikoja, kuten, kävelyteitä ei voi leventää talojen suuntaan (palomääräykset tms.), katto vuotaa, eikä kestä ja sen korjaaminen on hankalaa, sekä se asettaa isoja rajotteita laajennuksille, eikä kestä isompaa näyttötaulua. Sisätilat on ahtaat, aitiot pieniä, niitä on liian vähän jne. Mutta tämä on täysin ymmärrettävää tuon ikäiseltä hallilta. Tähän sitten sellainen selvennys, että nyt peruskorjattuna esim. Isometsä ja Hämeenlinna on parempia halleja, Vaasasta en vielä tiedä. Mutta ettei nyt joku siitä halua ymmärtää väärin. Pointtini on se, että ihan sama vaikka kyseessä on alun perin katettu tekojää, niin kyllä ne tekijät jotain tiesi kuitenkin oikein. Nyt vaan on tulossa se aika vastaan sen suhteen, että pitäisi joko peruskorjata tai tehdä uutta. Vaikka täällä hirveästi peruskorjausta vastustetaan, niin minä näen tämän oikeasti potentiaalisena ideana, jos se tehdään ajatuksella.
Tätä vastaan on toki joitain asioita kuten, että kestäisi liian kauan jne. mihin ihan en usko jos Vaasassa samaan pystytään, mutta me voidaan vaikka olettaa, että kyseessä on mahdottomuus teorian vuoksi.
Mitä siis jää jäljelle, Lappeenrantaan pitää saada uusi jäähalli jos siellä meinataan pelata Liigakiekkoa. Valitettava tosiasia on, että Lappeenranta on listattu muuttotappiokunnaksi vuoteen 2040 mennessä (-5,5%) tilastokeskuksen tms. toimesta. Se laskentamalli ei muutu vaikka SaiPa ei täällä pelaisi, siellä kun ei sellasia lasketa. Yliopisto kouluttaa enemmän ulkomaalaisia kuin varmaan koskaan, jotka ei tänne ikinä jää ja loputkin lähtee koska työpaikkoja ei kauheasti ole. Tuossa lienee se karu pohja tulevaisuudelle.
Moniko teistä laittaisi omat rahansa likoon tuon yhtälön suhteen ja lähtisi rahoittamaan isoja rakennelmia? Minä en ainakaan. Tässä kohtaa se todellisuus, sen mitä minä haluaisin ja minun toiveeni jää kakkoseksi. Valitettavasti realistina joutuu taipumaan todellisuuden suuntaan. Realismia on, että SaiPa ei ole Lappeenrannan joukkue, vaan osakeyhtiö. Osakeyhtiöt on vaihtaneet maisemaa jos omistajista siltä tuntuu, vaikka kuinka kaukaiselta ajatus jollekkin tuntuisikin juuri SaiPan osalta, tai HPK:n, KooKoon jne. niin tämä on ihan oikea fakta. Jokerit sen viimeistään todisti. NHL ja NFL on siirrelleet joukkueita vaikka ja kuinka ja tämä on sitä tulevaisuutta mitä osa ei suostu näkemään, kun kapitalismi menee ns. yli ja se sama suuntaus tulee meille jatkuvasti enemmän ja enemmän mitä enemmän me kulutamme kaikkien googlejen ja muiden palveluita. Liberaalit arvot ja maailmankanasalaisuus jee. Se maailma missä meillä oli hyvinvointiyhteiskunta ja isot tehtaat rakensi koulut ja talot työntekijöille on mennyttä maailmaa, nykyään se on kvartaalitalous ja voitot.
Tänään lopetettiin ihan hauska IS:n ylläpitämä Liigapörssi, se oli rikkonut arpajaislakia vakka ja kuinka ja kauan, mutta menneessä ajassa sen ohi katsottiin. Kuten on katsottu ns. maan tavankin ohi. Kiekkoilijat oli aikanaan UPM:n tms. palkkalistoilla vaikka kyseessä oli ns. amatöörisarja. Maailma vaan muuttuu. Nykyiseen yhteiskuntaan missä tuottavat yhtiöt on myyty ulkomaalaisille pilkkahintaan ja kuntien velkaisuus on jo räjähtänyt käsiin pitää vaan miettiä, että mihin yksinkertaisesti on varaa. Pikkupojat poltti koulun, joku rakensi ennen yhteenliittymistä Joutsenoon ison homekoulukompleksin mikä näyttää ulos täysin uudelta tänäänkin. Sammonlahdessa on koulu menossa nurin koska... yhdet on väistötiloissa flopanneessa kauppakeskuksessa, toiset veti vasta konttikoulua. Lappeenranta on ihan aikuisten oikeasti aivan PA!
Samaan aikaan siellä leikkii nämä isotuloiset ja korkealla eläkkeellä kohta eläkkelle jäävät kunnanhallituksessa leikkejään veronmaksajien rahoilla, miten pitää saada lentokenttää ja kahvilaa vesitorniin. Minäkin haluaisin kaiken laista. Esim. haluaisin sille SaiPalle sen uuden hallin, vaan kun tilanne on se mikä se on ja näiden pellejen pyöritellessä asioita miten pyörittää, niin fakta nyt vain on, että kun ei ole varaa. Ainoa tapa miten olisi varaa, olisi, että joku sinne sitä oikeasti investoisi. Huvittavaa on, että kun ei ollut aikanaan varaa edes siihen harjoitushalliin (UK-areena), mutta näihin lentokenttäpelleilyihin ja Ikeoihin on aina löytynyt. Senkin piti rakentaa yksityinen, saati että tonttihommilla kustiin se palloiluhalli Imatralle. Maan tapa.
Silti en voi kuntalaisena alkaa veronmaksajana tukemaan hanketta, minkä tiedän päättyvän huonosti jo muutenkin huonossa jamassa olevassa kunnassa. Näitä koplauksia millä veronmaksajat laitetaan loppukädessä maksamaan kaiken ja varsinkin kun "oho" hinnat ei olleetkaan sitä mitä on luvattu olen nähnyt aivan riittävästi. Siksi olen penännyt oikeita ja faktuaalisia hintoja, mitä ei suostu kaupunki ja tätä hommaa ajavat antamaan. (nykyisen hallin korjaus vaatisi äänentoistoon hirvittävät uudistukset, miksi? paitsi jos hinnat piti saada kattoon, autopaikat jätetty laskuista, keskusta-areenan tuotot laskettu yläkanttiin jne. mitä kaikkea tässä projektissa onkaan jo ehditty suhmuroida)
Mutta takaisin aiheeseen, millä keinoin minä toteuttaisin. Kunta maksaa infran, sen kannen, tai alakimpiseen infran ja parkkihallin keskusta/alakimpinen (omistaa jo Williparkin jne.). Yksityiset maksaa upeilla näköaloilla hotellin/keskustahotellin ja asunnot ja samalla jäähallin rungon. Helvetti vaikka tekisivät sen Huhtarin kylpylän niin silti jos tekevät hallin rungon samalla, niin menkööt. Ja SaiPa, vakavaraisena yrityksenä joka voi tehdä satojen tonnien voittoja vuodessa, nöyrtyy ja ottaa lainaa, sekä osallistuu talkoisiin ja maksaa sinne ne aitiot, ravintolatilat jne. sekä saa omistusosuuden niistä kaikista ja tulot kanssa. Eli kunta tekee perusinfran, yksityiset tekee sen kauppa/asuinpaikan vastikkeeksi rungon ja SaiPa tekee sisällön.
Toinen vaihtoehto on, että SaiPa luopuu vähintään 51% omistuksistaan Lappeenrannalle ja kuntalaisten verorahoilla rakennetaan oikein kunnon perkeleen halli. Sen jälkeen se on kirjaimellisesti koko Lappeenrannan SaiPa ja kellään ei ole nokan koputtamista siihen ketä valmentaa ja miten pelaa, kun on itse voinut vaikuttaa. Se olisi vähintään verorahat well spent.
Oikeasti Lappeenrannan minä minä munattomat päättäjät ja idiootit on ajaneet koko tilanteen umpikujaan. Ainoa järkevä ratkaisu minkä näen on korjata Kisapuisto, sen mitä oikeasti oikeasti on pakko (se ei oikeasti ole ihan niin huono kuin väitetään) ja sitten aloittaa tämä koko touhu puhtaalta pöydältä ja niin, että yksikään vitun idiootti ja suhmuroija ei enää asiaa kuse vaan se perustuu realistisille laskentamalleille ja yksityisen, julkisen ja SaiPan rahan yhteistyössä rakennettuun halliin 2030 ja ilman yhtäkään "no ens vuonna sitten vasta päätetään kun nykyinen kerran on vielä ehjä" päätöstä. Se on minulle realismia ja loogista päättelyä.
Ja loppukaneettina, ei kukaan voi asua ja elää Lappeenrannassa yli 10 vuotta, sekä viettää hallilla niin paljoa ilman, että ei vähintään sympatiseeraisi SaiPaa, olkoonkin, että juuret on Hämessä ja seuraura sekä sydän toisaalla. Kyllä se SaiPa on aina silti sydäntä lähellä ja sitä kannustaa ja se kiinnostaa. Sitä on jauhettu yksityiskohtaisesti kaverien kanssa joille se on ykkös juttu vuosia. Samalla tavalla kuin kiinnostaa aivan perhanasti muut paikalliset urheiluseurat ja koko kaupungin asiat. Toki aina on helppoa ja halpaa vielä seuraavienkin vuosien päästä vedota hämäläisyyteen, sen sijaan että keskustelisi asiasta.
Pahoittelut pituudesta, melkein kaks tuntia meni kirjoittaessa, mutta asialliseen kysymykseen asiallinen vastaus. Juosten kustu on viimeinen mitä haluaisin nähdä ja sitä tämä meno on ollut jo viimeiset vuodet.