Talous on hallitusneuvotteluissa avainasemassa. Kansalaisten kannalta asia on sikäli yhdentekevä, että Suomen omilla toimilla on melko vähän merkitystä. Taloutemme nousee ja laskee maailmantalouden mukana. Lähinnä on pelko, että sopeuttaminen menee liiallisuuksiin, ja saadaan ihan itse aiheutettu taantuman pidennys. Jos näin käy, niin seuraava hallitus joutuu tekemään kovia korjausliikkeitä. Mutta en ole vielä erityisen huolissani, juuri koska maailmantalous ratkaisee enemmän.
Suomen talous ei ole mitenkään poikkeuksellisen huono, tästä on ihan asiantuntijoiden lausuntoja.
Kokoomuslaiset ovat iät ja ajat "kadehtineet" ansiopäivärahoja ja ajaneet niihin heikennyksiä.
Ajatuksella tietenkin, että yritykset saisivat lisää halpaa työvoimaa ja omistajille lisää massia taskuihin.
Ihan puolueettomana olen politiikkaa seurannut 30 vuotta, ja näin on ollut aina kokoomuksen ollessa hallituksessa. Nämä höpötykset Suomen talouden tilasta ei ole siis mitään uutta, tällä haetaan vaan oikeutusta köyhimpien kurjistamiseen entisestään
Vieläkö näitä tyyppejä on hengissä?Suomen talous ei ole mitenkään poikkeuksellisen huono, tästä on ihan asiantuntijoiden lausuntoja.
Kokoomuslaiset ovat iät ja ajat "kadehtineet" ansiopäivärahoja ja ajaneet niihin heikennyksiä.
Ajatuksella tietenkin, että yritykset saisivat lisää halpaa työvoimaa ja omistajille lisää massia taskuihin.
Ihan puolueettomana olen politiikkaa seurannut 30 vuotta, ja näin on ollut aina kokoomuksen ollessa hallituksessa. Nämä höpötykset Suomen talouden tilasta ei ole siis mitään uutta, tällä haetaan vaan oikeutusta köyhimpien kurjistamiseen entisestään
Tuossa on yksi vaarallinen virhe. Yksikään EU maista ei ole maksanut velkojaan pois, ei ole aikeissa niitä maksaa kokonaan pois, eikä kukaan edes väitä että se olisi tarpeen. Suomella on vähän enemmän velkaa kuin Pohjoismailla, mutta olemme kirkkaasti EUn parhaimmistoa. Edelleen ei tiedetä varmuudella mikä määrä velkaa suhteessa BKT:n olisi ideaali määrä. Suurimmilla talouksilla on suhteessa enemmän velkaa, eikä se niitä näytä haittaavan. EU väittää tietävän mikä on sopiva velkaantumisen taso. Mutta ei se sitä tiedä, eikä tiedä kukaan muukaan. Absoluuttista vastausta ei ole.Toki kunkin maan omilla toimilla on valtava merkitys. Ei tarvitse katsoa kuin 20 vuoden periodilla ja tutkia, miksi Suomi jää jälkeen mm. muista Pohjoismaista. Osa naapurimaista maksoi velkaansa pois koronan ja Ukrainan sodan aikana. Maiden omat toimet mahdollistivat tämän. Jatkossa tähän on päästävä Suomenkin osalta ja ne toimet ovat omia päätöksiä.
Se tehdäänkö esimerkiksi kallis soteuudistus byrokratiaa ja hoito-ongelmia lisäten ei riipu mistään muusta kuin poliitikoista. Verrokkina Euroopan maat, jotka järjestävät paremman perushoidon ja vähemmän palkkiovirkoja puoluetovereille. Sama pätee muuhunkin politiikkaan.
Mitä sopeuttamisen liiallisuuteen tulee, vaikea on uskoa konkreettiset toimet talouskasvun lisäämiseen ja esimerkiksi ansiosidonnaisen lyhentämisen sisältävän hallitusohjelman menevän missään tilanteessa liiallisuuksiin.
Tuossa on yksi vaarallinen virhe. Yksikään EU maista ei ole maksanut velkojaan pois, ei ole aikeissa niitä maksaa kokonaan pois, eikä kukaan edes väitä että se olisi tarpeen. Suomella on vähän enemmän velkaa kuin Pohjoismailla, mutta olemme kirkkaasti EUn parhaimmistoa. Edelleen ei tiedetä varmuudella mikä määrä velkaa suhteessa BKT:n olisi ideaali määrä. Suurimmilla talouksilla on suhteessa enemmän velkaa, eikä se niitä näytä haittaavan. EU väittää tietävän mikä on sopiva velkaantumisen taso. Mutta ei se sitä tiedä, eikä tiedä kukaan muukaan. Absoluuttista vastausta ei ole.
Velkaantumistahti on liian nopea. Se on tosiasia.Suomen talous ei ole mitenkään poikkeuksellisen huono, tästä on ihan asiantuntijoiden lausuntoja.
Täytyy ottaa sen verran takaisin, että rajoitin näkökulmana turhan tarkasti talouskasvun/taantuman pohdintaan. Se mitä vaikutuksia kansalle tulee tietenkin riippuu hallituksen toimista. Jos leikataan kovalla kädellä seurauksista piittaamatta kuten 1990-luvulla, niin seuraukset voivat olla ylisukupolvisia. Tästä toivoisi otetun opiksi.
Vasemmistolaisena pelottaa eniten suurten rakenteellisten perusratkaisujen tekeminen. Tällaisia olisivat esimerkiksi korkeakoulutuksen muuttaminen maksulliseksi ja terveydenhuollon rakentaminen yksityisten varaan. Jos jälkimmäinen tehdään, ennustan siitä veronmaksajille melkoista taakkaa, koska kilpailua ei ole tarpeeksi hintojen pitämiseksi alhaalla. Kun rakenteet on kerran uudistettu, sen jälkeen on vaikea palata vanhaan.
Tässä maassa otettiin päättyneellä hallituskaudella ennätysmäärä valtionvelkaa, mutta julkisen soten rahoitustila on likipitäen huonompi kuin koskaan. Samalla kansanterveys piiputtaa ja muun muassa mielenterveyden häiriöt ovat räjähtäneet käsiin aina vain nuoremmilla. No, saatiinhan nelivuotisjaksolla toki perustettua aivan uudet alueelliset hallintohimmelit, jotka työllistävät aivan tolkuttoman määrän jos jonkinlaista ei-hoitotyöhön osallistuvaa porukkaa ja joiden johto tienaa monessa paikassa enemmän kuin esim. Puolustusvoimain komentaja. Siinä rahaa todella palaa, mistä veronmaksajille sitä taakkaa vasta koituukin.Vasemmistolaisena pelottaa eniten suurten rakenteellisten perusratkaisujen tekeminen. Tällaisia olisivat esimerkiksi korkeakoulutuksen muuttaminen maksulliseksi ja terveydenhuollon rakentaminen yksityisten varaan. Jos jälkimmäinen tehdään, ennustan siitä veronmaksajille melkoista taakkaa, koska kilpailua ei ole tarpeeksi hintojen pitämiseksi alhaalla. Kun rakenteet on kerran uudistettu, sen jälkeen on vaikea palata vanhaan.
Sehän riippuu täysin mitä käytetään mittarina ja verrokkina. Jos käytetään verrokkina valtionvelan määrää ja verrataan keski-eurooppaan, niin ollaan mallimaa. Jos katsotaan valtion velkaantumisen tahtia ja verrataan muihin pohjoismaihin, olemme rapakunnossa. Siitä ovat asiantuntijatkin samaa mieltä.Suomen talous ei ole mitenkään poikkeuksellisen huono, tästä on ihan asiantuntijoiden lausuntoja.
Kokoomuslaiset ovat iät ja ajat "kadehtineet" ansiopäivärahoja ja ajaneet niihin heikennyksiä.
Ajatuksella tietenkin, että yritykset saisivat lisää halpaa työvoimaa ja omistajille lisää massia taskuihin.
Ihan puolueettomana olen politiikkaa seurannut 30 vuotta, ja näin on ollut aina kokoomuksen ollessa hallituksessa. Nämä höpötykset Suomen talouden tilasta ei ole siis mitään uutta, tällä haetaan vaan oikeutusta köyhimpien kurjistamiseen entisestään
Meillähän oli vuosia kestänyt tutkimus, jossa oli mukana 40 000 suomalaista. Yksityinen omalääkärityyppinen kokeilu ei ollut terveyskeskuksia kalliimpi, mutta palvelu toimi hyvin ja lähetteet sairaalaan pienenivät ihmisten saadessa aiemmin ja ilmeisesti laadukkaammin hoitoa. Löytyy linkkinä aamupäivältä tästä ketjusta. Yhteiskunta siis säästi samalla kun ihmiset saivat parempaa elämää.
Mikähän siinä on, että keskustavasemmisto rakastaa seiniä ja johtajanvirkoja joka toiselle kyläläiselle valtion piikkiin, mutta ei hyväksy järkevämpiä hoitoratkaisuja?
Onko tässä mallissa jotenkin ratkaistu, mistä niitä omalääkäreitä riittää ja millä ne saadaan houkuteltua pysymään siellä maakunnissa?
Onko tässä mallissa jotenkin ratkaistu, mistä niitä omalääkäreitä riittää ja millä ne saadaan houkuteltua pysymään siellä maakunnissa?
Eihän meillä mitään mallia ole, koska poliitikot vastustavat sitä. Asia käy selville jutusta. Keskusta halusi häkkyränsä ja paljon lisää aluevaltaa ja johtajavirkoja. Jos olisi poliittista halua muuhunkin kuin kaverille liksaa kanssa, voitaisiin aloittaa keskustelua mallista.
No jos tätä kaikki öähtökohtaisesti vastustaa, eikä se ole edes Kokoomuksen listalla, niin en ymmärrä miten se uuteen hallitukseen liittyy.
Ei kovin pieni ongelma ole sekään, että esim. lääkäreillä ei ole kovaa hinkua muuttaa syrjäseudulle. Kaikki ei ole aina pelkästä rahasta kiinni.Meinasin esittää ihan saman kysymyksen. Nämä yksityisen tuottajan mallit kyllä kivasti sopivat sinne jossa kilpailua on.
Ongelmat alkavat juuri siellä alueilla jossa väestö on harvalukuisempaa ja sairastavampaa, kun pitäisi sillä samalla tehokkaalla ja ei kalliimmalla mallilla sorvata ratkaisuja.
Yksityisen tuottajan sotepuheet muistuttaa tältä osin puheita ennen sähköverkkomyyntejä.
Terveydenhuolto tietyillä pienillä alueilla muistuttaa jopa alueellista monopolia. Yksi toimija ottaa yhden pienen paikan, toinen toisen.
Kaikki voittaa, paitsi veronmaksaja.
En tiedä omalääkäreistä mutta ainakin yritykset (Mehiläinen, Pihlajanlinna) saavat kuntia paremmin lääkäreitä maakuntiin sillä että velvoittavat osa-aikaisen työskentelyn syrjemmällä, kun se leivotaan osaksi muuten houkuttelevampaa pakettia. Lisäksi yksityinen edellä etälääkäripalveluissa, mutta tarkkana näissä täytyy olla että saadaan hyviä ratkaisuja.Onko tässä mallissa jotenkin ratkaistu, mistä niitä omalääkäreitä riittää ja millä ne saadaan houkuteltua pysymään siellä maakunnissa?
Ei kovin pieni ongelma ole sekään, että esim. lääkäreillä ei ole kovaa hinkua muuttaa syrjäseudulle. Kaikki ei ole aina pelkästä rahasta kiinni.
Minua kyllä pelottaa ihan omalta, tai siis oikeastaan nuorimman poikani kohdalta, joka on autisti ja kehitysvammainen, ja joka ei tule koskaan elämään itsenäisesti. Jos Kokoomus nyt tosiaan menee leikkaukset ja juustohöylä edellä, on suhdanne mikä tahansa niin se tuottaa pakosta todella paljon paineita sotealalle. Ja siellä yleensä eniten kärsivät ne, joilla on vähiten äänestäjävoimaa ja etujärjestöjä takanaan, hyvin usein siis vammaiset ja omaishoitajat.