Tartun tähän asumislisäasiaan. On totta, että yleisen asumislisän kustannukset ovat nouseet 10 vuodessa merkittävästi, mutta suurin osa tuosta noususta jouhtuu siitä, että 2017 opiskelijoiden asumislisä siirrettiin osaksi yleistä asumislisää ja tätä ennen 2015 asumislisän ehtoja väljennettiin. Ja on totta, että asumislisää maksetaan varmaan tuo 2,2 mrd, mutta se mikä tuosta jää uupumaan, on se että asumislisän kulut ovat jo kääntyneet laskuun. Huippuvuosi oli 2020 ja sen jälkeen tukeen on mennyt vähemmän rahaa.
Kelakin voisi käyttää tilastoissa asumisen tukemisen oikeita lukuja. Nehän ovat toimeentulotuki asumisen osalta
+ asumistuki. Perustoimeentulotukea annetaan tarpeellisen suuruisiin muihin perusmenoihin: asumismenoihin, kuten vuokraan tai vastikkeeseen, vesimaksuun, lämmitykseen, sähkölaskuun ja kotivakuutusmaksuun. Lisäksi voi saada täydentävää tai ehkäisevää toimeentulotukea mm. vuokravakuuteen. Pätee myös omistusasuntoon, johon otettuja lainan korkoja ja kiinteistökohtaisia menoja voidaan tukea toimeentulotuesta.
Soininvaara kävi vuonna 2018 läpi mm. toimeentulotuen ongelmaa asumisen tukemisessa.
www.soininvaara.fi
"Toimeentulotuki on tuhonnut vuokramarkkinat täydellisesti. Kun vuokrat ovat aina olleet vähän yli toimeentulotuen maksaman enimmäisvuokran, sosiaalilautakunta on nostanut enimmäisvuokraa, vuokranantajat ovat kiittäneet ja nostaneet vuokria korotuksen verran. Tämä asuntosijoittajien tukijärjestelmä on todella syytä purkaa."
Seuraava hallitus joutuu pohtimaan tilannetta.
* Onko järkevää tukea mm. matalapalkkaisten ihmisten asumista lähempänä työpaikkoja asumistuella.
* Jos on, tulisiko toimeentulotuen asumiskorvauksiin laittaa 20 prosentin omavastuu ja sitä ennen korottaa tukea.
* Onko järkevää leikata erilaisten asumistukien indeksejä
* Tulisiko lopettaa sosiaalisen asumisen tuki, koska se hyödyttää pientä osaa, jotka eivät päästä edustaa usein irti rikastuttuaan (mm. Arhinmäen tapaus). Muiden asumiskulut nousevat.
* Humanitaarisen maahanmuuton tulijoista 70-80 prosenttia pysyy asumis- ja toimeentulotuen asiakkaina (HS 2020). Voidaanko pyrkiä Ruotsissa keskusteltuun/päätökseen tulevaan tavoitteeseen, jossa tuen antaja voi osoittaa asumispaikan.
Erittäin vaativa ongelma