Mainos

Uusi hallitus?

  • 420 295
  • 4 590

Uusi hallitus?

  • Kokoomus(pääministeri)/persut

    Ääniä: 290 60,0%
  • Kokoomus(pääministeri)/demarit

    Ääniä: 130 26,9%
  • Persut (pääministeri)/kokoomus

    Ääniä: 40 8,3%
  • Demarit(pääministeri)/kokoomus

    Ääniä: 12 2,5%
  • Joku muu, mikä?

    Ääniä: 11 2,3%

  • Äänestäjiä
    483
Tila
Viestiketju on suljettu.

Zeic

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, JHT
Eli eka huudetaan neljä vuotta, kun pitäisi päästä demareista ja kepulaisista eroon ja nyt kun molemmat ovat jäämässä oppositioon, niin vasta ei ole hyvä se.
Perussuomalaisten kannalta lienee uhkana, että voimasuhteet keskustan kanssa kääntyvät toisinpäin. Luultavasti tiukkaa talouspolitiikkaa tekevästä hallituksesta tulee epäsuosittu viimeistään kauden loppupuolella. Niissä oloissa PS voi luhistua sisäisestikin. Äänimäärää suojelisi jos Keskusta on samassa veneessä. SDP taas on oppositiossa vahva uudistusten jarru AY yhteyksien takia. Suo siellä, vetelä täällä.
 

Artturenos

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, NHL, Blackhawks. sympatiat Lightning.
Eli eka huudetaan neljä vuotta, kun pitäisi päästä demareista ja kepulaisista eroon ja nyt kun molemmat ovat jäämässä oppositioon, niin vasta ei ole hyvä se. Eikö se oikeistohallitus ole ollut märkä uni niin kauan ja niin voimallisesti, että mitä tässä demareita enää hallitukseen haikaillaan? Nehän voisi pahimmassa tapauksessa jatkaa siitä mihin jättivät. :)
Kuten Pekka Siitoin sanoi olen rasisti, fasisti ja sadisti. Jeesus oli humanisti.

Sanotaanko näin että tiettyyn materiaan myös syytä suhtautautua kriittisesti, mutta ei se tarkoita ettei kannata unohtaa kokonaisuutta.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Halla Aho lienee saletti. Katsotaan saadaanko Laurallekin jotain. Rivikansanedustajat pääsee harvemmin presidenttiehdokkaiksi.

Kirjoitti melkein mitä vaan niin puolet vastauksesta käsittelee vasemmistoa. Pysytään nyt kuitenkin Kokoomuksen johtamissa hallitusneuvotteluissa.

Halla-aho - kun on kuitenkin aika selvä PS:n presidenttiehdokas - voi hyvin haluta jättäytyä valtioneuvoston ulkopuolelle. Vaikkapa sitten puhemieheksi. Presidentinvaaliin kun on paljon suotuisampi asema tulla ei-ministerinä.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Toinen irrallinen kommentti liittyy Sanna Mariniin. Luulen, että SDP:stä kuullaan Marinin puheenjohtajakauden jälkeen aika paljonkin narinaa Marinin toiminnasta näissä hallitustunnusteluissa. Itse olen vähän aistinut, että SDP:ssä on aika paljonkin hinkua Orpon johtamaan hallitukseen, mutta Marin kun on puolueen puheenjohtaja vielä ja aika voimakaskin siinä asemassa, on hän torpedoinut aika pitkälle SDP:n mahdollisuudet hallitukseen. Minun ylläolevista aistimuksista huolimatta SDP näyttää nyt julkisuudessa ja mediassa yhtenäiseltä, mutta kyllä minä aistin myös siellä hiukan tyytymättömyyttä, mutta tyytymättömyyden purkautumisen aika ei ole nyt - SDP purkaa varmasti tyytymättömyytensä Mariniin ja kevään 2023 hallitusneuvotteluihin seuraavan puheenjohtajan aikana, varsinkin jos uusi puheenjohtaja on Antti Lindtman.

Juu, demarien savupiippusiivellä on _paljon_ halua mukaan. On vain kiinnostava nähdä, millainen keikaus puolueen sisällä käy ja onko nykyjohdolle ketään seuraajaehdokasta, vai luovutetaanko puolue suoraan takaisin teollisuuspoliitikoille, kun todennäköinen oppositiotaival kutsuu.
 

12961

Jäsen
Juu, demarien savupiippusiivellä on _paljon_ halua mukaan. On vain kiinnostava nähdä, millainen keikaus puolueen sisällä käy ja onko nykyjohdolle ketään seuraajaehdokasta, vai luovutetaanko puolue suoraan takaisin teollisuuspoliitikoille, kun todennäköinen oppositiotaival kutsuu.

Myös Mäkysen tämänpäiväinen, kovin humanistinen ja Kokoomusta mersupersuiksi maalaava kommentti hieman huvittaa tästä näkökulmasta. SDP täytyy olla todella kahtia jakautunut ja Mäkysen jo valmiiksi katkera siitä, että oma puolueen sisäinen linja on jäämässä paitsioon.

Onko tämä enemmän oppositiopolitiikkaa vai puolueen sisäistä köydenvetoa? Veikkaan vahvasti jälkimmäistä:

Linkki Mäkysen haastatteluun Iltalehdessä

Jääkö demareista todennäköisen vallanvaihdon jälkeen tilaa vasemmalle laidalle jos puolueen sisäinen vasen puoli jää alakynteen?
 

Stonewall

Jäsen
Suosikkijoukkue
RoKi
Luulen, että aika moni ymmärtää pointin. Yksityiselle puolelle on lisätty huomattavasti enemmän lääkäreitä mm. työterveyshuollon kautta, mutta julkiselle puolelle tämä ei ole näkynyt. Kun samaan aikaan julkisella puolella on luokkaa 1 000 - 2 000 lääkärin vaje, homma ei toimi.

Oikeistohallitus voisi lopettaa terveyskeskustoiminnan kurjistamisen ja rakentaa uutta muiden maiden kokemusten pohjalta. Mutta en tiedä, onko tämä mahdollista vielä Orpon ensimmäisen hallituksen aikana. Kenties vasta toisessa.
Terveyspalveluissa ei ole näyttöä, että yksityinen sektori olisi tehokkaampi. Oikeastaan päinvastoin. Jenkeissä on millä tahansa tehokkuusmittarilla surkea terveydenhuolto. Palvelujen kysynnällä ei ole hintajoustoa, ja vakuutusten maksaessa tehdään turhia tutkimuksia.

Tänään uutisissa esitettiin, että työterveysjärjestelmästä pitäisi luopua. Pidemmälle tähtäimellä se olisi hyvä ja mahdollistaisi myös vaikkapa Viron malliin siirtymisen. En nyt usko, että tulevalla hallituksella olisi kykyä tähän. Vielä yksi mahdollisuus olisi toimia kuten hävittäjälentäjien koulutuksessa: lääkärien pitäisi työskennellä esim. 5 vuotta julkisella sektorilla ennen kuin saavat hyödyntää verorahoilla kustannetun koulutuksensa rikastuakseen yksityisellä puolella. Tämän toteutus taitaa olla vielä kauempana. Veikkaan, että valtion sotemenoja vähennetään siirtämällä (verotusoikeuden kera) vastuuta hyvinvointialueille. Se ei ole kovin radikaalia, mutta sentään mahdollisuuksien rajoissa.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Terveyspalveluissa ei ole näyttöä, että yksityinen sektori olisi tehokkaampi. Oikeastaan päinvastoin. Jenkeissä on millä tahansa tehokkuusmittarilla surkea terveydenhuolto. Palvelujen kysynnällä ei ole hintajoustoa, ja vakuutusten maksaessa tehdään turhia tutkimuksia.

Unohda nyt USA kun Euroopasta löytyy useita yksityislääkäreihin pohjautuvia ja toimivia terveyspaleluita Suomen naapurimaata myöten.

Tänään uutisissa esitettiin, että työterveysjärjestelmästä pitäisi luopua. Pidemmälle tähtäimellä se olisi hyvä ja mahdollistaisi myös vaikkapa Viron malliin siirtymisen.

Tähän suuntaan asiantuntijoiden näkemyksenä tulisi juuri mennä ja Viron malli on yksi näistä yksityislääkäripohjaisista malleista. Ymmärsin ettei terveyskeskusmalli täytä enää kriteereitä ja hallituksesta riippumatta silloin tulisi selvittää muutosmahdollisuudet, tehdä niistä valinnat ja toteuttaa ne.
 

ultrar

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Arsenal
Tänään uutisissa esitettiin, että työterveysjärjestelmästä pitäisi luopua. Pidemmälle tähtäimellä se olisi hyvä ja mahdollistaisi myös vaikkapa Viron malliin siirtymisen. En nyt usko, että tulevalla hallituksella olisi kykyä tähän.
Nopeasti tähän suuntaan mentäessä edessä olisi täysi kaaos. Jo nyt ruuhkautunut julkinen hoito joutuisi vielä suurempaan kaaokseen ja yritykset kärsisivät merkittävästi, mikä vaikuttaisi myös yritysten tuottavuuteen. Jos tätä mallia haettaisiin, niin muutossyklin pitäisi olla pitkä, mutta en oikein usko, että tämä on se iso ratkaisu terveydenhuollon ongelmaan.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Tämä on oma analyysini Suomen ja uuden hallituksen haasteista:

Olemme tilanteessa jossa meillä on sekä julkisen talouden rakenteellinen vaje että julkisen talouden investointivaje. Sote-ala on rahoitus- ja palvelukriisissä ja työvoimapula on rankka. Säästöt tälle sektorille tuntuvat erittäin haastavalta asialta, mutta esim. sotealueita pitäisi kovalla kädellä karsia ja toimintoja keskittää suuriin aluekeskuksiin.

Kaikkien näiden ongelmien taustalla häämöttää se perusongelmamme: jatkuva heikko talouskasvu ja investointien vähyys, minkä keskeisenä perustana on heikko demografinen tilanteemme. Tarvitsemme ehdottomasti kannustinloukkujen karsimista yhdistyneenä runsaaseen työperäiseen maahanmuuttoon lähinnä matalapalkka-aloille. On myös myönnyttävä EK:n pitkäaikaiseen tavoitteeseen, että matalapalkkaiset ihmiset etenkin pääkaupunkiseudulla ja muissa suurissa kaupungissa täydentävät rutiininomaisesti palkkojaan sosiaalituilla.

Näistä ongelmista julkisen talouden rakenteellinen vaje on vähiten kriittiinen ja vähiten kiireellinen. Olennaisin ja kiireellisin asia on talouskasvun kiihdyttäminen rakenteellisilla uudistuksilla ja julkisilla investoinneilla esim. liikenneväylien korjausvelkaan.

Jokaisen patrioottisen suomalaisen velvollisuus on toivoa uudelle hallitukselle kaikkea menestystä näiden todellakin vakavien haasteiden ratkaisemisessa.
 

Zeta03

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, sympatiat KooKoo
Halla-aho - kun on kuitenkin aika selvä PS:n presidenttiehdokas - voi hyvin haluta jättäytyä valtioneuvoston ulkopuolelle. Vaikkapa sitten puhemieheksi. Presidentinvaaliin kun on paljon suotuisampi asema tulla ei-ministerinä.

Muistanko väärin, että Halla-aho on sanonut, ettei lähde pressanvaaleihin eikä ministeripaikallakaan halua mitään isoa salkkua vaikka onkin "käytettävissä"? Eli hän olisi jatkossakin mieluummin taka-alalla kuin parrasvaloissa.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Nopeasti tähän suuntaan mentäessä edessä olisi täysi kaaos. Jo nyt ruuhkautunut julkinen hoito joutuisi vielä suurempaan kaaokseen ja yritykset kärsisivät merkittävästi, mikä vaikuttaisi myös yritysten tuottavuuteen. Jos tätä mallia haettaisiin, niin muutossyklin pitäisi olla pitkä, mutta en oikein usko, että tämä on se iso ratkaisu terveydenhuollon ongelmaan.

Järkevää on nähdäkseni se, että korjaamistoimet tulee selvittää asiantuntijatyönä muiden maiden kokemukset huomioiden. Alkuun pääsee jo sillä, että tekee päinvastoin kuin Rinne/Marin: luotetaan asiantuntijoiden arvioihin ja lähdetään siitä, että ylimääräistä rahaa ei ole.

Lopputuloksena muutossykli on pitkä, useampi hallituskausi.

Tämä on oma analyysini Suomen ja uuden hallituksen haasteista:

Olemme tilanteessa jossa meillä on sekä julkisen talouden rakenteellinen vaje että julkisen talouden investointivaje. Sote-ala on rahoitus- ja palvelukriisissä ja työvoimapula on rankka. Säästöt tälle sektorille tuntuvat erittäin haastavalta asialta, mutta esim. sotealueita pitäisi kovalla kädellä karsia ja toimintoja keskittää suuriin aluekeskuksiin.

Kaikkien näiden ongelmien taustalla häämöttää se perusongelmamme: jatkuva heikko talouskasvu ja investointien vähyys, minkä keskeisenä perustana on heikko demografinen tilanteemme. Tarvitsemme ehdottomasti kannustinloukkujen karsimista yhdistyneenä runsaaseen työperäiseen maahanmuuttoon lähinnä matalapalkka-aloille. On myös myönnyttävä EK:n pitkäaikaiseen tavoitteeseen, että matalapalkkaiset ihmiset etenkin pääkaupunkiseudulla ja muissa suurissa kaupungissa täydentävät rutiininomaisesti palkkojaan sosiaalituilla.

Näistä ongelmista julkisen talouden rakenteellinen vaje on vähiten kriittiinen ja vähiten kiireellinen. Olennaisin ja kiireellisin asia on talouskasvun kiihdyttäminen rakenteellisilla uudistuksilla ja julkisilla investoinneilla esim. liikenneväylien korjausvelkaan.

Jokaisen patrioottisen suomalaisen velvollisuus on toivoa uudelle hallitukselle kaikkea menestystä näiden todellakin vakavien haasteiden ratkaisemisessa.

Hyvä analyysi ja vaikka näen muutaman asian eri tavalla, aineksia on kasassa.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: mjr

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Hallitusneuvottelut ovat tunnustelujen jälkeen alkamassa. Korkeintaan hieman vaikeuksia tulee, sillä faktisesti PS vaatii työperäisen maahanmuuton kaventamista tulorajallaan. Tämä taitaa olla ainoa suurempi kysymys? Muista päästään sopimukseen ja myös 2035 hoituu helposti edellisen hallituksen periaatteella: sitoudutaan, mutta ei tehdä kaikkia sitoutumisen vaatimia tekoja vartiovuoron aikana. Tässäkin kannattaa kuunnella asiantuntijoita, suomalaista elinkeinoelämää. Olisiko syytä jättää Saksan esimerkki väliin ja jopa kiirehtiä kohti maalia?

Orpon ja Kokoomuksen kannalta nyt ollaan ison muutoksen edessä. Se voi onnistua jopa hyvin, mutta myös valua käsistä nopeammin kuin arvataankaan. Vähän kuin oma joukkue olisi vihdoin johtavana (pääministeripuolueena) Liigan finaaleissa.
 

/dev/null

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK

Uusi hallitus voisi poistaa perintöveron, yhden epäreiluimmista veroista. Toisaalta sosiaalidemokratian ihanteeseen kuuluu kaikkien paitsi puolue-eliitin kurjuus; elä kädestä suuhun ja tulonsiirroillla. Äänestä demareita. Jos poisto tapahtuisi, vasemmisto pillastuisi täysin.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Uusi hallitus voisi poistaa perintöveron, yhden epäreiluimmista veroista. Toisaalta sosiaalidemokratian ihanteeseen kuuluu kaikkien paitsi puolue-eliitin kurjuus; elä kädestä suuhun ja tulonsiirroillla. Äänestä demareita. Jos poisto tapahtuisi, vasemmisto pillastuisi täysin.

Luovutusvero ymmärtääkseni Kokoomuksen kanta. Suosii vähävaraisten perimistä kun maksu tulee myynnin yhteydessä. Ei perimisen. Toki ongelma hyvin pientä määrää koskeva.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet

Uusi hallitus voisi poistaa perintöveron, yhden epäreiluimmista veroista. Toisaalta sosiaalidemokratian ihanteeseen kuuluu kaikkien paitsi puolue-eliitin kurjuus; elä kädestä suuhun ja tulonsiirroillla. Äänestä demareita. Jos poisto tapahtuisi, vasemmisto pillastuisi täysin.
Ei ole epäreilu - tietysti se tulisi poistaa normaaleilta perheiltä, laittaa korkea alaraja ja edulliset maksujärjestelyt suurille perinnöille. Eivät perilliset ole noita omaisuuksia ansainneet, ei heidän omaisuuttaan ole "kahdesti verotettu". Hesarilla on nyt taas menossa joku ihme kampanja hallitusohjelman edellä, näitä tarkoin valittuja uutisia tulee tuutista hyvä ettei päivittäin.
 
Viimeksi muokattu:

Boogey

Jäsen
Suosikkijoukkue
Voittamisen kulttuuri
Ei ole epäreilu - tietysti se tulisi poistaa normaaleilta perheiltä, laittaa korkea alaraja ja edulliset maksujärjestelyt suurille perinnöille. Eivät perilliset ole noita omaisuuksia ansainneet, ei heidän omaisuuttaan ole "kahdesti verotettu". Hesarilla on nyt taas menossa joku kampanja hallitusohjelman edellä, näitä uutisia tulee tuutista hyvä ettei päivittäin.

Tämän lisäksi finanssitalouden irtautuessa entistä enemmän reaalitaloudesta perintöveron kaltaisille mekanismeille on pikemminkin kasvava kuin kutistuva tarve.
 

Erkka Lapanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK - FC Liverpool
Toivon kovasti että Petteri Orposta kuoriutuisi selkärankainen neuvottelija eikä hän antaisi perus-ääliöille periksi. Hinta Suomelle tulee muuten olemaan vielä kovempi kuin Sote -uudistuksella on. Suomen talous ei näitä virheitä tule kovin montaa kestämään. Asenteen ulkomaalaisia kohtaan on muututtava heti eikä liian myöhään.
 

aalto

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, änärin suomalaiset
Ei ole epäreilu - tietysti se tulisi poistaa normaaleilta perheiltä, laittaa korkea alaraja ja edulliset maksujärjestelyt suurille perinnöille. Eivät perilliset ole noita omaisuuksia ansainneet, ei heidän omaisuuttaan ole "kahdesti verotettu". Hesarilla on nyt taas menossa joku kampanja hallitusohjelman edellä, näitä uutisia tulee tuutista hyvä ettei päivittäin.
Samaa mieltä. Perintövero aiheuttaa ongelmia hyvin pienelle joukolle ihmisiä ja tällöinkin kyseessä on omistavan luokan murhe. Jos järjestelmää nyt halutaan jotenkin viilata, niin verottaja voisi antaa pidempiä maksuaikoja ja huojennuksia selkeästi hakalissa tapauksissa eli esim. jos perittävä omisuus on kiinni ainoastaan lesken asumisoikeuden alaisessa asunnossa. Rintaperillisten kohdalla veron alaraja on jo nyt varsin korkea ja normaaleista perintösummista maksettavat verot ovat hyvin kohtuullisia. Ongelmallisia tilanteita on todella vähän kokonaismäärästä. Jos henkilö ei pysty maksamaan miljoonan arvoisen talon perintöveroja, niin ei hänellä ole myöskään vara ylläpitää sitä taloa ja tällöin on järkevintä myydä se eteenpäin.
Jos perintövero siirrettäisiin maksettavaksi vasta siinä tilanteessa kun perinnöksi saatu omaisuus myydään tai luovutetaan eteenpäin, niin se aiheuttaisi puolestaan entistä enemmän talojen ja mökkien lahomista kun suomalaiset pyrkivät välttämään verojen maksamista viimeiseen asti.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Terveyspalveluissa ei ole näyttöä, että yksityinen sektori olisi tehokkaampi. Oikeastaan päinvastoin. Jenkeissä on millä tahansa tehokkuusmittarilla surkea terveydenhuolto. Palvelujen kysynnällä ei ole hintajoustoa, ja vakuutusten maksaessa tehdään turhia tutkimuksia.

Tänään uutisissa esitettiin, että työterveysjärjestelmästä pitäisi luopua. Pidemmälle tähtäimellä se olisi hyvä ja mahdollistaisi myös vaikkapa Viron malliin siirtymisen. En nyt usko, että tulevalla hallituksella olisi kykyä tähän. Vielä yksi mahdollisuus olisi toimia kuten hävittäjälentäjien koulutuksessa: lääkärien pitäisi työskennellä esim. 5 vuotta julkisella sektorilla ennen kuin saavat hyödyntää verorahoilla kustannetun koulutuksensa rikastuakseen yksityisellä puolella. Tämän toteutus taitaa olla vielä kauempana. Veikkaan, että valtion sotemenoja vähennetään siirtämällä (verotusoikeuden kera) vastuuta hyvinvointialueille. Se ei ole kovin radikaalia, mutta sentään mahdollisuuksien rajoissa.
Mistä päättelet, että USA:n terveyspalvelujen tuottaminen olisi tehotonta? Rohkenen epäillä. Se, että palvelut eivät jakaudu tasaisesti yms. ei ole tehokkuusongelma tuotantotasolla. Vaikea uskoa, että yksityiset yritykset tuottaisivat byrokratiaa likimainkaan samalla teholla kuin suomessa tai että ne eivät osaisi tehostaa toimintaansa.

Jännä oli tuo ehdotus työterveysjärjestelmästä kun sitä perusteltiin sillä, että kun joku pääsee nopeasti lekuriin, niin tulee hukkaa. Väite on täysin päinvastoin mitä hukkaan keskittyvissä lean-malleissa opetetaan. Väite onkin luultavasti suunnattu kaltaisillesi vasemmalle kurottaville joilla ei ymmärrys välttämättä riitä. Näkemättä paskaa osastoa, vaikka sillä jotain järkevääkin sanottiin.
 

Erkka Lapanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK - FC Liverpool
Eivät perilliset ole noita omaisuuksia ansainneet, ei heidän omaisuuttaan ole "kahdesti verotettu".
Kyllä voi olla. Perillinen voi, ja usein onkin, mukana kehittämässä ja sitä myöten firman arvoa nostamassa. Ja kun firma periytyy tulee "tuplavero" omasta työstä maksettavaksi. Kaikki mahdolliset verot on jo kerran maksettu. Toinen ongelmatilanne on kun perintövero pitää maksaa vaikkei perintöä käsiinsä saisikaan. Perintövero pitäisi vähintäänkin tulla maksettavaksi vasta kun perinnön saa.
 

Boogey

Jäsen
Suosikkijoukkue
Voittamisen kulttuuri
Jännä oli tuo ehdotus työterveysjärjestelmästä kun sitä perusteltiin sillä, että kun joku pääsee nopeasti lekuriin, niin tulee hukkaa. Väite on täysin päinvastoin mitä hukkaan keskittyvissä lean-malleissa opetetaan. Väite onkin luultavasti suunnattu kaltaisillesi vasemmalle kurottaville joilla ei ymmärrys välttämättä riitä. Näkemättä paskaa osastoa, vaikka sillä jotain järkevääkin sanottiin.

Jos olisit viitsinyt jutun lukea olisit poiminut myös sen että se hukka tulee siitä että suhteellisen terveitä ylihoidetaan ja niiden sairaampien asiat eskaloituvat.

Mielelläni kyllä kuulisin lisää lean mallista joka ei tällaiseen vinoumaan haluaisi puuttua. Nyt näkemättä paskaa osastoa oli lähinnä oma kommenttisi.
 
Viimeksi muokattu:

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Toivon kovasti että Petteri Orposta kuoriutuisi selkärankainen neuvottelija eikä hän antaisi perus-ääliöille periksi. Hinta Suomelle tulee muuten olemaan vielä kovempi kuin Sote -uudistuksella on. Suomen talous ei näitä virheitä tule kovin montaa kestämään. Asenteen ulkomaalaisia kohtaan on muututtava heti eikä liian myöhään.
Huomionarvoistahan on se, että merkittävä osa pitkää työpäivää tekevistä maahanmuuttajista on alle 3300 euroa tienaavia. Olisi joka tavalla nurinkurista, ettei näitä töitä tekemään voisi tulla EU-maiden ulkopuolelta enää tulevaisuudessa. Oletan Kokoomuksessa tämän ymmärrettävän hyvin, mutta olen erittäin pettynyt, mikäli antavat tässä Perussuomalaisille periksi ja hallitus lähtee rajoittamaan työperäistä maahanmuuttoa nykytilanteestakin.
 

Stonewall

Jäsen
Suosikkijoukkue
RoKi
Mistä päättelet, että USA:n terveyspalvelujen tuottaminen olisi tehotonta? Rohkenen epäillä. Se, että palvelut eivät jakaudu tasaisesti yms. ei ole tehokkuusongelma tuotantotasolla. Vaikea uskoa, että yksityiset yritykset tuottaisivat byrokratiaa likimainkaan samalla teholla kuin suomessa tai että ne eivät osaisi tehostaa toimintaansa.

Jännä oli tuo ehdotus työterveysjärjestelmästä kun sitä perusteltiin sillä, että kun joku pääsee nopeasti lekuriin, niin tulee hukkaa. Väite on täysin päinvastoin mitä hukkaan keskittyvissä lean-malleissa opetetaan. Väite onkin luultavasti suunnattu kaltaisillesi vasemmalle kurottaville joilla ei ymmärrys välttämättä riitä. Näkemättä paskaa osastoa, vaikka sillä jotain järkevääkin sanottiin.
Tästähän ei ole epäselvyyksiä. OECD tehokkusvertailuissa USAn järjestelmä on kehittyneiden maiden häntäpäässä. Syynä on oikeastaan kaksi asiaa. Toisaalta terveyspalvelujen kysyntä ei toimi ns. normaalin markkinamekaniikan mukaan, vaan vaikka hinta kuinka nousee, niin palvelujen kysyntä ei laske. Toisaalta kun vakuutusyhtiöt maksavat, niin ei tarvitse tehdä harkintaa tehdäänkö jotakin varmistavaa tutkimusta vai ei. Aina tehdään. Iso kipukohta jenkeissä, mutta vaikeasti muutettavissa.
 
Viimeksi muokattu:

/dev/null

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tämän lisäksi finanssitalouden irtautuessa entistä enemmän reaalitaloudesta perintöveron kaltaisille mekanismeille on pikemminkin kasvava kuin kutistuva tarve.

On totta että tulonsiirtojen molokin kita syö yhä enemmän rahaa ja vasemmisto osaa sen käyttää tehottomasti. Kaikkea kiinteää voisi siten verottaa rajattomasti ja tehdä suomalaisista vielä kurjemman kansan. Pohjoismaiden kelkasta olemme jo pudonneet ja alisuorittaneet suhteessa potentiaaliin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Tila
Viestiketju on suljettu.
Ylös