Tämä ei ole yllätys, sillä Biaudet edustaa RKP:n ehkä liberaaleinta ja vasemmistolaisinta laitaa.Jo kolmas RKPn edustaja (Biaudet) tyrmää täysin hallitus yhteistyön PSn kanssa. Näkee sinipunan ainoana vaihtoehtona heille.
Tämä ei ole yllätys, sillä Biaudet edustaa RKP:n ehkä liberaaleinta ja vasemmistolaisinta laitaa.Jo kolmas RKPn edustaja (Biaudet) tyrmää täysin hallitus yhteistyön PSn kanssa. Näkee sinipunan ainoana vaihtoehtona heille.
Lisäyksenä vielä se, että 70-vuotiaana puoluejohtajana Hjallis on jo aika kulahtanut ukko eikä mikään tarmoa uhkuva dynaaminen poliittinen veturi. Voidaan myös sanoa, että Liike Nyt sai kerättyä uskottavat ehdokaslistat ympäri Suomen. Itseasiassa paljon uskottavammat kuin Persut 3 tai 5 edustajan aikoina.
Timo Soinin blogissa oli aika hyvin kuvattu tuota liikkeen tilannetta:Eikös Liikkeen säännöissä ole myös, että edustajakausien määrä on rajattu kahteen?
Jollesta ei taida isänsä saappaisiin olla. Jos Jungner suostuu puheenjohtajaksi Hjalmarin jälkeen, voi puolueella olla pieni eloonjäämissauma. Eloonjäämissauma on mielestäni se, että puolue saa ensi vaaleissakin vähintään yhden edustajan läpi. Muuten käy Siniset (vai mikä korjausliike tjmsp nykyään onkaan nimeltään).
Soini tuossa aika suoraan viittaa siihen, että Liike Nytin poliittisessa suunnittelussa ja ehdokasasettelussa tehtiin virhe, vaikka muutoin vetivät ihan kelpo vaalit. On puhtaasti poliittisesta osaamisesta kiinni, että tuntee vaalimatematiikan, vaalipiirit, muut puolueet ja heidän ehdokaslistansa paikkakunnan tarkkuudella.Liike Nyt sai kelpo äänimäärän 75.000 ääntä ja sillä yhden paikan. Jos jokainen ääni olisi yhtä arvokas, sillä saisi viisi paikkaa, mutta kun näin ei ole. Se pitäisi ottaa huomioon. Ei otettu ja tulos oli pettymys ja alle odotusten.
Liikkeellä oli useita hyviä ehdokkaita. Vanhat puolueet käyvät heihin kiinni kuin hyeenat. Seireenien laulu voi olla monelle liikaa.
Politiikka ei ole vaikeata, mutta pitää osata. Vertailun vuoksi Perussuomalaiset saivat v 2003 36.000 äänellä kolme paikkaa. Johtopäätös, pitää käyttää päätä. Käyttäytyä kuin luolamies.
Se, että nyt itketään Kokoomuksen tavoitteista kertoo lähinnä sen, miten heikosti itkijät ymmärtävät Suomen talouden tilannetta. Osa on varmasti puhdasta ymmärtämättömyyttä, osa perinteistä punavihreää taikatalouden ylläpitämistä. Kyse ei ole velan määrästä, vaan siitä, että iso osa Marinin piittaamattomuudesta lisäsi kroonista kestävyysvajetta. Velkaa voidaan ottaa reippaastikin lisää investointeihin, mutta ei kestävyysvajeen lisäämiseen. Me teemme nyt näin.
En mä kyllä sellaisia unia kattele ollenkaan, katsele itte vaan.Ettet olisi nähnyt kuitenkin unta?
En tiedä kummassa päässä kommunikointia on vika, mutta itse olen käsittänyt Kokoomuksen velanoton siten ettei investointeihin otettu velka tule raamien ulkopuolelta. Jos investointeihin halutaan lisää rahaa, se on pois jostain muualta, eli rahaa ei tule budjetin ulkopuolelta.
Timo Soinin blogissa oli aika hyvin kuvattu tuota liikkeen tilannetta:
Soini tuossa aika suoraan viittaa siihen, että Liike Nytin poliittisessa suunnittelussa ja ehdokasasettelussa tehtiin virhe, vaikka muutoin vetivät ihan kelpo vaalit. On puhtaasti poliittisesta osaamisesta kiinni, että tuntee vaalimatematiikan, vaalipiirit, muut puolueet ja heidän ehdokaslistansa paikkakunnan tarkkuudella.
Kyllä Liike Nytillä vielä jonkinlaiset saumat on, kun tuossa on piakkoin presidentinvaalit, eurovaalit ja kuntavaalit tulossa. Tärkeintä olisi nyt vain päästä liiasta Harkimo -keskeisyydestä eroon ja terävöittää omaa linjaansa. Nyt ovat vähän sellainen PS ja Kokoomus -light tai KePun trendikkäämpi kaupunkilaisversio.
Sinällään viestisi on ihan asiaa eikä minulla mitään henkilökohtaista agendaa ole Soinin puolesta. Pointtina lähinnä se, kyllä Soini politiikan metodit osaa ja ymmärtää, mitä tulee pienen populistpuolueen nostamiseen. Tekniset vaaliliitot ja riittävän kovat, huomiota ja tunteita herättävät ja tunnetut ehdokkaat oikeisiin vaalipiireihin vastapelureiksi oikeille tahoille lienee se Soinin pointti, ei niinkään että kerätään mahdollisimman pitkä ja asiallinen lista.Ei ole paikkaa missä Soini ei omaa erinomaisuuttaan korostaisi, jos pienikin mahdollisuus on.
Sullahan on oiva elämäntehtävä. Kerro vielä onko vaatimuksena pitkäjänteisyys ja ennustettavuus veropolitiikassa vai onko edelleen suositeltavaa että vasemmisto vaatii milloin minkäkin veron korotusta?
Se, että nyt itketään Kokoomuksen tavoitteista kertoo lähinnä sen, miten heikosti itkijät ymmärtävät Suomen talouden tilannetta. Osa on varmasti puhdasta ymmärtämättömyyttä, osa perinteistä punavihreää taikatalouden ylläpitämistä.
Olihan niillä nytkin kaksi ministeriä, kun se Pohjoismaisen yhteistyön ja tasa-arvon ministerin pesti varta vasten perustettiin kuluneelle vaalikaudelle.RKP saattaa ehkä tässä tilanteessa saada peräti kaksi ministeriä, ainakin asialla spekuloidaan. Oikeus- ja opetusministeriöt ehkä houkuttaisivat siinä tapauksessa.
Tosiaan - se on kyllä ollut niin totaalisen näkymätön ministeriö ettei toista. Mitä se tyyppi oikein teki? Ehkä sitten voisi olla kolmas tarjolla tai edes kaksi oikeaa ministeriötä tällä kertaa.Olihan niillä nytkin kaksi ministeriä, kun se Pohjoismaisen yhteistyön ja tasa-arvon ministerin pesti varta vasten perustettiin kuluneelle vaalikaudelle.
Henriksson nyt olisi varmasti luonteva valinta oikeusministeriksi tulevallekin kaudelle.
Kai se joissain kokouksissa sitten kävi, mutta yllättävän monihan ei muista edes kyseisen ministerin nimeä.Tosiaan - se on kyllä ollut niin totaalisen näkymätön ministeriö ettei toista. Mitä se tyyppi oikein teki? Ehkä sitten voisi olla kolmas tarjolla tai edes kaksi oikeaa ministeriötä tällä kertaa.
Uskaltaisin myös väittää että iso osa on sitä ettei Kokoomus kohdistanut vaalien alla sopeutustoimia kovin tarkasti pl työttömyysturva ja epämääräisesti sotemenot. Sehän jättää oven auki poliitikoinnille kaikkea sopeutusta kohtaan.
Leikkausten ollessa liian negatiivinen nyt puhutaan sopeutustoimista, tosiasiassa harvoin talouskasvua ympätään kuitenkaan tuon sanan sisään. Silloin puhutaan ihan kasvun luomisesta (Kokoomuksella työllisyyskärki kasvupuheissa) tai talouden tasapainottamisesta. Sopeutus käytännössä kuitenkin tarkoittaa ensisijaisesti menojen sopeuttamista tuloihin. Menoihin on suorempi kontrolli kuin tuloihin ja siksi loogisesti näin.
Turhaa semanttista kikkailua sopeutustoimia sen enempää kaunistella.
Niinpä, älä yhtään muuta sano: EK-Kokoomus, SAK-SDP ja MTK-Keskusta ovat aina päättäneet asioista ja nyt seuraan on liittynyt öyhö-PS, huonontaakseen tilannetta entisestään.Kolmas ja ehkä merkittävin ja masentavin ajatus on se, ettei Oden sinänsä rohkeille ja pääosin järkeville ajatuksille ole Suomessa lopulta kannatusta vasemmalla eikä oikealla. Historian polkuvaikutus, lukuisat sidosryhmien edut ja aluepoliittiset kytkökset ovat Suomessa niin vahvoja, että rationaalisille rakennemuutoksille ei ole tilaa.
RKP:llä on tosiaan tainnut olla kaksi ministeriä varmaan 40 vuotta ellei pidempäänkin. RKP on hallitukselle luotettava puolue: kunhan ruotsinkielisten etuihin ei kosketa, RKP lähtisi vaikka haudasta nousseen Maon hallitukseen.Olihan niillä nytkin kaksi ministeriä, kun se Pohjoismaisen yhteistyön ja tasa-arvon ministerin pesti varta vasten perustettiin kuluneelle vaalikaudelle.
Henriksson nyt olisi varmasti luonteva valinta oikeusministeriksi tulevallekin kaudelle.
En nyt sinänsä allekirjoittaisi ajatusta ettei Soininvaaran ratkaisuehdotuksille olisi kannatusta, mutta ongelma tulee sitten eteen, kuten kirjoitatkin, siinä vaiheessa, kun jokainen puolue sitten kuitenkin loppupeleissä alkaa ajaa pääosin omien sidosryhmiensä etua. Valitettavasti tähän on vaikea nähdä tulevan muutosta tulevaisuudessakaan, olivat sitten tuleva/tulevat hallituskokoonpanot mitä tahansa.Kolmas ja ehkä merkittävin ja masentavin ajatus on se, ettei Oden sinänsä rohkeille ja pääosin järkeville ajatuksille ole Suomessa lopulta kannatusta vasemmalla eikä oikealla. Historian polkuvaikutus, lukuisat sidosryhmien edut ja aluepoliittiset kytkökset ovat Suomessa niin vahvoja, että rationaalisille rakennemuutoksille ei ole tilaa. Kun joku järjestelmä muutetaan, lyhytjänteiset puolue-edut vesittävät ratkaisut aina, esimerkkinä molemmat soteuudistukset edellisiltä kausilta, joista toinen tuli myös voimaan tavoitteensa nielevänä kompromissina.
Ei nyt ole tarkoitettu sulle, mutta lainasinpa kuitenkin. Näissäkin keskusteluissa monesti nähdään ongelmaksi Persujen mahdollinen mukanaolo tulevassa hallituksessa. Ei Persut tule meidän ongelmia jatkossakaan ratkaisemaan, mutta jotenkin tuntuu, että monen mielestä tulevaisuus olisi huomattavasti kirkkaampi mikäli heidät vaan saataisiin pidettyä oppositiossa. Eivät Persut ole ajaneet Suomea nykyiseen tilanteeseen ja ei heidän vuoksi ole yhtään suurta ja tarpeellista uudistusta jäänyt tekemättä. Kyllä ne syyttävät sormet täytyy osoittaa vanhojen puolueiden suuntaan, jotka ovat kukin vuorollaan jättäneet asiat rempalleen ja ajaneet lyhytnäköisesti omia intressejään sekä etujaan hallituksissa. Suuri ongelma meillä on myös, että puolueet haluavat/joutuvat tekemään päätöksiä aina seuraavat vaalit mielessään, kun pelkäävät kannatuksensa laskua ja sitten taas lupaillaan silmät pyöreinä, että kyllä ihan varmasti sekä tehtaan takuulla seuraavien vaalien jälkeen kaikki kääntyy paremmaksi.Niinpä, älä yhtään muuta sano: EK-Kokoomus, SAK-SDP ja MTK-Keskusta ovat aina päättäneet asioista ja nyt seuraan on liittynyt öyhö-PS, huonontaakseen tilannetta entisestään.
No heillä ei vain ole mitään laajempaa yhteiskuntapoliittista kompetenssia tai kiinnostusta - he ovat kumppaniensa vietävissä, kunhan niistä muutamasta periferisestä asiasta sovitaan. He ovat tyhjä ja tietämätön tekijä esim. sote-politiikan todella kompleksisissa syöväreissä jne. Heistä ei ole vääntämään mihinkään suuntaan näissä oikeasti tärkeissä asioissa.Ei nyt ole tarkoitettu sulle, mutta lainasinpa kuitenkin. Näissäkin keskusteluissa monesti nähdään ongelmaksi Persujen mahdollinen mukanaolo tulevassa hallituksessa. Ei Persut tule meidän ongelmia jatkossakaan ratkaisemaan, mutta jotenkin tuntuu, että monen mielestä tulevaisuus olisi huomattavasti kirkkaampi mikäli heidät vaan saataisiin pidettyä oppositiossa.