Mainos

Uusi hallitus?

  • 420 449
  • 4 590

Uusi hallitus?

  • Kokoomus(pääministeri)/persut

    Ääniä: 290 60,0%
  • Kokoomus(pääministeri)/demarit

    Ääniä: 130 26,9%
  • Persut (pääministeri)/kokoomus

    Ääniä: 40 8,3%
  • Demarit(pääministeri)/kokoomus

    Ääniä: 12 2,5%
  • Joku muu, mikä?

    Ääniä: 11 2,3%

  • Äänestäjiä
    483
Tila
Viestiketju on suljettu.

Analyzer

Jäsen
Biaudetin toiminta ei ole mitään muuta kuin oman kilven kiillotusta. Haluaa päästä sanomaan joskus tulevaisuudessa ”mitä minä sanoin” sekä poseerata omille äänestäjilleen, jotta tulisi taas valituksi neljän vuoden päästä.

Mitään arvostettavaa tuossa toiminnassa ei ole. Vaalit on käyty ja tässä kohtaa nuo puheenvuorot kuuluu puolueen sisälle. Siellä voi ja kuuluu sitä mekkalaa pitää, jos kurssi ja näkymä ei miellytä.
 

Analyzer

Jäsen
Lisäyksenä vielä se, että 70-vuotiaana puoluejohtajana Hjallis on jo aika kulahtanut ukko eikä mikään tarmoa uhkuva dynaaminen poliittinen veturi. Voidaan myös sanoa, että Liike Nyt sai kerättyä uskottavat ehdokaslistat ympäri Suomen. Itseasiassa paljon uskottavammat kuin Persut 3 tai 5 edustajan aikoina.

Eikös Liikkeen säännöissä ole myös, että edustajakausien määrä on rajattu kahteen?

Jollesta ei taida isänsä saappaisiin olla. Jos Jungner suostuu puheenjohtajaksi Hjalmarin jälkeen, voi puolueella olla pieni eloonjäämissauma. Eloonjäämissauma on mielestäni se, että puolue saa ensi vaaleissakin vähintään yhden edustajan läpi. Muuten käy Siniset (vai mikä korjausliike tjmsp nykyään onkaan nimeltään).
 

Animal

Jäsen
Eikös Liikkeen säännöissä ole myös, että edustajakausien määrä on rajattu kahteen?

Jollesta ei taida isänsä saappaisiin olla. Jos Jungner suostuu puheenjohtajaksi Hjalmarin jälkeen, voi puolueella olla pieni eloonjäämissauma. Eloonjäämissauma on mielestäni se, että puolue saa ensi vaaleissakin vähintään yhden edustajan läpi. Muuten käy Siniset (vai mikä korjausliike tjmsp nykyään onkaan nimeltään).
Timo Soinin blogissa oli aika hyvin kuvattu tuota liikkeen tilannetta:
Liike Nyt sai kelpo äänimäärän 75.000 ääntä ja sillä yhden paikan. Jos jokainen ääni olisi yhtä arvokas, sillä saisi viisi paikkaa, mutta kun näin ei ole. Se pitäisi ottaa huomioon. Ei otettu ja tulos oli pettymys ja alle odotusten.

Liikkeellä oli useita hyviä ehdokkaita. Vanhat puolueet käyvät heihin kiinni kuin hyeenat. Seireenien laulu voi olla monelle liikaa.

Politiikka ei ole vaikeata, mutta pitää osata. Vertailun vuoksi Perussuomalaiset saivat v 2003 36.000 äänellä kolme paikkaa. Johtopäätös, pitää käyttää päätä. Käyttäytyä kuin luolamies.
Soini tuossa aika suoraan viittaa siihen, että Liike Nytin poliittisessa suunnittelussa ja ehdokasasettelussa tehtiin virhe, vaikka muutoin vetivät ihan kelpo vaalit. On puhtaasti poliittisesta osaamisesta kiinni, että tuntee vaalimatematiikan, vaalipiirit, muut puolueet ja heidän ehdokaslistansa paikkakunnan tarkkuudella.

Kyllä Liike Nytillä vielä jonkinlaiset saumat on, kun tuossa on piakkoin presidentinvaalit, eurovaalit ja kuntavaalit tulossa. Tärkeintä olisi nyt vain päästä liiasta Harkimo -keskeisyydestä eroon ja terävöittää omaa linjaansa. Nyt ovat vähän sellainen PS ja Kokoomus -light tai KePun trendikkäämpi kaupunkilaisversio.
 

Kimmo_Ahteri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Se, että nyt itketään Kokoomuksen tavoitteista kertoo lähinnä sen, miten heikosti itkijät ymmärtävät Suomen talouden tilannetta. Osa on varmasti puhdasta ymmärtämättömyyttä, osa perinteistä punavihreää taikatalouden ylläpitämistä. Kyse ei ole velan määrästä, vaan siitä, että iso osa Marinin piittaamattomuudesta lisäsi kroonista kestävyysvajetta. Velkaa voidaan ottaa reippaastikin lisää investointeihin, mutta ei kestävyysvajeen lisäämiseen. Me teemme nyt näin.

En tiedä kummassa päässä kommunikointia on vika, mutta itse olen käsittänyt Kokoomuksen velanoton siten ettei investointeihin otettu velka tule raamien ulkopuolelta. Jos investointeihin halutaan lisää rahaa, se on pois jostain muualta, eli rahaa ei tule budjetin ulkopuolelta.
 

Rontti

Jäsen
Suosikkijoukkue
paska kiekko
Ettet olisi nähnyt kuitenkin unta?
En mä kyllä sellaisia unia kattele ollenkaan, katsele itte vaan.

Petteri-polon kysymyspatteristo oli aika säälittävä, nuita se nyt oli vaalien jälkeen miettinyt pää turvoksissa. Olisi leiponut vaikka pullaa.

EDIT: Laitetaan nyt se juttu, kun vielä löysin:
 

Liitteet

  • persu.PNG
    persu.PNG
    509,2 KB · kertaa luettu: 121
Viimeksi muokattu:

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
En tiedä kummassa päässä kommunikointia on vika, mutta itse olen käsittänyt Kokoomuksen velanoton siten ettei investointeihin otettu velka tule raamien ulkopuolelta. Jos investointeihin halutaan lisää rahaa, se on pois jostain muualta, eli rahaa ei tule budjetin ulkopuolelta.

Taustana osaltaa tässäkin se, että hallitus tekee uudistuksia, jotka lisäävät talouskasvua. Kyse ei ole 6 mrd leikkauksista vaan 6 mrd sopeutuksista. Niitä ovat reformit mm. sosiaaliturvaan ja työelämään. Kun tätä hierotaan PS:n, RKP:n ja KD:n kanssa - tai ehkä demarien, joskaan en tähän usko - leikkauksia voisi olla 2-3 mrd seuraavalla vaalikaudella ja sopeutuksia loput 2-3 mrd.

Minun näkemys on se, että velkaa investointeihin voidaan ottaa edelleen. Kyse on yksinkertaisesti siitä, että meidän kannattaa mm. laittaa tieinfra kuntoon ja siitä, että velan määrä ei ole hälyttävä. Kaksi eri asiaa siis, velan määrä ja uuden velan käyttötarkoitus. Esimerkiksi infra OK, mutta sosiaaliturvan maksaminen velaksi ei.

Aika varma olen, että Orpo ja kumppanit tulevat tälle kannalle vaikka kuten kirjoitat, eivät sitä kyllä nyt ole. Mitä raameihin tulee, ne on sovittu seuraaviksi budjettivuosiksi. Marinit ylittelivät niitä reippaasti ns. syömävelkaan. Tälle tielle ei ole onneksi paluuta, mutta katsotaan vaalikauden jälkeen, miten arvaukseni toteutui.
 

Analyzer

Jäsen
Timo Soinin blogissa oli aika hyvin kuvattu tuota liikkeen tilannetta:

Soini tuossa aika suoraan viittaa siihen, että Liike Nytin poliittisessa suunnittelussa ja ehdokasasettelussa tehtiin virhe, vaikka muutoin vetivät ihan kelpo vaalit. On puhtaasti poliittisesta osaamisesta kiinni, että tuntee vaalimatematiikan, vaalipiirit, muut puolueet ja heidän ehdokaslistansa paikkakunnan tarkkuudella.

Kyllä Liike Nytillä vielä jonkinlaiset saumat on, kun tuossa on piakkoin presidentinvaalit, eurovaalit ja kuntavaalit tulossa. Tärkeintä olisi nyt vain päästä liiasta Harkimo -keskeisyydestä eroon ja terävöittää omaa linjaansa. Nyt ovat vähän sellainen PS ja Kokoomus -light tai KePun trendikkäämpi kaupunkilaisversio.

Ei ole paikkaa missä Soini ei omaa erinomaisuuttaan korostaisi, jos pienikin mahdollisuus on.

Tuo Soinin ”pelisilmä” tarkoitti sitä, että Vistbacka meni Vaasasta läpi, niin kuin oli tehnyt useita kertoja aiemminkin.

Soini meni Uudeltamaalta, johon yleisesti ottaen kaikki koittavat laittaa kärkiehdokkaitaan. Toki Soini ei itse ollut vielä kummoinen tähti tuolloin, mutta totta kai hän osasi itsensä sijoittaa sinne mistä helpoimmin pääsee läpi. Ei kovin vallankumouksellista ja niin teki myös Hjallis. Sitten oli ilmiö nimeltä Toni Halme. Hänen politiikkaan lähtö oli Veikko Vallinin ansiota ja Soini toki ymmärsi sitten, että tässä on se mitä hän tarvitsee. Hän meni Helsingistä läpi ja se oli kaikista luontevin vaalipiiri hänet sijoittaa.


Liike nytin ongelma on, että kärkinimet eivät ole riittävän uskottavia keräämään isoja äänimääriä. Ei se siitä muuksi muutu, vaikka miten listoja järjestelisi.

EDIT: muokattu viimeinen lause helpommin ymmärrettäväksi.
 

12961

Jäsen
Liki kaikki puheet ennen vaaleja ja varsinaisia hallitusneuvotteluja ovat joko vaalitaktisia tai neuvottelutaktista asetelmien hakua ja enemmän politiikkaa seuranneen tulisi tajuta ne sellaisina ottaa. Puolueesta ja puoluekannasta riippumatta suolletaan julkiseen keskusteluun aikamoista soopaa. Alkaen sinimustasta tulevaisuudesta ja toivotaan-toivotaan -mallisesta 2% talouskasvusta bensanhintapopulismin kautta päättyen ylisuuriin sopeutustoimiin.

Vaalilupausten jeesusteleminen kirjaimellisesti on tietysti yksi huomionhaun ja kannatuksen koukkimisen tapa sekin, kuten myös asetelmien hakua hallitusneuvotteluihin. Tämä osoittaa lähinnä yksilön poliittista kantaa ja näköalattomuutta.

Vaalit näyttivät vaalitaktisen osan toimivuuden, hallitusneuvotteluissa nähdään mihin suuntaan kenenkin puheet venyvät ja miten paljon.

Joskus muodostuva hallitusohjelma sitten näyttää aikanaan paremmin reaalipoliittisen suunnan, joskin sinnekin voidaan jättää hoitajamitoituksen kaltaisia ilmapalloja.

Kyllä sieltä jotkin kompromissit syntyy. Kokoomus, KD ja PS eivät ole edes kaukana, tuskin lopulta myöskään RKP. Biaudet joutuu pettämään puolueelle poikkeuksellisen hyvesignaloinnilla kerätyn äänestäjäkuntansa, joten hänen on henkilökohtaisista syistä pidettävä nyt meteliä. Henriksson on ollut varsin sovittelevilla puheilla liikkeellä, vaikka on toki jättänyt neuvotteluihin peukaloruuvin käytettäväksi.
 
Viimeksi muokattu:

Animal

Jäsen
Ei ole paikkaa missä Soini ei omaa erinomaisuuttaan korostaisi, jos pienikin mahdollisuus on.
Sinällään viestisi on ihan asiaa eikä minulla mitään henkilökohtaista agendaa ole Soinin puolesta. Pointtina lähinnä se, kyllä Soini politiikan metodit osaa ja ymmärtää, mitä tulee pienen populistpuolueen nostamiseen. Tekniset vaaliliitot ja riittävän kovat, huomiota ja tunteita herättävät ja tunnetut ehdokkaat oikeisiin vaalipiireihin vastapelureiksi oikeille tahoille lienee se Soinin pointti, ei niinkään että kerätään mahdollisimman pitkä ja asiallinen lista.
 

peruspata

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Pesäkarhut, UP-V, FT Ulvila, Karhut
Tiistaihin 18.4. nyt on aikaa vastauksille vai muistelenko omiani? Voisi siis luulla, että joku siirto tapahtuu tällä shakkilaudalla. Pelin valmiiksi saamiseen voi mennä tietysti vielä tovi.

Biaudet on kommentaattorina ikävä j luulisin, että myös RKP:n puheenjohtaja ajattelee näin. Puoluee paikka hallituksessa on toki melko varma, mutta ei pelivaraa silti ihan älyttömästi ole.

Jos RKP jää sivuun, syiden joukkoon tuskin halutaan Biaudetin lausumia.
 

BitterX

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, FC Wacker, Punaportin vapaakaupunki
Sullahan on oiva elämäntehtävä. Kerro vielä onko vaatimuksena pitkäjänteisyys ja ennustettavuus veropolitiikassa vai onko edelleen suositeltavaa että vasemmisto vaatii milloin minkäkin veron korotusta?

Mitäs sitä ei kotimaan puolesta. Pro Patria et Lege.

***

Nyt olet asian ytimessä:

Ehdottomasti pitkäjänteisyys ja ennustettavuus myös veropolitiikassa on oleellista liiketoimintaympäristön houkuttelevuuden kannalta.
 
Viimeksi muokattu:

Boogey

Jäsen
Suosikkijoukkue
Voittamisen kulttuuri
Se, että nyt itketään Kokoomuksen tavoitteista kertoo lähinnä sen, miten heikosti itkijät ymmärtävät Suomen talouden tilannetta. Osa on varmasti puhdasta ymmärtämättömyyttä, osa perinteistä punavihreää taikatalouden ylläpitämistä.

Uskaltaisin myös väittää että iso osa on sitä ettei Kokoomus kohdistanut vaalien alla sopeutustoimia kovin tarkasti pl työttömyysturva ja epämääräisesti sotemenot. Sehän jättää oven auki poliitikoinnille kaikkea sopeutusta kohtaan.

Leikkausten ollessa liian negatiivinen nyt puhutaan sopeutustoimista, tosiasiassa harvoin talouskasvua ympätään kuitenkaan tuon sanan sisään. Silloin puhutaan ihan kasvun luomisesta (Kokoomuksella työllisyyskärki kasvupuheissa) tai talouden tasapainottamisesta. Sopeutus käytännössä kuitenkin tarkoittaa ensisijaisesti menojen sopeuttamista tuloihin. Menoihin on suorempi kontrolli kuin tuloihin ja siksi loogisesti näin.

Turhaa semanttista kikkailua sopeutustoimia sen enempää kaunistella.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
RKP saattaa ehkä tässä tilanteessa saada peräti kaksi ministeriä, ainakin asialla spekuloidaan. Oikeus- ja opetusministeriöt ehkä houkuttaisivat siinä tapauksessa.
 

Mojo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Buli
RKP saattaa ehkä tässä tilanteessa saada peräti kaksi ministeriä, ainakin asialla spekuloidaan. Oikeus- ja opetusministeriöt ehkä houkuttaisivat siinä tapauksessa.
Olihan niillä nytkin kaksi ministeriä, kun se Pohjoismaisen yhteistyön ja tasa-arvon ministerin pesti varta vasten perustettiin kuluneelle vaalikaudelle.

Henriksson nyt olisi varmasti luonteva valinta oikeusministeriksi tulevallekin kaudelle.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Olihan niillä nytkin kaksi ministeriä, kun se Pohjoismaisen yhteistyön ja tasa-arvon ministerin pesti varta vasten perustettiin kuluneelle vaalikaudelle.

Henriksson nyt olisi varmasti luonteva valinta oikeusministeriksi tulevallekin kaudelle.
Tosiaan - se on kyllä ollut niin totaalisen näkymätön ministeriö ettei toista. Mitä se tyyppi oikein teki? Ehkä sitten voisi olla kolmas tarjolla tai edes kaksi oikeaa ministeriötä tällä kertaa.
 

heketsu88

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dallas Stars Kärpät Joensuun Kiekkopojat ManU
Jos Kok. - PS - RKP - KD hallitus toteutuu, niin minkäköhän ministerisalkun KD haluaa?
 

Mojo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Buli
Tosiaan - se on kyllä ollut niin totaalisen näkymätön ministeriö ettei toista. Mitä se tyyppi oikein teki? Ehkä sitten voisi olla kolmas tarjolla tai edes kaksi oikeaa ministeriötä tällä kertaa.
Kai se joissain kokouksissa sitten kävi, mutta yllättävän monihan ei muista edes kyseisen ministerin nimeä.

Thomas Blomqvist

IL:stä poimittua: Kuinka monta salkkua Henriksson saa 10 edustajan ryhmälle? Kaksi? Kolme? Neljä?


Neljä nyt ei varmaankaan toteudu, joten eiköhän se hallituspaikan toteutuessa ole juurikin 2-3 ministeriä.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: mjr

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Uskaltaisin myös väittää että iso osa on sitä ettei Kokoomus kohdistanut vaalien alla sopeutustoimia kovin tarkasti pl työttömyysturva ja epämääräisesti sotemenot. Sehän jättää oven auki poliitikoinnille kaikkea sopeutusta kohtaan.

Totta. Kokoomus oli mielestäni tarkoituksella epäselvä, jotta a) väitteet oli vaikeampi punavihreiden tyrmätä ja b) koska hallitusohjelma on kompromissi, Kokoomusta on vaikea asiantuntijoidenkaan tyrmätä.

Leikkausten ollessa liian negatiivinen nyt puhutaan sopeutustoimista, tosiasiassa harvoin talouskasvua ympätään kuitenkaan tuon sanan sisään. Silloin puhutaan ihan kasvun luomisesta (Kokoomuksella työllisyyskärki kasvupuheissa) tai talouden tasapainottamisesta. Sopeutus käytännössä kuitenkin tarkoittaa ensisijaisesti menojen sopeuttamista tuloihin. Menoihin on suorempi kontrolli kuin tuloihin ja siksi loogisesti näin.


Turhaa semanttista kikkailua sopeutustoimia sen enempää kaunistella.

Totta tämäkin mielestäni sillä lisäyksellä, että Kokoomuksen sopeutustoimiin kuuluvat myös työllistämisen/työllistymisen helpottaminen sekä veronkorotukset. Jälkimmäisessä kyse on veropohjan laajentamista mm. ay-liikkeen omistusten suuntaan.

Ennen vaaleja Kokoomukselle oli vaikeaa sanoa ääneen sitä, että tavalla tai toisella leikataan ansiosidonnaista ja mm. ansiosidonnaista. Yksityiskohdat selviävät hallitusohjelmasta. Kyse on siitä, että suoria asumisen tukia maksetaan hallituksen talousarvioesityksen mukaan ensi vuonna yli 2.2 miljardia euroa. Yleisen asumistuen menot ovat kaksinkertaistuneet vain hieman yli kymmenessä vuodessa. Tukimenojen kasvu on nykyisellään kestämättömissä uomissa ja Kokoomuksen johdolla haetaan koko järjestelmän remonttia.
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Jeesuspersut saa kaksi ettei yhden ministerin taakka ole kohtuuton ja RKP myy itsensä paholaiselle kolmella salkulla, joista yksi voi olla samanlainen huumorisalkku kuin nytkin.
 

olkikuukkeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Carolina Hurricanes, NHL:n suomalaiset
Tämän voisi kai heittää talousketjuun, mutta Osmo Soininvaarahan vastasi ehkä persoonalleen poikkeuksellisen sarkastisesti ja vähän ilkeästikin Orpon listaan blogissaan:


Kolme ajatusta tuli mieleen. Ensinnäkin, voi kun olisi Suomessa vielä Soininvaaran johtama Vihreät. Voisi olla lähimpänä puoluetta, jonka jäsenkirjaakin pystyisin harkitsemaan. Toiseksi, olisipa Soininvaaran yhteiskunnallinen asema sellainen, että kuulisi mitä Orpo rehellisesti näistä vastauksista ajattelee tai että näitä ajatuksia ylipäätään pyöriteltäisiin jossain valtakunnallisessa mediassa.

Kolmas ja ehkä merkittävin ja masentavin ajatus on se, ettei Oden sinänsä rohkeille ja pääosin järkeville ajatuksille ole Suomessa lopulta kannatusta vasemmalla eikä oikealla. Historian polkuvaikutus, lukuisat sidosryhmien edut ja aluepoliittiset kytkökset ovat Suomessa niin vahvoja, että rationaalisille rakennemuutoksille ei ole tilaa. Kun joku järjestelmä muutetaan, lyhytjänteiset puolue-edut vesittävät ratkaisut aina, esimerkkinä molemmat soteuudistukset edellisiltä kausilta, joista toinen tuli myös voimaan tavoitteensa nielevänä kompromissina.
 
Viimeksi muokattu:

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Kolmas ja ehkä merkittävin ja masentavin ajatus on se, ettei Oden sinänsä rohkeille ja pääosin järkeville ajatuksille ole Suomessa lopulta kannatusta vasemmalla eikä oikealla. Historian polkuvaikutus, lukuisat sidosryhmien edut ja aluepoliittiset kytkökset ovat Suomessa niin vahvoja, että rationaalisille rakennemuutoksille ei ole tilaa.
Niinpä, älä yhtään muuta sano: EK-Kokoomus, SAK-SDP ja MTK-Keskusta ovat aina päättäneet asioista ja nyt seuraan on liittynyt öyhö-PS, huonontaakseen tilannetta entisestään.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Olihan niillä nytkin kaksi ministeriä, kun se Pohjoismaisen yhteistyön ja tasa-arvon ministerin pesti varta vasten perustettiin kuluneelle vaalikaudelle.

Henriksson nyt olisi varmasti luonteva valinta oikeusministeriksi tulevallekin kaudelle.
RKP:llä on tosiaan tainnut olla kaksi ministeriä varmaan 40 vuotta ellei pidempäänkin. RKP on hallitukselle luotettava puolue: kunhan ruotsinkielisten etuihin ei kosketa, RKP lähtisi vaikka haudasta nousseen Maon hallitukseen.

Ihan fiksuja tyyppejä puolueessa kyllä on, joidenkin kohdalla olen miettinyt että isommassa puolueessa olisi voinut tehdä hienommankin uran.
 

Mojo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Buli
Kolmas ja ehkä merkittävin ja masentavin ajatus on se, ettei Oden sinänsä rohkeille ja pääosin järkeville ajatuksille ole Suomessa lopulta kannatusta vasemmalla eikä oikealla. Historian polkuvaikutus, lukuisat sidosryhmien edut ja aluepoliittiset kytkökset ovat Suomessa niin vahvoja, että rationaalisille rakennemuutoksille ei ole tilaa. Kun joku järjestelmä muutetaan, lyhytjänteiset puolue-edut vesittävät ratkaisut aina, esimerkkinä molemmat soteuudistukset edellisiltä kausilta, joista toinen tuli myös voimaan tavoitteensa nielevänä kompromissina.
En nyt sinänsä allekirjoittaisi ajatusta ettei Soininvaaran ratkaisuehdotuksille olisi kannatusta, mutta ongelma tulee sitten eteen, kuten kirjoitatkin, siinä vaiheessa, kun jokainen puolue sitten kuitenkin loppupeleissä alkaa ajaa pääosin omien sidosryhmiensä etua. Valitettavasti tähän on vaikea nähdä tulevan muutosta tulevaisuudessakaan, olivat sitten tuleva/tulevat hallituskokoonpanot mitä tahansa.

Niinpä, älä yhtään muuta sano: EK-Kokoomus, SAK-SDP ja MTK-Keskusta ovat aina päättäneet asioista ja nyt seuraan on liittynyt öyhö-PS, huonontaakseen tilannetta entisestään.
Ei nyt ole tarkoitettu sulle, mutta lainasinpa kuitenkin. Näissäkin keskusteluissa monesti nähdään ongelmaksi Persujen mahdollinen mukanaolo tulevassa hallituksessa. Ei Persut tule meidän ongelmia jatkossakaan ratkaisemaan, mutta jotenkin tuntuu, että monen mielestä tulevaisuus olisi huomattavasti kirkkaampi mikäli heidät vaan saataisiin pidettyä oppositiossa. Eivät Persut ole ajaneet Suomea nykyiseen tilanteeseen ja ei heidän vuoksi ole yhtään suurta ja tarpeellista uudistusta jäänyt tekemättä. Kyllä ne syyttävät sormet täytyy osoittaa vanhojen puolueiden suuntaan, jotka ovat kukin vuorollaan jättäneet asiat rempalleen ja ajaneet lyhytnäköisesti omia intressejään sekä etujaan hallituksissa. Suuri ongelma meillä on myös, että puolueet haluavat/joutuvat tekemään päätöksiä aina seuraavat vaalit mielessään, kun pelkäävät kannatuksensa laskua ja sitten taas lupaillaan silmät pyöreinä, että kyllä ihan varmasti sekä tehtaan takuulla seuraavien vaalien jälkeen kaikki kääntyy paremmaksi.

Jotain tarttis tehrä, mutta kukapa sen sitten aidosti toteuttaisi? Ei näy tekijöitä olevan jonoksi asti.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Ei nyt ole tarkoitettu sulle, mutta lainasinpa kuitenkin. Näissäkin keskusteluissa monesti nähdään ongelmaksi Persujen mahdollinen mukanaolo tulevassa hallituksessa. Ei Persut tule meidän ongelmia jatkossakaan ratkaisemaan, mutta jotenkin tuntuu, että monen mielestä tulevaisuus olisi huomattavasti kirkkaampi mikäli heidät vaan saataisiin pidettyä oppositiossa.
No heillä ei vain ole mitään laajempaa yhteiskuntapoliittista kompetenssia tai kiinnostusta - he ovat kumppaniensa vietävissä, kunhan niistä muutamasta periferisestä asiasta sovitaan. He ovat tyhjä ja tietämätön tekijä esim. sote-politiikan todella kompleksisissa syöväreissä jne. Heistä ei ole vääntämään mihinkään suuntaan näissä oikeasti tärkeissä asioissa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Tila
Viestiketju on suljettu.
Ylös