Uusi hallitus?

  • 409 199
  • 4 597

Uusi hallitus?

  • Kokoomus(pääministeri)/persut

    Ääniä: 290 60,0%
  • Kokoomus(pääministeri)/demarit

    Ääniä: 130 26,9%
  • Persut (pääministeri)/kokoomus

    Ääniä: 40 8,3%
  • Demarit(pääministeri)/kokoomus

    Ääniä: 12 2,5%
  • Joku muu, mikä?

    Ääniä: 11 2,3%

  • Äänestäjiä
    483
Tila
Viestiketju on suljettu.

Wiljami

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, sympatiaa muuhun Savoon ja Kaakonkulmalle
Yksi syy siihen, että Suomi ei kykene päätöksiä tekemään. Ja näyttää siltä, että voi mennä vieläkin haastavammaksi. Oikeistohallitus, reipas tappio 2027 jos sinne asti selviää, ja vasemmisto palaa valtaan. Ihan OK tämä sinänsä, mutta kun suurimpia asioita ei ainakaan enää kyetä näin hoitamaan. Elinkeinoelämä kaipaa myös jatkuvuutta mm. siksi, että voi investoida Suomeen.
Kyllä maailman turvallisimpaan Suomeen saadaan jatkossakin investointeja ja monipuoluejärjestelmä yhdistettynä pohjoismaiseen hyvinvointivaltioon on aika hyvin sen yhteiskuntarauhan ja turvallisuuden mahdollistanut. Ehkä isoin haasteelta näyttävä uusien vaalien jäljiltä on se miten paikoissa häviäjiä olivat nimenomaan keskisuuret puolueet ja niiltä kadonneet 20 paikkaa meni suoraan suurimmille, mutta toki nuo keskisuuret olivat myös hallituksessa kannattajansa pettäneet Keskusta ja demareille/Marinille ääniä vuotaneet Vihreät ja Vasemmistoliitto, eli tuskin tällä tuloksella voidaan vielä nähdä polarisaation lisääntymistä tapahtuneeksi. Etenkin kun PS:lläkin tuntuisi tapahtuneen taas notkahdus tolkullisempaan suuntaan läpimenneissä, vaikka toki siellä ne muutama kovaäänisin länkyttäjäkin on vielä mukana. Salonkikelpoisuuden lisääntymisen myötä myös todennäköisyys loikata jonnekin syvään päätyyn on heti matalampi.

Joka tapauksessa tuo keskisuurten tappio hankaloitti heti hallitusmuodostuksen tanssiliikkeitä kun kepu (jolla on toki perinteitä siitä miten välillä voi lipsahtaa "taktista totuutta" juttujen sekaan) ilmoitti ykskantaan ettei tällä tuloksella ole enää hallitukseen lähtemässä ja loput ovat sitten semmoisia että hankala nähdä porvarikoalitioon (tekisi mieli laittaa lainausmerkit tuon "porvarin" ympärille) lähtevän apureiksi. 109 paikalla voi tulla tiukkaa enimmäkseen salonkikelpoisenkin PS:n kanssa kun pensan hinta ei laskekaan perrrrkele, tuulivoimaa rakennetaan lisää ilman yhdenkään turvepellon perkaamista, ja ulkomailtakin tuodaan työvoimaa myös alle 3300€/kk tulotason ammatteihin.
 

mekabyte

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilmajoki HT, sympatiat Kärpille
Toisaalta ihan ymmärrettävästi, sillä siellä on edelleen Suomen valkoisten ja punaisten välistä sisällissotaa huomattavasti raaemman sisällissodan pesänselvitys edelleen kesken ja maan kuninkaana on sisällissodan voittajan, fasistidiktaattori Francon, valtaistuimelle nostamaan kuninkaan poika.

Hyvä teksti sinulta, siinä on hyvin kuvattuna miten Espanjassa ovat sisäisesti edelleen nuo oikeiston ja vasemmiston väliset haavat todella syvät ja sitä kautta heidän tulkintojaan muiden maiden politiikasta pitää katsoa tuon kontekstin kautta.
Todellakin traumat on syvät. Suosittelen lämpimästi tutustumaan Espanjan sisällissotaan jos sotahistoria kiinnostaa. Vaikka on makaaberia vertailla sisällissotia, niin meidän oma onneksi jää toiseksi raakuudessaan ja tappoluvuissa. Sitä pesänselvitystä ei ole alkuunkaan tehty ja se näkyy vahvasti edelleen. Francon haamu on valtava.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Nyt kun taloutta on laitettava tasapainoon on itselle ainakin herännyt yksi kysymys.

Julkisia palveluja ja tehtäviä on varmasti lisätty koko 2000-luku. On lisätty koko ajan tehtävää toisensa päälle. Ei ne asiat 20 vuotta sittenkään niin huonosti olleet. Eikö oikeasti ole mahdollista että aletaan vaikka purkamaan noita tehtäviä vaikka sitten lakimuutoksilla?
 
Suosikkijoukkue
VAR
Ei tapojen mukaan toiset puolueet saa mennä määrittelemään kuka on minkäkin puolueen ministerinä, vaikka toki ymmärrän pointtisi.
Ei mutta jos Kepu tosiaan pitää sanansa ja menee oppositioon (mitä yhä jonkin verran epäilen), on RKP:llä melko vahva asema määritellä paljonkin asioita, että porvarihallitus saadaan kasaan.
 

Raid76

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jouka Juhola & Ruudut, Ässien sylkykupit
Hallitus saattaa syntyä yllättävänkin rivakasti.

Tulevasta kokoonpanosta huolimatta annan ison todennäköisyyden sille, että pakka hajoaa ennen maalia. Itse veikkaan, ettei vanhene vuotta.
 

Wiljami

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, sympatiaa muuhun Savoon ja Kaakonkulmalle
Nyt kun taloutta on laitettava tasapainoon on itselle ainakin herännyt yksi kysymys.

Julkisia palveluja ja tehtäviä on varmasti lisätty koko 2000-luku. On lisätty koko ajan tehtävää toisensa päälle. Ei ne asiat 20 vuotta sittenkään niin huonosti olleet. Eikö oikeasti ole mahdollista että aletaan vaikka purkamaan noita tehtäviä vaikka sitten lakimuutoksilla?
Kevätsiivottavaa olisi varmasti aivan helvetisti, mutta kun himmeleitä on viritelty toistensa päälle ne vuosikymmenet, niin pitää olla tarkkana ettei häkkyrä romahda kun turhia osia puretaan. Monenlaista hallintoa olisi varmasti mahdollista purkaa ja mielellään säästyvät varat siirrettäisiin kunkin toimen perustehtävään. Joku sosiaali- ja terveydenhuollon pöhinäinen "leanaus" sen sijaan todennäköisesti ainoastaan räjäyttäisi viimeisetkin julkispuolen palvelut kun lopputulemana viimeisestkin siellä puurtaneet rivityöntekijät saisivat burniksesta ja vitutuksesta tarpeekseen, samalla kun yksityiseltä tulisi totuttuun tapaan raportteja miten ei ollutkaan ihan niin notkeaa ja tehokasta kuin myyntipuheissa väitettiin kun ei saada luvattuja palveluita tuotettua mutta ei pidä kyllä hinta-arviokaan.
 

mike owen

Jäsen
Suosikkijoukkue
tepsi, hjk ja kiisto
Nyt kun taloutta on laitettava tasapainoon on itselle ainakin herännyt yksi kysymys.

Julkisia palveluja ja tehtäviä on varmasti lisätty koko 2000-luku. On lisätty koko ajan tehtävää toisensa päälle. Ei ne asiat 20 vuotta sittenkään niin huonosti olleet. Eikö oikeasti ole mahdollista että aletaan vaikka purkamaan noita tehtäviä vaikka sitten lakimuutoksilla?
Kolmas sektori, työterveyshuolto ja yksityinen sektori on otettava käyttöön yhä useammin ja paremmin kuin tähän asti. Palveluseteleitä tulee hyödyntää tehokkaasti. Kelakorvauksia on korotettava, jotta porukka voi käyttää yksityistä palvelusektorin tarjontaa hyökkäykseen. Tämä tulee olemaan halvempi vaihtoehto myös Suomessa.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Rydmanin tilalle Halla-aho.

Olen tähän skeptinen - en Halla-ahon vanhan tuomion vuoksi vaan siksi, että hänen olisi paljon helpompi lähteä presidenttikisaan valtioneuvoston ulkopuolelta.

Wille ei kylläkään ole keskeisin ministerikandidaatti. Leena Meri sen sijaan on, ehkä Huhtasaarikin tuon aiemman listan lisäksi. Jokerikorttina Ville Vähämäki, jolla on jo pitkä ura ja sopiva vaalipiiri, ja sopii tyyppinä VN jäseneksi.

Mauri Peltokangas lienee yksi todennäköisimpiä puhemieheksi, jos kok-ps-pohja syntyy.
 

skode

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Ymmärrän kyllä.

Tosin keksin varmasti Rydmanin tilalle toisenkin henkilön jos hetken mietin, en nimittäin millään usko että Rydmanin profiili persuissa riittäisi (ainakaan vielä) ministeriksi asti.

En usko minäkään, tosin uskon että joku "kova" paikka kuitenkin annetaan.
 

Stonewall

Jäsen
Suosikkijoukkue
RoKi, Liverpool
Nyt kun taloutta on laitettava tasapainoon on itselle ainakin herännyt yksi kysymys.

Julkisia palveluja ja tehtäviä on varmasti lisätty koko 2000-luku. On lisätty koko ajan tehtävää toisensa päälle. Ei ne asiat 20 vuotta sittenkään niin huonosti olleet. Eikö oikeasti ole mahdollista että aletaan vaikka purkamaan noita tehtäviä vaikka sitten lakimuutoksilla?
Tämä onkin mielenkiintoista. Tehtävät ovat voineet lisääntyä, mutta samalla halkintohenkilöstöä on voimakkaasti vähennetty. Kun vuosituhannen alussa valtiolla oli 200 000 työntekijää, niin nyt on reilu 70 000. Ja tuossa on mukana mm. poliisit, joita on pakosti paljon. Eli hurjastihan asiat ovat muuttuneet.
(Sivuhuomiona, valtion työpaikat ovat vähentyneet pääosin maakunnissa ja silti lisääntyneet Helsingissä, mikä varmasti on osa syy keskustan kannatuksen katoamiseen.)

Niin kysymyksesi on kovasti aiheellinen. Itse kysyisin vielä, että voidaanko edes valtiolla leikata ilman, että luovutaan osasta lakisääteisiä tehtäviä? Juustohöylällä ei kuitenkaan saada kuin kiukkuisia kansalaisia, jotka eivät saa palveluita määräajassa ja loppuunpalaneita virkamiehiä.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Tämä onkin mielenkiintoista. Tehtävät ovat voineet lisääntyä, mutta samalla halkintohenkilöstöä on voimakkaasti vähennetty. Kun vuosituhannen alussa valtiolla oli 200 000 työntekijää, niin nyt on reilu 70 000. Ja tuossa on mukana mm. poliisit, joita on pakosti paljon.

Niin kysymyksesi on kovasti aiheellinen. Itse kysyisin vielä, että voidaanko edes valtiolla leikata ilman, että luovutaan osasta lakisääteisiä tehtäviä? Juustohöylällä ei kuitenkaan saada kuin kiukkuisia kansalaisia, jotka eivät saa palveluita määräajassa ja loppuunpalaneita virkamiehiä.

Ei ”edes” valtiolta voida, vaan nimenomaanhan julkisen porukka on kunnissa ja hv-alueilla. Jälkimmäisten hallinnosta olisi leikattavissa, mutta se vaatisi niiden yhdistämistä - määrähän on aivan liian suuri. Valtio on aika moneen kertaan kollattu.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: BOL

Wiljami

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, sympatiaa muuhun Savoon ja Kaakonkulmalle
Kolmas sektori, työterveyshuolto ja yksityinen sektori on otettava käyttöön yhä useammin ja paremmin kuin tähän asti. Palveluseteleitä tulee hyödyntää tehokkaasti. Kelakorvauksia on korotettava, jotta porukka voi käyttää yksityistä palvelusektorin tarjontaa hyökkäykseen. Tämä tulee olemaan halvempi vaihtoehto myös Suomessa.
Suomessa oli tutkitusti panos-tuottosuhteella maailman tehokkain terveydenhuolto ennen pakonomaista yksityistämistä. Toki yksityinen puoli olisi hyvä saada toimivasti mukaan ja toivon ainakin että esim. Mehiläisen toiminta on parantunut siitä mitä on ollut esim. verosuunnittelun ja hoivakotikohujen aikaan.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Hyi saatana, ei Huhtasaarta mihinkään.

Leena Meri on sen verran ankea ilmestys (en tarkoita ulkoisia apuja, vaan maneereita ja esiintymistä) että voisi oikeastaan sopia ministeriksi oikein hyvin.

Olen samaa mieltä Huhtasaaresta ihan kaikin tavoin, mutta alueellisesti ja suosionsa - vaikka dipanneenkin - vuoksi pyörii varmasti listalla (toki myös ihan potentiaalisena puhemiehenä). Hurusiivenkin kun on saatava paikkansa, ja alueellisesti iso merkitys myös.

Leena Meri lienee yksi varmimpia ministerilistalla, tosin vaalipiiri voi olla ongelma.
 

Stonewall

Jäsen
Suosikkijoukkue
RoKi, Liverpool
Ei ”edes” valtiolta voida, vaan nimenomaanhan julkisen porukka on kunnissa ja hv-alueilla. Jälkimmäisten hallinnosta olisi leikattavissa, mutta se vaatisi niiden yhdistämistä - määrähän on aivan liian suuri. Valtio on aika moneen kertaan kollattu.
Periaatteessa ehkä, joskin en ole varma montako miljoonaa säästyisi. Kovin paljoa ei kuitenkaan voida alueita yhdistää. Peruslakivaliokuntahan linjasi, että pitää olla enemmän kuin 12.
Ilmeisesti kuitenkin alueille on annettava verotusoikeus, sillä tavoin niiden osuus valtion budjetista pienenisi. Lisäksi olisi kannustin edelleen tehostaa. Suomessa toki on yksi maailman tehokkaimmista terveydenhuollosta maailmassa, joten saapa nähdä.
 

erku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Niin kysymyksesi on kovasti aiheellinen. Itse kysyisin vielä, että voidaanko edes valtiolla leikata ilman, että luovutaan osasta lakisääteisiä tehtäviä? Juustohöylällä ei kuitenkaan saada kuin kiukkuisia kansalaisia, jotka eivät saa palveluita määräajassa ja loppuunpalaneita virkamiehiä.
Julkisen sektorin ostamien palvelujen kohdalla on varmaan se suurin kiristämisvara. Vaalien alla aika paljon puhuttiin työllisyydenhoidosta. Ihan hämmennyin, kun juuri tänä aamuna törmäsin alueeni TE-toimiston menoihin. Ostopalveluihin käytetään siellä enemmän rahaa kuin henkilöstön palkkoihin. Ja tuo tuntuu vähän omituiselta, kun kuitenkin työllisyyspalvelujen kovaa ydintä mielestäni pitäisi olla se TE-virkailija, joka auttaa työnhakijaa, tekee työtarjouksia ja laatii työllistymissuunnitelmia. Sopivilla ostopalveluilla tätä voidaan täydentää, mutta nyt homma on toisin päin.

Ja tietenkin kokoomuksen politiikkaa on se, että ostopalvelujen osuutta työllisyydenhoidossa tullaan kasvattamaan eikä supistamaan.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Kyllä maailman turvallisimpaan Suomeen saadaan jatkossakin investointeja ja monipuoluejärjestelmä yhdistettynä pohjoismaiseen hyvinvointivaltioon on aika hyvin sen yhteiskuntarauhan ja turvallisuuden mahdollistanut.

Toivotaan näin. NATO lisää investointihalukkuutta Suomeen. Käsittelin kuitenkin suomalaisen elinkeinoelämän investointeja päätoimialaansa. Vuosikausia investoinnit ovat Suomessa kehittyneet muita kysynnän osatekijöitä heikommin ja ne ovat olleet runsas viidesosa BKT:sta. Lisäongelma on siinä, että Suomessa investoidaan mm. Etlan Kangasharjun mukaan seiniin, ei teknologiaan. Sama mies totesi, että ongelmallista on myös se, että koko talouden tasolla yrityssektori on näivettynyt investointien hiipuessa.

Etlan mukaan Suomen tulisi nyt panostaa yritysten kilpailukykyyn sekä huolehtia investointeja turvaavan työvoiman lisäämisestä ja yritysten välisen kilpailun edellytyksistä. Kannatan ja tässä on tulevan hallituksen yksi tärkeimmistä tehtävistä.
 

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Ja oho. Kukaan piirijohtaja ei maininnut luontoarvoja. Iiris oli oikeassa, nyt tulee hallitus joka on täysin piittaamaton luontokadosta ja ihmisoikeuksista…

Niin. Kookomuksen kynnyskysymyksenä on nuo luontoarvot, niin ei kai tuo voi olla mikään ongelma. Ihmisoikeudet ei taas ole mikään luontoarvo, mutta ihmisoikeuksiakaan ei ole kokoomus heikentämässä.

Suomalaisten elämä tulee muuttuman yllättävän vähän tulee tuolta nyt minkälainen hallitus tahansa.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Niin kysymyksesi on kovasti aiheellinen. Itse kysyisin vielä, että voidaanko edes valtiolla leikata ilman, että luovutaan osasta lakisääteisiä tehtäviä? Juustohöylällä ei kuitenkaan saada kuin kiukkuisia kansalaisia, jotka eivät saa palveluita määräajassa ja loppuunpalaneita virkamiehiä.

Yksi miljardiluokan kysymys on eittämättä julkisten palvelujen, nyt viimeisimpänä SoTe-alueiden tietojärjestelmät. Oliko rahaa menossa 2-3 miljardia(muistikuva) ja tuloksena pökäle. Konsultit ainakin kävelevät nauraen pankkiin mutta kuinka voi olla että paskasta työstä saa vielä ylimitoitetun korvauksen.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Niin. Kookomuksen kynnyskysymyksenä on nuo luontoarvot, niin ei kai tuo voi olla mikään ongelma. Ihmisoikeudet ei taas ole mikään luontoarvo, mutta ihmisoikeuksiakaan ei ole kokoomus heikentämässä.

Suomalaisten elämä tulee muuttuman yllättävän vähän tulee tuolta nyt minkälainen hallitus tahansa.

Käytännössä millään kombolla elämä muuttuu meillä varsin vähän. Yksittäisissä tapauksissa muutokset voivat kyllä olla dramaattisia, mutta makrotasolla näin.
 

mike owen

Jäsen
Suosikkijoukkue
tepsi, hjk ja kiisto
Ja tietenkin kokoomuksen politiikkaa on se, että ostopalvelujen osuutta työllisyydenhoidossa tullaan kasvattamaan eikä supistamaan.
Millä tavalla ostopalvelujen osuutta Kokoomus on kasvattamassa työllisyyden hoidossa?

Kokoomus haluaa työllisyysasteen nousua Suomessa.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Nyt kun taloutta on laitettava tasapainoon on itselle ainakin herännyt yksi kysymys.

Julkisia palveluja ja tehtäviä on varmasti lisätty koko 2000-luku. On lisätty koko ajan tehtävää toisensa päälle. Ei ne asiat 20 vuotta sittenkään niin huonosti olleet. Eikö oikeasti ole mahdollista että aletaan vaikka purkamaan noita tehtäviä vaikka sitten lakimuutoksilla?
Ei niitä ihan kauheasti ole tullut lisää - tässä on aika olennainen selitys lisääntyneille kuluille, luvut Tilastokeskukselta:

Väestö 31.12.
75-7980-8485-
2000163 28398 73178 395
2022273 662168 074159 114
 
Viimeksi muokattu:

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Millä tavalla ostopalvelujen osuutta Kokoomus on kasvattamassa työllisyyden hoidossa?

Täältä sivusta vastaus kun asian tiedän. Kokoomus ei halua ostopalveluita, joilla tilkitään väliaikaisesti jotain rakoa ja joissa ei ole juurikaan strategisia tavoitteita.

Sen sijaan Kokoomus haluaa laajentaa tulosperusteisia ostopalveluita. Niissä esimerkiksi pitkäaikaistyöttömän työllistämisestä maksetaan luokkaa 100 % lisää palvelun yksityiselle toteuttajalle. Jos vaikka perussumma olisi 100k veloitus tietyn ryhmän osalta, se voisi kasvaa 200k kun ryhmän jäsenet työllistyisivät.

Strateginen tavoite on pitkäaikaistyöttömyyden vähentäminen ja TE-toimisto ostaa tässä mallissa palvelut ja keinot yksityiseltä palvelun tuottajalta. Mitä enemmän tavoite lähestyy, sitä enemmän palveluntuottaja voi laskuttaa. Tällä varmistetaan se, että TE-toimisto maksaa tuloksista, ei käytetystä ajasta tms.

Ainakin Sipilän hallituksen aikana oli vastaavia kokeiluja ja niiden perusteella oletan, että nyt lähdetään laajemmin ja tarkennetuin tavoittein liikkeelle.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Tila
Viestiketju on suljettu.
Ylös