Uusi hallitus?

  • 408 792
  • 4 597

Uusi hallitus?

  • Kokoomus(pääministeri)/persut

    Ääniä: 290 60,0%
  • Kokoomus(pääministeri)/demarit

    Ääniä: 130 26,9%
  • Persut (pääministeri)/kokoomus

    Ääniä: 40 8,3%
  • Demarit(pääministeri)/kokoomus

    Ääniä: 12 2,5%
  • Joku muu, mikä?

    Ääniä: 11 2,3%

  • Äänestäjiä
    483
Tila
Viestiketju on suljettu.

-FNM-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kysyn nyt, että onko ay-liike hallitusneuvottelujen osapuoli?

Olen havainnut somessa sangen värikkäitäkin esityksiä siitä, että jos ay-liikettä "loukataan" niin yleislakkohan siitä seuraa. Lakko-oikeus kyllä, mutta jos sitä todellisuudessa käytetään vain ja ainostaan poliittiseen vaikuttamiseen ja siten painostetaan demokraattisesti valitun kansanedustuslaitoksen ja sitä kautta hallituksen tekemään yhteiskunnalle huonoja, jopa haitallisia myönnytyksiä, niin demokratia on rikki. Ulkoparlamentaarisella taholla ei tulisi olla tällaista valtaa.

Jään seuraamaan tilannetta.

Kyllä se osapuoli on ja niin on työnantajapuolikin. Aina vaikuttavat taustalla. Tämän tiesitkin.
 

aalto

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, änärin suomalaiset
Kysyn nyt, että onko ay-liike hallitusneuvottelujen osapuoli?

Olen havainnut somessa sangen värikkäitäkin esityksiä siitä, että jos ay-liikettä "loukataan" niin yleislakkohan siitä seuraa. Lakko-oikeus kyllä, mutta jos sitä todellisuudessa käytetään vain ja ainostaan poliittiseen vaikuttamiseen ja siten painostetaan demokraattisesti valitun kansanedustuslaitoksen ja sitä kautta hallituksen tekemään yhteiskunnalle huonoja, jopa haitallisia myönnytyksiä, niin demokratia on rikki. Ulkoparlamentaarisella taholla ei tulisi olla tällaista valtaa.

Jään seuraamaan tilannetta.
Ay-liike on yhtälailla hallitusneuvotteluiden osapuoli kuin muutkin etujärjestöt säätytalolla. Hallitus ja eduskunta on yksi osa suomalaista työelämän kolmikantaa, jossa jokaisen osapuolen liikkeet vaikuttavat muihin. Siksi on ihan ymmärrettävää, että nyt kun työnantajapuolella on "oma mies" vetämässä neuvotteluita, ulkokaarella oleva työntekijäpuoli pitää ääntä porstuasta käsin.
 

Sonny Burnett

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Yhtälailla elinkeinoelämä vaikuttaa neuvotteluihin kuin ay. Tyyliin: *jos ette tee niin kuin me haluamme niin lyömme hanskat naulaan"

*rautalankaa&sarkasmia
 

Kauko Viisas

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ay-liike on yhtälailla hallitusneuvotteluiden osapuoli kuin muutkin etujärjestöt säätytalolla. Hallitus ja eduskunta on yksi osa suomalaista työelämän kolmikantaa, jossa jokaisen osapuolen liikkeet vaikuttavat muihin. Siksi on ihan ymmärrettävää, että nyt kun työnantajapuolella on "oma mies" vetämässä neuvotteluita, ulkokaarella oleva työntekijäpuoli pitää ääntä porstuasta käsin.
Etujärjestöt eivät ole hallitusneuvotteluiden osapuolia, vaikka niin antavatkin ehkä ymmärtää. Hallitusneuvotteluiden osapuolia ovat edelleenkin puolueet, jotka on kutsuttu hallitusneuvotteluihin.

Hallitusneuvotteluissa kuullaan asiantuntijoita, etujärjestöjä, ministeriöitä - mitä kulloinkin, mutta he eivät neuvottele mistään, vaan kertovat näkemyksiään ja pyrkivät lobbaamaan asiaansa, mutta eivät ole osapuolia neuvotteluissa.

Ay-liike tai työnantajat eivät ole neuvotteluosapuolia vaan lobbareita, pyrkivät vaikuttamaan neuvottelutulokseen, mutta neuvottelut käydään lopulta puolueiden kesken.
 

Analyzer

Jäsen
Pakko kyllä sanoa, että Marinin hallitus teki kyllä seuraajalleen niin sanotusti todella vittumaiset.

Ihan vain muutamia mainitakseni:

- Hoitajamitoitus. Itse eivät sitä noudattaneet vaan säätivät lain siten, että 1.4.2023 mitoitus on 0,65 ja 1.12.2023 mitoitus on 0,7. Tiesivät, että työvoimaa ja rahaa tähän ei ole, mutta pakottavat seuraavan hallituksen joko ratkaisemaan tämän tai sitten perääntymään. Ja siellä oppositiossa sitten Kiuruilla ja Marineilla suu käy, kuinka hallitus ei huolehdi kunniakansalaisistaan.

- Täysin raakile sote, joka täytyy käytännössä rakentaa ihan kokonaan uudestaan. Valtava rahoitusvaje. Terveydenhuollon taso tulee väkisinkin tippumaan ja oppositio sitten valittaa, kuinka he loivat hienon sotemallin joka pilattiin.

- Jakeluvelvoite. Maailman kunnianhimoisin ilmastohallitus itse pakitti jakeluvelvoitetasosta 13,5%-tasolle, mutta säätivät, että vuonna 2024 nämä - 23 vuoden menetetyt tasot ns kiritään kiinni. Eli siirrettiin se ikävä kustannusloikka seuraavalle hallitukselle. Jos tuleva hallitus ei pidä siitä kiinni, niin taas oppositio huutaa kuinka ilmastonmuutoksesta ei välitetä ja Suomen maine maailmalla romuttuu.

Toihan on ihan kusipäistä toimintaa suorastaan.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Ihan en menisi yleistämään mutta tätä olen kyllä kuullut monelta eri alalta että luottamushenkilöt eivät ole syystä tai toisesta tuottavimpien/ahkerimpien työntekijöiden joukossa. Syytä tuohon voi vain pohtia.
Olisiko niinkuin naapurissa: kun mitään oikeaa vihollista ei ole, sellainen pitää keksiä itse olemassaolonsa oikeutukseksi?

Raskasta hommaa sellainen mielikuvituspaini.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Pakko kyllä sanoa, että Marinin hallitus teki kyllä seuraajalleen niin sanotusti todella vittumaiset.

Ihan vain muutamia mainitakseni:

- Hoitajamitoitus. Itse eivät sitä noudattaneet vaan säätivät lain siten, että 1.4.2023 mitoitus on 0,65 ja 1.12.2023 mitoitus on 0,7. Tiesivät, että työvoimaa ja rahaa tähän ei ole, mutta pakottavat seuraavan hallituksen joko ratkaisemaan tämän tai sitten perääntymään. Ja siellä oppositiossa sitten Kiuruilla ja Marineilla suu käy, kuinka hallitus ei huolehdi kunniakansalaisistaan.

- Täysin raakile sote, joka täytyy käytännössä rakentaa ihan kokonaan uudestaan. Valtava rahoitusvaje. Terveydenhuollon taso tulee väkisinkin tippumaan ja oppositio sitten valittaa, kuinka he loivat hienon sotemallin joka pilattiin.

- Jakeluvelvoite. Maailman kunnianhimoisin ilmastohallitus itse pakitti jakeluvelvoitetasosta 13,5%-tasolle, mutta säätivät, että vuonna 2024 nämä - 23 vuoden menetetyt tasot ns kiritään kiinni. Eli siirrettiin se ikävä kustannusloikka seuraavalle hallitukselle. Jos tuleva hallitus ei pidä siitä kiinni, niin taas oppositio huutaa kuinka ilmastonmuutoksesta ei välitetä ja Suomen maine maailmalla romuttuu.

Toihan on ihan kusipäistä toimintaa suorastaan.
Unohdit vielä muut ”väliaikaisiksi koronaelvytyksiksi” tarkoitetut tukien nostot, jotka sitten jätettiinkin pysyviksi menoiksi seuraavan hallituksen leikattavaksi.
 

El Gordo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Pakko kyllä sanoa, että Marinin hallitus teki kyllä seuraajalleen niin sanotusti todella vittumaiset.

Ihan vain muutamia mainitakseni:

- Hoitajamitoitus. Itse eivät sitä noudattaneet vaan säätivät lain siten, että 1.4.2023 mitoitus on 0,65 ja 1.12.2023 mitoitus on 0,7. Tiesivät, että työvoimaa ja rahaa tähän ei ole, mutta pakottavat seuraavan hallituksen joko ratkaisemaan tämän tai sitten perääntymään. Ja siellä oppositiossa sitten Kiuruilla ja Marineilla suu käy, kuinka hallitus ei huolehdi kunniakansalaisistaan.

- Täysin raakile sote, joka täytyy käytännössä rakentaa ihan kokonaan uudestaan. Valtava rahoitusvaje. Terveydenhuollon taso tulee väkisinkin tippumaan ja oppositio sitten valittaa, kuinka he loivat hienon sotemallin joka pilattiin.

- Jakeluvelvoite. Maailman kunnianhimoisin ilmastohallitus itse pakitti jakeluvelvoitetasosta 13,5%-tasolle, mutta säätivät, että vuonna 2024 nämä - 23 vuoden menetetyt tasot ns kiritään kiinni. Eli siirrettiin se ikävä kustannusloikka seuraavalle hallitukselle. Jos tuleva hallitus ei pidä siitä kiinni, niin taas oppositio huutaa kuinka ilmastonmuutoksesta ei välitetä ja Suomen maine maailmalla romuttuu.

Toihan on ihan kusipäistä toimintaa suorastaan.
Well played siis toisin sanoen. Aina pitää politiikassa katsoa myös oman hallituskauden yli ja mahdollisesti seuraavaan oppositiokauteen.
 

Analyzer

Jäsen
Well played siis toisin sanoen. Aina pitää politiikassa katsoa myös oman hallituskauden yli ja mahdollisesti seuraavaan oppositiokauteen.

Näinkin voi sanoa. Toki voisi sanoa, että kai demareidenkin äänestäjäkunnasta joku olisi voinut ilahtua jos hoitajamitoitus olisi oikeasti toteutettu. Tai vihreistä olisi saatettu arvostaa, jos ilmastokunnianhimo olisi ollut sitä muutenkin kuin paperilla. Toki twitter pösilöille riittää vain kauniit ja ylevät tavoitteet hallitusohjelmassa. Toteutus ei ole niin justiinsa.

Asia on myös niin, että jos kaikki pelaisivat samalla pelikirjalla kuin Rinteen-Marinin hallitus, niin hyvinvointivaltio olisi jo meren pohjassa. Toki jäävuorta päin mennään edelleenkin hyvää vauhtia.
 

Byvajet

Jäsen
Edellistä hallitusta voi tietenkin syytellä jo valmiiksi mahdollisesta epäonnistumisesta, mutta todellinen ongelma ei ole edellinen hallitus vaan suhteessa maksajien määrään valtaviksi nousseet vanhuuden kulut. Muu Suomen kulukehitys on pysynyt aisoissa, mutta vanhuuden kulut eivät.

Kun vanhuksia ei oikein voi jättää kokonaan hoitamattakaan eikä ihmisiä yleensä, niin siihen sopii huonosti oikeistolainen politiikka, joka ajaa veronalennuksia ja kulujen leikkauksia.

Kun kulut on juustohöylätty jo aikaisemmin äärimmilleen, mikä aiheuttaa yhteiskunnan perusrakenteiden rappioitumista ja pitemmällä aikavälillä kasvavia lisäkuluja oireilevien, kilpailukyvyttömien ja syrjäytyvien ihmisten muodossa, niin tähän todellisuuteen on vaikea sovittaa oikeistolaista politiikkaa. Tähän kokonaisuuteen sopii huonosti myös ulkomaalaisten halpatyöläisten haaliminen, koska he eivät välttämättä kata edes omia kulujaan, saati sitten työttömiksi jäävien kanssasisartensa kuluja.

Kun tosiasiat sotivat ideologiaa vastaan, syntyy näkemyksiä, joissa yritetään vyöryttää vastuu aikaisemmalle hallitukselle.

Velkaantuvia hallituksia, joissa kokoomus on ollut mukana, on ollut vino pino. Kehitys ei ole alkanut yhtäkkiä. Siihen vain reagoidaan vasta nyt. Hallituksen keinot ilman veronkorotuksia ovat kuitenkin vähissä, jos ihmiset tahdotaan hoitaa, koska siellä ne ylimääräiset kulut ovat.

Vanhuuskulujen käppyrä kulkee korkealla katossa. Siihen verrattuna esimerkiksi työttömyyden kulut ovat lähellä lattiaa.
 

mike owen

Jäsen
Suosikkijoukkue
tepsi, hjk ja kiisto
Well played siis toisin sanoen. Aina pitää politiikassa katsoa myös oman hallituskauden yli ja mahdollisesti seuraavaan oppositiokauteen.
Juuri näin. Tärkeintä olisi, jos täällä osattaisiin tehdä hallitusohjelma 5 - 10 vuoden tähtäimellä. Kaikkia mahdollisia ongelmia ei voida ja pystytä ratkaisemaan pikimmiten vaan siihen vaaditaan useimmiten useampi
hallituskausi kuten esimerkiksi ilmastokriisi, väestön ikärakenne, sotealan kriisi ja väyläverkoston huono kunto.
 

erku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Unohdit vielä muut ”väliaikaisiksi koronaelvytyksiksi” tarkoitetut tukien nostot, jotka sitten jätettiinkin pysyviksi menoiksi seuraavan hallituksen leikattavaksi.
Eikös tämä ole maan tapa? Vanhasen porvarihallitus finanssikriisin yhteydessä elvytti taloutta muun muassa poistamalla työnantajien Kela-maksun, keventämällä ansiotuloverotusta ja alentamalla ruuan arvonlisäveroa. Mikään näistä ei jäänyt väliaikaiseksi ja demari Urpilainen sai seuraavana valtiovarainministerinä melkoisen alijäämän harteilleen.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Edellistä hallitusta voi tietenkin syytellä jo valmiiksi mahdollisesta epäonnistumisesta, mutta todellinen ongelma ei ole edellinen hallitus vaan suhteessa maksajien määrään valtaviksi nousseet vanhuuden kulut. Muu Suomen kulukehitys on pysynyt aisoissa, mutta vanhuuden kulut eivät.

Niin, ei kai tämä sentään yllätyksenä marinisteille tullut? Surkea sote päälle alirahoitteisena ja terveydenhuollon kriisi uusiin sfääreihin?

Orpon hallitusta en kyllä kadehdi. Rakenteellisen vajeen pienentäminen samaan aikaan kun soteen on lapioitava rahaa edellishallituksen ratkaisujen jäljiltä aiempaa enemmän, on erittäin vaativa yhtälö.
 

Freya

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat, TPS & M.Koivu
Rakenteellisen vajeen pienentäminen samaan aikaan kun soteen on lapioitava rahaa edellishallituksien ratkaisujen jäljiltä aiempaa enemmän, on erittäin vaativa yhtälö.
Korjaisin tämän verran ( boldaus oma).

Sote ja vaka on kummatkin surullisia esimerkkejä siitä, kun monta hallitusta putkeen vetää ne äärimmilleen päin persettä. No eihän nämä toki kaikille yllätyksenä tule, mutta monille tuntui tulevan että jollain ratkaisuilla on myös seurauksia, eivätkä välttämättä ole niin positiivisia.
 

hooceebruins

Jäsen
Suosikkijoukkue
Boston Bruins, Janette Lepistö
Pitkään ovat orponistit ja sysimustanistit neuvotelleet. Mediaan on tihkunut sinänsä hölmöjäkin kyselyitä ministeriöihin, vaan eiköhän siellä valmistakin ole jo monessa pöydässä.
 

Karhunkulta

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Skellefteå AIK
Pitkään ovat orponistit ja sysimustanistit neuvotelleet. Mediaan on tihkunut sinänsä hölmöjäkin kyselyitä ministeriöihin, vaan eiköhän siellä valmistakin ole jo monessa pöydässä.
Tätä meinasinkin kysyä, että koska se seuraava jallitus (ei typo) on pystyssä? Mielikuva on, että joka päivä jo monen viikon ajan on saanut lukea iltaroskien sivuilta, kuinka on niin kauhian isoja kysymyksiä vielä auki, mutta ihan just tiedotetaan että ne on ratkaistu.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Korjaisin tämän verran ( boldaus oma).

Sote ja vaka on kummatkin surullisia esimerkkejä siitä, kun monta hallitusta putkeen vetää ne äärimmilleen päin persettä. No eihän nämä toki kaikille yllätyksenä tule, mutta monille tuntui tulevan että jollain ratkaisuilla on myös seurauksia, eivätkä välttämättä ole niin positiivisia.

Korjaus on aivan paikallaan. Kokonaisuudessa kyse on useampien hallitusten epäonnistumisesta. Päätöksen teki kuitenkin Marinin hallitus ja vielä niin typerästi, että jätti yksityisen sektorin ilman yhteissopimusta perustamisvaiheessa. Seuraus: nyt yksityinen palveluntarjoaja voi velottaa 3-6 enemmän, jotta saadaan pikkukunnan mummoille ja papoille perustuslainmukainen hoito.
 

BigRedCat

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Well played siis toisin sanoen. Aina pitää politiikassa katsoa myös oman hallituskauden yli ja mahdollisesti seuraavaan oppositiokauteen.

Sen varalta, ettei kyseessä ole sarkasmi, tämä on mielenkiintoinen tapa katsoa politiikkaa. Käytännössä siis myönnetään suoraan, ettei olennaista ole tehdä ilmastotoimia tai toimia kansalaisten hyvinvoinnin lisäämiseksi, vaan tuottaa savuverhoa, laskea vaalitappion (hallituspohja) varaan ja asettaa tuleva hallitus mahdollisimman kusiseen paikkaan. Sitä on sitten rapistuvassa hyvinvointivaltiossa mukavaa demariäänestäjien voimaantua, kuinka nerokkaasti pelattiin oman hallituskauden yli kun kansaa vituttaa kuinka "köyhiltä viedään leivätkin suusta ja rikkaat vaan rikastuu!!!".

Toki tässä implisiittisesti todetaan myös, että jos vaalit olisikin voitettu, olisi kyseessä ollut katastrofaalisen huonosti pelattu skenaario kun se lusikoitava liete olisikin ollut omalla lautasella.

Vain oppositioon jäämisen kautta potentiaalisesti vain oman oppositioräksyttämisen kannalta hyväksi osoittautuvan toiminnan kiteyttäminen ilmaisulla "well played" vaatii siis melkoista mentaaliakrobatiaa.
 

BigRedCat

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Eikös tämä ole maan tapa? Vanhasen porvarihallitus finanssikriisin yhteydessä elvytti taloutta muun muassa poistamalla työnantajien Kela-maksun, keventämällä ansiotuloverotusta ja alentamalla ruuan arvonlisäveroa. Mikään näistä ei jäänyt väliaikaiseksi ja demari Urpilainen sai seuraavana valtiovarainministerinä melkoisen alijäämän harteilleen.

Väliaikaisella on tosiaan taipumus jäädä pysyväksi puolin ja toisin. Tämän esimerkin arvoa kuitenkin hieman vähentää se, että 2009 finanssikriisi aiheutti Suomen talouden supistumisen yli kahdeksalla prosentilla (huom. tämä on enemmän kuin 1991). Marinin hallituksen vaikein talousvuosi oli 2020 jolloin talous supistui noin kaksi prosenttia...
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Oma kokemukseni on, että liitoista on työntekijälle eniten hyötyä kun tulee erimielisyyttä työnantajan kanssa. Liiton jäsenellä on apunaan paikallisia ja keskusjärjestön luottamusmiehiä sekä liiton oikeusturvavakuutus. Jos joutuu asioita oikeudessa ajamaan, niin ei ole riskiä kuluista. Jos ei kuulu liittoon on yksin, ja oikeuskulut kaatuvat pahimmillaan omaan niskaan.

Meillä on n. 1400 työntekijää monella paikkakunnalla. Koko ajan on joku erimielisyysmenettely menossa. Yleensä palkkaukseen liittyvä. Olisi surkeaa joutua yksin asioitansa ajamaan.
Oma kokemukseni on, ettei epäluottamuksen vallitessa kannattaa vaihtaa lokaatioita eikä jäädä yrittämään selviytyä.
 

Stonewall

Jäsen
Suosikkijoukkue
RoKi, Liverpool
Oma kokemukseni on, ettei epäluottamuksen vallitessa kannattaa vaihtaa lokaatioita eikä jäädä yrittämään selviytyä.
Tässä on varmaan merkitystä minkä kokoinen organisaatio on ja mistä on kysymys. Meillä on ollut paljon fuusiota ja palkkojen yhteensovittaminen on ollut vaikeaa, koska aina niissä on jotain eroja. Osa on mennyt yhteisymmärryksessä, osa ei.
Varmaan monesti työntekijän on helpompaa nostaa kytkintä, varsinkin jos ei ole vahvaa ammattiliittoa apuna. Jos joutuu riitelemään, niin on helpompaa kun joku muu edustaa. Silloin asiat riitelevät ja töitä pystytään jatkamaan ratkaisun jälkeen. Yleensä lähin pomo ei ole osallinen, joten siitäkään ei tule ongemia.

Toki jos työnantaja voittaisi, niin saattaisihan se maisema vaihtua, mutta yleensä työnantaja ei ole voittanut.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Tila
Viestiketju on suljettu.
Ylös