Uusi hallitus?

  • 408 964
  • 4 597

Uusi hallitus?

  • Kokoomus(pääministeri)/persut

    Ääniä: 290 60,0%
  • Kokoomus(pääministeri)/demarit

    Ääniä: 130 26,9%
  • Persut (pääministeri)/kokoomus

    Ääniä: 40 8,3%
  • Demarit(pääministeri)/kokoomus

    Ääniä: 12 2,5%
  • Joku muu, mikä?

    Ääniä: 11 2,3%

  • Äänestäjiä
    483
Tila
Viestiketju on suljettu.

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Tämä ay-liikkeiden jäsenmaksujen vähennyskysymys on aivan naurettava. Mun mielestäni on ihan ok, jos joku haluaa kuulua liittoon, mutta miksi valtion, siis esimerkiksi minun pitää sitä tukea? Liittojen jäsenet saavat myös kaikenlaisia rahan arvoisia etuja kumppaneilta, joten jäsenet hyötyvät siinäkin.

Tällaiset jäsenmaksuasiat eivät kuulu valtiolle, varsinkaan, kun ylimääräistä rahaa ei ole yhtään. Helppo leikkauskohde, koska ei ole kenellekään mikään välttämättömyys.

KD:n aborttihuutelut oli taas sitä itseään. Lähinnä kai tarkoitus oli muistuttaa, että hekin ovat siellä ja heilläkin on valtaa. Pieleen meni tämäkin, taas kerran.

Työmarkkinajärjestöistä on tuloverolaissa poikkeus, mutta ne eivät suinkaan ole ainoita järjestöjä, joiden jäsenmaksuja on voinut verotuksessa vähentää (jopa mm. rotarijärjestön jäsenmaksu on katsottu oikeustapauksessa tulonhankkimiskuluksi).

Pelkkä TVL muuttaminen ei johtaisi sellaisenaan mihinkään, eikä kyseessä ole ”helppo leikkauskohde”, kun järjestöjen toimiala perustuu myös kv-sopimuksiin. Mahdollinen leikkauskohde toki, mutta aiheuttaisi sellaisen haloon, että tuskin kannattaa sata-nolla-ratkaisuna tehdä. Yksi osa ongelmaa ovat myös työttömyyskassamaksut, joiden verokohtelu on samankaltainen. Rajaaminen sen sijaan olisi järkevää - erityisesti prosenttipohjaisen jäsenmaksun liitoissa jotkut maksavat hyvinkin korkeita, enkä oikein näe että valtion on tarpeen sentään tuhannen euron jäsenmaksusta kuitata puolta verotuloina.

Ruotsissahan vähennykseen aikanaan tehdyt muutokset johtivat duunariliittojen osalta siihen, että akuutisti jäseniä lähti, jäsenmäärät laskivat, mutta lähtivät aika pian uuteen nousuun. Koulutetumpien liitoissa muutosta ei tapahtunut juuri lainkaan. Sen sijaan työttömyyskassoista erosi valtavasti porukkaa, mikä ehkä kuvaa sitä, etteivät ihmiset massana osaa ajatella tilannettaan noin kuukautta pidemmälle.

Helppoustematiikassa olisi järkevämpää ja helpompaa - teknisesti etenkin - laittaa yleishyödyllisten yhteisöjen sijoitustuotot verolle. Ei välttämättä yritysverotuksen keinoin, koska vähennysmahdollisuus on rajallisempaa, mutta jollain omalla simppelillä veromallilla. Sieltä olisi verotuottoa saatavissa aivan eri tapaan.

Jäsenmaksuasian suhteen kannattaa muistaa, että se miksi siitä tällä viikolla on valtavasti keskusteltu johtuu Hesarin jutusta, joka ei itse asiaa tuo sen lähemmäksi tai kauemmaksi, vaan teema on ollut VM:n hallitusneuvottelupohjissa jo ainakin kaksi edellistä hallituksenmuodostuskierrosta, samoin kokoomuksen puoluekokouspäätöksenä sen 15 vuotta, jollei pidempäänkin. HS:n tutkivan toimittajan tarkoitus lienee lähinnä ollut näpäyttää valtiovarainministeriötä, joka kirjoitti oikean johtopäätöksen yritysten rahoittamien työnantajajärjestöjen osalta, mutta ei perustellut sitä mitenkään muistiossa. Se oli ihan vain yksiselitteisesti tyhmää, kun perusteet ovat olemassa.
 

Noppa10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Helppoustematiikassa olisi järkevämpää ja helpompaa - teknisesti etenkin - laittaa yleishyödyllisten yhteisöjen sijoitustuotot verolle. Ei välttämättä yritysverotuksen keinoin, koska vähennysmahdollisuus on rajallisempaa, mutta jollain omalla simppelillä veromallilla. Sieltä olisi verotuottoa saatavissa aivan eri tapaan.

Tässähän tämä aika hyvin kiteytettynä. Yleishyödylliset yhteisöt on ihan jees, ja varmasti tarpeellisiakin, mutta jos niillä tehdään ihan taloudellista tulosta (vrt. ammattiliitot ja esim. kirkko), voisi sitä tosiaan ihan hyvin verottaa siinä missä paikallista parturikampaamoakin.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Onko ay-liikkeen jäsenmaksut vähennetty verotuksessa automaattisesti?
Olen koko työurani ajan ollut ay:n jäsen ja maksanut siitä n. 1%/kk, mutta en ole ikinä tietoisesti liittänyt veroilmoituksen vähennyksiin jäsenmaksuja. Ehkä ne on veroilmoituksessa valmiina?
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Onko ay-liikkeen jäsenmaksut vähennetty verotuksessa automaattisesti?
Olen koko työurani ajan ollut ay:n jäsen ja maksanut siitä n. 1%/kk, mutta en ole ikinä tietoisesti liittänyt veroilmoituksen vähennyksiin jäsenmaksuja. Ehkä ne on veroilmoituksessa valmiina?

Useimmiten menevät kai automaattiajoina kummankin pöydän puolen järjestöiltä henkilö- ja yritysverotukseen. Näin olen ymmärtänyt olleen jo aika kauan.
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mun puolesta kaikkien ay-maksujen ja järjestöjen*) verovähennysoikeus voidaan poistaa. Oliko A:ssa eilen, kun vertailtiin poiston hintoja työntekijöille? Terveydenhoidon ammattilaisille se vähennys merkitsi jotain 120+€:n kulua vuodessa. Siis n. 10€/kk. Ja nyt puhutaan pienipalkkaisista työntekijöistä, joillain muilla aloilla se vähennys oli enemmän, jopa 300+€/v. Mutta palkatkin siis korkeampia. Ei mielestäni täysin kohtuuton summa. Jos perse ei kestä, voi erota liitosta. Aika moni ei kuulu liittoon ja ovat hyviä työntekijöitä. Maailma muuttuu ja liitoille on ollut erilainen tilaus joskus ennen. Olen ollut alalla, millä ei ole TESiä tai lomarahoja ja hyvin pärjättiin. Työnantaja oli hyvin tarkka rahoistaan, mutta piti silti työntekijöistä hyvää huolta. Työsuhteet olivat pääsääntöisesti pitkiä. Johtamiskysymys.

Edit: lisätty *)
 
Viimeksi muokattu:

Kauko Viisas

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tämä ei ole rakentava viesti, mutta kuten Fodora tai jotain mainostaa, koska mä voin.

Hauskaa seurattavaa kun vasemmisto samalla kipuilee tappionsa kanssa, kuulema kestää liian kauan, valittaa ettei saa tietää mistä neuvotellaan ja samalla kertoo ettei hallitusneuvottelijat noin voi tehdä. Tietää vai ei - siinäpä kysymys eli näkemättä paskaa.

Jään itse seuraamaan mitä tästä syntyy ja millä aikataululla. Ei se edellistä huonompi ole. Ei voi olla.
 

RexHex

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL
Minun mielestäni sopiva kompromissi noihin ay-maksujen verovähennyskelpoisuuksiin voisi olla, että jäsenmaksut ovat vähennyskelpoisia verotuksessa, mutta työntekijä tilittää itse jäsenmaksunsa, eikä sotke työnantajaa tähän mukaan.
 

lihaani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Kuulemma Kokoomus harkitsisi AY-jäsenmaksujen verottamista, mutta jättäisi työnantajien jäsenmaksut rauhaan.
Logiikka?
 

Boogey

Jäsen
Suosikkijoukkue
Voittamisen kulttuuri
Kuulemma Kokoomus harkitsisi AY-jäsenmaksujen verottamista, mutta jättäisi työnantajien jäsenmaksut rauhaan.
Logiikka?

Logiikka tottakai on saada aikaan sama kuin Ruotsissa ja vähentää liittojen jäsenmäärää ja sitä kautta valtaa.

Tämä + paikallisen sopimisen salliminen alle yleissitovuuden + haluttomuus nostaa tulorajoja työperäisessä maahanmuutossa kaikki tähtää matalapalkka sektorin kasvattamiseen ja välillisesti yritysten kasvaviin voittoihin ja sitä kautta sijoittajien asian ajamiseen.

Yllättyneitä olivat? Ehkä persut, ihmetyttää jos tähän lähtevät mukaan.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Minä vastustan AY-mafiaa sydämeni pohjasta, mutta tuossa ylläolevassa kommentissani lähinnä mietinkin nykyisen taloustilanteen kannalta asiaa. Noilta ammattiliitoilta (ja muilta etujärjestöiltä) saisi tuolla kaavalla jokusen sata miljoonaa verotuloja, ja taas vastaavasti se pieni yksittäinen kansalainen saisi helpotusta talouteensa edes jonkun verran tuleviin leikkauksiin viitaten.

Jos meillä taloustilanne antaisi myöden, olisinkin 100-prosenttisesti samaa mieltä kanssasi. Uskon kuitenkin, että varsinkin matalapalkka-aloilla työskentelevät tulevat olemaan lähivuosina todella persaukisia, joten kaikki eurot heille on tarpeen.
Minä olen matalapalkkakuntaduunari. Luopusin YTK:n jäsenmaksun verovähennysoikeudesta ilman mitään tuskan parahduksia, jos sama koskisi kaikkia.

Itseasiassa nämä ovat turhaakin turhempia instituutioita, koska me kaikki olemme jo Kelan jäseniä. On erittäin kummallista "tasa-arvon mallimaassa" että työttömyysturvajärjestely on eriarvoistettu jäsenyyksien perusteella.
 

Stonewall

Jäsen
Suosikkijoukkue
RoKi, Liverpool
Minä olen matalapalkkakuntaduunari. Luopusin YTK:n jäsenmaksun verovähennysoikeudesta ilman mitään tuskan parahduksia, jos sama koskisi kaikkia.

Itseasiassa nämä ovat turhaakin turhempia instituutioita, koska me kaikki olemme jo Kelan jäseniä. On erittäin kummallista "tasa-arvon mallimaassa" että työttömyysturvajärjestely on eriarvoistettu jäsenyyksien perusteella.
Oma kokemukseni on, että liitoista on työntekijälle eniten hyötyä kun tulee erimielisyyttä työnantajan kanssa. Liiton jäsenellä on apunaan paikallisia ja keskusjärjestön luottamusmiehiä sekä liiton oikeusturvavakuutus. Jos joutuu asioita oikeudessa ajamaan, niin ei ole riskiä kuluista. Jos ei kuulu liittoon on yksin, ja oikeuskulut kaatuvat pahimmillaan omaan niskaan.

Meillä on n. 1400 työntekijää monella paikkakunnalla. Koko ajan on joku erimielisyysmenettely menossa. Yleensä palkkaukseen liittyvä. Olisi surkeaa joutua yksin asioitansa ajamaan.
 

Hagi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Miten kauan hallitusneuvottelut ovat yleensä kestäneet? Ollaanko jo lähellä ennätystä? Tuntuu kovin hidasta touhua olevan, kohtahan on jo Juhannus.
 

hooceebruins

Jäsen
Suosikkijoukkue
Boston Bruins, Janette Lepistö
Onko hallitusohjelmaan jo kirjattu, että Vihreä Menninkäinen on nykyään Puhdas Menninkäinen?

En ihan heti keksi lapsellisempaa touhua, jos vakiintunutta termiä "vihreä siirtymä" yritetään alkaa muuttamaan hallitusohjelman kautta "puhtaaksi siirtymäksi".
 

aalto

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, änärin suomalaiset
Miten kauan hallitusneuvottelut ovat yleensä kestäneet? Ollaanko jo lähellä ennätystä? Tuntuu kovin hidasta touhua olevan, kohtahan on jo Juhannus.
Katainen taitaa pitää tässä ennätystä ja Orpo yrittää nyt tosissaan jahdata sitä. Eli yleensä tässä vaiheessa on jo valmista ja olisko nyt toistaiseksi toiseksi pisimmät neuvottelut menossa.

Tähän kevennyksenä tilanne on varmaan se, että Petteri ja Riikka on vaan päättänyt ottaa ilon irti tilanteesta, juovat kahvia ja syövät munkkeja valtion piikkiin ja laittavat joka aamu Marinille viestin että "Sanna ei kotiudu koskaan, lol"
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: vsmo

aalto

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, änärin suomalaiset
Onko hallitusohjelmaan jo kirjattu, että Vihreä Menninkäinen on nykyään Puhdas Menninkäinen?

En ihan heti keksi lapsellisempaa touhua, jos vakiintunutta termiä "vihreä siirtymä" yritetään alkaa muuttamaan hallitusohjelman kautta "puhtaaksi siirtymäksi".
Jotenkin tästä tulee sellainen sininen tulevaisuus mieleen. Sekin oli tosi hyvin brändätty ja loppuun mietitty hommeli.
 

heketsu88

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dallas Stars Kärpät Joensuun Kiekkopojat ManU
Miten kauan hallitusneuvottelut ovat yleensä kestäneet? Ollaanko jo lähellä ennätystä? Tuntuu kovin hidasta touhua olevan, kohtahan on jo Juhannus.
7.6 menisi rikki tuo Kataisen hallitusneuvottelujen kesto. Vuoden 1951 Kekkosen hallitusneuvottelujen kesto 79 päivää on ennätys, mutta silloin oli erilainen käytäntö hallituksen muodostamiseen.
 

Zolomy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerrotaan lähiviikkoina
Onko hallitusohjelmaan jo kirjattu, että Vihreä Menninkäinen on nykyään Puhdas Menninkäinen?

En ihan heti keksi lapsellisempaa touhua, jos vakiintunutta termiä "vihreä siirtymä" yritetään alkaa muuttamaan hallitusohjelman kautta "puhtaaksi siirtymäksi".

Pystyisiköhän Vihreät houkuttelemaan persuäänestäjiä muuttamalla nimekseen (rotu)Puhtaat?
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
7.6 menisi rikki tuo Kataisen hallitusneuvottelujen kesto. Vuoden 1951 Kekkosen hallitusneuvottelujen kesto 79 päivää on ennätys, mutta silloin oli erilainen käytäntö hallituksen muodostamiseen.

Käytännössä varmuudella mennään tuon yli. Vaikka sopu syntyisi tämän viikonlopun aikana, päätöksenteko ottaa muutaman päivän.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Minä olen matalapalkkakuntaduunari. Luopusin YTK:n jäsenmaksun verovähennysoikeudesta ilman mitään tuskan parahduksia, jos sama koskisi kaikkia.

Itseasiassa nämä ovat turhaakin turhempia instituutioita, koska me kaikki olemme jo Kelan jäseniä. On erittäin kummallista "tasa-arvon mallimaassa" että työttömyysturvajärjestely on eriarvoistettu jäsenyyksien perusteella.

Toivottavasti näistä päästään eroon tällä hallituskaudella. Tasa-arvonkin vuoksi. Ei se niin mene, että mm. ansiosidonnainen ei koske kaikkia ehdot täyttäviä vain siksi, että ay-liike ja sen lähipiiri eivät sitä halua vaan haluavat pitää kassajäsenyyden ehtona ja pakollisena. Taustalla on sen vaikutus ay-liikkeen jäsenyyteen.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Taisi kuitenkin olla niin, että esitys työnantajien verovähennysoikeuden jättämisestä muutoksen ulkopuolelle tuli valtiovarainministeriöltä, eikä kokoomukselta.

Tai oikeammin he vastasivat sellaiseen kysymykseen, joka ministeriölle hallitusohjelmaneuvotteluista esitettiin. Toki asia oli VM:n pohjapaperissa jo ennen vaaleja, mutta välttämättä kukaan ei ole "esittänyt" tässä lopulta mitään.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Kuulemma Kokoomus harkitsisi AY-jäsenmaksujen verottamista, mutta jättäisi työnantajien jäsenmaksut rauhaan.
Logiikka?

Ei Kokoomus tätä harkitse. Valtiovarainministeriö teki esityksensä, joka pohjautuu erilaiseen tilanteeseen. Entisenä työnantajan edustajana muistelin, että työnantajien kuuluminen liittoon mahdollistaa valtakunnallisen työehtosopimustoiminnan piiriin kuulumisen. Muussa tapauksessa ei mahdollista. Tämä on ehkä syy, miksi työnantajan vähennykset jatkossakin säilyisivät. Mutta en tästä varma ollut silloin enkä ole vieläkään.

Sinänsä vähennykset voisi poistaa molemmilta tahoilta.
 

Jeffrey

Jäsen
Meillä on n. 1400 työntekijää monella paikkakunnalla. Koko ajan on joku erimielisyysmenettely menossa. Yleensä palkkaukseen liittyvä. Olisi surkeaa joutua yksin asioitansa ajamaan.

Sivuhuomiona, useimpiin kotivakuutuksiin kuuluu oikeusturvavakuutus. 2018 teetetyn vakuutustutkimuksen mukaan 93% suomalaisista kuuluu kotivakuutuksen piiriin. Joo varmasti ammattiliitto tuo siltikin lisäapua tällaiseen tilanteeseen ja vakuutusehdotkin lienee eri, mutta varsinaisesti me emme ammattiliittoa tähän tarvitse vaan meillä on jo olemassa oleva ratkaisu ja muutos vaatisi ainoastaan soittoa eri paikkaan jos eripuraa syntyy.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Tila
Viestiketju on suljettu.
Ylös