Lihavoin myös olennaisimman. Jakeluvelvoitetta laskettiin ulkomuistista n. vuosi sitten kun raakaöljyn hinta huiteli , tällöin sen kompensointi edes jollakin tavalla oli välttämätöntä. Nyt hinta on, jos ei normalisoitunut niin kuitenkin reippaasti alemmalla tasolla kuin vuosi sitten, joten jakeluvelvoitetta voisi sen puolesta nostaa. Ylimääräiselle kompensaatiolle ei tätä kautta ole enää vastaavaa tarvetta eli tilanne ei siis todellakaan ole tässä suhteessa sama kuin jakeluvelvoitetta laskiessa.
Totta. Bloombergin mukaan GS:n ennustuksissa lasku päättyy ja hinta kiipeää uudelleen yli 100 dollarin tynnyriltä. Saman lähteen mukaan öljymarkkinoilla voi syntyä vakavia toimitusongelmia ensi vuonna, kun varalla oleva tuotantokapasiteetti loppuu.
Omasta näkökulmastani aina löytyy perusteita sille, miksi mm. jakeluvelvoitetta ei voida nostaa 13.5 prosentista (päättymässä) 18 prosentin kautta 28 prosenttiin ja siitä muistaakseni 34 prosenttiin. Purra/Marin/Orpo kuka vaan voi sanoa, että nyt ei ole aika kurittaa veronmaksajaa ja luettelee sitten 10 kovaa syytä alkaen ihmisten suhteellisesta köyhtymisestä.
Kuitenkin taustalla on lähes 100 % vaikuttajana puoluejohtajan oma kannatus ja puolueen kannatus, jotka estävät juuri ne vaadittavat konkreettiset toimet. Punavihreiden taival olisi minusta ollut tässä oikeistokonservatiiveja helpompi, koska tällä puolella ei ole samanlaista näkemystä Suomen toimien tarpeellisuudesta kun osa muista maista peruuttelee ainakin tilapäisesti.
Pitäisin ihmeenä, jos Purra tai KD suostuu 28 prosenttiin. Epäilen myös RKP:n kantaa tässä. Pohjanmaan tarhat tarvitsevat polttoaineita lähes kaikessa. Kokoomuksen osalta olen luulossa, että tuo voisi jopa mennä läpi (joku 30-50 %), mutta hallituskysymystä siitä ei tule.
Vastuu on kuitenkin tulevalla hallituksella. Sen aika on noin 20 % ratkaisevasta ajasta, mitä tulee ilmastonmuutoksen lieventämiseen luokkaa 2.5 asteeseen. Mutta jokainen tietää, että Suomen toimet ovat erittäin pieni osa. Myös muilta vaadittaisiin enemmän.