Tuloraja toki on huono keino, mutta ilmeisesti se nyt periaatteessa sopii kaikille. Väännetään lähinnä summasta. Toivottavasti sopu löytyy ja samalla ryhdytään valmistelemaan Kanadan malliseen pisteyttämiseen siirtymistä.
En ole kyllä huomannut, että yksikään muu puolue kuin Perussuomalaiset olisi millään tavoin halukas keskustelemaan tulorajoista.
Kuten aiemmin kirjoitin, tulorajat perustuvat STM:n laskelmiin, ja olisi poikkeuksellisesta, että ne otettaisiin poliittiseen käsittelyyn. Käsittääkseni kaikki muut puolueet (myös punavihreät) persuja lukuunottamatta, haluaisivat jatkossakin tulorajojen perustuvan asiantuntija-arvioon eikä poliittiseen päätökseen.
Tosin tähän on yksi selkeä poikkeus: jo nykyisiä hallitusneuvotteluja aiemmin on työperäisen maahanmuuton edistämistä pohtivissa piireissä nostettu keskusteluun pikemminkin
liian korkeat tulorajat perheenyhdistämisen näkökulmasta. Esim. Keskuskauppakamari toteaa nettisivuillaan 21.3.2023, että:
"Keskuskauppakamari esittää työhön perustuvaan maahanmuuttoon liittyvän perheenyhdistämisen helpottamista ja pitää kohtuuttomana, että ulkomaalaiselta vaaditaan perheenyhdistämiseksi suuremmat tulot kuin mitä suomalaisen kokoaikatyötä tekevän mediaaniansio on. Nykyiset perheenyhdistämisen käytännöt johtavat siihen, että osaajat lähtevät pois Suomesta. Keskuskauppakamarin mukaan tulorajaa pitäisi laskea tai jopa siirtyä malliin, jossa kokoaikatyö alan yleisten työehtojen mukaan riittäisi täyttämään perheenyhdistämiseen vaadittavan toimeentulon edellytyksen."
(
Perheenyhdistämiseen vaadittavat tulorajat kohtuuttoman suuret ulkomaalaisille osaajille)
Sattumoisin myös
SAK (linkki: PDF SAK:n sivuilla) kannattaa tulorajojen alentamista perheenyhdistämiseen liittyvissä tapauksissa...
Tulorajat tulevat joka tapauksessa nousemaan hieman inflaation takia. Jos niitä nostetaan tätä enemmän, se vaikeuttaa työperäistä maahanmuuttoa. Myös perheenyhdistämistä koskevat tulorajat (jotka siis koskevat Suomeen työn perässä muuttaneiden mahdollisuuksia saada perhe mukaan) perustuvat samoihin STM:n laskelmiin kuin yksin muuttavan työntekijän kohdalla, ja samalla nekin nousevat - ellei muuta päätetä.
Asiantuntijat (ja etujärjestetöt) niin oikealla kuin vasemmallakin haluaisivat alentaa perheenyhdistämisen tulorajoja. Keskuskauppakamari tuossa hyvin perustelee, miksi se edistäisi työperäistä maahanmuuttoa, ja pitää nykyistä käytäntöä omien sanojensa mukaan "kohtuuttomana".
Pidän edelleen mahdottomana nostaa tulorajoja, ja samanaikaisesti lisätä työperäistä maahanmuutttoa - se on joko tai. Pikemminkin yleinen asiantuntijamielipide on, että yksin maahan saapuvan kohdalla tuloraja pitäisi edelleen määritellä STM:n asiantuntijoiden toimesta, mutta samalla perheenyhdistämistilanteissa tulorajojen tulisi olla nykyisiä alemmat, jotta maahan muuttavat työntekijät myös pysyvät täällä, eivätkä lähde pois (esim. saatuaan pysyvän oleskeluluvan, jonka avulla voi työskennellä myös houkuttelevimmissa EU-maissa, ja joissa perheenyhdistäminen on helpompaa...)
En näe asiassa oikein mitään kompromissin mahdollisuutta, koska näkemykset persujen ja oikeastaan kaikkien muiden välillä ovat lähtökohdiltaan toisensa pois sulkevat. Lopputulemana joku osapuoli joutuu nöyrtymään, tai lähtemään hallitusneuvotteluista...
Yksi politiikassa usein käytetty vaihtoehto on tietenkin lykätä päätöksentekoa: Perustetaan hallitus, mutta siirretään työperäisen maahanmuuton pohdinta erilliselle työryhmälle, joka järjestäytyy joskus syksyllä, ja alkaa sen jälkeen hissukseen kuunnella asiantuntijoita. Mietintöä voinee odotella joskus ensi vuoden lopulla, ja lopputulos voi olla yhtä antoisa kuin kuuluisalla Pekkarisen yritystukityöryhmällä. Ja lisäksi tämä tarkoittaisi, että työperäisen maahanmuuton edistämisessä ei tapahtuisi yhtään mitään useampaan vuoteen. Kelpaisiko tämä esim. työnantajajärjestöille? Se olisi käytännössä voitto persuille, ja tappio Kokoomukselle - ja Suomen kansantaloudelle...